- 1 -

__________________________

BIZJELEN\T3121zar.DOC

T/3121/99.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi

bizottságának

a j á n l á s a

az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény

módosításáról szóló, az Országgyûlés 1996. december 17-i ülésnapján

elfogadott, de ki nem hirdetett törvény

z á r ó vitájához

(Együtt kezelendõ az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV.

törvény módosításáról szóló, az Országgyûlés 1996. december 17-i ülésnapján

elfogadott törvénnyel)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta az országgyûlési képviselõk jogállásáról

szóló 1990. évi LV. törvény módosításáról szóló szóló, az Országgyûlés 1996.

december 17-i ülésnapján elfogadott, de ki nem hirdetett törvényt továbbá az

ahhoz benyújtott T/3121/91.,T/92..,T/93..,T/94..,T/95..,T/96..,T/98.. számú módosító

javaslatot.

Megjegyzés: A ki nem hirdetett törvény szövegébõl elhagyni javasolt

szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással

jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az

egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot

ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára

figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a ki nem hirdetett törvény §-ainak,

illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is

vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

ki nem hirdetett törvény minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az

erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

Az Alkotmányügyi bizottság korábban - az Elõterjesztõvel és a Kormánnyal

egyetértésben - úgy foglalt állást, hogy a törvényjavaslat elfogadásához az

Alkotmány 20. § (6) bekezdése értelmében a jelenlévõ országgyûlési

képviselõk kétharmadának igenlõ szavazata szükséges.

1. Fritz Péter képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában a Tv. 13.

§-ának más megfogalmazását javasolja:

"13. § [Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) állami vállalatnak, trösztnek, tröszti vállalatnak, közüzemi

vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgató-

helyettese, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének, és felügyelõ

bizottságnak tagja;

b) a helyi önkormányzatok, a nyugdíjbiztosítási önkormányzat és az

egészségbiztosítási önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) által

alapított önkormányzati vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese,

igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének

tagja;

c) a szavazati jogok tíz százalékát meghaladó állami tulajdoni

részesedéssel mûködõ gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje, igazgató

tanácsának, igazgatóságának vagy vezetõ testületének, felügyelõ-bizottságának

tagja, valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló más

jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója);

d) önkormányzat teljes vagy többségi tulajdoni részesedésével mûködõ

gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje, igazgató tanácsának,

igazgatóságának vagy vezetõ testületének, felügyelõ-bizottságának tagja,

valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló más

jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója);

e) a szavazati jogok tíz százalékát meghaladó állami tulajdoni

részesedéssel vagy önkormányzat teljes vagy többségi tulajdoni részesedésével

mûködõ gazdasági társaság által alapított gazdasági társaságnak

vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese,

igazgató tanácsának, igazgatóságának vagy vezetõ testületének tagja;

f) privatizált gazdálkodó szervezetnél - a privatizációt követõ két éven

belül - vezérigazgató, vezérigazgató-helyettes, igazgató, igazgatóhelyettes,

igazgató tanácsi vagy vezetõ testületi és felügyelõ bizottsági tag;

g) hitelintézet, biztosító társaság, önkéntes kölcsönös biztosító

pénztár, lakástakarékpénztár, nyugdíjbiztosító pénztár vezetõ

tisztségviselõje, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének, felügyelõ

bizottságának tagja, valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre

irányuló más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója).]

Országgyûlési képviselõt mandátumának érvényessége idõszakában a Kormány,

a minisztériumok, az országos hatáskörû szervek és az Állami Privatizációs és

Vagyonkezelõ Részvénytársaság nem jelölhet és nem nevezhet ki

a) állami vállalat, tröszt, tröszti vállalat, közüzemi vállalat,

b) gazdasági társaság,

c) hitelintézet, biztosító társaság, takarékpénztár, nyugdíjbiztosító

pénztár

vezérigazgatójává, vezérigazgató helyettesévé, igazgatójává, igazgató-

helyettesévé, igazgató tanácsának, igazgatóságának, felügyelõbizottsága

tagjává, valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló

más jogviszonyban álló vezetõjévé."

Indokolás: Lásd a T/3121/91. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

2. Dr. Trombitás Zoltán képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában a

Tv. 13. § b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Országgyûlési képviselõ nem lehet:/

"b) [a helyi önkormányzatok, a nyugdíjbiztosítási önkormányzat és az

egészségbiztosítási önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) által

alapított] önkormányzati vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-

helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy vezetõ

testületének tagja;"

Indokolás: Lásd a T/3121/93. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

3. Dr. Trombitás Zoltán képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában a

Tv. 13. § c) pontjának más megfogalmazását javasolja:

/Országgyûlési képviselõ nem lehet:/

"c) [a szavazati jogok tíz százalékát meghaladó állami tulajdoni

részesedéssel mûködõ gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje, igazgató

tanácsának, igazgatóságának vagy vezetõ testületének, felügyelõ-bizottságának

tagja, valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló más

jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója)] gazdasági társaság vezetõ

testülete (Gt. 28. §), felügyelõ bizottságának tagja, valamint a társasági

szerzõdés (alapító okirat, alapszabály) által meghatározott vezérigazgatója,

igazgatója, elnöke, illetve helyetteseik;"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 13. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3121/93. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

4. Dr. Trombitás Zoltán képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában a

Tv. 13. § d) pontjának más megfogalmazását javasolja:

/Országgyûlési képviselõ nem lehet:/

"d) [önkormányzat teljes vagy többségi tulajdoni részesedésével mûködõ

gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje, igazgató tanácsának,

igazgatóságának vagy vezetõ testületének, felügyelõ-bizottságának tagja,

valamint a társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló más

jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója)] szövetkezet vezetõ

tisztségviselõje (Szvt. 35. § (1) bekezdése);"

Indokolás: Lásd a T/3121/93. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

5. Dr. Trombitás Zoltán képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában a

Tv. 13. § e) pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a

pontok jelölése értelemszerûen változik):

/Országgyûlési képviselõ nem lehet:/

"[e) a szavazati jogok tíz százalékát meghaladó állami tulajdoni

részesedéssel vagy önkormányzat teljes vagy többségi tulajdoni részesedésével

mûködõ gazdasági társaság által alapított gazdasági társaságnak

vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese,

igazgató tanácsának, igazgatóságának vagy vezetõ testületének tagja;]"

Indokolás: Lásd a T/3121/93. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

6. Dr. Géczi József Alajos képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában

a Tv. 13. §-át a következõ új h) ponttal javasolja kiegészíteni:

/Országgyûlési képviselõ nem lehet:/

"h) az a), b), c), d), e) és g) pontokban felsorolt tisztségek betöltõje

magántulajdonú gazdálkodó szervezetnél, amennyiben az érintett szervezet

jegyzett tõkéje az 1 milliárd forintot, illetve éves pénzforgalma az 5

milliárd forintot meghaladja."

Indokolás: Lásd a T/3121/98.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

7. Dr. Géczi József Alajos képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában

a Tv. 13. §-át a következõ (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat

elfogadása esetén a § jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):

"(2) Az (1) bekezdés b), c), d), e), és g) pontjaiban a felsorolt

összeférhetetlenség nem áll fenn abban az esetben, ha az érintett gazdálkodó

szervezet jegyzett tõkéje a 100 millió forintot, illetve az éves pénzforgalma

az 500 millió forintot nem haladja meg."

Indokolás: Lásd a T/3121/98.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

8. Fritz Péter képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában a Tv. 14.

§-ának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat

§-ainak számozása értelemszerûen változik):

"[14. § Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) a közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény hatálya alá tartozó

szervezettel - a törvény hatálya alá tartozó beszerzések teljesítésére

irányuló - szerzõdéses viszonyban álló gazdálkodó szervezet vezetõ

tisztségviselõje, felügyelõ-bizottsági tagja, valamint a gazdálkodó

szervezettel munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban

álló vezetõje (vezérigazgatója).

b) a képviselõi mandátum fennállása alatt, illetve annak megszûnésétõl

számított két évig koncessziós társaság vezetõ tisztségviselõje, felügyelõ-

bizottsági tagja, valamint a gazdálkodó szervezettel munkaviszonyban, vagy

munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója).]"

