ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3147/16..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Hivatkozva a Házszabály 94. § (1) bekezdésére,

a Kormány által T/3147.. számon,

az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról

tárgykörû törvényjavaslathoz (Tvj.) a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1.§ A Tvj. 1.§-aként az alábbi módositást javasolom, a Tvj. 2.-4.§ számozása

pedig 3.-5.§-okra változik:

Az áfa törvény 7.§ /2/ bekezdésének b/ pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"a megszûnés - ide nem értve az átalakulást, szétválást, egyesülést -,

ha az adóalany adóalanyisága megszûnésének idõpontjában olyan terméket

birtokol, amelynek beszerzéséhez, kitermeléséhez, elõállitásához,

feldolgozásához, átalakitásához vagy felújitásához kapcsolódó elõzetesen

felszámitott adó egészben vagy részben levonható."

I n d o k l á s :

A jogutódlással történõ megszûnések általános forgalmi adó mentességét az áfa

törvénytõl eltérõen más törvények szabályozzák. /Gazdasági társaságokról szóló

1988. évi VI. törvény, A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény/. Mig a

gazdasági társaságokról szóló törvény valamennyi jogutódlással történõ

szervezeti változást /átalakulás, szétválás, egyesülés/ mentesiti az általános

forgalmi adó megfizetése alól, addig a szövetkezeti törvény kizárólag az

átalakulást tekinti áfa mentesnek, a szövetkezetek szétválása és egyesülése

jelenleg általános forglami adó köteles. Ezen eltérõ, és a szövetkezetek

számára diszkriminativ helyzetet a szervezeti változások vonatkozásában

indokolt megszûntetni. Tekintettel arra,hogy az új szövetkezeti törvény

hatályba lépése 1998. január 1-tõl várható, emellett a jogutódlással történõ

szervezeti változások áfa alóli mentesitésének indokolt az áfa törvénynek

helyet adni, javasolom az áfa törvény jelenlegi módositásakor a szervezeti

változások - gazdálkodási formától független - áfa mentességét rendezni.

A gazdasági társaságok és a szövetkezetek szervezeti változásának eltérõ

kezelése 1992. január 1-jétõl áll fenn, ezért javasolom e módositási javaslat

visszamenõleges hatályba léptetését. A visszamenõleges hatályba léptetés a

szövetkezeti szétválások, egyesülések esetében birna jelentõséggel, ha - mivel

nem volt egyértelmû ezen szervezeti változásoknál az áfa megfizetésének

kérdése, amit egyébként a jogutód szervezet/ek/ visszaigényelhettek - nem

történt meg a jogutdólással történõ megszûnés során az áfa felszámitása és

megfizetése, utólagosan az adóhatóság emiatt adóhiányt és annak

jogkövetkezményeit ne állapithasson meg.

2.§ A Tvj. 5.§-ának hatályba léptetését nem javasolom.

I n d o k l á s :

A Tvj. 5.§-a az áfa törvény részletre történõ vásárlások áfa fizetési

szabályait kivánja megváltoztatni, a jelenlegi részfizetésekhez kapcsolódó áfa

fizetésekkel szemben a termék átadásakor, birtokba adásakor egyösszegben meg

kell fizetni az áfa-t, ha a birtokba adás a tulajdonba adást megelõzi.. A

részletre történõ vételhez - ideértve a lizinget is - kapcsolódó egyösszegû

áfa fizetése egyrészt a részletfizetés lényegét - likviditási problémák

áthidalása - sérti, másrészt azáltal, hogy a normál eljárásban az

adóvisszaigénylési jog meghatározott bevétel eléréséig korlátozott - jelenlegi

tervezet szerint 2 millió forintig -, az ezen bevétel határt el nem ért adózó

esetében a részletre történõ vásárlás, lizing egyösszegû áfa-jának megfizetése

és vissza nem igényelhetõsége nagyobb mértékû adóhalmozódást jelent.

3.§ A Tvj. 9.§-át, mely az áfa törvény 33.§-át egy új /3/ bekezdéssel

egésziti ki, az alábbi módositással javasolom hatályba léptetni:

/3/ Nem vonható le az elõzetesen felszámitott adó egésze vagy arányos része

akkor sem, ha az adóalany az ellenértékét - ideértve a 17.§ szerinti elõleget

is - egészben vagy részben készpénzben fizette ki, s az igy készpénzben

kifizetett összeg ügyletenként túllépi a készpénzzel történõ fizetés - külön

jogszabályban megállapitott - összeghatárát.

I n d o k l á s :

A készpénzzel történõ fizetéshez kapcsolódó, meghatározott érték feletti

adójogi diszpreferenciák beépitése az adótörvényekbe kizárólag a

készpénzforgalom visszaszoritását célozza, igy indokolatlan az áfa törvényben

való adólevonási tilalmat az ügylet egészére vonatkoztatni, ha azon belül az

ellenérték kiegyenlitése csak részben történt készpénz fizetéssel, és a

készpénzzel kiegyenlitett összeg a külön jogszabályban meghatározott értéket

nem éri el. Emellett indokolt utalni arra,hogy a készpénz fizetéshez

meghatározott érték felett kapcsolódó adólevonási tilalom ügyletenként

értendõ.

4. § A Tvj. 15.§-ával módositani tervezett áfa-törvény 63.§-a helyébe létetõ

rendelkezés /3/ és /4/ bekezdésének elhagyását javasolom, ezáltal a jelenlegi

/5/ bekezdés számozása /3/ bekezdésre változik.

I n d o k l á s :

Az elhagyni javasolt bekezdések a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény,

régiség importálása esetén tiltják az átvevõ adóalany részére a használt

termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség importálásához kapcsolódó elõzetesen

felszámitott adó levonásba helyezését, valamint a továbbértékesitõ adóalany

által kibocsátott számlában adótartalom feltüntetését. Mindkét esetben ezen

tiltó rendelkezések adóhalmozódást jelentenek, ezért indokolt az elhagyásuk.

5.§ A Tvj. Hatályba léptetõ és átmeneti rendelkezések 21.§ /3/ bekezdésének

elhagyását javasolom:

I n d o k l á s :

Az elhagyni javasolt bekezdés a behatjhatatlan követelésekre jutó általános

forgalmi adó visszaigényelhetõségét szûntetné meg. Tekintettel arra, hogy a

behajthatatlan követelések áfa visszaigénylési rendszere jelenleg is szigorúan

szabályozott, végleges kiiktatását a törvénybõl nem javasolom.

Budapest, 1996. október 14.

dr. Sümeghy Csaba

FIDESZ

Eleje Honlap