ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3121/63..

Kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az országgyûlés elnökének

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 102 § (1) bekezdése alapján az országgyûlési képviselõk

jogállásáról szóló T/3121.. számú törvényjavaslathoz benyújtott T/3121/42/6..

számú módosító javaslat 20 § (5) bekezdéséhez a következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A 20 §. (5) bekezdése a következõképpen módosul:

" (5) a.,/ A képviselõi összeférhetetlenség megállapítására vonatkozóan

bármely választójoggal rendelkezõ magyar állampolgár írásban bejelentést

tehet a Magyar Országgyûlés Elnökénél.

b., / A képviselõi összeférhetetlenség megállapítását indítványozó

bejelentést, illetve kezdeményezést bármely országgyûlési képviselõ tehet

írásban az Országgyûlés Mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló

bizottsága elnökénél.

A bejelentésben , illetve a kezdeményezésben pontosan meg kell jelölni, hogy

mely képviselõvel szemben és milyen összeférhetetlenségi ok merült fel;

mellékelni kell az összeférhetetlenségi ok megállapításához szükséges

bizonyítékokat is. A kezdeményezésnek tartalmaznia kell a kezdeményezõ

személyazonosító adatait és aláírását. Hiányos kezdeményezés esetén az

Országgyûlés Mentelmi és összeférhetetlenségi Bizottságának elnöke nem

indítja meg a szükséges eljárást.

c.,/ Az összeférhetetlenségi bejelentésrõl, kezdeményezésrõl, valamint az

ezzel kapcsolatos eljárásokról az érintettet haladéktalanul értesíteni kell,

és biztosítani kell számára az eljárás minden fázisában való megjelenés,

illetve meghallgatás lehetõségét.

I n d o k o l á s:

Az összeférhetetlenség szabályozása során egyszerre kell biztosítani a

parlamenti demokrácia, benne a Magyar Országgyûlés stabilitását, valamint a

társadalmi ellenõrzés, a választói kontroll erõsítését. A törvényben tehát

teret kell hagyni a populláris akcióknak. Ez azonban nem csaphat át a

képviselõk és az Országgyûlés elleni politikai akciókba, a visszahívás

alkotmányjogi intézményének burkolt visszaállításába. A választópolgári

bejelentés semmiképpen nem érkezhet be a Mentelmi bizottsághoz, hiszen ebben

az esetben ez a bizottság a Parlament belsõ intézményrendszerébõl kiszakítva

egyfajta furcsa parlamenti ügyészséggé válna, és elárasztanák a külsõ

megkeresések. Indokolt, hogy a mentelmi jog analógiájára az Országgyûlés

legfõbb közjogi méltósága az Országgyûlés Elnöke, aki egyébként, aki egyébként

az Országgyûlés Hivatalának elsõ számú irányítója is, az Alkotmány szellemében

továbbra is egyedül képviselje kifelé a Magyar Országgyûlést, mint

Intézményt.

Amennyiben a bejelentés megalapozott, szinte biztosra vehetõ, hogy valamely

országgyûlési képviselõ felvállalja az ügyet, és összeférhetetlenségi

kezdeményezéssé formálja. Ezt az is gazrantálhatja, hogy a Házszabályban

nyilvánvalóan rendelkezni kell majd arról, hogy a formailag megálló

bejelentéseket a Mentelmi és összeférhetetlenségi bizottság elnöke köteles

ismertetni a bizottság plenáris ülésén a bizottsági tagokkal.

Budapest, 1996. november 27.

Dr. Géczi József Alajos

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap