ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3146/15..

Módosító javaslat!

Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján A jövedéki

szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993.

évi LVIII. törvény módosításáról szóló T/3146.. számon benyújtott

törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 16. §-át az alábbiak szerint javasolom módosítani:

16. §

(1) A Jszt. 69. §-a (4) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép, és a bekezdéskiegészül a következõ f), g) ponttal:

/(4) A jövedéki bírság mértéke - az (5)-(8) bekezdésben foglalt eltéréssel -/

"a) a 67. § (1) bekezdésénekb)-f), k) és l) pontjaiban szereplõ elvont

termékek után az (1) bekezdés szerint meghatározott bírságalapnak

1. dohánygyártmányoknál a 140 %-a,

2. szesznél és szeszes italnál 160 %-a,

3. sörnél a 110 %-a,

4. kávénál a 60 %-a,

5. fûszerpaprika-õrleménynél a 100 %-a,

6. motorbenzinnél, gázolajnál, tüzelõ-

olajnál, motorhajtó üzemanyagként

cseppfolyósított gázterméknél

és földgáznál a 120 %-a,

de legalább 20 ezer forint, illetve a 67. § (1) bekezdésének b) pontjában

foglalt esetben, amennyiben fennállnak az (10) bekezdésben foglalt feltételek,

legalább 50 ezer forint, és legfeljebb 500 ezer forint. [,feltéve egyfelõl, ha

a nagykereskedõ, a kiskereskedõ az adott telephelyen, üzlethelyiségben

engedély nélkül általa forgalmazott termékek eredetét, adózottan történõ

beszerzését hitelt érdemlõen igazolja, továbbá, ha e tevékenységét e törvény

egyéb rendelkezéseinek betartásával végezte; másfelõl, ha vagy már rendelkezik

egy másik telephelyére, üzlethelyiségére érvényes - az engedély nélkül

folytatott tevékenysége szerinti - jövedéki engedéllyel, vagy az e törvény

elõírásainak megfelelõ kérelmét az ellenõrzést legalább 30 nappal megelõzõen

benyújtotta és kérelmét a hatóság nem utasította el;]"

"f) a 67. § (1) bekezdésének m) pontjában foglalt esetben az e bekezdésa)

pontja 1-6. alpontjai alapján meghatározott összeg kétszerese, de legalább 100

ezer forint;

g) a 67. § (1) bekezdés n) pontjában foglalt esetben az (1) bekezdés szerint

meghatározott jövedéki bírságalap ötszöröse, de legalább 100 ezer forint."

(2) A Jszt. 69. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(7) A 66. § (1) bekezdésének d) pontjában foglalt esetben legalább 50 ezer és

legfeljebb 500 ezer forint jövedéki bírság vethetõ ki."

(3) A Jszt. 69. §-a a következõ (10) bekezdéssel egészül ki:

"(10) A (4) bekezdésben meghatározott legalább 50 ezer Ft, és legfeljebb 500

ezer Ft értékû jövedéki bírság a 67. § (1) bekezdésének b) pontjában foglalt

esetben akkor vethetõ ki, ha a nagykereskedõ, a kiskereskedõ az adott

telephelyen, üzlethelyiségben engedély nélkül általa forgalmazott termékek

eredetét, adózottan történõ beszerzését hitelt érdemlõen igazolja, valamint,

ha e tevékenységét e törvény egyéb rendelkezéseinek betartásával végezte,

továbbá, ha

a) már rendelkezik egy másik telephelyére, üzlethelyiségére érvényes - az

engedély nélkül folytatott tevékenysége szerinti -jövedéki engedéllyel;

b) az e törvény elõírásainak megfelelõ kérelmét az ellenõrzést legalább 30

nappal megelõzõen benyújtotta és kérelmét a hatóság nem utasította el;

c) a kiskereskedelmi tevékenységet nagykereskedelmi jövedéki engedély

birtokában folytatta;

d) a nagykereskedelmi tevékenységet 1995. július 12-ét megelõzõen

kiskereskedelmi jövedéki engedély birtokában folytatta;"

Indokolás

A javasolt módosítás egyrészt jogszabály szerkesztési jellegû, a Jszt. 69. §

(4) bekezdése a) pontjában foglalt rendelkezés "szétszedésével" a könnyebb

kezelhetõséget szolgálja.

Másrészt tartalmi jellegû kiegészítést jelent. A kisebb összegû,

szabálysértési jellegû jövedéki bírság tekinthetõ méltányosnak abban az

esetben is, ha a kiskereskedelmi értékesítést a sokkal szigorúbb feltételeket

támasztó (pl. 80 millió Ft jövedéki biztosíték az üzemanyagoknál, jövedéki

nyilvántartás vezetése, stb.) nagykereskedelmi engedély birtokában végezték.

Hasonlóan értékelendõk azok az esetekis, amikor a nagy- és a kiskereskedelmi

tevékenység együttfolytatásának 1995. július 12-én hatálybalépett direkt

tiltása elõtt a kiskereskedõ esetenként továbbforgalmazónak is értékesített,

vagyis nagykereskedelmi tevékenységet is végzett. A nagykereskedelmi

tevékenység feltételeinek megszigorítását követõen viszont már nem indokolt a

méltányosabb elbírálás.

Budapest, 1996. október21.

Dr.Haller Zoltán Miklós László

országgyûlési képviselõ országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap