______________
Bizjelen\T3110res.DOC
T/3110/33.. szám
Az Országgyûlés
Gazdasági bizottságának
a j á n l á s a
a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény módosításáról szóló T/3110.. sz.
törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága megvitatta a bányászatról szóló
1993. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Bt.) módosításáról szóló, T/3110..
számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3110/1.,
/2.,T/3.., T/4..,T/5.., T/6..,T/7.., T/8..,T/9..,T/10..,T/11..,T/12..,T/13..,T/14.., /15.,
/16.,T/17.. számú módosító javaslatokat.
Kiss Róbert képviselõ T/3110/3/2., /3/3. /3/6.., /3/7., /3/8., /13/4.,
/13/5., /13/6., /13/7., T/3110/17..,, sz., dr. Hoffmann Attila képviselõ
T/3110/4/3., /4/4., /4/5., /4/6., /4/7., /4/8., /4/10., /14/2., /14/3.,
/14/4., /14/5., /14/7., /14/8.,. sz. módosító javaslatát VISSZAVONTA! (Ezeket
az ajánlás nem tartalmazza.)
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében a Bt.
1. § (1) bekezdése e) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/E törvény hatálya alá tartozik:/
"e) egyes, a kormány által meghatározott nem bányászati célt szolgáló,
bányászati módszerekkel végzett föld alatti tevékenység[ek (aknamélyítés,
mélyfúrás- alagút- és vágathajtás)], a mélyépítés kivételével."
Indokolás: Lásd a T/3110/3/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
2. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében
a Bt. 1. § (1) bekezdése h) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/E törvény hatálya alá tartozik:/
"h) a felszín alatti víztermeléshez nem kapcsolódó geotermikus energia
kutatása és energetikai célú kitermelése,
Indokolás: Lásd a T/3110//4/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
3. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében a Bt.
1. § (1) bekezdése h) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/E törvény hatálya alá tartozik:/
"h) a felszín alatti vizek kutatásával és kitermelésével nem járó
geotermikus energia kutatása és energetikai célú kitermelése,
Indokolás: Lásd a T/3110/13/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
4. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában a Bt. 1. § (5)
bekezdésének más megfogalmazását javasolja:
"(5) [Az építés, a tereprendezés és a vizek medrének alakítása céljából
végzett ásványi nyersanyag kitermelésére, valamint a kézi erõvel folytatott
aranymosásra a törvény 20. § és 41. § szabályai vonatkoznak.] Nem tartozik e
törvény hatálya alá az építés, tereprendezés és a vizek medrének - külön
törvényben meghatározott - vízgazdálkodási célból végzett alakítása, valamint
a kézi erõvel folytatott aranymosás. A mederalakítással összefüggõ ásványi
anyag kitermelésére e törvény 20. §-át kell alkalmazni, ha az a kitermelt
anyag üzletszerû hasznosításával, értékesítésével jár."
Indokolás: Lásd a T/3110/13/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
5. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"3. § [A Bt. 3. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"3. § (1) Az ásványi nyersanyagok, valamint a geotermikus energia
természetes elõfordulásukban az állam tulajdonában állnak. A bányavállalkozó
által kitermelt ásványi nyersanyag és geotermikus energia a kitermeléssel a
bányavállalkozó tulajdonába megy át."]"
Indokolás: Lásd a T/3110/4/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
6. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában a Bt. 3. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"3. § (1) Az ásványi nyersanyagok, valamint a geotermikus energia
természetes elõfordulásukban az állam tulajdonában állnak. A bányavállalkozó
által kitermelt ásványi nyersanyag [és geotermikus energia] a kitermeléssel a
bányavállalkozó tulajdonába megy át."
Indokolás: Lásd a T/3110/3/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
7. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésének az
elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a
bekezdésre való utalás elmarad):
"4. § [(1) A Bt. 4. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"4. § (1) Nyílt területen, a 10 méter mélységet meghaladó kutatófúrással,
továbbá kutatóakna mélyítéssel, ipari robbantással nem járó elõkutatás
(felszíni elõkutatás) az ingatlan tulajdonosával (kezelõjével, használójával)
kötött megállapodás és a kutatás megkezdése idõpontjának a bányafelügyelethez
történt elõzetes bejelentése alapján végezhetõ."]"
Indokolás: Lásd a T/3110/13/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.
- a Kormány képviselõje egyetért.
8. Kiss Róbert és Kovács Tibor képviselõk a törvényjavaslat 5. §-ában a
Bt. 5. § elõtti címnek a következõ módosítását javasolják:
"Hatósági engedély alapján végezhetõ [(liberalizált)] bányászati
tevékenységek"
Indokolás: Lásd a T/3110/3/5., T/3110/6/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
9. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a Bt. 5. § (1)
bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/A bányafelügyelet engedélyezi: nyílt területen/
"b) a bányatelek fektetést követõen az ásványvagyon feltárását és
kitermelését, továbbá"
Indokolás: Lásd a T/3110/6/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
10. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a Bt. 5. §
(2) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(2) A kõolaj és a földgáz kitermelésére jogosult bányavállalkozó a
bányafelügyeletnél kezdeményezheti a bányatelek föld alatti gáztárolásra
történõ hasznosításának engedélyezését, amennyiben az nem jár a környezet
veszélyeztetésével, szennyezésével, károsításával."
Indokolás: Lásd a T/3110/14/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
11. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a Bt. 5. § (3)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) Az 1991. évi XVI. törvény 2. § (1) bekezdés a) pont szerint jogosult
gazdálkodó szervezet részére, a bányászati tevékenység gyakorlását a
bányafelügyelet a törvény III. fejezetében foglalt általános szabályok szerint
engedélyezi. [Az engedélyezett bányászati tevékenység azt követõen is
gyakorolható, ha a gazdálkodó szervezetben a többségi állami, önkormányzati
tulajdonú hányad megszûnik.]"
Indokolás: Lásd a T/3110/6/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
12. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a Bt. 5. § (4)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(4) Az engedély alapján gyakorolt bányászati tevékenység feltételei, a
törvényben és a koncessziós szerzõdésben meghatározott kivételeken [felül]
túlmenõen nem lehetnek hátrányosabbak, mint a koncesszió jogszabályi
feltételei."
Indokolás: Lásd a T/3110/6/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
13. Dr. Géczi József Alajos és Fritz Péter képviselõk a törvényjavaslat
11. §-ában a Bt. 20. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(4) Nem kell bányajáradékot fizetni a növelt hatékonyságú mûvelési
eljárások alkalmazásával kitermelt kõolaj és [az ezzel együtt kitermelt
olajkísérõ] földgáz mennyisége után."
Indokolás: Lásd a T/3110/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
14. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 11. §-ában a
Bt. 20. § (9) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(9) A bányajáradék pénzben kifejezett összege a kitermelt ásványi
nyersanyag értékének e törvényben, vagy a koncessziós szerzõdésben
meghatározott százaléka. A bányajáradék számításának alapja a bányanyíláson
kiszállított, kútfejen vagy a kútfejre visszaszármaztatott módon mért
mennyiség értéke. A kitermelt ásványi nyersanyag értékének számítására
vonatkozó szabályokat a miniszter - a pénzügyminiszterrel egyetértésben -
állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/3110/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
15. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában a Bt. 20.
§ (10) bekezdésének más megfogalmazását javasolja:
"(10) [Az évente befizetett bányajáradék összegének 5%-a a kitermelés
helyével érintett önkormányzatot illeti meg, míg további 2,5%-ából
elkülönített alapot kell képezni a tájrendezési és bányabezárási (mezõ-
felszámolási) feladatok finanszírozására, támogatására, valamint további 2,5%-
ból elkülönített Ásványi Nyersanyag Kutatási Alapot kell képezni az ország
nyersanyag vagyonának megismerését szolgáló prognosztikus kutatás
végrehajtására. Az alapok felhasználásának szabályait a Kormány rendeletben
állapítja meg.] Az évente befizetett bányajáradék összegének 15%-a a Központi
Környezetvédelmi Alap elkülönített részét képezi, melyet a bányavállalkozókra
át nem hárítható (elmaradt) környezeti károk, tájrendezési feladatok
finanszírozására, támogatására kell fordítani. Ennek felhasználására a Kormány
által rendeletben meghatározott eltérésekkel a Központi Környezetvédelmi
Alapra vonatkozó rendelkezések az irányadók."
Indokolás: Lásd a T/3110/14/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- az Elõterjesztõk képviselõje
- a Kormány képviselõje
16. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában a Bt. 20.
