- 1 -

______________

Bizjelen\T3110res.DOC

T/3110/33.. szám

Az Országgyûlés

Gazdasági bizottságának

a j á n l á s a

a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény módosításáról szóló T/3110.. sz.

törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága megvitatta a bányászatról szóló

1993. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Bt.) módosításáról szóló, T/3110..

számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3110/1.,

/2.,T/3.., T/4..,T/5.., T/6..,T/7.., T/8..,T/9..,T/10..,T/11..,T/12..,T/13..,T/14.., /15.,

/16.,T/17.. számú módosító javaslatokat.

Kiss Róbert képviselõ T/3110/3/2., /3/3. /3/6.., /3/7., /3/8., /13/4.,

/13/5., /13/6., /13/7., T/3110/17..,, sz., dr. Hoffmann Attila képviselõ

T/3110/4/3., /4/4., /4/5., /4/6., /4/7., /4/8., /4/10., /14/2., /14/3.,

/14/4., /14/5., /14/7., /14/8.,. sz. módosító javaslatát VISSZAVONTA! (Ezeket

az ajánlás nem tartalmazza.)

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében a Bt.

1. § (1) bekezdése e) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/E törvény hatálya alá tartozik:/

"e) egyes, a kormány által meghatározott nem bányászati célt szolgáló,

bányászati módszerekkel végzett föld alatti tevékenység[ek (aknamélyítés,

mélyfúrás- alagút- és vágathajtás)], a mélyépítés kivételével."

Indokolás: Lásd a T/3110/3/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

2. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében

a Bt. 1. § (1) bekezdése h) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/E törvény hatálya alá tartozik:/

"h) a felszín alatti víztermeléshez nem kapcsolódó geotermikus energia

kutatása és energetikai célú kitermelése,

Indokolás: Lásd a T/3110//4/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

3. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében a Bt.

1. § (1) bekezdése h) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/E törvény hatálya alá tartozik:/

"h) a felszín alatti vizek kutatásával és kitermelésével nem járó

geotermikus energia kutatása és energetikai célú kitermelése,

Indokolás: Lásd a T/3110/13/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

4. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában a Bt. 1. § (5)

bekezdésének más megfogalmazását javasolja:

"(5) [Az építés, a tereprendezés és a vizek medrének alakítása céljából

végzett ásványi nyersanyag kitermelésére, valamint a kézi erõvel folytatott

aranymosásra a törvény 20. § és 41. § szabályai vonatkoznak.] Nem tartozik e

törvény hatálya alá az építés, tereprendezés és a vizek medrének - külön

törvényben meghatározott - vízgazdálkodási célból végzett alakítása, valamint

a kézi erõvel folytatott aranymosás. A mederalakítással összefüggõ ásványi

anyag kitermelésére e törvény 20. §-át kell alkalmazni, ha az a kitermelt

anyag üzletszerû hasznosításával, értékesítésével jár."

Indokolás: Lásd a T/3110/13/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

5. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának az

elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

"3. § [A Bt. 3. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"3. § (1) Az ásványi nyersanyagok, valamint a geotermikus energia

természetes elõfordulásukban az állam tulajdonában állnak. A bányavállalkozó

által kitermelt ásványi nyersanyag és geotermikus energia a kitermeléssel a

bányavállalkozó tulajdonába megy át."]"

Indokolás: Lásd a T/3110/4/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

6. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában a Bt. 3. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"3. § (1) Az ásványi nyersanyagok, valamint a geotermikus energia

természetes elõfordulásukban az állam tulajdonában állnak. A bányavállalkozó

által kitermelt ásványi nyersanyag [és geotermikus energia] a kitermeléssel a

bányavállalkozó tulajdonába megy át."

Indokolás: Lásd a T/3110/3/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

7. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésének az

elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a

bekezdésre való utalás elmarad):

"4. § [(1) A Bt. 4. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"4. § (1) Nyílt területen, a 10 méter mélységet meghaladó kutatófúrással,

továbbá kutatóakna mélyítéssel, ipari robbantással nem járó elõkutatás

(felszíni elõkutatás) az ingatlan tulajdonosával (kezelõjével, használójával)

kötött megállapodás és a kutatás megkezdése idõpontjának a bányafelügyelethez

történt elõzetes bejelentése alapján végezhetõ."]"

Indokolás: Lásd a T/3110/13/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.

- a Kormány képviselõje egyetért.

8. Kiss Róbert és Kovács Tibor képviselõk a törvényjavaslat 5. §-ában a

Bt. 5. § elõtti címnek a következõ módosítását javasolják:

"Hatósági engedély alapján végezhetõ [(liberalizált)] bányászati

tevékenységek"

Indokolás: Lásd a T/3110/3/5., T/3110/6/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

9. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a Bt. 5. § (1)

bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/A bányafelügyelet engedélyezi: nyílt területen/

"b) a bányatelek fektetést követõen az ásványvagyon feltárását és

kitermelését, továbbá"

Indokolás: Lásd a T/3110/6/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

10. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a Bt. 5. §

(2) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(2) A kõolaj és a földgáz kitermelésére jogosult bányavállalkozó a

bányafelügyeletnél kezdeményezheti a bányatelek föld alatti gáztárolásra

történõ hasznosításának engedélyezését, amennyiben az nem jár a környezet

veszélyeztetésével, szennyezésével, károsításával."

Indokolás: Lásd a T/3110/14/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

11. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a Bt. 5. § (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Az 1991. évi XVI. törvény 2. § (1) bekezdés a) pont szerint jogosult

gazdálkodó szervezet részére, a bányászati tevékenység gyakorlását a

bányafelügyelet a törvény III. fejezetében foglalt általános szabályok szerint

engedélyezi. [Az engedélyezett bányászati tevékenység azt követõen is

gyakorolható, ha a gazdálkodó szervezetben a többségi állami, önkormányzati

tulajdonú hányad megszûnik.]"

Indokolás: Lásd a T/3110/6/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

12. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a Bt. 5. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(4) Az engedély alapján gyakorolt bányászati tevékenység feltételei, a

törvényben és a koncessziós szerzõdésben meghatározott kivételeken [felül]

túlmenõen nem lehetnek hátrányosabbak, mint a koncesszió jogszabályi

feltételei."

Indokolás: Lásd a T/3110/6/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

13. Dr. Géczi József Alajos és Fritz Péter képviselõk a törvényjavaslat

11. §-ában a Bt. 20. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(4) Nem kell bányajáradékot fizetni a növelt hatékonyságú mûvelési

eljárások alkalmazásával kitermelt kõolaj és [az ezzel együtt kitermelt

olajkísérõ] földgáz mennyisége után."

Indokolás: Lásd a T/3110/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

14. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 11. §-ában a

Bt. 20. § (9) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(9) A bányajáradék pénzben kifejezett összege a kitermelt ásványi

nyersanyag értékének e törvényben, vagy a koncessziós szerzõdésben

meghatározott százaléka. A bányajáradék számításának alapja a bányanyíláson

kiszállított, kútfejen vagy a kútfejre visszaszármaztatott módon mért

mennyiség értéke. A kitermelt ásványi nyersanyag értékének számítására

vonatkozó szabályokat a miniszter - a pénzügyminiszterrel egyetértésben -

állapítja meg."

Indokolás: Lásd a T/3110/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

15. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában a Bt. 20.

§ (10) bekezdésének más megfogalmazását javasolja:

"(10) [Az évente befizetett bányajáradék összegének 5%-a a kitermelés

helyével érintett önkormányzatot illeti meg, míg további 2,5%-ából

elkülönített alapot kell képezni a tájrendezési és bányabezárási (mezõ-

felszámolási) feladatok finanszírozására, támogatására, valamint további 2,5%-

ból elkülönített Ásványi Nyersanyag Kutatási Alapot kell képezni az ország

nyersanyag vagyonának megismerését szolgáló prognosztikus kutatás

végrehajtására. Az alapok felhasználásának szabályait a Kormány rendeletben

állapítja meg.] Az évente befizetett bányajáradék összegének 15%-a a Központi

Környezetvédelmi Alap elkülönített részét képezi, melyet a bányavállalkozókra

át nem hárítható (elmaradt) környezeti károk, tájrendezési feladatok

finanszírozására, támogatására kell fordítani. Ennek felhasználására a Kormány

által rendeletben meghatározott eltérésekkel a Központi Környezetvédelmi

Alapra vonatkozó rendelkezések az irányadók."

Indokolás: Lásd a T/3110/14/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. RESTANCIA!

- az Elõterjesztõk képviselõje

- a Kormány képviselõje

16. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában a Bt. 20.

§-át a következõ új (11) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(11) Az évente befizetett bányajáradék 5%-ából Ásványi Nyersanyag Alapot

kell képezni az ország ásványvagyonának megismerését szolgáló prognosztikus

kutatások, továbbá a koncesszió kijelölésére alkalmas területek gazdasági,

környezeti, természeti és társadalmi hatásainak vizsgálatára. Az Alap

felhasználásának szabályait a Kormány rendeletben állapítja meg."

Indokolás: Lásd a T/3110/14/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

17. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 13. §-ának az

elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

"13. § [A Bt. 23. § (1) bekezdésének a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"23. § (1) Az ásványi nyersanyagvagyon feltárására és kitermelésére a

bányatelek jogosultja kaphat engedélyt. A feltárás és a kitermelés, valamint

az ezekhez szükséges létesítmények elhelyezése csak akkor engedélyezhetõ, ha a

bányavállalkozó rendelkezik a külön jogszabályban elõírt környezetvédelmi

engedéllyel."]"

Indokolás: Lásd a T/3110/4/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.

- a Kormány képviselõje egyetért.

18. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 13. §-ában a

Bt. 23. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"23. § (1) Az ásványi nyersanyagvagyon feltárására és kitermelésére a

bányatelek jogosultja kaphat engedélyt. A feltárás és a kitermelés, valamint

az ezekhez szükséges létesítmények elhelyezése csak akkor engedélyezhetõ, ha a

bányavállalkozó rendelkezik a külön jogszabályban elõírt környezetvédelmi

engedéllyel. A kutatás befejezését, de legkésõbb az engedélyezett kutatási

idõszak végét követõ második évtõl a feltárás és termelés szénhidrogén

esetében is már csak bányatelken folytatható."

Indokolás: Lásd a T/3110/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

19. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ának az elhagyását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"14. § [A Bt. 24. § (1) bekezdésének a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"24. § (1) A szénhidrogén szállítóvezeték létesítésére és üzemben

tartására adott koncesszió vagy hatósági engedély alapján a bányavállalkozó

jogosult s a szénhidrogén szállítóvezetéket, valamint az üzembe tartásához

szükséges létesítményeket megépíteni, mûködtetni és tulajdonában tartani,

továbbá a szerzõdésben meghatározott létesítményeket használni."]"

Indokolás: Lásd a T/3110/3/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.

- a Kormány képviselõje egyetért.

20. Csomós László képviselõ a törvényjavaslat 16. §-át a következõ új

(1) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"16. § (1) A Bt. 26. § (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) A bányatelket a bányavállalkozó kérelmére - az érdekelt

szakhatóságok hozzájárulás alapján - a bányafelügyelet határozatban állapítja

meg. Az eljárás során az érdekelteknek nyilatkozni kell a tájrendezési terv

alapjául szolgáló újrahasznosítási célról is. A bányatelek megállapításáról a

bányafelügyelet az érdekelteket értesíti és megkeresi az illetékes

földhivatalt, a bányateleknek az ingatlan-nyilvántartásba történõ bejegyzése

végett. Nem kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni a kõolaj, földgáz

(beleértve széndioxid gázt is) kitermelésére megállapított bányatelket. Nem

kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni továbbá azon bányatelket, vagy

a bányateleknek azon részét sem, mely esetben a bányatelket megállapító okirat

szerint a bányamûvelés a felszínre nincs, illetve nem lehet kihatással. A

bányatelek megállapítása nem minõsül a területigénybevétel megkezdésének."

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvény szövegétõl történõ eltérést

jelöli.

Indokolás: Lásd a T/3110/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

21. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 16. § (2)

bekezdésének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a

§-on belül a bekezdésre való utalás elmarad):

"[(2) A Bt. 26. § (8) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(8) A jogosult kérelmére a bányatelket a bányafelügyelet a nyilvántartásból

törli és errõl az érdekelteket értesíti, valamint megkeresi az illetékes

földhivatalt, a bányateleknek az ingatlan-nyilvántartásból történõ törlése

végett. A bányatelek volt jogosultjának kötelezettségei a bányakárok

megtérítése, a tájrendezés és a biztonság, valamint a környezet.- és a

természetvédelem tekintetében a bányatelek törlését követõen is fennállnak."]"

Indokolás: Lásd a T/3110/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.

- a Kormány képviselõje egyetért.

22. Rózsa Edit és Kovács Tibor képviselõk a törvényjavaslat 16. § (2)

bekezdésében a Bt. 26. § (8) bekezdésének más megfogalmazását javasolják:

"(8) [A jogosult kérelmére a bányatelket a bányafelügyelet a

nyilvántartásból törli és errõl az érdekelteket értesíti, valamint megkeresi

az illetékes földhivatalt, a bányateleknek az ingatlan-nyilvántartásból

történõ törlése végett. A bányatelek volt jogosultjának kötelezettségei a

bányakárok megtérítése, a tájrendezés és a biztonság, valamint a környezet.-

és a természetvédelem tekintetében a bányatelek törlését követõen is

fennállnak.] Ha a külszíni mûvelésre engedélyezett bányatelek területét a

kitermelés befejezése, vagy a koncesszió megszûnése elõtt a 49. § 16. pontja

szerinti kivett hellyé nyilvánítják, a bányavállalkozót kártalanítás illeti

meg. A kivett hellyé nyilvánításról rendelkezõ határozatban a kártalanítás

mértékérõl és módjáról is rendelkezni kell. A kártalanítással meg nem elégedõ

bányavállalkozó többletkártalanítási igényét 30 napon belül bírósághoz

benyújtott keresetben érvényesítheti."

Indokolás: Lásd a T/3110/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

23. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 16. § (2)

bekezdésében a Bt. 26. § (8) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(8) A jogosult kérelmére vagy hivatalból a bányatelket a bányafelügyelet

a nyilvántartásból törli és errõl az érdekelteket értesíti, valamint megkeresi

az illetékes földhivatalt, a bányateleknek az ingatlan-nyilvántartásból

történõ törlése végett. A bányatelek volt jogosultjának kötelezettségei a

bányakárok megtérítése, a tájrendezés és a biztonság, valamint a környezet.-

és a természetvédelem tekintetében a bányatelek törlését követõen is

fennállnak. A bányatelek hivatalból törlendõ, ha a bányavállalkozó külön

jogszabályban meghatározott környezetvédelmi engedély iránti kérelmét

elutasították. A bányatelek környezetvédelmi engedély kiadásának elutasítása

következtében történt törlése kártalanítási igényt nem keletkeztet."

Indokolás: Lásd a T/3110/4/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.

- a Kormány képviselõje egyetért.

24. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 16. §-át a

következõ új (3) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(3) A Bt. 26. §-a az alábbi (10) bekezdéssel egészül ki, egyúttal a

jelenlegi (10) bekezdés számozása (11) bekezdésre változik:

"(10) Ha a bányatelek területét a kitermelés befejezése vagy a koncesszió

megszûnése elõtt a 49. § 16. pontja szerinti kivett hellyé nyilvánítják, a

bányavállalkozót kártalanítás illeti meg. A kivett hellyé nyilvánításról

rendelkezõ határozatban a kártalanítás mértékérõl és módjáról is rendelkezni

kell. A kártalanítással meg nem elégedõ bányavállalkozó többlet kártalanítási

igényét 30 napon belül bírósághoz benyújtott keresetben érvényesítheti.""

Indokolás: Lásd a T/3110/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

25. Dr. Hoffmann Attila képviselõ a törvényjavaslat 16. §-át a következõ

új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(3) A Bt. 26. §-a a következõ új (11), (12) és (13) bekezdésekkel

egészül ki:

"(11) Ha a bányászati munkák végzése során a mûvelésre engedélyezett

bányatelek területén a kitermelés befejezése, vagy a koncesszió megszûnése

elõtt olyan természeti-, környezeti- vagy régészeti érték válik ismertté, mely

más módon nem védhetõ meg, az érdekelt szakhatóságok kezdeményezésére a

bányafelügyelet a bányatelket hivatalból módosítja.

(12) A mûvelés alatt álló bányatelek területének a Bt. 26. § (11)

bekezdése alapján hivatalból történt csökkentése miatt a bányavállalkozót a

Polgári Törvénykönyv szabályai szerint kártalanítás illeti meg.

(13) Amennyiben a bányatelekkel érintett ingatlanon a bányatelek törlését

és a bányászat befejezését követõen a bányászattal összefüggésben a felszín

alatti vízkészletet érintõ, de a felszínen megjelent tó keletkezett, illetve

maradt fenn, a bányavállalkozónak, a bányatelek volt jogosultjának vagy

jogutódjának jogait és kötelezettségeit - a vízgazdálkodásról szóló külön

törvény figyelembevételével - a Kormány rendeletben állapítja meg.""

Indokolás: Lásd a T/3110/15. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

26. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 21. §-ában a

Bt. 44. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(4) Azonnali végrehajtást rendelhet el a [bányafelügyelet] hatóság, ha a

határozata

- a mûszaki üzemi terv jóváhagyására,

- a bányatelek megállapítására,

- bányaszolgalom alapítására, biztonsági övezetben kisajátításra,

- a 41. § (1) bekezdés alapján a tevékenység eltiltására, vagy

- a bányászati létesítmény környezetet veszélyeztetõ állapotának

megszüntetésére

irányul."

