1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3167/11..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a

növényfajták állami elismerésérõl, valamint a vetõmagvak és vegetatív

szaporítóanyagok elõállításáról és forgalmazásáról szóló T/3167.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1. A javaslat 5. § (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

(1) Magyarországon csak [olyan] állami elismerésben részesült, vagy ideiglenes

szaporításra engedélyezett növényfaj és növényfajta termeszthetõ árutermelés

és forgalombahozatal céljából[, amely]. Ez a rendelkezés nem vonatkozik a 15.

§ (2) bekezdése szerinti export céltermeltetésre."

[a) állami elismerésben részesült,

b) ideiglenes szaporításra engedélyezett, vagy

c) export céltermeltetésre, kizárólag szaporítás céljából bejelentett.]

Indokolás

A módosítás csak pontosítja a Magyarországon termeszthetõ növényfajok és

növényfajták körét.

2. A 8. § az alábbiak szerint módosul:

A növényfajta állami elismerésre való bejelentésekor nyilatkozni kell arról,

hogy a bejelentett növényfajta [genetikailag módosított] géntechnológiai úton

létrehozott szervezet-e és a módosítás milyen célra irányult. A [genetikailag

módosított] géntechnológiai úton létrehozott növényfajták esetében a minõsítõ

intézet csak külön törvényben foglalt elõírások teljesítését követõen kezdheti

meg a kísérleti vizsgálatokat.

Indokolás

A természet védelmérõl szóló 1996. évi LIII. törvény értelmében a

géntechnológiával módosított szervezetekre vonatkozó szabályokat külön

törvényben kell megállapítani. A módosítás a két törvény érdekében pontosítja

a 8. §-t.

3. A 10. § (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács szakágazatonkénti

szekciókból áll. Az egyes szekcióknak 15 tagja van. Az Országos Mezõgazdasági

Fajtaminõsítõ Tanács tagjai: a Magyar Agrárkamara, a termékpálya szerinti

terméktanács[ok], a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a szakmai érdekképviseletek,

valamint az agrárkutató és felsõoktatási intézmények, továbbá a

Földmûvelésügyi Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) és a minõsítõ

intézet képviselõi."

Indokolás

Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács tagja csak a vetõmag és

szaporítóanyag termelésben érintett terméktanács lehet. Ezért a módosítás

kiegészíti a terméktanács meghatározását.

4. A 14. § (4) bekezdése a következõk szerint módosul:

"A fajta használatáért a fajtajogosultat [díjazást kérhet;] a

felhasználóval kötött szerzõdésben meghatározott mértékû díjazás illeti meg

[kell megállapodni] A fajta használatáért fizetett díjból a fajta nemesítõjét,

illetve annak örökösét és fenntartóját a fajtajogosulttal kötött külön

megállapodás[ban rögzített] szerinti fajtajutalék illeti meg."

Indokolás

A módosítás egyértelmûvé teszi, hogy a fajtajogosult részére a fajta

használatáért díjazást kell fizetni, amelyból a jelenleg hatályos

rendelkezésekkel összhangban a fajta nemesítõjének örökösét is fajtajutalék

illeti meg.

5. A javaslat 15. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Magyarországon csak a Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ, vagy ideiglenes

szaporításra, illetve ideiglenes felhasználásra engedélyezett fajok, fajták

minõsített vetõmagját és szaporítóanyagát lehet forgalomba hozatal céljára

elõállítani, forgalmazni, illetõleg árutermelésre felhasználni a vonatkozó

jogszabályoknak megfelelõen. A minisztérium rendkívüli esetben ideiglenesen

egyszeri felhasználásra engedélyezheti az 5. § (1) bekezdésében foglataknak

meg nem felelõ növényfajta vetõmagjának a felhasználását."

Indokolás

Elsõsorban a kedvezõtlen idõjárás miatt kialakulhat olyan helyzet, hogy a

hazai vetõmagigények nem elégíthetõk ki az állami elismerésben részesült,

illetve az ideiglenes szaporításra engedélyezett növényfajták

vetõmagtermelésébõl. Ezért szükség van arra, hogy kivételesen ideiglenes

felhasználási engedély kerülhessen kiadásra.

6. A javaslat 15. § (7) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(7) Belföldi felhasználás vagy forgalomba hozatal céljából kizárólag a

Nemzeti Fajtajegyzékben felsorolt továbbá ideiglenes szaporításra, illetve

ideiglenes felhasználásra engedélyezett növényfajta e törvény elõírásainak

megfelelõ vetõmagját, szaporítóanyagát lehet importálni. Az importból származó

vetõmagot, szaporítóanyagot belföldön csak a belföldi vetõmag, illetve

szaporítóanyag-minõsítést követõen lehet vetõmagként, szaporítóanyagként

forgalomba hozni és felhasználni.

Indokolás

Az elõzõ pontban javasolt módosítással összefüggésben - az összhang

megteremtése érdekében - szükséges ez a kiegészítés

7. A 18. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) A vetõmag elõállítója az elõírt védõtávolságon belüli termõföld

használójával a vetés megkezdése elõtt szerzõdésben állapodhat meg a

földhasználat módjáról, illetve arról, hogy a védõtávolságon belüli termõföld

használója milyen feltételekkel kötelezi magát arra, hogy a vetõmagszaporítást

veszélyeztetõ növényfajokat és fajtákat nem termeszt. Az egyezségnek

tartalmaznia kell a termelés korlátozásával kapcsolatos kötelezettségeket,

valamint az ebbõl eredõ ereménykiesés ellentételezésének módját és mértékét.

Indokolás

A módosítás kiegészíti a (2) bekezdést a zárt körzetben érvényesülõ termelés

korlátozással kapcsolatos egyezség tartalmának meghatározásával.

8. A 18. § (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

(3) A védõtávolságok betartása érdekében vetõmagszaporítási zárt körzetet

(a továbbiakban: zárt körzet) lehet kialakítani a külön jogszabályban

meghatározott feltételek szerint[, ha a vetõmag elõállítója és a

védõtávolságon belüli termõföld használója között nem jön létre a (2) bekezdés

szerinti szerzõdés]. A zárt körzet kialakítását a vetõmagszaporításban

érdekeltek, ha az érintett szántóterület legalább 20 %-án vetõmagelõállítást

folytatnak, kezdeményezhetik a termékpálya szerinti terméktanácsnál. A

terméktanács a kezdeményezésrõl értesíti a területi agrárkamarát, amelynek

egyezség létrehozását kell megkísérelnie a vetõmagelõállítók, valamint a

védõtávolságon belüli termõföld használói között a (2) bekezdés szerinti

szerzõdés megkötésére. A területi agrárkamara az egyezség eredményérõl

értesíti a terméktanácsot.

Indokolás

A zárt körzeten belül esõ a területen a mai birtokviszonyok mellett száznál is

több földhasználó lehet. A szerzõdések létrehozása és fenntartása a zárt

körzet törvényben is rögzített védelme nélkül szinte kilátástalan. A módosítás

még nem jelentene kötelezettséget a zárt körzet kialakítására, csak

lehetõséget.

9. A 18. § (4) bekezdése a következõk szerint módosul:

(4) Ha az egyezség létrehozására irányuló kísérlet nem vezet eredményre,

a terméktanácsnak a zárt körzet kialakítása iránti kérelmet kell benyújtania a

miniszter által jogszabályban kijelölt szervnek, amely azt jóváhagyás céljából

a minisztériumnak küldi meg. A jóváhagyást a minisztérium nem tagadhatja meg,

ha a kérelem megfelel a külön jogszabályban elõírt követelményeknek. A

[jóváhagyott] zárt körzet[ek] kialakításának [jegyzékét] jóváhagyásáról szóló

határozatot a minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni.

Indokolás

A módosítás kiegészíti a rendelkezést azzal, hogy a zárt körzet jóváhagyásáról

szóló határozatot kell közzétenni.

10. A 18. § (5) bekezdése a következõk szerint módosul:

(5) A zárt körzeten belül a vetõmagtermelés elsõdlegességét biztosítani

kell. A zárt körzet kialkításának jóváhagyásáról szóló határozatban [E]ennek

érdekében [- eltérõ megállapodás hiányában kártalanítás ellenében -] egyes

idegen beporzást, vagy növényegészségügyi fertõzést elõidézõ növényfajok, -

fajták termelése korlátozható, megtiltható. [megsemmisíthetõ. A kártalanítás

mértéke nem haladhatja meg a korlátozással vagy tilalommal érintett növényfaj

árutermelésébõl származó átlagos jövedelmet.] A zárt körzeten belüli termõföld

használója köteles tûrni a korlátozás, valamint a tilalom betartásának

ellenõrzését, illetve a vetõmagtermelést veszélyeztetõ növényállománynak a

termõföld használója költségére való megsemmisítését.

Indokolás

A módosítás kiegészíti a rendelkezést. A zárt körzet kialakításának

jóváhagyásáról szóló határozatban kell meghatározni azoknak a növényfajoknak,

illetve növényfajtáknak a körét, amelynek termelése korlátozható vagy

megtiltható. A védõtávolságokba esõ termõföld használójának költségére kell

megsemmisíteni azt a növényállományt, amely a szerzõdésben vállalt

kötelezettségek megszegésével veszélyezteti a vetõmagtermelést.

11. A 18. § (6) bekezdése a következõk szerint módosul:

(6) [ A zárt körzeten belöli termõföld használója köteles tûrni az (5)

bekezdés szerinti korlátozás ellenõrzését, illetve végrehajtását] A

védõtávolságon belüli termõföld használónak a korlátozás, illetõleg a tilalom

elrendelése miatti kártalanítására, valamint a kártalanítás módjára és

mértékére - a felek erre vonatkozó megállapodása hiányában - a kártérítés

általános szabályai az irányadók. A kártalanítás mértéke nem haladhatja meg a

korlátozással vagy tilalommal érintett növényfaj árutermelésébõl származó

átlagos jövedelmet."

Indokolás

A módosítás részben pontosítja, részben kiegészíti a vetõmagszaporítási zárt

körzetben a védõtávolságokon belüli termõföld használóját - a korlátozás,

illetõleg a tilalom elrendelése miatt - megilletõ kártalanítási szabályokat. A

védõtávolságokba esõ termõföld használóit a vetõmag elõállítókkal megkötött

szerzõdésben meghatározott mértékû kártalanítás illeti meg. Azon termõföld

használó esetében, akivel a többszöri egyeztetés ellenére sem sikerült

szerzõdést kötni, a kártérítés általános szabályait kell alkalmazni.

12. A javaslat 22. §-a a következõ új e) ponttal egészül ki:

A minisztérium

e) kiadja az ideiglenes felhasználási engedélyt az állami elismerésben nem

részesült, illetve ideiglenes szaporításra nem engedélyezett növényfajták

vetõmagja esetében.

Indokolás

A 15. § (1) bekezdésére irányuló módosító javaslat szükségessé teszi a

minisztérium hatáskörének kiegészítését.

13. A 23. § f) pontja 2. része a következõ szerint módosul:

"2. a vetõmagtételek [és szaporítóanyagtételek] saját jogú minõsítését,"

Indokolás

A módosítás pontosítja a minõsítõ intézet engedélyezési jogkörét.

14. A 23. § g) pontja 2. része a következõk szerint módosul:

"2. A vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállítását, feldolgozását,

[sajátjogú] forgalmazását, és a vetõmagvak saját jogú minõsítését, valamint"

Indokolás

A módosítás pontosítja a minõsítõ intézet ellenõrzési jogkörét.

15. A 29. § (5) bekezdésének c) pontja a következõk szerint módosul:

"c) A vetõmagelõállító által végzett saját jogú vetõmag [-, és

szaporítóanyag] minõsítés [, feldolgozásának, kiszerelésének és forgalmazás]

személyi és tárgyi feltételeit,"

Indokolás

A módosítás pontosítja az (5) bekezdés c) pontjának szövegét.

Budapest, 1996. november 25.

Matuska Sándor Godó Lajos

MSZP MSZP

Eleje Honlap