- 1 -

______________

Bizjelen\t3146res.DOC

T/3146/25.. szám

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Gazdasági bizottságának

Mezõgazdasági bizottságának Önkormányzati és rendészeti bizottságának

a j á n l á s a

a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési szeszadóról

szóló 1993. évi LVIII. törvény módosításáról szóló T/3146.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban:

Költségvetési bizottság), Gazdasági bizottsága, Mezõgazdasági bizottsága,

valamint Önkormányzati és rendészeti bizottsága (a továbbiakban: Önkormányzati

bizottság) megvitatta a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a

bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény módosításáról szóló,

T/3146.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott

T/3146/2..,T/3..,T/4..,T/5..,T/9..,T/10..,T/11..,T/12..,T/13..,T/14.., /15.,T/16..,T/17..,

/18., /19.,T/20..,T/21..,T/22..,T/23..,T/24.. számú módosító javaslatokat.

A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Dr. Orosz Sándor képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 1. § (3)

bekezdésében a Jszt. 3. § (4) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolják:

"(4) Jövedéki terméknek minõsül továbbá a nem üzemanyag céljáró szolgáló

sûrített vagy cseppfolyós földgáz és cseppfolyósított gáztermék - kivéve a

legfeljebb 2 kg töltõsúlyú, egyszer használatos kiszerelésben forgalombahozott

cseppfolyósított gáztermék -, a nem motorbenzin egyéb benzinek, a pentán, a

hexán, a benzol és homológjai, a gazolin, a petróleum, a paraffinos és

paraffinmentes párlat, a fûtõolaj, továbbá a 220 liternél nagyobb

kiszerelésben forgalmazásra, importálásra, exportálásra kerülõ gépjármû

üzemeltetési segédanyag, kõolajfeldolgozóipari vegyi segédanyag és kenõolaj,

illetve az egyéb kõolajfeldolgozási termék (ITJ: 11-3-ból; 55-11-bõl; 55-13-0,

-2, -3, -4, -9; 52-11-14, -15; 52-21-11; 55-12; 55-14; 55-24; 55-25; 55-22;

59-25-95-bõl; 59-25-96-ból; 55-3-ból; 55-9) (a továbbiakban: egyéb

kõolajszármazék)."

Indokolás: Lásd a T/3146/18.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 3. §-ának a

következõ tartalmi és szerkezeti módosítását javasolják (a javaslat elfogadása

esetén a § jelenlegi szövege (2) bekezdésre változik):

"A Jszt. 6. §-[a]ának 1. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, és a

§ kiegészül a következõ 13/A. ponttal [egészül ki]:

T/6.. § E törvény alkalmazásában/

(1) "1. termelési tevékenység: a jövedéki terméknek bármilyen

alapanyagból, termékbõl, bármilyen eljárásban és kivitelezésben történõ (saját

termelésben vagy bérmunkában való) elõállítása - ide nem értve a kétütemû

motorolaj motorbenzinhez való keverését, valamint az adalékanyag legfeljebb

0,2 térfogatszázalék arányban, üzemanyagba történõ bekeverését -, a jövedéki

termék kis egységû kiszerelése (palackozása), az elõállított jövedéki termék

raktározása, tárolása, értékesítése;

"(2) 13/A. háztartási tüzelõolaj: az 5 C°-on szivattyúzható és 20 C°-on

porlasztható tüzelõolaj, amely olajkályhák és kisméretû háztartási

olajtüzelésû kazánok fûtõanyaga;""

Indokolás: Lásd a T/3146/17.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 4. §-ának

tartalmi és szerkezeti módosítását javasolja:

(1) A Jszt. 9. §-a (4) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(4) Az (1) bekezdésben foglaltak mellett a jövedéki engedélyt

kérelmezõnek a termelési - kivéve a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott

termelési tevékenységet - továbbá a termeltetési, az önálló raktározási,

tárolási, az import és export, a nagykereskedelmi jövedéki tevékenység

folytatásához/

"c) az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyós földgáz és

cseppfolyósított gáztermék termeléséhez telephelyenként legalább 300 m3, más

kõolajtermékek termelési tevékenységéhez telephelyenként legalább 1000 m3

ûrtartalmú, az illetékes hatóság által hitelesített és engedélyezett, talajjal

egybeépített vagy a talajhoz rögzített tárolótartállyal"

/is rendelkeznie kell/

[(1)] (2) A Jszt. 9. §-a (5) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(5) A termelési tevékenység végzéséhez a kérelmezõtõl legfeljebb 200

millió forint, de/

"b) kõolajtermék és egyéb kõolajszármazék termelési tevékenység esetén

legalább 80 millió forint,"

/jövedéki biztosíték igazolása kérhetõ./

(3) A Jszt. 9. §-a (8) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(8) A (7) bekezdésben foglaltakon kívül az önálló raktározási és

tárolási, a saját számlára végzett import, valamint a nagykereskedelmi

tevékenység folytatásához/

"b) az üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyós földgáz és

cseppfolyósított gáztermék forgalmazásához telephelyenként legalább 300 m3,

más kõolajtermékek és az egyéb kõolajszármazékok forgalmazásához

telephelyenként legalább 500 m3 ûrtartalmú, az illetékes hatóság által

hitelesített és engedélyezett, talajjal egybeépített vagy a talajhoz rögzített

tárolótartállyal vagy tárolótartályban tárolótérfogattal (a továbbiakban:

tárolótartály) is rendelkeznie kell. A hitelesítési követelmény csak a

térfogatban nyilvántartott áruk tárolására szolgáló tartályokra vonatkozik.

[(2)] (4) A Jszt. 9. §-a (15) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(15) Nem adható jövedéki engedély, ha/

"b) a kérelmezõnek a kérelem benyújtásakor a vámhatóság, az állami

adóhatóság, az önkormányzati adóhatóság, az illetékhivatal vagy a

társadalombiztosítási szerv felé jogerõsen megállapított vám-, adó-,

illetéktartozása, illetve társadalombiztosítási járulék vagy munkáltatói

táppénz hozzájárulás tartozása van, kivéve, ha kérelemre a vámhatóság, az

állami adóhatóság, az önkormányzati adóhatóság, az illetékhivatal vagy a

társadalombiztosítási szerv részletfizetést vagy fizetési halasztást

engedélyezett;""

Indokolás: Lásd a T/3146/24.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 5. §-ában a

Jszt. 11. § (6) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(6) Az engedélyezett jövedéki tevékenységen kívüli további jövedéki

tevékenység vagy a már engedélyezett jövedéki tevékenység új telephelyen,

üzletkörben való folytatásához, illetve a cégforma megváltozása miatt a

jövedéki alanynak nem új jövedéki engedélyt, hanem a jövedéki engedélye

kiegészítését kell kérnie, feltéve, ha a változás következtében nem kell

magasabb összegû jövedéki biztosítékot nyújtani, továbbá - a kiskereskedõ

jövedéki alany esetében - a jövedéki engedélyt kiadó jegyzõ 8. § (2) bekezdés

szerinti illetékessége a változás engedélyezése tekintetében is fennáll. A

jövedéki engedély kiegészítése az e törvény egyes rendelkezéseinek

végrehajtását szabályozó jogszabály rendelkezései szerint történik. A jövedéki

engedély kiegészítésének elmulasztása a 66. § (1) bekezdés d) pontja szerinti

esetnek minõsül."

Indokolás: Lásd a T/3146/22.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Gyimóthy Géza képviselõ a törvényjavaslat 6. § (2) bekezdésében a

Jszt. 12. § (9) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(9) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben a jövedéki tevékenység

folytatására szóló jogosultság megszûnésének napján készleten lévõ jövedéki

termék érvényes jövedéki engedéllyel rendelkezõ jövedéki alany részére a

vámhivatal felügyelete mellett csak bizományi szerzõdés alapján

értékesíthetõ."

Indokolás: Lásd a T/3146/11. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 7. §-ának

tartalmi és szerkezeti módosítását javasolják:

(1) A Jszt. 17/A. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"17/A. § (1) A 14-16. §-okban meghatározott, valamint a termeltetési

jövedéki tevékenységet folytató jövedéki alany köteles folyamatosan,

telephelyenként és összesítve, a vámhivatal - a több telephellyel rendelkezõ

vállalat esetében az összes telephelyre vagy valamennyi telephelyre a jövedéki

alany székhelye szerint illetékes vámhivatal - által elfogadott és

hitelesített nyomtatványon (ûrlapon) a külön jogszabályban meghatározott

jövedéki nyilvántartást vezetni, azt az elszámolási idõszak végén összegezni

és lezárni. A nyilvántartásba vett adatokat bizonylatokkal kell igazolni,

alátámasztani.

(2) A Jszt. 17/A. §-a (4) bekezdésének j) és k) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép, és egyúttal a bekezdés kiegészül egy új l) ponttal:

[/]"(4) A (2) és (3) bekezdésben meghatározott jövedéki alany az

elszámolási idõszakonként lezárt jövedéki nyilvántartása alapján a jövedéki

termék készletváltozásáról [az 1-5/B. számú mellékletek forgalmi számadásai

szerinti] a külön jogszabályban meghatározott tartalommal havonta elszámolást

köteles a vámhivatalnak benyújtani, az alábbi termékbontásban és mennyiségi

egységben:[/]

["]j) pentán, hexán, gazolin, egyéb benzin, petróleum, benzol és

homológjai, mennyiségi egysége: liter;

k) fûtõolaj, nem üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyós

földgáz és cseppfolyósított gáztermék, gépjármû üzemeltetési segédanyag,

kõolajfeldolgozóipari vegyi segédanyag, kenõolaj, paraffinos és paraffinmentes

párlat, egyéb kõolajfeldolgozási termék, mennyiségi egysége: kilogramm;

l) üzemanyag céljára szolgáló sûrített vagy cseppfolyós földgáz és

cseppfolyósított gáztermék, mennyiségi egysége: kilogramm.""

Indokolás: Lásd a T/3146/23.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában a Jszt.

17/A. § (4) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"/(4) A (2) és (3) bekezdésben meghatározott jövedéki alany az

elszámolási idõszakonként lezárt jövedéki nyilvántartása alapján a jövedéki

termék készletváltozásáról az 1-5/B. számú mellékletek forgalmi számadásai

szerinti tartalommal havonta elszámolást [köteles] nyújt be a vámhivatalnak

[benyújtani], az alábbi termékbontásban és mennyiségi egységben:/"

Indokolás: Lásd a T/3146/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 8. § (1)

bekezdésében a Jszt. 17/B. § (4) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

"(4) A vevõ és az importáló (a továbbiakban együtt: felhasználó) a

vásárlást megelõzõen az adózatlan jövedéki termék beszerzéséhez, illetve

importálásához a vámhatóság, az állami adóhatóság, az önkormányzati

adóhatóság, az illetékhivatal és a társadalombiztosítási szerv (a továbbiakban

együtt: adóhatóságok) FAT-ban meghatározott igazolásának csatolásával a

fogyasztási adó megfizetése alóli mentesítést a vámhivataltól írásban

[köteles] kér[n]i."

Indokolás: Lásd a T/3146/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. Gyimóthy Géza képviselõ a törvényjavaslat 8. § (3) bekezdésében a

Jszt. 17/B. § (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) A vámhivatal a mentesítést a két példányban benyújtott mentesítési

kérelem záradékolásával, érvényességének meghatározásával, a benyújtást követõ

[15] 6 munkanapon belül engedélyezi, és annak egy példányát a felhasználó

részére visszaküldi. A záradékolt mentesítés a záradékolás keltétõl számított

90 napig érvényes."

Indokolás: Lásd a T/3146/12. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. restancia

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 8. §-át a

következõ új (4) és (5) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a javaslat

elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(4) A Jszt. 17/B. §-a a következõ új (4) és (5) bekezdésekkel egészül

ki, a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:

(4) A Jszt. 17/B. §-ának (12) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(12) A felhasználó az adózatlan jövedéki termékrõl a vámhivatal által

elfogadott és hitelesített nyomtatványon (ûrlapon) a külön jogszabályban

meghatározott nyilvántartást köteles folyamatosan vezetni és az elszámolási

idõszak végén összegezni, a zárókészlet mennyiségét megállapítani. Az

elszámolási idõszak kezdõ és befejezõ napja a naptári hónap elsõ, illetve

utolsó napjával egyezik meg.

(5) A Jszt. 17/B. §-ának (15) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(15) Az adózatlan jövedéki termék felhasználásának a vámhivatal által az

üzemben lefolytatott - 57/A. § szerinti - éves elszámoltatásakor a felhasználó

a külön jogszabályban meghatározott éves elszámolást köteles készíteni, és azt

a vámhivatal által elõre meghatározott idõpontig benyújtani.""

Indokolás: Lásd a T/3146/21.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában a Jszt.

17/C. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az (1) bekezdésben elõírt bejelentést a felhasználó az

adóvisszaigénylési, -levonási jogosultsága érvényesítésével egyidejûleg

[köteles] teljesít[en]i."

