______________
bizjelen\t3092res.doc
T/3092/76.. szám
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi Gazdasági bizottságának
bizottságának
Költségvetési és pénzügyi bizottságának Kulturális és sajtó bizottságának
Mezõgazdasági bizottságának
a j á n l á s a
a társasági adóról és osztalékadóról szóló T/3092.. számú törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság), a Gazdasági bizottsága, a Költségvetési és pénzügyi
bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), a Kulturális és sajtó
bizottsága (továbbiakban: Kulturális bizottsága), valamint a Mezõgazdasági
bizottsága megvitatta a társasági adóról és osztalékadóról szóló, T/3092..
számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3092..,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17.,
18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 36., 37.,
38., 39., 40., 41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52.,
53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60., 61., 62., 63., 64., 65., 66., 67.,
68., 69., 70., 71., 72. számú módosító javaslatokat.
Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János képviselõk a
T/3092/66/1.. számú módosító indítványukat visszavonták.
A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító
javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.
A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Fodor Sándor képviselõ,
a kisebbségi vélemény elõadója: Bogárdi Zoltán képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat preambulumának a
következõ módosítását javasolja:
"Az állami feladatok ellátásához szükséges bevételek biztosítása, a
vállalkozások kedvezõ mûködési feltételeinek elõsegítése, továbbá az Európai
Közösségekhez való társulásból [következõ] eredõ szempontok érvényesítése
érdekében az Országgyûlés a társasági adózás szabályairól és az osztalékadóról
a következõ törvényt alkotja:"
Indokolás: Lásd a T/3092/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"1. § (1) A Magyar Köztársaságban a jövedelem- és vagyonszerzésre
irányuló, vagy azt eredményezõ gazdasági tevékenységbõl (a továbbiakban:
vállalkozási tevékenység) elért jövedelem alapján meghatározott társasági és
az osztalékadó kötelezettségnek - a közkiadásokhoz való hozzájárulás
alkotmányos elõírására tekintettel - e törvény rendelkezései szerint kell
eleget tenni, figyelemmel az adózás rendjérõl szóló törvényben foglaltakra
is."
T/3092/4.., 5., 6., 10., 38.
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 5.,
6., 13. és 17. pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. § (2)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(2) Az adókötelezettséget, az adót befolyásoló, annak csökkenését
eredményezõ szabály, adóelõny (adómentesség, adókedvezmény) annyiban
alkalmazható, illetõleg érvényesíthetõ, amennyiben az annak alapjául szolgáló
jogügylet, más vagy hasonló cselekmény tartalma megvalósítja a szabály, az
adóelõny célját. Az alkalmazhatóságot, illetõleg az érvényesíthetõséget annak
kell bizonyítania, akinek az érdekében áll. Ha a jogügylet tartalma alapján az
állapítható meg, hogy annak célja csak adóelõny az egyik fél vagy a felek
számára, akkor a jogügylet alapján elszámolt költség, ráfordítás, nem minõsül
a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak, illetve adóelõny
nem érvényesíthetõ."
Indokolás: Lásd a T/3092/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
4. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdése
e/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/(2) Belföldi illetõségû adózó a belföldi személyek közül/
"e) a Munkavállalói Résztulajdonosi Program szervezete (a továbbiakban:
MRP),"
Indokolás: Lásd a T/3092/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (3) bekezdése
a/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/(3) Külföldi illetõségû adózó a külföldi személy, ha/
"a/ belföldi telephelyén végez vállalkozási tevékenységet (a
továbbiakban: külföldi vállalkozó, vagy"
Indokolás: Lásd a T/3092/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (3) bekezdése
b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(3) Külföldi illetõségû adózó a külföldi személy, ha/
"b/ belföldi személytõl, a külföldi vállalkozó belföldi telephelyétõl a
jövedelemszerzés helye alapján belföldrõl származó ellenértéket kap (a
továbbiakban: külföldi szervezet."
Indokolás: Lásd a T/3092/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
7. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (5) bekezdése
b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(5) Az osztalékadó alanya/
"b) az osztalékban részesülõ külföldi személy (a továbbiakban: [külföldi
illetõségû] osztalékban részesülõ)."
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 8.
pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A külföldi illetõségû adózó és a [külföldi illetõségû] osztalékban
részesülõ adókötelezettsége a belföldi telephelyén végzett tevékenységbõl
származó és/vagy a jövedelemszerzés helye alapján belföldrõl származó
jövedelmére terjed ki korlátozott adókötelezettség."
Indokolás: Lásd a T/3092/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
9. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 4.
pontja b/ alpontjának a következõ módosítását javasolják:
T/4.. § E törvény alkalmazásában
4. árbevétel:/
"b/ pénzintézetnél a kapott kamat és kamatjellegû bevétel, csökkentve a
fizetett kamattal és kamatjellegû ráfordítással, [kifizetéssel, továbbá]
növelve az egyéb [pénzintézeti] pénzügyi szolgáltatás [tevékenység]
bevételeivel[, valamint] és a nem [pénzintézeti] pénzügyi befektetési
szolgáltatás [tevékenység] nettó árbevételével,"
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 10. és
11. pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/41.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
10. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 4.
pontja c/ alpontjának a következõ módosítását javasolják:
T/4.. § E törvény alkalmazásában
4. árbevétel:/
"c/ biztosítónál a biztosítási bevételek [összege], növelve [az allokált
befektetési bevétellel, a biztosítástechnikai tartalékok
állománycsökkenésével,] a nem biztosítási tevékenység bevételeivel és a
[kapott kamatok és kamatjellegû] befektetések nettó bevétel[ek]ével
[összegével], valamint csökkentve a viszontbiztosítónak átadott díjjal, a
károk, szolgáltatások [és a kárrendezések költségeivel,] ráfordításaival, [a
befektetésekbõl származó biztosítástechnikai bevétellel és a
biztosítástechnikai tartalékok állománynövekedésével] a saját tulajdonú, saját
használatú ingatlanok bevételkorrekciójával, továbbá a kapott osztalékkal és
részesedéssel,"
Indokolás: Lásd a T/3092/41.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
11. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 4.
pontja d/ alpontjának a következõ módosítását javasolják:
T/4.. § E törvény alkalmazásában
4. árbevétel:/
"d/ értékpapír-forgalmazónál a[z értékpapír-forgalmazás] befektetési
szolgáltatási tevékenység bevétele, növelve a nem befektetési szolgáltatási
tevékenység bevételével, valamint a kapott kamatokkal és kamatjellegû
bevételekkel [összegével, valamint csökkentve az értékpapír-forgalmazás
ráfordításaival];"
Indokolás: Lásd a T/3092/41.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 9. pontja b/
alpontjának a következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában
9. beruházáshoz kapcsolódó adókedvezmény jogosultja: a beruházást üzembe
helyezõ; a beruházás megkezdésének napja: az építési, szerelési naplóba
történõ elsõ bejegyzés vagy a beruházás célját szolgáló elsõ gép, berendezés,
jármû átvételének napja; a beruházási és a térségi adókedvezmény
vonatkozásában/
"b) épület: a végleges rendeltetéssel megvalósított ingatlan, amely a
talajjal való egybeépítés (az alapozás) vagy a talaj természetes állapotának,
természetes geológiai alakulatának megváltoztatása révén jöhet létre, a
talajtól csak anyagaira, szerkezeteire való szétbontás útján távolítható el,
ezáltal azonban eredeti rendeltetésének megfelelõ használatra alkalmatlanná
válik; az épülethez tartoznak azok a víz-, villany-, gáz- és csatornázási
vezetékek, fûtési, szellõzõ, [légüdítõ] légfrissítõ berendezések és felvonók,
amelyek az épület szerkezeteibe beépítve a használhatóságot és ellátást
biztosítják; az ilyen vezetékek és szerelvények akkor is az épülethez
tartoznak, ha azok használhatóságának biztosítása, ellátása mellett
technológiai célokat is szolgálnak, vagy már meglévõ épületbe késõbb kerülnek
beépítésre,"
Indokolás: Lásd a T/3092/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
13. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 9. pontja c/
alpontjának a következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában
9. beruházáshoz kapcsolódó adókedvezmény jogosultja: a beruházást üzembe
helyezõ; a beruházás megkezdésének napja: az építési, szerelési naplóba
történõ elsõ bejegyzés vagy a beruházás célját szolgáló elsõ gép, berendezés,
jármû átvételének napja; a beruházási és a térségi adókedvezmény
vonatkozásában/
"c/ kereskedelmi szálláshely: a KSH Építményjegyzékben (a továbbiakban:
ÉJ) az 544 termékjel alá sorolt épület,"
Indokolás: Lásd a T/3092/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
14. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 11. pontja a/
alpontjának a következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában
11. ellenõrzött külföldi társaság: az a külföldi személy,/
"a) amelynek székhelye olyan [országban] államban van, ahol a külföldi
személy jövedelmére jogszabály nem ír elõ társasági adó vagy annak megfelelõ
adókötelezettséget, vagy az adóévre elõírt adómérték legfeljebb 10 százalék,
kivéve ha a székhely szerinti országgal a Magyar Köztársaságnak hatályos
egyezménye van a kettõs adóztatás elkerülésérõl és az adóztatás kijátszásáról
(a továbbiakban: egyezmény), és"
Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság 1996. október 24-i ülésén szóban
pontosított módosító indítvány.
Indokolás: Lásd a T/3092/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. Kücsön Sándor és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 28.
pontja b/ pontja helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolják:
T/4.. § E törvény alkalmazásában
28. külföldön tevékenységet végzõ: az a belföldön bejegyzett, belföldi
székhellyel rendelkezõ, megszakítás nélkül száz százalékig külföldi
tulajdonban lévõ korlátolt felelõsségû társaság, részvénytársaság, amely az
adóévben folyamatosan megfelel az a)-e) pontokban megjelölt valamennyi
feltételnek, azaz/
"b) [kizárólag külföldi kereskedelmi tevékenységet végez és/vagy
külföldön, külföldi személynek nyújt - a KSH Szolgáltatások Jegyzéke (a
továbbiakban: SZJ) alapján pénzügyi szolgáltatásnak nem minõsülõ -
szolgáltatást,] a magyarországi kamatjövedelmen, árfolyamnyereségen illetve
egyéb hasonló bevételen kívül más Magyarországról származó, vagy
Magyarországon fekvõ ingatlan értékesítésébõl, hasznosításából származó
bevétellel nem rendelkezik, és nem folytat a Szolgáltatások Jegyzékének 65.
osztályába besorolt pénzügyi tevékenységet."
Indokolás: Lásd a T/3092/62.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
16. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 31. pontjának
a következõ kiegészítését javasolja:
/E törvény alkalmazásában/
"31. reprezentációs költség: az üzleti vendéglátás keretében biztosított
étel, nem szeszes ital, és az ezen felül nyújtott szolgáltatás, az üzleti
ajándék, továbbá az állami ünnepekhez, évfordulókhoz és társadalmi
eseményekhez kapcsolódó munkahelyi megemlékezésen, a taggyûlésen,
közgyûlésen, igazgatósági, felügyelõ bizottsági értekezleten felmerült
költségek általános forgalmi adó és személyi jövedelemadó nélkül;"
Indokolás: Lásd a T/3092/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
17. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § 33. pontja d/
alpontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/E törvény alkalmazásában
33. telephely:/
"d) a külföldi személyt telephellyel rendelkezõnek kell tekinteni
ingatlan és természeti erõforrás térítés ellenében történõ hasznosítása,
ingatlanhoz és természeti erõforráshoz kapcsolódó vagyoni értékû jog térítés
ellenében történõ átadása, értékesítése, apportálása (a továbbiakban:
ingatlan hasznosítása) esetén,"
Indokolás: Lásd a T/3092/38.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
18. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 4. § 33.
pontja f/ alpontjának a következõ módosítását javasolják:
T/4.. § E törvény alkalmazásában
33. telephely:/
"f/ telephellyel rendelkezõnek kell tekinteni az elõzõ rendelkezések
korlátozása nélkül a külföldi személyt, ha nevében belföldi vagy külföldi
személy [biztosítási tevékenységet végzõt] - a viszontbiztosítás és a g)
pontban foglaltak kivételével -[, ha a] belföldön felmerülõ kockázatokra köt
biztosítást,"
Indokolás: Lásd a T/3092/58.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
19. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 5. § (6)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(6) A társasági adóbevallást magyar nyelven, forintban kell elkészíteni.
A beszámolót, könyvvezetést konvertibilis devizában készítõ adózó a társasági
adóbevallás adatait, az az adózó, amely forintról konvertibilis devizára vagy
konvertibilis devizáról forintra történõ könyvvezetésre tér át, az adó
meghatározásához szükséges adatokat a Magyar Nemzeti Bank hivatalos - az adóév
utolsó napján érvényes - devizaárfolyamának alapulvételével számítja át
forintra. Olyan külföldi pénznem esetében, amelynek nincs a Magyar Nemzeti
Bank által jegyzett árfolyama, az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal által a
Magyar Közlönyben közzétett, USA-dollárban megadott árfolyamot kell a forintra
történõ átszámításkor figyelembe venni. Ugyanígy kell eljárni minden más
esetben, ha az átszámításra a számviteli törvény elõírása nem vonatkozik."
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 20.
pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/42/1.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
20. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 6. § (5)
bekezdésének az elhagyását javasolják :
"[(5) Az az adózó, amely forintról konvertibilis devizára vagy
konvertibilis devizáról forintra történõ könyvvezetésre tér át, az adó
meghatározásához szükséges adatokat a Magyar Nemzeti Bank hivatalos - az
áttérés napján érvényes - devizaárfolyamán számítja át.]"
Indokolás: Lásd a T/3092/42/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
21. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése
d/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"d) a kettõs könyvvitelt vezetõ adózónál a számviteli törvény elõírásai
alapján terv szerinti és terven felüli értékcsökkenési leírásként elszámolt,
de legfeljebb az 1. és 2. számú mellékletben meghatározott módon és
mértékekkel számított összeg, továbbá az [immateriális] anyagtalan javak, a
tárgyi eszközök értékesítésekor, apportálásakor, valamint ezen eszközök
megsemmisülésekor, selejtezésekor, hiányakor a számviteli törvény elõírása
alapján megállapított beszerzési értéknek az adóalapnál elszámolt
értékcsökkenési leírással csökkentett összege (a továbbiakban: számított
nyilvántartási érték), egyszeres könyvvitelt vezetõ adózónál az 1. és 2. számú
mellékletben meghatározott módon és mértékkel számított értékcsökkenési leírás
összege,"
T/3092/15.., 17., 24.,
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 28.,
32. és 49. pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/13.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
22. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 7. § (1)
bekezdése e/ pontjának a következõ módosítását javasolják:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"e) a vállalkozási övezetben székhellyel, cégbíróságon, helyi
önkormányzatnál bejelentett telephellyel rendelkezõ adózó által a vállalkozási
övezetté minõsítést követõen ott üzembe helyezett [és korábban még használatba
nem vett] új tárgyi eszközök - kivéve a személygépkocsit, az épületet és az
építményt - beszerzési értéke abban az esetben, ha az adózó nem veszi igénybe
a 23. § szerinti adókedvezményt,"
Indokolás: Lásd a T/3092/70.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
23. Kücsön Sándor és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 7. § (1)
bekezdése e/ pontjának a következõ kiegészítését javasolják:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"e) a vállalkozási övezetben székhellyel, cégbíróságon, helyi
önkormányzatnál bejelentett telephellyel rendelkezõ adózó által a vállalkozási
övezetté minõsítést követõen ott üzembe helyezett és korábban még használatba
nem vett tárgyi eszközök - kivéve a személygépkocsit, tehergépkocsit az
épületet és az építményt - beszerzési értéke abban az esetben, ha az adózó
nem veszi igénybe a 23. § szerinti adókedvezményt,"
Indokolás: Lásd a T/3092/63.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
24. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése
g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"g) a bevételként elszámolt kapott [(realizált)] osztalék, kivéve az
ellenõrzött külföldi társaságtól kapott osztalékot,"
Indokolás: Lásd a T/3092/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
25. Veres János és Varga Lajos képviselõk a törvényjavaslat 7. § (1)
bekezdése i/ pontjának a következõ módosítását javasolják:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"i) az iskolai rendszerû szakképzésben közremûködõ adózónál tanulónként
minden megkezdett hónap után havi 6000 forint, ha az adózó a szakképzõ iskolai
tanuló gyakorlati képzését jogszabályban meghatározott tanulószerzõdés
alapján, illetve az iskolával kötött megállapodás alapján végzi.
[1. havi 3000 forint, ha az adózó a szakképzõ iskolai tanuló gyakorlati
képzését az iskolával kötött megállapodás alapján végzi, illetõleg
2. havi 6000 forint, ha az adózó a szakképzõ iskolai tanuló gyakorlati
képzését jogszabályban meghatározott tanulószerzõdés alapján látja el,]"
Indokolás: Lásd a T/3092/52. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
26. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése j/
pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"j/ A sikeres szakmai vizsgát tett - az i/ pontban említett - szakképzõ
iskolai tanuló után folyamatos továbbfoglalkoztatása esetén valamint a (3)
bekezdésben meghatározott, korábban munkanélküli személy után a
foglalkoztatásának ideje alatt, de legfeljebb 12 hónapon át befizetett
társadalombiztosítási járulék, a járulék költségkénti elszámolásán túl, azzal,
hogy az adózó akkor járhat el e rendelkezés szerint, ha a korábban
munkanélküli magánszemély alkalmazása óta, illetõleg azt megelõzõ hat hónapon
belül azonos munkakörben foglalkoztatott más munkavállaló munkaviszonyát
rendes felmondással nem szüntette meg, és a korábban munkanélküli magánszemély
az alkalmazását megelõzõ hat hónapon belül nála nem állt munkaviszonyban,"
Indokolás: Lásd a T/3092/40.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
27. Zsigmond Attila képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése l/
pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"l) élõ magyar mûvész erre jogszabályban feljogosított mûvészeti
szervezet gondozásában kibocsátott mûvészeti szakvéleményben mûvészeti
értékûnek elismert [képzõ]mûvészeti alkotásának beszerzésére fordított
összeg, de legfeljebb az adóévi beruházások értékének 2 ezreléke, a több
adóévet érintõ beruházás esetén a beruházás aktiválásának évében az említett
mértéket meghaladó összeg azzal, hogy az adott beruházással kapcsolatban a
teljes futamidõ alatt elszámolt ilyen beszerzés összege nem haladhatja meg a
beruházás aktivált összértékének 2 ezrelékét,"
Indokolás: Lásd a T/3092/68. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
28. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdése
s/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"s/ az egyszeres könyvvitelt vezetõnél - a tárgyi eszköz, [immateriális]
anyagtalan javak vagy értékpapír beszerzése érdekében adott elõleget kivéve -
a fizetett elõleg, továbbá a korábban az adózás elõtti eredmény növeléseként
figyelembe vett kapott elõleg a bevételkénti elszámoláskor,"
Indokolás: Lásd a T/3092/15.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
29. Paszternák László képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdését új
u/ ponttal kiegészíteni javasolja:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"u/ munkavállalói érdekképviseleti tevékenységet is ellátó társadalmi
szervezet esetén a vállalkozási bevételek azon része, amelyet teljes egészében
érdekképviseleti, érdekvédelmi célokra fordítanak."
