1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3110/18..

Kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény módosításáról szóló, T/3110..

számú törvényjavaslathoz benyújtott T/3110/3/5, T/3110/3/6. T/3110/6/1,

T/3110/14/1, és T/3110/14/2. számú módosító javaslatokhoz a következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ:

1.

A törvényjavaslat 5. §-a a következõképpen módosul:

"5. §

A Bt. 5. § elõtti címének, valamint az 5. §-ának helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Hatósági engedély alapján végezhetõ [(liberalizált)] bányászati tevékenységek

5. § (1) A bányafelügyelet engedélyezi: nyílt területen

a) az ásványi nyersanyagkutatást;

b) a bányatelek fektetést követõen az ásványvagyon feltárását és

kitermelését;

továbbá

c) a meddõhányó hasznosítását."

(2) A kõolaj és földgáz kitermelésére jogosult bányavállalkozó a

bányafelügyeletnél kezdeményezheti a bányatelek föld alatti gáztárolásra

történõ hasznosításának enge-délyezését, ha az a környezetet nem

veszélyezteti, szennyezi, károsítja.

(3) Az 1991. évi XVI. törvény 2. § (1) bekezdés a/ pont szerint jogosult

gazdálkodó szervezet részére, a bányászati tevékenység gyakorlását, valamint a

szénhidrogén szállító vezeték létesítését és üzemben tartását a

bányafelügyelet a törvény III. fejezetében foglalt általános szabályok szerint

engedélyezni. [Az engedélyezett bányászati tevékenység azt követõen is

gyakorolható, ha a gazdálkodó szervezetben a többségi állami, önkormányzati

tulajdoni hányad megszûnik.]

[(4) Az engedély alapján gyakorolt bányászati tevékenység feltételei, a

törvényben és a koncessziós szerzõdésben meghatározott kivételeken felül nem

lehetnek hátrányosabbak, mint a koncesszió jogszabályi feltételei. ]"

2.

A törvényjavaslat 28. §-a a következõk szerint módosul:

"28. § (1) E törvény [1997. január 1-jén] a kihirdetését követõ 90. napon

lép ha-tályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg [a Bt. 50. § (11) bekezdésének

b) pontja hatályát veszti]

a) a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 2. §-a helyébe a

követke-

zõ rendelkezés lép:

"2. § (1) Az 1. §-ban felsorolt tevékenységek folytatásának

feltétele, hogy

a) az állam vagy az önkormányzat, illetve az önkormányzati

társulás (az

utóbbi kettõ a továbbiakban együtt: önkormányzat) - a 14.

§-ban

foglaltak figyelembevételével - a tevékenységet folytató

gazdálkodó

szervezetben (Ptk. 685. § c/ pont) többségi tulajdoni

részesedéssel,

szavazati joggal vagy tartós kisebbségi állami tulajdoni

részesedés

esetén szavazatelsõbbségi részvénnyel rendelkezzen,

illetve e célra

költségvetési, illetõleg önkormányzati intézményt

alapítson, vagy

b) az állam, illetõleg az önkormányzat a tevékenység

gyakorlásának

idõleges jogát koncessziós szerzõdésben átengedje.

(2) Tartós kisebbségi állami tulajdoni részesedés esetén az ágazati

törvény

meghatározhatja azokat a döntéseket, amelyekhez az (1) bekezdés a)

pont-

jában meghatározott szavazatelsõbbségi részvény tulajdonosának

egyetértése

szükséges."

b) az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló

1995. évi

XXXIX. törvény 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezéslép:

"(2) Tartós állami tulajdonba tartozik az a társasági részesedés,

amely a kon-

cesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 2. § (1) bekezdésének a)

pontjában

meghatározott állami tulajdon, illetve szavazati jog biztosításához

szüksé-

ges."

c) a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény 4. §-ának (2)

bekezdése,

és a Bt. 50. § (11) bekezdésének b) pontja hatályát veszti."

I n d o k o l á s

az 1. és 2. pontokhoz

A T/3110.. számú törvényjavaslat 5. §-a, a bányászati koncessziók tekintetében

érinti a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény (a továbbiakban: Kt.) 1. §

(2) bekezdésében és 2. §-ában foglalt rendelkezéseket.

