ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a
növényfajták állami elismerésérõl, valamint a vetõmagvak és vegetatív
szaporítóanyagok elõállításáról és forgalmazásáról szóló T/3167.. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
1. A javaslat 5. § (1) bekezdése a következõk szerint módosul:
(1) Magyarországon csak [olyan] állami elismerésben részesült, vagy ideiglenes
szaporításra engedélyezett növényfaj és növényfajta termeszthetõ árutermelés
és forgalombahozatal céljából[, amely]. Ez a rendelkezés nem vonatkozik a 15.
§ (2) bekezdése szerinti export céltermeltetésre."
[a) állami elismerésben részesült,
b) ideiglenes szaporításra engedélyezett, vagy
c) export céltermeltetésre, kizárólag szaporítás céljából bejelentett.]
Indokolás
A módosítás csak pontosítja a Magyarországon termeszthetõ növényfajok és
növényfajták körét.
2. A 8. § az alábbiak szerint módosul:
A növényfajta állami elismerésre való bejelentésekor nyilatkozni kell arról,
hogy a bejelentett növényfajta [genetikailag módosított] géntechnológiai úton
létrehozott szervezet-e és a módosítás milyen célra irányult. A [genetikailag
módosított] géntechnológiai úton létrehozott növényfajták esetében a minõsítõ
intézet csak külön törvényben foglalt elõírások teljesítését követõen kezdheti
meg a kísérleti vizsgálatokat.
Indokolás
A természet védelmérõl szóló 1996. évi LIII. törvény értelmében a
géntechnológiával módosított szervezetekre vonatkozó szabályokat külön
törvényben kell megállapítani. A módosítás a két törvény érdekében pontosítja
a 8. §-t.
3. A 10. § (1) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(1) Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács szakágazatonkénti
szekciókból áll. Az egyes szekcióknak 15 tagja van. Az Országos Mezõgazdasági
Fajtaminõsítõ Tanács tagjai: a Magyar Agrárkamara, a termékpálya szerinti
terméktanács[ok], a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a szakmai érdekképviseletek,
valamint az agrárkutató és felsõoktatási intézmények, továbbá a
Földmûvelésügyi Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) és a minõsítõ
intézet képviselõi."
Indokolás
Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács tagja csak a vetõmag és
szaporítóanyag termelésben érintett terméktanács lehet. Ezért a módosítás
kiegészíti a terméktanács meghatározását.
4. A 14. § (4) bekezdése a következõk szerint módosul:
"A fajta használatáért a fajtajogosultat [díjazást kérhet;] a
felhasználóval kötött szerzõdésben meghatározott mértékû díjazás illeti meg
[kell megállapodni] A fajta használatáért fizetett díjból a fajta nemesítõjét,
illetve annak örökösét és fenntartóját a fajtajogosulttal kötött külön
megállapodás[ban rögzített] szerinti fajtajutalék illeti meg."
Indokolás
A módosítás egyértelmûvé teszi, hogy a fajtajogosult részére a fajta
használatáért díjazást kell fizetni, amelyból a jelenleg hatályos
rendelkezésekkel összhangban a fajta nemesítõjének örökösét is fajtajutalék
illeti meg.
5. A javaslat 15. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(1) Magyarországon csak a Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ, vagy ideiglenes
szaporításra, illetve ideiglenes felhasználásra engedélyezett fajok, fajták
minõsített vetõmagját és szaporítóanyagát lehet forgalomba hozatal céljára
elõállítani, forgalmazni, illetõleg árutermelésre felhasználni a vonatkozó
jogszabályoknak megfelelõen. A minisztérium rendkívüli esetben ideiglenesen
egyszeri felhasználásra engedélyezheti az 5. § (1) bekezdésében foglataknak
meg nem felelõ növényfajta vetõmagjának a felhasználását."
Indokolás
Elsõsorban a kedvezõtlen idõjárás miatt kialakulhat olyan helyzet, hogy a
hazai vetõmagigények nem elégíthetõk ki az állami elismerésben részesült,
illetve az ideiglenes szaporításra engedélyezett növényfajták
vetõmagtermelésébõl. Ezért szükség van arra, hogy kivételesen ideiglenes
felhasználási engedély kerülhessen kiadásra.
6. A javaslat 15. § (7) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(7) Belföldi felhasználás vagy forgalomba hozatal céljából kizárólag a
Nemzeti Fajtajegyzékben felsorolt továbbá ideiglenes szaporításra, illetve
ideiglenes felhasználásra engedélyezett növényfajta e törvény elõírásainak
megfelelõ vetõmagját, szaporítóanyagát lehet importálni. Az importból származó
vetõmagot, szaporítóanyagot belföldön csak a belföldi vetõmag, illetve
szaporítóanyag-minõsítést követõen lehet vetõmagként, szaporítóanyagként
forgalomba hozni és felhasználni.
Indokolás
Az elõzõ pontban javasolt módosítással összefüggésben - az összhang
megteremtése érdekében - szükséges ez a kiegészítés
7. A 18. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(2) A vetõmag elõállítója az elõírt védõtávolságon belüli termõföld
használójával a vetés megkezdése elõtt szerzõdésben állapodhat meg a
földhasználat módjáról, illetve arról, hogy a védõtávolságon belüli termõföld
használója milyen feltételekkel kötelezi magát arra, hogy a vetõmagszaporítást
veszélyeztetõ növényfajokat és fajtákat nem termeszt. Az egyezségnek
tartalmaznia kell a termelés korlátozásával kapcsolatos kötelezettségeket,
valamint az ebbõl eredõ ereménykiesés ellentételezésének módját és mértékét.
Indokolás
A módosítás kiegészíti a (2) bekezdést a zárt körzetben érvényesülõ termelés
korlátozással kapcsolatos egyezség tartalmának meghatározásával.
8. A 18. § (3) bekezdése a következõk szerint módosul:
(3) A védõtávolságok betartása érdekében vetõmagszaporítási zárt körzetet
(a továbbiakban: zárt körzet) lehet kialakítani a külön jogszabályban
meghatározott feltételek szerint[, ha a vetõmag elõállítója és a
védõtávolságon belüli termõföld használója között nem jön létre a (2) bekezdés
szerinti szerzõdés]. A zárt körzet kialakítását a vetõmagszaporításban
érdekeltek, ha az érintett szántóterület legalább 20 %-án vetõmagelõállítást
folytatnak, kezdeményezhetik a termékpálya szerinti terméktanácsnál. A
terméktanács a kezdeményezésrõl értesíti a területi agrárkamarát, amelynek
egyezség létrehozását kell megkísérelnie a vetõmagelõállítók, valamint a
védõtávolságon belüli termõföld használói között a (2) bekezdés szerinti
szerzõdés megkötésére. A területi agrárkamara az egyezség eredményérõl
értesíti a terméktanácsot.
Indokolás
A zárt körzeten belül esõ a területen a mai birtokviszonyok mellett száznál is
több földhasználó lehet. A szerzõdések létrehozása és fenntartása a zárt
körzet törvényben is rögzített védelme nélkül szinte kilátástalan. A módosítás
még nem jelentene kötelezettséget a zárt körzet kialakítására, csak
lehetõséget.
9. A 18. § (4) bekezdése a következõk szerint módosul:
(4) Ha az egyezség létrehozására irányuló kísérlet nem vezet eredményre,
a terméktanácsnak a zárt körzet kialakítása iránti kérelmet kell benyújtania a
miniszter által jogszabályban kijelölt szervnek, amely azt jóváhagyás céljából
a minisztériumnak küldi meg. A jóváhagyást a minisztérium nem tagadhatja meg,
ha a kérelem megfelel a külön jogszabályban elõírt követelményeknek. A
[jóváhagyott] zárt körzet[ek] kialakításának [jegyzékét] jóváhagyásáról szóló
határozatot a minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni.
Indokolás
A módosítás kiegészíti a rendelkezést azzal, hogy a zárt körzet jóváhagyásáról
szóló határozatot kell közzétenni.
10. A 18. § (5) bekezdése a következõk szerint módosul:
(5) A zárt körzeten belül a vetõmagtermelés elsõdlegességét biztosítani
kell. A zárt körzet kialkításának jóváhagyásáról szóló határozatban [E]ennek
érdekében [- eltérõ megállapodás hiányában kártalanítás ellenében -] egyes
idegen beporzást, vagy növényegészségügyi fertõzést elõidézõ növényfajok, -
fajták termelése korlátozható, megtiltható. [megsemmisíthetõ. A kártalanítás
mértéke nem haladhatja meg a korlátozással vagy tilalommal érintett növényfaj
árutermelésébõl származó átlagos jövedelmet.] A zárt körzeten belüli termõföld
használója köteles tûrni a korlátozás, valamint a tilalom betartásának
ellenõrzését, illetve a vetõmagtermelést veszélyeztetõ növényállománynak a
termõföld használója költségére való megsemmisítését.
Indokolás
A módosítás kiegészíti a rendelkezést. A zárt körzet kialakításának
jóváhagyásáról szóló határozatban kell meghatározni azoknak a növényfajoknak,
illetve növényfajtáknak a körét, amelynek termelése korlátozható vagy
megtiltható. A védõtávolságokba esõ termõföld használójának költségére kell
megsemmisíteni azt a növényállományt, amely a szerzõdésben vállalt
kötelezettségek megszegésével veszélyezteti a vetõmagtermelést.
11. A 18. § (6) bekezdése a következõk szerint módosul:
(6) [ A zárt körzeten belöli termõföld használója köteles tûrni az (5)
bekezdés szerinti korlátozás ellenõrzését, illetve végrehajtását] A
védõtávolságon belüli termõföld használónak a korlátozás, illetõleg a tilalom
elrendelése miatti kártalanítására, valamint a kártalanítás módjára és
mértékére - a felek erre vonatkozó megállapodása hiányában - a kártérítés
általános szabályai az irányadók. A kártalanítás mértéke nem haladhatja meg a
korlátozással vagy tilalommal érintett növényfaj árutermelésébõl származó
átlagos jövedelmet."
Indokolás
A módosítás részben pontosítja, részben kiegészíti a vetõmagszaporítási zárt
körzetben a védõtávolságokon belüli termõföld használóját - a korlátozás,
illetõleg a tilalom elrendelése miatt - megilletõ kártalanítási szabályokat. A
védõtávolságokba esõ termõföld használóit a vetõmag elõállítókkal megkötött
szerzõdésben meghatározott mértékû kártalanítás illeti meg. Azon termõföld
használó esetében, akivel a többszöri egyeztetés ellenére sem sikerült
szerzõdést kötni, a kártérítés általános szabályait kell alkalmazni.
12. A javaslat 22. §-a a következõ új e) ponttal egészül ki:
A minisztérium
e) kiadja az ideiglenes felhasználási engedélyt az állami elismerésben nem
részesült, illetve ideiglenes szaporításra nem engedélyezett növényfajták
vetõmagja esetében.
Indokolás
A 15. § (1) bekezdésére irányuló módosító javaslat szükségessé teszi a
minisztérium hatáskörének kiegészítését.
13. A 23. § f) pontja 2. része a következõ szerint módosul:
"2. a vetõmagtételek [és szaporítóanyagtételek] saját jogú minõsítését,"
Indokolás
A módosítás pontosítja a minõsítõ intézet engedélyezési jogkörét.
14. A 23. § g) pontja 2. része a következõk szerint módosul:
"2. A vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállítását, feldolgozását,
[sajátjogú] forgalmazását, és a vetõmagvak saját jogú minõsítését, valamint"
Indokolás
A módosítás pontosítja a minõsítõ intézet ellenõrzési jogkörét.
15. A 29. § (5) bekezdésének c) pontja a következõk szerint módosul:
"c) A vetõmagelõállító által végzett saját jogú vetõmag [-, és
szaporítóanyag] minõsítés [, feldolgozásának, kiszerelésének és forgalmazás]
személyi és tárgyi feltételeit,"
Indokolás
A módosítás pontosítja az (5) bekezdés c) pontjának szövegét.
Budapest, 1996. november 25.
Matuska Sándor Godó Lajos
MSZP MSZP