Magyar Országgyûlés Környezetvédelmi
bizottsága
Bizottsági ajánlás általálnos vitához
Az Országgyûlés
Környezetvédelmi bizottságának
ajánlása
A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló T/3174.. számú
törvényjavaslathoz
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Környezetvédelmi bizottsága 1996. október 16-i ülésén
megtárgyalta a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló T/3174..
számú törvényjavaslatot és áttekintette az Állami Számvevõszék a Magyar
Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló véleményét és a Házszabály 95. §
(2) bekezdése alapján az alábbi általános vitát elõkészítõ ajánlást nyújtja
be.
A bizottság kedvezõnek itéli meg azokat az általános társadalmi és
gazasági törekvéseket, amelyeket a Kormány a költségvetés összeállításánál
érvényesített. Megállapította, hogy ezeknek a tendenciáknak nem teljes
mértékben felel meg a környezetvédelemre és területfejlesztésre fordított
költségvetési eszközök nagysága.
A bizottság részletesebben a XVI. fejezetet, a Környezetvédelmi és
Területfejlesztési Minisztérium költségvetését vizsgálta meg. Rögzítette, hogy
a szakterületet érintõ alapvetõ törvények az elmúlt években megszülettek és az
jó alapot szolgáltatott a jövõ évi költségvetés megalapozásához. A bizottság
vizsgálta, hogy a költségvetésben foglaltak segítik e a törvényekben
megfogalmazott célok megvalósulását, összhangban vannak e a szakmai
koncepciókkal és biztosítják e az épített és természetes környezet értékeinek
megvédését. Jelezte azt is, hogy bár összességében a szintentartás szándéka
megnyilvánul, a fejezet belsõ szerkezetében komoly negatív tendenciák
tapasztalhatók, a tárgyi célokra tervezett pénzeszközök ezért valójában nem
õrzik meg értéküket a bizottság által vizsgált területen 10-15 %-os
értékvesztés várható.
A bizottság megállapítása szerint a vizsgált szakterület költségvetési
keretei általánosságban megfelelnek de bizonyos részleteikben
feszültségpontokat hordoznak, illetve hiányosak. Kiemelendõ a Központi
Környezetvédelmi Alap törvényi szabályozása, amelynek módosítására megfelelõ
javaslatot tesz az elõterjesztõ. Az alappal kapcsolatos állami számvevõszéki
véleménye szerint nem szabályszerû az, hogy egy részét a KTM mûködési
felügyelete alatt mûködõ intézmények mûködési költségeire használják fel. A
bizottság ezen túlmenõen megállapította, hogy a környezetvédelmi tövény és a
bányatörvény összefüggésrendszerében nem fogadható el az a tendencia, hogy a
bányajáradékból a környezetvédelmi alapba kerülõ pénzügyi eszközök a jövõ
évben nem képzõdnek, ugyanis a javaslat szerint ez az érték 0 %-al szerepel a
törvényjavaslatban.
A Területfejlesztési Alapra tervezett pénzeszközök nagyságrendje nem
biztosítja a célok megvalósítását, felhasználásuk strukturája nem kielégítõ.
Elfogadhatatlan a bizottság számára, hogy a területfejlesztési és rendezési
törvény alapján kialakított cél és intézményrendszer hatékony mûködéséhez
hosszútávon nem biztosítottak a feltételek. A jövõ évi költségvetésben a
kifejezetten területfejlesztés megnevezésû pénzügyi keretek a tárgyi évhez
képest is csökkennek, bár igaz hogy a privatizációs bevételekbõl és az
önkormányzatoknak juttatott eszközök révén az összeg nagysága jelentõs, de nem
biztosított, hogy ezen utóbbi két csatornából az elkövetkezendõ években is
megfeleõen finanszírozhatóak a szakterületi feladatok. Az Európai Unióhoz való
eredményes csatlakozásunk egyik alapvetõ feltétele, hogy országunkban is
kialakuljon a strukturális alapok azon rendszere, amelyen keresztül az ország
elmaradott régióinak fejlesztése is hatékonyan oldható meg. A bizottság
általában nem tartja követhetõ eljárásnak a törvényjavaslat 54 §-ában
megfogalmazottakat, amely szerint a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei integrált
átalakítási-program 1997. évi állami támogatásának fedezetét mindössze 10
millió forintos nagyságrendben jeleníti meg. Feltétlenül szükséges, hogy még a
törvényjavaslat országgyûlési tárgyalásának idõszakában megtörténjen a program
ágazatközi kordinációja és a költségvetés megjelölje a program egészére
biztosítandó pénzügyi keretet (XVI. fejezet 8. cím 2-es alcím 31. elõirányzati
ecs.). A bizottság ezen túlmenõen javasolja, hogy a Kormány vizsgálja meg a
Területfejlesztési Alap ismételten önálló alappá való átalakítását, amely az
EU kérdõívre adott magyar válaszban már így fogalmazódott meg.
A bizottság a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésének irányelveirõl
(J/2757..) szóló jelentés vizsgálata során megállapította, hogy a
környezetvédelem és területfejlesztés témakörére vonatkozóan nincs értékelhetõ
alapelv, prioritás. Az errõl szóló J/ sz. ajánlás a bizottság véleményét
részletesen tartalmazza. A bizottság kérte, hogy az elõterjesztõ október 15-ig
pótolja ezeket a hiányosságokat. A bizottság ülésén az elõterjesztõ
bejelentette, hogy az 1997. évi költségvetés e feladatkörbe tartozó
irányelveivel kapcsolatban csak két-három hét múlva tud nyilatkozni.
A bizottság elhatározta, hogy a törvényjavaslat általános vitájával
egyidejûleg, önálló napirend keretében - az 1997. évi költségvetéssel
összefüggésben -részleteiben is megvizsgálja a környezetvédelmi
termékdíjakról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló
1995. évi LVI. törvény végrehajtásának helyzetét, továbbá a
területfejlesztésrõl- és rendezésrõl szóló XXI. törvény érvényesülését,
különös tekintettel a Területfejlesztési Tanácsok mûködésére, tevékenységére.
Az ezzel kapcsolatos beszámolók elkészítésére a bizottság felkéri a
környezetvédelmi és területfejlesztési minisztert.
Összefoglalva: a törvényjavaslat elõterjesztése az államháztartási
törvény alapján feltétlenül szükséges. Az elõterjesztett javaslat idõszerû,
indokolása általában megfelelõ, bizonyos részletekben kiegészítendõ. A
törvényjavaslat összhangja más törvényekkel biztosított, illetve egyes
részterületek esetében maga a törvényjavaslat tesz erre javaslatot. A
törvényjavaslat társadalmi, gazdasági hatásainak bemutatása kiegészítendõ,
ennek megvitatására a bizottsági üléseken és az Országgyûlés plenáris ülésén
kínálkozik lehetõség. A törvényjavaslat formai jogszabályszerkesztési
szempontból megfelelõ, e tekintetben a bizottság ülésén észrevétel nem
hangzott el. Mindezek alapján a törvényjavaslatot általános vitára
alkalmasnak tartja. Bizottsági elõadó: Hajdu László (MSZP)
Budapest, 1996. október 17.
dr. Baráth Etele
elnök