Indokolás: Lásd a T/3146/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

12. Bakonyi Tibor képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában a Jszt. 55. §

(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"55. § (1) A jövedéki ellenõrzést [- a (4) bekezdésben foglalt eltéréssel

-] elsõfokú hatósági jogkörben az 54. § a) pontja tekintetében az a

vámhivatal, az 54. § b) pontja tekintetében az a vámhatóság végzi, amelynek

illetékességi területén a jövedéki vagy a jogellenes T/54.. § b) pont/

tevékenységet folytatják vagy elkövetik, illetve a 3. § (2) bekezdésének b)

pontja szerinti terméket beszerzik, felhasználják."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 20. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3146/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Bakonyi Tibor képviselõ a Jszt. 55. § (3) bekezdése helyébe a

következõ felvételét javasolja:

"(3) Ha a nem jövedéki alany jogi személyrõl, jogi személyiséggel nem

rendelkezõ szervezetrõl és természetes személyrõl vált ismertté, vagy a

rendelkezésre álló adatok, a tevékenység folytatásának körülményei alapján

feltételezhetõ, hogy az 54. § b) pontjában meghatározott jogellenes

tevékenységet követett el, vagy annak elkövetésében közremûködött, a

[vámhivatal] vámhatóság az ilyen személy jármûvét is megállíthatja,

átvizsgálhatja, beléphet a személy üzemébe, üzlethelyiségébe, raktárába, a

jogellenes tevékenység végzésére, elkövetésére használt területre, épületbe és

lakóházba (lakásba).""

Megjegyzés: A jelölés a hatályos törvényhez viszonyított eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/3146/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. Dr. Farkas Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 12. § (2)

bekezdésében a Jszt. 55. § (4) bekezdésének más megfogalmazását javasolja:

"[(4) Az országos parancsnokság, valamint a területi parancsnokság a

jövedéki ellenõrzés alól elvont termék felderítése érdekében az illetékességi

területén bármely jövedéki ellenõrzést hatáskörébe vonhat, illetve a jövedéki

ellenõrzés lefolytatására az országos parancsnokság bármely területi

parancsnokságot, illetve a területi parancsnokság az illetékességi területén

bármely vámhivatalt kijelölheti.]

(4) Ha a jövedéki ellenõrzést olyan ügyben kell lefolytatni, amely több

vámhivatal illetékességi körébe tartozik, a területi parancsnokság - a

jövedéki ellenõrzés alól elvont termék felderítése érdekében - a jövedéki

ellenõrzést saját hatáskörébe vonhatja, illetve kijelölheti az illetékességi

területén azt a vámhivatalt, amelyik az ügyben elõbb intézkedett.

Ha az ellenõrzés alá vont ügy több területi parancsnokság illetékességi körébe

tartozik, az országos parancsnokság azt a területi parancsnokságot jelöli ki,

amelyhez a legelõször intézkedõ vámhivatal tartozik."

Indokolás: Lásd a T/3146/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 12. §-ában

a Jszt. 55. §-át a következõ új (5)-(6) bekezdésekkel javasolják kiegészíteni:

"(5) A Vám- és Pénzügyõrség valamennyi hatósági jogkörrel rendelkezõ

szerve - illetékességétõl függetlenül - jogosult az 54. § b) pontjában

meghatározott jogellenes cselekmények felderítésére, a bizonyítékok

rögzítésére, a jövedéki termék lefoglalására, ezt követõen azonban köteles az

ügyet további intézkedésre az (1) bekezdésben meghatározott vámhivatalnak

átadni.

(6) A jövedéki ellenõrzésben a törvény hatálya alá tartozó személy vagy

alkalmazottja köteles közremûködni, illetve a rendelkezésére álló okmányokat,

iratokat az ellenõrzõ hatóság részére átadni."

Indokolás: Lásd a T/3146/19.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Bakonyi Tibor képviselõ a Jszt. 66. § (2) bekezdése b) pontja helyébe

a következõ rendelkezés felvételét javasolja:

/Ha bármely jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezet és természetes személy/

"b) olyan jövedéki terméket hoz nagy- és kiskereskedelmi forgalomba,

importál, vagy szállít, amelynek a származását, eredetét nem tudja igazolni,

a [vámhivatal] vámhatóság az e tevékenységekhez szolgáló helyiséget (a nagy-

és kiskereskedelmi elárusítóhelyet, a kereskedelmi, az import, export raktárt

és tárolóhelyet) a cselekmény elsõ elkövetése alkalmával 10 napra, a második

és minden további elkövetése alkalmával 30 napra lezárja, illetve a

szállítóeszközt zár alá veszi.""

Megjegyzés: A jelölés a hatályos törvényhez viszonyított eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/3146/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Bakonyi Tibor képviselõ a Jszt. 66. § (3) bekezdése levezetõ

szövegének a helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolja:

"a [vámhivatal] vámhatóság az e tevékenységekhez szolgáló helyiséget (a

termelõüzemek, telepek, a nagy- és kiskereskedelmi elárusítóhelyek, a termelõ,

termeltetõ, importõr, nagy- és kiskereskedelmi raktárát és tárolóhelyét (a

cselekmény elkövetõi elõl - az addig folytatott tevékenysége tekintetében -

véglegesen lezárja. A rendelkezés a helyiség egyéb irányú használatát,

hasznosítását nem érinti.""

Megjegyzés: A jelölés a hatályos törvényhez viszonyított eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/3146/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18. Bakonyi Tibor képviselõa Jszt. 66. § (4) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés felvételét javasolja:

"(4) A [vámhivatal] vámhatóság a lezárásról - fellebbezésre tekintet

nélkül - végrehajtható határozatot hoz. A határozatban a (2) bekezdés szerinti

átmeneti lezárás esetén a zárvatartás elsõ és utolsó napjáról, illetve a (3)

bekezdésben foglalt végleges lezárásról rendelkezni kell."

Megjegyzés: A jelölés a hatályos törvényhez viszonyított eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/3146/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

19. Bakonyi Tibor képviselõ Jszt. 66. § (8) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"(8) A [vámhivatal] vámhatóság az (1)-(7) bekezdésben foglalt

rendelkezések alkalmazása mellett, ha a cselekmény egyben a Büntetõ

Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény rendelkezéseit is megsérti,

büntetõeljárást kezdeményez."

Megjegyzés: A jelölés a hatályos törvényhez viszonyított eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/3146/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. Bakonyi Tibor képviselõ a Jszt. 66. § (9) bekezdésének helyébe a

következõ rendelkezés felvételét javasolja:

"(9) A cselekmény elkövetése helye szerint illetékes vámhivatal a

jövedéki bírság, a vámhatóság a (2) és (3) bekezdésben meghatározott lezárás

tekintetében jogosult intézkedni."

Indokolás: Lásd a T/3146/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

21. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 14. § (1)

bekezdésében a Jszt. 67. § (1) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ

módosítását javasolja:

"/67. § (1) E törvény alkalmazásában a jövedéki ellenõrzés alól elvont

terméknek [(a továbbiakban: elvont termék)] minõsül:/"

Indokolás: Lásd a T/3146/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 14. § (1)

bekezdésében a Jszt. 67. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ

kiegészítését javasolják:

/E törvény alkalmazásában a jövedéki ellenõrzés alól elvont terméknek (a

továbbiakban: elvont termék) minõsül:/

"b) az a jövedéki termék, amelyet jövedéki engedély nélkül gyártottak,

importáltak, forgalmaztak, amelyet nem jövedéki alanytól szereztek be, illetve

amelynek szállítását e törvény rendelkezéseinek megsértésével végzik;"

Indokolás: Lásd a T/3146/16.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

23. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a Jszt. 67. § (1) bekezdés

g) pontja helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolják:

/E törvény alkalmazásában a jövedéki ellenõrzés alól elvont terméknek (a

továbbiakban: elvont termék) minõsül:/

"g) az a jövedéki termék, amelynek importálása, nagykereskedelme esetén

megsértik a 17/A. § (10) bekezdésében foglaltakat;"

Indokolás: Lásd a T/3146/16.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 16. §-ának

a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását javasolják:

"(1) A Jszt. 69. §-a (4) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, és a bekezdés kiegészül a következõ f), g) ponttal:

/(4) A jövedéki bírság mértéke - az (5)-(8) bekezdésben foglalt

eltéréssel -/

"a) a 67. § (1) bekezdésének b)-f), k) és l) pontjaiban szereplõ elvont

termékek után az (1) bekezdés szerint meghatározott bírságalapnak

1. dohánygyártmányoknál a 140 %-a,

2. szesznél és szeszes italnál 160 %-a,

3. sörnél a 110 %-a,

4. kávénál a 60 %-a,

5. fûszerpaprika-õrleménynél a 100 %-a,

6. motorbenzinnél, gázolajnál, tüzelõolaj-

nál, motorhajtó üzemanyagként cseppfolyósí-

tott gázterméknél és földgáznál 120 %-a,

de legalább 20 ezer forint, illetve a 67. § (1) bekezdésének b) pontjában

foglalt esetben, amennyiben fennállnak a (10) bekezdésben foglalt feltételek,

legalább 50 ezer forint, és legfeljebb 500 ezer forint[, feltéve, ha a

nagykereskedõ, a kiskereskedõ az adott telephelyen, üzlethelyiségben engedély

nélkül általa forgalmazott termékek eredetét, adózottan történõ beszerzését

hitelt érdemlõen igazolja, továbbá, ha e tevékenységét e törvény egyéb

rendelkezéseinek betartásával végezte, illetve, ha egy másik telephelyére,

üzlethelyiségére már rendelkezik érvényes - az engedély nélkül folytatott

tevékenysége szerinti - jövedéki engedéllyel, vagy az e törvény elõírásainak

megfelelõ kérelmét az ellenõrzést legalább 30 nappal megelõzõen benyújtotta és

kérelmét a hatóság nem utasította el];"

"f) a 67. § (1) bekezdésének m) pontjában foglalt esetben az e bekezdés

a) pontja 1-6. alpontjai alapján meghatározott összeg kétszerese, de legalább

100 ezer forint;

g) a 67. § (1) bekezdés n) pontjában foglalt esetben az (1) bekezdés

szerint meghatározott jövedéki bírságalap ötszöröse, de legalább 100 ezer

forint.

(2) A Jszt. 69. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(7) A 66. § (1) bekezdésének d) pontjában foglalt esetben legalább 50

ezer és legfeljebb 500 ezer forint jövedéki bírság vethetõ ki.

(3) A Jszt. 69. §-a a következõ (10) bekezdéssel egészül ki:

"(10) A (4) bekezdésben meghatározott legalább 50 ezer forint és

legfeljebb 500 ezer forint értékû jövedéki bírság a 67. § (1) bekezdésének b)

pontjában foglalt esetben akkor vethetõ ki, ha a nagykereskedõ, a kiskereskedõ

az adott telephelyen, üzlethelyiségben engedély nélkül általa forgalmazott

termékek eredetét, adózottan történõ beszerzését hitelt érdemlõen igazolja,

valamint, ha e tevékenységét e törvény egyéb rendelkezéseinek betartásával

végezte, továbbá, ha

a) már rendelkezik egy másik telephelyére, üzlethelyiségére érvényes - az

engedély nélkül folytatott tevékenysége szerinti - jövedéki engedéllyel;

b) az e törvény elõirásainak megfelelõ kérelmét az ellenõrzést legalább

30 nappal megelõzõen benyújtotta és kérelmét a hatóság nem utasította el;

c) a kiskereskedelmi tevékenységet nagykereskedelmi jövedéki engedély

birtokában folytatta;

d) a nagykereskedelmi tevékenységet 1995. július 12-ét megelõzõen

kiskereskedelmi jövedéki engedély birtokában folytatta.""

Indokolás: Lásd a T/3146/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 17. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt eltéréssel - [1997. január

1-jén] a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba, egyidejûleg a Jszt.

17. §-ának (8) bekezdése, 46. §-a, 67. §-a (1) bekezdésének g) pontja és 79.

§-ának (2) bekezdése hatályát veszti."

Indokolás: Lásd a T/3146/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 17. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(4) A 4. § (2) bekezdésében, a 8. § (1)-(3) bekezdésében foglalt

rendelkezést elõször az [1996. december hónap 31.] e törvény hatálybalépésének

napját követõen benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/3146/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

27. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 17. §-át a

következõ új (5) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(5) Felhatalmazást kap a pénügyminiszter arra, hogy rendeletben

határozza meg a jövedéki alanyok és az adózatlan jövedéki terméket

felhasználók nyilvántartás vezetésére, jelentési, illetve éves elszámolási

kötelezettségére vonatkozó részletes szabályokat."

Indokolás: Lásd a T/3146/20.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. október 24.

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Orosz Sándor s.k., Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,

a Mezõgazdasági bizottság elnöke az Önkormányzati bizottság elnöke

Eleje Honlap