ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Hivatkozva a Házszabály 94. § (1) bekezdésére,
a Kormány által T/3147.. számon,
az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról
tárgykörû törvényjavaslathoz (Tvj.) a következõ
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
1.§ A Tvj. 1.§-aként az alábbi módositást javasolom, a Tvj. 2.-4.§ számozása
pedig 3.-5.§-okra változik:
Az áfa törvény 7.§ /2/ bekezdésének b/ pontja helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"a megszûnés - ide nem értve az átalakulást, szétválást, egyesülést -,
ha az adóalany adóalanyisága megszûnésének idõpontjában olyan terméket
birtokol, amelynek beszerzéséhez, kitermeléséhez, elõállitásához,
feldolgozásához, átalakitásához vagy felújitásához kapcsolódó elõzetesen
felszámitott adó egészben vagy részben levonható."
I n d o k l á s :
A jogutódlással történõ megszûnések általános forgalmi adó mentességét az áfa
törvénytõl eltérõen más törvények szabályozzák. /Gazdasági társaságokról szóló
1988. évi VI. törvény, A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény/. Mig a
gazdasági társaságokról szóló törvény valamennyi jogutódlással történõ
szervezeti változást /átalakulás, szétválás, egyesülés/ mentesiti az általános
forgalmi adó megfizetése alól, addig a szövetkezeti törvény kizárólag az
átalakulást tekinti áfa mentesnek, a szövetkezetek szétválása és egyesülése
jelenleg általános forglami adó köteles. Ezen eltérõ, és a szövetkezetek
számára diszkriminativ helyzetet a szervezeti változások vonatkozásában
indokolt megszûntetni. Tekintettel arra,hogy az új szövetkezeti törvény
hatályba lépése 1998. január 1-tõl várható, emellett a jogutódlással történõ
szervezeti változások áfa alóli mentesitésének indokolt az áfa törvénynek
helyet adni, javasolom az áfa törvény jelenlegi módositásakor a szervezeti
változások - gazdálkodási formától független - áfa mentességét rendezni.
A gazdasági társaságok és a szövetkezetek szervezeti változásának eltérõ
kezelése 1992. január 1-jétõl áll fenn, ezért javasolom e módositási javaslat
visszamenõleges hatályba léptetését. A visszamenõleges hatályba léptetés a
szövetkezeti szétválások, egyesülések esetében birna jelentõséggel, ha - mivel
nem volt egyértelmû ezen szervezeti változásoknál az áfa megfizetésének
kérdése, amit egyébként a jogutód szervezet/ek/ visszaigényelhettek - nem
történt meg a jogutdólással történõ megszûnés során az áfa felszámitása és
megfizetése, utólagosan az adóhatóság emiatt adóhiányt és annak
jogkövetkezményeit ne állapithasson meg.
2.§ A Tvj. 5.§-ának hatályba léptetését nem javasolom.
I n d o k l á s :
A Tvj. 5.§-a az áfa törvény részletre történõ vásárlások áfa fizetési
szabályait kivánja megváltoztatni, a jelenlegi részfizetésekhez kapcsolódó áfa
fizetésekkel szemben a termék átadásakor, birtokba adásakor egyösszegben meg
kell fizetni az áfa-t, ha a birtokba adás a tulajdonba adást megelõzi.. A
részletre történõ vételhez - ideértve a lizinget is - kapcsolódó egyösszegû
áfa fizetése egyrészt a részletfizetés lényegét - likviditási problémák
áthidalása - sérti, másrészt azáltal, hogy a normál eljárásban az
adóvisszaigénylési jog meghatározott bevétel eléréséig korlátozott - jelenlegi
tervezet szerint 2 millió forintig -, az ezen bevétel határt el nem ért adózó
esetében a részletre történõ vásárlás, lizing egyösszegû áfa-jának megfizetése
és vissza nem igényelhetõsége nagyobb mértékû adóhalmozódást jelent.
3.§ A Tvj. 9.§-át, mely az áfa törvény 33.§-át egy új /3/ bekezdéssel
egésziti ki, az alábbi módositással javasolom hatályba léptetni:
/3/ Nem vonható le az elõzetesen felszámitott adó egésze vagy arányos része
akkor sem, ha az adóalany az ellenértékét - ideértve a 17.§ szerinti elõleget
is - egészben vagy részben készpénzben fizette ki, s az igy készpénzben
kifizetett összeg ügyletenként túllépi a készpénzzel történõ fizetés - külön
jogszabályban megállapitott - összeghatárát.
I n d o k l á s :
A készpénzzel történõ fizetéshez kapcsolódó, meghatározott érték feletti
adójogi diszpreferenciák beépitése az adótörvényekbe kizárólag a
készpénzforgalom visszaszoritását célozza, igy indokolatlan az áfa törvényben
való adólevonási tilalmat az ügylet egészére vonatkoztatni, ha azon belül az
ellenérték kiegyenlitése csak részben történt készpénz fizetéssel, és a
készpénzzel kiegyenlitett összeg a külön jogszabályban meghatározott értéket
nem éri el. Emellett indokolt utalni arra,hogy a készpénz fizetéshez
meghatározott érték felett kapcsolódó adólevonási tilalom ügyletenként
értendõ.
4. § A Tvj. 15.§-ával módositani tervezett áfa-törvény 63.§-a helyébe létetõ
rendelkezés /3/ és /4/ bekezdésének elhagyását javasolom, ezáltal a jelenlegi
/5/ bekezdés számozása /3/ bekezdésre változik.
I n d o k l á s :
Az elhagyni javasolt bekezdések a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény,
régiség importálása esetén tiltják az átvevõ adóalany részére a használt
termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség importálásához kapcsolódó elõzetesen
felszámitott adó levonásba helyezését, valamint a továbbértékesitõ adóalany
által kibocsátott számlában adótartalom feltüntetését. Mindkét esetben ezen
tiltó rendelkezések adóhalmozódást jelentenek, ezért indokolt az elhagyásuk.
5.§ A Tvj. Hatályba léptetõ és átmeneti rendelkezések 21.§ /3/ bekezdésének
elhagyását javasolom:
I n d o k l á s :
Az elhagyni javasolt bekezdés a behatjhatatlan követelésekre jutó általános
forgalmi adó visszaigényelhetõségét szûntetné meg. Tekintettel arra, hogy a
behajthatatlan követelések áfa visszaigénylési rendszere jelenleg is szigorúan
szabályozott, végleges kiiktatását a törvénybõl nem javasolom.
Budapest, 1996. október 14.
dr. Sümeghy Csaba
FIDESZ