- 1 -

______________

bizjelen\t3092res.doc

T/3092/76.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi Gazdasági bizottságának

bizottságának

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Kulturális és sajtó bizottságának

Mezõgazdasági bizottságának

a j á n l á s a

a társasági adóról és osztalékadóról szóló T/3092.. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), a Gazdasági bizottsága, a Költségvetési és pénzügyi

bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), a Kulturális és sajtó

bizottsága (továbbiakban: Kulturális bizottsága), valamint a Mezõgazdasági

bizottsága megvitatta a társasági adóról és osztalékadóról szóló, T/3092..

számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3092..,

1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17.,

18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 36., 37.,

38., 39., 40., 41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52.,

53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60., 61., 62., 63., 64., 65., 66., 67.,

68., 69., 70., 71., 72. számú módosító javaslatokat.

Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János képviselõk a

T/3092/66/1.. számú módosító indítványukat visszavonták.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Fodor Sándor képviselõ,

a kisebbségi vélemény elõadója: Bogárdi Zoltán képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat preambulumának a

következõ módosítását javasolja:

"Az állami feladatok ellátásához szükséges bevételek biztosítása, a

vállalkozások kedvezõ mûködési feltételeinek elõsegítése, továbbá az Európai

Közösségekhez való társulásból [következõ] eredõ szempontok érvényesítése

érdekében az Országgyûlés a társasági adózás szabályairól és az osztalékadóról

a következõ törvényt alkotja:"

Indokolás: Lásd a T/3092/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"1. § (1) A Magyar Köztársaságban a jövedelem- és vagyonszerzésre

irányuló, vagy azt eredményezõ gazdasági tevékenységbõl (a továbbiakban:

vállalkozási tevékenység) elért jövedelem alapján meghatározott társasági és

az osztalékadó kötelezettségnek - a közkiadásokhoz való hozzájárulás

alkotmányos elõírására tekintettel - e törvény rendelkezései szerint kell

eleget tenni, figyelemmel az adózás rendjérõl szóló törvényben foglaltakra

is."

T/3092/4.., 5., 6., 10., 38.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 5.,

6., 13. és 17. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. § (2)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(2) Az adókötelezettséget, az adót befolyásoló, annak csökkenését

eredményezõ szabály, adóelõny (adómentesség, adókedvezmény) annyiban

alkalmazható, illetõleg érvényesíthetõ, amennyiben az annak alapjául szolgáló

jogügylet, más vagy hasonló cselekmény tartalma megvalósítja a szabály, az

adóelõny célját. Az alkalmazhatóságot, illetõleg az érvényesíthetõséget annak

kell bizonyítania, akinek az érdekében áll. Ha a jogügylet tartalma alapján az

állapítható meg, hogy annak célja csak adóelõny az egyik fél vagy a felek

számára, akkor a jogügylet alapján elszámolt költség, ráfordítás, nem minõsül

a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak, illetve adóelõny

nem érvényesíthetõ."

Indokolás: Lásd a T/3092/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdése

e/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/(2) Belföldi illetõségû adózó a belföldi személyek közül/

"e) a Munkavállalói Résztulajdonosi Program szervezete (a továbbiakban:

MRP),"

Indokolás: Lásd a T/3092/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (3) bekezdése

a/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/(3) Külföldi illetõségû adózó a külföldi személy, ha/

"a/ belföldi telephelyén végez vállalkozási tevékenységet (a

továbbiakban: külföldi vállalkozó, vagy"

Indokolás: Lásd a T/3092/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (3) bekezdése

b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/(3) Külföldi illetõségû adózó a külföldi személy, ha/

"b/ belföldi személytõl, a külföldi vállalkozó belföldi telephelyétõl a

jövedelemszerzés helye alapján belföldrõl származó ellenértéket kap (a

továbbiakban: külföldi szervezet."

Indokolás: Lásd a T/3092/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (5) bekezdése

b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/(5) Az osztalékadó alanya/

"b) az osztalékban részesülõ külföldi személy (a továbbiakban: [külföldi

illetõségû] osztalékban részesülõ)."

T/3092/8..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 8.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A külföldi illetõségû adózó és a [külföldi illetõségû] osztalékban

részesülõ adókötelezettsége a belföldi telephelyén végzett tevékenységbõl

származó és/vagy a jövedelemszerzés helye alapján belföldrõl származó

jövedelmére terjed ki korlátozott adókötelezettség."

Indokolás: Lásd a T/3092/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 4.

pontja b/ alpontjának a következõ módosítását javasolják:

T/4.. § E törvény alkalmazásában

4. árbevétel:/

"b/ pénzintézetnél a kapott kamat és kamatjellegû bevétel, csökkentve a

fizetett kamattal és kamatjellegû ráfordítással, [kifizetéssel, továbbá]

növelve az egyéb [pénzintézeti] pénzügyi szolgáltatás [tevékenység]

bevételeivel[, valamint] és a nem [pénzintézeti] pénzügyi befektetési

szolgáltatás [tevékenység] nettó árbevételével,"

T/3092/41..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 10. és

11. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/41.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 4.

pontja c/ alpontjának a következõ módosítását javasolják:

T/4.. § E törvény alkalmazásában

4. árbevétel:/

"c/ biztosítónál a biztosítási bevételek [összege], növelve [az allokált

befektetési bevétellel, a biztosítástechnikai tartalékok

állománycsökkenésével,] a nem biztosítási tevékenység bevételeivel és a

[kapott kamatok és kamatjellegû] befektetések nettó bevétel[ek]ével

[összegével], valamint csökkentve a viszontbiztosítónak átadott díjjal, a

károk, szolgáltatások [és a kárrendezések költségeivel,] ráfordításaival, [a

befektetésekbõl származó biztosítástechnikai bevétellel és a

biztosítástechnikai tartalékok állománynövekedésével] a saját tulajdonú, saját

használatú ingatlanok bevételkorrekciójával, továbbá a kapott osztalékkal és

részesedéssel,"

Indokolás: Lásd a T/3092/41.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 4.

pontja d/ alpontjának a következõ módosítását javasolják:

T/4.. § E törvény alkalmazásában

4. árbevétel:/

"d/ értékpapír-forgalmazónál a[z értékpapír-forgalmazás] befektetési

szolgáltatási tevékenység bevétele, növelve a nem befektetési szolgáltatási

tevékenység bevételével, valamint a kapott kamatokkal és kamatjellegû

bevételekkel [összegével, valamint csökkentve az értékpapír-forgalmazás

ráfordításaival];"

Indokolás: Lásd a T/3092/41.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 9. pontja b/

alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában

9. beruházáshoz kapcsolódó adókedvezmény jogosultja: a beruházást üzembe

helyezõ; a beruházás megkezdésének napja: az építési, szerelési naplóba

történõ elsõ bejegyzés vagy a beruházás célját szolgáló elsõ gép, berendezés,

jármû átvételének napja; a beruházási és a térségi adókedvezmény

vonatkozásában/

"b) épület: a végleges rendeltetéssel megvalósított ingatlan, amely a

talajjal való egybeépítés (az alapozás) vagy a talaj természetes állapotának,

természetes geológiai alakulatának megváltoztatása révén jöhet létre, a

talajtól csak anyagaira, szerkezeteire való szétbontás útján távolítható el,

ezáltal azonban eredeti rendeltetésének megfelelõ használatra alkalmatlanná

válik; az épülethez tartoznak azok a víz-, villany-, gáz- és csatornázási

vezetékek, fûtési, szellõzõ, [légüdítõ] légfrissítõ berendezések és felvonók,

amelyek az épület szerkezeteibe beépítve a használhatóságot és ellátást

biztosítják; az ilyen vezetékek és szerelvények akkor is az épülethez

tartoznak, ha azok használhatóságának biztosítása, ellátása mellett

technológiai célokat is szolgálnak, vagy már meglévõ épületbe késõbb kerülnek

beépítésre,"

Indokolás: Lásd a T/3092/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 9. pontja c/

alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában

9. beruházáshoz kapcsolódó adókedvezmény jogosultja: a beruházást üzembe

helyezõ; a beruházás megkezdésének napja: az építési, szerelési naplóba

történõ elsõ bejegyzés vagy a beruházás célját szolgáló elsõ gép, berendezés,

jármû átvételének napja; a beruházási és a térségi adókedvezmény

vonatkozásában/

"c/ kereskedelmi szálláshely: a KSH Építményjegyzékben (a továbbiakban:

ÉJ) az 544 termékjel alá sorolt épület,"

Indokolás: Lásd a T/3092/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 11. pontja a/

alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában

11. ellenõrzött külföldi társaság: az a külföldi személy,/

"a) amelynek székhelye olyan [országban] államban van, ahol a külföldi

személy jövedelmére jogszabály nem ír elõ társasági adó vagy annak megfelelõ

adókötelezettséget, vagy az adóévre elõírt adómérték legfeljebb 10 százalék,

kivéve ha a székhely szerinti országgal a Magyar Köztársaságnak hatályos

egyezménye van a kettõs adóztatás elkerülésérõl és az adóztatás kijátszásáról

(a továbbiakban: egyezmény), és"

Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság 1996. október 24-i ülésén szóban

pontosított módosító indítvány.

Indokolás: Lásd a T/3092/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. Kücsön Sándor és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 28.

pontja b/ pontja helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolják:

T/4.. § E törvény alkalmazásában

28. külföldön tevékenységet végzõ: az a belföldön bejegyzett, belföldi

székhellyel rendelkezõ, megszakítás nélkül száz százalékig külföldi

tulajdonban lévõ korlátolt felelõsségû társaság, részvénytársaság, amely az

adóévben folyamatosan megfelel az a)-e) pontokban megjelölt valamennyi

feltételnek, azaz/

"b) [kizárólag külföldi kereskedelmi tevékenységet végez és/vagy

külföldön, külföldi személynek nyújt - a KSH Szolgáltatások Jegyzéke (a

továbbiakban: SZJ) alapján pénzügyi szolgáltatásnak nem minõsülõ -

szolgáltatást,] a magyarországi kamatjövedelmen, árfolyamnyereségen illetve

egyéb hasonló bevételen kívül más Magyarországról származó, vagy

Magyarországon fekvõ ingatlan értékesítésébõl, hasznosításából származó

bevétellel nem rendelkezik, és nem folytat a Szolgáltatások Jegyzékének 65.

osztályába besorolt pénzügyi tevékenységet."

Indokolás: Lásd a T/3092/62.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

16. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 31. pontjának

a következõ kiegészítését javasolja:

/E törvény alkalmazásában/

"31. reprezentációs költség: az üzleti vendéglátás keretében biztosított

étel, nem szeszes ital, és az ezen felül nyújtott szolgáltatás, az üzleti

ajándék, továbbá az állami ünnepekhez, évfordulókhoz és társadalmi

eseményekhez kapcsolódó munkahelyi megemlékezésen, a taggyûlésen,

közgyûlésen, igazgatósági, felügyelõ bizottsági értekezleten felmerült

költségek általános forgalmi adó és személyi jövedelemadó nélkül;"

Indokolás: Lásd a T/3092/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 33. pontja d/

alpontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/E törvény alkalmazásában

33. telephely:/

"d) a külföldi személyt telephellyel rendelkezõnek kell tekinteni

ingatlan és természeti erõforrás térítés ellenében történõ hasznosítása,

ingatlanhoz és természeti erõforráshoz kapcsolódó vagyoni értékû jog térítés

ellenében történõ átadása, értékesítése, apportálása (a továbbiakban:

ingatlan hasznosítása) esetén,"

Indokolás: Lásd a T/3092/38.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 33.

pontja f/ alpontjának a következõ módosítását javasolják:

T/4.. § E törvény alkalmazásában

33. telephely:/

"f/ telephellyel rendelkezõnek kell tekinteni az elõzõ rendelkezések

korlátozása nélkül a külföldi személyt, ha nevében belföldi vagy külföldi

személy [biztosítási tevékenységet végzõt] - a viszontbiztosítás és a g)

pontban foglaltak kivételével -[, ha a] belföldön felmerülõ kockázatokra köt

biztosítást,"

Indokolás: Lásd a T/3092/58.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 5. § (6)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(6) A társasági adóbevallást magyar nyelven, forintban kell elkészíteni.

A beszámolót, könyvvezetést konvertibilis devizában készítõ adózó a társasági

adóbevallás adatait, az az adózó, amely forintról konvertibilis devizára vagy

konvertibilis devizáról forintra történõ könyvvezetésre tér át, az adó

meghatározásához szükséges adatokat a Magyar Nemzeti Bank hivatalos - az adóév

utolsó napján érvényes - devizaárfolyamának alapulvételével számítja át

forintra. Olyan külföldi pénznem esetében, amelynek nincs a Magyar Nemzeti

Bank által jegyzett árfolyama, az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal által a

Magyar Közlönyben közzétett, USA-dollárban megadott árfolyamot kell a forintra

történõ átszámításkor figyelembe venni. Ugyanígy kell eljárni minden más

esetben, ha az átszámításra a számviteli törvény elõírása nem vonatkozik."

T/3092/42/2..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 20.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/42/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

20. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 6. § (5)

bekezdésének az elhagyását javasolják :

"[(5) Az az adózó, amely forintról konvertibilis devizára vagy

konvertibilis devizáról forintra történõ könyvvezetésre tér át, az adó

meghatározásához szükséges adatokat a Magyar Nemzeti Bank hivatalos - az

áttérés napján érvényes - devizaárfolyamán számítja át.]"

Indokolás: Lásd a T/3092/42/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése

d/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"d) a kettõs könyvvitelt vezetõ adózónál a számviteli törvény elõírásai

alapján terv szerinti és terven felüli értékcsökkenési leírásként elszámolt,

de legfeljebb az 1. és 2. számú mellékletben meghatározott módon és

mértékekkel számított összeg, továbbá az [immateriális] anyagtalan javak, a

tárgyi eszközök értékesítésekor, apportálásakor, valamint ezen eszközök

megsemmisülésekor, selejtezésekor, hiányakor a számviteli törvény elõírása

alapján megállapított beszerzési értéknek az adóalapnál elszámolt

értékcsökkenési leírással csökkentett összege (a továbbiakban: számított

nyilvántartási érték), egyszeres könyvvitelt vezetõ adózónál az 1. és 2. számú

mellékletben meghatározott módon és mértékkel számított értékcsökkenési leírás

összege,"

T/3092/15.., 17., 24.,

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 28.,

32. és 49. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 7. § (1)

bekezdése e/ pontjának a következõ módosítását javasolják:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"e) a vállalkozási övezetben székhellyel, cégbíróságon, helyi

önkormányzatnál bejelentett telephellyel rendelkezõ adózó által a vállalkozási

övezetté minõsítést követõen ott üzembe helyezett [és korábban még használatba

nem vett] új tárgyi eszközök - kivéve a személygépkocsit, az épületet és az

építményt - beszerzési értéke abban az esetben, ha az adózó nem veszi igénybe

a 23. § szerinti adókedvezményt,"

Indokolás: Lásd a T/3092/70.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Kücsön Sándor és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 7. § (1)

bekezdése e/ pontjának a következõ kiegészítését javasolják:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"e) a vállalkozási övezetben székhellyel, cégbíróságon, helyi

önkormányzatnál bejelentett telephellyel rendelkezõ adózó által a vállalkozási

övezetté minõsítést követõen ott üzembe helyezett és korábban még használatba

nem vett tárgyi eszközök - kivéve a személygépkocsit, tehergépkocsit az

épületet és az építményt - beszerzési értéke abban az esetben, ha az adózó

nem veszi igénybe a 23. § szerinti adókedvezményt,"

Indokolás: Lásd a T/3092/63.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése

g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"g) a bevételként elszámolt kapott [(realizált)] osztalék, kivéve az

ellenõrzött külföldi társaságtól kapott osztalékot,"

Indokolás: Lásd a T/3092/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

25. Veres János és Varga Lajos képviselõk a törvényjavaslat 7. § (1)

bekezdése i/ pontjának a következõ módosítását javasolják:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"i) az iskolai rendszerû szakképzésben közremûködõ adózónál tanulónként

minden megkezdett hónap után havi 6000 forint, ha az adózó a szakképzõ iskolai

tanuló gyakorlati képzését jogszabályban meghatározott tanulószerzõdés

alapján, illetve az iskolával kötött megállapodás alapján végzi.

[1. havi 3000 forint, ha az adózó a szakképzõ iskolai tanuló gyakorlati

képzését az iskolával kötött megállapodás alapján végzi, illetõleg

2. havi 6000 forint, ha az adózó a szakképzõ iskolai tanuló gyakorlati

képzését jogszabályban meghatározott tanulószerzõdés alapján látja el,]"

Indokolás: Lásd a T/3092/52. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése j/

pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"j/ A sikeres szakmai vizsgát tett - az i/ pontban említett - szakképzõ

iskolai tanuló után folyamatos továbbfoglalkoztatása esetén valamint a (3)

bekezdésben meghatározott, korábban munkanélküli személy után a

foglalkoztatásának ideje alatt, de legfeljebb 12 hónapon át befizetett

társadalombiztosítási járulék, a járulék költségkénti elszámolásán túl, azzal,

hogy az adózó akkor járhat el e rendelkezés szerint, ha a korábban

munkanélküli magánszemély alkalmazása óta, illetõleg azt megelõzõ hat hónapon

belül azonos munkakörben foglalkoztatott más munkavállaló munkaviszonyát

rendes felmondással nem szüntette meg, és a korábban munkanélküli magánszemély

az alkalmazását megelõzõ hat hónapon belül nála nem állt munkaviszonyban,"

Indokolás: Lásd a T/3092/40.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

27. Zsigmond Attila képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése l/

pontjának a következõ módosítását javasolja:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"l) élõ magyar mûvész erre jogszabályban feljogosított mûvészeti

szervezet gondozásában kibocsátott mûvészeti szakvéleményben mûvészeti

értékûnek elismert [képzõ]mûvészeti alkotásának beszerzésére fordított

összeg, de legfeljebb az adóévi beruházások értékének 2 ezreléke, a több

adóévet érintõ beruházás esetén a beruházás aktiválásának évében az említett

mértéket meghaladó összeg azzal, hogy az adott beruházással kapcsolatban a

teljes futamidõ alatt elszámolt ilyen beszerzés összege nem haladhatja meg a

beruházás aktivált összértékének 2 ezrelékét,"

