ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a
növényfajták állami elismerésérõl, valamint a vetõmagvak és vegetatív
szaporítóanyagok elõállításáról és forgalmazásáról szóló T/3167.. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
1. A törvényjavaslat 1. § (3) bekezdése az alábbiak szerint változik:
(2) A vetõmag és a vegetatív szaporítóanyag elõállítását, minõsítését,
forgalmazását és felhasználását az állam ellenõrzi.
I n d o k o l á s:
Szükséges, hogy az állam ellenõrzõ szerepe a vetésig, vagyis a felhasználásig
érvényesüljön ne csak a vetõmag értékesítéséig.
2. A javaslat 3. § 7. pontja elhagyását javasolom, a sorszámozás
értelemszerûen változik:
[Ideiglenes szaporításra engedélyezett fajták jegyzéke: az állami elismerésre
bejelentett, ideiglenesen szaporításra engedélyezett fajták jegyzéke.]
I n d o k o l á s:
Az ideiglenes szaporítás engedélyezésének célja a piac elõzetes elfoglalása.
Az engedélyezéshez külön vizsgálat nem kapcsolódik, minden új fajta
elõállítója jogosan kérheti az ideiglenes szaporítás engedélyezését, a fajta
elterjesztésének megkezdését az állami elismerés elõtt. Ha mindenki megkapja,
akkor szükségtelen, ha nem, akkor jogtalan elõnyt ad az ideiglenes elismerés.
3. A javaslat 3. § 20. a) pontja az alábbiak szerint változik:
a) elválasztó sáv: az a távolság, amely a vetõmag-elõállítás mechanikai
keveredésmentességét [biztosítja] szolgálja.
I n d o k o l á s:
A "biztosítja" helyett alkalmasabb a "szolgálja" szó.
4. A javaslat 5. § (1) bekezdés b) pontja elhagyását javasolom:
(1) Magyarországon csak olyan növényfaj és növényfajta termeszthetõ
árutermelés és forgalomba hozatal céljából, amely
a) állami elismerésben részesült,
[b) ideiglenes szaporításra engedélyezett]
c) export céltermeltetésre, kizárólag szaporítás céljából bejelentett.
I n d o k o l á s:
Az ideiglenes szaporítás engedélyezésének célja a piac elõzetes elfoglalása.
Az engedélyezéshez külön vizsgálat nem kapcsolódik, minden új fajta
elõállítója jogosan kérheti az ideiglenes szaporítás engedélyezését, a fajta
elterjesztésének megkezdését az állami elismerés elõtt. Ha mindenki megkapja,
akkor szükségtelen, ha nem, akkor jogtalan elõnyt ad az ideiglenes elismerés.
5. A javaslat 9. § (1) bekezdés az alábbiakkal egészül ki:
(1) Az állami elismeréshez szükséges vizsgálatokról a minõsítõ intézet
gondoskodik. A minõsítõ intézet a DUS vizsgálatok módszereit a vonatkozó
nemzetközi elõírások, a gazdasági értékvizsgálat módszereit pedig a minõsítõ
intézet által kidolgozott és az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ tanács
által jóváhagyott metodika alapján határozza meg. Az egyes növnyfajok
fajtáinak állami elismeréséhez szükséges kísérleti vizsgálatok számát és
idõtartamát - ami nem lehet hosszabb mint három év - külön jogszabály
határozza meg.
I n d o k o l á s:
Szükséges a nagy számban elõállított fajták gyors bevezetése a
köztermesztésbe, vagy a költséges hosszú vizsgálatok lerövidítése törvényben
is rögzített idõtartam meghatározásával. az elhúzódó vizsgálat helyett
bevezetendõ három éves idõszak szükségtelenné teszi ideiglenes szaporítás
engedélyezését, ami lényegében csak piacfoglalást szolgál.
6. A javaslat 15. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:
(1) Magyarországon csak a Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ, vagy [ideiglenes
szaporításra engedélyezett] vetõmag export céltermeltetésre, kizárólag
szaportás céljából bejelentett fajok, fajták minõdített vetõmagját és
szaporítóanyagát lehet forgalomba hozatal céljából elõállítani, forgalmazni,
illetõleg árutemelésre felhasználni a vonatkozó külön jogszabályioknak
megfelelõen.
I n d o k o l á s:
Az ideiglenes szaporítás engedélezése szükségtelen a 2. módosító javaslat
indoklása szerint. Az (1) bekezdésben szükséges felsorolni az összes
elõállítható, forgalmazható, felhasználható vetõmag és szaporítóanyagot, így a
vetõmag export céltermeltetésre szolgálást is.
7. A javaslat 16. §-a az aálbbiak szerint változik:
Vetõmag és szaporítóanyag elõállítására, illetve termeltetésére,
feldolgozására, kikészítésére, kiszerelésére, tárolására, forgalmazására a
külön jogszabályban meghatározott személyi és tárgyi feltételekkel rendelkezõ,
olyan természetes személy és szervezet jogosult, aki tagja a termékpálya
szerinti [valamely] terméktanácsnak.
I n d o k o l á s:
Szükségtelen egy termékpályán belül több terméktanácsot mûködtetni, pl. 2-3
kukorica vetõmag terméktanács jelentõs veszteséget okozhat az exportpiacokon.
8. A javaslat 18. § (3) bekezdése az alábbiak szerint változik:
(3) A védõtávolságok betartása érdekében vetõmagszaporítási zárt körzetet
(a továbbiakban: zárt körzet) lehet kialakítani a külön jogszabályban
meghatározott feltételek szerint[, ha a vetõmag elõállítója és a
védõtávolságon belüli termõföld használója között nem jön létre a (2) bekezdés
szerinti szerzõdés.] A zárt körzet kialakítását a vetõmagszaporításban
érdekeltek, ha az érintett szántóterület legalább 20 %-án vetõmagelõállítást
folytatnak, kezdeményezhetik a termékpálya szerinti terméktanácsnál. A
terméktanács a kezdeményezésrõl értesíti a területi agrárkamarát, amelynek
egyezség létrehozását kell megkísérelnie a vetõmagelõállítók, valamint a
védõtávolságon belüli termõföld használói között. A területi agrárkamara az
egyezség eredményérõl értesíti a terméktanácsot.
I n d o k o l á s:
A zárt körzeten belül esõ területen a mai birtokviszonyok mellett száznál is
több földhasználó lehet. A szerzõdések létrehozása és fenntartása a zárt
körzet tövényben is rögzített védelme nélkül szinte kilátástalan. A módosítás
még nem jelentene kötelezettséget a zárt körzet létrehozására, csak
lehetõséget.
9. A javaslat 22. § c) pont elmarad:
A minisztérium . . .
[c) engedélyezi az állami elismerésre bejelentett növényfajták ideiglenes
szaporítását,]
I n d o k o l á s:
Az ideiglenes szaporítás engedélyezésének célja a piac elõzetes elfoglalása.
Az engedélyezéshez külön vizsgálat nem kapcsolódik, minden új fajta
elõállítója jogosan kérheti az ideiglenes szaporítás engedélyezését, a fajta
elterjesztésének megkezdését az állami elismerés elõtt. Ha mindenki megkapja,
akkor szükségtelen, ha nem, akkor jogtalan elõnyt ad az ideiglenes elismerés.
10. A javaslat 23. § d) pontja az alábbiak szerint változik:
A minõsítõ intézet:
d) vezeti és közzétedszi a Nemzeti Fajtajegyzéket, valamint a Leíró
Fajtajegyzéket [továbbá az ideiglenes szaporításra engedélyezett fajták
jegyzékét.]
I n d o k o l á s:
Az ideiglenes szaporítás engedélyezésének célja a piac elõzetes elfoglalása.
Az engedélyezéshez külön vizsgálat nem kapcsolódik, minden új fajta
elõállítója jogosan kérheti az ideiglenes szaporítás engedélyezését, a fajta
elterjesztésének megkezdését az állami elismerés elõtt. Ha mindenki megkapja,
akkor szükségtelen, ha nem, akkor jogtalan elõnyt ad az ideiglenes elismerés.
11. A javslat 23. § g) 2. pontja kiegészül:
2. a vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállítását, feldolgozását, sajátjogú
forgalmazását, felhasználását, valamint
I n d o k o l á s:
Szükséges, hogy az állam ellenõrzõ szerepe a vetésig, vagyis a felhasználásig
érvényesüljön ne csak a vetõmag értékesítéséig.
Budapest, 1996. november 25.
Matuska Sándor
M S Z P