Magyar Országgyûlés Környezetvédelmi

bizottsága

T/3174/14..

Bizottsági ajánlás általálnos vitához

Az Országgyûlés

Környezetvédelmi bizottságának

ajánlása

A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló T/3174.. számú

törvényjavaslathoz

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Környezetvédelmi bizottsága 1996. október 16-i ülésén

megtárgyalta a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló T/3174..

számú törvényjavaslatot és áttekintette az Állami Számvevõszék a Magyar

Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló véleményét és a Házszabály 95. §

(2) bekezdése alapján az alábbi általános vitát elõkészítõ ajánlást nyújtja

be.

A bizottság kedvezõnek itéli meg azokat az általános társadalmi és

gazasági törekvéseket, amelyeket a Kormány a költségvetés összeállításánál

érvényesített. Megállapította, hogy ezeknek a tendenciáknak nem teljes

mértékben felel meg a környezetvédelemre és területfejlesztésre fordított

költségvetési eszközök nagysága.

A bizottság részletesebben a XVI. fejezetet, a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési Minisztérium költségvetését vizsgálta meg. Rögzítette, hogy

a szakterületet érintõ alapvetõ törvények az elmúlt években megszülettek és az

jó alapot szolgáltatott a jövõ évi költségvetés megalapozásához. A bizottság

vizsgálta, hogy a költségvetésben foglaltak segítik e a törvényekben

megfogalmazott célok megvalósulását, összhangban vannak e a szakmai

koncepciókkal és biztosítják e az épített és természetes környezet értékeinek

megvédését. Jelezte azt is, hogy bár összességében a szintentartás szándéka

megnyilvánul, a fejezet belsõ szerkezetében komoly negatív tendenciák

tapasztalhatók, a tárgyi célokra tervezett pénzeszközök ezért valójában nem

õrzik meg értéküket a bizottság által vizsgált területen 10-15 %-os

értékvesztés várható.

A bizottság megállapítása szerint a vizsgált szakterület költségvetési

keretei általánosságban megfelelnek de bizonyos részleteikben

feszültségpontokat hordoznak, illetve hiányosak. Kiemelendõ a Központi

Környezetvédelmi Alap törvényi szabályozása, amelynek módosítására megfelelõ

javaslatot tesz az elõterjesztõ. Az alappal kapcsolatos állami számvevõszéki

véleménye szerint nem szabályszerû az, hogy egy részét a KTM mûködési

felügyelete alatt mûködõ intézmények mûködési költségeire használják fel. A

bizottság ezen túlmenõen megállapította, hogy a környezetvédelmi tövény és a

bányatörvény összefüggésrendszerében nem fogadható el az a tendencia, hogy a

bányajáradékból a környezetvédelmi alapba kerülõ pénzügyi eszközök a jövõ

évben nem képzõdnek, ugyanis a javaslat szerint ez az érték 0 %-al szerepel a

törvényjavaslatban.

A Területfejlesztési Alapra tervezett pénzeszközök nagyságrendje nem

biztosítja a célok megvalósítását, felhasználásuk strukturája nem kielégítõ.

Elfogadhatatlan a bizottság számára, hogy a területfejlesztési és rendezési

törvény alapján kialakított cél és intézményrendszer hatékony mûködéséhez

hosszútávon nem biztosítottak a feltételek. A jövõ évi költségvetésben a

kifejezetten területfejlesztés megnevezésû pénzügyi keretek a tárgyi évhez

képest is csökkennek, bár igaz hogy a privatizációs bevételekbõl és az

önkormányzatoknak juttatott eszközök révén az összeg nagysága jelentõs, de nem

biztosított, hogy ezen utóbbi két csatornából az elkövetkezendõ években is

megfeleõen finanszírozhatóak a szakterületi feladatok. Az Európai Unióhoz való

eredményes csatlakozásunk egyik alapvetõ feltétele, hogy országunkban is

kialakuljon a strukturális alapok azon rendszere, amelyen keresztül az ország

elmaradott régióinak fejlesztése is hatékonyan oldható meg. A bizottság

általában nem tartja követhetõ eljárásnak a törvényjavaslat 54 §-ában

megfogalmazottakat, amely szerint a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei integrált

átalakítási-program 1997. évi állami támogatásának fedezetét mindössze 10

millió forintos nagyságrendben jeleníti meg. Feltétlenül szükséges, hogy még a

törvényjavaslat országgyûlési tárgyalásának idõszakában megtörténjen a program

ágazatközi kordinációja és a költségvetés megjelölje a program egészére

biztosítandó pénzügyi keretet (XVI. fejezet 8. cím 2-es alcím 31. elõirányzati

ecs.). A bizottság ezen túlmenõen javasolja, hogy a Kormány vizsgálja meg a

Területfejlesztési Alap ismételten önálló alappá való átalakítását, amely az

EU kérdõívre adott magyar válaszban már így fogalmazódott meg.

A bizottság a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésének irányelveirõl

(J/2757..) szóló jelentés vizsgálata során megállapította, hogy a

környezetvédelem és területfejlesztés témakörére vonatkozóan nincs értékelhetõ

alapelv, prioritás. Az errõl szóló J/ sz. ajánlás a bizottság véleményét

részletesen tartalmazza. A bizottság kérte, hogy az elõterjesztõ október 15-ig

pótolja ezeket a hiányosságokat. A bizottság ülésén az elõterjesztõ

bejelentette, hogy az 1997. évi költségvetés e feladatkörbe tartozó

irányelveivel kapcsolatban csak két-három hét múlva tud nyilatkozni.

A bizottság elhatározta, hogy a törvényjavaslat általános vitájával

egyidejûleg, önálló napirend keretében - az 1997. évi költségvetéssel

összefüggésben -részleteiben is megvizsgálja a környezetvédelmi

termékdíjakról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló

1995. évi LVI. törvény végrehajtásának helyzetét, továbbá a

területfejlesztésrõl- és rendezésrõl szóló XXI. törvény érvényesülését,

különös tekintettel a Területfejlesztési Tanácsok mûködésére, tevékenységére.

Az ezzel kapcsolatos beszámolók elkészítésére a bizottság felkéri a

környezetvédelmi és területfejlesztési minisztert.

Összefoglalva: a törvényjavaslat elõterjesztése az államháztartási

törvény alapján feltétlenül szükséges. Az elõterjesztett javaslat idõszerû,

indokolása általában megfelelõ, bizonyos részletekben kiegészítendõ. A

törvényjavaslat összhangja más törvényekkel biztosított, illetve egyes

részterületek esetében maga a törvényjavaslat tesz erre javaslatot. A

törvényjavaslat társadalmi, gazdasági hatásainak bemutatása kiegészítendõ,

ennek megvitatására a bizottsági üléseken és az Országgyûlés plenáris ülésén

kínálkozik lehetõség. A törvényjavaslat formai jogszabályszerkesztési

szempontból megfelelõ, e tekintetben a bizottság ülésén észrevétel nem

hangzott el. Mindezek alapján a törvényjavaslatot általános vitára

alkalmasnak tartja. Bizottsági elõadó: Hajdu László (MSZP)

Budapest, 1996. október 17.

dr. Baráth Etele

elnök

Eleje Honlap