ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló, T/3174.. számú
törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §-ában és
102. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztek elõ.
A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának
/elõirányzatainak/ változásaként a törvényjavaslat 75. §-ának új (4)
bekezdéssel, illetve a törvényjavaslat 89. §-ának új 6. ponttal történõ
kiegészítését javasolom, amelyek megteremtik az összhangot az alábbiakban
összegszerûen javasolt változtatásokkal:
1. A törvényjavaslat 75. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki (a
javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen
változik):
"(4) A Ktv. 44. §-a a következõ (5)-(6) bekezdésekkel egészül ki:
"(5) Az Országgyûlés Hivatalában dolgozók illetménykiegészítésre
jogosultak. Az Országgyûlés Hivatalánál dolgozók illetmény-kiegészítése - a
(6) bekezdésben foglalt kivétellel - az (1) bekezdésben meghatározott mérték
szerinti kiegészítés és a köztisztviselõ alapilletményének 10 %-a együttesen.
(6) Az Országgyûlés Hivatalánál dolgozó felsõfokú iskolai végzettségû
köztisztviselõk illetménykiegészítése a (2) bekezdésben meghatározott mérték
szerinti kiegészítés és a köztisztviselõ alapilletményének 20 %-a
együttesen.""
2. A törvényjavaslat 89. §-a a következõ új 6. ponttal egészül ki:
/A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:/
"6. A köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 44. §
(1)-(2) bekezdésébõl az "az Országgyûlés," szövegrész."
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés
szerint - növeli a törvényjavaslat
1. számú mellékletének I. 1/2/1/1, 2............. elõirányzatát
....69,8........ mFt-tal,
... számú mellékletének ......................... elõirányzatát
................. mFt-tal.
A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés
szerint - csökkenti a törvényjavaslat
... számú mellékletének ......................... elõirányzatát
................. mFt-tal,
... számú mellékletének ......................... elõirányzatát
................. mFt-tal.
J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M
Ó D O S Í T Á S Á R A
1. számú melléklet ..... évi ..... törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K
| Eredeti |Javasolt |Módosított
zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------
---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat
szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve
| | (+ -) |
1 | | | | |Országgyûlés
| | |
| 1 | | | | Országgyûlés Hivatala
| | |
| | 1 | | | Képviselõtestület
| | |
| | | 1 | | Mûködési költségvetés
| | |
| | | | 1 | Személyi juttatások
| 1445,2 | + 9,8 | 1455,0
| | | | 2 | Munkaadókat terhelõ járulékok
| 248,5 | + 4,6 | 253,1
| | 2 | | | Országgyûlés hivatali szervei
| | |
| | | 1 | | Mûködési költségvetés
| | |
| | | | 1 | Személyi juttatások
| 586,2 | + 37,8 | 624,0
| | | | | Munkaadókat terhelõ járulékok
| 248,5 | + 17,6 | 266,1
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
2. számú melléklet .... évi ..... törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| B E V É T E L E K
| Eredeti |Javasolt |Módosított
zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------
---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat
szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve
| | (+ -) |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
----------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------
Megjegyzés: az ûrlapon egyetlen tartalmilag-logikailag összetartozó,
részelemeiben egymástól elválaszthatatlan elõirányzat-módosítás tüntethetõ
fel (pl. kiadások, illetve bevételek közötti átcsoportosítás; vagy kiadások
vagy bevételek növelése//csökkentése azonos jogcímen több fejezetnél, több
címnél stb.; vagy pl. bevételek emelése annak érdekében, hogy a kiadásokat
is növelni lehessen, vagy fordítva). A kiadásokat, bevételeket részletezõ
(1. és 2. számú) mellékletek módosítására irányuló javaslat összefüggésben
állhat a törvényjavaslat más mellékleteivel, illetve a részelõirányzatokat,
normatívákat tartalmazó mellékletek összefüggésben állhatnak a kiadásokat,
bevételeket részletezõ mellékletekkel, továbbá a normaszövegben szereplõ
rendelkezésekkel.
----------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------
I n d o k o l á s
Az Országgyûlés hivatali szervezetében dolgozók munkaterhe
alapvetõen az Országgyûlés ülésezésétõl függ, azzal egyenesen
arányos. A munka jellege miatt osztott munkaidõ megállapítására (két
mûszakra, túlmunka megváltásra) nincs, illetve szûk körben van
lehetõség. A Hivatal munkarendje így alapvetõen eltér a
köztisztviselõi törvényben megállapított munkaidõtõl. A hivatalban
dolgozó munkatársaknak minden évben jelentõs mértékû - kiadatlan,
kiadhatatlan - túlórája halmozódik fel. A köztisztviselõk
jogállásáról szóló törvény jelenlegi keretei nem alkalmasak ennek a
problémának az orvoslására. Ezt a hiányosságot részben, de nem
egészen kompenzálja a köztisztviselõi illetményalap, valamint a
diplomás kart érintõ pótlék felemelése, ez ugyanis egyaránt érinti a
"normál"
munkarendben dolgozó többi központi közigazgatási szerv állományát
is. Nem értékeli a díjazás tekintetében a hatályos szabályozás a
központi közigazgatási szerveknél és az Országgyûlés Hivatalánál
foglalkoztatottak munkarendje és munkaidõ-leterheltsége között
meglévõ lényeges különbséget, a pótlék mértéke ugyanis - a speciális
munkatehertõl függetlenül - azonos.
A módosító javaslat ezért a fenti indokok alapján - elfogadása
esetén - rendezi az Országgyûlés Hivatalában dolgozó köztisztviselõk
illetményét oly módon, hogy az igazodik a munkavégzés színvonalához,
mennyiségéhez, valamint elismeri a Hivatalban dolgozók magas szintû
szakmai felkészültségét.
Mint ismeretes, a köztisztviselõi karból nem az Országgyûlés
Hivatala lenne az elsõ, amely az általánostól eltérõ díjazásban
részesül, hiszen az Állami Számvevõszékrõl szóló 1989. évi XXXVIII.
törvény 14. § (9)-(10) bekezdése az Állami Számvevõszéknél
dolgozókra vonatkozóan már 1996. évre is - végzettségtõl függõen -
25, illetve 46 %-os illetmény-kiegészítést állapít meg. Az Állami
Számvevõszék esetében a módosított szabályozás már megfelelõen
kifejezi - a pótlék mértékének felemelésével - azt, hogy az itt
foglalkoztatottakkal szemben van egy, az átlagostól eltérõ,
speciális elvárás, követelmény is.
A módosító javaslat tartalmára elvi alapot ad a köztisztviselõk
jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 1. § (2) bekezdése,
amely szerint az Országgyûlés Hivatalában dolgozókra a
köztisztviselõi törvénytõl eltérõ szabályok is kimondhatók
törvényben. (Az itt felhívott joghely adott egyébként lehetõséget az
Állami Számvevõszéknél dolgozók munkajogi helyzetének speciális
szabályozására is, mely szabályozásra úgyszintén a költségvetési
törvényben /1995. évi CXXI. törvény/ került sor.)
A törvényjavaslat 1. számú mellékletének I. 1/2/1/1, 2
elõirányzatának megemelésével szükségessé válik a törvényjavaslat
75. §-a új (4) bekezdéssel történõ kiegészítése.
Budapest, 1996. november ........
................................
Keller László
/MSZP/