ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3174/30..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló, T/3174.. számú

törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §-ában és

102. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztek elõ.

A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának

/elõirányzatainak/ változásaként a törvényjavaslat 75. §-ának új (4)

bekezdéssel, illetve a törvényjavaslat 89. §-ának új 6. ponttal történõ

kiegészítését javasolom, amelyek megteremtik az összhangot az alábbiakban

összegszerûen javasolt változtatásokkal:

1. A törvényjavaslat 75. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki (a

javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen

változik):

"(4) A Ktv. 44. §-a a következõ (5)-(6) bekezdésekkel egészül ki:

"(5) Az Országgyûlés Hivatalában dolgozók illetménykiegészítésre

jogosultak. Az Országgyûlés Hivatalánál dolgozók illetmény-kiegészítése - a

(6) bekezdésben foglalt kivétellel - az (1) bekezdésben meghatározott mérték

szerinti kiegészítés és a köztisztviselõ alapilletményének 10 %-a együttesen.

(6) Az Országgyûlés Hivatalánál dolgozó felsõfokú iskolai végzettségû

köztisztviselõk illetménykiegészítése a (2) bekezdésben meghatározott mérték

szerinti kiegészítés és a köztisztviselõ alapilletményének 20 %-a

együttesen.""

2. A törvényjavaslat 89. §-a a következõ új 6. ponttal egészül ki:

/A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:/

"6. A köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 44. §

(1)-(2) bekezdésébõl az "az Országgyûlés," szövegrész."

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés

szerint - növeli a törvényjavaslat

1. számú mellékletének I. 1/2/1/1, 2............. elõirányzatát

....69,8........ mFt-tal,

... számú mellékletének ......................... elõirányzatát

................. mFt-tal.

A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés

szerint - csökkenti a törvényjavaslat

... számú mellékletének ......................... elõirányzatát

................. mFt-tal,

... számú mellékletének ......................... elõirányzatát

................. mFt-tal.

J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M

Ó D O S Í T Á S Á R A

1. számú melléklet ..... évi ..... törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K

| Eredeti |Javasolt |Módosított

zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------

---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat

szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve

| | (+ -) |

1 | | | | |Országgyûlés

| | |

| 1 | | | | Országgyûlés Hivatala

| | |

| | 1 | | | Képviselõtestület

| | |

| | | 1 | | Mûködési költségvetés

| | |

| | | | 1 | Személyi juttatások

| 1445,2 | + 9,8 | 1455,0

| | | | 2 | Munkaadókat terhelõ járulékok

| 248,5 | + 4,6 | 253,1

| | 2 | | | Országgyûlés hivatali szervei

| | |

| | | 1 | | Mûködési költségvetés

| | |

| | | | 1 | Személyi juttatások

| 586,2 | + 37,8 | 624,0

| | | | | Munkaadókat terhelõ járulékok

| 248,5 | + 17,6 | 266,1

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

2. számú melléklet .... évi ..... törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| B E V É T E L E K

| Eredeti |Javasolt |Módosított

zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------

---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat

szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve

| | (+ -) |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

----------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------

Megjegyzés: az ûrlapon egyetlen tartalmilag-logikailag összetartozó,

részelemeiben egymástól elválaszthatatlan elõirányzat-módosítás tüntethetõ

fel (pl. kiadások, illetve bevételek közötti átcsoportosítás; vagy kiadások

vagy bevételek növelése//csökkentése azonos jogcímen több fejezetnél, több

címnél stb.; vagy pl. bevételek emelése annak érdekében, hogy a kiadásokat

is növelni lehessen, vagy fordítva). A kiadásokat, bevételeket részletezõ

(1. és 2. számú) mellékletek módosítására irányuló javaslat összefüggésben

állhat a törvényjavaslat más mellékleteivel, illetve a részelõirányzatokat,

normatívákat tartalmazó mellékletek összefüggésben állhatnak a kiadásokat,

bevételeket részletezõ mellékletekkel, továbbá a normaszövegben szereplõ

rendelkezésekkel.

----------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------

I n d o k o l á s

Az Országgyûlés hivatali szervezetében dolgozók munkaterhe

alapvetõen az Országgyûlés ülésezésétõl függ, azzal egyenesen

arányos. A munka jellege miatt osztott munkaidõ megállapítására (két

mûszakra, túlmunka megváltásra) nincs, illetve szûk körben van

lehetõség. A Hivatal munkarendje így alapvetõen eltér a

köztisztviselõi törvényben megállapított munkaidõtõl. A hivatalban

dolgozó munkatársaknak minden évben jelentõs mértékû - kiadatlan,

kiadhatatlan - túlórája halmozódik fel. A köztisztviselõk

jogállásáról szóló törvény jelenlegi keretei nem alkalmasak ennek a

problémának az orvoslására. Ezt a hiányosságot részben, de nem

egészen kompenzálja a köztisztviselõi illetményalap, valamint a

diplomás kart érintõ pótlék felemelése, ez ugyanis egyaránt érinti a

"normál"

munkarendben dolgozó többi központi közigazgatási szerv állományát

is. Nem értékeli a díjazás tekintetében a hatályos szabályozás a

központi közigazgatási szerveknél és az Országgyûlés Hivatalánál

foglalkoztatottak munkarendje és munkaidõ-leterheltsége között

meglévõ lényeges különbséget, a pótlék mértéke ugyanis - a speciális

munkatehertõl függetlenül - azonos.

A módosító javaslat ezért a fenti indokok alapján - elfogadása

esetén - rendezi az Országgyûlés Hivatalában dolgozó köztisztviselõk

illetményét oly módon, hogy az igazodik a munkavégzés színvonalához,

mennyiségéhez, valamint elismeri a Hivatalban dolgozók magas szintû

szakmai felkészültségét.

Mint ismeretes, a köztisztviselõi karból nem az Országgyûlés

Hivatala lenne az elsõ, amely az általánostól eltérõ díjazásban

részesül, hiszen az Állami Számvevõszékrõl szóló 1989. évi XXXVIII.

törvény 14. § (9)-(10) bekezdése az Állami Számvevõszéknél

dolgozókra vonatkozóan már 1996. évre is - végzettségtõl függõen -

25, illetve 46 %-os illetmény-kiegészítést állapít meg. Az Állami

Számvevõszék esetében a módosított szabályozás már megfelelõen

kifejezi - a pótlék mértékének felemelésével - azt, hogy az itt

foglalkoztatottakkal szemben van egy, az átlagostól eltérõ,

speciális elvárás, követelmény is.

A módosító javaslat tartalmára elvi alapot ad a köztisztviselõk

jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 1. § (2) bekezdése,

amely szerint az Országgyûlés Hivatalában dolgozókra a

köztisztviselõi törvénytõl eltérõ szabályok is kimondhatók

törvényben. (Az itt felhívott joghely adott egyébként lehetõséget az

Állami Számvevõszéknél dolgozók munkajogi helyzetének speciális

szabályozására is, mely szabályozásra úgyszintén a költségvetési

törvényben /1995. évi CXXI. törvény/ került sor.)

A törvényjavaslat 1. számú mellékletének I. 1/2/1/1, 2

elõirányzatának megemelésével szükségessé válik a törvényjavaslat

75. §-a új (4) bekezdéssel történõ kiegészítése.

Budapest, 1996. november ........

................................

Keller László

/MSZP/

Eleje Honlap