- 1 -

______________

bizjelen\T3149res.doc

T/3149/41.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi Gazdasági bizottságának

bizottságának

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Önkormányzati és rendészeti bizottságának

a j á n l á s a

az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosításáról szóló T/3149..

sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), a Gazdasági bizottsága, a Költségvetési és pénzügyi

bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), valamint az Önkormányzati

és rendészeti bizottsága (továbbiakban: Önkormányzati bizottság) megvitatta az

adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.)

módosításáról szóló, T/3149.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá

az ahhoz benyújtott T/3149/6.-40. számú módosító javaslatokat.

Keller László képviselõ a T/3149/24. számú módosító indítványát

visszavonta.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Art. 3. §

(4) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/1.. § Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban:

Art.) 3. §-ának (4) bekezdése a következõ rendelkezéssel egészül ki:/

"A társadalombiztosítási alapokat - a társadalombiztosításról szóló

törvény szerint - megilletõ jogerõs járulék tartozásokra és a jogerõs

vámtartozásra e törvényt az adóhatóság által a költségvetési támogatás

vonatkozásában gyakorolható visszatartási jog tekintetében azonban alkalmazni

kell."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Art.

16. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/2.. § Az Art. 16. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(4) Az önkormányzati adóhatóság - ha az önkormányzat másként nem

rendelkezik - az adózót a (2) és (3) bekezdésben foglaltak szerint tartja

nyilván. Amennyiben az adózó adóazonosító jellel nem rendelkezik,

adóbevallásával egyidejûleg [köteles] az adóazonosító jel megállapításához

szükséges, a 12. § (1) bekezdésében felsorolt adatokat köz[öln]li az

önkormányzati adóhatósággal. Az önkormányzati adóhatóság megkeresésére az

állami adóhatóság a 12. § (1) bekezdésében foglalt adatok közlése esetén az

adóazonosító számmal nem rendelkezõ magánszemély adóazonosító jelét

megállapítja és errõl az önkormányzati adóhatóságot értesíti. Az önkormányzati

adóhatóság a magánszemélyt errõl tájékoztatja."

T/3149/12.

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 34.

pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3149/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában az Art. 16. §

(8) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/3.. § Az Art. 16. §-ának (8) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép, egyidejûleg e § a következõ (9)-(10) bekezdésekkel egészül ki:/

"(8) Az adóhatóság az adószám megállapítását megtagadja, ha az adózó

által bejelentett adatok valótlanok, vagy hiányosak és a hiánypótlásra történt

felszólítás eredménytelen maradt."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában az Art. 16. §

(10) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/3.. § Az Art. 16. §-ának (8) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép, egyidejûleg e § a következõ (9)-(10) bekezdésekkel egészül ki:/

"(10) A nyilvántartásból való törlésrõl az adóhatóság az adózót

haladéktalanul, a cégbíróságot és az önkormányzat jegyzõjét a határozat

jogerõre emelkedését követõ 8 napon belül értesíti. A törlési eljárás nem ad

felmentést az adózó elõírt bejelentési és e törvényben meghatározott egyéb

kötelezettsége alól."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/3. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. Dr. Lusztig Péter és dr. Toller László képviselõk a törvényjavaslat 7.

§-ában az Art. 26. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"7. § Az Art. 26. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az adótartozás átvállalásához az adóhatóság azzal a feltétellel

járulhat hozzá, ha az eredetileg kötelezett adózó az átvállalt tartozásért

kezességet vállal. Ha az adótartozást átvállaló az átvállalt tartozást az

esedékességig nem fizeti meg, a tartozás a kezességet vállaló eredetileg

kötelezett adózótól külön megfizetésre kötelezõ határozat nélkül

végrehajtható.""

Indokolás: Lásd a T/3149/25.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ, dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ és

Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János képviselõk a

törvényjavaslat 8. §-ában az Art. 27. § (4) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

T/8.. § Az Art. 27. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(4) Az adózót megilletõ költségvetési támogatás kiutalásának

esedékességérõl e törvény melléklete vagy törvény rendelkezik. Eltérõ

rendelkezés hiányában a költségvetési támogatást az igény (bevallás)

benyújtásának napjától számított [30] 15 napon belül kell kiutalni. A kiutalás

napjának az számít, amikor az adóhatóság bankszámláját az azt vezetõ

pénzintézet megterhelte."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/4., T/3149/16., és T/3149/27.. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

7. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András és Karakas János képviselõk

a törvényjavaslat 9. §-ában az Art. 28. § (1) bekezdésének a következõ

kiegészítését javasolják:

"9. § Az Art. 28. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A fizetési kötelezettséget a bankszámlával rendelkezõ adózónak

átutalási megbízással, vagy belföldi postautalvánnyal, bankszámlával

(pénzforgalmi számlával) nem rendelkezõ adózónak belföldi postautalvánnyal

vagy folyószámlájáról történõ átutalással kell teljesítenie.""

Indokolás: Lásd a T/3149/26.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésében

az Art. 32. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/11.. § (1) Az Art. 32. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és

számozása (4) bekezdésre változik./

"(3) Az adózó a költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés,

adóvisszatérítés) igénylésekor az erre a célre rendszeresített nyomtatványon

nyilatkozik arról, hogy a nyilatkozat idõpontjában más adóhatóságnál

(vámhatóságnál) vagy társadalombiztosítási szervnél van-e esedékessé vált

jogerõs tartozása és az milyen összegû."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. Farkas Imre és Búzás Sándor képviselõk a törvényjavaslat 11. § (1)

bekezdésében az Art. 32. § (4) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

T/11.. § (1) Az Art. 32. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és

számozása (4) bekezdésre változik./

"(4) Az adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megilletõ

költségvetési támogatást (adóvisszaigénylést, adóvisszatérítést) az általa

nyilvántartott adótartozás, adók módjára behajtandó köztartozás, az adózó

nyilatkozatában szereplõ [- társadalombiztosítási alapokat, vámhatóságot, más

adóhatóságot megilletõ -], továbbá más adóhatóságot, vámhatóságot, vagy

társadalombiztosítási szervet megilletõ, általuk közölt tartozás összegéig

visszatarthatja, és ezzel a tartozás megfizetettnek minõsül. Az adóhatóság

visszatartási jogának gyakorlását az adózó kérelmére akkor mellõzheti, ha a

költségvetési támogatás, az adóvisszaigénylés, az adóvisszatérítés elmaradása

az adózó gazdálkodási tevékenységét ellehetetlenítené. A visszatartásról az

adózót az adóhatóság határozattal értesíti. Az adóhatóság a visszatartott

összegbõl 8 napon belül utalja át a nyilatkozatban szereplõ szervnek az

adózóval szemben fennálló követelését. Ha az igényelt költségvetési támogatás

(adóvisszaigénylés, adóvisszatérítés) összege az adózót terhelõ tartozások

mindegyikére nem nyújt fedezetet, azt az adóhatóság elõször a nála

nyilvántartott tartozás kiegyenlítésére számolja el, a fennmaradó összeget

pedig a követelések arányában utalja át."

Indokolás: Lásd a T/3149/31.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésében

az Art. 32. § (4) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/11.. § (1) Az Art. 32. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és

számozása (4) bekezdésre változik./

"(4) Az adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megilletõ

költségvetési támogatást (adóvisszaigénylést, adóvisszatérítést) az általa

nyilvántartott adótartozás, adók módjára behajtandó jogerõs köztartozás, az

adózó nyilatkozatában szereplõ - társadalombiztosítási alapokat, vámhatóságot,

más adóhatóságot megilletõ - szintén jogerõs tartozás összegéig

visszatarthatja, és ezzel a tartozás megfizetettnek minõsül. Az adóhatóság

visszatartási jogának gyakorlását az adózó kérelmére akkor mellõzheti, ha a

költségvetési támogatás, az adóvisszaigénylés, az adóvisszatérítés elmaradása

az adózó gazdálkodási tevékenységét ellehetetlenítené. A visszatartásról az

adózót az adóhatóság határozattal értesíti. Az adóhatóság a visszatartott

összegbõl 8 napon belül utalja át a nyilatkozatban szereplõ szervnek az

adózóval szemben fennálló követelését. Ha az igényelt költségvetési támogatás

(adóvisszaigénylés, adóvisszatérítés) összege az adózót terhelõ tartozások

mindegyikére nem nyújt fedezetet, azt az adóhatóság elõször a nála

nyilvántartott tartozás kiegyenlítésére számolja el, a fennmaradó összeget

pedig a követelések arányában utalja át."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdésében

az Art. 32. § (8) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/(2) Az Art. 32. §-a jelenlegi (4)-(5) bekezdésének számozása (5)-(6)

bekezdésre változik, a § a következõ (7) bekezdéssel egészül ki, és

egyidejûleg a jelenlegi (6)-(7) bekezdéseinek helyébe a következõ

rendelkezések lépnek és számozásuk (8)-(9) bekezdésre változik./

"(8) Az állami és az önkormányzati adóhatóság, a vámhatóság, a

társadalombiztosítási szervek az adózó [adó]folyószámlájának egyenlegérõl és a

tartozásai után felszámított késedelmi pótlékról [- feltéve, hogy az adószámla

tartozást vagy túlfizetést mutat -] évente, augusztus 31-ig értesítést ad ki."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

12. Dr. Lusztig Péter és dr. Toller László képviselõk a törvényjavaslat

11. § (1) bekezdésében az Art. 32. § (4) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

T/11.. § (1) Az Art. 32. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és

számozása (4) bekezdésre változik./

"(4) Az adóhatóság az általa felülvizsgált, az adózót megilletõ

költségvetési támogatást (adóvisszaigénylést, adóvisszatérítést) az általa

nyilvántartott adótartozás[, adók módjára behajtandó köztartozás,] és az adózó

nyilatkozatában szereplõ - társadalombiztosítási alapokat[, vámhatóságot,]

vagy más adóhatóságot megilletõ - tartozás összegéig visszatarthatja, és ezzel

a tartozás megfizetettnek minõsül. [Az adóhatóság visszatartási jogának

gyakorlását az adózó kérelmére akkor mellõzheti, ha a költségvetési támogatás,

az adóvisszaigénylés, az adóvisszatérítés elmaradása az adózó gazdálkodási

tevékenységét ellehetetlenítené.] A visszatartásról az adózót az adóhatóság

határozattal értesíti. Az adóhatóság a visszatartott összegbõl [8] 15 napon

belül utalja át a nyilatkozatban szereplõ szervnek az adózóval szemben

fennálló követelését. Ha az igényelt költségvetési támogatás

(adóvisszaigénylés, adóvisszatérítés) összege az adózót terhelõ tartozások

mindegyikére nem nyújt fedezetet, azt az adóhatóság elõször a nála

nyilvántartott tartozás kiegyenlítésére számolja el, a fennmaradó összeget

pedig a követelések arányában utalja át."

Indokolás: Lásd a T/3149/28.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Farkas Imre és Búzás Sándor képviselõk a törvényjavaslat 12. §-ában

az Art. 42. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"12. § Az Art. 42. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) Az önadózás útján megállapított vagy megállapítani elmulasztott

adót, adóalapot - az illeték kivételével - és a költségvetési támogatást az

adózó helyesbítheti. Ha az adózó az adóhatóság ellenõrzésének megkezdését

megelõzõen feltárja, hogy az adóalapját, az adót, a költségvetési támogatást

nem a jogszabálynak megfelelõen állapította meg vagy bevallása számítási hiba,

vagy más elírás miatt az adó, költségvetési támogatás alapja, összege

tekintetében hibás, bevallását önellenõrzéssel módosíthatja. Nem minõsül

önellenõrzésnek, ha az adózó bevallását késedelmesen nyújtja be, és késedelmét

nem igazolja, vagy igazolási kérelmét az adóhatóság elutasítja. Nem minõsül

önellenõrzésnek továbbá, ha az elõzõ elszámolási idõszak(ok) göngyölített

levonható, de vissza nem igényelhetõ általános forgalmi adóját az adózó

tévesen állapította meg. Ezeket a módosításokat a helyesbítést követõen az

esedékes általános forgalmi adó bevallásba kell beállítani, mindaddig amíg az

adózó az adóéven belül göngyölítetten eléri, vagy meghaladja az alanyi

adómentesség választására jogosító értékhatárt. Nincs helye önellenõrzésnek,

ha az adózó a törvényben megengedett választási lehetõséggel jogszerûen élt,

és ezt az önellenõrzéssel változtatná meg.""

Indokolás: Lásd a T/3149/29.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. Farkas Imre és Búzás Sándor képviselõk a törvényjavaslat 12. §-ában

az Art. 42. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"12. § Az Art. 42. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) Az önadózás útján megállapított vagy megállapítani elmulasztott

adót, adóalapot - az illeték kivételével - és a költségvetési támogatást az

adózó helyesbítheti. Ha az adózó az adóhatóság ellenõrzésének megkezdését

megelõzõen feltárja, hogy az adóalapját, az adót, a költségvetési támogatást

nem a jogszabálynak megfelelõen állapította meg vagy bevallása számítási hiba,

vagy más elírás miatt az adó, költségvetési támogatás alapja, összege

tekintetében hibás, bevallását önellenõrzéssel módosíthatja. Jogi személy és

egyéb szervezet az önellenõrzésre egy esetben jogosult. Nem minõsül

önellenõrzésnek, ha az adózó bevallását késedelmesen nyújtja be, és késedelmét

nem igazolja, vagy igazolási kérelmét az adóhatóság elutasítja. Nincs helye

önellenõrzésnek, ha az adózó a törvényben megengedett választási lehetõséggel

jogszerûen élt, és ezt az önellenõrzéssel változtatná meg.""

Indokolás: Lásd a T/3149/32.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 13. §-ában az Art. 45. §-

át új (6) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"13. § (1) Az Art. 45. §-ának (4) bekezdése a következõ n) ponttal

egészül ki:

[(4) A 3. számú mellékletben megállapított feltételek szerint az

adóhatósághoz adatot szolgáltat:]

"n/ az adókedvezmény (adómentesség) igénybevételére jogosító igazolást

kiállító szerv."

(2)

"(6) A munkáltató és a kifizetõ a személyi jövedelemadóról szóló törvény

szabályai szerint az összevont adóalap adójának legmagasabb adókulcsával vonja

le az adóelõleget, illetve az adót, amennyiben az adózó a 16. § (5)

bekezdésében meghatározott módon adóazonosító számát nem tudja közölni. Ilyen

esetben a munkáltató és a kifizetõ adatszolgáltatása az adóazonosító szám

helyett az adózó nevét, születési helyét, idejét, lakóhelyét és anyja

leánykori nevét tartalmazza.""

Megjegyzés: A módosító javaslathoz a következõ jogtechnikai kiegészítést

javasoljuk: "Az Art. 45. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:"

Indokolás: Lásd a T/3149/36. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. a megjegyzésben foglalt

jogtechnikai kisegészítéssel együtt támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 16. § (1)

bekezdésében az Art. 49. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/16.. § (1) Az Art. 49. §-ának (1)-(2) és (4) bekezdései helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:/

"(1) Az adó, a költségvetési támogatás és a jogszabály alapján a központi

költségvetés terhére garanciavállalás (kezesség) címén kifizetett tartozások

behajtása ügyében - ha törvény másként nem rendelkezik - elsõ fokon az Adó- és

Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: [Hivatal] APEH) területi szerve

(elsõ fokú állami adóhatóság) jár el."

T/3149/8.., 9., 10., 13.,

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 17.,

18., 21., 44. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3149/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában az Art.

50. § (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/17.. § Az Art. 50. §-ának (3)-(4) és (6)-(7) bekezdései helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:/

"(6) A külföldi utas, a külföldön bejegyzett vállalkozás, továbbá a

diplomáciai és konzuli képviseletek, az ezekkel egy tekintet alá esõ

nemzetközi szervezetek és tagjaik általános forgalmi adó visszatérítésének

elbírálására, illetõleg a Magyar Köztársaság területén sem székhellyel, sem

telephellyel, sem állandó vagy ideiglenes lakóhellyel, tartózkodási hellyel

nem rendelkezõ külföldi személy, továbbá a külföldön tevékenységet végzõ

társasági adóalany adóügyében az eljárásra - ha jogszabály másként nem

rendelkezik - kizárólag a [Hivatal] APEH Észak-budapesti Igazgatósága

illetékes."

Indokolás: Lásd a T/3149/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18.1 Az Alkotmányügyi bizottság és a Gazdasági bizottság a

törvényjavaslat 17. §-ában az Art. 50. § (7) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

T/17.. § Az Art. 50. §-ának (3)-(4) és (6)-(7) bekezdései helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:/

"(7) A fegyveres erõk és [fegyveres testületek] rendvédelmi szervek,

továbbá azok hivatásos és továbbszolgáló állományú tagjai, polgári

alkalmazottai adóügyeiben - a helyi adók és az illetékügyek kivételével - az

eljárásra kizárólag a Hivatal Észak-budapesti Igazgatósága illetékes."

Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 18.2 és

18. pontjában ismertetett javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/3149/38. és a T/3149/40. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatottal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18.2 Az Önkormányzati bizottság - kapcsolódva dr. K. Csontos Miklós

képviselõ T/3149/9.. számú módosító indítványához - a törvényjavaslat 17. §-

ában az Art. 50. § (7) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/17.. § Az Art. 50. §-ának (3)-(4) és (6)-(7) bekezdései helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:/

"(7) A fegyveres erõk és [fegyveres testületek] rendészeti szervek,

továbbá azok hivatásos és továbbszolgáló állományú tagjai, polgári

alkalmazottai adóügyeiben - a helyi adók és az illetékügyek kivételével - az

eljárásra kizárólag a Hivatal Észak-budapesti Igazgatósága illetékes."

Indokolás: Lásd a T/3149/39. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatottal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában az Art.

50. § (7) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/17.. § Az Art. 50. §-ának (3)-(4) és (6)-(7) bekezdései helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:/

"(7) A fegyveres erõk és fegyveres testületek és rendvédelmi szervek,

továbbá azok hivatásos és továbbszolgáló állományú tagjai, polgári

alkalmazottai adóügyeiben - a helyi adók és az illetékügyek kivételével - az

eljárásra kizárólag a [Hivatal] APEH Észak-budapesti Igazgatósága illetékes."

Indokolás: Lásd a T/3149/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

19. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 18. §-ában az Art. 53. §

(4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/18. § Az Art. 53. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(4) Ellenõrzést kell lefolytatni a vállalkozónál, ha felszámolását

(végelszámolását) rendelték el, a vállalkozó átalakulása, adókötelezettségének

megszûnése vagy más jogutód nélküli megszûnése esetén pedig akkor, ha az Adó-

és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal elnöke így rendelkezik. Kötelezõ az

ellenõrzést lefolytatni az Állami Számvevõszék felhívására és a

pénzügyminiszter utasítására, továbbá - helyi adó esetében - az önkormányzati

[képviselõtestület] adóhatóság határozata alapján."

Indokolás: Lásd a T/3149/17. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 19. §-ában az Art.

56/A. § (1) bekezdése c/ pontjának az elhagyását javasolja:

/19. § Az Art. az 56. § után a következõ 56/A §-sal egészül ki:

56/A. § (1) Az általános megbízólevél alapján az adóhatóság alkalmazottja

jogosult az adókötelezettség teljesítésének ellenõrzése során a vállalkozási

tevékenységet folytató adózónál/

"[c) adókötelezettségét érintõ tények, adatok, körülmények

vizsgálatára.]"

Indokolás: Lásd a T/3149/15/6.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

21. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 19. §-ában az Art.

56/A. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/19. § Az Art. az 56. § után a következõ 56/A §-sal egészül ki:/

"(2) Az általános megbízólevelet az [Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési

Hivatal] APEH elnöke adja ki a megbízólevélre vonatkozó szabályok alapján

azzal az eltéréssel, hogy az nem tartalmazza az ellenõrzött személy azonosító

adatait. Az általános megbízólevél tartalmazza érvényességének idejét és az

(1) bekezdés szerint végezhetõ ellenõrzési cselekmények megjelölését."

Indokolás: Lásd a T/3149/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 20. §-ában az Art.

60/A. §-ának az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"[20. § Az Art. a 60. § után a következõ 60/A. §-sal egészül ki:

"60/A. § (1) Ha az adóhatóság megállapítása szerint az adózó

vagyongyarapodásával és az életvitelére fordított kiadásokkal nincs arányban

az adómentes, a bevallott és a bevallási kötelezettség alá nem esõ, de

megszerzett jövedelmének együttes összege, az adóhatóság az adó alapját is

becsléssel állapítja meg. Ez esetben - figyelemmel az ismert és adóztatott

jövedelmekre is - az adóhatóságnak azt kell megbecsülnie, hogy a

vagyongyarapodás és az életvitel fedezetéül a magánszemélynek milyen összegû

jövedelemre volt szüksége.

(2) Az adóhatóság az (1) bekezdés szerint feltárt adóalapot annak az

évnek az összevonás alá esõ jövedelméhez számítja hozzá, amelyre nézve a

jövedelemeltitkolást megállapítja. Ha a vagyongyarapodás forrásaként az adózó

több évi eltitkolt jövedelme szolgált, az adóhatóság a vizsgálattal érintett

évek között a jövedelmet egyenlõ arányban megosztja, és az adót az egyes

években hatályos jövedelemadó törvényekben meghatározott - összevonás alá esõ

jövedelmekre vonatkozó - adómértékkel állapítja meg.

(3) A becsléssel megállapított adóalaptól való eltérést az adózó hitelt

érdemlõ adatokkal igazolhatja, egyebekben pedig az eljárásra az e törvény VI.

fejezetében foglalt rendelkezések az irányadók.]"

Indokolás: Lásd a T/3149/15/7.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 22. § (1) bekezdésében

az Art. 70. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/22.. § (1) Az Art. 70. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"(3) Az önellenõrzési pótlékot a késedelmi pótlék 50 %-ának, ismételt

(adónemenként és idõszakonként) önellenõrzés esetén 75 %-ának megfelelõ

mértékben kell felszámítani a bevallás benyújtására elõírt határidõ leteltét

követõ elsõ naptól a helyesbítés nyilvántartásba történõ feljegyzésének,

illetve a magánszemély jövedelemadója esetén az önellenõrzési lap

benyújtásának napjáig. Ha az önellenõrzés pótlólagos adófizetési

kötelezettséget nem eredményezett, mert az adózó adóját az eredeti

esedékességkor vagy korábbi önellenõrzése során hiánytalanul megfizette,

50.000 forint adókülönbözet felett a fizetendõ pótlék mértéke 5000 forint,

magánszemély esetén 1000 forint, az itt leírtaktól függetlenül az adózó

jogosult - döntésétõl függõen - az általános szabályok szerint az

önellenõrzést végrehajtani, ha az számára kedvezõbb."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/8.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

24. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 22. § (1) bekezdésében az

Art. 70. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/22.. § (1) Az Art. 70. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"(3) Az önellenõrzési pótlékot a késedelmi pótlék 50 %-ának, bevallási

idõszakon belül ismételt önellenõrzés esetén 75 %-ának megfelelõ mértékben

kell felszámítani a bevallás benyújtására elõírt határidõ leteltét követõ elsõ

naptól a helyesbítés nyilvántartásba történõ feljegyzésének, illetve a

magánszemély jövedelemadója esetén az önellenõrzési lap benyújtásának napjáig.

Ha az önellenõrzés pótlólagos adófizetési kötelezettséget nem eredményezett,

mert az adózó adóját az eredeti esedékességkor vagy korábbi önellenõrzése

során hiánytalanul megfizette, a fizetendõ pótlék mértéke 5000 forint,

magánszemély esetén 1000 forint."

Indokolás: Lásd a T/3149/21. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

25. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 24. § (1) bekezdésében

az Art. 72. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/24.. § (1) Az Art. 72. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"(1) Adóhiány esetén adóbírságot kell fizetni. Az adóbírság mértéke - ha

e törvény másként nem rendelkezik - az adóhiány 50 %-a. Adóbírságot állapít

meg az adóhatóság akkor is, ha az adózó jogosulatlanul nyújtotta be

támogatási, adóvisszaigénylési, adóvisszatérítési kérelmét, vagy igénylésre,

támogatásra, visszatérítésre vonatkozó bevallását, és a jogosultság hiányát az

adóhatóság a kiutalás elõtt megállapította, valamint bizonyítottan

rosszhiszemûnek találta. A bírság alapja ilyen esetben a bizonyítottan

rosszhiszemûen jogosulatlanul igényelt összeg."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/9.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

26. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 24. § (1) bekezdésében az

Art. 72. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/24.. § (1) Az Art. 72. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"(1) Adóhiány esetén adóbírságot kell fizetni. Az adóbírság mértéke - ha

e törvény másként nem rendelkezik - az adóhiány legfeljebb [50] 100 %-a.

Adóbírságot állapít meg az adóhatóság akkor is, ha az adózó jogosulatlanul

nyújtotta be támogatási, adóvisszaigénylési, adóvisszatérítési kérelmét, vagy

igénylésre, támogatásra, visszatérítésre vonatkozó bevallását, és a

jogosultság hiányát az adóhatóság a kiutalás elõtt megállapította. A bírság

alapja ilyen esetben a jogosulatlanul igényelt összeg."

Indokolás: Lásd a T/3149/18. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

27. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 24. § (1) bekezdésében az

Art. 72. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

T/24.. § (1) Az Art. 72. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"(1) Adóhiány és jogtalan támogatás igénylése, igénybevétele esetén

adóbírságot kell fizetni. Az adóbírság mértéke - ha e törvény másként nem

rendelkezik - az adóhiány 50 %-a. Adóbírságot állapít meg az adóhatóság akkor

is, ha az adózó jogosulatlanul nyújtotta be támogatási, adóvisszaigénylési,

adóvisszatérítési kérelmét, vagy igénylésre, támogatásra, visszatérítésre

vonatkozó bevallását, és a jogosultság hiányát az adóhatóság a kiutalás elõtt

megállapította. A bírság alapja ilyen esetben a jogosulatlanul igényelt

összeg."

Indokolás: Lásd a T/3149/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

28. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 26. §-ában az Art. 74/B. §

(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/26.. § Az Art. 74/B §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(1) Ha az adóhatóság megállapítása szerint az adózó az adóköteles

tevékenység célját szolgáló ugyanazon helyiségében (mûhely, üzlet, telep stb.)

[az elsõ ellenõrzéstõl számított egy éven belül] második alkalommal

mulasztotta el számla- vagy nyugtaadási kötelezettségét, a 74. § (12)

bekezdése szerinti mulasztási bírság kiszabása mellett az adóköteles

tevékenység célját szolgáló helyiséget 6, a harmadik alkalommal 10, a negyedik

és minden további alkalommal 20 napra lezárja, függetlenül attól, hogy a

második és a további ellenõrzések között milyen idõtartam telt el."

Indokolás: Lásd a T/3149/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

29. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 25. §-ában az Art. 74.

§ (13)-(14) bekezdésének az elhagyását javasolja:

T/25.. § Az Art. 74. §-ának (13)-(14) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezések lépnek, egyidejûleg a jelenlegi (14)-(16) bekezdés számozása

(15)-(17) bekezdésre változik:/

"[(13) A vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyek 100 ezer,

más adózók 200 ezer forintig terjedõ mulasztási bírsággal sújthatók, ha

a/ a jogszabályokban elõírt bizonylatok, könyvek, nyilvántartások

hiányával, vagy azoknak az elõírásoktól eltérõ vezetésével,

b/ hibás vagy valótlan adatszolgáltatással,

c/ nyilatkozattétel elmulasztásával (tanúvallomás jogosulatlan

megtagadásával), vagy más módon az ellenõrzést akadályozzák,

d/ a költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés, adóvisszatérítés)

igénylésénél valótlan tartalmú nyilatkozatot tettek.

(14) Az adóhatóság az adót, költségvetési támogatást megállapító

törvényben megállapított kötelezettségnek az (1)-(13) bekezdésben nem

szabályozott megszegése esetén a magánszemély adózót 20 ezer, más adózót 50

ezer forintig terjedõ mulasztási bírsággal sújthatja.]"

Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat érintett bekezdésének

elhagyását javasolja, azzal, hogy maradjon meg a jelenleg hatályos törvényi

rendelkezés.

Indokolás: Lásd a T/3149/15/10.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

30. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 26. §-ában az Art.

74/B. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/26.. § Az Art. 74/B §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(1) Ha az adóhatóság megállapítása szerint az adózó az adóköteles

tevékenység célját szolgáló ugyanazon helyiségében (mûhely, üzlet, telep stb.)

[az elsõ ellenõrzéstõl számított egy] két éven belül [második] negyedik

alkalommal mulasztotta el számla- vagy nyugtaadási kötelezettségét, a 74. §

(12) bekezdése szerinti mulasztási bírság kiszabása mellett az adóköteles

tevékenység célját szolgáló helyiséget [6]3[, a harmadik] az ötödik alkalommal

[10]5, a [negyedik] hatodik és minden további alkalommal [20]10 napra

lezárja[, függetlenül attól, hogy a második és a további ellenõrzések között

milyen idõtartam telt el]."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/11.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

31. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 26. §-ában az Art.

74/B. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/26.. § Az Art. 74/B §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(1) Ha az adóhatóság megállapítása szerint az adózó az adóköteles

tevékenység célját szolgáló ugyanazon helyiségében (mûhely, üzlet, telep stb.)

az elsõ ellenõrzéstõl számított egy éven belül második alkalommal mulasztotta

el számla- vagy nyugtaadási kötelezettségét, a 74. § (12) bekezdése szerinti

mulasztási bírság kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló

helyiséget [6]3, a harmadik alkalommal [10]6, a negyedik és minden további

alkalommal [20]12 napra lezárja, függetlenül attól, hogy a második és a

további ellenõrzések között milyen idõtartam telt el."

Indokolás: Lásd a T/3149/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

32. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 27. §-ában az Art. 76.

§ új (2) bekezdésének az elhagyását javasolja:

T/27.. § Az Art. 76. §-a új (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi szöveg (1) bekezdésre módosul:/

"[(2) A magánszemély adózót, ha az adóigazgatási eljárásban nem

személyesen jár el, törvényes képviselõje, közokiratban vagy teljes bizonyító

erejû magánokiratban foglalt meghatalmazás alapján más nagykorú személy,

továbbá ügyvéd, ügyvédi iroda, adószakértõ, adótanácsadó, nem magánszemély

adózót a rá vonatkozó jogszabály szerint képviseleti joggal rendelkezõ

személy, továbbá ügyvéd, ügyvédi iroda, adószakértõ, adótanácsadó képviselheti

a jogszabály szerinti megbízás alapján.]"

Indokolás: Lásd a T/3149/15/12.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

33. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 32. §-ában az Art. 85.

§ (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/32.. § Az Art. 85. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(1) A felettes adóhatóság, illetve a pénzügyminiszter kérelemre vagy

hivatalból felügyeleti intézkedést tesz, ha az ügyben eljárt adóhatóság

határozata jogszabálysértõ, vagy határozathozatalra jogszabálysértõ módon nem

került sor. A felettes adóhatóság, illetve a pénzügyminiszter az utólagos

adómegállapítás korlátaira is figyelemmel a jogszabálysértõ határozatot

megváltoztatja, megsemmisíti, és új eljárás lefolytatását rendeli el, vagy az

elsõ fokú adóhatóságot eljárás lefolytatására utasítja. [A felettes adóhatóság

a felügyeleti intézkedés iránti kérelmet érdemi vizsgálat nélkül utasíthatja

el, ha a határozat bírósági felülvizsgálatának kezdeményezésére nyitvaálló

határidõ még nem telt el, az adózó a határozat felülvizsgálatára jogosult

bíróságnál keresetlevelét elõterjesztette, továbbá az adózó a határozat

bírósági felülvizsgálatát nem kérte, bár erre a lehetõségre az adóhatóság a

figyelmét szabályszerûen felhívta, illetve a kérelem alapján a határozat

jogszabálysértõ volta nem valószínûsíthetõ.]"

Indokolás: Lásd a T/3149/15/13.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

34. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 36. §-ában az Art.

94. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/36.. § Az Art. 94. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(4) Az adótartozást megállapító adóhatóság az (1) bekezdésben

megállapított feltételek hiányában is törölheti az 1000 forintot meg nem

haladó adótartozást, ha a tartozás nyilvántartása, a behajtás érdekében

szükséges intézkedés megtétele a tartozással arányban nem álló költségeket

eredményezne. Az így törölt tételekrõl az adóhatóság külön nyilvántartást

[köteles] vezet[ni]."

Indokolás: Lásd a T/3149/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

35. Keller László képviselõ a törvényjavaslatot új 37. §-sal - amely az

Art. 97. § l/ pontját érinti - kiegészíteni javasolja (a módosító javaslat

elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen

változik):

VISSZAVONVA! (A Költségvetési bizottság 1996. október 24-i ülésén)

36. Tímár Istvánné képviselõ a törvényjavaslatot új 37. §-sal - amely az

Art. 97. § l/ pontját érinti - kiegészíteni javasolja (a módosító javaslat

elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen

változik):

"37. § Az Art. 97. §-ának l/ pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

l/ munkaviszony: a Munka Törvénykönyve szerinti munkaviszony, továbbá

minden olyan munkavégzésre létesített jogviszony, amelyre külön törvény

szerint a Munka Törvénykönyve rendelkezéseit is alkalmazni kell, illetõleg

azok a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyok, amelyekre a külön törvények

rendelkezéseit kell alkalmazni. Munkaviszonyban állónak kell tekinteni az

Országgyûlés által közfeladatok ellátására választott tisztségviselõket és az

országgyûlési képviselõket megbízatásuk ellátásának idõtartamára, továbbá a

fegyveres erõk, a fegyveres testületek és a rendészeti szervek hivatásos és

továbbszolgáló állományú tagját, valamint az egyházi személyt is."

Indokolás: Lásd a T/3149/33.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi bizottság a módosító

javaslatot a Házszabály 94. § (3) bekezdésébe ütközõnek

tekintette.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

37. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 39. § (3) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Art. 23.

§-ának (5) bekezdése, a 63. § (1) bekezdésének a) pontja, és a 63. § (2)

bekezdése, 74. § (8) bekezdésének b) pontja, a 74. §-ának (10) bekezdése és a

79. § (4) bekezdése, az 1. számú melléklet II./4/a.) pontjának második

mondata, az 1. sz. melléklet II/4/c.) pontja, a helyi adókról szóló 1990. évi

C. törvény 44. §-a, az 1991. évi XX. törvény 141-142. §-ai, valamint az 1995.

évi XC. törvény 3. §-ának (3) bekezdése."

Indokolás: Lásd a T/3149/34. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

38. Fodor Sándor, Gráf József, Pásztohy András, Francz Rezsõ és Karakas

János képviselõk a törvényjavaslat 39. §-át új (9) bekezdéssel kiegészíteni

javasolják:

"(9) Az 1997. évben megszerzett - termõföld bérbeadásából származó -

jövedelem bevallásának ellenõrzése és az adóhiány megállapítása, beszedése a

magánszemély állandó lakóhelye szerint illetékes települési önkormányzati

adóhatóság hatáskörébe tartozik."

Indokolás: Lásd a T/3149/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

39. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 39. §-ában az Art. 39.

§-át új (9) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV.

törvény 15. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

Az eljáró közigazgatási szerv vezetõje a határidõt indokolt esetben egy

ízben legfeljebb harminc nappal meghosszabbíthatja. Errõl - kérelemre indult

eljárás esetén - az ügyfelet értesíteni kell. A meghosszabbított határidõ

túllépésére a közigazgatási szerv részérõl jogvesztõ. A felügyeleti szervnek a

mulasztást elkövetõ közigazgatási szervre (vezetõ beosztottra) értelemszerûen

alkalmazni kell az Art. 74. §-ában foglalt, mulasztási bírságra vonatkozó

rendelkezést."

Indokolás: Lásd a T/3149/15/14.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

40. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 2. számú melléklete 2.

pontjában az Art. 2. számú mellékletének a következõ módosítását javasolja:

T/2.. Az Art. 2. számú mellékletének I./Határidõk 3/A/a) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lépõ:/

"[[A) A társasági adó elõlege]]

"a) Az adózó,

ha a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szerint havonta fizet

adóelõleget, akkor az adóelõleget

minden hónap [10]20-ig

ha a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szerint

negyedévenként fizet adóelõleget, akkor az adóelõleget

a negyedévet követõ hó 20-ig

fizeti meg. Az adóév utolsó havi, negyedévi elõlegét a b) pontban elõírt

elõlegkiegészítéssel egyidejûleg kell teljesíteni.""

Indokolás: Lásd a T/3149/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

41. Serfõzõ András képviselõ a törvényjavaslat 3. számú mellékletében az

Art. 3. számú mellékletét új 1. ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat

elfogadása esetén a melléklet pontjainak jelölése értelemszerûen változik):

"1. Az Art. 3. számú mellékletének C/2.) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

2. Az illetékhivatal adatot szolgáltat - a magánszemélynek

magánszeméllyel kötött tartási, életjáradéki és öröklési szerzõdés keretében

történõ lakástulajdon, lakótelek átruházásának kivételével -

ingatlanértékesítés esetén az ingatlan értékesítõjérõl, vevõjérõl és az

ingatlan szerzéskori és elidegenítéskori szerzõdés szerinti, illetõleg az

illetékkiszabás alapjául elfogadott forgalmi értékérõl, továbbá az ingatlanhoz

kapcsolódó vagyoni értékû jogról ellenérték fejében való lemondás, ilyen jog

visszterhes alapítása, átruházása (átengedése), megszüntetése esetén az

átruházó (átengedõ), e jogot alapító, illetve megszüntetõ magánszemélyrõl és e

jog szerzõdés szerinti, illetõleg az illetékkiszabás alapjául elfogadott

forgalmi értékérõl, külön feltüntetve az ingatlan jellegét (pl. lakás,

lakótelek, üdülõ, üdülõtelek, garázs)

az adóévet követõ március 20-ig

a székhelye szerint illetékes állami adóhatóságnak."

Indokolás: Lásd a T/3149/35. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

42. Csizmár Gábor képviselõ a törvényjavaslat 3. számú mellékletében az

Art. 3. számú melléklete 2. pontjának a következõ módosítását javasolja:

C/2.. Az Art. 3. számú melléklete a következõ J) ponttal egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi M) pont jelölése K) pontra változik:

J) ADÓKEDVEZMÉNYRE JOGOSÍTÓ IGAZOLÁSOKRÓL ADATSZOLGÁLTATÁS/

"A kifizetõ, ha olyan igazolást (bizonylatot) állít ki, amelynek alapján

a magánszemély adókedvezmény (adómentesség) igénybevételére jogosult, adatot

szolgáltat az adózónak kiadott igazolásról. Az adatszolgáltatást az adóévet

követõ év január 31-ig az [adózó] illetékes állami adóhatóság[á]hoz kell

teljesíteni."

Indokolás: Lásd a T/3149/37.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

43. Farkas Imre és Búzás Sándor képviselõk a törvényjavaslat 3. számú

mellékletét új 3. ponttal kiegészíteni javasolják:

"3. Az Art. 3. számú mellékletének C) - A földhivatal és az

illetékhivatal adatszolgáltatása - 1. pontjának helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"1. A földhivatal az ingatalnnyilvántartási bejegyzéssel egyidejûleg

adatot szolgáltat az illetékhivatalhoz a 2. pontban említett, birtokában lévõ

adatokról. Az adóhatóságnak az adózó személyi adatait tartalmazó megkeresésére

a földhivatal közli az érintett tulajdonát képezõ ingatlanok adatait.""

Indokolás: Lásd a T/3149/30.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

44. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. számú melléklete

1. pontjában az Art. 5. számú melléklete 2. pontjának a következõ módosítását

javasolja:

T/1.. Az Art. 5. számú mellékletének 2. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"2. A külföldi vállalkozó és a külföldi szervezet adóügyeiben az [állami

adóhatóság] APEH Észak-budapesti Igazgatósága jár el."

Indokolás: Lásd a T/3149/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

45. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 5. számú

mellékletében az Art. 6. számú mellékletének a következõ kiegészítését

javasolja:

/Az Art. 6. számú mellékletének címe helyébe "Az átalányadót vagy a

tételes átalányadót fizetõk adózásának rendje" cím lép, továbbá a melléklet

bevezetõ mondata és 1. pontja helyébe a következõ rendelkezések lépnek:/

"A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény szerint átalányadót

vagy tételes átalányadót (a továbbiakban együtt: átalányadó) fizetõk adózására

a törvény rendelkezéseit az e mellékletben foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni."

T/1.. Az egyéni vállalkozói igazolvánnyal rendelkezõ, a mezõgazdasági

kistermelõ és a fizetõvendég-ellátással foglalkozó magánszemély az elõzõ évre

vonatkozó éves adóbevallásához fûzött - a határidõ letelte elõtt benyújtott -

nyilatkozatban jelentheti be az átalány választását a tárgyévre. A

mezõgazdasági kistermelõ az átalány választását akkor is az elõzõ évre

vonatkozó éves bevallás idõpontjáig jelentheti be, ha adóbevallásra nem

kötelezett./

Indokolás: Lásd a T/3149/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. október 24.

Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke az Önkormányzati bizottság elnöke

Eleje Honlap