1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3167/10..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a

növényfajták állami elismerésérõl, valamint a vetõmagvak és vegetatív

szaporítóanyagok elõállításáról és forgalmazásáról szóló T/3167.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 1. § (3) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(2) A vetõmag és a vegetatív szaporítóanyag elõállítását, minõsítését,

forgalmazását és felhasználását az állam ellenõrzi.

I n d o k o l á s:

Szükséges, hogy az állam ellenõrzõ szerepe a vetésig, vagyis a felhasználásig

érvényesüljön ne csak a vetõmag értékesítéséig.

2. A javaslat 3. § 7. pontja elhagyását javasolom, a sorszámozás

értelemszerûen változik:

[Ideiglenes szaporításra engedélyezett fajták jegyzéke: az állami elismerésre

bejelentett, ideiglenesen szaporításra engedélyezett fajták jegyzéke.]

I n d o k o l á s:

Az ideiglenes szaporítás engedélyezésének célja a piac elõzetes elfoglalása.

Az engedélyezéshez külön vizsgálat nem kapcsolódik, minden új fajta

elõállítója jogosan kérheti az ideiglenes szaporítás engedélyezését, a fajta

elterjesztésének megkezdését az állami elismerés elõtt. Ha mindenki megkapja,

akkor szükségtelen, ha nem, akkor jogtalan elõnyt ad az ideiglenes elismerés.

3. A javaslat 3. § 20. a) pontja az alábbiak szerint változik:

a) elválasztó sáv: az a távolság, amely a vetõmag-elõállítás mechanikai

keveredésmentességét [biztosítja] szolgálja.

I n d o k o l á s:

A "biztosítja" helyett alkalmasabb a "szolgálja" szó.

4. A javaslat 5. § (1) bekezdés b) pontja elhagyását javasolom:

(1) Magyarországon csak olyan növényfaj és növényfajta termeszthetõ

árutermelés és forgalomba hozatal céljából, amely

a) állami elismerésben részesült,

[b) ideiglenes szaporításra engedélyezett]

c) export céltermeltetésre, kizárólag szaporítás céljából bejelentett.

I n d o k o l á s:

Az ideiglenes szaporítás engedélyezésének célja a piac elõzetes elfoglalása.

Az engedélyezéshez külön vizsgálat nem kapcsolódik, minden új fajta

elõállítója jogosan kérheti az ideiglenes szaporítás engedélyezését, a fajta

elterjesztésének megkezdését az állami elismerés elõtt. Ha mindenki megkapja,

akkor szükségtelen, ha nem, akkor jogtalan elõnyt ad az ideiglenes elismerés.

5. A javaslat 9. § (1) bekezdés az alábbiakkal egészül ki:

(1) Az állami elismeréshez szükséges vizsgálatokról a minõsítõ intézet

gondoskodik. A minõsítõ intézet a DUS vizsgálatok módszereit a vonatkozó

nemzetközi elõírások, a gazdasági értékvizsgálat módszereit pedig a minõsítõ

intézet által kidolgozott és az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ tanács

által jóváhagyott metodika alapján határozza meg. Az egyes növnyfajok

fajtáinak állami elismeréséhez szükséges kísérleti vizsgálatok számát és

idõtartamát - ami nem lehet hosszabb mint három év - külön jogszabály

határozza meg.

I n d o k o l á s:

Szükséges a nagy számban elõállított fajták gyors bevezetése a

köztermesztésbe, vagy a költséges hosszú vizsgálatok lerövidítése törvényben

is rögzített idõtartam meghatározásával. az elhúzódó vizsgálat helyett

bevezetendõ három éves idõszak szükségtelenné teszi ideiglenes szaporítás

engedélyezését, ami lényegében csak piacfoglalást szolgál.

6. A javaslat 15. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(1) Magyarországon csak a Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ, vagy [ideiglenes

szaporításra engedélyezett] vetõmag export céltermeltetésre, kizárólag

szaportás céljából bejelentett fajok, fajták minõdített vetõmagját és

szaporítóanyagát lehet forgalomba hozatal céljából elõállítani, forgalmazni,

illetõleg árutemelésre felhasználni a vonatkozó külön jogszabályioknak

megfelelõen.

I n d o k o l á s:

Az ideiglenes szaporítás engedélezése szükségtelen a 2. módosító javaslat

indoklása szerint. Az (1) bekezdésben szükséges felsorolni az összes

elõállítható, forgalmazható, felhasználható vetõmag és szaporítóanyagot, így a

vetõmag export céltermeltetésre szolgálást is.

7. A javaslat 16. §-a az aálbbiak szerint változik:

Vetõmag és szaporítóanyag elõállítására, illetve termeltetésére,

feldolgozására, kikészítésére, kiszerelésére, tárolására, forgalmazására a

külön jogszabályban meghatározott személyi és tárgyi feltételekkel rendelkezõ,

olyan természetes személy és szervezet jogosult, aki tagja a termékpálya

szerinti [valamely] terméktanácsnak.

I n d o k o l á s:

Szükségtelen egy termékpályán belül több terméktanácsot mûködtetni, pl. 2-3

kukorica vetõmag terméktanács jelentõs veszteséget okozhat az exportpiacokon.

8. A javaslat 18. § (3) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(3) A védõtávolságok betartása érdekében vetõmagszaporítási zárt körzetet

(a továbbiakban: zárt körzet) lehet kialakítani a külön jogszabályban

meghatározott feltételek szerint[, ha a vetõmag elõállítója és a

védõtávolságon belüli termõföld használója között nem jön létre a (2) bekezdés

szerinti szerzõdés.] A zárt körzet kialakítását a vetõmagszaporításban

érdekeltek, ha az érintett szántóterület legalább 20 %-án vetõmagelõállítást

folytatnak, kezdeményezhetik a termékpálya szerinti terméktanácsnál. A

terméktanács a kezdeményezésrõl értesíti a területi agrárkamarát, amelynek

egyezség létrehozását kell megkísérelnie a vetõmagelõállítók, valamint a

védõtávolságon belüli termõföld használói között. A területi agrárkamara az

egyezség eredményérõl értesíti a terméktanácsot.

I n d o k o l á s:

A zárt körzeten belül esõ területen a mai birtokviszonyok mellett száznál is

több földhasználó lehet. A szerzõdések létrehozása és fenntartása a zárt

körzet tövényben is rögzített védelme nélkül szinte kilátástalan. A módosítás

még nem jelentene kötelezettséget a zárt körzet létrehozására, csak

lehetõséget.

9. A javaslat 22. § c) pont elmarad:

A minisztérium . . .

[c) engedélyezi az állami elismerésre bejelentett növényfajták ideiglenes

szaporítását,]

I n d o k o l á s:

Az ideiglenes szaporítás engedélyezésének célja a piac elõzetes elfoglalása.

Az engedélyezéshez külön vizsgálat nem kapcsolódik, minden új fajta

elõállítója jogosan kérheti az ideiglenes szaporítás engedélyezését, a fajta

elterjesztésének megkezdését az állami elismerés elõtt. Ha mindenki megkapja,

akkor szükségtelen, ha nem, akkor jogtalan elõnyt ad az ideiglenes elismerés.

10. A javaslat 23. § d) pontja az alábbiak szerint változik:

A minõsítõ intézet:

d) vezeti és közzétedszi a Nemzeti Fajtajegyzéket, valamint a Leíró

Fajtajegyzéket [továbbá az ideiglenes szaporításra engedélyezett fajták

jegyzékét.]

I n d o k o l á s:

Az ideiglenes szaporítás engedélyezésének célja a piac elõzetes elfoglalása.

Az engedélyezéshez külön vizsgálat nem kapcsolódik, minden új fajta

elõállítója jogosan kérheti az ideiglenes szaporítás engedélyezését, a fajta

elterjesztésének megkezdését az állami elismerés elõtt. Ha mindenki megkapja,

akkor szükségtelen, ha nem, akkor jogtalan elõnyt ad az ideiglenes elismerés.

11. A javslat 23. § g) 2. pontja kiegészül:

2. a vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállítását, feldolgozását, sajátjogú

forgalmazását, felhasználását, valamint

I n d o k o l á s:

Szükséges, hogy az állam ellenõrzõ szerepe a vetésig, vagyis a felhasználásig

érvényesüljön ne csak a vetõmag értékesítéséig.

Budapest, 1996. november 25.

Matuska Sándor

M S Z P

Eleje Honlap