ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény módosításáról szóló, T/3110..
számon benyújtott törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztek elõ.
1.
A törvényjavaslat 1. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(2) A Bt. 1. § (1) bekezdés h) pontjának helyébe a kö-vetkezõ rendelkezés lép
és a következõ i) ponttal egészül ki:
/E törvény hatálya alá tartozik:/
"h) a felszín alatti vizek kutatásával és kitermelésével nem járó
geotermikus energia kutatása és energetikai célú kitermelése,
i) az a)-h) pontokban felsorolt tevékenységek gyakorlá-sához szükséges
létesítmények és berendezések""
Indokolás
A felszín alatti vizek kutatása és kitermelése a vízgazdálkodásról szóló 1995.
évi LVII. törvény hatálya alá tartozik. E törvény 1. § (1) bekezdés a)-e)
pontjaiban foglaltakkal ellentétes rendelkezéseket a bányászatról szóló
törvény sem tartalmazhat.
2.
A törvényjavaslat 2. §-a helyére a következõ rendelkezés lép:
"[2. § A Bt. 1. § (5) bekezdés helyébe a következõ ren-delkezés lép:
"(5) Az építés, tereprendezés és a vizek medrének alakí-tása céljából végzett
ásványi nyersanyag kitermelésére, valamint a kézi erõvel folytatott
aranymosásra a törvény 20. § és 41. § szabályai vonatkoznak."]"
"2. § Bt. 1. §-ának (5) bekezdése a következõképpen mó-dosul:
"(2) Nem tartozik e törvény hatálya alá az építés, terep-rendezés és a vizek
medrének [alakítása céljából végzett anyagkitermelés] - külön törvényben
meghatározott - víz-gazdálkodási célból végzett alakítása, valamint a kézi
erõvel folytatott aranymosás. A mederalakítással összefüg-gõ ásványi anyag
kitermelésére e törvény 20. §-át kell al-kalmazni, ha az a kitermelt anyag
üzletszerû hasznosításá-val, értékesítésével jár.""
Indokolás
A törvényjavaslatnak a Bt. 1. § (5) bekezdésével foglalkozó szövegrésze nem
említi, hogy a csak vízgazdálkodási célból végzett mederalakítás nem tartozik
a Bt. hatálya alá, mert errõl a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII.
törvény 1. § (1) bekezdésének b) pontja rendelkezik. Ugyanakkor szükséges a
törvényjavaslatban kitérni arra az esetre is, amikor a mederalakítás a
kitermelt anyag üzletszerû hasznosításával jár együtt, és abból a hasznosító
vállalkozónak anyagi haszna származik. Ezért szerepel az (5) bekezdés
kiegészítésében a bányajárulék fizetési kötelezettségre való utalás.
Ez a módosítás szükségtelenné teszi a törvényjavaslat 11. §-ában a Bt. 20. §
(2) be-kezdés b) pontja a hivatkozásának módosítását /Bt. 1. § (5) bek./.
3.
A törvényjavaslat 4. §-ának (1) bekezdése elmarad:
"[(1) A Bt. 4. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
4. § (1) Nyílt területen, a 10 méter mélységet meghaladó kutatófúrással,
továbbá kutatóakna mélyítéssel, ipari rob-bantással nem járó elõkutatás
(felszíni elõkutatás) az ingatlan tulajdonosával (kezelõjével, használójával)
kö-tött megállapodás és a kutatás megkezdése idõpontjának a bányafelügyelethez
történt elõzetes bejelentése alapján végezhetõ.]"
Indokolás
A Bt-ben hatályos 4. § (1) bekezdése alapján a talajvizek védelme, a táj- és
természetvédelmi, valamint környezetvédelmi szempontok jobban érvényesíthetõk
és ellenõrizhetõk. A törvényjavaslat szerinti 10 m mélységig terjedõ
kutatófúrás és kutatóakna mélyítése engedély nélkül bármilyen mennyiségben és
bárhol elvégezhetõ volna. Ez környezetvédelmi és vízgazdálkodási szempontból
egyaránt elfogadhatatlan.
4.
A törvényjavaslat 12. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) A Bt. 22. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"22. § A bányafelügyelet meghatározott ásványi nyersanyag, illetve - a
felszín alatti víz kivételével - geotermikus energiahordozó kutatását
- koncesszió keretében a munkaprogram elfogadásával,
- más esetekben kutatási engedély [határozat] kiadásával
engedélyezi.
A kutatási tevékenység jóváhagyott mûszaki üzemi terv alapján kezdhetõ meg.""
Indokolás
A felszín alatti vizek kutatása és kitermelése a vízgazdálkodásról szóló 1995.
évi LVII. törvény hatálya alá tartozik. E törvény 1. § (1) bekezdés a)-e)
pontjaiban foglaltakkal ellentétes rendelkezéseket a bányászatról szóló
törvény sem tartalmazhat.
5.
A törvényjavaslat 21. §-ában a Bt. 44. § (1) bekezdése a) pontjának felvezetõ
szövege a következõképpen módosul:
"21. § A Bt. 44. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"44. § (1) A bányafelügyelet
a) mûszaki-biztonsági, munkavédelmi, [építéshatósági]
építésügyi hatósági és építés[-]felügyeleti hatáskö-
rébe tartozik:"
Indokolás
A T/2599.. számú törvényjavaslat az épített környezet alakításáról és
védelmérõl nem használja az "építéshatósági" kifejezést. A javasolt kifejezés
sem túl szép, de szolgálja az egységes nyelvhasználatot.
6.
A törvényjavaslat 21. §-ában a Bt. 44. § (1) bekezdésének a) pontja a
következõképpen módosul:
"21. § A Bt. 44. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"44. § (1) A bányafelügyelet
a) mûszaki-biztonsági, munkavédelmi, építéshatósági és
építés-felügyeleti hatáskörébe tartozik:
- az ásványi nyersanyagok bányászata,
- a bányászati és földtani kutatási célt szolgáló
mélyfúrás,
[- a megszûnt föld alatti bányák nyitvamaradó térsé-
geinek fenntartása, hasznosítása és felhagyása,]
- ..."
Indokolás
A föld felszine alatti tevékenységekre a környezet védelmérõl szóló 1995. évi
LIII. törvény 14. § (1), illetõleg a 15. § (1) bekezdése vonatkozik, amelynek
érvényesítése, végrehajtása a környezetvédelmért felelõs miniszter feladata. A
bányászatra vonatkozó különleges jogosultság megszûnése után a
környezetvédelmi hatóságot illet minden felügyeleti jog.
7.
A törvényjavaslat 21. §-ában a Bt. 44. § (1) bekezdésének a) pontja a
következõképpen egészül ki:
"21. § A Bt. 44. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"44. § (1) A bányafelügyelet
a) mûszaki-biztonsági, munkavédelmi, építéshatósági és
építés-felügyeleti hatáskörébe tartozik:
- az ásványi nyersanyagok bányászata,
- a bányászati és földtani kutatási célt szolgáló
mélyfúrás,
- a megszûnt föld alatti bányák nyitvamaradó térsé-
geinek fenntartása, hasznosítása és felhagyása,
- a felszín alatti víz kutatásához és kitermelésé-
hez nem kapcsolódó geotermikus energia [koncesz-
szió alapján történõ] kutatása és energetikai cé-
lú [kitermelése] hasznosítása,
- ..."
Indokolás
A Bt. végrehajtásáról szóló 115/1993. (VIII. 12.) sz. Kormány rendelet 2. §-a
(5) bekezdésének megfelelõ rendelkezés a vízgazdálkodásra vonatkoztatva
összhangot teremt az 1. pontba foglaltakkal. Ezen túlmenõen a bányászati
tevékenység nem szûkíthetõ le a koncesszió keretében végzettekre.
A Föld hõenergiája nem kizárólag víz kitermeléssel hasznosítható, ezért
általános megfogalmazást kell alkalmazni.
8.
A törvényjavaslat 25. §-ának (1) bekezdésében a Bt. 49. §-a 4. pontjának e)
alpontja a következõképpen módosul:
/4. "Bányászat"/
/E törvény alkalmazásában bányászati tevékenységnek minõ-sül:/
"e) a felszín alatti víz kutatásával és kitermelésével nem járó geotermikus
energia [koncesszió alapján történõ] kutatása és [kitermelése] energetikai
célú hasznosítása is."
Indokolás
A felszín alatti vizek a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény
hatálya alá tartoznak. Hasonlóan rendelkezik a Bt. végrehajtásáról szóló
115/1993. (VIII. 12.) sz. Kormány rendelet 2. §-ának (5) bekezdése is. Az
idõközben hatályba lépett vízgazdálkodási törvény miatt a kérdés törvényi
szabályozást igényel. Ezen túlmenõen a bányászati tevékenység nem szûkíthetõ
le a koncesszió keretében végzettekre.
A Föld hõenergiája nem kizárólag víz kitermeléssel hasznosítható, ezért
általános megfogalmazást kell alkalmazni.
Budapest, 1997. február 17.
Kiss Róbert
SZDSZ
4.
A törvényjavaslat 8. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A Bt. 9. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A felszín alatti vizek kutatására, a kitermelésükhöz kapcsolódó
geotermikus energia kutatására és energetikai célú kitermelésére a
vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény rendelkezéseit kell
alkalmazni.""
Indokolás
A felszín alatti vizek kutatása, a kitermelésükhöz kapcsolódó geotermikus
energia kutatása és energetikai célú kitermelése a vízgazdálkodásról szóló
1995. évi LVII. törvény hatálya alá tartozó vízgazdálkodási, és nem bányászati
tevékenység.
6.
A törvényjavaslat 16. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A Bt. 26. § (8) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(8) A jogosult kérelmére a bányatelket a bányafelügyelet a nyilvántartásból
törli és errõl az érdekelteket értesí-ti, valamint megkeresi az illetékes
földhivatalt, a bánya-teleknek az ingatlan-nyilvántartásból történõ törlése
vé-gett. A bányatelek volt jogosultjának kötelezettségei a bányakárok
megtérítése, a tájrendezés és a biztonság, va-lamint a vízgazdálkodás, a
környezet- és természetvédelem tekintetében a bányatelek törlését követõen is
fennállnak.
(9) Amennyiben a bányatelekkel érintett ingatlanon a bá-nyatelek törlését és
a bányászat befejezését követõen a bányászattal összefüggésben a felszín
alatti vízkészletet érintõ, de a felszínen megjelent tó keletkezett, illetve
maradt fenn, a bányavállalkozónak, a bányatelek jogosult-jának jogait és
kötelezettségeit - a vízgazdálkodásról szóló külön törvény figyelembevételével
- a Kormány rende-letben állapítja meg.""
Indokolás
A törvényjavaslat a Bt. 26. § (8) bekezdésének módosításában a vízgazdálkodást
érintõ bányakárok - pl. bányavízkitermelés miatt bekövetkezõ felszín alatti
vízszintcsökkenés - megtérítésére nem ír elõ kötelezettséget. A (8) bekezdés
kiegészítése ezt biztosítja.
A (9) bekezdéssel való kiegészítés azért szükséges, mert az un. bányató a
vízgazdálkodás és a bányászat határterülete, és ezt a fontos esetet csak a Bt.
végrehajtásáról szóló 115/1993. (VIII. 12.) sz. Kormány rendelet 22. §-ának
(3) bekezdése említi: a bányatavakra és azok partjára a vízügyi jogszabályok
rendelkezései irányadóak. Az idõközben hatályba lépett vízgazdálkodási törvény
miatt a Kormány részére szükséges felhatalmazást a Bt-nek meg kell adnia.