ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3121/26..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés Elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján az

országgyûlési képviselõk jogálásáról szóló 1990. évi LV. törvény módosításáról

- T/3121.. számon benyújtott törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1.

A törvényjavaslat 1. §-ához (a Tv. 14. §-ához).

A 14. § helyébe a következõ rendelkezés lép):

["14. §

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) a közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény hatálya alá tartozó

szervezettel - a törvény hatálya alá tartozó beszerzések teljesítésére

irányuló - szerzõdéses viszonyban álló gazdálkodó szervezet vezetõ

tisztségviselõje, felügyelõ-bizottsági tagja, valamint a gazdálkodó

szervezettel munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban

álló vezetõje (vezérigazgatója).

b) a képviselõi mandátum fennálása alatt, illetve annak megszûnésétõl

számított két évig koncessziós társaság vezetõ tisztségviselõje, felügyelõ-

bizottsági tagja, valamint a gazdálkodó szervezettel munkaviszonyban, vagy

munkavégzésre iránuló más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója).]

"14. § (1) Az országgyûlési képviselõ és közeli hozzátartozója a képviselõi

megbízatás fennállása alatt, illetve annak megszûnésétõl számított két évig

nem lehet:

a) a közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény hatálya alá tartozó

beszerzések tekintetében szerzõdéses viszonyban álló vállalkozásban vezetõ

tisztségviselõje, felügyelõ-bizottsági tagja, valamint a vállalkozással

munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló vezetõje

(vezérigazgatója);

b) koncessziós társaság vezetõ tisztségviselõje, felügyelõ-bizottsági tagja,

valamint munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló

vezetõje (vezérigazgatója);

c) a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló,

1996. évi LVII. tv. 16.§ és 17.§ körébe tartozó megállapodásokat kötõ

vállalkozásokban vezetõ tisztségviselõ, igazgató tanácsának vagy vezetõ

testületének, felügyelõ bizottságának tagja, a vállalkozással munkaviszonyban

vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgató).

(2) Az országgyûlési képviselõ, illetve közeli hozzátartozója a képviselõi

megbízatás fennállása alatt, illetve annak megszûnésétõl számított két évig az

(1) bekezdés hatálya alá tartozó szervezetekben nem rendelkezhet befolyásoló

részesedéssel."

Indokolás:

A módosító javaslat tovább bõvíti az összeférhetetlenség eseteit oly módon,

hogy azokban a vállalkozásokban, amelyekben a képviselõ vezetõ tisztségviselõ,

igazgató tanács vagy vezetõ testület, felügyelõ bizottság tagja, stb. nem

lehet - kibõvítve a monopóliumokra vonatkozó rendelkezéssel -, tulajdonos se

lehessen.

A módosító javaslat következtében az összeférhetetlenség ezen tilalmai az

országgyûlései képviselõ közeli hozzátartozóira is kiterjednek.

2.

A törvényjavaslat 1. §-ához.

A Tv. a következõ új 23. §-szal egészüljön ki:

"23. § E törvény alkalmazásában

a) közeli hozzátartozó: a polgári törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvény

685. § b) pontjában meghatározott személy;

b) állami tulajdoni részesedéssel mûködõ gazdasági társaság:

az a gazdasági társaság, amelyben

- az ÁPV Rt-nek tulajdoni, illetve közvetett tulajdoni részesedése

tekintetében befolyásoló részesedése van, illetve

- olyan gazdasági társaságnak van tulajdoni részesedése, amiben az államnak

befolyásoló részesedése van;

c) vállalkozás: honosságára tekintet nélkül a jogi személy, a jogi személyiség

nélküli gazdasági társaság, valamint természetes személynek a tisztességtelen

piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII.

törvény szerinti piaci tevékenysége és tulajdonosi helyzete;

d) befolyásoló részesedés:

1.) az olyan közvetlen és közvetett tulajdon egy vállalkozásban, amely

összességében a vagyoni vagy a szavazati jogok huszonöt százalékát meghaladó

mértékû befolyást biztosít; a közeli hozzátartozók közvetlen és közvetett

tulajdoni részesedését egybe kell számítani;

2.) az olyan helyzet, amely a vállalkozásban szerzõdés, alapító okirat

(alapszabály), vagy elsõbbségi részvény alapján, a döntéshozó, vagy a

felügyelõ szervek tagjai kinevezése (elmozdítása) útján, vagy egyéb módon

jelentõs befolyást tesz lehetõvé.

e) közvetett tulajdon: a vállalkozásban tulajdoni részesedéssel, illetve

szavazatokkal rendelkezõ másik vállalkozás (a továbbiakban: köztes

vállalkozás) tulajdonosait megilletõ tulajdoni, illetve szavazati jog. Ha a

tulajdoni arány és a szavazati arány eltér, a nagyobb arányt kell figyelembe

venni. A közvetett tulajdon arányának megállapításához a köztes vállalkozásban

fennálló tulajdoni vagy szavazati hányadot meg kell szorozni a köztes

vállalkozásnak az eredeti vállalkozásban fennálló tulajdoni vagy szavazati

hányadával. Ha a köztes vállalkozásban a vállalkozásnak többségi tulajdona

van, ezt egy egészként kell figyelembe venni. Természetes személyek esetében a

közeli hozzátartozók által birtokolt, illetve gyakorolt tulajdoni vagy

szavazati hányadokat egybe kell számítani."

Indokolás:

Részben összefügg az elõzõ pontban írt módosító javaslattal. Az abban

hivatkozott fogalmak meghatározását célozza - kivéve az állami tulajdoni

részesedéssel mûködõ gazdasági társaság fogalmát, amelyet egyebként is használ

a törvényjavaslat, de nem határoz meg (lásd 13. §).

3.

A törvényjavaslat 1. §-ához (a Tv. 13. § c) pontjához):

A 13. § c) pontja a következõképpen módosul:

"/13. §

Országgyûlési képviselõ nem lehet:/

c) a szavazati jogok tíz százalékát meghaladó állami tulajdoni részesedéssel

[(befolyásoló részesedéssel)] mûködõ gazdasági társaság vezetõ

tisztségviselõje, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének, felügyelõ-

bizottságának tagja, valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre

irányuló más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója)."

Indokolás:

E módosító javaslat az elõzõ pontben írt módosító javaslattal függ össze, mert

a befolyásoló részesedés definíciója az ott külön meghatározott értelmezõ

rendelkezések között már szerepel.

4.

A törvényjavaslat 1. §-ához (a Tv. 16.§ (1) bekezdéséhez):

A 16.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul):

"16. § (1) Az országgûlési képviselõ e minõségében eljárva, illetve képviselõi

megbízatását felhasználva saját maga vagy [családja] közeli hozzátartozója

számára semmilyen pénzbeni vagy természetbeni juttatást nem fogadhat el,

semmilyen anyagi elõnyre nem tehet szert."

Indokolás:

A közeli hozzátartozó fogalmát célszerû itt is használni - ahogyan az már egy

fenti módosító javaslatban, más vonatkozásban már szerepelt.

5.

A törvényjavaslat 1. §-ához (a Tv. 17. §-ához).

A 17. §-a új (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg az eredeti 17. §-ban írt

rendelkez2ések számozása (1) bekezdésre változik:

"17.§ (2) Az (1) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni arra a képviselõre

is,

akinek befolyásoló részesedése van olyan vállalkozásban, amelynek az állammal

szemben - a lehetséges jogorvoslati eljárások kimerítését követõen -

köztartozása áll fenn, és azt az errõl szóló értesítés kézhezvételétõl

számított hatvan napon belül - részletfizetés esetén az ezt engedélyezõ

határozat rendelkezéseinek megfelelõen - nem rendezi."

Indokolás:

A módosító javaslattal a mandátum megszûnésének esetei bõvülnek oly módon,

hogy amennyiben a képviselõ - közvetlen vagy meghatározott arányú közvetett -

tulajdonában álló társaságnak ki nem egyenlített köztartozásai vannak, ez

szintén a fenti szankcióval járjon.

A módosító javaslat összefügg az 2. pontban írt módosító javaslattal, mert

használja - az ott meghatározott - befolyásoló részesedés fogalmát.

Budapest, 1996. november 5.

Dr. Hankó Faragó Miklós

SZDSZ

Eleje Honlap