Indokolás: Lásd a T/3092/72. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
30. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdését új
u/ ponttal kiegészíteni javasolja:
T/7.. § (1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/
"u/ a törvény hatálya alá tartozó személyt terhelõ és az adóévben
befizetett helyi iparûzési adó összege."
Indokolás: Lásd a T/3092/39.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
31. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdése
c/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(3) Korábban munkanélküli személy az, aki a foglalkoztatását közvetlenül
megelõzõen/
"c) a b) pontban említett ellátásra való jogosultságát már kimerítette,
de a munkaügyi központtal továbbra is együttmûködött, azzal, hogy az a) - c)
pontokban foglalt feltételek fennállása szempontjából azt az idõtartamot,
amely alatt a munkanélküli terhességi, gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási
segélyben részesül, továbbá az elõzetes letartóztatás, szabadságvesztés,
elzárás[,] büntetés idõtartamát, valamint a sor- vagy tartalékos katonai
szolgálatban, a polgári szolgálatban töltött idõt (a szolgálat megkezdése és
befejezése közötti idõtartamot) figyelmen kívül kell hagyni."
Indokolás: Lásd a T/3092/16.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
32. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdése
d/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/8.. § (1) Az adózás elõtti eredményt növeli:/
"d) az a költségként, ráfordításként elszámolt, az adózás elõtti
eredmény csökkenéseként számításba vett összeg - ideértve az [immateriális]
anyagtalan javak és tárgyi eszközök értékcsökkenési leírását is -, amely nincs
összefüggésben a vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenységgel, különös
tekintettel a 3. számú mellékletben foglaltakra,"
Indokolás: Lásd a T/3092/17.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
33. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdése
n/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/8.. § (1) Az adózás elõtti eredményt növeli:/
"n) a visszafizetési kötelezettség nélkül adott, ráfordításként elszámolt
támogatás, juttatás, tartozásátvállalás, elengedett követelés, továbbá az
utólag adott, nem számlázott engedmény - [ide nem értve] kivéve az adásvételi
szerzõdésen alapuló, az abban elõre rögzített feltételekkel adott engedmény
szerzõdés szerinti összegét - kivéve, ha a támogatás, juttatás"
T/3092/19.., 22.
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 41. és
45. pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/18.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
34. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 8. § (1)
bekezdése na/ pontja 1. alpontjának a következõ kiegészítését javasolják:
T/8.. § (1) Az adózás elõtti eredményt növeli:
n) a visszafizetési kötelezettség nélkül adott, ráfordításként elszámolt
támogatás, juttatás, tartozásátvállalás, elengedett követelés, továbbá az
utólag adott, nem számlázott engedmény - ide nem értve az adásvételi
szerzõdésen alapuló, az abban elõre rögzített feltételekkel adott engedmény
szerzõdés szerinti összegét - kivéve, ha a támogatás, juttatás
na) belföldi székhelyû alapítványnak, közalapítványnak, vagy közérdekû
kötelezettségvállalás céljára történt, feltéve, hogy/
"1. az alapítvány, a közalapítvány, illetve a közérdekû
kötelezettségvállalás betegségmegelõzõ és gyógyító, szociális, egészségügyi,
tudományos, kutatási, környezetvédelmi, mûemlékvédelmi, természetvédelmi,
kulturális, oktatási, sport, vallási és hitéleti célt, gyermek és ifjúsági
célt, az állampolgári jogok, a közrend, közbiztonság védelmét, az öregekkel és
a hátrányos helyzetûekkel, illetõleg a magyarországi nemzeti és etnikai
kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos elõbbi célok
megvalósítását, a menekültek megsegítését, a törvényhozói munka elõsegítését
szolgálja, és errõl, valamint a támogatás, juttatás összegérõl az alapítvány,
közalapítvány vagy a közérdekû kötelezettségvállalás szervezõje igazolást ad,
továbbá"
Indokolás: Lásd a T/3092/43.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Kulturális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
35. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 8. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(3) Az (1) bekezdés na) pontjában felsorolt jogcímeken említett tételek
együttes összegébõl legfeljebb az adózás elõtti eredmény 20 százalékával,
valamint a sportcéllal létrehozott közalapítványnak adott hozzájárulás teljes
összegével nem kell az adózás elõtti eredményt növelni."
Indokolás: Lásd a T/3092/36. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
36. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 9. § (2)
bekezdése c/ pontjának a következõ kiegészítését javasolják:
/(2) Csökkenteni kell az adózás elõtti eredményt/
"c) a 7. § (1) bekezdésének d), e), f), i), j), n), o) és t) pontja,
továbbá a (2) és (3) bekezdése alapján megállapított értékbõl a vállalkozási
tevékenységhez közvetlenül hozzárendelhetõ összeggel, illetõleg közvetett
kapcsolat esetén a vállalkozási tevékenység bevételével arányos összeggel."
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 37.
pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/44/1.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
37. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 9. § (3)
bekezdése b/ pontjának a következõ kiegészítését javasolják:
/(3) Növelni kell az adózás elõtti eredményt/
"b) a 8. § (1) bekezdés b), c), d), h), k), n) pontja, valamint a 8. §
(3), (4) bekezdései alapján megállapított értékbõl a vállalkozási
tevékenységhez közvetlenül hozzárendelhetõ összeggel, illetõleg közvetett
kapcsolat esetén a vállalkozási tevékenység bevételével arányos összeggel."
Indokolás: Lásd a T/3092/44/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
38. Csizmár Gábor képviselõ a törvényjavaslat 9. § (5) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolja:
"(5) Az alapítvány, a közalapítvány, a társadalmi szervezet, a
köztestület és az egyház a vállalkozási tevékenységbõl elért nyereségnek
(adózás elõtti eredmény) azzal a részével is csökkentheti az adó alapját,
amelyet a kulturális, nevelési, oktatási, felsõoktatási, szociális,
egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi, sport, tudományos és mûemlékvédelmi
tevékenység, továbbá a hitéleti célú ingatlanfenntartás bevételt meghaladó
költsége, ráfordítása fedezetére használ fel."
Indokolás: Lásd a T/3092/69.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
39. Bakonyi Tibor és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 9. § (5)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(5) Az egyház, a sportszervezet a vállalkozási tevékenységbõl elért
nyereségnek (adózás elõtti eredmény) azzal a részével is csökkentheti az adó
alapját, amelyet a kulturális, nevelési, oktatási, felsõoktatási, szociális,
egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi, sport, tudományos és mûemlékvédelmi
tevékenység, továbbá a hitéleti célú ingatlanfenntartás bevételt meghaladó
költsége, ráfordítása fedezetére használ fel."
Indokolás: Lásd a T/3092/37. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
40. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 12. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(3) A tárgyévi eredményt növeli a 8. §-ban, és megszûnéskor a 17. § (1)
bekezdésében, egyszeres könyvvitelrõl a kettõs könyvvitelre való áttéréskor a
17. § (3) bekezdésében az adózás elõtti eredmény növeléseként meghatározott
jogcímek szerinti összeg, valamint a résztvevõk tulajdonába adott vagyonrészek
beszerzési (nyilvántartási) értékeként a költségek (ráfordítások) között
elszámolt érték."
Indokolás: Lásd a T/3092/45.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
41. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 13. § (1) bekezdése
a/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/13.. § (1) A közhasznú társaság és a vízitársulat adóalapja a 6. §
elõírásai alapján megállapított adózás elõtti eredmény, módosítva a 7. § (1)
bekezdés a) - g), i), j), l), n) - r), t) pontjaiban, a 8. § (1) bekezdés a) -
e), h) - k), m), o) pontjaiban, továbbá a 17. §, a 19. §, a 29. § és a 30. §-
ban foglaltakkal, továbbá növelve/
"a) a visszafizetési kötelezettség nélkül pénzben nyújtott támogatással,
juttatással, tartozásátvállalással, elengedett követeléssel, továbbá az utólag
adott, nem számlázott engedménnyel, [ide nem értve] kivéve az adásvételi
szerzõdésen alapuló, az abban elõre rögzített feltételekkel adott engedmény
szerzõdés szerinti összegét,"
Indokolás: Lásd a T/3092/19.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
42. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 13. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az (1) bekezdés b) pontjának alkalmazásához a közhasznú társaság, a
saját tõke évenkénti változását és annak záróállományát [köteles]
megbontja[ni] adózott és adómentesen képzett részekre. A saját tõke adóévi
változásából az adómentesen képzõdött rész javára (terhére) jutó értéket az
adóévi közhasznú tevékenység bevételének az összes bevételhez viszonyított
arányával számítva kell meghatározni."
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 44.
pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/20.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
43. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 14. §-ának,
valamint a § elõtti alcímnek az elhagyását javasolják (az indítvány elfogadása
esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"[A külföldön tevékenységet végzõ adóalapja
14. § A külföldön tevékenységet végzõ adóalapja az adóévet megelõzõ évi
éves beszámolóban, ennek hiányában a nyitó mérlegben kimutatott saját tõke,
ezek hiányában a társasági szerzõdésben, alapító okiratban meghatározott
jegyzett tõke.]"
Indokolás: Lásd a T/3092/59.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
44. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 15. § (8)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(8) A külföldi vállalkozó az árbevételérõl, bevételérõl és az ehhez
kapcsolódó, elismert költségérõl, ráfordításáról a számviteli törvény kettõs
könyvvitelre vonatkozó szabályai szerint forintban [köteles] nyilvántartást
vezet[ni]. A külföldi pénznemben keletkezett árbevételt, bevételt, költséget,
ráfordítást a számviteli törvény elõírásai alapján kell forintra átszámítani."
Indokolás: Lásd a T/3092/21.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
45. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 16. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az adóalap meghatározásánál bevételként nem kell figyelembe venni a
Magyar Köztársaság és a Magyar Nemzeti Bank által fizetett kamatot, a
belföldön bejegyzett pénzintézet által fizetett kamatot, [ide nem értve]
kivéve, ha a pénzintézet megbízás alapján lebonyolító tevékenységet folytat."
Indokolás: Lásd a T/3092/22.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
46. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 17. § (4) bekezdése
b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(4) Az adózónak, ha a kettõs könyvvezetésrõl az egyszeres
könyvvezetésre tér át, az áttérés évében/
"b) az elõzõ évi beszámolóban a kötelezettségek között kimutatott
(kapott) elõleggel növelnie, a vásárolt készletek, illetve a követelések
között kimutatott [(adott)] elõleggel csökkentenie kell az adózás elõtti
eredményét."
Indokolás: Lásd a T/3092/23.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
47. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 17. § (5)
bekezdése bevezetõ mondatának a következõ kiegészítését javasolják:
"(5) Az egyéni cégbõl átalakult adózó, ha átalakulását megelõzõen a
személyi jövedelemadó törvény hatálya alá tartozott, a (3) bekezdésben
foglaltak és a számvitelrõl szóló törvénynek az egyszeres könyvvitelrõl a
kettõs könyvvitelre való áttéréskor a nyitást követõen elõírt elszámolásai
alkalmazása mellett"
Indokolás: Lásd a T/3092/46.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
48. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 19. § (5)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(5) E § alkalmazásában terméknek minõsülnek a[z] számviteli törvény
elõírása szerint részesedésként, értékpapírként, váltó követelésként
nyilvántartott eszközök (a továbbiakban: értékpapír[ok]) és az immateriális
javak is."
Indokolás: Lásd a T/3092/47.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
49. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 19. § (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(5) E § alkalmazásában terméknek minõsülnek az értékpapírok és az
[immateriális] anyagtalan javak is."
Indokolás: Lásd a T/3092/24.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
50. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 20. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"20. § (1) A társasági adó a (2) bekezdésben foglaltak kivételével a
[pozitív] valóságos adóalap 18 százaléka."
Indokolás: Lásd a T/3092/25.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
51. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 20. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(2) A külföldön tevékenységet végzõ esetében a társasági adó a pozitív
adóalap 3 százaléka.
[a) 10 millió forintot meg nem haladó adóalap esetén annak 1 százaléka,
b) 10 millió forintot meghaladó adóalap esetén 100 ezer forint és a 10
millió forint feletti adóalap 0,5 százaléka együttesen.]"
Indokolás: Lásd a T/3092/60.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
52. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János
képviselõk a törvényjavaslat 23. §-a elõtti címnek a következõ kiegészítését
javasolják:
"Térségi és egyéb adókedvezmények"
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 57.
pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/65/1.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Mezõgazdasági bizottság és
a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet, az
Alkotmányügyi bizottság és a Költségvetési bizottság
ülésén egyetért.
53. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 23. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A kiemelt térségben és/vagy a vállalkozási övezetben az adózó által
üzembe helyezett és ott üzemeltetett [infrastruktúrális] háttér beruházás
értéke hat százalékának megfelelõ adókedvezményt vehet igénybe az adózó az
üzembe helyezés évében."
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 56.
pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/3092/26.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
54. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 23. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(3) A (1)-(2) bekezdés alapján igénybe vett adókedvezményt késedelmi
pótlékkal növelten vissza kell fizetni, ha az adózó a gép, épület vagy
infrastruktúrális beruházás tulajdonjogát vagy használatát az üzembe helyezés
napjától számított három naptári éven belül másnak átengedi, vagy a kiemelt
térségbõl máshova áttelepíti."
Indokolás: Lásd a T/3092/71.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
55. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 23. § (4)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(4) Az (1)-(2) bekezdés szerinti adókedvezmény a kiemelt térségben
üzembe helyezett, [korábban még használatba nem vett] új gép,
infrastruktúrális beruházás értéke alapján, a vállalkozási övezetben a
vállalkozási övezetté minõsítést követõen üzembe helyezett, [korábban még
használatba nem vett] új gép, épület, infrastruktúrális beruházás értéke
alapján vehetõ igénybe, ha annak értékcsökkenési leírását az adózó a 2. számú
melléklet rendelkezései szerint számolja el."
Indokolás: Lásd a T/3092/71.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
56. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 23. § (4)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(4) Az (1)-(2) bekezdés szerinti adókedvezmény a kiemelt térségben
üzembe helyezett, korábban még használatba nem vett gép, [infrastruktúrális]
háttér beruházás értéke alapján, a vállalkozási övezetben a vállalkozási
övezetté minõsítést követõen üzembe helyezett, korábban még használatba nem
vett gép, épület, [infrastruktúrális] háttér beruházás értéke alapján vehetõ
igénybe, ha annak értékcsökkenési leírását az adózó a 2. számú melléklet
rendelkezései szerint számolja el."
Indokolás: Lásd a T/3092/27.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
57. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János
képviselõk a törvényjavaslat 23. §-át új (6)-(7) bekezdésekkel kiegészíteni
javasolják:
"(6) A szövetkezet vagy jogutódja az 1998. év adójából, illetve - ha az a
kedvezményre nem nyújt fedezetet, a következõ öt év adóalapja utáni adóból - a
tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az állampolgárok
tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló 1991.
évi XXV. törvény rendelkezései alapján az árverésre termõfölddel együtt
kijelölt ültetvények után az ültetvények könyv szerinti értékének és az
ültetvény földterületéért kapott térítés értékének különbözetét
adókedvezményként igénybe veheti.
(7) A szövetkezet (vagy jogutódja) az 1998. év adójából, illetve - ha az
a kedvezményre nem nyújt fedezetet, a következõ öt év adóalapja utáni adóból -
a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény hatálybalépésérõl és az átmeneti
szabályokról szóló 1992. évi II. törvény 16. §-a szerint az önkormányzatok
tulajdonába átadott utak után az átadott utak könyv szerinti értékének
megfelelõ összegû adókedvezményt igénybe veheti."
Indokolás: Lásd a T/3092/65/1.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Mezõgazdasági bizottság, a
Költségvetési bizottság és a Gazdasági bizottság ülésén
nem ért egyet, az Alkotmányügyi bizottság ülésén egyetért.
58. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János
képviselõk a törvényjavaslat 24. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését
javasolják:
"24. § (1) A társasági adó mértékéig veheti igénybe az adókedvezményt a
22. § (3) bekezdése, a 23. § (6)-(7) bekezdése és a 30. § (5) bekezdés a), d)
pontja alapján az adóévben 100 százalékos adókedvezményre jogosult adózó,
valamint az az adózó, amely a 30. § (5) bekezdés b) pontja alapján jogosult
adókedvezményre."
Indokolás: Lásd a T/3092/65/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Mezõgazdasági bizottság és
a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet, az
Alkotmányügyi bizottság és a Költségvetési bizottság
ülésén egyetért.
59. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János
képviselõk a törvényjavaslat 27. § (8) bekezdése b/ pontjának a következõ
módosítását javasolják:
VISSZAVONVA! (A Mezõgazdasági bizottság 1996. október 24-i ülésén a
T/3092/66/1.. számú módosító indítvány)
60. Kósa Lajos képviselõ a törvényjavaslat 28. § (1) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolja:
"28. § (1) A kapott (realizált) osztalék után az osztalékban részesülõ
[20] 10 százalék mértékû osztalékadót köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3092/67.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
61. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 28. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"28. § (1) A kapott [(realizált)] osztalék után az osztalékban részesülõ
20 százalék mértékû osztalékadót köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3092/28.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
62. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 28. § (4)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(4) A kifizetõ állapítja meg az osztalékadót, és azt az adózás rendjérõl
szóló törvény elõírása szerint bevallja és megfizeti, abban az esetben is, ha
a külföldi illetõségû osztalékban részesülõ részére az osztalék teljesítése
nem pénzben történik. Ilyen esetben a kifizetõ az osztalék összegérõl és a
megállapított adóról igazolást ad az osztalékban részesülõnek, és a
megfizetett osztalékadót a könyveiben a követelések között tartja nyilván."
Indokolás: Lásd a T/3092/56.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
63. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 28. § (5) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolja:
"(5) Nem kell az osztalékadót a kifizetõnek megállapítania, megfizetnie,
levonnia az osztalék azon része után, amelyet a külföldi illetõségû
osztalékban részesülõ belföldön, már mûködõ gazdasági társaság, szövetkezet -
ideértve az osztalékot fizetõ gazdasági társaságot, szövetkezetet is -
jegyzett tõkéjének az emelésére fordít, vagy amellyel belföldön újonnan
alakuló gazdasági társaság, szövetkezet alapításában vesz részt, feltéve hogy
a külföldi illetõségû osztalékban részesülõ rendelkezése alapján a kifizetõ
azt közvetlenül erre a célra utalja, adja át."
Indokolás: Lásd a T/3092/40.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
64. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 28. § (10)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(10) Az osztalékelõlegre az osztalékra elõírt rendelkezéseket kell
alkalmazni azzal, hogy az osztalékelõleg[bõl]re teljesített [levont] adónak
[és] az osztalék adójá[nak]t meghaladó különbözeté[t]vel[,] az osztalék
jóváhagyásakor a kifizetõ számol el az adóhatóság[nak]gal [megfizeti vagy tõle
visszaigényli, és egyidejûleg elszámol az osztalékban részesülõvel]."
Indokolás: Lásd a T/3092/55.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
65. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 29. § (4)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(4) A (2) és (3) bekezdés alkalmazásakor a külföldrõl származó
jövedelmet e törvény rendelkezései szerint kell megállapítani. Ennek során a
külföldrõl származó árbevétel és bevétel összegének az összes árbevétel és
bevétel összegéhez viszonyított arányában kell megosztani a külföldrõl
származó jövedelem megszerzéséhez közvetlenül hozzá nem rendelhetõ
költségeket, adózás elõtti eredményt növelõ[,] és csökkentõ tételeket."
Indokolás: Lásd a T/3092/29.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
66. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János
képviselõk a törvényjavaslat 30. § (7) bekezdésének a következõ módosítását
javasolják:
"(7) Az 1996. évi fizetendõ adó alapján történõ adóelõleg bevallásakor,
az 1996. évi fizetendõ adót csökkenteni kell a - kiegészítõ adóból
igénybevett kedvezményekkel csökkentett - kiegészítõ adóval[, és növelni az
így megállapított összeg 20 százalékával]."
Indokolás: Lásd a T/3092/66/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
67. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 31. § (2)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(2) Az 1996. évi eredménybõl jóváhagyott - egyszeres könyvvitelt
vezetõnél pedig az 1996. évben kifizetett - osztalék után a Ta. tv. 9. §-a
alapján kiegészítõ adót kell megállapítani. Nem kell az egyéni vállalkozónak
az 1996. évben hatályos Ta. tv. 7. §-ának elõírásait alkalmazni, illetve a 9.
§-a (3) bekezdés d) pontja alapján kiegészítõ adót fizetnie, ha 1997. január
1. napjától a tevékenysége megszüntetése nélkül, egyéni vállalkozóként a
személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti adózást alkalmazza."
Indokolás: Lásd a T/3092/54.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
68. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 31. § (5) bekezdése
c/ pontjában az 1993. évi XCVI. tövény 73. § (2) bekezdése d/ pontjának a
következõ kiegészítését javasolja:
/(5) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg
c) az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI.
törvény 73. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(2) A nem természetes személy támogató által a pénztárnak juttatott
pénzbeli és nem pénzbeli adomány olyan közérdekû kötelezettségvállalásnak
minõsül, amely megfelel a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996.
évi .... törvény 8. § (1) bekezdés n) pontja szerinti feltételeknek és a 3.
számú melléklet 5. b) pontja szerinti kivételnek."/
"d) ahol jogszabály a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvényt
említi, ott az alatt ezt a törvényt is kell érteni."
Indokolás: Lásd a T/3092/30.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
69. Szõdi Imre képviselõ a törvényjavaslat 1. számú melléklete 5. pontja
d/ alpontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/Az értékcsökkenési leírás szabályairól
5. A számviteli törvény szerint megállapított terv szerinti
értékcsökkenési leírás érvényesíthetõ/
"d) a bányászatban a kizárólag egy bánya célját szolgáló épületek,
építmények, speciális gépek, berendezések, felszerelések, a föld alatti
bányatérségek és építmények, valamint az ezekhez tartozó speciális gépek és
az igénybevett földterület esetében, valamint a villamosenergia iparban az
atomerõmûvi technológiai épületek, építmények,"
Indokolás: Lásd a T/3092/61. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
70. Dr. Solymosi József képviselõ a törvényjavaslat 2. számú melléklete
III. része záró mondatának a következõ módosítását javasolja:
/III. ÜLTETVÉNY/
"Az ültetvények támrendszere nem önálló tárgyi eszköz, hanem tartozék, s
ezért az ültetvénnyel azonos leírási kulccsal kell elszámolni, a földterület
és a kerítés viszont önálló tárgyi eszköznek minõsül. [Az ültetvény kerítése
viszont önálló tárgyi eszköznek - építménynek - minõsül.]"
Indokolás: Lásd a T/3092/50/1.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
71. Sümeghy Csaba képviselõ, dr. Szilágyiné Császár Terézia képviselõ és
dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat 3. számú
melléklete 2. pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén
a pontok jelölése értelemszerûen változik):
/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a
vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,
ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint
természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/
"2. [a számla általános forgalmi adó nélküli értékének a 20 százaléka, ha
a külön jogszabályban meghatározott értéket meghaladó kiadást igazoló számla,
egyszerûsített számla (számlát helyettesítõ okmány) szerint az ellenérték
kifizetése készpénzben történt, azzal, hogy ezt a rendelkezést az említett
külön jogszabály hatálybalépését követõ 180. naptól teljesített kifizetésekre
kell alkalmazni. Nem kell ezt a rendelkezést alkalmazni akkor, ha a számla,
egyszerûsített számla kibocsátója - az egyéni vállalkozót kivéve -
magánszemély;]"
Indokolás: Lásd a T/3092/40.., T/3092/49., és a T/3092/53/1.. sz.
módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
72. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 3. számú
melléklete 2. pontjának a következõ módosítását javasolják:
/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a
vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,
ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint
természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/
"2. a számla általános forgalmi adó nélküli értékének a 20 százaléka, ha
a külön jogszabályban meghatározott értéket meghaladó kiadást igazoló számla,
egyszerûsített számla (számlát helyettesítõ okmány) szerint az ellenérték
kifizetése készpénzben történt, azzal, hogy ezt a rendelkezést az említett
külön jogszabály hatálybalépés[ét]e [követõ 180. naptól] hónapjának utolsó
napját követõ hatodik hónap utolsó napjától teljesített kifizetésekre kell
alkalmazni. Nem kell ezt a rendelkezést alkalmazni akkor, ha a számla,
egyszerûsített számla kibocsátója - az egyéni vállalkozót kivéve -
magánszemély;"
Indokolás: Lásd a T/3092/57.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
73. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 3. számú melléklete 4.
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a
vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,
ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint
természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/
"4. az értékpapírnak a beszerzéstõl számított két éven belüli
elidegenítése esetén - ideértve az apportot is - az elszámolt
árfolyamveszteségnek, egyéb ráfordításnak az a része, amely abból keletkezett,
hogy az értékpapír beszerzési és/vagy eladási ára a gazdasági esemény
megtörténtekor a 19. § szerint meghatározott szokásos piaci ártól 10
százalékot meghaladó mértékben eltért. [Nem kell ezt a rendelkezést
alkalmazni, ha az adózó csõd- vagy felszámolási eljárás alatt álló
részvénytársaság által kibocsátott részvényt értékesít a szokásos piaci ár
alatt, feltéve, hogy a részvény legkésõbb a csõd- vagy felszámolási eljárás
kezdõ napját megelõzõ 180. napon került az adózó tulajdonába;]"
Indokolás: Lásd a T/3092/64.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
74. Dr. Solymosi József képviselõ a törvényjavaslat 3. számú melléklete
5. pontja a/ alpontjának a következõ módosítását javasolja:
T/5.. a térítés nélkül átadott eszköz (immateriális javak, tárgyi eszköz,
befektetett pénzügyi eszköznek minõsülõ részesedés, értékpapír és forgóeszköz)
könyv szerinti értéke, immateriális javak és tárgyi eszközök esetében
számított nyilvántartási értéke, a nyújtott szolgáltatás általános forgalmi
adó alapot képezõ összege, továbbá a térítés nélküli átadás,
szolgáltatásnyújtás miatt felmerült, ráfordításként elszámolt általános
forgalmi adó azzal, hogy ezekkel az értékekkel nem kell az adózás elõtti
eredményt növelni, ha/
"a) az átadás jogszabály elõírása alapján történt, továbbra is ideértve
azt [is], ha a térítés nélküli átadás a közmû (út, víz- és csatorna,
energiaszolgáltatási, távközlési létesítmény) üzemeltetésre történõ átadásával
együtt valósul meg és ideértve az ültetvény átadását, ha arra a szövetkezetnél
vagy jogutódjánál az 1991. évi XXV. törvény rendelkezései alapján az árverésen
termõfölddel együtt került sor,"
Indokolás: Lásd a T/3092/50/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
75. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat
3. számú melléklete 7. pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat
elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):
/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a
vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,
ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint
természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/
"7. [az általános forgalmi adó nélkül 200 ezer forintot meghaladó
szolgáltatás ellenértéke, ha az alapjául szolgáló írásbeli szerzõdésbõl,
megállapodásból, a szolgáltatás jellege és tartalma, valamint - igazolás
hiányában - a szerzõdés tényleges teljesülése nem állapítható meg. Az adóévben
ugyanazon személytõl ugyanazon jogcímen igénybevett szolgáltatások
ellenértékét együttesen kell figyelembe venni;]"
Indokolás: Lásd a T/3092/53/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
76. Gaál Gyula és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 3. számú
melléklete 8. pontjának a következõ módosítását javasolják:
/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a
vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,
ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint
természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/
"8. a 30 ezer forintot meghaladó beszerzési értékû tárgyi eszköz
selejtezése [miatt ráfordításként - egyszeres könyvvitelt vezetõnél
értékcsökkenési leírásként - elszámolt] esetén a számított nyilvántartási
érték, ha a selejtezés ténye dokumentumokkal hitelt érdemlõen nincs
alátámasztva;"
Indokolás: Lásd a T/3092/48.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
77. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat
3. számú melléklete 8. pontjának a következõ módosítását javasolják:
/A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem számít a
vállalkozási, a bevételszerzõ tevékenység érdekében felmerült költségnek,
ráfordításnak - kivéve, ha az a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint
természetbeni juttatásnak minõsül - különösen:/
"8. a 30 ezer forintot meghaladó beszerzési értékû tárgyi eszköz
selejtezése miatt ráfordításként - egyszeres könyvvitelt vezetõnél
[értékcsökkenési leírásként] pénzmozgással nem járó költséghelyesbítésként -
elszámolt nyilvántartási érték, ha a selejtezés ténye [dokumentumokkal hitelt
érdemlõen nincs alátámasztva] nincs legalább teljes bizonyító erejû
magánokirattal igazolva;"
Indokolás: Lásd a T/3092/53/3.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
78. Veres János és Varga Lajos képviselõk a törvényjavaslat 3. számú
mellékletét új 10. ponttal kiegészíteni javasolják:
"10. külföldi személy által számlázott tanácsadási szolgáltatás együttes
értékének az a része amely meghaladja az adóalany értékesítési nettó
árbevételének 2 %-át."
Indokolás: Lásd a T/3092/51. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1996. október 24.
Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke
Dr. Kádár Béla s.k., Vitányi Iván s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke a Kulturális bizottság elnöke
Dr. Orosz Sándor s.k.,
a Mezõgazdasági bizottság elnöke