1

A Magyar Országgyûlés

Mezõgazdasági Bizottsága

T/3167/54..

Bizottsági módosító javaslat!

Gál Zoltán úr

az Országgyûlés Elnöke

Tisztelt Elnök Úr !

A Mezõgazdasági Bizottság a Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 1032. § (1)

bekezédse alapján a növényfajták állami elismerésérõl, valamint a vetõmagvak

és vegetatív szaporítóanyagok elõállításáról és forgalmazásáról szóló T/3167..

számú törvényjavaslathoz a következõ

bizottsági módosító javaslatokat

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 2. §-ának b) pontja a következõk szerint módosul:

"b) Szántóföldi, kertészeti, erdészeti, gyógy-, fûszer-, és

dísznövényfajták állami elismerésére, fajtafenntartására, ezek vetõmagjának és

vegetatív szaporítóanyagának [,] továbbszaporítására, minõsítésére,

forgalmazására és felhasználására.

Indokolás: A módosítás pontosítja a szöveget.

2. A törvényjavaslat 3. §-ának 11. pontja kimarad.

Indokolás: Nem indokolt a fajtabejelentõ fogalmát meghatározni, mivel a

bejelentést a fajtajogosult vagy a képviselõje teszi meg.

3. A törvényjavaslat 3. §-ának 16. pontja a következõk szerint módosul:

"16. Vegetatív szaporítóanyag: ivartalan módon elõállított növényi

részek, ide értve az ültetési anyagot az alanycsemetét, [(kertészeti

növények)] és a vadmagoncot [(erdészeti növények)] is (a továbbiakban:

szaporítóanyag)."

Indokolás: A vegetatív szaporítóanyag fogalmát ki kell egészíteni a

faiskolában, illetve szõlõiskolában elõállított ültetésre alkalmas

végtermékkel is.

4. A törvényjavaslat 3. §-ának 17. pontja a következõk szerint módosul:

"17. Vetõmag-, szaporítóanyagminõsítés: a hazai szabványok és az

érvényben lévõ nemzetközi elõírások szerinti, állami felügyelettel végzett

ellenõrzési és tan[ú]usítási eljárás (certifikálás).

Indokolás: A módosítás pontosítja a szöveget.

5. A törvényjavaslat 3. §-a 20. pontjának b) alpontja a következõk szerint

módosul:

"b) szigetelési (izolációs) izolációs távolság: az a távolság, amely

[egyes szántóföldi, erdészeti és kertészeti növényfajok vetõmagszaporítása

során biztosítja a termesztett növényfaj] az idegen beporzás[tól]-, valamint a

növényegészségügyi fertõzés[tõl]mentes vetõmag, illetve [vegetatív]

szaporítóanyag-elõállítás[á]t szolgálja.

Indokolás: A javasolt módosítás kiegészíti a rendelkezést, mivel minden

növényfaj termeszthetõ vegetatív szaporítóanyaggal is.

6. A törvényjavaslat 6. §-ának (4) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(4) [Megfelelõ gazdasági érték: a fajta értékmeghatározó

tulajdonságainak összessége, amelyek közül legalább egy lényeges gazdasági

tulajdonságnak jobbnak kell lennie, mint a már állami elismerésben részesített

fajtáké.] A fajta gazdasági értéke akkor megfelelõ, ha meghatározó

tulajdonságainak összesített eredménye jobb mint a már állami elismerésben

részesített fajtáké."

Indokolás: A javasolt meghatározás szerint a fajta csak akkor kaphat

állami elismerést, ha a tulajdonságainak összesített eredménye kedvezõbb, mint

a már elismert fajtáké.

7. A törvényjavaslat 7. §-ának (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) A minõsítõ intézet [illetõleg], valamint a minõsítõ intézettel,

illetve a Földmûvelésügyi Minisztériummal (a továbbiakban: minisztérium)

közszolgálati jogviszonyban lévõ személy e jogviszonyának megszûnéséig,

[illetve] valamint az azt követõ 3 évben, továbbá az Országos Mezõgazdasági

Fajtaminõsítõ Tanács tagja nem jelenthet be növényfajtát állami elismerésre.

Indokolás: Az összeférhetetlenség kiterjesztése a Földmûvelésügyi

Minisztériummal közszolgálati jogviszonyban lévõ alkalmazottjaira is indokolt

a visszaélesek megelõzése érdekében.

8. A törvényjavaslat 8. §-a a következõk szerint módosul:

"8. § A növényfajta állami elismerésre való bejelentésekor nyilatkozni

kell arról, hogy a bejelentett növényfajta [genetikailag módosított]

géntechnológiával módosított szervezet-e és a módosítás milyen célra irányult.

A [genetikailag módosított] géntechnológiával módosított növényfajták esetében

a minõsítõ intézet csak a külön törvényben foglalt elõírások teljesítését

követõen kezdheti meg a kísérleti vizsgálatokat."

Indokolás: A természet védelmérõl szóló 1996. évi LIII. törvény

értelmében a géntechnológiával módosított szervezetekre vonatkozó szabályokat

külön törvényben kell megállapítani. A módosítás a két törvény érdekében

pontosítja a 8. §-t.

9. A törvényjavaslat 9. §-ának (1) bekezdése a következõk szerint egészül

ki:

"(1) Az állami elismeréshez szükséges vizsgálatokról a minõsítõ intézet

gondoskodik. A minõsítõ intézet a DUS vizsgálatok módszereit a vonatkozó

nemzetközi elõírások, a gazdasági értékvizsgálat módszereit pedig a minõsítõ

intézet által kidolgozott és az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács

által jóváhagyott [metodika] módszer alapján határozza meg. Az egyes

növényfajok fajtáinak állami elismeréséhez szükséges kísérleti vizsgálatok

számát és idõtartamát külön jogszabály határozza meg. A kísérleti vizsgálatok

idõtartama nem lehet hosszabb három évnél, évelõ növények esetében egy

termelési ciklusnál, illetve fásszárú növények esetében pedig a termõre

fordulást követõ három évnél.

Indokolás: A módosító javaslat elõsegíti az állami elismeréshez szükséges

kísérleti vizsgálat lerövidítését, és ezzel lehetõvé teszi az új fajták

gyorsabb bevezetését a köztermesztésbe.

10. A törvényjavaslt 10. §-ának (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács szakágazatonkénti

szekciókból áll. Az egyes szekcióknak 15 tagja van. Az Országos Mezõgazdasági

Fajtaminõsítõ Tanács tagjai: a Magyar Agrárkamara, a termékpálya szerinti

terméktanácsok, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a szakmai érdekképviseletek,

valamint az agrárkutató és felsõoktatási intézmények, továbbá a

[Földmûvelésügyi Minisztérium (a továbbiakban:] minisztérium [)]és a minõsítõ

intézet képviselõi.

Indokolás: Az Országos Mezõgazdasági Fajtaminõsítõ Tanács tagja csak a

vetõmag és szaporítóanyag termelésben érintett terméktanács lehet. Ezért a

módosítás kiegészíti a terméktanács meghatározását. A javasolt módosítás

másrészt a 7. § (2) bekezdésének módosítása miatt szükséges pontosítás.

11. A törvényjavaslat 12. §-ának (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(3) A Magyar Agrárkamara, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a

terméktanácsok a Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ fajtákból a Leíró Fajtajegyzék

alapján összeállíthatják és közzé tehetik az egyes termõhelyek természeti

adottságainak megfelelõ Ajánlott Fajták Jegyzékét. [, amelyet a Magyar

Agrárkamara, illetve a terméktanácsok, illetve a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa

tesznek közzé.]"

Indokolás: A javasolt módosítás egyszerûsíti a szöveget.

12. A törvényjavaslat 13. §-a a következõk szerint módosul:

"A fajták eredeti (DUS) tulajdonságainak [DUS] és a gazdasági értékének

megõrzésérõl fajtafenntartással kell gondoskodni. A fajtafenntartás

eredményességét a minõsítõ intézet ellenõrzi.

Indokolás: A javasolt módosítás pontosítja a szöveget.

13. A törvényjavaslat 14. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) A minõsítõ intézetnek az állami elismerési eljárás során vezetett

közhitelû nyilvántartásaiba a növényfajta állami elismerését, [a fajta

bejelentõjét,] a fajta jogosult[at], illetve a képviselõ[t] és - kérelemre - a

nemesítõ nevét is be kell jegyznie.

Indokolás: A javasolt módosítás pontosítja a szöveget.

14. A törvényjavaslat 15. §-ának (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) Magyarországon csak a Nemzeti Fajtajegyzékben lévõ, vagy ideiglenes

szaporításra, illetve ideiglenes felhasználásra engedélyezett fajok, fajták

minõsített vetõmagját és szaporítóanyagát lehet forgalomba hozatal céljára

elõállítani, forgalmazni, illetõleg árutermelésre felhasználni a vonatkozó

külön jogszabályoknak megfelelõen. A minisztérium rendkívüli esetben

ideiglenesen engedélyezheti az 5. § (1) bekezdésében foglaltaknak meg nem

felelõ növényfajta vetõmagjának az engedélyezést követõ vetési idõszakban való

felhasználását.

Indokolás: Elsõsorban a kedvezõtlen idõjárás miatt kialakulhat olyan

helyzet, hogy a hazai vetõmagigények nem elégíthetõk ki az állami elismerésben

részesült, illetve az ideiglenes szaporításra engedélyezett növényfajták

vetõmagtermelésébõl. Ezért szükség van arra, hogy kivételesen ideiglenes

felhasználási engedély kerülhessen kiadásra.

15. A törvényjavaslat 15. §-ának (4) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(4) A pszichotrop anyagok vagy kábítószerek elõállítására alkalmas

növényfajok vetõmagjának, szaporítóanyagának elõállítását és forgalmazását

jogszabály külön feltételekhez kötheti."

Indokolás: A javasolt módosítás kiegészíti a rendelkezést, mivel minden

növényfaj termeszthetõ vegetatív szaporítóanyaggal is.

16. A törvényjavaslat 18. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(1) A szántóföldi és a kertészeti növényfajok vetõmagszaporítása esetén

a külön jogszabályban meghatározott védõtávolságokat kell alkalmazni.

(2) A vetõmag elõállítója az elõírt védõtávolságon belüli termõföld

használójával a vetés megkezdése elõtt szerzõdésben állapodhat meg a

földhasználat módjáról, illetve arról, hogy a védõtávolságon belüli termõföld

használója milyen feltételekkel kötelezi magát arra, hogy a vetõmagszaporítást

veszélyeztetõ növényfajokat és fajtákat nem termeszt.

(3) A védõtávolságok betartása érdekében vetõmagszaporítási zárt körzetet

(a továbbiakban: zárt körzet) lehet kialakítani a külön jogszabályban

meghatározott feltételek szerint, ha a vetõmag elõállítója és a védõtávolságon

belüli termõföld használója között nem jön létre a (2) bekezdés szerinti

szerzõdés. A zárt körzet kialakítását a vetõmagszaporításban érdekeltek, ha az

érintett szántóterület legalább 20 %-án vetõmagelõállítást folytatnak,

kezdeményezhetik a termékpálya szerinti terméktanácsnál. A terméktanács a

kezdeményezésrõl értesíti a területi agrárkamarát, amelynek egyezség

létrehozását kell megkísérelnie a vetõmagelõállítók, valamint a védõtávolságon

belüli termõföld használói között. A területi agrárkamara az egyezség

eredményérõl értesíti a terméktanácsot.

(4) Ha az egyezség létrehozására irányuló kísérlet nem vezet eredményre,

a terméktanácsnak a zárt körzet kialakítása iránti kérelmet kell benyújtania a

miniszter által jogszabályban kijelölt szervnek, amely azt jóváhagyás céljából

a minisztériumnak küldi meg. A jóváhagyást a minisztérium nem tagadhatja meg,

ha a kérelem megfelel a külön jogszabályban elõírt követelményeknek. A

jóváhagyott zárt körzetek jegyzékét a minisztérium hivatalos lapjában közzé

kell tenni.

(5) A zárt körzeten belül a vetõmagtermelés elsõdlegességét biztosítani

kell. Ennek érdekében - eltérõ megállapodás hiányában kártalanítás ellenében -

egyes idegen beporzást, vagy növényegészségügyi fertõzést elõidézõ

növényfajok, -fajták termelése korlátozható, megtiltható, megsemmisíthetõ. A

kártalanítás mértéke nem haladhatja meg a korlátozással vagy tilalommal

érintett növényfaj árutermelésébõl származó átlagos jövedelmet.

(6) A zárt körzeten belüli termõföld használója köteles tûrni az (5)

bekezdés szerinti korlátozás ellenõrzését, illetve végrehajtását.]

"(1) A szántóföldi és a kertészeti növényfajok vetõmagszaporítása esetén

a külön jogszabályban meghatározott védõtávolságokat kell alkalmazni.

(2) A vetõmag elõállítója az elõírt védõtávolságon belüli termõföld

használójával a vetés megkezdése elõtt szerzõdésben állapodhat meg a

földhasználat módjáról, illetve arról, hogy a védõtávolságon belüli termõföld

használója milyen feltételekkel kötelezi magát arra, hogy a vetõmagszaporítást

veszélyeztetõ növényfajokat és fajtákat nem termeszt. Az egyezségnek

tartalmaznia kell a termelés korlátozásával kapcsolatos kötelezettségeket,

valamint az ebbõl eredõ eredménykiesés ellentételezésének módját és mértékét.

(3) A védõtávolságok betartása érdekében vetõmagszaporítási zárt

körzetet (a továbbiakban: zárt körzet) lehet kialakítani. A zárt körzet

kialakításához a minisztérium jóváhagyása szükséges. A zárt körzet

kialakítását az érdekeltek a termékpálya szerinti terméktanácstól kérhetik, ha

a vetõmagszaporítással érintett, legalább a külön jogszabályban

növényfajonként meghatározott mértékû, összefüggõ területen vetõmagelõállítást

folytatnak. A terméktanács a kérelemrõl haladéktalanul értesíti a területi

agrárkamarát, amely 30 napon belül egyezség létrehozását kísérli meg a

vetõmagelõállítók, valamint a védõtávolságon belüli termõföld használói között

a termelési korlátozás, illetve a tilalom miatti kötelezettségekrõl, valamint

a kártalanítás módjáról és mértékérõl. A területi agrárkamara az egyezségi

kísérlet eredményérõl 5 napon belül értesíti a terméktanácsot.

(4) A (3) bekezdés szerinti értesítést követõen a terméktanács a zárt

körzet kialakításának jóváhagyását haladéktalanul kezdeményezi a

minisztériumnál, amely a jóváhagyásról a kezdeményezést követõ 8 napon belül

dönt. A jóváhagyást a minisztérium nem tagadhatja meg, ha a zárt körzet

kialakítása megfelel a külön jogszabályban elõírt követelményeknek. A zárt

körzet kialakításának jóváhagyásáról szóló határozatban - ha a (3) bekezdés

szerinti egyezség nem jött létre - a vetõmagtermelés elsõdlegességének

biztosítása érdekében egyes idegen beporzást, vagy növényegészségügyi

fertõzést elõidézõ növényfajok, fajták termelése korlátozható, megtiltható. A

zárt körzet kialakításának jóváhagyásáról szóló határozatot a minisztérium

hivatalos lapjában közzé kell tenni.

(5) A zárt körzeten belüli termõföld használója a korlátozás, illetve a

tilalom betartásának ellenõrzését, a vetõmagtermelést veszélyeztetõ, általa

- a korlátozás, illetõleg a tilalom ellenére - termesztett növényállománynak

saját költségére történõ megsemmisítését köteles tûrni.

(6) A védõtávolságon belüli termõföld-használónak a korlátozás, illetõleg

a tilalom elrendelése miatti kártalanítására, valalmint a kártalanítás módjára

és mértékére - a felek erre vonatkozó megállapodása hiányában - a kártérítés

általános szabályai az irányadók.

17. A 19. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) Szõlõ-, gyümölcs, dísznövény és erdészeti növényfajták

szaporítóanyagának elõállítása céljából a külön jogszabályban meghatározott

feltételek szerint törzsültetvényt kell létesíteni. A törzsültetvények

létesítéséhez szükséges védõtávolság betartása érdekében a 18. §

rendelkezéseit értelemszerûen alkalmazni kell."

Indokolás: A szaporítóanyagok értékét súlyosan lerontó vírusfertõzésre

tekintettel rendkívül fontos az izolációs távolságok betartása a

törzsültetvények esetében is.

18. A törvényjavaslat 21. §-a elõtti cím a következõk szerint módosul:

"A vetõmag és szaporítóanyag csomagolása, jelölése"

Indokolás: A kiegészítés pontosítja a címet.

19. A törvényjavaslat 21. § (3) bekezdésének f) pontja a következõk szerint

módosul:

"f) a csávázás tényét a hatóanyag vagy a csávázószer megnevezésével, "

Indokolás: A kiegészítés pontosítja a rendelkezést.

20. A törvényjavaslat 23. §-ának e) pontja a következõk szerint módosul:

"e) vizsgálja és minõsíti a vetõmagvakat, szaporítóanyagokat,

törzsültetvényeket,

Indokolás: A módosítás pontosítja a szöveget.

21. A törvényjavaslat 23. §-a g) pontjának 2. alpontja a következõk szerint

módosul:

"2. a vetõmagvak és szaporítóanyagok elõállítását, feldolgozását,

[sajátjogú] forgalmazását, felhasználását és a vetõmagvak sajátjogú

minõsítését, valamint"

Indokolás: A módosítás pontosítja a minõsítõ intézet ellenõrzési

jogkörét.

22. A törvényjavaslat 27. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"b) a külön jogszabály szerinti szigorított [fémzárolást] minõsítést

elrendelni,"

23. A törvényjavaslat 28. §-ának (2) bekezdése a következõk szerint egészül

ki:

"(2) A minõségvédelmi bírság mértéke - a kifogásolt tétel mennyiségétõl,

értékétõl és a hiba jellegétõl is függõen - legalább a vetõmag,

szaporítóanyag-tétel belföldi forgalmi értéke kétszeresének, legfeljebb

tízszeresének megfelelõ összeg."

Indokolás: A kiegészítés pontosítja a minõségvédelmi bírság számítását.

24. A törvényjavaslat 29. §-ának (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) E a törvény 1997. [január] március 1. napján lép hatályba,

egyidejûleg hatályát veszti

Indokolás: A módosítás a törvény elfogadása idõpontjára illetve a

vérrehajtási rendelet hatályba lépésére figyelemmel szükséges.

25. A törvényjavaslat 30. §-a kimarad.

Indokolás: A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 40. §-ának (3)

bekezdése kimondja, hogy "Ha a törvényjavaslat a Magyar Köztársaság és az

Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítésérõl szóló,

Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörét

érinti, az indokolásban tájékoztatást kell adni arról is, hogy a javasolt

szabályozás milyen mértékben tesz eleget az Európai Közösségek jogszabályaihoz

való közelítés követelményének, illetõleg az összeegyeztethetõ-e az Európai

Közösségek jogszabályaival."

E törvényi elõíráshoz képest a Kormány által beterjesztett T/3167.. számú

törvényjavaslat 30. §-a - a törvény részeként - sorolja fel, hogy az Európai

Közösségek mely jogszabályainak lényegi rendelkezéseit veszi át.

Budapest, 1996. december 4.

Dr. Orosz Sándor

e l n ö k

.

Eleje Honlap