- 1 -

______________

I:\bizjelen\T3147kie.DOC

T/3147/53.. szám

Az Országgyûlés

Gazdasági bizottságának Költségvetési és pénzügyi bizottságának

Mezõgazdasági bizottságának Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról

szóló T/3147.. sz. törvényjavaslathoz

(együtt kezelendõ a T/3147/45.. sz. ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága, a Költségvetési és pénzügyi

bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság), a Mezõgazdasági

bizottsága, valamint Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta az általános forgalmi adóról szóló 1992.

évi LXXIV. törvény módosításáról szóló, T/3147.. számon beterjesztett

törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3147/46..,T/47..,T/48..,T/49..,

/50.,T/51..,T/52.. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.

Miklós László, Varga József és Kertész István képviselõk T/3147/46.. sz.

módosító javaslatukat VISSZAVONTÁK! (Ezt a kiegészítõ ajánlás nem

tartalmazza.)

A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Dr. Orosz Sándor képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

I.

1. Dr. Veres János képviselõ - kapcsolódva a T/3147/36.. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 4. § (2) bekezdésében az áfa tv. 13. § (1)

bekezdése 23. pontjának az elhagyását javasolja:

"(2) Az áfa-törvény 13. §-a (1) bekezdésének 21. pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a bekezdés a következõ 22. [és 23.]

ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

[23. mûalkotás, gyûjtemény, régiség: a 6. számú mellékletben feltüntetett

termékkör.]"

Indokolás: Lásd a T/3147/52/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Kertész István és Varga József képviselõk - kapcsolódva a T/3147/33..

sz. módosító javaslathoz - a törvényjavaslat 7. §-ában az áfa tv. 20. § (4)

bekezdésének a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását javasolják:

"7. § Az áfa-törvény 20. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ [c)

ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi c) pont jelölése d) pontra

változik] rendelkezés lép::

"(4) [/]A halasztás haladéktalanul lejár, ha[/]

a) az adóalany követelését engedményezi;

b) az adóalany adóalanyisága megszûnik;

c) az adóalany jogállása oly módon változik, hogy tõle ezen a jogcímen

adófizetés a továbbiakban nem lenne követelhetõ;

d) az ellenértéket egészben vagy részben az adófizetési kötelezettség

keletkezésének idõpontjától számított 60 napon belül nem fizették meg."

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvényhez viszonyított eltérést

jelöli.

A módosító javaslat d) pontjára vonatkozóan lásd a T/3147/45.. sz. ajánlás

11. pontját.

Indokolás: Lásd a T/3147/47. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Miklós László képviselõ - kapcsolódva a T/3147/18. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 9. §-ában az áfa tv. 33. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó akkor sem, ha az

adóalany az ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti elõleget is - egészben

vagy részben készpénzben fizette ki, s az így kifizetett összeg túllépi a

készpénzzel történõ fizetés - külön jogszabályban [megállapított]

meghatározott módon számított - összeghatárát."

Indokolás: Lásd a T/3147/48.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Dr. Veres János képviselõ - kapcsolódva a T/3147/19. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 10. §-ában az áfa tv. 40. § (5) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(5) Az adólevonásra jogosult adóalany - a levonható elõzetesen

felszámított adó erejéig - kezesként felel az adó megfizetéséért azzal az

adóalannyal szemben, aki (amely) a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás

teljesítése során rá adót hárított át, feltéve, hogy az adólevonásra jogosult

adóalany az ellenérték adóval növelt összegét egészben vagy részben nem

fizette meg, vagy annak megfizetése egészben vagy részben [a meglévõ]

engedményezéssel szerzett követelés mérséklésével történt."

Indokolás: Lásd a T/3147/50.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Dr. Veres János képviselõ - kapcsolódva a T/3147/36.. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 14. §-ában az áfa tv. 62. §-ának és az azt

megelõzõ címnek más megfogalmazását javasolja:

"[A használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség

kereskedelmi jellegû forgalmazására vonatkozó

különös adózási szabályok

62. § (1) A használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség

továbbértékesítési célú felvásárlása esetén az átvevõ adóalanynak e

tevékenysége vonatkozásában az e fejezetben foglalt elõírások szerint kell

adókötelezettségét teljesítenie.

(2) E fejezet alkalmazásában:

1. használt termék: az eredeti rendeltetésének megfelelõen még

hasznosítható, nem a 13. § (1) bekezdésének 23. pontja szerinti termék. Nem

minõsül használt terméknek a hulladék, és a jellegébõl adódóan ismételt

felhasználásra nem alkalmas termék, így különösen: a mezõgazdasági és

élelmiszeripari eredetû termék és a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl,

valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a

továbbiakban: jövedéki törvény) hatálya alá tartozó termék;

2. átvevõ adóalany: az az adóalany, aki (amely) továbbértékesítési céllal

szerez be használt terméket, mûalkotást, gyûjteményt, régiséget, függetlenül

attól, hogy a beszerzésre és továbbértékesítésre saját kockázatára, vagy saját

nevében, de a vevõ vagy az átadó megbízásából kerül sor. Átvevõ adóalanynak

minõsül az árverés szervezõje is;

3. árverés szervezõje: az az adóalany, aki gazdasági tevékenysége körében

árverésen saját nevében, megbízója javára használt terméket, mûalkotást,

gyûjteményt, régiséget ajánl megvételre az azért legtöbbet ígérõnek;

4. eladási ár: az átvevõ adóalany vevõjének a használt termék, mûalkotás,

gyûjtemény, régiség megszerzéséért fennálló tartozása;

5. felvásárlási ár: az átvevõ adóalanynak a használt termék, mûalkotás,

gyûjtemény, régiség megszerzéséért az átadó felé fennálló tartozása."]

"A KÜLÖNBÖZET SZERINTI ADÓZÁS

62. § (1) Az az adóalany, aki (amely)

a) adó fizetésére nem kötelezett személytõl, szervezettõl, vagy

b) olyan adóalanytól, aki (amely) a különbözet szerinti adózást

választotta,

terméket továbbértékesítési céllal vesz át, vagy árverés szervezõjeként a

terméket árverés útján értékesíti, jogosult arra, hogy jogainak és

kötelezettségeinek az e fejezetben meghatározott eltérésekkel tegyen eleget.

(2) E fejezet alkalmazásában:

1. termék: a 6. számú mellékletben meghatározott mûalkotás, gyûjtemény és

régiség, valamint az a birtokba vehetõ dolog, amely eredeti rendeltetésének

megfelelõen ismételt felhasználásra, hasznosításra még alkalmas;

2. adó fizetésére nem kötelezett személy, szervezet: az a személy,

szervezet, aki (amely) adó fizetésére e törvény rendelkezései alapján nem

kötelezett;

3. különbözet szerinti adózás: az e fejezetben szabályozott adózási mód;

4. eladási ár: az adóalanynak a termék értékesítésével szerzett

követelése, kivéve magát az e törvényben szabályozott adót;

5. beszerzési ár: az adóalanynak a termék átvételével vállalt tartozása,

beleértve a rá áthárított, illetve - termék import esetén - az általa

megfizetett adót is.

(3) A (2) bekezdés 1. pontjából következõen nem alkalmazhatók e fejezet

rendelkezései a jellegébõl adódóan ismételt felhasználásra, hasznosításra nem

alkalmas termékre, így különösen: a mezõgazdasági és élelmiszeripari eredetû

termékre, illetve a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a

bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: jövedéki

törvény) hatálya alá tartozó termékre."

Indokolás: Lásd a T/3147/52/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Dr. Veres János képviselõ - kapcsolódva a T/3147/40.. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 21. § (3) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

"(3) Az áfa-törvény 68. §-a [az] e törvény [kihirdetésének napján]

hatályba lépésével egyidejûleg hatályát veszti. A [kihirdetés] hatálybalépés

napjáig hiánytalanul benyújtott kérelmek elbírálásakor azonban az áfa-törvény

1996. [szeptember 1-jén] december 31-én hatályos 68. §-át még alkalmazni

kell."

Indokolás: Lásd a T/3147/51.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Miklós László képviselõ - kapcsolódva a T/3147/24.. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 22 § (5) bekezdésének a következõ tartalmi és

szerkezeti módosítását javasolja:

"(5) A kedvezmény összege a kártyaolvasó beszerzésérõl szóló bizonylatban

szereplõ ellenérték [50 százaléka, kártyaolvasónként legfeljebb 50 000

forint.]

a) 75 százaléka, legfeljebb azonban 75.000 forint, ha a beszerzés 1997.

június 30-áig történik;

b) 50 százaléka, legfeljebb azonban 50.000 forint, ha a beszerzés 1997.

július 1-je és 1997. december 31-e között történik;

c) 25 százaléka, legfeljebb azonban 25.000 forint, ha a beszerzés 1997.

december 31-ét követõen történik."

Indokolás: Lásd a T/3147/49.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

II.

A Mezõgazdasági bizottság utólagos állásfoglalásai a T/3147/45.. sz.

ajánlás alábbi pontjánál:

Ajánláspont: Bizottság állásfoglalása: Elõterjesztõ állásfoglalása:

37. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

44. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. október 31.

Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Kádár Béla s.k.,

a Gazdasági bizottság elnöke a Költségvetési elnöke

Dr. Orosz Sándor s.k., Dr. Hack Péter s.k.,

a Mezõgazdasági bizottság elnöke az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap