1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3149/15..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Hivatkozva a Házszabály 94. § (1) bekezdésére,

a Kormány által T/3149.. számon,

az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (Art.) módosításáról

tárgykörû törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. § A törvényjavaslat 1. §-ában módosítani javasolt Art. 3. § (4) bekezdése

a következõképpen módosul:

"/4/ A társadalombiztositási alapokat - a társadalombiztositásról szóló

törvény szerint - megilletõ jogerõs járulék tartozásokra és a jogerõs

vámtartozásra e törvényt az adóhatóság által a költségvetési támogatás

vonatkozásában gyakorolható visszatartási jog tekintetében azonban

alkalmazni kell."

I n d o k l á s :

Az adózók biztonságos gazdálkodása, likviditása és a korrekt jogbiztonság

megköveteli, hogy csak olyan esetben lehessen a támogatást visszatartani, ha

az mindkét fél részérõl elismert, elfogadott, jogerõs határozaton vagy jogerõs

birósági végzésen alapul. A módosítás indokoltságát tovább növeli, hogy sajnos

minden területen tapasztalható (TB, Vám, APEH), hogy a folyószámlák nem a

valóságos korrekt állapotokat tükrözik - bevallások, befizetések, javitások,

átvezetések stb. nincsenek lekönyvelve. Ha a módosítást nem fogadják el, úgy

adózók tömegesen mehetnek tönkre, mivel az államigazgatási eljárás lassú,

bürokratikus és az adózó kezében nincs szankcionálási lehetõség az eljárás

meggyorsitására. A törvényjavaslat elfogadása esetén alapkövetelmény, hogy

minden érintett területen (APEH, VPOP, TB/ évente folyószámla egyeztetõt

küldjenek ki még akkor is, ha az nullás (a VPOP-nál megszûntették).

2. § A törvényjavaslat 3.§-ában az Art. 16.§ /8/ bekezdését kiegésziteni

javaslom:

" (8) Az adóhatóság az adószám megállapitását megtagadja, ha az adózó

által bejelentett adatok valótlanok vagy hiányosak és a hiánypótlásra

történt felszólitás eredménytelen maradt."

I n d o k l á s :

Szükségesnek tartjuk, hoy az adóhatóság legalább egyszer szólitsa fel az

adóalanyt a hiány pótlására, mielõtt megtagadja az adószám megállapitását. Az

Áe. mint az Art mögöttes jogszabálya a jelzett kérdést rendezi, de az adózók

széles körében nem ismert módon. További indok, hogy a leendõ adózó az

adóhatósággal és az adótörvényekkel, valamint az eljárási szabályokkal elõször

az adószám megállapitásánál találkozik, igy nem várható el tõle, hogy mindjárt

induláskor az eljárási szabályokat alaposan ismerje.

3. § A törvényjavaslat 3.§-ában az Art.16.§ /10/ bekezdés kiegészitését

javasolom:

" (10) A nyilvántartásból való törlésrõl az adóhatóság az adózót

haladéktalanul, a cégbiróságot és az önkormányzat jegyzõjét a határozat

jogerõre emelkedését követõ 8 napon belül értesiti. A törlési eljárás nem

ad felmentést az adózó elõirt bejelentési és e törvényben meghatározott

egyéb kötelezettsége alól."

I n d o k l á s :

A törvényjavaslat módosításának a célja a felmerülõ jogbizonytalanság

feloldása. A törvényjavaslat hatására várhatóan az adózó nem fogja

kezdeményezni az adószám megszûntetését, törlését, mivel az adóhatóság õt

hivatalból törli az önkormányzati, cégbirósági információ alapján. A jelen

körülmények között is sok gondot, problémát jelent, hogy az adózók jelentõs

számban a vállalkozói igazoalvány visszaadásával a vállalkozás megszûntetését

rendezettnek tekintik. A törvényjavaslat erre erõsit rá, igy mindenképpen

szükséges az adózói magatartás egyértelmû tisztázása.

4. § A törvényjavaslat 8.§-ában az Art.27.§ /4/ bekezdésének módosítását

javaslom:

"(4) Az adózót megilletõ költségvetési támogatás kiutalásának

esedékességérõl e törvény melléklete vagy törvény rendelkezik. Eltérõ

rendelkezés hiányában a költségvetési támogatást az igény (bevallás)

benyújtásának napjától számitott [30] 15 napon belül kell kiutalni. A

kiutalás napjának az számit, amikor az adóhatóság bankszámláját az azt

vezetõ pénzintézet megterhelte."

I n d o k l á s :

A költségvetési támogatásban részesülõ vállalkozások túlnyomórészt nem

tõkeerõs cégek. Számukra komoly likviditási problémát jelent a támogatások

kiutalási határidejének 30 napra emelése. A tömegközlekedési vállalatoknak a

fogyasztási árkiegészitésbõl is áfa-t kell fizetniük, mégpedig a tárgyhónapot

követõ hó 20-ig. A vállalkozások tehát kötelesek lesznek megfizetni annak a

fogyasztási árkiegészitésnek az áfa-ját, melyet még meg sem kaptak.

5. § A törvényjavaslat 11.§-ában az Art. 32.§ /3/-/4/-/8/ bekezdéseinek

módosítását javaslom:

" /3/ Az adózó a költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés,

adóvisszatérités) igénylésekor az erre a célra rendszeresitett

nyomtatványon nyilatkozik arról, hogy a nyilatkozat idõpontjában más

adóhatóságnál (vámhatóságnál) vagy társadalombiztositási szervnél van-e

esedékessé vált jogerõs tartozása és az milyen összegû."

" /4/ Az adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megilletõ

költségvetési támogatást (adóvisszaigénylést, adóvisszatéritést) az általa

nyilvántartott adótartozás, adók módjára behajtandó jogerõs köztartozás,

az adózó nyilatkozatában szereplõ - társadalombiztositási alapokat,

vámhatóságot, más adóhatóságot megilletõ - szintén jogerõs tartozás

összegéig visszatarthatja, és ezzel a tartozás megfizetettnek minõsül. Az

adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megilletõ költségvetési

támogatást (adóvisszaigénylést, adóvisszatéritést) az általa

nyilvántartott adótartozás, adók módjára behajtandó köztartozás, az adózó

nyilatkozatában szereplõ - társadalombiztositási alapokat,

vámhatóságot, más adóhatóságot megilletõ - tartozás összegéig

visszatarthatja, és ezzel a tartozás megfizetettnek minõsül. Az adóhatóság

visszatartási jogának gyakorlását az adózó kérelmére akkor mellõzheti, ha

a költségvetési támogatás, az adóvisszaigénylés, az adóvisszatérités

elmaradása az adózó gazdálkodási tevékenységét ellehetetlenitené. A

visszatartásról az adózót az adóhatóság határozattal értesiti. Az

adóhatóság a visszatartott összegbõl 8 napon belül utalja át a

nyilatkozatban szereplõ szervnek az adózóval szemben fennálló követelését.

Ha az igényelt költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés,

adóvisszatérités) összege az adózót terhelõ tartozások mindegyikére nem

nyújt fedezetet, azt az adóhatóság elõször a nála nyilvántartott tartozás

kiegyenlitésére számolja el, a fennmaradó összeget pedig a követelések

arányában utalja át."

" (8) Az állami és az önkormányzati adóhatóság, a vámhatóság, a

társadalombiztositási szervek az adózó [adófolyószámlájának]

folyószámlájának egyenlegérõl és a tartozásai után felszámitott késedelmi

pótlékról [- feltéve, hogy az adószámla tartozást vagy túlfizetést mutat -

] évente, augusztus 31-ig értesitést ad ki."

I n d o k l á s :

Összhangban a törvényjavaslat 1.§-ának, Art 3.§ (4) bekezdésének módosítása

során leirt indoklást a jelen módosítás során is fenntartjuk. Az adózók

ellehetetlenüléséhez vezethet, ha nem csak jogerõs tartozásokra vonatkozna a

visszatartási jog. Az adózóktól érdemi jogszerû nyilatkozatok nem várhatók el,

ha az érintett szervek a minimális szolgáltatást - folyószámlakivonat

megküldését - sem vállalják, azt nem teljesitik. A visszatartási kedvezmény

érvényesitésének feltétele a folyószámlák megküldése beleértve a 0-ásokat is.

6. § A törvényjavaslat 19.§-ában az Art. 56/A.§ (1) bekezdésének módosítását

akként javaslom, hogy a c.) pont hatályon kívül helyezõdjön:

"(1) Az általános megbizólevél alapján az adóhatóság alkalmazottja

jogosult az adókötelezettség teljesitésének ellenõrzése során a

vállalkozási tevékenységet folytató adózónál

a/ próbavásárlásra,

b/ leltárfelvételre

[c/ adókötelezettséget érintõ tények, adatok körülmények vizsgálatára]

I n d o k l á s :

Az adótisztségviselõk részére általános megbizólevelet az (1) bekezdés c./

pontjában megjelölt ellenõrzési cselekményre indokolatlan kiadni, mivel az a

revizornak a jogosultságát parttalanná teszi. Az adózók alkalmazottai a

vállalkzások részterületeit ismerik, azt sem az egész összefüggésében, igy nem

várható el tõlük olyan nyilatkozat, az ellenõröknek olyan segitségnyújtás

(adatszolgáltatás, bizonylatátadás stb.), amely egy megalapozott ellenõrzésnél

elengedhetetlen. A tévesen tényként felvett jegyzõkönyvek korrigálása utólag

nehézkes és körülményes.

7. § A törvényjavaslat 20.§-ában az Art. 60/A.§-ának elhagyását (törlését)

javaslom:

"[60/A.§ (1) Ha az adóhatóság megállapitása szerint az adózó

vagyongyarapodásával és az életvitelére forditott kiadásokkal nincs

arányban az adómentes, a bevallott és a bevallási kötelezettség alá nem

esõ, de megszerzett jövedelmének együttes összege, az adóhatóság az adó

alapját is becsléssel állapitja meg. Ez esetben - figyelemmel az ismert és

adóztatott jövedelmekre is - az adóhatóságnak azt kell megbecsülnie, hogy

a vagyongyarapodás és az életvitel fedezetéül a magánszemélynek milyen

összegû jövedelemre volt szüksége.

(2) Az adóhatóság az (1) bekezdés szerint feltárt

adóalapot annak az évnek az összevonás alá esõ jövedelméhez számitja

hozzá, amelyre nézve a jövedelemeltitkolást megállapitja. Ha a

vagyongyarapodás forrásaként az adózó több évi eltitkolt jövedelme

szolgált, az adóhatóság a vizsgálattal érintett évek között a jövedelmet

egyenlõ arányban megosztja és az adót az egyes években hatályos

jövedelemadó törvényekben meghatározott - összevonás alá esõ jövedelmekre

vonatkozó - adómértékkel állapitja meg.

(3) A becsléssel megállapitott adóalaptól való eltérést az

adózó hitelt érdemlõ adatokkal igazolhatja, egyebekben pedig az eljárásra

az e törvény VI. fejezetében foglalt rendelkezések az irányadók."]

I n d o k l á s :

A vagyonosodási vizsgálat vitatható, mivel annak alapjai, feltételei nincsenek

meg. A törvényjavaslat korrekt egzakt végrehajtása nem megoldható.

Visszamenõlegesség nem érvényesithetõ, igy a vizsgált idõszak megfoghatatlanná

válhat kiindulópont hiányában. A javaslat alkotmányossági szempontból is

aggályosnak mondható.

8. § A törvényjavaslat 22.§-ában az Art.70.§ /3/ bekezdésének módosítását

javaslom:

" (3) Az önellenõrzési pótlékot a késedelmi ótlék 50%-ának, ismételt

(adónemenként és idõszakonként) önellenõrzés esetén 75%-ának megfelelõ

mértékben kell felszámitani a bevallás benyújtására elõirt határidõ

leteltét követõ elsõ naptól a helyesbités nyilvántartásba történõ

feljegyzésének, illetve a magánszemély jövedelemadója esetén az

önellenõrzési lap benyújtásának napjáig. Ha az önellenõrzés pótlólagos

adófizetési kötelezettséget nem eredményezett, mert az adózó adóját az

eredeti esedékességkor vagy korábbi önellenõrzése során hiánytalanul

megfizette, 50.000 forint adókülönbözet felett a fizetendõ pótlék mértéke

5000 forint, magánszemély esetén 1000 forint, az itt leirtaktól

függetlenül az adózó jogosult - döntésétõl függõen - az általános

szabályok szerint az önellenõrzést végrehajtani, ha az számára kedvezõbb."

I n d o k l á s :

A pótlólagos adófizetési kötelezettséget nem eredményezõ önellenõrzéseknél

idnokolatlan és méltánytalan önellenõrzési pótlékjot fizetni. A jogalkotó

eredeti szándéka ez volt, amikor a jelképes 5000 forint önellenõrzési pótlékot

elõirta az esetleges több százmilliós adókülönbözetre végrehajtott

önellenõrzésre. A törvény nem kezelte külön (értékhatárral) a "nagy" és "kis"

önellenõrzéseket. A törvényjavaslat módosítása kihangsúlyozza, hogy joga van

döntenie az adózónak az általános szabályok szerinti önellenõrzés mellett, ha

az számára kedvezõbb.

9. § A törvényjavaslat 24.§-ában az Art. 72..§ /1/ bekezdésének módosítását

javaslom:

"(1) Adóhiány esetén adóbirságot kell fizetni. Az adóbirság mértéke - ha

törvény másként nem rendelkezik - az adóhiány 50%-a. Adóbirságot állapit

meg az adóhatóság akkor is, ha az adózó jogosulatlanul nyújtotta be

támogatási, adóvisszaigénylési, adóvisszatéritési kérelmét, vagy

igénylésre, támogatásra, visszatéritésre vonatkozó bevallását, és a

jogosultság hiányát az adóhatóság a kiutalás elõtt megállapitotta,

valamint bizonyitottan rosszhiszemûnek találta. A birság alapja ilyen

esetben a bizonyitottan rosszhiszemûen jogosulatlanul igényelt összeg."

I n d o k l á s :

Az adóbirság kiszabásának lehetõségét teremti meg, korlátozás nélkül a

törvényjavaslat, ha az adózó jogosulatlanul nyújtotta be a támogatási,

adóvisszaigénylési, adóvisszatéritési kérelmét vagy igénylésr, támogatásra,

visszatéritésre vonatkozó bevallását.

Megértem a jogalkotói szándékot, hogy a jogosulatlan áfa visszaigényléseket s

tb. ezúton is korlátozzák, a szándékkal egyetértek, de a megoldási módot nem

tudom elfogadni. Aránytalan szankcionálási lehetõséget jelentene a

tévedéseknél, elsõsorban a bevallási tévedéseknél. Például:

Elég gyakran elõfordul, hogy az ezer forintban kitöltendõ bevallást, igénylõ

lapot forintban töltik ki az adózók, ez elõfordul az önreviziónál is. Vagy az

igényelt áfa összeg jogos, csa még nem nyilt meg rá idõben a lehetõség. A

felvetett példák rámutatnak a probléma sokszinûségére, a törvényjavaslat

módosítása kezeli a rosszhiszemû jogosulatlan visszaigényléseket.

10. § A törvényjavaslat 25.§-át törölni javaslom, igy az Art 74.§ (13)-(14)

újonnan megállapitott bekezdései törlésre kerülnek, ezért az Art 74-§ (13)-

(14) bekezdései eredeti ta rtalommal változatlanul érvényben maradnak.

"(13) [A vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyek 100 ezer,

más adózók 200 ezer forintig terjedõ mulasztási birsággal sújthatók, ha

a) a jogszabályokban elõirt bizonylatok, könyvek, nyilvántartások

hiányával vagy azoknak az elõirásoktól eltérõ vezetésével,

b) hibás vagy valótlan adatszolgáltatással,

c) nyilatkozattétel elmulasztásával (tanuvallomás jogosulatlan

megtagadásával) vagy más módon az ellenõrzést akadályozzák,

d) a költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés, adóvisszatérités)

igénylésénél valótlan tartalmú nyilatkozatot tettek.]

Mulasztási birság adható ki az adózással összefüggõ

a) jogszabályokban elõirt bizonylatok, könyvek, nyilvántartások hiánya,

azok vezetésének elmulasztása, e törvény 33.§-ában foglalt elõirásoktól

eltérõ vezetése, a bizonylatban, könyvekben, nyilvántartásokban

helytelen vagy valótlan adatok feltüntetése,

b) az adóhatóság felszólitásában elõirt, az adójogszabályok szerint az

adózó által megõrzendõ iratok bemutatásának elmulasztása,

c) az adóalap, az adó, a költségvetési támogatás megállapitásához

szükséges iratok átadásának megtagadásával vagy egyéb módon az

ellenõrzés eredményes lefolytatásának akadályozása,

d) hibás vagy valótlan adatszolgáltatás,

e) nyilatkozattétel elmulasztása esetén. A mulasztási birság mértéke a

vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyek esetében 100 ezer

forintig, más adózók esetében 200 ezer forintig terjedhet.

(14) [Az adóhatóság az adót, költségvetési támogatást megállapitó

törvényben megállapitott kötelezettségnek az (1)-(13) bekezdésben nem

szabályozott megszegése esetén a magánszemély adózót 20 ezer, más adózót

50 ezer forintig terjedõ mulasztási birsággal sújthatja.]"

I n d o k l á s :

A szankció rendszeren belül a mulasztási birsággal sújtható jogsértõ

magatartások körét továbbra is a jelenlegi pozitiv nevesitõ megközelités

megfogalmazásával látom indokoltnak biztositani a javaslat szerinti negativ

megfogalmazással szemben. Jobban elvárható a törvényhozástól a pontos tételes

felsorolás, hogy mire terjed ki szankció, mint az egyszerû állampolgártól,

adózótól az, hogy kitalálja az éppen aktuális magatartása vajon mulasztási

birsággal sújtható-e vagy nem. Az adózó jogkövetõ magatartását nem segiti elõ,

a jogbizonytalanság nõ a törvényjavaslat elfogadása esetén.

11. § A törvényjavaslat 26.§-ában az Art. 74/B.§ (1) bekezdésének módosítását

javaslom:

" (1) Ha az adóhatóság megállapitása szerint az adózó az adóköteles

tevékenység célját szolgáló ugyanazon helyiségben (mûhely, üzlet, telep

stb.) [az elsõ ellenõrzéstõl számitott egy] két éven belül [második]

negyedik alkalommal mulasztotta el számla - vagy nyugtaadási

kötelezettségét, a 74.§ (12) bekezdése szerinti mulasztási birság

kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló helyiséget [6]

3 [a harmadik] az ötödik alkalommal [10] 5, a [negyedik] hatodik és

minden további alkalommal [20] 10 napra lezárja, [függetlenül attól, hogy

a második és a további ellenõrzések között milyen idõtartam telt el]."

I n d o k l á s :

Az üzletbezárásra vonatkozó hatályos rendelkezések további szigoritását nem

tartom indokoltnak, a jelenlegi szankció rendszer mellett. Figyelembe kell

venni, hogy a számlaadási, nyugtaadási kötelezettség elmulasztása többlépcsõs

kapcsolt szankciórendszert jelent, igy jelentõs pénzbirság (elõzõ duplája -

induló 100 ezer forint) megfizetése mellett az üzletbezárás erkölcsi és anyagi

veszteséggel jár. Nem szabad figyelmen kivül hagyni, hogy az üzletekben

általában alkalmazottak dolgoznak és nem mindig felelõsségteljesen -

függetlenül attól, hogy az alkalmazottakért a vállalkozók felelnek -. A

halmozott jogkövetkezményeknek célszerû szinkronban lenni a cselekmény

súlyával figyelemmel arra, hogy csak a legális vállalkozókat lehet büntetni, a

fekete gazdaság szereplõit nem (az igazi bevételeltitkolók ebben a körben

találhatók).

12. § A törvényjavaslat 27.§-ában az Art. 76.§ új (2) bekezdés törlését

javaslom:

" [(2) A magánszemély adózót, ha az adóigazgatási eljárásban nem

személyesen jár el, törvényes képviselõje, közokiratban vagy teljes

bizonyitó erejû magánokiratban foglalt meghatalmazás alapján más nagykorú

személy, továbbá ügyvéd, ügyvédi iroda, adószakértõ, adótanácsadó, nem

magánszemély adózót a rá vonatkozó jogszabály szerint képviseleti joggal

rendelkezõ személy, továbbá ügyvéd, ügyvédi iroda, adószakértõ,

adótanácsadó képviselheti a jogszabály szerinti megbizás alapján.]"

I n d o k l á s :

A törvényjavaslat kivitelezhetetlen a gyakorlatban, megbénitaná az

államigazgatást. A közokiratban vagy teljes bizonyitó erejû magánokiratban

foglalt meghatalmazás nem várható el a magánszemélyektõl, de még a

vállalkozóktól sem. A helyzet abszurditását jelenti, hogy pl. egy idõs

mozgásában korlátozott állampolgár elõször keressen fel egy közjegyzõt,

fizesse meg, majd az igy meghatalmazott, pl. szomszéd javithatja az

adóbevallást vagy beadhat adatmódosítást, vagy a hozzátatozó nélküli,

fizessen ügyvédet, adótanácsadót, adószakértõt a nyugdijából.

Társadalmi szervezetek, alapitványok alkalmazottai nem járhatnának el, pl.

adóügyekben, mivel erre a képviseleti joggal rendelkezõ személy az egyedüli

jogosult. A gyakorlatban még a két tanulval aláirt egyszerû meghatalmazás

elvárása is komoly követelmény, biztositás nehézkes.

13. § A törvényjavaslat 32.§-ában az Art. 85.§ (1) bekezdésének módosítását

javaslom:

"(1) A felettes adóhatóság, illetve a pénzügyminiszter kérelemre vagy

hivatalból felügyeleti intézkedést tesz, ha az ügyben eljárt adóhatóság

határozata jogszabálysértõ, vagy határozathozatalra jogszabálysértõ módon

nem került sor. A felettes adóhatóság, illetve a pénzügyminiszter az

utólagos adómegállapitás korlátaira is figyelemmel a jogszabálysértõ

határozatot megváltoztatja, megsemmisiti, és új eljárás lefolytatását

rendeli el, vagy az elsõ fokú adóhatóságot eljárás lefolytatására

utasitja. [A felettes adóhatóság a felügyeleti intézkedés iránti kérelmet

érdemi vizsgálat nélkül utasithatja el, ha a határozat birósági

felülvizsgálatának kezdeményezésére nyitvaálló határidõ még nem telt el,

az adózó a határozat felülvizsgálatára jgosult biróságnál keresetlevelét

elõterjesztette, továbbá az adózó a határozat birósági felülvizsgálatát

nem kérte, bár erre a lehetõségre az adóhatóság a figyelmét szabályszerûen

felhivta, illetve a kérelem alapján a határozat jogszabálysértõ volta nem

valószinûsithetõ.]"

I n d o k l á s :

A javaslat a felügyeleti intézkedést kizárólag hivatalból a közigazgatás

irányitási viszonyain belül mûködõ, a felettes szerv jogositványaiként kivánja

megtartani. A kérelemre is inditható eljárás megszûntetése az adózó

jogorvoslati lehetõségeinek durva csökkentését jelenti. Egy jól m ûködõ,

hatékony rendszer kerülne megszûntetésre, a birósági perek emelkedése mellett.

Az adóhatóság mûködésének hiányosságai, zavarai kerültek napvilágra, idõben

megfogott, visszacsatolt, lokalizált formában. Az együttmûködés mindkét -

három - fél számára elfogadható és hatékony volt.

14. § A törvényjavaslat 39. §-ában az Art. 39. §-át egy új, (9) sorszámú

bekezdéssel javaslom kiegészíteni:

Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény

15. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

Az eljáró közigazgatási szerv vezetõje a határidõt indokolt esetben egy ízben

legfeljebb harminc nappal meghosszabbíthatja. errõl - kérelemre indult eljárás

esetén - az ügyfelet értesíteni kell. A meghosszabított határidõ túllépésére a

közigazgatási szerv részérõl jogvesztõ.A felügyeleti szervnek a mulasztást

elkövetõ közigazgatási szervre (vezetõre beosztottra) értelemszerûen

alkalmazni kell az Art. 74. §-ába foglalt, mulasztási bírságra vonatkozó

rendelkezést.

Indoklás

Az APEH ugyanolyan végrehajtója az anyagi jogszabályoknak mint az adóalany,

csak a másik oldalon. Az Art-ban és a hivatkozott az államigazgatási eljárási

törvényben (Ae.)az adóalanyok jogait és kötelezetségeit azonos alapon kell

meghatározni. Az Ae. 15. §-a elõírja az érdemi határozathozatal határidejét.

de egyetlen törvényhely sem szankcionálja a mulasztást.

sajnos egyáltalán nem egyedi eset, hogy például az adófolyószámla rendezésénél

- öt éven keresztül - minden évben megállapítja az adóhatóság a rendezendõ

tételeket, de az könyvelésre nem kerül. Az adózó minden évben kénytelen

eltûrni az adóhivatal tartozását., mivel az államigazgatási szervek jogkövetõ

magatartását nem lehetett kikényszeríteni.

Budapest, 1996. október 14.

dr. Sümeghy Csaba

FIDESZ

Eleje Honlap