ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3147/27..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés Elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. §. (1) bekezdése és 102. §. (1) bekezdése alapján az

általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról szóló

T/3147.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A T/3147.. sz. törvényjavaslat 17. §-a után az alábbi 17/A. §-sal egészül ki:

17/A. §

Az áfa törvény 66. §-a után a XVII. fejezet címe a következõre változik,

továbbá a következõ 66/A. §-sal egészül ki, egyidejûleg a XVII. fejezet és a

XVIII. fejezet számozása XVIII. és XIX. fejezetre változik.

"Közmû-, út- és járdaépítési beruházás,

valamint közforgalmú út, híd, járda üzemeltetésére

vonatkozó különös adózási szabályok.

66./A. §

(1) Közmû-, út- és járdaépítési beruházás megvalósítása esetén a víziközmû-

társulat, a létrehozott éptõközösség, valamint a helyi önkormányzat, illetve

közforgalmú út, híd és járda üzemeltetése esetén a helyi önkormányzat jogosult

az e tevékenység érdekében beszerzett terméket, igénybe vett szolgáltatást

terhelõ, elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére.

(2) Közmû-, út- és járdaépítési beruházás esetén, ha az elõzetesen

felszámított adó visszaigénylésére a helyi önkormányzat jogosult, és a

megvalósítás egészben vagy részben lakossági pénzeszköz bevonásával - ideértve

az építõközösség pénzbeli hozzájárulását is - történik, a helyi önkormányzat

köteles a hozzájárulás mértékét arányosan csökkenteni az erre a hányadra esõ

adó összegével (nettó fedezet).

(3) A víziközmû-társulat és a helyi önkormányzat az adóalanyokra vonatkozó

eljárási szabályok szerint igényelheti vissza az elõzetesen felszámított adót.

(4) Az építõközösség az elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére attól az

idóponttól kezdõdõen jogosult, amikor az elkészült építményt az üzemeltetõ

vagy útkezelõ használatba vette. Az adó- visszaigénylés feltétele az

elõzetesen felszámított adót igazoló, az építõközösség nevére kiállított

számlák, illetõleg -termékimport esetén- az adó megfizetését igazoló okiratok

adóhatósághoz történõ benyújtása.

(5) E § alkalmazásában közmû: a településekre vagy azok jelentõs részére

kiterjedõ elosztó- és vezetékrendszerek (rendszerrészek), valamint az ezekkel

kapcsolatos létesítmények, amelyek a fogyasztók vízellátási (ideértve a

belvíz-, a csapadék- és szennyvíz-elvezetési, tisztítási), villamosenergia-,

hó- és gázenergia- és távbeszélési igényeit elégítik ki."

I n d o k o l á s

Az általános forgalmi adóról szóló törvények korábban elismerték a víziközmû

társulat, az építõközösség, valamint a helyi önkormányzat jogosultságát a

közmûberuházások után elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére.

Elsõsorban a helyi önkormányzatok számára volt meghatározó jelentõsége az

általános forgalmi adóra vonatkozó visszaigénylési jognak, hiszen az

önkormányzatok többsége az elmúlt években elsõrendû feladatának tekintette a

közmûhálózat, a lakossági infrastruktúra fejlesztését, s ennek érdekében

jelentõs költségigényû beruházásokat hajtott végre. A szokszor tíz- vagy

százmilliós beruházásokat terhelõ áfa visszaigénylése olyan lehetõséget

jelentett, mellyel az önkormányzatok az általuk befizetett összegek egy

részéhez utólag -visszaigénylés alapján- hozzájuthattak. Ezt az összeget

azután képesek voltak további beruházásokra vagy más feladatok megoldására

fordítani.

Az "új" áfa-törvény, az 1992. évi LXXIV. tv., s annak módosításai úgy

rendelkeztek, hogy az adóvisszatéritésre vonatkozó szabályokat 1994. december

31-ig lehet alkalmazni. Ezen idõpontot követõen az adóvisszaigénylési jog

megszûnt, amely hátrányosan befolyásolta a közmû- beruházásokat.

A helyi önkormányzatok kötelesek figyelembe venni a lakossági igényeket

feladataik ellátása során, a lakossági igények kielégítése azonban sokszor

csak új beruházások megvalósításával, s a folyamatban lévõ beruházások

folytatásával, befejezésével elégíthetõk ki. Az önkormányzatok egyre szûkülõ

gazdasági mozgásterük ellenére is figyelembe kell, hogy vegyék a lakossági

igényeket, s az áfa teljes elvonása sokszor lehetetlenné teszi az

önkormányzati feladatellátást. Ezen túlmenõen az önkormányzati beruházások

hasznosak a helyi vállalkozásélénkítésnek is, hisz nagyon sokszor a

kivitelezésben helyi vállalkozók is részt vettek. Bárki volt azonban a

kivitelezõ, vagy az alvállalkozó, megállapítható, hogy az áfa

visszaigénylésével nyert többletforrás beruházási jellegû felhasználása

elõnyösen befolyásolta a vállalkozások életképességét, bevételeit, s ezzel

"talpon maradását."

Nem megvetendõ szempont az sem, hogy a helyi vállalkozásélénkítés elõnyös a

helyi iparûzési adó növelésének szempontjából is, mely adóbevételre a központi

költségvetés irányelvei és a költségvetési törvénytervezet szerint is egyre

inkább támaszkodniuk kell az önkormányzatoknak feladataik megoldása során.

A javasolt módosítás globálisan biztosítja az önkormányzatok számára az áfa-

visszaigénylés jogát, vagyis a közmûberuházások teljes körére kiterjeszti a

visszaigénylési jogot, s nem csak a beszerzés áfá-ját, hanem a szolgáltatások

áfá-ját is visszaigényelhetõvé teszi.

Figyelemmel kell lenni arra is, hogy az önkormányzati beruházások nagy része

központi címzett- vagy céltámogatás igénybevételével valósul meg, azonban ha

az áfa nem visszaigényelhetõ, a központi támogatások csak az áfát, vagy az

áfán felüli megvalósítási költség töredékét tudják csak fedezni. (Pl. egy 30

%-os központi támogatás a 25 %-os áfán kívül csak az -adó nélkül számított-

beruházási tényleges költség 5 %-át fedezheti csak.) Ennek következményeként

pedig a címzett- és céltámogatási rendszer is elveszítheti az önkormányzati

nagyberuházásokban játszott szerepét.

A javasolt módosítás elfogadása az alábbi társadalmi-gazdasági elõnyökkel

járna:

a.) Az önkormányzatok tágabb körben tudják a lakossági igényeket figyelembe

venni az önkormányzati feladatellátás során.

b.) A visszaigényelhetõ áfát az önrkormányzatok további beruházások

megvalósítására tudják felhasználni.

c.) Jelentõs a változtatás beruházás-, és vállalkozásfejlesztési hatása,

továbbá alkalmas a helyi iparûzési adó növelésére is.

d.) A címzett- és céltámogatások nem szûkülnek pusztán "áfa-fedezeti"

szerepre, hanem továbbra is be tudják alapvetõ funkciójukat, az önkormányzati

nagyberuházások támogatását tölteni.

Mindezen elõnyök figyelembevételével ajánlom a javasolt módosítás elfogadását

!

B u d a p e s t, 1996. október 22.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap