- 1 -

______________

I:\bizjelen\T3147res.DOC

T/3147/45.. szám

Az Országgyûlés

Gazdasági bizottságának Költségvetési és pénzügyi bizottságának

Mezõgazdasági bizottságának Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

a j á n l á s a

az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról

szóló T/3147.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága, a Költségvetési és pénzügyi

bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság), a Mezõgazdasági

bizottsága, valamint Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta az általános forgalmi adóról szóló 1992.

évi LXXIV. törvény módosításáról szóló, T/3147.. számon beterjesztett

törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3147/5..,T/6..,T/7..,T/8..,T/9..,

/10.,T/11.., T/12.,T/13.., T/14.., /15.,T/16..,T/17.., /18., /19.,T/20..,T/21..,T/22..,

/23.,T/24.., T/25..,T/26..,T/27..,T/28..,T/29..,T/30..,T/31..,T/32..,T/33..,T/34..,T/35..,

/36., T/37.., T/38.., T/39.., T/40.., T/41.., T/42.., T/43.., /44. számú módosító

javaslatokat.

A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Dr. Orosz Sándor képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslatot új 1. §-sal javasolja

kiegészíteni, amelyben az áfa tv. 7. § (2) bekezdése b) pontjának a következõ

módosítását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

"1. § Az áfa-törvény 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/A termékértékesítéssel egy tekintet alá esik:/

"b) a megszûnés - ide nem értve az átalakulást, szétválást, egyesülést -,

ha az adóalany adóalanyisága megszûnésének idõpontjában olyan terméket

birtokol, amelynek beszerzéséhez, kitermeléséhez vagy elõállításához

kapcsolódó elõzetesen felszámított adó egészben vagy részben levonható;""

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvényhez viszonyított eltérést

jelöli.

Indokolás: Lásd a T/3147/16/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat

2. §-ában az áfa tv. 9. § a)-b) pontjának a következõ kiegészítését

javasolják:

9. § Szolgáltatásnyújtásnak minõsül az is, ha az adóalany

"a) a terméket - gazdasági tevékenysége körébõl kivonva - ellenérték

nélkül más használatába adja, feltéve, hogy a terméknek, illetve annak

alkotórészeinek beszerzéséhez, kitermeléséhez, elõállításához,

feldolgozásához, átalakításához vagy felújításához kapcsolódó elõzetesen

felszámított adó egészben vagy részben a felszámítás idõpontjában a

szolgáltatást nyújtó adóalanynál levonható volt;

b) jogokat és más immateriális javakat gazdasági társaságnak nem pénzbeni

betétként, hozzájárulásként enged át, feltéve, hogy az azok beszerzéséhez

kapcsolódó elõzetesen felszámított adó egészben vagy részben a felszámítás

idõpontjában a szolgáltatást nyújtó adóalanynál levonható volt.""

Indokolás: Lásd a T/3147/21/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

3. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az áfa tv. 9. §

a) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Szolgáltatásnyújtásnak minõsül az is, ha az adóalany/

a) a terméket - gazdasági tevékenysége körébõl kivonva - ellenérték

nélkül más használatába adja, feltéve, hogy a terméknek, [illetve] és annak

alkotórészeinek beszerzéséhez, kitermeléséhez, elõállításához,

feldolgozásához, átalakításához vagy felújításához kapcsolódó elõzetesen

felszámított adó egészben vagy részben levonható;"

Indokolás: Lásd a T/3147/44.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az áfa

tv. 9. § b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Szolgáltatásnyújtásnak minõsül az is, ha az adóalany/

"b) jogokat és más [immateriális] nem anyagi javakat gazdasági

társaságnak nem pénzbeni betétként, hozzájárulásként enged át, feltéve, hogy

az azok beszerzéséhez kapcsolódó elõzetesen felszámított adó egészben vagy

részben levonható."

Indokolás: Lásd a T/3147/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában az áfa

tv. 9/A. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Ha a kedvezményezett adóalany az (1) bekezdés szerinti vagyont

egészben vagy részben adólevonásra nem jogosító termékértékesítéshez és

szolgáltatásnyújtáshoz használja fel, haszonosítja, akkor az elõzetesen

felszámított adó megosztására vonatkozó szabályok (38-39. §-ok) alkalmazásával

kiszámított le nem vonható adót fizetendõ adóként [köteles elszámolni]

számolja el."

Indokolás: Lásd a T/3147/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában az áfa tv. 9/A.

§ (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) Ha a kedvezményezett adóalany az (1) bekezdés szerinti vagyont

egészben vagy részben adólevonásra nem jogosító termékértékesítéshez és

szolgáltatásnyújtáshoz használja fel, haszonosítja, akkor az elõzetesen

felszámított adó megosztására vonatkozó szabályok (38-39. §-ok) alkalmazásával

kiszámított, pótlólag le nem vonható adót fizetendõ adóként köteles

elszámolni."

Indokolás: Lásd a T/3147/41.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ának az elhagyását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"[5. § (1) Az áfa-törvény 16. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(5) A 6. § (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott

termékértékesítésnél a teljesítés idõpontja az a nap, melytõl kezdve a bérlõ

vagy a vevõ tulajdonosként való rendelkezésre jogosultságot szerez, illetve -

ha az korábban történik - a terméket birtokba veszi."

(2) Az áfa-törvény 16. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (6) és (7) bekezdés számozása (7) és (8) bekezdésre

változik:

"(6) Az (5) bekezdésben nem említett, folyamatosan teljesített

termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál a teljesítés idõpontja az

egyes részkifizetések esedékességének napja."]"

Megjegyzés: A módosító javaslat fentiek szerinti megjelenítését képviselõ úr

alábbi szövegezése alapján végeztük el: "A Tvj. 5. §-ának hatályba

léptetését nem javasolom".

Indokolás: Lásd a T/3147/16/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében az áfa

tv. 16. § (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az áfa-törvény 16. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (6) és (7) bekezdés számozása (7) és (8) bekezdésre

változik:/

"(6) Az (5) bekezdésben nem említett[,] folyamatosan teljesített

termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál a teljesítés idõpontja az egyes

részkifizetések esedékességének napja."

Indokolás: Lásd a T/3147/43.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat

5. § (2) bekezdésében az áfa tv. 16. § (6) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolják:

/Az áfa-törvény 16. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (6) és (7) bekezdés számozása (7) és (8) bekezdésre

változik:/

"(6) Az (5) bekezdésben nem említett, folyamatosan teljesített

termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál a teljesítés idõpontja az

egyes részkifizetések esedékességének napja. Folyamatosan teljesítettnek

minõsül különösen a 6. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározottak, a napi-,

heti-, havi- és idõszaki lapok, folyóiratok, kiadványok értékesítése, a

telefon és egyéb (pl. víz, csatorna, energia) közüzemi szolgáltatás, az

átalánydíjas szolgáltatási tevékenység, az egy hónapot meghaladó bérbeadási

tevékenység.""

Indokolás: Lásd a T/3147/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Kovács Tibor és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 7. §-ának

a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását javasolják:

"Az áfa-törvény 20. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép [c) ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi c) pont jelölése d) pontra

változik]:

"(4) [/]A halasztás haladéktalanul lejár, ha[/]

a) az adóalany követelését engedményezi;

b) az adóalany adóalanyisága megszûnik;

c) az adóalany jogállása oly módon változik, hogy tõle ezen a jogcímen

adófizetés a továbbiakban nem lenne követelhetõ;

d) az ellenértéket egészben vagy részben az adófizetési kötelezettség

keletkezésének idõpontjától számított 45 napon belül nem fizették meg.""

Indokolás: Lásd a T/3147/33.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Varga József és Kertész István képviselõk a törvényjavaslat 7. §-ában

az áfa tv. 20. § (4) bekezdés d) pontjára változó törvényhely következõ

módosítását javasolják:

/A halasztás haladéktalanul lejár, ha/

d) Az ellenértéket egészben vagy részben az adófizetési kötelezettség

keletkezésének idõpontjától számított 60 napon belül nem fizették meg.""

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvényhez viszonyított eltérést

jelöli.

Indokolás: Lásd a T/3147/23.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

12. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István, valamint Mádi László

képviselõk a törvényjavaslat 9. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat

elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen

változik):

"[Az áfa-törvény 33. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó akkor sem, ha az

adóalany az ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti elõleget is - egészben

vagy részben készpénzben fizette ki, s az így kifizetett összeg túllépi a

készpénzzel történõ fizetés - külön jogszabályban megállapított -

összeghatárát."]"

Indokolás: Lásd a T/3147/21/3., T/3147/29. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában az

áfa tv. 33. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó akkor sem, ha az

adóalany az ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti elõleget is - egészben

vagy részben készpénzben fizette ki, s az így kifizetett összeg túllépi [a

készpénzzel történõ fizetés - külön jogszabályban megállapított -

összeghatárát] ügyletenként az 1 millió forintot."

Indokolás: Lásd a T/3147/18. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában az áfa tv.

33. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó egésze vagy arányos

része akkor sem, ha az adóalany az ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti

elõleget is - egészben vagy részben készpénzben fizette ki, s az így

készpénzben kifizetett összeg ügyletenként túllépi a készpénzzel történõ

fizetés - külön jogszabályban megállapított - összeghatárát."

Indokolás: Lásd a T/3147/16/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában az áfa tv. 33. §

(3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó akkor sem, ha az

adóalany az ügyletenkénti ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti elõleget is

- egészben vagy részben készpénzben fizette ki, s az így kifizetett összeg

túllépi a készpénzzel történõ fizetés - külön jogszabályban megállapított -

összeghatárát."

Indokolás: Lásd a T/3147/28. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

16. Dr. Juhászné Lévai Katalin, valamint Mádi László képviselõk a

törvényjavaslat 10. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"[10. § (1) Az áfa-törvény 40. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg a § a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az adólevonásra jogosult adóalany - a levonható elõzetesen

felszámított adó erejéig - kezesként felel az adó megfizetéséért azzal az

adóalannyal szemben, aki (amely) a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás

teljesítése során rá adót hárított át, feltéve, hogy az adólevonásra jogosult

adóalany az ellenérték adóval növelt összegét egészben vagy részben nem

fizette meg, vagy annak megfizetése egészben vagy részben a meglévõ követelés

mérséklésével történt.

(6) Az (1)-(5) bekezdésekben foglaltaktól függetlenül az adó

megfizetésére kötelezett az is, aki (amely) olyan bizonylatot bocsát ki, amely

adóösszeget és/vagy adómértéket, illetve a 44. § (2) bekezdésében

meghatározott százalékértéket tartalmaz."]"

Indokolás: Lásd a T/3147/17., T/3147/30., T/3147/31. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 10. §-ában az áfa tv. 40.

§ (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) Az adólevonásra jogosult adóalany - a levonható elõzetesen

felszámított adó erejéig - kezesként felel az adó megfizetéséért azzal az

adóalannyal szemben, aki (amely) a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás

teljesítése során rá adót hárított át, feltéve, hogy az adólevonásra jogosult

adóalany az ellenérték adóval növelt összegét egészben vagy részben nem

fizette meg[, vagy annak megfizetése egészben vagy részben a meglévõ követelés

mérséklésével történt]."

Indokolás: Lásd a T/3147/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 12. §-ában az áfa tv. 49.

§ (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az alanyi adómentesség választására jogosító összeghatár [2 000 000]

1 000 000 forint."

Indokolás: Lásd a T/3147/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

19. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában az áfa tv. 61.

§ utáni XV. fejezet címének és a 62. § helyébe lépõ rendelkezésnek más

megfogalmazását javasolja:

"["A használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség

kereskedelmi jellegû forgalmazására vonatkozó

különös adózási szabályok

62. § (1) A használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség

továbbértékesítési célú felvásárlása esetén az átvevõ adóalanynak e

tevékenysége vonatkozásában az e fejezetben foglalt elõírások szerint kell

adókötelezettségét teljesítenie.

(2) E fejezet alkalmazásában:

1. használt termék: az eredeti rendeltetésének megfelelõen még

hasznosítható, nem a 13. § (1) bekezdésének 23. pontja szerinti termék. Nem

minõsül használt terméknek a hulladék, és a jellegébõl adódóan ismételt

felhasználásra nem alkalmas termék, így különösen: a mezõgazdasági és

élelmiszeripari eredetû termék és a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl,

valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a

továbbiakban: jövedéki törvény) hatálya alá tartozó termék;

2. átvevõ adóalany: az az adóalany, aki (amely) továbbértékesítési céllal

szerez be használt terméket, mûalkotást, gyûjteményt, régiséget, függetlenül

attól, hogy a beszerzésre és továbbértékesítésre saját kockázatára, vagy saját

nevében, de a vevõ vagy az átadó megbízásából kerül sor. Átvevõ adóalanynak

minõsül az árverés szervezõje is;

3. árverés szervezõje: az az adóalany, aki gazdasági tevékenysége körében

árverésen saját nevében, megbízója javára használt terméket, mûalkotást,

gyûjteményt, régiséget ajánl megvételre az azért legtöbbet ígérõnek;

4. eladási ár: az átvevõ adóalany vevõjének a használt termék, mûalkotás,

gyûjtemény, régiség megszerzéséért fennálló tartozása;

5. felvásárlási ár: az átvevõ adóalanynak a használt termék, mûalkotás,

gyûjtemény, régiség megszerzéséért az átadó felé fennálló tartozása.]

Az áfa-törvény 61. §-a után a XV. fejezet címe a következõkre változik,

egyidejûleg a 62. § helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A KÜLÖNBÖZET SZERINTI ADÓZÁS

62. § (1) Az az adóalany, aki (amely)

a) adó fizetésére nem kötelezett személytõl, szervezettõl, vagy

b) olyan adóalanytól, aki (amely) a különbözet szerinti adózást

választotta,

terméket továbbértékesítési céllal vesz át, vagy árverés szervezõjeként a

terméket árverés útján értékesíti, jogosult arra, hogy jogainak és

kötelezettségeinek az e fejezetben meghatározott eltérésekkel tegyen eleget.

(2) E fejezet alkalmazásában:

1. termék: a 6. számú mellékletben meghatározott mûalkotás, gyûjtemény és

régiség, valamint az a birtokba vehetõ dolog, amely eredeti rendeltetésének

megfelelõen ismételt felhasználásra, hasznosításra még alkalmas;

2. adó fizetésére nem kötelezett személy, szervezet: az a személy,

szervezet, aki (amely) adó fizetésére e törvény rendelkezései alapján nem

kötelezett;

3. különbözet szerinti adózás: az e fejezetben szabályozott adózási mód;

4. eladási ár: az adóalanynak a termék értékesítésével szerzett

követelése, kivéve magát az e törvényben szabályozott adót;

5. beszerzési ár: az adóalanynak a termék átvételével vállalt tartozása,

beleértve a rá áthárított, illetve - termék import esetén - az általa

megfizetett adót is.

(3) A (2) bekezdés 1. pontjából következõen nem alkalmazhatók e fejezet

rendelkezései a hulladékra, valamint a jellegébõl adódóan ismételt

felhasználásra, hasznosításra nem alkalmas termékre, így különösen a

mezõgazdasági és élelmiszeripari eredetû termékre, illetve a jövedéki

szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993.

évi LVIII. törvény (a továbbiakban: jövedéki törvény) hatálya alá tartozó

termékre.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 22. és 24.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3147/36.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

20. Szalay Gábor és dr. Veres János képviselõk a törvényjavaslat 14. §

(2) bekezdésében az áfa törvény 62. § (2) bekezdés 1. pontjának a következõ

módosítását javasolják:

/E fejezet alkalmazásában:/

"1. használt termék: az eredeti rendeltetésének megfelelõen még

hasznosítható, nem a 13. § (1) bekezdésének 23. pontja szerinti termék. Nem

minõsül használt terméknek [a hulladék, és] a jellegébõl adódóan ismételt

felhasználásra nem alkalmas termék, így különösen: a mezõgazdasági és

élelmiszeripari eredetû termék és a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl,

valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a

továbbiakban: jövedéki törvény) hatálya alá tartozó termék;"

Indokolás: Lásd a T/3147/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

21. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az áfa tv.

63. § (3) és (4) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása

esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"[(3) Az átvevõ adóalany a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény,

régiség importálásához kapcsolódó elõzetesen felszámított adót levonásba nem

helyezheti.

(4) Az átvevõ adóalany a továbbértékesítésrõl kibocsátott számlában,

egyszerûsített számlában és a számlát helyettesítõ okmányban nem tüntethet fel

áthárított adóösszeget, felszámított adómértéket és a 44. § (2) bekezdése

szerinti százalékértéket.]"

Indokolás: Lásd a T/3147/16/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az áfa tv. 63.

§-ának más megfogalmazását javasolja:

"[63. § (1) E fejezet rendelkezései akkor alkalmazhatók, ha a használt

terméket, mûalkotást, gyûjteményt, régiséget átadó e törvény elõírásai alapján

az átadott terméket illetõen adó fizetésére nem kötelezett.

(2) Az átvevõ adóalany által fizetendõ adó a használt termék, mûalkotás,

gyûjtemény, régiség eladási ára és a felvásárlási ára közötti különbség, és

az adott termékre az e törvény 44. § (2) bekezdésében meghatározott

százalékérték szorzatának egy század része.

(3) Az átvevõ adóalany a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség

importálásához kapcsolódó elõzetesen felszámított adót levonásba nem

helyezheti.

(4) Az átvevõ adóalany a továbbértékesítésrõl kibocsátott számlában,

egyszerûsített számlában és a számlát helyettesítõ okmányban nem tüntethet fel

áthárított adóösszeget, felszámított adómértéket és a 44. § (2) bekezdése

szerinti százalékértéket.

(5) Amennyiben az átvevõ adóalany a használt termék, mûalkotás,

gyûjtemény, régiség mellett más terméket is értékesít, köteles olyan

nyilvántartást vezetni, melybõl a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény,

régiség után fizetendõ adó elkülönülten is meghatározható, kimutatható.]

Az áfa-törvény 63. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

63. § (1) Az adóalany - választása szerint - a termékértékesítés

adóalapjaként azt a különbözetet veheti figyelembe, mellyel a termék eladási

ára meghaladja annak beszerzési árát (a továbbiakban: különbözet szerinti

adózás).

(2) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó, ha az adóalany olyan

terméket szerez be, amelyre a különbözet szerinti adózást alkalmazták.

(3) Az adóalany nem jogosult az elõzetesen felszámított adó levonására,

ha a beszerzett termék értékesítésére a különbözet szerinti adózást

alkalmazza.

(4) A különbözet szerinti adózást választó adóalany számlaadási

kötelezettségének oly módon tesz eleget, hogy a termékértékesítésrõl

kibocsátott számlában, egyszerûsített számlában és számlát helyettesítõ

okmányban nem tüntethet fel áthárított adót, felszámított adómértéket és a 44.

§ (2) bekezdése szerinti százalékértéket.

(5) A különbözet szerinti adózást választó adóalany köteles

nyilvántartásában külön kimutatni a termék azonosításához szükséges adatokat,

az átvétel idõpontját, az átadó nevét és címét, a beszerzési és eladási árat,

illetve az adó alapját és összegét.""

Indokolás: Lásd a T/3147/37.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

23. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az áfa

tv. 63. § (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) Amennyiben az átvevõ adóalany a használt termék, mûalkotás,

gyûjtemény, régiség mellett más terméket is értékesít, [köteles] olyan

nyilvántartást vezet[ni], melybõl a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény,

régiség után fizetendõ adó elkülönülten is meghatározható, kimutatható."

Indokolás: Lásd a T/3147/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

24. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 16. §-ában az áfa tv. 64.

§-ának más megfogalmazását javasolja:

"[64. § (1) Amennyiben a használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség

értékesítésére árverés keretében kerül sor, az árverés szervezõje megbízója

felé az árverés napját követõen haladéktalanul elszámolást küld. Az

elszámolásnak tartalmaznia kell az eladási árat, valamint az árverés

szervezõjét megilletõ közvetítõi díjat.

(2) Az elszámolás alapján a megbízónak - amennyiben adóalany -

haladéktalanul ki kell bocsátania az árverés szervezõje felé a 13. § (1)

bekezdése szerinti bizonylatot. Az abban szereplõ teljesítési idõpontnak az

árverés napja minõsül.

(3) Az árverés szervezõjének egyebekben a 63. § rendelkezéseit kell

alkalmaznia.]

Az áfa-törvény 64. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"64. § (1) Az adóalany a különbözet szerinti adózást az adóév végéig

választja. A jelzett idõszak elteltét követõen az adóalany ismét élhet

választási jogával.

(2) Az adóalany az (1) bekezdés szerinti idõszakon belül is lemondhat a

különbözet szerinti adózás alkalmazásáról, ha azt az idõpont megjelölésével az

adóhatóságnak bejelenti. Ekkor azonban az adóéven belül nem élhet az ismételt

választás jogával.

(3) Ha az adóalany az ismételt választás jogával nem él, vagy a

választásról az adóéven belül lemond, a 63. § (3) bekezdése alól oly módon

mentesül, hogy adólevonási jogát legkorábban attól az idõponttól

gyakorolhatja, melytõl kezdõdõen a különbözet szerinti adózás alkalmazásának

joga megszûnik."

Indokolás: Lásd a T/3147/38.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában az áfa

tv. 66. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A fizetendõ adó az (1) bekezdés szerinti árrés és a 44. § (2)

bekezdés a) pontja szerinti százalékérték szorzatának egy [század] ötvened

része."

Indokolás: Lásd a T/3147/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

26. Dr. Rapcsák András képviselõ a törvényjavaslatot a 17. § után a

következõ új 17/A. §-sal javasolja kiegészíteni:

"17/A. §

Az áfa törvény 66. §-a után a XVII. fejezet címe a következõkre változik,

továbbá a következõ 66/A. §-sal egészül ki, egyidejûleg a XVII. fejezet és a

XVIII. fejezet számozása XVIII. és XIX. fejezetre változik.

"Közmû-, út- és járdaépítési beruházás, valamint közforgalmú út, híd, járda

üzemeltetésére vonatkozó különös adózási szabályok

66/A. § (1) Közmû-, út- és járdaépítési beruházás megvalósítása esetén a

viziközmû-társulat, a létrehozott építõközösség, valamint a helyi

önkormányzat, illetve közforgalmú út, híd és járda üzemeltetése esetén a helyi

önkormányzat jogosult az e tevékenység érdekében beszerzett terméket, igénybe

vett szolgáltatást terhelõ, elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére.

(2) Közmû-, út- és járdaépítési beruházás esetén ha az elõzetesen

felszámított adó visszaigénylésére a helyi önkormányzat jogosult és a

megvalósítás egészben vagy részben lakossági pénzeszköz bevonásával - ideértve

az építõközösség pénzbeli hozzájárulását is - történik, a helyi önkormányzat

köteles a hozzájárulás mértékét arányosan csökkenteni az erre a hányadra esõ

adó összegével (nettó fedezet).

(3) A viziközmû-társulat és a helyi önkormányzat az adóalanyokra

vonatkozó eljárási szabályok szerint igényelheti vissza az elõzetesen

felszámított adót.

(4) Az építõközösség az elõzetesen felszámított adó visszaigénylésére

attól az idõponttól jogosult, amikor az elkészült építményt az üzemeltetõ vagy

útkezelõ használatba vette. Az adó-visszaigénylés feltétele az elõzetesen

felszámított adót igazoló, az építõközösség nevére kiállított számlák,

illetõleg - termékimport esetén - az adó megfizetését igazoló okiratok

adóhatósághoz történõ benyújtása.

(5) E § alkalmazásában közmû: a településekre vagy azok jelentõs részére

kiterjedõ elosztó- és vezetékrendszerek (rendszerrészek), valamint az ezekkel

kapcsolatos létesítmények, amelyek a fogyasztók vízellátási (ideértve a

belvíz-, a csapadék- és szennyvíz-elvezetési, tisztítási), villamosenergia-,

hõ- és gázenergia- és távbeszélési igényeit elégítik ki."

Megjegyzés: Jogtechnikai szempontból új 18. § felvétele indokolt, ami a

további §-ok értelemszerû változását eremdényezné.

Indokolás: Lásd a T/3147/27.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

27. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 19. (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(1) Az áfa-törvény 52. § (1) bekezdésében szereplõ ". 2 000 000 forintot

." szövegrész helyébe ". [4 000 000] 3 000 000 forintot ." szövegrész lép."

Indokolás: Lásd a T/3147/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

28. Kertész István és Miklós László képviselõk a törvényjavaslat 21. §-a

(1) bekezdésének a következõ módosítását és ezzel összefüggésben új (7)

bekezdéssel történõ kiegészítését javasolják (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(1) Ez a törvény 1997. január 1-jén lép hatályba. Az adófizetési

kötelezettség keletkezésére, az adó alapjára, az adó levonására, az adó

fizetésére kötelezett személyekre vonatkozó szabályait - az (5)-[(7)](8)

bekezdésekben meghatározott eltérésekkel - azokban az esetekben kell

alkalmazni elõször, melyekben az adófizetési kötelezettség, illetve az

adólevonási jogosultság 1996. december 31. napját követõen keletkezik.

(7) A 10. §-ban foglalt rendelkezést az 1997. január 1-jén meglévõ lejárt

fizetési határidejû tartozásokra is alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/3147/39.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. Paszternák László képviselõ a törvényjavaslat 21. § (2) bekezdésének

az elhagyását és egyidejûleg ennek helyébe a következõ szövegezésû módosítást

javasolja:

"(2) [Az áfa-törvény 4. §-ának (3) bekezdése e törvény hatályba lépésével

egyidejûleg, az áfa-törvény 78. §-a 1998. január 1. napján hatályát veszti.]

" (2) Az ÁFA törvény 78. §-a a következõ pontokon módosul:

"(1) ...b) saját szervezésben vagy kivitelezésben lakást épít, bõvít,

felújít és közmûvesít,

jogosult arra, hogy 1997. év január hónap 1. napjától az e tevékenységével

összefüggésében a rá áthárított, illetve - termékimport esetén - az általa

megfizetett adó összegét a (2) - (8) bekezdésekben foglaltak szerint az

adóhatóságtól visszaigényelje.

(4) A visszatérített adó összege lakásonként összesen nem haladhatja meg:

a) befejezetlen vagy kész lakás vásárlása, illetve lakás építése esetén a

600.000 forintot;

b) lakás bõvítése esetén a 300.000 forintot.

c) lakás felújítása, közmûvesítése esetén a 75.000 forintot.

8 c) lakás felújítása közmûvesítése..."

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvényhez viszonyított eltérést

jelöli.

Indokolás: Lásd a T/3147/32. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

30. Varga József, továbbá Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és

Karakas János, valamint dr. Sümeghy Csaba képviselõk a törvényjavaslat 21. §

(3) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(3) [Az áfa-törvény 68. §-a az e törvény kihirdetésének napján hatályát

veszti. A kihirdetés napjáig hiánytalanul benyújtott kérelmek elbírálásakor

azonban az áfa-törvény 1996. szeptember 1-jén hatályos 68. §-át még

alkalmazni kell.]"

Indokolás: Lásd a T/3147/22.., T/3147/26.., T/3147/16/5.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

31. Dr. Veres János és Kertész István képviselõk a törvényjavaslat 21. §

(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(3) Az áfa-törvény 68. §-a [az e törvény kihirdetésének] 1997. január 1.

napján hatályát veszti. A [kihirdetés] hatálybalépés napjáig hiánytalanul

benyújtott kérelmek elbírálásakor azonban az áfa-törvény 1996. szeptember 1-

jén hatályos 68. §-át még alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/3147/40.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

32. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 21. § (8)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(8) Az áfa-törvény XI. fejezetében meghatározott egyéb feltételek

betartása mellett élhet az alanyi adómentesség választásának jogával az az

adóalany is, akinek (amelynek) 1995., illetve 1996. évben a gazdasági

tevékenységébõl származó tényleges bevétele idõarányosan meghaladta a[z 1

000 000] 700 000 forintot, de nem haladta meg az [2 000 000] 1 500 000

forintot."

Indokolás: Lásd a T/3147/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

33. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat

21. § (8) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(8) Az áfa-törvény XI. fejezetében meghatározott egyéb feltételek

betartása mellett, az adózás rendjében meghatározott idõponttól eltérõen 1997.

január 15-ig élhet az alanyi adómentesség választásának jogával az az adóalany

is, akinek (amelynek) 1995., illetve 1996. évben a gazdasági tevékenységébõl

származó tényleges bevétele idõarányosan meghaladta az 1 000 000 forintot,

de nem haladta meg a 2 000 000 forintot."

Indokolás: Lásd a T/3147/21/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

34. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 21. § (9)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(9) Az áfa-törvény XII. fejezetében meghatározott egyéb feltételek

betartása mellett élhet a különleges adózási mód választásának jogával az az

adóalany is, akinek (amelynek) 1995., illetve 1996. évben a kereskedelmi

szálláshelyadási tevékenységébõl származó tényleges bevétele idõarányosan

meghaladta az [2 000 000] 1 300 000 forintot, de nem haladta meg a [4 000 000]

3 000 000 forintot."

Indokolás: Lásd a T/3147/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

35. Dr. Brúszel László és dr. Kristóf István képviselõk a törvényjavaslat

21. § (9) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(9) Az áfa-törvény XII. fejezetében meghatározott egyéb feltételek

betartása mellett, az adózás rendjében meghatározott idõponttól eltérõen 1997.

január 15-ig élhet a különleges adózási mód választásának jogával az az

adóalany is, akinek (amelynek) 1995., illetve 1996. évben a kereskedelmi

szálláshelyadási tevékenységébõl származó tényleges bevétele idõarányosan

meghaladta a 2 000 000 forintot, de nem haladta meg a 4 000 000 forintot."

Indokolás: Lásd a T/3147/21/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

36. Miklós László, Varga József és Kertész István képviselõk a

törvényjavaslat 22. § (5) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"(5) A kedvezmény összege a kártyaolvasó beszerzésérõl szóló bizonylatban

szereplõ ellenérték 75 százaléka, kártyaolvasónként legfeljebb 75 000 forint,

ha a beszerzés 1997. elsõ félévében történik, és az ellenérték 50 százaléka,

kártyaolvasónként legfeljebb 50 000 forint, ha a beszerzésre 1997. II.

félévében kerül sor. Ezt követõen a kedvezmény összege az ellenérték 25

százaléka, kártyaolvasónként legfeljebb 25 000 forint."

Indokolás: Lásd a T/3147/24.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

37. Miklós László képviselõ a törvényjavaslat 23. §-ának a következõ

tartalmi és szerkezeti módosítását javasolja:

"(1) Az az adó fizetésére kötelezett adóalany, aki (amely) az e törvény

hatályba lépése elõtt a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésrõl

szóló 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Fat.) 1. számú mellékletének

3., 4., 5/a., 5/b., 5/c., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15/a.,

15/b., 17/a., 17/c., és 17/d., [19. és 20/c.] pontjaiban meghatározott

termékeket továbbértékesítési céllal szerezte be, illetve a termelõ vagy a

termeltetõ saját kereskedelmi hálózatában, üzlethelyiségében készletezi, és

azt az e törvény hatálybalépésétõl kezdõdõen értékesíti, köteles az 1996.

december 31. napját követõ elsõ adóelszámolási idõszakról adandó bevallásában

a fizetendõ adót a (2) bekezdésben meghatározott összeggel növelni.

(2) A fizetendõ adót növelõ tétel annak a szorzatnak az eredménye,

melynek

a) egyik tényezõje a terméknek az 1997. év január hónap 1-jei

fordulónappal - leltározással alátámasztott - nyitókészletben szereplõ

tényleges mennyisége, a termékre - a Fat. 1997. év január hónap 1. napjával

hatályos rendelkezései szerint - meghatározott mértékegységben;

b) másik tényezõje a termékre [1997. év január 1. napján, illetve 1996.

év december 31. napján érvényes]

ba) forintban meghatározott, számított fogyasztásiadó-tétel

növekményének, továbbá

bb) az 1997. január hónap 1. napján, illetve 1996. év december hónap 31.

napján érvényes Útalap-hozzájárulás mértéke különbözetének

[különbözetének] együttes összege.

(3) Az egyes termékek mennyiségi egységére vetített, pótlólag fizetendõ

adó összegét az e törvény 3. számú melléklete tartalmazza."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 44. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3147/35.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. restancia

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

38. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 23. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"23. § (1) Az az adó fizetésére kötelezett adóalany, aki (amely) az e

törvény hatályba lépése elõtt a fogyasztási adóról és a fogyasztói

árkiegészítésrõl szóló 1991. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Fat.) 1.

számú mellékletének 3., 4., 5/a., 5/b., 5/c., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12.,

13., 14., 15/a., 15/b., 17/a., 17/c., 17/d., 19. és 20/c. pontjaiban

meghatározott termékeket továbbértékesítési céllal szerezte be, illetve a

termelõ vagy a termeltetõ saját kereskedelmi hálózatában, üzlethelyiségében

készletezi, és azt az e törvény hatálybalépésétõl kezdõdõen értékesíti,

[köteles] az 1996. december 31. napját követõ elsõ adóelszámolási idõszakról

adandó bevallásában a fizetendõ adót a (2) bekezdésben meghatározott összeggel

növel[n]i."

Indokolás: Lásd a T/3147/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

39. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János

képviselõk a törvényjavaslat 1. számú melléklet 1. pontjának a következõ

kiegészítését javasolják:

/I. rész: A mezõgazdasági tevékenységek körében elõállított termékek

köre,

és a kompenzációs felár mértéke/

Sor- Megnevezés A kompenzációs felár szám

mértéke a felvásárlási

ár %-ában (AM)

1. Növénytermelési termékek és elsõdleges feldolgozásaik

Gabonafélék és hüvelyesek (METJ 91-1) 12

Ipari növények (METJ 91-2) 12

Kivéve:

Vadontermõ gyógynövények és

termékei (METJ 91-24-bõl)

Burgonya (METJ 91-3) 12

Szálas, lédús- és tartósított takarmányok

(METJ 91-4) 12

Gyümölcsök (METJ 92-2) 12

Kivéve:

Déligyümölcsök (METJ 92-25)

Zöldségfélék (METJ 92-1) 12

Szõlõ (METJ 92-31, 32) 12

Szõlõmust (ITJ 88-31-1) 12

Félkész szõlõbor, bortermelési célokra (ITJ 88-31-3) 12

Hordós szõlõbor (ITJ 88-31-41-1, 2, 3) 12"

Indokolás: Lásd a T/3147/25.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

40. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 1. számú mellékletét egy

2. sorszámú ponttal javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a

melléklet jelenlegi szövege 1. sorszámúra változik):

2. az áfa-törvény 4. számú melléklete II. részének 2. pontjában a c)

alpont helyébe a következõ rendelkezés lép:

/A felvásárlást igazoló bizonylat kötelezõ adattartalma a következõ:/

"c) a mezõgazdasági tevékenységet folytató adóalany neve, címe,

adóazonosító száma és - amennyiben az átadó e tevékenysége vonatkozásában a

személyi jövedelemadózásnak alanya, de tõle az átvevõ személyi jövedelemadó-

elõleget nem vont le - az átadó mezõgazdasági õstermelõi igazolványának

száma;"

Indokolás: Lásd a T/3147/42.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

41. Zsigmond Attila képviselõ a törvényjavaslat 2. számú mellékletének

más megfogalmazását javasolja:

2. számú melléklet az 1996. évi ..... törvényhez

"6. számú melléklet az 1992. évi LXXIV. törvényhez

A mûalkotások, gyûjtemények, régiségek fogalma

[E törvény alkalmazásában

a) mûalkotás:

a mûvész által készített kép, kollázs és hasonló mûvészeti festmény,

rajz, karc, plakett (ide nem értve az építészeti, mérnöki, ipari,

kereskedelmi, topográfiai és más ehhez hasonló terveket és rajzokat), kézzel

díszített iparcikkek, színházi díszletek, stúdió-hátterek, és ehhez hasonló

festett vásznak,

a mûvész által korlátozott példányszámban készített eredeti metszetek,

nyomatok és litográfiák a megmunkált anyagok jellegétõl függetlenül, ide nem

értve a mechanikai, fotómechnikai eljárással történõ sokszorosításukat,

a mûvész által bármilyen anyagból készített szobor és emlékmû, a szobrok

esetében ide értve a legfeljebb 8 példányban a mûvész vagy örököse, jogutódja

által felügyelt módon készített öntvényeket is,

a mûvész eredeti tervei alapján készített tapéták és fali textíliák,

feltéve, hogy mindegyikbõl legfeljebb 8 másolat készül,

a mûvész által készített és aláírt, egyedi kerámiák,

a mûvész vagy a mûvészeti stúdió által kézzel készített és aláírt,

legfeljebb 8 számozott példányban alkotott zománcozott, lakkozott edények, ide

nem értve az aranyozott és ezüstözött, ékszer jellegû cikkeket,

a mûvész által készített és (a mûvész által felügyelt módon) elõhívott,

aláírt, számozott és (valamennyi méretben és eljárással készült

sokszorosítással együtt) legfeljebb 30 példányban sokszorosított fényképek,

b) gyûjtemény:

postai, adó- és illetékbélyegek, bélyegsorozatok, emlékbélyegek,

függetlenül attól, hogy alkalmasak-e postai értékcikk funkciót ellátni,

zoológiai, botanikai, ásványtani, anatómiai, történeti, régészeti,

paleontológiai, etnográfiai vagy numizmatikai gyûjtemény, illetve azok

darabjai,

c) régiség:

minden olyan mûalkotás vagy gyûjtemény, amely a felvásárlás, illetve az

árverés napján több, mint 100 éves.]

A törvény XV. fejezete alkalmazásában

a) mûalkotás:

a mûvész által készített kép, például: rajz (ide nem értve az építészeti,

mérnöki, ipari, kereskedelmi, topográfiai és más ehhez hasonló terveket,

rajzokat), kollázs, festmény, ide értve a mûvész terve alapján készített

muráliát is,

a mûvész által készített nyomóformáról meghatározott példányban, magas,-

sik- vagy mélynyomással készített, a mûvész által aláírt (szignált),

sorszámozott grafikai mû,

a mûvész által bármilyen anyagból, bármilyen eljárással készített

emlékmû, szobor, dombormû, ide értve a meghatározott számban, a mûvész vagy

jogutódja által felügyelt módon készített példányokat is,

a mûvész által vagy a mûvész terve alapján, meghatározott példányszámban,

bármilyen anyagból készített, aláírt (szignált), sorszámozott iparmûvészeti

alkotás, például: textil-, fém- kerámia-, porcelán- és üvegmûvészeti, bõr-,

fa- és papírmûvészeti stb. alkotás,

a mûvész által készített és (a mûvész által felügyelt módon) elõhívott,

aláírt (szignált), sorszámozott és (valamennyi méretben és eljárással készült

sokszorosítással együtt) meghatározott példányszámban sokszorosított

fotómûvészeti alkotás,

a népi iparmûvészet alkotásai,

b) gyûjtemény

postai adó- és illetékbélyegek, bélyeg sorozatok, emlékbélyegek,

függetlenül attól, hogy alkalmasak-e postai értékcikk funkciót ellátni,

zoológiai, botanikai, ásványtani, anatómiai, történeti, régészeti,

paleontológiai, etnográfiai, vagy numizmatikai gyûjtemény, illetve azok

darabjai,

c) régiség

minden olyan tárgy vagy gyûjtemény, amely a felvásárlás, illetve az

árverés napján több mint száz éves.""

Indokolás: Lásd a T/3147/34. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

42. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. számú melléklet

a) pontja elsõ bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában/

/mûalkotás:/

"a mûvész által készített kép, kollázs és hasonló mûvészeti festmény,

rajz, karc, plakett ([ide nem értve] az építészeti, mérnöki, ipari,

kereskedelmi, topográfiai és más ehhez hasonló terveket és rajzokat), kivéve a

kézzel díszített iparcikkek, színházi díszletek, stúdió-hátterek, és ehhez

hasonló festett vásznak,"

Indokolás: Lásd a T/3147/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

43. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. számú melléklet

c) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában/

"c) régiség:

minden olyan mûalkotás vagy gyûjtemény, amely a felvásárlás, illetve az

árverés napján több, mint [100] 80 éves."

Indokolás: Lásd a T/3147/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

44. Miklós László képviselõ a törvényjavaslatot új 3. számú melléklettel

javasolja kiegészíteni:

"3. számú melléklet az 1996. évi .... törvényhez

Az egyes termékek után pótlólag fizetendõ adó összege

a termék sorszáma és megnevezése szorzószám a Fat. 1. számú

a Fat. 1. számú melléklete melléklete szerinti

mértékegységre

szerint vetítve

3. Sûrített vagy cseppfolyós földgáz

üzemanyag céljára 21,90 Ft/nm3

4. Cseppfolyósított gáztermék,

üzemanyag céljára 11,40 Ft/kg

5/a. Ólmozatlan motorbenzin 10,30 Ft/l

5/b. Ólmozott motorbenzin 9,70 Ft/l

5/c. Egyéb benzin, ideértve a nem szabványos

benzint is 11,70 Ft/l

6. Benzol és homológjai 11,70 Ft/l

7. Gazolin 11,70 Ft/l

8. Petróleum 11,70 Ft/l

9. Egyéb kõolajfeldolgozási termék 9,00 Ft/kg

10. Gázolaj dízelmotorokhoz 8,60 Ft/l

11. Egyéb gázolaj, ideértve a nem szabványos

gázolajat is 10,60 Ft/l

12. Tüzelõolaj, ideértve a nem szabványos

tüzelõolajat is 10,60 Ft/l

13. Paraffinos és paraffinmentes párlat 4,50 Ft/kg

14. Bio-dízelolaj 10,60 Ft/l"

Indokolás: Lásd a T/3147/35.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. restancia

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. október 24.

Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Kádár Béla s.k.,

a Gazdasági bizottság elnöke a Költségvetési elnöke

Dr. Orosz Sándor s.k., Dr. Hack Péter s.k.,

a Mezõgazdasági bizottság elnöke az Alkotmány- és igazságügyibizottság elnöke

Eleje Honlap