Indokolás: Lásd a T/3121/91. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

9. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 16. § (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

"16. § (1) Az országgyûlési képviselõ képviselõi megbízatásval

összefüggésben egy-egy alkalommal nem fogadhat el olyan ajándékot vagy más

ingyenes juttatást, amely a mindenkori képviselõi alapdíj kéthavi összegét

meghaladja. Az ez összegnél alacsonyabb, a mindenkori képviselõi alapdíj

értékének egy tizedét azonban elérõ értékû ajándékokról és ingyenes

juttatásokról a képviselõ - az e törvény [1. számú] melléklete szerinti

vagyon-, jövedelem és gazdasági érdekeltségi nyilatkozatának részeként -

kimutatást köteles vezetni."

Indokolás: Lásd a T/3121/96/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

10. Dr. Trombitás Zoltán képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában a

Tv. 16. § (2) bekezdésének más megfogalmazását javasolja:

"(2) [Az (1) bekezdésben foglalt korlátozás nem vonatkozik a képviselõnek

az Országgyûléstõl, saját pártjától vagy képviselõcsoportjától, a törvényhozói

munkát támogató alapítványtól, a képviselõi munkájának ellátásához szükséges,

vagy azzal szoros összefüggésben lévõ juttatásokra és ingyenes használatba

kapott dolgokra. E juttatásokról és ingyenes használatba kapott dolgokról a

képviselõ - az e törvény 1. számú melléklete szerinti vagyon-, jövedelem és

gazdasági érdekeltségi nyilatkozatának részeként - kimutatást köteles vezetni.

Az ingyenesen használatba kapott dolgok a megbízatás megszûnését követõen nem

kerülhetnek ingyenesen a képviselõ vagy közeli hozzátartozója tulajdonába vagy

további használatába.] Az országgyûlési képviselõ megbízatásával

összefüggésben egy naptári évben nem fogadhat el olyan ajándékot vagy más

ingyenes juttatást, amely a mindenkori képviselõi tiszteletdíj egyhavi

összegét meghaladja. Egy alkalommal legfeljebb az egyhavi képviselõi

tiszteletdíj egyötöde értékû ajándékot vagy juttatást fogadhat el. Minden

ajándékról és ingyenes juttatásról a képviselõ köteles kimutatást vezetni."

Indokolás: Lásd a T/3121/94. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

11. Dr. Géczi József Alajos képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-

ában a Tv. 16. §-át a következõ új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(3) A kimutatási kötelezettség nem vonatkozik az ajándékozásoknál

szokásos jelképes, a mindenkori képviselõi alapdíj 1/30-át meg nem haladó

tárgyakra, juttatásokra."

Indokolás: Lásd a T/3121/98.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

12. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 17. §-ának más megfogalmazását javasolják:

"17. § [Összeférhetetlenség miatt meg kell szüntetni annak a képviselõnek

a mandátumát,

a) akit a közügyek gyakorlásától jogerõsen eltiltottak,

b) akit szándékos bûntett miatt jogerõsen szabadságvesztésre ítéltek,

c) akinek az állammal szemben - a lehetséges jogorvoslati eljárások

kimerítését követõen - köztartozása áll fenn, és azt az errõl szóló értesítés

kézhezvételétõl számított hatvan napon belül - részletfizetés vagy fizetési

halasztás esetén az ezt engedélyezõ határozat rendelkezéseinek megfelelõen -

nem rendezi,

d) akinek kényszergyógykezelését a bíróság jogerõsen elrendelte.]

