ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3149/31..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az

adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosítását célzó T/3149.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

A törvényjavaslat 11.§ (1) bekezdésének az alábbi módosítását javasoljuk:

(1) Az Art. 32. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és számozása (4)

bekezdésre változik.

"(3) Az adózó a költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés,

adóvisszatérítés) igénylésekor az erre a célra rendszeresített

nyomtatványon nyilatkozik arról, hogy a nyilatkozat idõpontjában más

adóhatóságnál (vámhatóságnál) vagy társadalombiztosítási szervnél van-e

esedékessé vált tartozása és az milyen összegû.

(4) Az adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megilletõ

költségvetési támogatást (adóvisszaigénylést, adóvisszatérítést) az általa

nyilvántartott adótartozás, adók módjára behajtandó köztartozás, az adózó

nyilatkozatában szereplõ [- társadalombiztosítási alapokat, vámhatóságot,

más adóhatóságot megilletõ -], továbbá más adóhatóságot, vámhatóságot, vagy

társadalombiztosítási szervet megilletõ, általuk közölt tartozás összegéig

visszatarthatja, és ezzel a tartozás megfizetettnek minõsül. Az adóhatóság

visszatartási jogának gyakorlását az adózó kérelmére akkor mellõzheti, ha a

költségvetési támogatás, az adóvisszaigénylés, az adóvisszatérítés

elmaradása az adózó gazdálkodási tevékenységét ellehetetlenítené. A

visszatartásról az adózót az adóhatóság határozattal értesíti. Az

adóhatóság a visszatartott összegbõl 8 napon belül utalja át a

nyilatkozatban szereplõ szervnek az adózóval szemben fennálló követelését.

Ha az igényelt költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés,

adóvisszatérítés) összege az adózót terhelõ tartozások mindegyikére nem

nyújt fedezetet, azt az adóhatóság elõször a nála nyilvántartott tartozás

kiegyenlítésére számolja el, a fennmaradó összeget pedig a követelések

arányában utalja át."

Indokolás:

A gyakorlati tapasztalatok egyértelmûen igazolják, hogy ezzel a "bizalmi

elvre" alapozott jogi szabályozással a kívánt cél nem érhetõ el, mivel a

valótlan nyilatkozat jogkövetkezményeitõl nem kell tartania az adózónak,

tekintve, hogy az adóhatóság utólag sem fog olyan információkkal rendelkezni,

amelyek az adózó nyilatkozatát megdöntenék.

A fentiekre tekintettel javasoljuk a tervezetet úgy módosítani, hogy a

tartozást nyilvántartó más adóhatóság , vámhivatal és a társadalombiztosítási

szervezet kapjon lehetõséget arra, hogy az általuk nyilvántartott esedékes

tartozás összegérõl az állami adóhatóságot tájékoztassák annak nyilvántartása

végett.

Budapest, February 10, 1997

Farkas Imre Búzás Sándor

országgyûlési képviselõ országgyûlési

képviselõ

Eleje Honlap