1

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Képviselõcsoport

T/3167/12..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály alapján, a T/3167.. sz., a növényfajták állami elismerésérõl,

valamint a vetõmagvak és a vegetatív szaporító anyagok elõállításáról és

forgalmazásáról szóló törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat

terjesztem elõ:

1./ A 3. § 10. pontja az alábbiak szerint módosul:

"10. Fajtajogosult: a [fajtával] fajtához kapcsolódó jogokkal kizárólagosan

rendelkezõ személy vagy szervezet."

I n d o k o l á s

A javaslat pontositó természetû.

2./ A 3. § 11. pontja elmarad.

I n d o k o l á s:

A 11. pontban meghatározott fajtabejelentõ a késõbbiek során nem szerepel

olyan módon a törvényben, ami indokolá, hogy ezt a fogalmat az értelmezõ

rendelkezések között meghatározza a törvény. Ráadásul a 7. § (1) bekezdése

szerint a fajtajogosult megegyezik a fajtabejelentõvel, ezért fölösleges

ezeket külön is szabályozni.

3./ A 3. § 14. a.) pontja az alábbiak szerint módosul:

"14. a.) DUS vizsgálat [(distinctness, uniformity, stability)] az új fajta

állami elismeréséhez szükséges megkülönböztethetõség, egynemûség, állandóság

meglétének vizsgálata."

I n d o k o l á s

Az elhagyni javasolt idegennyelvû szövegrészt a szöveg magyarul is

tartalmazza.

Ezért fölösleges a normaszövegben az angol nyelvû kifejezések használata.

Ennek legfeljebb a törvényjavaslat indoklásában lenne helye, mivel a

jogalkalmazótól nem várható el, hogy idegen nyelvismerettel rendelkezzen. Az

idegennyelvû szöveg jogszabályban való szerepeltetése ellentétes a

jogalkotásról szóló törvény rendelkezéseivel is, ami szerint a jogszabályokat

magyar nyelven kell megalkotni.

4./ A 5. § (3) az alábbiak szerint módosul:

"(3) Az állami elismerésre bejelentett növényfajta meghatározott de két évet

meg nem haladó ideig, legfeljebb az állami elismerés idõpontjáig kaphat

ideiglenes szaporitási engedélyt."

I n d o k o l á s

A kiegészitésre azért van szükség, hogy az állami elismerés elhúzódásának

esetére is kellõen rövid ideig engedje csak meg az ideiglenes szaporitási

engedély érvényességét.

5./ A 7. § (2) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"(2) A minõsitõ intézet, illetõleg a minõsitõ intézettel közszolgálati

jogviszonyban lévõ személy, továbbá a Földmûvelõdésügyi Minisztériummal

munkaviszonyban levõ és e törvény végrehajtásával közvetlenül foglalkozó

személy e jogviszonyának megszûnéséig, illetve az azt követõ három évben,

továbbá az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsitõ Tanács tagja nem jelenthet be

növényfajtát állami elismerésre."

I n d o k o l á s

Az összeférhetetlenség kiterjesztése a Földmûvelõdésügyi Minisztérium e

törvény végrehajtásával foglalkozó alkalmazottjaira is indokolt, a

visszaélések megelõzése érdekében.

6./ A 8. § a következõ módon egészül ki:

"8. § A növényfajta állami elismerésre való bejelentésekor nyilatkozni kell

arról, hogy a bejelentett fajta géntechnológiai úton genetikailag módositott

szervezete és a módositás milyen célra irányult. A géntechnológiai úton

genetikailag módositott növényfajták esetében a minõsitõ intézet csak a külön

törvényben foglalt elõirások teljesitését követõen kezdheti meg a kisérleti

vizsgálatokat."

I n d o k o l á s

Minden nemesités egyben genetikai módositás. Ezért eredeti formájában a

törvényjavaslat nem alkalmas a kivánt cél elérésére. Mivel a törvényjavaslat

az értelmezõ rendelkezések között nem határozta meg a genetikailag módositott

szervezet fogalmát, ezért szükséges kiemelni, hogy ez alatt a géntechnológiai

úton való módositás értendõ. A késõbb megalkotandó törvény értelmezõ

rendelkezései megismételhetik az itt módositásként javasolt pontositást.

7./ A 18. § (2)-(6) bekezdése és a "Vetõmagszaporitási zárt körzet" cim

elmarad.

I n d o k o l á s

A vetõmagszaporitási zárt körzetek kialakitásának szabályozása jó ötlet,

azonban mivel nyilvánvalóan a föld tulajdon és használat korlátozását jelenti,

nem e törvényben, hanem a földtörvényben van a helye. Egyébként ebben a

formában a javaslat indokolatlan mértékben kivánja korlátozni a tulajdonhoz

fûzõdõ jogok gyakorlását, ami alkotmányellenes. A javaslat további hibája,

hogy számos részletkérdést nem szabályoz, emiatt olyan jogbizonytalanság

alakulna ki, ami megengedhetetlen. Ez is alkotmányellenes.

8./ A 20. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A minõsités a minõsitõ intézet hatáskörébe tartozik. A külön

jogszabályban meghatározott szaporitási fokozatú, ill. az árutermelés alapját

képezõ, saját tulajdonú és szaporitásra nem kerülõ vetõmagtételeket belföldi

felhasználás, illetve forgalombahozatal céljából [- a hibrid növényfajták

kivételével -] az elirt szükséges személyi és tárgyi feltételekkel rendelkezõ

vetõmagelõállitók a fajtajogosult hozzájárulásával a minõsitõ intézet

engedélyével és folyamatos ellenõrzése mellett minõsithetik. A minõsitõ

intézet az engedélyt a minõség veszélyeztetése esetén visszavonhatja.

I n d o k o l á s

Az elhagyni javasolt szövegrész a hibrid növényfajták esetében a minõsitésre

szigorúbb szabályokat kiván megállapitani, ami indokolatlan, hiszen e bekezdés

enélkül is elegendõ biztositékot tartalmaz a minõség megõrzésére. Másrészt a

hibrid vetõmag elõállitás az elõállitás más szakaszaiban sem élvez fokozott

állami felügyeletet, igy indokolatlan ezt egy olyan területen megtenni, ahol a

piaci versenyzõk egyébként is érdekeltek a szabályok megtartásában.

9./ A 21. § (3) bekezdésének c.) pontja elmarad, és f.) pontja az alábbiak

szerint módosul:

"f.) A csávázás tényét a [hatóanyag] csávázószer nevének megnevezésével.

I n d o k o l á s

c.) ponthoz:

A cimke fölhelyezésekor nem mindig lehet tudni a vetõmagtétel értékesitéskori

minõségét.

f.) ponthoz:

A csávázó szer hatóanyagának megnevezése esetenként rendkivül hosszadalmas

lehet, ami egyébként sem tartalmazz több információt, mint a csávázó szer

megnevezése.

10./ A 25. § d.) pontja az alábbiak szerint egészül ki:

"d.) e törvény elõirásait megszegõk e törvénnyel összefüggõ tevékenységét

meghatározott idõre megtiltani és azt közzétenni".

I n d o k o l á s

A vetõmag elõirással és forgalmazással foglalkozó cégek gyakorta más

tevékenységgel is foglalkoznak, amelytõl eltiltani õket indokolatlan lenne,

ezért a módositõ javaslat pontositó jellegû.

Budapest, 1996. november 25.

Tisztelettel:

Glattfelder Béla

Eleje Honlap