§-át a következõ új (11) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(11) Az évente befizetett bányajáradék 5%-ából Ásványi Nyersanyag Alapot
kell képezni az ország ásványvagyonának megismerését szolgáló prognosztikus
kutatások, továbbá a koncesszió kijelölésére alkalmas területek gazdasági,
környezeti, természeti és társadalmi hatásainak vizsgálatára. Az Alap
felhasználásának szabályait a Kormány rendeletben állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/3110/14/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
17. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 13. §-ának az
elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"13. § [A Bt. 23. § (1) bekezdésének a helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"23. § (1) Az ásványi nyersanyagvagyon feltárására és kitermelésére a
bányatelek jogosultja kaphat engedélyt. A feltárás és a kitermelés, valamint
az ezekhez szükséges létesítmények elhelyezése csak akkor engedélyezhetõ, ha a
bányavállalkozó rendelkezik a külön jogszabályban elõírt környezetvédelmi
engedéllyel."]"
Indokolás: Lásd a T/3110/4/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.
- a Kormány képviselõje egyetért.
18. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 13. §-ában a
Bt. 23. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"23. § (1) Az ásványi nyersanyagvagyon feltárására és kitermelésére a
bányatelek jogosultja kaphat engedélyt. A feltárás és a kitermelés, valamint
az ezekhez szükséges létesítmények elhelyezése csak akkor engedélyezhetõ, ha a
bányavállalkozó rendelkezik a külön jogszabályban elõírt környezetvédelmi
engedéllyel. A kutatás befejezését, de legkésõbb az engedélyezett kutatási
idõszak végét követõ második évtõl a feltárás és termelés szénhidrogén
esetében is már csak bányatelken folytatható."
Indokolás: Lásd a T/3110/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
19. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ának az elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"14. § [A Bt. 24. § (1) bekezdésének a helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"24. § (1) A szénhidrogén szállítóvezeték létesítésére és üzemben
tartására adott koncesszió vagy hatósági engedély alapján a bányavállalkozó
jogosult s a szénhidrogén szállítóvezetéket, valamint az üzembe tartásához
szükséges létesítményeket megépíteni, mûködtetni és tulajdonában tartani,
továbbá a szerzõdésben meghatározott létesítményeket használni."]"
Indokolás: Lásd a T/3110/3/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.
- a Kormány képviselõje egyetért.
20. Csomós László képviselõ a törvényjavaslat 16. §-át a következõ új
(1) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"16. § (1) A Bt. 26. § (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"(3) A bányatelket a bányavállalkozó kérelmére - az érdekelt
szakhatóságok hozzájárulás alapján - a bányafelügyelet határozatban állapítja
meg. Az eljárás során az érdekelteknek nyilatkozni kell a tájrendezési terv
alapjául szolgáló újrahasznosítási célról is. A bányatelek megállapításáról a
bányafelügyelet az érdekelteket értesíti és megkeresi az illetékes
földhivatalt, a bányateleknek az ingatlan-nyilvántartásba történõ bejegyzése
végett. Nem kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni a kõolaj, földgáz
(beleértve széndioxid gázt is) kitermelésére megállapított bányatelket. Nem
kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni továbbá azon bányatelket, vagy
a bányateleknek azon részét sem, mely esetben a bányatelket megállapító okirat
szerint a bányamûvelés a felszínre nincs, illetve nem lehet kihatással. A
bányatelek megállapítása nem minõsül a területigénybevétel megkezdésének."
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvény szövegétõl történõ eltérést
jelöli.
Indokolás: Lásd a T/3110/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
21. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 16. § (2)
bekezdésének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a
§-on belül a bekezdésre való utalás elmarad):
"[(2) A Bt. 26. § (8) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(8) A jogosult kérelmére a bányatelket a bányafelügyelet a nyilvántartásból
törli és errõl az érdekelteket értesíti, valamint megkeresi az illetékes
földhivatalt, a bányateleknek az ingatlan-nyilvántartásból történõ törlése
végett. A bányatelek volt jogosultjának kötelezettségei a bányakárok
megtérítése, a tájrendezés és a biztonság, valamint a környezet.- és a
természetvédelem tekintetében a bányatelek törlését követõen is fennállnak."]"
Indokolás: Lásd a T/3110/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.
- a Kormány képviselõje egyetért.
22. Rózsa Edit és Kovács Tibor képviselõk a törvényjavaslat 16. § (2)
bekezdésében a Bt. 26. § (8) bekezdésének más megfogalmazását javasolják:
"(8) [A jogosult kérelmére a bányatelket a bányafelügyelet a
nyilvántartásból törli és errõl az érdekelteket értesíti, valamint megkeresi
az illetékes földhivatalt, a bányateleknek az ingatlan-nyilvántartásból
történõ törlése végett. A bányatelek volt jogosultjának kötelezettségei a
bányakárok megtérítése, a tájrendezés és a biztonság, valamint a környezet.-
és a természetvédelem tekintetében a bányatelek törlését követõen is
fennállnak.] Ha a külszíni mûvelésre engedélyezett bányatelek területét a
kitermelés befejezése, vagy a koncesszió megszûnése elõtt a 49. § 16. pontja
szerinti kivett hellyé nyilvánítják, a bányavállalkozót kártalanítás illeti
meg. A kivett hellyé nyilvánításról rendelkezõ határozatban a kártalanítás
mértékérõl és módjáról is rendelkezni kell. A kártalanítással meg nem elégedõ
bányavállalkozó többletkártalanítási igényét 30 napon belül bírósághoz
benyújtott keresetben érvényesítheti."
Indokolás: Lásd a T/3110/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
23. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 16. § (2)
bekezdésében a Bt. 26. § (8) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(8) A jogosult kérelmére vagy hivatalból a bányatelket a bányafelügyelet
a nyilvántartásból törli és errõl az érdekelteket értesíti, valamint megkeresi
az illetékes földhivatalt, a bányateleknek az ingatlan-nyilvántartásból
történõ törlése végett. A bányatelek volt jogosultjának kötelezettségei a
bányakárok megtérítése, a tájrendezés és a biztonság, valamint a környezet.-
és a természetvédelem tekintetében a bányatelek törlését követõen is
fennállnak. A bányatelek hivatalból törlendõ, ha a bányavállalkozó külön
jogszabályban meghatározott környezetvédelmi engedély iránti kérelmét
elutasították. A bányatelek környezetvédelmi engedély kiadásának elutasítása
következtében történt törlése kártalanítási igényt nem keletkeztet."
Indokolás: Lásd a T/3110/4/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.
- a Kormány képviselõje egyetért.
24. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 16. §-át a
következõ új (3) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:
"(3) A Bt. 26. §-a az alábbi (10) bekezdéssel egészül ki, egyúttal a
jelenlegi (10) bekezdés számozása (11) bekezdésre változik:
"(10) Ha a bányatelek területét a kitermelés befejezése vagy a koncesszió
megszûnése elõtt a 49. § 16. pontja szerinti kivett hellyé nyilvánítják, a
bányavállalkozót kártalanítás illeti meg. A kivett hellyé nyilvánításról
rendelkezõ határozatban a kártalanítás mértékérõl és módjáról is rendelkezni
kell. A kártalanítással meg nem elégedõ bányavállalkozó többlet kártalanítási
igényét 30 napon belül bírósághoz benyújtott keresetben érvényesítheti.""
Indokolás: Lásd a T/3110/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
25. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 16. §-át a következõ
új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(3) A Bt. 26. §-a a következõ új (11), (12) és (13) bekezdésekkel
egészül ki:
"(11) Ha a bányászati munkák végzése során a mûvelésre engedélyezett
bányatelek területén a kitermelés befejezése, vagy a koncesszió megszûnése
elõtt olyan természeti-, környezeti- vagy régészeti érték válik ismertté, mely
más módon nem védhetõ meg, az érdekelt szakhatóságok kezdeményezésére a
bányafelügyelet a bányatelket hivatalból módosítja.
(12) A mûvelés alatt álló bányatelek területének a Bt. 26. § (11)
bekezdése alapján hivatalból történt csökkentése miatt a bányavállalkozót a
Polgári Törvénykönyv szabályai szerint kártalanítás illeti meg.
(13) Amennyiben a bányatelekkel érintett ingatlanon a bányatelek törlését
és a bányászat befejezését követõen a bányászattal összefüggésben a felszín
alatti vízkészletet érintõ, de a felszínen megjelent tó keletkezett, illetve
maradt fenn, a bányavállalkozónak, a bányatelek volt jogosultjának vagy
jogutódjának jogait és kötelezettségeit - a vízgazdálkodásról szóló külön
törvény figyelembevételével - a Kormány rendeletben állapítja meg.""
Indokolás: Lásd a T/3110/15. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
26. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 21. §-ában a
Bt. 44. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(4) Azonnali végrehajtást rendelhet el a [bányafelügyelet] hatóság, ha a
határozata
- a mûszaki üzemi terv jóváhagyására,
- a bányatelek megállapítására,
- bányaszolgalom alapítására, biztonsági övezetben kisajátításra,
- a 41. § (1) bekezdés alapján a tevékenység eltiltására, vagy
- a bányászati létesítmény környezetet veszélyeztetõ állapotának
megszüntetésére
irányul."
Indokolás: Lásd a T/3110/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.
- a Kormány képviselõje egyetért.
27. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 22. §-ában a Bt. 44/A. §-
ának a következõ módosítását javasolja:
"44/A. § A vizek medrének [kotrására és az állóvizek] vízgazdálkodási
célt szolgáló alakítására (kotrására), vagy mesterséges vízterek (tározók)
létesítésére[, bõvítésére] irányuló vízjogi engedélyezési eljárásban - ha a
tevékenység e törvényben meghatározott ásványi nyersanyagot, illetve ásványi
vagyon gazdálkodást érint -, valamint a földhivatal jóváhagyásához kötött,
tereprendezésre irányuló eljárásokban a bányakapitányság szakhatóságként [vesz
részt] mûködik közre."
Indokolás: Lásd a T/3110/3/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.
- a Kormány képviselõje egyetért.
28. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 25. § (1) bekezdésében a Bt.
49. § 4. pontja e) alpontjának a következõ módosítását javasolja:
T/49.. § E törvényben használt egyes kifejezések a következõket
tartalmazzák:/
T/4.."Bányászat" (bányászati tevékenység): ásványi nyersanyagok kutatása,
feltárása és kitermelése, valamint az ehhez kapcsolódó tevékenységek és az
ásványvagyon gazdálkodás./
/E törvény alkalmazásában bányászati tevékenységnek minõsül:/
"e) a felszín alatti víz kutatásával és kitermelésével nem járó
geotermikus energia [koncesszió alapján történõ] kutatása és [kitermelése]
energetikai célú hasznosítása is."
Indokolás: Lásd a T/3110/13/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.
- a Kormány képviselõje egyetért.
29. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 27. §-át a
következõ új (2) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása
esetén a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):
"(2) A Bt. 50. §-a (6) bekezdése az alábi d) ponttal egészül ki:
"d) A nem koncessziós tevékenység alapján az a)-c) pontok szerint végzett
kitermelési tevékenység - a bányavállalkozóban fennálló állami tulajdoni
hányadtól függetlenül - a bányabezárásig folytatható.""
Indokolás: Lásd a T/3110/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
30. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 28. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"28. § (1) E törvény [1997. január 1-jén] a kihirdetését követõ 30. napon
lép hatályba."
Indokolás: Lásd a T/3110/6/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
31. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 28. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg [a Bt. 50. § (11)
bekezdésének b) pontja hatályát veszti.]
a) a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 2. §-a helyébe a
következõ rendelkezés lép:
"2. § (1) Az 1. §-ban felsorolt tevékenységek folytatásának feltétele,
hogy
a) az állam vagy az önkormányzat, illetve az önkormányzati társulás (az
utóbbi kettõ a továbbiakban együtt: önkormányzat) - a 14. §-ban foglaltak
figyelembevételével - a tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetben (Ptk.
685. § c) pont) többségi tulajdon részesedéssel, szavazati joggal vagy tartós
kisebbségi állami tulajdoni részesedés esetén szavazatelsõbbségi részvénnyel
rendelkezzen, illetve e célra költségvetési, illetõleg önkormányzati
intézményt alapítson, vagy
b) az állam, illetõleg az önkormányzat a tevékenység gyakorlásának
idõleges jogát koncessziós szerzõdésben átengedje.
(2) Tartós kisebbségi állami tulajdoni részesedés esetén az ágazati
törvény meghatározhatja azokat a döntéseket, amelyekhez az (1) bekezdés a)
pontjában meghatározott szavzatelsõbbségi részvény tulajdonosának egyetértése
szükséges."
b) az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló
1995. évi XXXIX. törvény 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(2) Tartós állami tulajdonba tartozik az a társasági részesedés, amely a
koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 2. § (1) bekezdésének a) pontjában
meghatározott állami tulajdon, illetve szavazati jog biztosításához
szükséges."
c) a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény 4. §-ának (2)
bekezdése és a Bt. 50. § (11) bekezdésének b) pontja hatályát veszti."
Indokolás: Lásd a T/3110/6/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.
- a Kormány képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. február 24.
Dr. Tardos Márton s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke