ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3110/13..

Módosító javaslat

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény módosításáról szóló, T/3110..

számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztek elõ.

1.

A törvényjavaslat 1. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) A Bt. 1. § (1) bekezdés h) pontjának helyébe a kö-vetkezõ rendelkezés lép

és a következõ i) ponttal egészül ki:

/E törvény hatálya alá tartozik:/

"h) a felszín alatti vizek kutatásával és kitermelésével nem járó

geotermikus energia kutatása és energetikai célú kitermelése,

i) az a)-h) pontokban felsorolt tevékenységek gyakorlá-sához szükséges

létesítmények és berendezések""

Indokolás

A felszín alatti vizek kutatása és kitermelése a vízgazdálkodásról szóló 1995.

évi LVII. törvény hatálya alá tartozik. E törvény 1. § (1) bekezdés a)-e)

pontjaiban foglaltakkal ellentétes rendelkezéseket a bányászatról szóló

törvény sem tartalmazhat.

2.

A törvényjavaslat 2. §-a helyére a következõ rendelkezés lép:

"[2. § A Bt. 1. § (5) bekezdés helyébe a következõ ren-delkezés lép:

"(5) Az építés, tereprendezés és a vizek medrének alakí-tása céljából végzett

ásványi nyersanyag kitermelésére, valamint a kézi erõvel folytatott

aranymosásra a törvény 20. § és 41. § szabályai vonatkoznak."]"

"2. § Bt. 1. §-ának (5) bekezdése a következõképpen mó-dosul:

"(2) Nem tartozik e törvény hatálya alá az építés, terep-rendezés és a vizek

medrének [alakítása céljából végzett anyagkitermelés] - külön törvényben

meghatározott - víz-gazdálkodási célból végzett alakítása, valamint a kézi

erõvel folytatott aranymosás. A mederalakítással összefüg-gõ ásványi anyag

kitermelésére e törvény 20. §-át kell al-kalmazni, ha az a kitermelt anyag

üzletszerû hasznosításá-val, értékesítésével jár.""

Indokolás

A törvényjavaslatnak a Bt. 1. § (5) bekezdésével foglalkozó szövegrésze nem

említi, hogy a csak vízgazdálkodási célból végzett mederalakítás nem tartozik

a Bt. hatálya alá, mert errõl a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII.

törvény 1. § (1) bekezdésének b) pontja rendelkezik. Ugyanakkor szükséges a

törvényjavaslatban kitérni arra az esetre is, amikor a mederalakítás a

kitermelt anyag üzletszerû hasznosításával jár együtt, és abból a hasznosító

vállalkozónak anyagi haszna származik. Ezért szerepel az (5) bekezdés

kiegészítésében a bányajárulék fizetési kötelezettségre való utalás.

Ez a módosítás szükségtelenné teszi a törvényjavaslat 11. §-ában a Bt. 20. §

(2) be-kezdés b) pontja a hivatkozásának módosítását /Bt. 1. § (5) bek./.

3.

A törvényjavaslat 4. §-ának (1) bekezdése elmarad:

"[(1) A Bt. 4. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

4. § (1) Nyílt területen, a 10 méter mélységet meghaladó kutatófúrással,

továbbá kutatóakna mélyítéssel, ipari rob-bantással nem járó elõkutatás

(felszíni elõkutatás) az ingatlan tulajdonosával (kezelõjével, használójával)

kö-tött megállapodás és a kutatás megkezdése idõpontjának a bányafelügyelethez

történt elõzetes bejelentése alapján végezhetõ.]"

Indokolás

A Bt-ben hatályos 4. § (1) bekezdése alapján a talajvizek védelme, a táj- és

természetvédelmi, valamint környezetvédelmi szempontok jobban érvényesíthetõk

és ellenõrizhetõk. A törvényjavaslat szerinti 10 m mélységig terjedõ

kutatófúrás és kutatóakna mélyítése engedély nélkül bármilyen mennyiségben és

bárhol elvégezhetõ volna. Ez környezetvédelmi és vízgazdálkodási szempontból

egyaránt elfogadhatatlan.

4.

A törvényjavaslat 12. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A Bt. 22. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"22. § A bányafelügyelet meghatározott ásványi nyersanyag, illetve - a

felszín alatti víz kivételével - geotermikus energiahordozó kutatását

- koncesszió keretében a munkaprogram elfogadásával,

- más esetekben kutatási engedély [határozat] kiadásával

engedélyezi.

A kutatási tevékenység jóváhagyott mûszaki üzemi terv alapján kezdhetõ meg.""

Indokolás

A felszín alatti vizek kutatása és kitermelése a vízgazdálkodásról szóló 1995.

évi LVII. törvény hatálya alá tartozik. E törvény 1. § (1) bekezdés a)-e)

pontjaiban foglaltakkal ellentétes rendelkezéseket a bányászatról szóló

törvény sem tartalmazhat.

5.

A törvényjavaslat 21. §-ában a Bt. 44. § (1) bekezdése a) pontjának felvezetõ

szövege a következõképpen módosul:

"21. § A Bt. 44. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"44. § (1) A bányafelügyelet

a) mûszaki-biztonsági, munkavédelmi, [építéshatósági]

építésügyi hatósági és építés[-]felügyeleti hatáskö-

rébe tartozik:"

Indokolás

A T/2599.. számú törvényjavaslat az épített környezet alakításáról és

védelmérõl nem használja az "építéshatósági" kifejezést. A javasolt kifejezés

sem túl szép, de szolgálja az egységes nyelvhasználatot.

6.

A törvényjavaslat 21. §-ában a Bt. 44. § (1) bekezdésének a) pontja a

következõképpen módosul:

"21. § A Bt. 44. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"44. § (1) A bányafelügyelet

a) mûszaki-biztonsági, munkavédelmi, építéshatósági és

építés-felügyeleti hatáskörébe tartozik:

- az ásványi nyersanyagok bányászata,

- a bányászati és földtani kutatási célt szolgáló

mélyfúrás,

[- a megszûnt föld alatti bányák nyitvamaradó térsé-

geinek fenntartása, hasznosítása és felhagyása,]

- ..."

Indokolás

A föld felszine alatti tevékenységekre a környezet védelmérõl szóló 1995. évi

LIII. törvény 14. § (1), illetõleg a 15. § (1) bekezdése vonatkozik, amelynek

érvényesítése, végrehajtása a környezetvédelmért felelõs miniszter feladata. A

bányászatra vonatkozó különleges jogosultság megszûnése után a

környezetvédelmi hatóságot illet minden felügyeleti jog.

7.

A törvényjavaslat 21. §-ában a Bt. 44. § (1) bekezdésének a) pontja a

következõképpen egészül ki:

"21. § A Bt. 44. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"44. § (1) A bányafelügyelet

a) mûszaki-biztonsági, munkavédelmi, építéshatósági és

építés-felügyeleti hatáskörébe tartozik:

- az ásványi nyersanyagok bányászata,

- a bányászati és földtani kutatási célt szolgáló

mélyfúrás,

- a megszûnt föld alatti bányák nyitvamaradó térsé-

geinek fenntartása, hasznosítása és felhagyása,

- a felszín alatti víz kutatásához és kitermelésé-

hez nem kapcsolódó geotermikus energia [koncesz-

szió alapján történõ] kutatása és energetikai cé-

lú [kitermelése] hasznosítása,

- ..."

Indokolás

A Bt. végrehajtásáról szóló 115/1993. (VIII. 12.) sz. Kormány rendelet 2. §-a

(5) bekezdésének megfelelõ rendelkezés a vízgazdálkodásra vonatkoztatva

összhangot teremt az 1. pontba foglaltakkal. Ezen túlmenõen a bányászati

tevékenység nem szûkíthetõ le a koncesszió keretében végzettekre.

A Föld hõenergiája nem kizárólag víz kitermeléssel hasznosítható, ezért

általános megfogalmazást kell alkalmazni.

8.

A törvényjavaslat 25. §-ának (1) bekezdésében a Bt. 49. §-a 4. pontjának e)

alpontja a következõképpen módosul:

/4. "Bányászat"/

/E törvény alkalmazásában bányászati tevékenységnek minõ-sül:/

"e) a felszín alatti víz kutatásával és kitermelésével nem járó geotermikus

energia [koncesszió alapján történõ] kutatása és [kitermelése] energetikai

célú hasznosítása is."

Indokolás

A felszín alatti vizek a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény

hatálya alá tartoznak. Hasonlóan rendelkezik a Bt. végrehajtásáról szóló

115/1993. (VIII. 12.) sz. Kormány rendelet 2. §-ának (5) bekezdése is. Az

idõközben hatályba lépett vízgazdálkodási törvény miatt a kérdés törvényi

szabályozást igényel. Ezen túlmenõen a bányászati tevékenység nem szûkíthetõ

le a koncesszió keretében végzettekre.

A Föld hõenergiája nem kizárólag víz kitermeléssel hasznosítható, ezért

általános megfogalmazást kell alkalmazni.

Budapest, 1997. február 17.

Kiss Róbert

SZDSZ

4.

A törvényjavaslat 8. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A Bt. 9. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A felszín alatti vizek kutatására, a kitermelésükhöz kapcsolódó

geotermikus energia kutatására és energetikai célú kitermelésére a

vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény rendelkezéseit kell

alkalmazni.""

Indokolás

A felszín alatti vizek kutatása, a kitermelésükhöz kapcsolódó geotermikus

energia kutatása és energetikai célú kitermelése a vízgazdálkodásról szóló

1995. évi LVII. törvény hatálya alá tartozó vízgazdálkodási, és nem bányászati

tevékenység.

6.

A törvényjavaslat 16. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A Bt. 26. § (8) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(8) A jogosult kérelmére a bányatelket a bányafelügyelet a nyilvántartásból

törli és errõl az érdekelteket értesí-ti, valamint megkeresi az illetékes

földhivatalt, a bánya-teleknek az ingatlan-nyilvántartásból történõ törlése

vé-gett. A bányatelek volt jogosultjának kötelezettségei a bányakárok

megtérítése, a tájrendezés és a biztonság, va-lamint a vízgazdálkodás, a

környezet- és természetvédelem tekintetében a bányatelek törlését követõen is

fennállnak.

(9) Amennyiben a bányatelekkel érintett ingatlanon a bá-nyatelek törlését és

a bányászat befejezését követõen a bányászattal összefüggésben a felszín

alatti vízkészletet érintõ, de a felszínen megjelent tó keletkezett, illetve

maradt fenn, a bányavállalkozónak, a bányatelek jogosult-jának jogait és

kötelezettségeit - a vízgazdálkodásról szóló külön törvény figyelembevételével

- a Kormány rende-letben állapítja meg.""

Indokolás

A törvényjavaslat a Bt. 26. § (8) bekezdésének módosításában a vízgazdálkodást

érintõ bányakárok - pl. bányavízkitermelés miatt bekövetkezõ felszín alatti

vízszintcsökkenés - megtérítésére nem ír elõ kötelezettséget. A (8) bekezdés

kiegészítése ezt biztosítja.

A (9) bekezdéssel való kiegészítés azért szükséges, mert az un. bányató a

vízgazdálkodás és a bányászat határterülete, és ezt a fontos esetet csak a Bt.

végrehajtásáról szóló 115/1993. (VIII. 12.) sz. Kormány rendelet 22. §-ának

(3) bekezdése említi: a bányatavakra és azok partjára a vízügyi jogszabályok

rendelkezései irányadóak. Az idõközben hatályba lépett vízgazdálkodási törvény

miatt a Kormány részére szükséges felhatalmazást a Bt-nek meg kell adnia.

Eleje Honlap