ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés Elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. §. (1) bekezdése és 102. §. (1) bekezdése alapján az
általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról szóló
T/3147.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
A T/3147.. sz. törvényjavaslat 17. §-a után az alábbi 17/A. §-sal egészül ki:
17/A. §
Az áfa törvény 66. §-a után a XVII. fejezet címe a következõre változik,
továbbá a következõ 66/A. §-sal egészül ki, egyidejûleg a XVII. fejezet és a
XVIII. fejezet számozása XVIII. és XIX. fejezetre változik.
"Közmû-, út- és járdaépítési beruházás,
valamint közforgalmú út, híd, járda üzemeltetésére
vonatkozó különös adózási szabályok.
66./A. §
(1) Közmû-, út- és járdaépítési beruházás megvalósítása esetén a víziközmû-
társulat, a létrehozott éptõközösség, valamint a helyi önkormányzat, illetve
közforgalmú út, híd és járda üzemeltetése esetén a helyi önkormányzat jogosult
az e tevékenység érdekében beszerzett terméket, igénybe vett szolgáltatást
terhelõ, elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére.
(2) Közmû-, út- és járdaépítési beruházás esetén, ha az elõzetesen
felszámított adó visszaigénylésére a helyi önkormányzat jogosult, és a
megvalósítás egészben vagy részben lakossági pénzeszköz bevonásával - ideértve
az építõközösség pénzbeli hozzájárulását is - történik, a helyi önkormányzat
köteles a hozzájárulás mértékét arányosan csökkenteni az erre a hányadra esõ
adó összegével (nettó fedezet).
(3) A víziközmû-társulat és a helyi önkormányzat az adóalanyokra vonatkozó
eljárási szabályok szerint igényelheti vissza az elõzetesen felszámított adót.
(4) Az építõközösség az elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére attól az
idóponttól kezdõdõen jogosult, amikor az elkészült építményt az üzemeltetõ
vagy útkezelõ használatba vette. Az adó- visszaigénylés feltétele az
elõzetesen felszámított adót igazoló, az építõközösség nevére kiállított
számlák, illetõleg -termékimport esetén- az adó megfizetését igazoló okiratok
adóhatósághoz történõ benyújtása.
(5) E § alkalmazásában közmû: a településekre vagy azok jelentõs részére
kiterjedõ elosztó- és vezetékrendszerek (rendszerrészek), valamint az ezekkel
kapcsolatos létesítmények, amelyek a fogyasztók vízellátási (ideértve a
belvíz-, a csapadék- és szennyvíz-elvezetési, tisztítási), villamosenergia-,
hó- és gázenergia- és távbeszélési igényeit elégítik ki."
I n d o k o l á s
Az általános forgalmi adóról szóló törvények korábban elismerték a víziközmû
társulat, az építõközösség, valamint a helyi önkormányzat jogosultságát a
közmûberuházások után elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére.
Elsõsorban a helyi önkormányzatok számára volt meghatározó jelentõsége az
általános forgalmi adóra vonatkozó visszaigénylési jognak, hiszen az
önkormányzatok többsége az elmúlt években elsõrendû feladatának tekintette a
közmûhálózat, a lakossági infrastruktúra fejlesztését, s ennek érdekében
jelentõs költségigényû beruházásokat hajtott végre. A szokszor tíz- vagy
százmilliós beruházásokat terhelõ áfa visszaigénylése olyan lehetõséget
jelentett, mellyel az önkormányzatok az általuk befizetett összegek egy
részéhez utólag -visszaigénylés alapján- hozzájuthattak. Ezt az összeget
azután képesek voltak további beruházásokra vagy más feladatok megoldására
fordítani.
Az "új" áfa-törvény, az 1992. évi LXXIV. tv., s annak módosításai úgy
rendelkeztek, hogy az adóvisszatéritésre vonatkozó szabályokat 1994. december
31-ig lehet alkalmazni. Ezen idõpontot követõen az adóvisszaigénylési jog
megszûnt, amely hátrányosan befolyásolta a közmû- beruházásokat.
A helyi önkormányzatok kötelesek figyelembe venni a lakossági igényeket
feladataik ellátása során, a lakossági igények kielégítése azonban sokszor
csak új beruházások megvalósításával, s a folyamatban lévõ beruházások
folytatásával, befejezésével elégíthetõk ki. Az önkormányzatok egyre szûkülõ
gazdasági mozgásterük ellenére is figyelembe kell, hogy vegyék a lakossági
igényeket, s az áfa teljes elvonása sokszor lehetetlenné teszi az
önkormányzati feladatellátást. Ezen túlmenõen az önkormányzati beruházások
hasznosak a helyi vállalkozásélénkítésnek is, hisz nagyon sokszor a
kivitelezésben helyi vállalkozók is részt vettek. Bárki volt azonban a
kivitelezõ, vagy az alvállalkozó, megállapítható, hogy az áfa
visszaigénylésével nyert többletforrás beruházási jellegû felhasználása
elõnyösen befolyásolta a vállalkozások életképességét, bevételeit, s ezzel
"talpon maradását."
Nem megvetendõ szempont az sem, hogy a helyi vállalkozásélénkítés elõnyös a
helyi iparûzési adó növelésének szempontjából is, mely adóbevételre a központi
költségvetés irányelvei és a költségvetési törvénytervezet szerint is egyre
inkább támaszkodniuk kell az önkormányzatoknak feladataik megoldása során.
A javasolt módosítás globálisan biztosítja az önkormányzatok számára az áfa-
visszaigénylés jogát, vagyis a közmûberuházások teljes körére kiterjeszti a
visszaigénylési jogot, s nem csak a beszerzés áfá-ját, hanem a szolgáltatások
áfá-ját is visszaigényelhetõvé teszi.
Figyelemmel kell lenni arra is, hogy az önkormányzati beruházások nagy része
központi címzett- vagy céltámogatás igénybevételével valósul meg, azonban ha
az áfa nem visszaigényelhetõ, a központi támogatások csak az áfát, vagy az
áfán felüli megvalósítási költség töredékét tudják csak fedezni. (Pl. egy 30
%-os központi támogatás a 25 %-os áfán kívül csak az -adó nélkül számított-
beruházási tényleges költség 5 %-át fedezheti csak.) Ennek következményeként
pedig a címzett- és céltámogatási rendszer is elveszítheti az önkormányzati
nagyberuházásokban játszott szerepét.
A javasolt módosítás elfogadása az alábbi társadalmi-gazdasági elõnyökkel
járna:
a.) Az önkormányzatok tágabb körben tudják a lakossági igényeket figyelembe
venni az önkormányzati feladatellátás során.
b.) A visszaigényelhetõ áfát az önrkormányzatok további beruházások
megvalósítására tudják felhasználni.
c.) Jelentõs a változtatás beruházás-, és vállalkozásfejlesztési hatása,
továbbá alkalmas a helyi iparûzési adó növelésére is.
d.) A címzett- és céltámogatások nem szûkülnek pusztán "áfa-fedezeti"
szerepre, hanem továbbra is be tudják alapvetõ funkciójukat, az önkormányzati
nagyberuházások támogatását tölteni.
Mindezen elõnyök figyelembevételével ajánlom a javasolt módosítás elfogadását
!
B u d a p e s t, 1996. október 22.
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
KDNP