Indokolás: Lásd a T/3092/68. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

28. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése

s/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"s/ az egyszeres könyvvitelt vezetõnél - a tárgyi eszköz, [immateriális]

anyagtalan javak vagy értékpapír beszerzése érdekében adott elõleget kivéve -

a fizetett elõleg, továbbá a korábban az adózás elõtti eredmény növeléseként

figyelembe vett kapott elõleg a bevételkénti elszámoláskor,"

Indokolás: Lásd a T/3092/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

29. Paszternák László képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdését új

u/ ponttal kiegészíteni javasolja:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"u/ munkavállalói érdekképviseleti tevékenységet is ellátó társadalmi

szervezet esetén a vállalkozási bevételek azon része, amelyet teljes egészében

érdekképviseleti, érdekvédelmi célokra fordítanak."

Indokolás: Lásd a T/3092/72. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

30. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdését új

u/ ponttal kiegészíteni javasolja:

T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"u/ a törvény hatálya alá tartozó személyt terhelõ és az adóévben

befizetett helyi iparûzési adó összege."

Indokolás: Lásd a T/3092/39.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

31. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdése

c/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/(3) Korábban munkanélküli személy az, aki a foglalkoztatását közvetlenül

megelõzõen/

"c) a b) pontban említett ellátásra való jogosultságát már kimerítette,

de a munkaügyi központtal továbbra is együttmûködött, azzal, hogy az a) - c)

pontokban foglalt feltételek fennállása szempontjából azt az idõtartamot,

amely alatt a munkanélküli terhességi, gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási

segélyben részesül, továbbá az elõzetes letartóztatás, szabadságvesztés,

elzárás[,] büntetés idõtartamát, valamint a sor- vagy tartalékos katonai

szolgálatban, a polgári szolgálatban töltött idõt (a szolgálat megkezdése és

befejezése közötti idõtartamot) figyelmen kívül kell hagyni."

Indokolás: Lásd a T/3092/16.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

32. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdése

d/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

T/8.. § (1) Az adózás elõtti eredményt növeli:/

"d) az a költségként, ráfordításként elszámolt, az adózás elõtti

eredmény csökkenéseként számításba vett összeg - ideértve az [immateriális]

anyagtalan javak és tárgyi eszközök értékcsökkenési leírását is -, amely nincs

összefüggésben a vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenységgel, különös

tekintettel a 3. számú mellékletben foglaltakra,"

Indokolás: Lásd a T/3092/17.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

33. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdése

n/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

T/8.. § (1) Az adózás elõtti eredményt növeli:/

"n) a visszafizetési kötelezettség nélkül adott, ráfordításként elszámolt

támogatás, juttatás, tartozásátvállalás, elengedett követelés, továbbá az

utólag adott, nem számlázott engedmény - [ide nem értve] kivéve az adásvételi

szerzõdésen alapuló, az abban elõre rögzített feltételekkel adott engedmény

szerzõdés szerinti összegét - kivéve, ha a támogatás, juttatás"

T/3092/19.., 22.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 41. és

45. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/18.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

34. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 8. § (1)

bekezdése na/ pontja 1. alpontjának a következõ kiegészítését javasolják:

T/8.. § (1) Az adózás elõtti eredményt növeli:

n) a visszafizetési kötelezettség nélkül adott, ráfordításként elszámolt

támogatás, juttatás, tartozásátvállalás, elengedett követelés, továbbá az

utólag adott, nem számlázott engedmény - ide nem értve az adásvételi

szerzõdésen alapuló, az abban elõre rögzített feltételekkel adott engedmény

szerzõdés szerinti összegét - kivéve, ha a támogatás, juttatás

na) belföldi székhelyû alapítványnak, közalapítványnak, vagy közérdekû

kötelezettségvállalás céljára történt, feltéve, hogy/

"1. az alapítvány, a közalapítvány, illetve a közérdekû

kötelezettségvállalás betegségmegelõzõ és gyógyító, szociális, egészségügyi,

tudományos, kutatási, környezetvédelmi, mûemlékvédelmi, természetvédelmi,

kulturális, oktatási, sport, vallási és hitéleti célt, gyermek és ifjúsági

célt, az állampolgári jogok, a közrend, közbiztonság védelmét, az öregekkel és

a hátrányos helyzetûekkel, illetõleg a magyarországi nemzeti és etnikai

kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos elõbbi célok

megvalósítását, a menekültek megsegítését, a törvényhozói munka elõsegítését

szolgálja, és errõl, valamint a támogatás, juttatás összegérõl az alapítvány,

közalapítvány vagy a közérdekû kötelezettségvállalás szervezõje igazolást ad,

továbbá"

Indokolás: Lásd a T/3092/43.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Kulturális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

35. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 8. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(3) Az (1) bekezdés na) pontjában felsorolt jogcímeken említett tételek

együttes összegébõl legfeljebb az adózás elõtti eredmény 20 százalékával,

valamint a sportcéllal létrehozott közalapítványnak adott hozzájárulás teljes

összegével nem kell az adózás elõtti eredményt növelni."

Indokolás: Lásd a T/3092/36. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

36. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 9. § (2)

bekezdése c/ pontjának a következõ kiegészítését javasolják:

/(2) Csökkenteni kell az adózás elõtti eredményt/

"c) a 7. § (1) bekezdésének d), e), f), i), j), n), o) és t) pontja,

továbbá a (2) és (3) bekezdése alapján megállapított értékbõl a vállalkozási

tevékenységhez közvetlenül hozzárendelhetõ összeggel, illetõleg közvetett

kapcsolat esetén a vállalkozási tevékenység bevételével arányos összeggel."

T/3092/44/2..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 37.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/44/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

37. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 9. § (3)

bekezdése b/ pontjának a következõ kiegészítését javasolják:

/(3) Növelni kell az adózás elõtti eredményt/

"b) a 8. § (1) bekezdés b), c), d), h), k), n) pontja, valamint a 8. §

(3), (4) bekezdései alapján megállapított értékbõl a vállalkozási

tevékenységhez közvetlenül hozzárendelhetõ összeggel, illetõleg közvetett

kapcsolat esetén a vállalkozási tevékenység bevételével arányos összeggel."

Indokolás: Lásd a T/3092/44/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

38. Csizmár Gábor képviselõ a törvényjavaslat 9. § (5) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(5) Az alapítvány, a közalapítvány, a társadalmi szervezet, a

köztestület és az egyház a vállalkozási tevékenységbõl elért nyereségnek

(adózás elõtti eredmény) azzal a részével is csökkentheti az adó alapját,

amelyet a kulturális, nevelési, oktatási, felsõoktatási, szociális,

egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi, sport, tudományos és mûemlékvédelmi

tevékenység, továbbá a hitéleti célú ingatlanfenntartás bevételt meghaladó

költsége, ráfordítása fedezetére használ fel."

Indokolás: Lásd a T/3092/69.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

39. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 9. § (5)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(5) Az egyház, a sportszervezet a vállalkozási tevékenységbõl elért

nyereségnek (adózás elõtti eredmény) azzal a részével is csökkentheti az adó

alapját, amelyet a kulturális, nevelési, oktatási, felsõoktatási, szociális,

egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi, sport, tudományos és mûemlékvédelmi

tevékenység, továbbá a hitéleti célú ingatlanfenntartás bevételt meghaladó

költsége, ráfordítása fedezetére használ fel."

Indokolás: Lásd a T/3092/37. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

40. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 12. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(3) A tárgyévi eredményt növeli a 8. §-ban, és megszûnéskor a 17. § (1)

bekezdésében, egyszeres könyvvitelrõl a kettõs könyvvitelre való áttéréskor a

17. § (3) bekezdésében az adózás elõtti eredmény növeléseként meghatározott

jogcímek szerinti összeg, valamint a résztvevõk tulajdonába adott vagyonrészek

beszerzési (nyilvántartási) értékeként a költségek (ráfordítások) között

elszámolt érték."

Indokolás: Lásd a T/3092/45.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

41. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 13. § (1) bekezdése

a/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

T/13.. § (1) A közhasznú társaság és a vízitársulat adóalapja a 6. §

elõírásai alapján megállapított adózás elõtti eredmény, módosítva a 7. § (1)

bekezdés a) - g), i), j), l), n) - r), t) pontjaiban, a 8. § (1) bekezdés a) -

e), h) - k), m), o) pontjaiban, továbbá a 17. §, a 19. §, a 29. § és a 30. §-

ban foglaltakkal, továbbá növelve/

"a) a visszafizetési kötelezettség nélkül pénzben nyújtott támogatással,

juttatással, tartozásátvállalással, elengedett követeléssel, továbbá az utólag

adott, nem számlázott engedménnyel, [ide nem értve] kivéve az adásvételi

szerzõdésen alapuló, az abban elõre rögzített feltételekkel adott engedmény

szerzõdés szerinti összegét,"

Indokolás: Lásd a T/3092/19.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

42. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 13. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az (1) bekezdés b) pontjának alkalmazásához a közhasznú társaság, a

saját tõke évenkénti változását és annak záróállományát [köteles]

megbontja[ni] adózott és adómentesen képzett részekre. A saját tõke adóévi

változásából az adómentesen képzõdött rész javára (terhére) jutó értéket az

adóévi közhasznú tevékenység bevételének az összes bevételhez viszonyított

arányával számítva kell meghatározni."

T/3092/21..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 44.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/20.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

43. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 14. §-ának,

valamint a § elõtti alcímnek az elhagyását javasolják (az indítvány elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"[A külföldön tevékenységet végzõ adóalapja

14. § A külföldön tevékenységet végzõ adóalapja az adóévet megelõzõ évi

éves beszámolóban, ennek hiányában a nyitó mérlegben kimutatott saját tõke,

ezek hiányában a társasági szerzõdésben, alapító okiratban meghatározott

jegyzett tõke.]"

Indokolás: Lásd a T/3092/59.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

44. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 15. § (8)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(8) A külföldi vállalkozó az árbevételérõl, bevételérõl és az ehhez

kapcsolódó, elismert költségérõl, ráfordításáról a számviteli törvény kettõs

könyvvitelre vonatkozó szabályai szerint forintban [köteles] nyilvántartást

vezet[ni]. A külföldi pénznemben keletkezett árbevételt, bevételt, költséget,

ráfordítást a számviteli törvény elõírásai alapján kell forintra átszámítani."

Indokolás: Lásd a T/3092/21.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

45. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 16. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az adóalap meghatározásánál bevételként nem kell figyelembe venni a

Magyar Köztársaság és a Magyar Nemzeti Bank által fizetett kamatot, a

belföldön bejegyzett pénzintézet által fizetett kamatot, [ide nem értve]

kivéve, ha a pénzintézet megbízás alapján lebonyolító tevékenységet folytat."

Indokolás: Lásd a T/3092/22.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

46. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 17. § (4) bekezdése

b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/(4) Az adózónak, ha a kettõs könyvvezetésrõl az egyszeres

könyvvezetésre tér át, az áttérés évében/

"b) az elõzõ évi beszámolóban a kötelezettségek között kimutatott

(kapott) elõleggel növelnie, a vásárolt készletek, illetve a követelések

között kimutatott [(adott)] elõleggel csökkentenie kell az adózás elõtti

eredményét."

Indokolás: Lásd a T/3092/23.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

47. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 17. § (5)

bekezdése bevezetõ mondatának a következõ kiegészítését javasolják:

"(5) Az egyéni cégbõl átalakult adózó, ha átalakulását megelõzõen a

személyi jövedelemadó törvény hatálya alá tartozott, a (3) bekezdésben

foglaltak és a számvitelrõl szóló törvénynek az egyszeres könyvvitelrõl a

kettõs könyvvitelre való áttéréskor a nyitást követõen elõírt elszámolásai

alkalmazása mellett"

Indokolás: Lásd a T/3092/46.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

48. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 19. § (5)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(5) E § alkalmazásában terméknek minõsülnek a[z] számviteli törvény

elõírása szerint részesedésként, értékpapírként, váltó követelésként

nyilvántartott eszközök (a továbbiakban: értékpapír[ok]) és az immateriális

javak is."

Indokolás: Lásd a T/3092/47.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

49. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 19. § (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) E § alkalmazásában terméknek minõsülnek az értékpapírok és az

[immateriális] anyagtalan javak is."

Indokolás: Lásd a T/3092/24.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

50. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 20. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"20. § (1) A társasági adó a (2) bekezdésben foglaltak kivételével a

[pozitív] valóságos adóalap 18 százaléka."

Indokolás: Lásd a T/3092/25.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

51. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 20. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(2) A külföldön tevékenységet végzõ esetében a társasági adó a pozitív

adóalap 3 százaléka.

[a) 10 millió forintot meg nem haladó adóalap esetén annak 1 százaléka,

b) 10 millió forintot meghaladó adóalap esetén 100 ezer forint és a 10

millió forint feletti adóalap 0,5 százaléka együttesen.]"

Indokolás: Lásd a T/3092/60.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

52. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János

képviselõk a törvényjavaslat 23. §-a elõtti címnek a következõ kiegészítését

javasolják:

"Térségi és egyéb adókedvezmények"

T/3092/65/1..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 57.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/65/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje a Mezõgazdasági bizottság és

a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet, az

Alkotmányügyi bizottság és a Költségvetési bizottság

ülésén egyetért.

53. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 23. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A kiemelt térségben és/vagy a vállalkozási övezetben az adózó által

üzembe helyezett és ott üzemeltetett [infrastruktúrális] háttér beruházás

értéke hat százalékának megfelelõ adókedvezményt vehet igénybe az adózó az

üzembe helyezés évében."

T/3092/27..

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 56.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3092/26.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

54. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 23. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(3) A (1)-(2) bekezdés alapján igénybe vett adókedvezményt késedelmi

pótlékkal növelten vissza kell fizetni, ha az adózó a gép, épület vagy

infrastruktúrális beruházás tulajdonjogát vagy használatát az üzembe helyezés

napjától számított három naptári éven belül másnak átengedi, vagy a kiemelt

térségbõl máshova áttelepíti."

Indokolás: Lásd a T/3092/71.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

55. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 23. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(4) Az (1)-(2) bekezdés szerinti adókedvezmény a kiemelt térségben

üzembe helyezett, [korábban még használatba nem vett] új gép,

infrastruktúrális beruházás értéke alapján, a vállalkozási övezetben a

vállalkozási övezetté minõsítést követõen üzembe helyezett, [korábban még

használatba nem vett] új gép, épület, infrastruktúrális beruházás értéke

alapján vehetõ igénybe, ha annak értékcsökkenési leírását az adózó a 2. számú

melléklet rendelkezései szerint számolja el."

Indokolás: Lásd a T/3092/71.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

56. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 23. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(4) Az (1)-(2) bekezdés szerinti adókedvezmény a kiemelt térségben

üzembe helyezett, korábban még használatba nem vett gép, [infrastruktúrális]

háttér beruházás értéke alapján, a vállalkozási övezetben a vállalkozási

övezetté minõsítést követõen üzembe helyezett, korábban még használatba nem

vett gép, épület, [infrastruktúrális] háttér beruházás értéke alapján vehetõ

igénybe, ha annak értékcsökkenési leírását az adózó a 2. számú melléklet

rendelkezései szerint számolja el."

Indokolás: Lásd a T/3092/27.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

57. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János

képviselõk a törvényjavaslat 23. §-át új (6)-(7) bekezdésekkel kiegészíteni

javasolják:

"(6) A szövetkezet vagy jogutódja az 1998. év adójából, illetve - ha az a

kedvezményre nem nyújt fedezetet, a következõ öt év adóalapja utáni adóból - a

tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az állampolgárok

tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló 1991.

évi XXV. törvény rendelkezései alapján az árverésre termõfölddel együtt

kijelölt ültetvények után az ültetvények könyv szerinti értékének és az

ültetvény földterületéért kapott térítés értékének különbözetét

adókedvezményként igénybe veheti.

(7) A szövetkezet (vagy jogutódja) az 1998. év adójából, illetve - ha az

a kedvezményre nem nyújt fedezetet, a következõ öt év adóalapja utáni adóból -

a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény hatálybalépésérõl és az átmeneti

szabályokról szóló 1992. évi II. törvény 16. §-a szerint az önkormányzatok

tulajdonába átadott utak után az átadott utak könyv szerinti értékének

megfelelõ összegû adókedvezményt igénybe veheti."

Indokolás: Lásd a T/3092/65/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje a Mezõgazdasági bizottság, a

Költségvetési bizottság és a Gazdasági bizottság ülésén

nem ért egyet, az Alkotmányügyi bizottság ülésén egyetért.

58. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János

képviselõk a törvényjavaslat 24. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolják:

"24. § (1) A társasági adó mértékéig veheti igénybe az adókedvezményt a

22. § (3) bekezdése, a 23. § (6)-(7) bekezdése és a 30. § (5) bekezdés a), d)

pontja alapján az adóévben 100 százalékos adókedvezményre jogosult adózó,

valamint az az adózó, amely a 30. § (5) bekezdés b) pontja alapján jogosult

adókedvezményre."

Indokolás: Lásd a T/3092/65/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje a Mezõgazdasági bizottság és

a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet, az

Alkotmányügyi bizottság és a Költségvetési bizottság

ülésén egyetért.

59. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János

képviselõk a törvényjavaslat 27. § (8) bekezdése b/ pontjának a következõ

módosítását javasolják:

VISSZAVONVA! (A Mezõgazdasági bizottság 1996. október 24-i ülésén a

T/3092/66/1.. számú módosító indítvány)

60. Kósa Lajos képviselõ a törvényjavaslat 28. § (1) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"28. § (1) A kapott (realizált) osztalék után az osztalékban részesülõ

[20] 10 százalék mértékû osztalékadót köteles fizetni."

Indokolás: Lásd a T/3092/67.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

61. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 28. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"28. § (1) A kapott [(realizált)] osztalék után az osztalékban részesülõ

20 százalék mértékû osztalékadót köteles fizetni."

Indokolás: Lásd a T/3092/28.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

62. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 28. § (4)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(4) A kifizetõ állapítja meg az osztalékadót, és azt az adózás rendjérõl

szóló törvény elõírása szerint bevallja és megfizeti, abban az esetben is, ha

a külföldi illetõségû osztalékban részesülõ részére az osztalék teljesítése

nem pénzben történik. Ilyen esetben a kifizetõ az osztalék összegérõl és a

megállapított adóról igazolást ad az osztalékban részesülõnek, és a

megfizetett osztalékadót a könyveiben a követelések között tartja nyilván."

Indokolás: Lásd a T/3092/56.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

63. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 28. § (5) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(5) Nem kell az osztalékadót a kifizetõnek megállapítania, megfizetnie,

levonnia az osztalék azon része után, amelyet a külföldi illetõségû

osztalékban részesülõ belföldön, már mûködõ gazdasági társaság, szövetkezet -

ideértve az osztalékot fizetõ gazdasági társaságot, szövetkezetet is -

jegyzett tõkéjének az emelésére fordít, vagy amellyel belföldön újonnan

alakuló gazdasági társaság, szövetkezet alapításában vesz részt, feltéve hogy

a külföldi illetõségû osztalékban részesülõ rendelkezése alapján a kifizetõ

azt közvetlenül erre a célra utalja, adja át."

Indokolás: Lásd a T/3092/40.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

64. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 28. § (10)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(10) Az osztalékelõlegre az osztalékra elõírt rendelkezéseket kell

alkalmazni azzal, hogy az osztalékelõleg[bõl]re teljesített [levont] adónak

[és] az osztalék adójá[nak]t meghaladó különbözeté[t]vel[,] az osztalék

jóváhagyásakor a kifizetõ számol el az adóhatóság[nak]gal [megfizeti vagy tõle

visszaigényli, és egyidejûleg elszámol az osztalékban részesülõvel]."

Indokolás: Lásd a T/3092/55.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

65. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 29. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(4) A (2) és (3) bekezdés alkalmazásakor a külföldrõl származó

jövedelmet e törvény rendelkezései szerint kell megállapítani. Ennek során a

külföldrõl származó árbevétel és bevétel összegének az összes árbevétel és

bevétel összegéhez viszonyított arányában kell megosztani a külföldrõl

származó jövedelem megszerzéséhez közvetlenül hozzá nem rendelhetõ

költségeket, adózás elõtti eredményt növelõ[,] és csökkentõ tételeket."

Indokolás: Lásd a T/3092/29.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

66. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János

képviselõk a törvényjavaslat 30. § (7) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

"(7) Az 1996. évi fizetendõ adó alapján történõ adóelõleg bevallásakor,

az 1996. évi fizetendõ adót csökkenteni kell a - kiegészítõ adóból

igénybevett kedvezményekkel csökkentett - kiegészítõ adóval[, és növelni az

így megállapított összeg 20 százalékával]."

Indokolás: Lásd a T/3092/66/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

67. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 31. § (2)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(2) Az 1996. évi eredménybõl jóváhagyott - egyszeres könyvvitelt

vezetõnél pedig az 1996. évben kifizetett - osztalék után a Ta. tv. 9. §-a

alapján kiegészítõ adót kell megállapítani. Nem kell az egyéni vállalkozónak

az 1996. évben hatályos Ta. tv. 7. §-ának elõírásait alkalmazni, illetve a 9.

§-a (3) bekezdés d) pontja alapján kiegészítõ adót fizetnie, ha 1997. január

1. napjától a tevékenysége megszüntetése nélkül, egyéni vállalkozóként a

személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti adózást alkalmazza."

Indokolás: Lásd a T/3092/54.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

68. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 31. § (5) bekezdése

c/ pontjában az 1993. évi XCVI. tövény 73. § (2) bekezdése d/ pontjának a

következõ kiegészítését javasolja:

/(5) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

c) az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI.

törvény 73. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) A nem természetes személy támogató által a pénztárnak juttatott

pénzbeli és nem pénzbeli adomány olyan közérdekû kötelezettségvállalásnak

minõsül, amely megfelel a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996.

évi .... törvény 8. § (1) bekezdés n) pontja szerinti feltételeknek és a 3.

számú melléklet 5. b) pontja szerinti kivételnek."/

"d) ahol jogszabály a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvényt

említi, ott az alatt ezt a törvényt is kell érteni."

Indokolás: Lásd a T/3092/30.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

69. Szõdi Imre képviselõ a törvényjavaslat 1. számú melléklete 5. pontja

d/ alpontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Az értékcsökkenési leírás szabályairól

5. A számviteli törvény szerint megállapított terv szerinti

értékcsökkenési leírás érvényesíthetõ/

"d) a bányászatban a kizárólag egy bánya célját szolgáló épületek,

építmények, speciális gépek, berendezések, felszerelések, a föld alatti

bányatérségek és építmények, valamint az ezekhez tartozó speciális gépek és

az igénybevett földterület esetében, valamint a villamosenergia iparban az

atomerõmûvi technológiai épületek, építmények,"

Indokolás: Lásd a T/3092/61. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

70. Dr. Solymosi József képviselõ a törvényjavaslat 2. számú melléklete

III. része záró mondatának a következõ módosítását javasolja:

/III. ÜLTETVÉNY/

"Az ültetvények támrendszere nem önálló tárgyi eszköz, hanem tartozék, s

ezért az ültetvénnyel azonos leírási kulccsal kell elszámolni, a földterület

és a kerítés viszont önálló tárgyi eszköznek minõsül. [Az ültetvény kerítése

viszont önálló tárgyi eszköznek - építménynek - minõsül.]"

Indokolás: Lásd a T/3092/50/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

71. Sümeghy Csaba képviselõ, dr. Szilágyiné Császár Terézia képviselõ és

dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat 3. számú

melléklete 2. pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén

a pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a

vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,

ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint

természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/

"2. [a számla általános forgalmi adó nélküli értékének a 20 százaléka, ha

a külön jogszabályban meghatározott értéket meghaladó kiadást igazoló számla,

egyszerûsített számla (számlát helyettesítõ okmány) szerint az ellenérték

kifizetése készpénzben történt, azzal, hogy ezt a rendelkezést az említett

külön jogszabály hatálybalépését követõ 180. naptól teljesített kifizetésekre

kell alkalmazni. Nem kell ezt a rendelkezést alkalmazni akkor, ha a számla,

egyszerûsített számla kibocsátója - az egyéni vállalkozót kivéve -

magánszemély;]"

Indokolás: Lásd a T/3092/40.., T/3092/49., és a T/3092/53/1.. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

72. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 3. számú

melléklete 2. pontjának a következõ módosítását javasolják:

/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a

vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,

ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint

természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/

"2. a számla általános forgalmi adó nélküli értékének a 20 százaléka, ha

a külön jogszabályban meghatározott értéket meghaladó kiadást igazoló számla,

egyszerûsített számla (számlát helyettesítõ okmány) szerint az ellenérték

kifizetése készpénzben történt, azzal, hogy ezt a rendelkezést az említett

külön jogszabály hatálybalépés[ét]e [követõ 180. naptól] hónapjának utolsó

napját követõ hatodik hónap utolsó napjától teljesített kifizetésekre kell

alkalmazni. Nem kell ezt a rendelkezést alkalmazni akkor, ha a számla,

egyszerûsített számla kibocsátója - az egyéni vállalkozót kivéve -

magánszemély;"

Indokolás: Lásd a T/3092/57.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

73. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 3. számú melléklete 4.

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a

vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,

ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint

természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/

"4. az értékpapírnak a beszerzéstõl számított két éven belüli

elidegenítése esetén - ideértve az apportot is - az elszámolt

árfolyamveszteségnek, egyéb ráfordításnak az a része, amely abból keletkezett,

hogy az értékpapír beszerzési és/vagy eladási ára a gazdasági esemény

megtörténtekor a 19. § szerint meghatározott szokásos piaci ártól 10

százalékot meghaladó mértékben eltért. [Nem kell ezt a rendelkezést

alkalmazni, ha az adózó csõd- vagy felszámolási eljárás alatt álló

részvénytársaság által kibocsátott részvényt értékesít a szokásos piaci ár

alatt, feltéve, hogy a részvény legkésõbb a csõd- vagy felszámolási eljárás

kezdõ napját megelõzõ 180. napon került az adózó tulajdonába;]"

Indokolás: Lásd a T/3092/64.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

74. Dr. Solymosi József képviselõ a törvényjavaslat 3. számú melléklete

5. pontja a/ alpontjának a következõ módosítását javasolja:

T/5.. a térítés nélkül átadott eszköz (immateriális javak, tárgyi eszköz,

befektetett pénzügyi eszköznek minõsülõ részesedés, értékpapír és forgóeszköz)

könyv szerinti értéke, immateriális javak és tárgyi eszközök esetében

számított nyilvántartási értéke, a nyújtott szolgáltatás általános forgalmi

adó alapot képezõ összege, továbbá a térítés nélküli átadás,

szolgáltatásnyújtás miatt felmerült, ráfordításként elszámolt általános

forgalmi adó azzal, hogy ezekkel az értékekkel nem kell az adózás elõtti

eredményt növelni, ha/

"a) az átadás jogszabály elõírása alapján történt, továbbra is ideértve

azt [is], ha a térítés nélküli átadás a közmû (út, víz- és csatorna,

energiaszolgáltatási, távközlési létesítmény) üzemeltetésre történõ átadásával

együtt valósul meg és ideértve az ültetvény átadását, ha arra a szövetkezetnél

vagy jogutódjánál az 1991. évi XXV. törvény rendelkezései alapján az árverésen

termõfölddel együtt került sor,"

Indokolás: Lásd a T/3092/50/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

75. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat

3. számú melléklete 7. pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat

elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a

vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,

ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint

természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/

"7. [az általános forgalmi adó nélkül 200 ezer forintot meghaladó

szolgáltatás ellenértéke, ha az alapjául szolgáló írásbeli szerzõdésbõl,

megállapodásból, a szolgáltatás jellege és tartalma, valamint - igazolás

hiányában - a szerzõdés tényleges teljesülése nem állapítható meg. Az adóévben

ugyanazon személytõl ugyanazon jogcímen igénybevett szolgáltatások

ellenértékét együttesen kell figyelembe venni;]"

Indokolás: Lásd a T/3092/53/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

76. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 3. számú

melléklete 8. pontjának a következõ módosítását javasolják:

/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a

vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,

ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint

természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/

"8. a 30 ezer forintot meghaladó beszerzési értékû tárgyi eszköz

selejtezése [miatt ráfordításként - egyszeres könyvvitelt vezetõnél

értékcsökkenési leírásként - elszámolt] esetén a számított nyilvántartási

érték, ha a selejtezés ténye dokumentumokkal hitelt érdemlõen nincs

alátámasztva;"

Indokolás: Lásd a T/3092/48.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

77. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat

3. számú melléklete 8. pontjának a következõ módosítását javasolják:

/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a

vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,

ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint

természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/

"8. a 30 ezer forintot meghaladó beszerzési értékû tárgyi eszköz

selejtezése miatt ráfordításként - egyszeres könyvvitelt vezetõnél

[értékcsökkenési leírásként] pénzmozgással nem járó költséghelyesbítésként -

elszámolt nyilvántartási érték, ha a selejtezés ténye [dokumentumokkal hitelt

érdemlõen nincs alátámasztva] nincs legalább teljes bizonyító erejû

magánokirattal igazolva;"

Indokolás: Lásd a T/3092/53/3.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

78. Veres János és Varga Lajos képviselõk a törvényjavaslat 3. számú

mellékletét új 10. ponttal kiegészíteni javasolják:

"10. külföldi személy által számlázott tanácsadási szolgáltatás együttes

értékének az a része amely meghaladja az adóalany értékesítési nettó

árbevételének 2 %-át."

Indokolás: Lásd a T/3092/51. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. október 24.

Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Kádár Béla s.k., Vitányi Iván s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke a Kulturális bizottság elnöke

Dr. Orosz Sándor s.k.,

a Mezõgazdasági bizottság elnöke

Eleje Honlap