Indokolás: Lásd a T/3110/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.

- a Kormány képviselõje egyetért.

27. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 22. §-ában a Bt. 44/A. §-

ának a következõ módosítását javasolja:

"44/A. § A vizek medrének [kotrására és az állóvizek] vízgazdálkodási

célt szolgáló alakítására (kotrására), vagy mesterséges vízterek (tározók)

létesítésére[, bõvítésére] irányuló vízjogi engedélyezési eljárásban - ha a

tevékenység e törvényben meghatározott ásványi nyersanyagot, illetve ásványi

vagyon gazdálkodást érint -, valamint a földhivatal jóváhagyásához kötött,

tereprendezésre irányuló eljárásokban a bányakapitányság szakhatóságként [vesz

részt] mûködik közre."

Indokolás: Lásd a T/3110/3/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.

- a Kormány képviselõje egyetért.

28. Kiss Róbert képviselõ a törvényjavaslat 25. § (1) bekezdésében a Bt.

49. § 4. pontja e) alpontjának a következõ módosítását javasolja:

T/49.. § E törvényben használt egyes kifejezések a következõket

tartalmazzák:/

T/4.."Bányászat" (bányászati tevékenység): ásványi nyersanyagok kutatása,

feltárása és kitermelése, valamint az ehhez kapcsolódó tevékenységek és az

ásványvagyon gazdálkodás./

/E törvény alkalmazásában bányászati tevékenységnek minõsül:/

"e) a felszín alatti víz kutatásával és kitermelésével nem járó

geotermikus energia [koncesszió alapján történõ] kutatása és [kitermelése]

energetikai célú hasznosítása is."

Indokolás: Lásd a T/3110/13/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje egyetért.

- a Kormány képviselõje egyetért.

29. Kovács Tibor és Rózsa Edit képviselõk a törvényjavaslat 27. §-át a

következõ új (2) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása

esetén a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):

"(2) A Bt. 50. §-a (6) bekezdése az alábi d) ponttal egészül ki:

"d) A nem koncessziós tevékenység alapján az a)-c) pontok szerint végzett

kitermelési tevékenység - a bányavállalkozóban fennálló állami tulajdoni

hányadtól függetlenül - a bányabezárásig folytatható.""

Indokolás: Lásd a T/3110/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

30. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 28. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"28. § (1) E törvény [1997. január 1-jén] a kihirdetését követõ 30. napon

lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/3110/6/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

31. Kovács Tibor képviselõ a törvényjavaslat 28. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg [a Bt. 50. § (11)

bekezdésének b) pontja hatályát veszti.]

a) a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 2. §-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"2. § (1) Az 1. §-ban felsorolt tevékenységek folytatásának feltétele,

hogy

a) az állam vagy az önkormányzat, illetve az önkormányzati társulás (az

utóbbi kettõ a továbbiakban együtt: önkormányzat) - a 14. §-ban foglaltak

figyelembevételével - a tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetben (Ptk.

685. § c) pont) többségi tulajdon részesedéssel, szavazati joggal vagy tartós

kisebbségi állami tulajdoni részesedés esetén szavazatelsõbbségi részvénnyel

rendelkezzen, illetve e célra költségvetési, illetõleg önkormányzati

intézményt alapítson, vagy

b) az állam, illetõleg az önkormányzat a tevékenység gyakorlásának

idõleges jogát koncessziós szerzõdésben átengedje.

(2) Tartós kisebbségi állami tulajdoni részesedés esetén az ágazati

törvény meghatározhatja azokat a döntéseket, amelyekhez az (1) bekezdés a)

pontjában meghatározott szavzatelsõbbségi részvény tulajdonosának egyetértése

szükséges."

b) az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló

1995. évi XXXIX. törvény 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Tartós állami tulajdonba tartozik az a társasági részesedés, amely a

koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 2. § (1) bekezdésének a) pontjában

meghatározott állami tulajdon, illetve szavazati jog biztosításához

szükséges."

c) a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény 4. §-ának (2)

bekezdése és a Bt. 50. § (11) bekezdésének b) pontja hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/3110/6/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõk képviselõje nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. február 24.

Dr. Tardos Márton s.k.,

a Gazdasági bizottság elnöke

Eleje Honlap