______________
I:\bizjelen\T3147kie.DOC
T/3147/53.. szám
Az Országgyûlés
Gazdasági bizottságának Költségvetési és pénzügyi bizottságának
Mezõgazdasági bizottságának Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
k i e g é s z í t õ a j á n l á s a
az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény módosításáról
szóló T/3147.. sz. törvényjavaslathoz
(együtt kezelendõ a T/3147/45.. sz. ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága, a Költségvetési és pénzügyi
bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság), a Mezõgazdasági
bizottsága, valamint Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság) megvitatta az általános forgalmi adóról szóló 1992.
évi LXXIV. törvény módosításáról szóló, T/3147.. számon beterjesztett
törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3147/46..,T/47..,T/48..,T/49..,
/50.,T/51..,T/52.. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Miklós László, Varga József és Kertész István képviselõk T/3147/46.. sz.
módosító javaslatukat VISSZAVONTÁK! (Ezt a kiegészítõ ajánlás nem
tartalmazza.)
A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Dr. Orosz Sándor képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
I.
1. Dr. Veres János képviselõ - kapcsolódva a T/3147/36.. sz. módosító
javaslathoz - a törvényjavaslat 4. § (2) bekezdésében az áfa tv. 13. § (1)
bekezdése 23. pontjának az elhagyását javasolja:
"(2) Az áfa-törvény 13. §-a (1) bekezdésének 21. pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a bekezdés a következõ 22. [és 23.]
ponttal egészül ki:
/E törvény alkalmazásában:/
[23. mûalkotás, gyûjtemény, régiség: a 6. számú mellékletben feltüntetett
termékkör.]"
Indokolás: Lásd a T/3147/52/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Kertész István és Varga József képviselõk - kapcsolódva a T/3147/33..
sz. módosító javaslathoz - a törvényjavaslat 7. §-ában az áfa tv. 20. § (4)
bekezdésének a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását javasolják:
"7. § Az áfa-törvény 20. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ [c)
ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi c) pont jelölése d) pontra
változik] rendelkezés lép::
"(4) [/]A halasztás haladéktalanul lejár, ha[/]
a) az adóalany követelését engedményezi;
b) az adóalany adóalanyisága megszûnik;
c) az adóalany jogállása oly módon változik, hogy tõle ezen a jogcímen
adófizetés a továbbiakban nem lenne követelhetõ;
d) az ellenértéket egészben vagy részben az adófizetési kötelezettség
keletkezésének idõpontjától számított 60 napon belül nem fizették meg."
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a hatályos törvényhez viszonyított eltérést
jelöli.
A módosító javaslat d) pontjára vonatkozóan lásd a T/3147/45.. sz. ajánlás
11. pontját.
Indokolás: Lásd a T/3147/47. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Miklós László képviselõ - kapcsolódva a T/3147/18. sz. módosító
javaslathoz - a törvényjavaslat 9. §-ában az áfa tv. 33. § (3) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(3) Nem vonható le az elõzetesen felszámított adó akkor sem, ha az
adóalany az ellenértéket - ideértve a 17. § szerinti elõleget is - egészben
vagy részben készpénzben fizette ki, s az így kifizetett összeg túllépi a
készpénzzel történõ fizetés - külön jogszabályban [megállapított]
meghatározott módon számított - összeghatárát."
Indokolás: Lásd a T/3147/48.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Dr. Veres János képviselõ - kapcsolódva a T/3147/19. sz. módosító
javaslathoz - a törvényjavaslat 10. §-ában az áfa tv. 40. § (5) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(5) Az adólevonásra jogosult adóalany - a levonható elõzetesen
felszámított adó erejéig - kezesként felel az adó megfizetéséért azzal az
adóalannyal szemben, aki (amely) a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás
teljesítése során rá adót hárított át, feltéve, hogy az adólevonásra jogosult
adóalany az ellenérték adóval növelt összegét egészben vagy részben nem
fizette meg, vagy annak megfizetése egészben vagy részben [a meglévõ]
engedményezéssel szerzett követelés mérséklésével történt."
Indokolás: Lásd a T/3147/50.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. Dr. Veres János képviselõ - kapcsolódva a T/3147/36.. sz. módosító
javaslathoz - a törvényjavaslat 14. §-ában az áfa tv. 62. §-ának és az azt
megelõzõ címnek más megfogalmazását javasolja:
"[A használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség
kereskedelmi jellegû forgalmazására vonatkozó
különös adózási szabályok
62. § (1) A használt termék, mûalkotás, gyûjtemény, régiség
továbbértékesítési célú felvásárlása esetén az átvevõ adóalanynak e
tevékenysége vonatkozásában az e fejezetben foglalt elõírások szerint kell
adókötelezettségét teljesítenie.
(2) E fejezet alkalmazásában:
1. használt termék: az eredeti rendeltetésének megfelelõen még
hasznosítható, nem a 13. § (1) bekezdésének 23. pontja szerinti termék. Nem
minõsül használt terméknek a hulladék, és a jellegébõl adódóan ismételt
felhasználásra nem alkalmas termék, így különösen: a mezõgazdasági és
élelmiszeripari eredetû termék és a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl,
valamint a bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a
továbbiakban: jövedéki törvény) hatálya alá tartozó termék;
2. átvevõ adóalany: az az adóalany, aki (amely) továbbértékesítési céllal
szerez be használt terméket, mûalkotást, gyûjteményt, régiséget, függetlenül
attól, hogy a beszerzésre és továbbértékesítésre saját kockázatára, vagy saját
nevében, de a vevõ vagy az átadó megbízásából kerül sor. Átvevõ adóalanynak
minõsül az árverés szervezõje is;
3. árverés szervezõje: az az adóalany, aki gazdasági tevékenysége körében
árverésen saját nevében, megbízója javára használt terméket, mûalkotást,
gyûjteményt, régiséget ajánl megvételre az azért legtöbbet ígérõnek;
4. eladási ár: az átvevõ adóalany vevõjének a használt termék, mûalkotás,
gyûjtemény, régiség megszerzéséért fennálló tartozása;
5. felvásárlási ár: az átvevõ adóalanynak a használt termék, mûalkotás,
gyûjtemény, régiség megszerzéséért az átadó felé fennálló tartozása."]
"A KÜLÖNBÖZET SZERINTI ADÓZÁS
62. § (1) Az az adóalany, aki (amely)
a) adó fizetésére nem kötelezett személytõl, szervezettõl, vagy
b) olyan adóalanytól, aki (amely) a különbözet szerinti adózást
választotta,
terméket továbbértékesítési céllal vesz át, vagy árverés szervezõjeként a
terméket árverés útján értékesíti, jogosult arra, hogy jogainak és
kötelezettségeinek az e fejezetben meghatározott eltérésekkel tegyen eleget.
(2) E fejezet alkalmazásában:
1. termék: a 6. számú mellékletben meghatározott mûalkotás, gyûjtemény és
régiség, valamint az a birtokba vehetõ dolog, amely eredeti rendeltetésének
megfelelõen ismételt felhasználásra, hasznosításra még alkalmas;
2. adó fizetésére nem kötelezett személy, szervezet: az a személy,
szervezet, aki (amely) adó fizetésére e törvény rendelkezései alapján nem
kötelezett;
3. különbözet szerinti adózás: az e fejezetben szabályozott adózási mód;
4. eladási ár: az adóalanynak a termék értékesítésével szerzett
követelése, kivéve magát az e törvényben szabályozott adót;
5. beszerzési ár: az adóalanynak a termék átvételével vállalt tartozása,
beleértve a rá áthárított, illetve - termék import esetén - az általa
megfizetett adót is.
(3) A (2) bekezdés 1. pontjából következõen nem alkalmazhatók e fejezet
rendelkezései a jellegébõl adódóan ismételt felhasználásra, hasznosításra nem
alkalmas termékre, így különösen: a mezõgazdasági és élelmiszeripari eredetû
termékre, illetve a jövedéki szabályozásról és ellenõrzésrõl, valamint a
bérfõzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: jövedéki
törvény) hatálya alá tartozó termékre."
Indokolás: Lásd a T/3147/52/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Dr. Veres János képviselõ - kapcsolódva a T/3147/40.. sz. módosító
javaslathoz - a törvényjavaslat 21. § (3) bekezdésének a következõ módosítását
javasolja:
"(3) Az áfa-törvény 68. §-a [az] e törvény [kihirdetésének napján]
hatályba lépésével egyidejûleg hatályát veszti. A [kihirdetés] hatálybalépés
napjáig hiánytalanul benyújtott kérelmek elbírálásakor azonban az áfa-törvény
1996. [szeptember 1-jén] december 31-én hatályos 68. §-át még alkalmazni
kell."
Indokolás: Lásd a T/3147/51.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
7. Miklós László képviselõ - kapcsolódva a T/3147/24.. sz. módosító
javaslathoz - a törvényjavaslat 22 § (5) bekezdésének a következõ tartalmi és
szerkezeti módosítását javasolja:
"(5) A kedvezmény összege a kártyaolvasó beszerzésérõl szóló bizonylatban
szereplõ ellenérték [50 százaléka, kártyaolvasónként legfeljebb 50 000
forint.]
a) 75 százaléka, legfeljebb azonban 75.000 forint, ha a beszerzés 1997.
június 30-áig történik;
b) 50 százaléka, legfeljebb azonban 50.000 forint, ha a beszerzés 1997.
július 1-je és 1997. december 31-e között történik;
c) 25 százaléka, legfeljebb azonban 25.000 forint, ha a beszerzés 1997.
december 31-ét követõen történik."
Indokolás: Lásd a T/3147/49.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.
- a Költségvetési biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
II.
A Mezõgazdasági bizottság utólagos állásfoglalásai a T/3147/45.. sz.
ajánlás alábbi pontjánál:
Ajánláspont: Bizottság állásfoglalása: Elõterjesztõ állásfoglalása:
37. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
44. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1996. október 31.
Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Kádár Béla s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke a Költségvetési elnöke
Dr. Orosz Sándor s.k., Dr. Hack Péter s.k.,
a Mezõgazdasági bizottság elnöke az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke