______________
I:\bizjelen\T3147res.DOC
T/3147/45.. szám
Az Országgyûlés
Gazdasági bizottságának Költségvetési és pénzügyi bizottságának
Mezõgazdasági bizottságának Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
a j á n l á s a
az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról
szóló T/3147.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága, a Költségvetési és pénzügyi
bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság), a Mezõgazdasági
bizottsága, valamint Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság) megvitatta az általános forgalmi adóról szóló 1992.
évi LXXIV. törvény módosításáról szóló, T/3147.. számon beterjesztett
törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3147/5..,T/6..,T/7..,T/8..,T/9..,
/10.,T/11.., T/12.,T/13.., T/14.., /15.,T/16..,T/17.., /18., /19.,T/20..,T/21..,T/22..,
/23.,T/24.., T/25..,T/26..,T/27..,T/28..,T/29..,T/30..,T/31..,T/32..,T/33..,T/34..,T/35..,
/36., T/37.., T/38.., T/39.., T/40.., T/41.., T/42.., T/43.., /44. számú módosító
javaslatokat.
A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Dr. Orosz Sándor képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslatot új 1. §-sal javasolja
kiegészíteni, amelyben az áfa tv. 7. § (2) bekezdése b) pontjának a következõ
módosítását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"1. § Az áfa-törvény 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép:
/A termékértékesítéssel egy tekintet alá esik:/
"b) a megszûnés - ide nem értve az átalakulást, szétválást, egyesülést -,
ha az adóalany adóalanyisága megszûnésének idõpontjában olyan terméket
birtokol, amelynek beszerzéséhez, kitermeléséhez vagy elõállításához
kapcsolódó elõzetesen felszámított adó egészben vagy részben levonható;""
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvényhez viszonyított eltérést
jelöli.
Indokolás: Lásd a T/3147/16/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
2. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat
2. §-ában az áfa tv. 9. § a)-b) pontjának a következõ kiegészítését
javasolják:
9. § Szolgáltatásnyújtásnak minõsül az is, ha az adóalany
"a) a terméket - gazdasági tevékenysége körébõl kivonva - ellenérték
nélkül más használatába adja, feltéve, hogy a terméknek, illetve annak
alkotórészeinek beszerzéséhez, kitermeléséhez, elõállításához,
feldolgozásához, átalakításához vagy felújításához kapcsolódó elõzetesen
felszámított adó egészben vagy részben a felszámítás idõpontjában a
szolgáltatást nyújtó adóalanynál levonható volt;
b) jogokat és más immateriális javakat gazdasági társaságnak nem pénzbeni
betétként, hozzájárulásként enged át, feltéve, hogy az azok beszerzéséhez
kapcsolódó elõzetesen felszámított adó egészben vagy részben a felszámítás
idõpontjában a szolgáltatást nyújtó adóalanynál levonható volt.""
Indokolás: Lásd a T/3147/21/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
3. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az áfa tv. 9. §
a) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Szolgáltatásnyújtásnak minõsül az is, ha az adóalany/
a) a terméket - gazdasági tevékenysége körébõl kivonva - ellenérték
nélkül más használatába adja, feltéve, hogy a terméknek, [illetve] és annak
alkotórészeinek beszerzéséhez, kitermeléséhez, elõállításához,
feldolgozásához, átalakításához vagy felújításához kapcsolódó elõzetesen
felszámított adó egészben vagy részben levonható;"
Indokolás: Lásd a T/3147/44.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az áfa
tv. 9. § b) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Szolgáltatásnyújtásnak minõsül az is, ha az adóalany/
"b) jogokat és más [immateriális] nem anyagi javakat gazdasági
társaságnak nem pénzbeni betétként, hozzájárulásként enged át, feltéve, hogy
az azok beszerzéséhez kapcsolódó elõzetesen felszámított adó egészben vagy
részben levonható."
Indokolás: Lásd a T/3147/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában az áfa
tv. 9/A. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) Ha a kedvezményezett adóalany az (1) bekezdés szerinti vagyont
egészben vagy részben adólevonásra nem jogosító termékértékesítéshez és
szolgáltatásnyújtáshoz használja fel, haszonosítja, akkor az elõzetesen
felszámított adó megosztására vonatkozó szabályok (38-39. §-ok) alkalmazásával
kiszámított le nem vonható adót fizetendõ adóként [köteles elszámolni]
számolja el."
Indokolás: Lásd a T/3147/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában az áfa tv. 9/A.
§ (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) Ha a kedvezményezett adóalany az (1) bekezdés szerinti vagyont
egészben vagy részben adólevonásra nem jogosító termékértékesítéshez és
szolgáltatásnyújtáshoz használja fel, haszonosítja, akkor az elõzetesen
felszámított adó megosztására vonatkozó szabályok (38-39. §-ok) alkalmazásával
kiszámított, pótlólag le nem vonható adót fizetendõ adóként köteles
elszámolni."
Indokolás: Lásd a T/3147/41.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
7. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ának az elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"[5. § (1) Az áfa-törvény 16. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(5) A 6. § (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott
termékértékesítésnél a teljesítés idõpontja az a nap, melytõl kezdve a bérlõ
vagy a vevõ tulajdonosként való rendelkezésre jogosultságot szerez, illetve -
ha az korábban történik - a terméket birtokba veszi."
(2) Az áfa-törvény 16. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki,
egyidejûleg a jelenlegi (6) és (7) bekezdés számozása (7) és (8) bekezdésre
változik:
"(6) Az (5) bekezdésben nem említett, folyamatosan teljesített
termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál a teljesítés idõpontja az
egyes részkifizetések esedékességének napja."]"
Megjegyzés: A módosító javaslat fentiek szerinti megjelenítését képviselõ úr
alábbi szövegezése alapján végeztük el: "A Tvj. 5. §-ának hatályba
léptetését nem javasolom".
Indokolás: Lásd a T/3147/16/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében az áfa
tv. 16. § (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/Az áfa-törvény 16. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki,
egyidejûleg a jelenlegi (6) és (7) bekezdés számozása (7) és (8) bekezdésre
változik:/
"(6) Az (5) bekezdésben nem említett[,] folyamatosan teljesített
termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál a teljesítés idõpontja az egyes
részkifizetések esedékességének napja."
Indokolás: Lásd a T/3147/43.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat
5. § (2) bekezdésében az áfa tv. 16. § (6) bekezdésének a következõ
kiegészítését javasolják:
/Az áfa-törvény 16. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki,
egyidejûleg a jelenlegi (6) és (7) bekezdés számozása (7) és (8) bekezdésre
változik:/
"(6) Az (5) bekezdésben nem említett, folyamatosan teljesített
termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál a teljesítés idõpontja az
egyes részkifizetések esedékességének napja. Folyamatosan teljesítettnek
minõsül különösen a 6. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározottak, a napi-,
heti-, havi- és idõszaki lapok, folyóiratok, kiadványok értékesítése, a
telefon és egyéb (pl. víz, csatorna, energia) közüzemi szolgáltatás, az
átalánydíjas szolgáltatási tevékenység, az egy hónapot meghaladó bérbeadási
tevékenység.""
Indokolás: Lásd a T/3147/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 7. §-ának
a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását javasolják:
"Az áfa-törvény 20. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés
lép [c) ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi c) pont jelölése d) pontra
változik]:
"(4) [/]A halasztás haladéktalanul lejár, ha[/]
a) az adóalany követelését engedményezi;
b) az adóalany adóalanyisága megszûnik;
c) az adóalany jogállása oly módon változik, hogy tõle ezen a jogcímen
adófizetés a továbbiakban nem lenne követelhetõ;
d) az ellenértéket egészben vagy részben az adófizetési kötelezettség
keletkezésének idõpontjától számított 45 napon belül nem fizették meg.""
Indokolás: Lásd a T/3147/33.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. Varga József és Kertész István képviselõk a törvényjavaslat 7. §-ában
az áfa tv. 20. § (4) bekezdés d) pontjára változó törvényhely következõ
módosítását javasolják:
/A halasztás haladéktalanul lejár, ha/
d) Az ellenértéket egészben vagy részben az adófizetési kötelezettség
keletkezésének idõpontjától számított 60 napon belül nem fizették meg.""
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvényhez viszonyított eltérést
jelöli.
Indokolás: Lásd a T/3147/23.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
12. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István, valamint Mádi László
képviselõk a törvényjavaslat 9. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat
elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen
változik):
"[Az áfa-törvény 33. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó akkor sem, ha az
adóalany az ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti elõleget is - egészben
vagy részben készpénzben fizette ki, s az így kifizetett összeg túllépi a
készpénzzel történõ fizetés - külön jogszabályban megállapított -
összeghatárát."]"
Indokolás: Lásd a T/3147/21/3., T/3147/29. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
13. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában az
áfa tv. 33. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó akkor sem, ha az
adóalany az ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti elõleget is - egészben
vagy részben készpénzben fizette ki, s az így kifizetett összeg túllépi [a
készpénzzel történõ fizetés - külön jogszabályban megállapított -
összeghatárát] ügyletenként az 1 millió forintot."
Indokolás: Lásd a T/3147/18. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
14. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában az áfa tv.
33. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó egésze vagy arányos
része akkor sem, ha az adóalany az ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti
elõleget is - egészben vagy részben készpénzben fizette ki, s az így
készpénzben kifizetett összeg ügyletenként túllépi a készpénzzel történõ
fizetés - külön jogszabályban megállapított - összeghatárát."
Indokolás: Lásd a T/3147/16/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
15. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában az áfa tv. 33. §
(3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó akkor sem, ha az
adóalany az ügyletenkénti ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti elõleget is
- egészben vagy részben készpénzben fizette ki, s az így kifizetett összeg
túllépi a készpénzzel történõ fizetés - külön jogszabályban megállapított -
összeghatárát."
Indokolás: Lásd a T/3147/28. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
16. Dr. Juhászné Lévai Katalin, valamint Mádi László képviselõk a
törvényjavaslat 10. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása
esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"[10. § (1) Az áfa-törvény 40. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép, egyidejûleg a § a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Az adólevonásra jogosult adóalany - a levonható elõzetesen
felszámított adó erejéig - kezesként felel az adó megfizetéséért azzal az
adóalannyal szemben, aki (amely) a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás
teljesítése során rá adót hárított át, feltéve, hogy az adólevonásra jogosult
adóalany az ellenérték adóval növelt összegét egészben vagy részben nem
fizette meg, vagy annak megfizetése egészben vagy részben a meglévõ követelés
mérséklésével történt.
(6) Az (1)-(5) bekezdésekben foglaltaktól függetlenül az adó
megfizetésére kötelezett az is, aki (amely) olyan bizonylatot bocsát ki, amely
adóösszeget és/vagy adómértéket, illetve a 44. § (2) bekezdésében
meghatározott százalékértéket tartalmaz."]"
Indokolás: Lásd a T/3147/17., T/3147/30., T/3147/31. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
17. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 10. §-ában az áfa tv. 40.
§ (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(5) Az adólevonásra jogosult adóalany - a levonható elõzetesen
felszámított adó erejéig - kezesként felel az adó megfizetéséért azzal az
adóalannyal szemben, aki (amely) a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás
teljesítése során rá adót hárított át, feltéve, hogy az adólevonásra jogosult
adóalany az ellenérték adóval növelt összegét egészben vagy részben nem
fizette meg[, vagy annak megfizetése egészben vagy részben a meglévõ követelés
mérséklésével történt]."
Indokolás: Lásd a T/3147/19. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
18. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában az áfa tv. 49.
§ (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az alanyi adómentesség választására jogosító összeghatár [2 000 000]
1 000 000 forint."
Indokolás: Lásd a T/3147/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
19. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában az áfa tv. 61.
§ utáni XV. fejezet címének és a 62. § helyébe lépõ rendelkezésnek más
megfogalmazását javasolja:
"["A használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség
kereskedelmi jellegû forgalmazására vonatkozó
különös adózási szabályok
62. § (1) A használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség
továbbértékesítési célú felvásárlása esetén az átvevõ adóalanynak e
tevékenysége vonatkozásában az e fejezetben foglalt elõírások szerint kell
adókötelezettségét teljesítenie.
(2) E fejezet alkalmazásában:
1. használt termék: az eredeti rendeltetésének megfelelõen még
hasznosítható, nem a 13. § (1) bekezdésének 23. pontja szerinti termék. Nem
minõsül használt terméknek a hulladék, és a jellegébõl adódóan ismételt
felhasználásra nem alkalmas termék, így különösen: a mezõgazdasági és
élelmiszeripari eredetû termék és a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl,
valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a
továbbiakban: jövedéki törvény) hatálya alá tartozó termék;
2. átvevõ adóalany: az az adóalany, aki (amely) továbbértékesítési céllal
szerez be használt terméket, mûalkotást, gyûjteményt, régiséget, függetlenül
attól, hogy a beszerzésre és továbbértékesítésre saját kockázatára, vagy saját
nevében, de a vevõ vagy az átadó megbízásából kerül sor. Átvevõ adóalanynak
minõsül az árverés szervezõje is;
3. árverés szervezõje: az az adóalany, aki gazdasági tevékenysége körében
árverésen saját nevében, megbízója javára használt terméket, mûalkotást,
gyûjteményt, régiséget ajánl megvételre az azért legtöbbet ígérõnek;
4. eladási ár: az átvevõ adóalany vevõjének a használt termék, mûalkotás,
gyûjtemény, régiség megszerzéséért fennálló tartozása;
5. felvásárlási ár: az átvevõ adóalanynak a használt termék, mûalkotás,
gyûjtemény, régiség megszerzéséért az átadó felé fennálló tartozása.]
Az áfa-törvény 61. §-a után a XV. fejezet címe a következõkre változik,
egyidejûleg a 62. § helyébe a következõ rendelkezés lép:
"A KÜLÖNBÖZET SZERINTI ADÓZÁS
62. § (1) Az az adóalany, aki (amely)
a) adó fizetésére nem kötelezett személytõl, szervezettõl, vagy
b) olyan adóalanytól, aki (amely) a különbözet szerinti adózást
választotta,
terméket továbbértékesítési céllal vesz át, vagy árverés szervezõjeként a
terméket árverés útján értékesíti, jogosult arra, hogy jogainak és
kötelezettségeinek az e fejezetben meghatározott eltérésekkel tegyen eleget.
(2) E fejezet alkalmazásában:
1. termék: a 6. számú mellékletben meghatározott mûalkotás, gyûjtemény és
régiség, valamint az a birtokba vehetõ dolog, amely eredeti rendeltetésének
megfelelõen ismételt felhasználásra, hasznosításra még alkalmas;
2. adó fizetésére nem kötelezett személy, szervezet: az a személy,
szervezet, aki (amely) adó fizetésére e törvény rendelkezései alapján nem
kötelezett;
3. különbözet szerinti adózás: az e fejezetben szabályozott adózási mód;
4. eladási ár: az adóalanynak a termék értékesítésével szerzett
követelése, kivéve magát az e törvényben szabályozott adót;
5. beszerzési ár: az adóalanynak a termék átvételével vállalt tartozása,
beleértve a rá áthárított, illetve - termék import esetén - az általa
megfizetett adót is.
(3) A (2) bekezdés 1. pontjából következõen nem alkalmazhatók e fejezet
rendelkezései a hulladékra, valamint a jellegébõl adódóan ismételt
felhasználásra, hasznosításra nem alkalmas termékre, így különösen a
mezõgazdasági és élelmiszeripari eredetû termékre, illetve a jövedéki
szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993.
évi LVIII. törvény (a továbbiakban: jövedéki törvény) hatálya alá tartozó
termékre.""
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 22. és 24.
pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/3147/36.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
20. Szalay Gábor és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 14. §
(2) bekezdésében az áfa törvény 62. § (2) bekezdés 1. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
/E fejezet alkalmazásában:/
"1. használt termék: az eredeti rendeltetésének megfelelõen még
hasznosítható, nem a 13. § (1) bekezdésének 23. pontja szerinti termék. Nem
minõsül használt terméknek [a hulladék, és] a jellegébõl adódóan ismételt
felhasználásra nem alkalmas termék, így különösen: a mezõgazdasági és
élelmiszeripari eredetû termék és a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl,
valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a
továbbiakban: jövedéki törvény) hatálya alá tartozó termék;"
Indokolás: Lásd a T/3147/20. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
21. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az áfa tv.
63. § (3) és (4) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása
esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"[(3) Az átvevõ adóalany a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény,
régiség importálásához kapcsolódó elõzetesen felszámított adót levonásba nem
helyezheti.
(4) Az átvevõ adóalany a továbbértékesítésrõl kibocsátott számlában,
egyszerûsített számlában és a számlát helyettesítõ okmányban nem tüntethet fel
áthárított adóösszeget, felszámított adómértéket és a 44. § (2) bekezdése
szerinti százalékértéket.]"
Indokolás: Lásd a T/3147/16/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
22. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az áfa tv. 63.
§-ának más megfogalmazását javasolja:
"[63. § (1) E fejezet rendelkezései akkor alkalmazhatók, ha a használt
terméket, mûalkotást, gyûjteményt, régiséget átadó e törvény elõírásai alapján
az átadott terméket illetõen adó fizetésére nem kötelezett.
(2) Az átvevõ adóalany által fizetendõ adó a használt termék, mûalkotás,
gyûjtemény, régiség eladási ára és a felvásárlási ára közötti különbség, és
az adott termékre az e törvény 44. § (2) bekezdésében meghatározott
százalékérték szorzatának egy század része.
(3) Az átvevõ adóalany a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség
importálásához kapcsolódó elõzetesen felszámított adót levonásba nem
helyezheti.
(4) Az átvevõ adóalany a továbbértékesítésrõl kibocsátott számlában,
egyszerûsített számlában és a számlát helyettesítõ okmányban nem tüntethet fel
áthárított adóösszeget, felszámított adómértéket és a 44. § (2) bekezdése
szerinti százalékértéket.
(5) Amennyiben az átvevõ adóalany a használt termék, mûalkotás,
gyûjtemény, régiség mellett más terméket is értékesít, köteles olyan
nyilvántartást vezetni, melybõl a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény,
régiség után fizetendõ adó elkülönülten is meghatározható, kimutatható.]
Az áfa-törvény 63. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
63. § (1) Az adóalany - választása szerint - a termékértékesítés
adóalapjaként azt a különbözetet veheti figyelembe, mellyel a termék eladási
ára meghaladja annak beszerzési árát (a továbbiakban: különbözet szerinti
adózás).
(2) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó, ha az adóalany olyan
terméket szerez be, amelyre a különbözet szerinti adózást alkalmazták.
(3) Az adóalany nem jogosult az elõzetesen felszámított adó levonására,
ha a beszerzett termék értékesítésére a különbözet szerinti adózást
alkalmazza.
(4) A különbözet szerinti adózást választó adóalany számlaadási
kötelezettségének oly módon tesz eleget, hogy a termékértékesítésrõl
kibocsátott számlában, egyszerûsített számlában és számlát helyettesítõ
okmányban nem tüntethet fel áthárított adót, felszámított adómértéket és a 44.
§ (2) bekezdése szerinti százalékértéket.
(5) A különbözet szerinti adózást választó adóalany köteles
nyilvántartásában külön kimutatni a termék azonosításához szükséges adatokat,
az átvétel idõpontját, az átadó nevét és címét, a beszerzési és eladási árat,
illetve az adó alapját és összegét.""
Indokolás: Lásd a T/3147/37.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
23. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az áfa
tv. 63. § (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(5) Amennyiben az átvevõ adóalany a használt termék, mûalkotás,
gyûjtemény, régiség mellett más terméket is értékesít, [köteles] olyan
nyilvántartást vezet[ni], melybõl a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény,
régiség után fizetendõ adó elkülönülten is meghatározható, kimutatható."
Indokolás: Lásd a T/3147/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
24. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában az áfa tv. 64.
§-ának más megfogalmazását javasolja:
"[64. § (1) Amennyiben a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség
értékesítésére árverés keretében kerül sor, az árverés szervezõje megbízója
felé az árverés napját követõen haladéktalanul elszámolást küld. Az
elszámolásnak tartalmaznia kell az eladási árat, valamint az árverés
szervezõjét megilletõ közvetítõi díjat.
(2) Az elszámolás alapján a megbízónak - amennyiben adóalany -
haladéktalanul ki kell bocsátania az árverés szervezõje felé a 13. § (1)
bekezdése szerinti bizonylatot. Az abban szereplõ teljesítési idõpontnak az
árverés napja minõsül.
(3) Az árverés szervezõjének egyebekben a 63. § rendelkezéseit kell
alkalmaznia.]
Az áfa-törvény 64. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"64. § (1) Az adóalany a különbözet szerinti adózást az adóév végéig
választja. A jelzett idõszak elteltét követõen az adóalany ismét élhet
választási jogával.
(2) Az adóalany az (1) bekezdés szerinti idõszakon belül is lemondhat a
különbözet szerinti adózás alkalmazásáról, ha azt az idõpont megjelölésével az
adóhatóságnak bejelenti. Ekkor azonban az adóéven belül nem élhet az ismételt
választás jogával.
(3) Ha az adóalany az ismételt választás jogával nem él, vagy a
választásról az adóéven belül lemond, a 63. § (3) bekezdése alól oly módon
mentesül, hogy adólevonási jogát legkorábban attól az idõponttól
gyakorolhatja, melytõl kezdõdõen a különbözet szerinti adózás alkalmazásának
joga megszûnik."
Indokolás: Lásd a T/3147/38.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
25. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában az áfa
tv. 66. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A fizetendõ adó az (1) bekezdés szerinti árrés és a 44. § (2)
bekezdés a) pontja szerinti százalékérték szorzatának egy [század] ötvened
része."
Indokolás: Lásd a T/3147/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
26. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslatot a 17. § után a
következõ új 17/A. §-sal javasolja kiegészíteni:
"17/A. §
Az áfa törvény 66. §-a után a XVII. fejezet címe a következõkre változik,
továbbá a következõ 66/A. §-sal egészül ki, egyidejûleg a XVII. fejezet és a
XVIII. fejezet számozása XVIII. és XIX. fejezetre változik.
"Közmû-, út- és járdaépítési beruházás, valamint közforgalmú út, híd, járda
üzemeltetésére vonatkozó különös adózási szabályok
66/A. § (1) Közmû-, út- és járdaépítési beruházás megvalósítása esetén a
viziközmû-társulat, a létrehozott építõközösség, valamint a helyi
önkormányzat, illetve közforgalmú út, híd és járda üzemeltetése esetén a helyi
önkormányzat jogosult az e tevékenység érdekében beszerzett terméket, igénybe
vett szolgáltatást terhelõ, elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére.
(2) Közmû-, út- és járdaépítési beruházás esetén ha az elõzetesen
felszámított adó visszaigénylésére a helyi önkormányzat jogosult és a
megvalósítás egészben vagy részben lakossági pénzeszköz bevonásával - ideértve
az építõközösség pénzbeli hozzájárulását is - történik, a helyi önkormányzat
köteles a hozzájárulás mértékét arányosan csökkenteni az erre a hányadra esõ
adó összegével (nettó fedezet).
(3) A viziközmû-társulat és a helyi önkormányzat az adóalanyokra
vonatkozó eljárási szabályok szerint igényelheti vissza az elõzetesen
felszámított adót.
(4) Az építõközösség az elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére
attól az idõponttól jogosult, amikor az elkészült építményt az üzemeltetõ vagy
útkezelõ használatba vette. Az adó-visszaigénylés feltétele az elõzetesen
felszámított adót igazoló, az építõközösség nevére kiállított számlák,
illetõleg - termékimport esetén - az adó megfizetését igazoló okiratok
adóhatósághoz történõ benyújtása.
(5) E § alkalmazásában közmû: a településekre vagy azok jelentõs részére
kiterjedõ elosztó- és vezetékrendszerek (rendszerrészek), valamint az ezekkel
kapcsolatos létesítmények, amelyek a fogyasztók vízellátási (ideértve a
belvíz-, a csapadék- és szennyvíz-elvezetési, tisztítási), villamosenergia-,
hõ- és gázenergia- és távbeszélési igényeit elégítik ki."
Megjegyzés: Jogtechnikai szempontból új 18. § felvétele indokolt, ami a
további §-ok értelemszerû változását eremdényezné.
Indokolás: Lásd a T/3147/27.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
27. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 19. (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(1) Az áfa-törvény 52. § (1) bekezdésében szereplõ ". 2 000 000 forintot
." szövegrész helyébe ". [4 000 000] 3 000 000 forintot ." szövegrész lép."
Indokolás: Lásd a T/3147/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
28. Kertész István és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 21. §-a
(1) bekezdésének a következõ módosítását és ezzel összefüggésben új (7)
bekezdéssel történõ kiegészítését javasolják (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(1) Ez a törvény 1997. január 1-jén lép hatályba. Az adófizetési
kötelezettség keletkezésére, az adó alapjára, az adó levonására, az adó
fizetésére kötelezett személyekre vonatkozó szabályait - az (5)-[(7)](8)
bekezdésekben meghatározott eltérésekkel - azokban az esetekben kell
alkalmazni elõször, melyekben az adófizetési kötelezettség, illetve az
adólevonási jogosultság 1996. december 31. napját követõen keletkezik.
(7) A 10. §-ban foglalt rendelkezést az 1997. január 1-jén meglévõ lejárt
fizetési határidejû tartozásokra is alkalmazni kell."
Indokolás: Lásd a T/3147/39.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
29. Paszternák László képviselõ a törvényjavaslat 21. § (2) bekezdésének
az elhagyását és egyidejûleg ennek helyébe a következõ szövegezésû módosítást
javasolja:
"(2) [Az áfa-törvény 4. §-ának (3) bekezdése e törvény hatályba lépésével
egyidejûleg, az áfa-törvény 78. §-a 1998. január 1. napján hatályát veszti.]
" (2) Az ÁFA törvény 78. §-a a következõ pontokon módosul:
"(1) ...b) saját szervezésben vagy kivitelezésben lakást épít, bõvít,
felújít és közmûvesít,
jogosult arra, hogy 1997. év január hónap 1. napjától az e tevékenységével
összefüggésében a rá áthárított, illetve - termékimport esetén - az általa
megfizetett adó összegét a (2) - (8) bekezdésekben foglaltak szerint az
adóhatóságtól visszaigényelje.
(4) A visszatérített adó összege lakásonként összesen nem haladhatja meg:
a) befejezetlen vagy kész lakás vásárlása, illetve lakás építése esetén a
600.000 forintot;
b) lakás bõvítése esetén a 300.000 forintot.
c) lakás felújítása, közmûvesítése esetén a 75.000 forintot.
8 c) lakás felújítása közmûvesítése..."
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvényhez viszonyított eltérést
jelöli.
Indokolás: Lásd a T/3147/32. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
30. Varga József, továbbá Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és
Karakas János, valamint dr. Sümeghy Csaba képviselõk a törvényjavaslat 21. §
(3) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(3) [Az áfa-törvény 68. §-a az e törvény kihirdetésének napján hatályát
veszti. A kihirdetés napjáig hiánytalanul benyújtott kérelmek elbírálásakor
azonban az áfa-törvény 1996. szeptember 1-jén hatályos 68. §-át még
alkalmazni kell.]"
Indokolás: Lásd a T/3147/22.., T/3147/26.., T/3147/16/5.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
31. Dr. Veres János és Kertész István képviselõk a törvényjavaslat 21. §
(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(3) Az áfa-törvény 68. §-a [az e törvény kihirdetésének] 1997. január 1.
napján hatályát veszti. A [kihirdetés] hatálybalépés napjáig hiánytalanul
benyújtott kérelmek elbírálásakor azonban az áfa-törvény 1996. szeptember 1-
jén hatályos 68. §-át még alkalmazni kell."
Indokolás: Lásd a T/3147/40.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
32. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 21. § (8)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(8) Az áfa-törvény XI. fejezetében meghatározott egyéb feltételek
betartása mellett élhet az alanyi adómentesség választásának jogával az az
adóalany is, akinek (amelynek) 1995., illetve 1996. évben a gazdasági
tevékenységébõl származó tényleges bevétele idõarányosan meghaladta a[z 1
000 000] 700 000 forintot, de nem haladta meg az [2 000 000] 1 500 000
forintot."
Indokolás: Lásd a T/3147/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
33. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat
21. § (8) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(8) Az áfa-törvény XI. fejezetében meghatározott egyéb feltételek
betartása mellett, az adózás rendjében meghatározott idõponttól eltérõen 1997.
január 15-ig élhet az alanyi adómentesség választásának jogával az az adóalany
is, akinek (amelynek) 1995., illetve 1996. évben a gazdasági tevékenységébõl
származó tényleges bevétele idõarányosan meghaladta az 1 000 000 forintot,
de nem haladta meg a 2 000 000 forintot."
Indokolás: Lásd a T/3147/21/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
34. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 21. § (9)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(9) Az áfa-törvény XII. fejezetében meghatározott egyéb feltételek
betartása mellett élhet a különleges adózási mód választásának jogával az az
adóalany is, akinek (amelynek) 1995., illetve 1996. évben a kereskedelmi
szálláshelyadási tevékenységébõl származó tényleges bevétele idõarányosan
meghaladta az [2 000 000] 1 300 000 forintot, de nem haladta meg a [4 000 000]
3 000 000 forintot."
Indokolás: Lásd a T/3147/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
35. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat
21. § (9) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(9) Az áfa-törvény XII. fejezetében meghatározott egyéb feltételek
betartása mellett, az adózás rendjében meghatározott idõponttól eltérõen 1997.
január 15-ig élhet a különleges adózási mód választásának jogával az az
adóalany is, akinek (amelynek) 1995., illetve 1996. évben a kereskedelmi
szálláshelyadási tevékenységébõl származó tényleges bevétele idõarányosan
meghaladta a 2 000 000 forintot, de nem haladta meg a 4 000 000 forintot."
Indokolás: Lásd a T/3147/21/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
36. Miklós László, Varga József és Kertész István képviselõk a
törvényjavaslat 22. § (5) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
"(5) A kedvezmény összege a kártyaolvasó beszerzésérõl szóló bizonylatban
szereplõ ellenérték 75 százaléka, kártyaolvasónként legfeljebb 75 000 forint,
ha a beszerzés 1997. elsõ félévében történik, és az ellenérték 50 százaléka,
kártyaolvasónként legfeljebb 50 000 forint, ha a beszerzésre 1997. II.
félévében kerül sor. Ezt követõen a kedvezmény összege az ellenérték 25
százaléka, kártyaolvasónként legfeljebb 25 000 forint."
Indokolás: Lásd a T/3147/24.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
37. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 23. §-ának a következõ
tartalmi és szerkezeti módosítását javasolja:
"(1) Az az adó fizetésére kötelezett adóalany, aki (amely) az e törvény
hatályba lépése elõtt a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl
szóló 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Fat.) 1. számú mellékletének
3., 4., 5/a., 5/b., 5/c., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15/a.,
15/b., 17/a., 17/c., és 17/d., [19. és 20/c.] pontjaiban meghatározott
termékeket továbbértékesítési céllal szerezte be, illetve a termelõ vagy a
termeltetõ saját kereskedelmi hálózatában, üzlethelyiségében készletezi, és
azt az e törvény hatálybalépésétõl kezdõdõen értékesíti, köteles az 1996.
december 31. napját követõ elsõ adóelszámolási idõszakról adandó bevallásában
a fizetendõ adót a (2) bekezdésben meghatározott összeggel növelni.
(2) A fizetendõ adót növelõ tétel annak a szorzatnak az eredménye,
melynek
a) egyik tényezõje a terméknek az 1997. év január hónap 1-jei
fordulónappal - leltározással alátámasztott - nyitókészletben szereplõ
tényleges mennyisége, a termékre - a Fat. 1997. év január hónap 1. napjával
hatályos rendelkezései szerint - meghatározott mértékegységben;
b) másik tényezõje a termékre [1997. év január 1. napján, illetve 1996.
év december 31. napján érvényes]
ba) forintban meghatározott, számított fogyasztásiadó-tétel
növekményének, továbbá
bb) az 1997. január hónap 1. napján, illetve 1996. év december hónap 31.
napján érvényes Útalap-hozzájárulás mértéke különbözetének
[különbözetének] együttes összege.
(3) Az egyes termékek mennyiségi egységére vetített, pótlólag fizetendõ
adó összegét az e törvény 3. számú melléklete tartalmazza."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 44. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/3147/35.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. restancia
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
38. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 23. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"23. § (1) Az az adó fizetésére kötelezett adóalany, aki (amely) az e
törvény hatályba lépése elõtt a fogyasztási adóról és a fogyasztói
árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Fat.) 1.
számú mellékletének 3., 4., 5/a., 5/b., 5/c., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12.,
13., 14., 15/a., 15/b., 17/a., 17/c., 17/d., 19. és 20/c. pontjaiban
meghatározott termékeket továbbértékesítési céllal szerezte be, illetve a
termelõ vagy a termeltetõ saját kereskedelmi hálózatában, üzlethelyiségében
készletezi, és azt az e törvény hatálybalépésétõl kezdõdõen értékesíti,
[köteles] az 1996. december 31. napját követõ elsõ adóelszámolási idõszakról
adandó bevallásában a fizetendõ adót a (2) bekezdésben meghatározott összeggel
növel[n]i."
Indokolás: Lásd a T/3147/13.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
39. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János
képviselõk a törvényjavaslat 1. számú melléklet 1. pontjának a következõ
kiegészítését javasolják:
/I. rész: A mezõgazdasági tevékenységek körében elõállított termékek
köre,
és a kompenzációs felár mértéke/
Sor- Megnevezés A kompenzációs felár szám
mértéke a felvásárlási
ár %-ában (AM)
1. Növénytermelési termékek és elsõdleges feldolgozásaik
Gabonafélék és hüvelyesek (METJ 91-1) 12
Ipari növények (METJ 91-2) 12
Kivéve:
Vadontermõ gyógynövények és
termékei (METJ 91-24-bõl)
Burgonya (METJ 91-3) 12
Szálas, lédús- és tartósított takarmányok
(METJ 91-4) 12
Gyümölcsök (METJ 92-2) 12
Kivéve:
Déligyümölcsök (METJ 92-25)
Zöldségfélék (METJ 92-1) 12
Szõlõ (METJ 92-31, 32) 12
Szõlõmust (ITJ 88-31-1) 12
Félkész szõlõbor, bortermelési célokra (ITJ 88-31-3) 12
Hordós szõlõbor (ITJ 88-31-41-1, 2, 3) 12"
Indokolás: Lásd a T/3147/25.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. nem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
40. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 1. számú mellékletét egy
2. sorszámú ponttal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a
melléklet jelenlegi szövege 1. sorszámúra változik):
2. az áfa-törvény 4. számú melléklete II. részének 2. pontjában a c)
alpont helyébe a következõ rendelkezés lép:
/A felvásárlást igazoló bizonylat kötelezõ adattartalma a következõ:/
"c) a mezõgazdasági tevékenységet folytató adóalany neve, címe,
adóazonosító száma és - amennyiben az átadó e tevékenysége vonatkozásában a
személyi jövedelemadózásnak alanya, de tõle az átvevõ személyi jövedelemadó-
elõleget nem vont le - az átadó mezõgazdasági õstermelõi igazolványának
száma;"
Indokolás: Lásd a T/3147/42.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
41. Zsigmond Attila képviselõ a törvényjavaslat 2. számú mellékletének
más megfogalmazását javasolja:
2. számú melléklet az 1996. évi ..... törvényhez
"6. számú melléklet az 1992. évi LXXIV. törvényhez
A mûalkotások, gyûjtemények, régiségek fogalma
[E törvény alkalmazásában
a) mûalkotás:
a mûvész által készített kép, kollázs és hasonló mûvészeti festmény,
rajz, karc, plakett (ide nem értve az építészeti, mérnöki, ipari,
kereskedelmi, topográfiai és más ehhez hasonló terveket és rajzokat), kézzel
díszített iparcikkek, színházi díszletek, stúdió-hátterek, és ehhez hasonló
festett vásznak,
a mûvész által korlátozott példányszámban készített eredeti metszetek,
nyomatok és litográfiák a megmunkált anyagok jellegétõl függetlenül, ide nem
értve a mechanikai, fotómechnikai eljárással történõ sokszorosításukat,
a mûvész által bármilyen anyagból készített szobor és emlékmû, a szobrok
esetében ide értve a legfeljebb 8 példányban a mûvész vagy örököse, jogutódja
által felügyelt módon készített öntvényeket is,
a mûvész eredeti tervei alapján készített tapéták és fali textíliák,
feltéve, hogy mindegyikbõl legfeljebb 8 másolat készül,
a mûvész által készített és aláírt, egyedi kerámiák,
a mûvész vagy a mûvészeti stúdió által kézzel készített és aláírt,
legfeljebb 8 számozott példányban alkotott zománcozott, lakkozott edények, ide
nem értve az aranyozott és ezüstözött, ékszer jellegû cikkeket,
a mûvész által készített és (a mûvész által felügyelt módon) elõhívott,
aláírt, számozott és (valamennyi méretben és eljárással készült
sokszorosítással együtt) legfeljebb 30 példányban sokszorosított fényképek,
b) gyûjtemény:
postai, adó- és illetékbélyegek, bélyegsorozatok, emlékbélyegek,
függetlenül attól, hogy alkalmasak-e postai értékcikk funkciót ellátni,
zoológiai, botanikai, ásványtani, anatómiai, történeti, régészeti,
paleontológiai, etnográfiai vagy numizmatikai gyûjtemény, illetve azok
darabjai,
c) régiség:
minden olyan mûalkotás vagy gyûjtemény, amely a felvásárlás, illetve az
árverés napján több, mint 100 éves.]
A törvény XV. fejezete alkalmazásában
a) mûalkotás:
a mûvész által készített kép, például: rajz (ide nem értve az építészeti,
mérnöki, ipari, kereskedelmi, topográfiai és más ehhez hasonló terveket,
rajzokat), kollázs, festmény, ide értve a mûvész terve alapján készített
muráliát is,
a mûvész által készített nyomóformáról meghatározott példányban, magas,-
sik- vagy mélynyomással készített, a mûvész által aláírt (szignált),
sorszámozott grafikai mû,
a mûvész által bármilyen anyagból, bármilyen eljárással készített
emlékmû, szobor, dombormû, ide értve a meghatározott számban, a mûvész vagy
jogutódja által felügyelt módon készített példányokat is,
a mûvész által vagy a mûvész terve alapján, meghatározott példányszámban,
bármilyen anyagból készített, aláírt (szignált), sorszámozott iparmûvészeti
alkotás, például: textil-, fém- kerámia-, porcelán- és üvegmûvészeti, bõr-,
fa- és papírmûvészeti stb. alkotás,
a mûvész által készített és (a mûvész által felügyelt módon) elõhívott,
aláírt (szignált), sorszámozott és (valamennyi méretben és eljárással készült
sokszorosítással együtt) meghatározott példányszámban sokszorosított
fotómûvészeti alkotás,
a népi iparmûvészet alkotásai,
b) gyûjtemény
postai adó- és illetékbélyegek, bélyeg sorozatok, emlékbélyegek,
függetlenül attól, hogy alkalmasak-e postai értékcikk funkciót ellátni,
zoológiai, botanikai, ásványtani, anatómiai, történeti, régészeti,
paleontológiai, etnográfiai, vagy numizmatikai gyûjtemény, illetve azok
darabjai,
c) régiség
minden olyan tárgy vagy gyûjtemény, amely a felvásárlás, illetve az
árverés napján több mint száz éves.""
Indokolás: Lásd a T/3147/34. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
42. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. számú melléklet
a) pontja elsõ bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában/
/mûalkotás:/
"a mûvész által készített kép, kollázs és hasonló mûvészeti festmény,
rajz, karc, plakett ([ide nem értve] az építészeti, mérnöki, ipari,
kereskedelmi, topográfiai és más ehhez hasonló terveket és rajzokat), kivéve a
kézzel díszített iparcikkek, színházi díszletek, stúdió-hátterek, és ehhez
hasonló festett vásznak,"
Indokolás: Lásd a T/3147/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
43. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. számú melléklet
c) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában/
"c) régiség:
minden olyan mûalkotás vagy gyûjtemény, amely a felvásárlás, illetve az
árverés napján több, mint [100] 80 éves."
Indokolás: Lásd a T/3147/14.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
44. Miklós László képviselõ a törvényjavaslatot új 3. számú melléklettel
javasolja kiegészíteni:
"3. számú melléklet az 1996. évi .... törvényhez
Az egyes termékek után pótlólag fizetendõ adó összege
a termék sorszáma és megnevezése szorzószám a Fat. 1. számú
a Fat. 1. számú melléklete melléklete szerinti
mértékegységre
szerint vetítve
3. Sûrített vagy cseppfolyós földgáz
üzemanyag céljára 21,90 Ft/nm3
4. Cseppfolyósított gáztermék,
üzemanyag céljára 11,40 Ft/kg
5/a. Ólmozatlan motorbenzin 10,30 Ft/l
5/b. Ólmozott motorbenzin 9,70 Ft/l
5/c. Egyéb benzin, ideértve a nem szabványos
benzint is 11,70 Ft/l
6. Benzol és homológjai 11,70 Ft/l
7. Gazolin 11,70 Ft/l
8. Petróleum 11,70 Ft/l
9. Egyéb kõolajfeldolgozási termék 9,00 Ft/kg
10. Gázolaj dízelmotorokhoz 8,60 Ft/l
11. Egyéb gázolaj, ideértve a nem szabványos
gázolajat is 10,60 Ft/l
12. Tüzelõolaj, ideértve a nem szabványos
tüzelõolajat is 10,60 Ft/l
13. Paraffinos és paraffinmentes párlat 4,50 Ft/kg
14. Bio-dízelolaj 10,60 Ft/l"
Indokolás: Lásd a T/3147/35.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. restancia
- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1996. október 24.
Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Kádár Béla s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke a Költségvetési elnöke
Dr. Orosz Sándor s.k., Dr. Hack Péter s.k.,
a Mezõgazdasági bizottság elnöke az Alkotmány- és igazságügyibizottság elnöke