Amennyiben az országgyûlési képviselõ esetében az Alkotmány 20. § (5)

bekezdése szerinti összeférhetetlenség valamely formája a mandátum elnyerését

követõen kerül megállapításra, úgy az összeférhetetlenségi eljárást a jogerõs

bírósági ítélet vagy az ügyben illetékes hatóság jogerõs határozatának az

Országgyûlés elnökéhez történt beérkezését követõen tizenöt napon belül meg

kell indítani az e törvény 21. §-ában foglaltak szerint."

Indokolás: Lásd a T/3121/96/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

13. Dr. Trombitás Zoltán képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-ában a

Tv. 18. § b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az országgyûlési képviselõ az Országgyûlés elnökének köteles bejelenteni

minden, összeférhetetlenség alá nem esõ/

"b) önálló vállalkozását, [gazdasági társaságban, szövetkezetben,

közhasznú társaságban fennálló részesedését (tagsági viszonyát), továbbá e

szervezetekben betöltött vezetõ tisztségviselõi megbízatását, felügyelõ

bizottsági tagságát];"

Indokolás: Lásd a T/3121/95. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

14. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 18. § c) pontjának a következõ módosítását javasolják:

/Az országgyûlési képviselõ az Országgyûlés elnökének köteles bejelenteni

minden, összeférhetetlenség alá nem esõ/

"c) alapítványát, alapítvány kezelõ testületében fennálló tagságát,

[társadalmi szervezetben fennálló tagsági viszonyát,] továbbá e szervezetek

jogszabályban vagy alapszabályban meghatározott legfelsõbb, valamint ügyintézõ

és képviseleti szervében betöltött tisztségét;"

Indokolás: Lásd a T/3121/96/3.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

15. Dr. Géczi József Alajos képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-

ában a Tv. 18. §-át a következõ új f) ponttal javasolja kiegészíteni (a

javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):

/Az országgyûlési képviselõ az Országgyûlés elnökének köteles bejelenteni

minden, összeférhetetlenség alá nem esõ/

"f) nemzetközi szervezetben fennálló tagságát, e szervezet jogszabályban,

vagy alapszabályban meghatározott legfelsõbb, valamint ügyintézõ és

képviseleti szervében betöltött tisztségét;"

Indokolás: Lásd a T/3121/98.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

16. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 18. § f) pontjának a következõ kiegészítését

javasolják:

/Az országgyûlési képviselõ az Országgyûlés elnökének köteles bejelenteni

minden, összeférhetetlenség alá nem esõ/

"f) az a-e) pontokban meghatározott forrásokból az év folyamán származó,

az adótörvényeknek megfelelõen kimutatott jövedelmét a következõ év március

20-ig."

Indokolás: Lásd a T/3121/96/4.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

17. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 19. § (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

"19. § (1) A képviselõ a mandátuma érvényességének megállapításától

számított harminc napon belül, majd megbízatásának megszûnésétõl számított

harminc napon belül köteles az Országgyûlés elnökénél az e törvény [1. és 2.

számú] melléklete szerinti vagyon-, jövedelem- és gazdasági érdekeltségi

nyilatkozatot (a továbbiakban: vagyonnyilatkozat) tenni. A képviselõ saját

nyilatkozatá[hoz]ban [csatolni] köteles bemutatni a vele [közös háztartásban]

vagyonközésségben élõ házas- vagy élettársának, valamint gyermekének az [1.

számú] adatait is melléklet szerint[i nyilatkozatát]."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 23., 24., 31.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3121/96/5.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

18. Dr. Géczi József Alajos képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-

ában a Tv. 19. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"19. § (1) A képviselõ a mandátuma érvényességének megállapításától

számított harminc napon belül, majd megbízatásának megszûnésétõl számított

harminc napon belül köteles az Országgyûlés elnökénél az e törvény 1. és 2.

számú melléklete szerinti vagyon-, jövedelem- és gazdasági érdekeltségi

nyilatkozatot (a továbbiakban: vagyonnyilatkozat) tenni. A képviselõ saját

nyilatkozatához csatol[ni]hatja [köteles] a vele közös háztartásban élõ házas-

vagy élettársának, valamint gyermekének az 1. számú melléklet szerinti

nyilatkozatát."

Indokolás: Lásd a T/3121/98.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

19. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 19. § (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

"(2) Vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén - annak benyújtásáig - a

képviselõ az (1) bekezdés szerinti határidõt követõen tiszteletdíjban nem

részesülhet, képviselõi jogait nem gyakorolhatja. A képviselõi megbízatás

megszûnése után kötelezõ vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén [a képviselõ a

korábbi vagyonnyilatkozatban meghatározott vagyonösszeg alapulvételével

késedelmi kamatot köteles fizetni. Az] az Országgyûlés határozatban állapítja

meg a vagyonnyilatkozat elmulasztásának tényét és [azt, hogy emiatt a

képviselõ késedelmi kamatot köteles fizetni az államnak. A határozatnak arra

is utalnia kell, hogy a késedelmi kamat a képviselõ megbízatásának megszûnését

követõ egy év leteltével bíróság által végrehajthatóvá válik. A késedelmi

kamat mértéke minden naptári nap után a felszámítás idõpontjában érvényes

jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része. Ha a volt képviselõ a

megbízatás megszûnését követõ egy éven belül még nem tette meg a

vagyonnyilatkozatot, akkor az Országgyûlés a késedelmi kamat egy évre

kiszámított összegének a bírósági végrehajtását köteles kérni. A további

kamatfizetési kötelezettség ezzel megszûnik] ezt az Országgyûlés elnöke útján

sajtónyilatkozatban közzéteszi."

Indokolás: Lásd a T/3121/96/7.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

20. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 20. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolják (a

javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen

változik):

"[(3) A 17. §-ban meghatározott összeférhetetlenségrõl a jogerõs ítéletet

hozó bíróság vagy jogerõs határozatot hozó hatóság haladéktalanul tájékoztatja

az Országgyûlés elnökét. Az Országgyûlés bármely képviselõ indítványára - a

Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottság véleményének kikérése után -

tizenöt napon belül határoz az összeférhetetlenség kimondásáról.]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 21. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3121/96/8.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

21. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 20. §-át a következõ új (5) bekezdéssel javasolják

kiegészíteni:

"(5) Az Országgyûlés a mentelmi és összeférhetetlenségi bizottság

véleményének kikérése után tizenöt napon belül határoz az összeférhetetlenség

kimondásáról."

Indokolás: Lásd a T/3121/96/8.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

22. Dr. Géczi József Alajos képviselõ a ki nem hirdetett törvény 1. §-

ában a Tv. 20. § (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) Képviselõi összeférhetetlenségre vonatkozó bejelentést [bárki]

bármely választójoggal rendelkezõ magyar állampolgár tehet írásban az

Országgyûlés [vagy a Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottság] elnökénél. A

bejelentésben pontosan meg kell jelölni, hogy mely képviselõvel szemben és

milyen összeférhetetlenségi ok merült fel; mellékelni kell az

összeférhetetlenségi ok megállapításához szükséges bizonyítékokat is. A

bejelentésnek tartalmaznia kell a bejelentõ személyazonosító adatait és

aláírását. Hiányos bejelentés esetén az Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságának elnöke nem indítja meg a szükséges

eljárást, de a kezdeményezésrõl tájékoztatja az Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságát."

Indokolás: Lásd a T/3121/98.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

23. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 22. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolják (a

javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen

változik):

"[(2) Az e törvény 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozatba csak

a Mentelmi és Összeférhetetlenségi bizottság tagjai tekinthetnek be

összeférhetetlenségi eljárás megindítása esetén.]"

Indokolás: Lásd a T/3121/96/9. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

24. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 22. § (3) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

"(3) Az e törvény [2. számú] melléklete szerinti nyilatkozatot az

Országgyûlés elnöke nyilvánosságra hozza."

Indokolás: Lásd a T/3121/96/9. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

25. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. §-ában a Tv. 22. § (4) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolják:

"(4) A nyilvántartásban szereplõ adatokat a képviselõ záró

vagyonnyilatkozatának megtételét követõ 30. napon az Országgyûlés

Házszabályában megállapított feltételek mellett törölni kell."

