ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az
adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosítását célzó T/3149.. számú
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
A törvényjavaslat 11.§ (1) bekezdésének az alábbi módosítását javasoljuk:
(1) Az Art. 32. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a
jelenlegi (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és számozása (4)
bekezdésre változik.
"(3) Az adózó a költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés,
adóvisszatérítés) igénylésekor az erre a célra rendszeresített
nyomtatványon nyilatkozik arról, hogy a nyilatkozat idõpontjában más
adóhatóságnál (vámhatóságnál) vagy társadalombiztosítási szervnél van-e
esedékessé vált tartozása és az milyen összegû.
(4) Az adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megilletõ
költségvetési támogatást (adóvisszaigénylést, adóvisszatérítést) az általa
nyilvántartott adótartozás, adók módjára behajtandó köztartozás, az adózó
nyilatkozatában szereplõ [- társadalombiztosítási alapokat, vámhatóságot,
más adóhatóságot megilletõ -], továbbá más adóhatóságot, vámhatóságot, vagy
társadalombiztosítási szervet megilletõ, általuk közölt tartozás összegéig
visszatarthatja, és ezzel a tartozás megfizetettnek minõsül. Az adóhatóság
visszatartási jogának gyakorlását az adózó kérelmére akkor mellõzheti, ha a
költségvetési támogatás, az adóvisszaigénylés, az adóvisszatérítés
elmaradása az adózó gazdálkodási tevékenységét ellehetetlenítené. A
visszatartásról az adózót az adóhatóság határozattal értesíti. Az
adóhatóság a visszatartott összegbõl 8 napon belül utalja át a
nyilatkozatban szereplõ szervnek az adózóval szemben fennálló követelését.
Ha az igényelt költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés,
adóvisszatérítés) összege az adózót terhelõ tartozások mindegyikére nem
nyújt fedezetet, azt az adóhatóság elõször a nála nyilvántartott tartozás
kiegyenlítésére számolja el, a fennmaradó összeget pedig a követelések
arányában utalja át."
Indokolás:
A gyakorlati tapasztalatok egyértelmûen igazolják, hogy ezzel a "bizalmi
elvre" alapozott jogi szabályozással a kívánt cél nem érhetõ el, mivel a
valótlan nyilatkozat jogkövetkezményeitõl nem kell tartania az adózónak,
tekintve, hogy az adóhatóság utólag sem fog olyan információkkal rendelkezni,
amelyek az adózó nyilatkozatát megdöntenék.
A fentiekre tekintettel javasoljuk a tervezetet úgy módosítani, hogy a
tartozást nyilvántartó más adóhatóság , vámhivatal és a társadalombiztosítási
szervezet kapjon lehetõséget arra, hogy az általuk nyilvántartott esedékes
tartozás összegérõl az állami adóhatóságot tájékoztassák annak nyilvántartása
végett.
Budapest, February 10, 1997
Farkas Imre Búzás Sándor
országgyûlési képviselõ országgyûlési
képviselõ