Egyetértek a törvényjavaslatban foglalt azzal a törekvéssel, amely szerint

tartós kisebbségi állami tulajdon kialakulása esetében is lehetõvé kell tenni

a koncesszióköteles tevékenységek koncessziós pályázat nélkül történõ

folytatását.

Úgy ítélem meg azonban, ennek feltétele az, hogy Kt. eredeti alapelvének

sérülése nélkül érvényesüljön a Kt. elfogadása óta bekövetkezett gazdasági,

gazdaságpolitikai változások által szükséges módosítás.

A Kt. - az indokolásából kitûnõen - azt a jogalkotói megfontolást tükrözte,

"hogy abban a szûk körben, ahol az állami (önkormányzati) gazdasági

monopoliumok fenntartása továbbra is szükséges, ott e körülmény érdemi,

valóságos rendelkezési jogot kell, hogy biztosítson az állam (önkormányzat)

számára."

Az eredeti jogalkotói szándék tehát a koncesszióköteles tevékenységek esetében

alapvetõen az állam megfelelõ rendelkezési jogának biztosítása vagy a

közvetlen tulajdonosi jogokon, vagy ahol az nem lehetséges, ott a koncessziós

pályázat és a szerzõdéskötés rendszerén keresztül.

A bekövetkezett gazdasági változások eredményeként az állam szükséges

rendelkezési joga ma már nemcsak a többségi tulajdoni részesedésen, hanem

ettõl eltérõ részesedés esetén a megfelelõ szavazati jogon keresztül is

érvényesülhet, és célszerû, ha ezt a Kt. is megfelelõen tükrözi.

Véleményem szerint a koncessziós pályázati rendszer szabályainak oldása

azonban nem lehet kivételes, csupán a bányászati koncessziókra vonatkozó,

hanem általános, minden koncesszióköteles tevékenységre kiterjedõ, a

versenysemlegesség elvére figyelemmel lévõ szabályozás.

A kifejtettek alapján a Kt. olyan módosítását javasolom, amely megfelelõen

tükrözi azt a gazdasági változást, amely szerint többségi tulajdoni részesedés

nélkül is lehetséges többségi szavazati jog, illetve a kisebbségi tulajdoni,

szavazati részesedés mellett akkor nem kötelezõ a koncesszió rendszerének

alkalmazása, ha olyan szavazatelsõbbséget biztosító részvény van tartós állami

tulajdonban, amely a koncesszióköteles tevékenység szempontjából jelentõs és

meghatározó kérdésekben biztosítja az állami rendelkezési jogot. Figyelembe

véve azt is, hogy az egyes koncesszióköteles tevékenységek terén meglehetõsen

eltérõ ágazati sajátosságok érvényesülhetnek, amelyet már a Kt.-annak

keretjellege és az ágazati törvények számára biztosított nagyobb mozgástér

révén - érvényesít, lehetségesnek tartom a szavazatelsõbbségi részvény

esetében az ágazati törvények szerepének elismerését.

A javasolt megoldást nem különálló törvénymódosításként, hanem a

törvényjavaslat zárórendelkezései között tartom szükségesnek elhelyezni,

egyidejûleg a Bt. 5. §-ához kapcsolódó koncessziót érintõ szabályozást pedig

elhagyni javasolom.

A Kt. módosítása szükségessé teszi az állam tulajdonában álló vállalkozói

vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi XXXIX. törvény 7. § (2) bekezdésének

módosítását, továbbá a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvénynek

a Kt. módosítani javasolt 2. §-ával azonos, párhuzamos törvényi rendelkezést

tartalmazó 4. § (2) bekezdésének hatályon kívül helyezését.

A kapcsolódó módosító indítvány benyújtását a 25. §-ban foglalt

fogalommeghatáro-zás módosítás teszi szükségessé.

Budapest, 1997. február 21.

Dr. Kiss Róbert

Dr. Hofmann Attila

SzDSz

MSzP

Eleje Honlap