Indokolás: Lásd a T/3121/96/9. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

26. Dr. Géczi József Alajos képviselõ a ki nem hirdetett törvény 2. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"2. § (1) Ez a törvény a Magyar Köztársaság Országgyûlésének

Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY határozat érintett módosításával

egyidejûleg, de legkésõbb a kihirdetéstõl számított [30.] 90. napon lép

hatályba."

Indokolás: Lásd a T/3121/98.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

27. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 2. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"2. § (1) E törvény a kihirdetéstõl számított 30. napon, a törvény 21. és

22. §-a az Országgyûlés Házszabálya vonatkozó fejezeteinek módosításával

egyidejûleg lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/3121/96/10. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

28. Fritz Péter képviselõ a ki nem hirdetett törvény 2. § (2)

bekezdésében a Tv. 14. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A 18. §-ban meghatározott bejelentést, valamint a 19. §-ban

meghatározott vagyonnyilatkozatot a törvény hatályba lépését követõ 30 napon

belül kell megtenni az Országgyûlés elnökénél. A 13. §-ban meghatározott

összeférhetetlenségi szabályokat a jelenleg mandátummal rendelkezõ képviselõk

[mandátumuk elnyerésekor fennálló] tisztségeinek vonatkozásában nem kell

alkalmazni. [Ha azonban e tisztségek valamelyike a képviselõi mandátum ideje

alatt megszûnik, akkor újabb összeférhetetlen tisztség nem létesíthetõ.]"

Indokolás: Lásd a T/3121/92. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal)): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

29. Dr. Géczi József Alajos képviselõ a ki nem hirdetett törvény 2. § (2)

bekezdésében a Tv. 14. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A 18. §-ban meghatározott bejelentést, valamint a 19. §-ban

meghatározott vagyonnyilatkozatot a törvény hatályba lépését követõ 30 napon

belül kell megtenni az Országgyûlés elnökénél. A 13. §-ban meghatározott

összeférhetetlenségi szabályokat [a jelenleg mandátummal rendelkezõ képviselõk

mandátumuk elnyerésekor fennálló tisztségeinek vonatkozásában nem] a törvény

hatálybalépésének napjától elnyert tisztségek vonatkozásában kell alkalmazni.

Ha azonban e tisztségek valamelyike a képviselõi mandátum ideje alatt

megszûnik, akkor újabb összeférhetetlen tisztség nem létesíthetõ."

Indokolás: Lásd a T/3121/98.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal)): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

30. Dr. Géczi József Alajos képviselõ a ki nem hirdetett törvény 2. §-át

a következõ új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(3) Az Alkotmány 20/A. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Ha a képviselõvel szemben a tisztsége gyakorlása során

összeférhetetlenségi ok (20. § (5) bekezdés) merül el, bármely képviselõ

indítványára az Országgyûlés határoz az összeférhetetlenség kimondásáról. Az

összeférhetetlenség kimondásához a jelenlévõ országgyûlési képviselõk

kétharmadának szavazata szükséges, kivéve, ha olyan ügy miatt indul az

eljárás, amelyben a képviselõ(t):

a) a közügyek gyakorlásától jogerõsen eltiltották,

b) szándékos bûntett miatt jogerõsen szabadságvesztésre ítélték,

c) kényszergyógykezelését a bíróság jogerõsen elrendelte."

Indokolás: Lásd a T/3121/98.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

31. Fritz Péter, Kósa Ferenc, Bedõ Tibor, dr. Szabó Lajos Mátyás, Daróczy

Zoltán, Benedek Mihály és Pásztohy András képviselõk a ki nem hirdetett

törvény 1. számú mellékletének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat

elfogadása esetén a 2. számú melléklet szám nélkülivé válik):

"A melléklet elhagyásának megjelenítését technikai okokból mellõztük"

Indokolás: Lásd a T/3121/96/6.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ nem ért egyet.

- a Kormány képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. február 25.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap