ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló T/3174.. számú
törvényjavaslatra a Házszabály 94. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen
a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
1.) A Javaslat 86. §-ának (3) bekezdésében a Kjt. 61. § (1) bekezdése
felvezetõ mondatának a következõ kiegészítését javasolom:
"61 §
(1) A közalkalmazotti munkakörök az ellátásukhoz jogszabályban elõírt iskolai
végzettség, illetve állam által elismert szakképesítés, szakképzettség,
doktori cím, tudományos fokozat, akadémiai tagság alapján fizetési osztályokba
tagozódnak:"
I n d o k o l á s
A Kjt. 61. § (1) bekezdésének a Javaslat 86. § (3) bekezdésével módosított
rendelkezése az egyes közalkalmazotti munkakörök fizetési osztályba történõ
besorolásának feltételeit (iskolai végzettség, szakképzettség, doktori cím,
tudományos fokozat) tartalmazza. A "J" fizetési osztályba az egyetemi
végzettséget és a felsõoktatási törvény szerinti tudományos fokozatot, továbbá
az akadémiai tagságot, akadémiai doktori címet igénylõ munkakörök tartoznak.
Tekintettel arra, hogy a felvezetõ szövegben az akadémiai tagság nem szerepel,
e rendelkezés kiegészítése indokoltnak mutatkozik.
2.) A Javaslat 86. §-ának (4) bekezdésében a Kjt. 62. §-ának a következõ
módosítását javasolom:
"62. §
[A fizetési osztályok fizetési fokozatokra tagozódnak. Az egyes fizetési
osztályok 14 fizetési fokozatot tartalmaznak.] Az elõmeneteli rendszer
illetménytáblázatának tizennégy fizetési fokozata van."
I n d o k o l á s
A módosító indítvány a törvényjavaslat 86. § (4) bekezdését tartalmában nem
változtatja meg; e rendelkezés azonban a Kjt. jelenlegi, jogalkalmazók által
már ismert szövegezéséhez jobban igazodik."
3.) A Javaslat 86. § (5) bekezdésében a Kjt. 63. § (3) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolom:
"(3) Nem érinti a 61. § (1) bekezdés szerinti besorolást, ha a munkakör
ellátásához az iskolai végzettségen, illetve szakképesítésen,
szakképzettségen, doktori címen, tudományos fokozaton, akadémiai tagságon túl
egyéb más képesítés is szükséges."
I n d o k o l á s
A Kjt. 61. § (1) bekezdése szerint a munkakörök fizetési osztályba történõ
besorolására az ellátásukhoz szükséges iskolai végzettség, szakképzettség,
doktori cím, tudományos fokozat, akadémiai tagság alapján kerül sor. Ebbõl
következõen a miniszter - ami alatt az önkormányzati intézményeket is érintõ
területen a Kormányt kell érteni - csak e feltételeken túlmenõ, esetleges
további követelményeket állapíthat meg. Ezért a (3) bekezdés pontosítása
célszerûnek mutatkozik.
4.) A Javaslat 86. § (6) bekezdésében a Kjt. 66. §-ának (3) bekezdése elmarad,
ennek megfelelõen a további bekezdések számozása és azokban a korábbi
bekezdésekre való hivatkozás is változik.
"[(3) Azokban az esetekben, ahol a további szakképesítés hasznosításának
mértéke elõre nem határozható meg, az illetménynövekedés feltételeit a
miniszter állapítja meg.]
[(4)](3) További szakképesítésként a közalkalmazott besorolásánál alapul
vettel azonos képzettségi szinten szerzett szakképesítést, szakképzettséget
lehet figyelembe venni.
[(5)](4) A [(4)](3) bekezdés alkalmazása során a képzettségi szintek a
következõk:
a) Alsó képzettségi szint az "A" fizetési osztályban meghatározott iskolai
végzettség, illetve szakképesítés;
b) Közép képzettségi szint a "B", "C"[,] és "D" fizetési osztályokban
meghatározott iskolai végzettség, illetve szakképesítés;
c) Felsõ képzettségi szint az "E", "F", "G", "H", "I" és "J" fizetési
osztályokban meghatározott iskolai végzettség, illetve szakképesítés,
szakképzettség.
[(6)](5) A (2)[-(3)] bekezdésben említett illetményrész azon idõszak alatt
illeti meg a közalkalmazottat, amely alatt a további szakképesítést
alkalmazza. Ez az idõszak azonban egy hónapnál rövidebb nem lehet."
I n d o k o l á s
A (2) bekezdés szerinti 25 % olyan minimális mérték, amely minden esetben
megkövetelendõ. Ehhez képest a miniszter számára speciális felhatalmazó
szabály megadása nem indokolt.
5.) A Javaslat 86. § (7) bekezdésében a Kjt. 69. §-ának a következõ
pontosítását javasolom:
"69. §
A közalkalmazott [A]az e törvényben megállapított feltételek mellett [a
közalkalmazott] a 70-74. § szerinti illetménypótlékra jogosult. A 70-75. §
szerinti illetménypótlék számításának alapja (a továbbiakban: pótlékalap) havi
11000 forint."
I n d o k o l á s
A módosítás tartalmában nem változtatja meg a javasolt rendelkezést;
ugyanakkor a mondatszerkesztés szabályainak megfelelõen az alanyt a
rendelkezés elejére helyezi.
6.) A Javaslat 86. §-ának (13) bekezdésében a Kjt. 77. §-a (1) bekezdésének a
következô módosítását javasolom:
"77. §
(1) A közalkalmazottat a munkáltató - meghatározott munkateljesítmény
elérésének, illetve átmeneti többletfeladatok [(ide nem értve a
helyettesítést)] teljesítésének ösztönzésére - meghatározott idôre szóló, havi
rendszerességgel fizetett keresetkiegészítésben részesítheti."
I n d o k o l á s
A zárójelben foglalt szövegrész evidens rendelkezést tartalmaz, ezért annak
külön szerepeltetése szükségtelen.
7.) A Javaslat 86. §-a (15) és (16) bekezdéseinek a következõ módosításait
javasolom:
"(15) [A] E törvény 86. §-ának hatályba lépésével egyidejûleg a Kjt.
melléklete helyébe e törvény 13. számú melléklete lép, és megjelölése 1. számú
mellékletre változik.
(16) A közalkalmazottat e törvény 86. §-ának hatályba lépését követõ [30 napon
belül] 15. napig újra be kell sorolni. A besorolás következtében a
közalkalmazott illetménye nem csökkenhet."
I n d o k o l á s
A módosítás a Kjt. illetményrendszerét alapvetôen megváltoztatja. Annak
érdekében, hogy a jogalkalmazók számára több idô álljon rendelkezésre a
módosított rendelkezések megismerésére, az 1997. január 1-jei hatálybalépéssel
szemben az 1997. február 1-jei hatálybaléptetés indokolt.
8.) A Javaslat 88. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"88. §
(1) Ez a törvény - a 70. és a 86. § kivételével - 1997. január 1-jén lép
hatályba.
(2) Az e törvény 70. §-a 1997. május 1-jén, 86. §-a pedig 1997. február 1-jén
lép hatályba."
I n d o k o l á s
Ld. a 7. pont indoklását.
9.) A Javaslat 89. §-ának 5. pontja új (2) bekezdésbe kerüljön, a megelõzõ
pontok jelölése (1) bekezdésre változik.
"(2) A törvény 86. §-ának hatálybalépésével egyidejûleg [5.] a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosításáról
intézkedô 1996. évi XXVIII. törvény 31. §-ának (5) bekezdése hatályát veszti."
I n d o k o l á s
A módosítás a Kjt. illetményrendszerét alapvetôen megváltoztatja. Annak
érdekében, hogy a jogalkalmazók számára több idô álljon rendelkezésre a
módosított rendelkezések megismerésére, az 1997. január 1-jei hatálybalépéssel
szemben az 1997. február 1-jei hatálybaléptetés indokolt.
10.) A Javaslat 86. §-a a következô új (17)-(18) bekezdésekkel egészül ki,
egyidejûleg a jelenlegi (17)-(18) bekezdések megjelölése (19)-(20) bekezdésre
változik.
"(17) Az e törvény 86. §-ának hatálybalépése elôtt "F" vagy "G" fizetési
osztályba sorolt közalkalmazott havi illetményét, e törvény 86. §-ának
hatálybalépése idôpontjától legalább a Kjt. 2. számú melléklete szerinti
mértékben kell meghatározni.
(18) E törvény 86. §-ának hatálybalépésével egyidejûleg a Kjt. e törvény 14.
számú melléklete szerinti 2. számú melléklettel egészül ki."
14. számú melléklet az 1996. évi T/3174.. számú törvényjavaslathoz
2. számú melléklet
Az 1997. február 1-jét megelôzôen F vagy G fizetési osztályba sorolt
közalkalmazottak garantált illetménye forintban
Fizetési fokozatok F fizetési osztály G fizetési osztály
1. - 39500
2. - 40400
3. 40200 40900
4. 42200 43000
5. 44300 44900
6. 45400 48000
7. 49000 52900
8. 51400 54900
9. 52700 56100
10. 54100 56700
11. 56700 58600
12. 57000 59800
13. 58000 60800
14. 58000 60800
I n d o k o l á s
Az új illetménytábla a jelenleg "F", illetve "G" fizetési osztályba tartozók
egy részét "helybejárásra" kényszeríti. A kiegészítô tábla e fizetési
osztályokba soroltak helyzetét kívánja javítani.
11.) A Javaslat 86. §-a a következõ új (19) bekezdéssel egészüljön ki,
figyelemmel a 10. pont szerinti módosító javaslatra, a bekezdések számozásának
értelemszerû változtatásával:
(19) Felhatalmazást kap a Kormány a Kjt. végrehajtási rendeletében
szabályozott illetménypótlékok egységes, önálló rendeletben történô
szabályozására.
I n d o k o l á s
A Kjt. végrehajtási rendeletei ugyanazon körülmények esetén különbözô mértékû
pótlékokat állapítanak meg, ezért ezek egységes rendeletben való szabályozása
indokoltnak mutatkozik.
Budapest, 1996. november 8.
Filló Pál
MSZP