ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3174/228..

Módosító javaslat!

Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló, T/3174.. számú

törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. §

(1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztek elõ.

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés

szerint - növeli a törvényjavaslat

1. számú mellékletének X/7/2/16 elõirányzatát 221,0 mFt-tal,

1. számú mellékletének X/12/-/1/1 elõirányzatát 4,2 mFt-tal.

1. számú mellékletének X/12/-/1/2 elõirányzatát 1,8 mFt-tal.

1. számú mellékletének X/12/-/1/3 elõirányzatát 4,0 mFt-tal.

1. számú mellékletének XX/10/4/8 elõirányzatát 476,0 mFt-tal.

1. számú mellékletének XX/10/4/9 elõirányzatát 40,0 mFt-tal.

1. számú mellékletének XXI/9/2/43 elõirányzatát 230,0 mFt-tal.

A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés

szerint - csökkenti a törvényjavaslat

1. számú mellékletének XXII/15 elõirányzatát 1 000 mFt-tal,

________________

KVNYOMT.DOC

J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M

Ó D O S Í T Á S Á R A

1. számú melléklet ..... évi ..... törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K

| Eredeti |Javasolt |Módosított

zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------

---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat

szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve

| | (+ -) |

X | | | | |Miniszterelnökség

| | |

| 7 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok

| | |

| | 2 | | | Célelõirányzatok

| | |

| | | 16 | | Gyermek és ifjúsági

alapprogramok | | |

| | | | | támogatása

| 285 | + 221,0| 506,0

| | | | |

| | |

X | | | | |Miniszterelnökség

| | |

|12 | | | | Gyermek- és Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács

| | |

| | | | | Titkársága

| | |

| | | 1 | | Mûködési költségvetés

| | |

| | | | 1 | Személyi juttatások

| 0 | + 4,2| 4,2

| | | | |

| | |

X | | | | |Miniszterelnökség

| | |

|12 | | | | Gyermek- és Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács

| | |

| | | | | Titkársága

| | |

| | | 1 | | Mûködési költségvetés

| | |

| | | | 2 | Munkaadókat terhelõ

járulékok | 0 | + 1,8| 1,8

| | | | |

| | |

X | | | | |Miniszterelnökség

| | |

|12 | | | | Gyermek- és Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács

| | |

| | | | | Titkársága

| | |

| | | 1 | | Mûködési költségvetés

| | |

| | | | 3 | Dologi kiadások

| 0 | + 4,0| 4,0

| | | | |

| | |

XI | | | | |Belügyminisztérium

| | |

|23 | | | | Helyi önkormányzatok támogatásai,

hozzájárulásai | | |

| | 4 | | | Központosított elõirányzatok

| | |

| | | | 18 | Gyermek és ifjúsági

feladatok | 100 | + 20,0| 120,0

| | | | |

| | |

XX | | | | |Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium

| | |

| 10 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok

| | |

| | 4 | | | Közoktatási feladatfinanszírozás

| | |

| | | 8 | | Közoktatási gyermekvédelmi

célfeladatok | 0 | + 476,0| 476,0

| | | | |

| | |

XX | | | | |Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium

| | |

| 10 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok

| | |

| | 4 | | | Közoktatási feladatfinanszírozás

| | |

| | | 9 | | Diákparlament megrendezése

| 0 | + 40,0| 40,0

| | | | |

| | |

XXI | | | | |Népjóléti Minisztérium

| | |

| 9 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok

| | |

| | 2 | | | Ágazati célelõirányzatok

| | |

| | | 43 | | Gyermekvédelmi intézmények

fejlesztése | 420 | + 230,0| 650,0

| | | | |

| | |

XXII | | | | |Pénzügyminisztérium

| | |

|15 | | | | Fogyasztói árkiegészítés

|50 000 | -1 000,0| 49 000,0

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

| | | | |

| | |

I n d o k o l á s

A diákigazolványok korszerûsítésével és használatának szigorúbb

szabályozásával a fogyasztói árkiegészítés szükséglete számítások szerint több

mint 1,5 milliárd Ft-tal csökken. A módosító javaslat a biztonságos tervezés

igényének figyelembe vételével ezért csak 1 Md Ft-tal tervezi csökkenteni ezt

a keretet. Indokolt, hogy az így keletkezõ forrás a költségvetésben a gyermek

és ifjúsági feladatok megoldására kerüljön tervezésre.

A Gyermek és Ifjúsági alapprogramok támogatására a törvényjavaslat az

1996. évi tényleges felhasználás alig több mint felét irányozza elõ. A gyermek

és ifjúsági alapprogramok programtanácsa az 1996. évi tényleges felhasználás

alapján állást foglalt arról, hogy a támogatási keretet legalább az 1996. évi

tényszinten kellene 1997. évre is tervezni. Gyermek és ifjúsági feladatokra a

költségvetés évek óta a szükségesnél lényegesen kevesebbet szán, amit számos

összehasonlító adat igazol. A A módosító javaslat növekményt nem csak

szintentartást irányoz elõ, így a gyermek és ifjúsági alapprogramokra 1997-ben

az 1996. évi tényleges felhasználásnak megfelelõ összeget lehetne fordítani.

A Gyermek és Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács mûködéséhez a törvényjavaslat

nem tartalmaz elõirányzatot. A javaslat az Érdekegyeztetõ Tanács mintájára

összességében 10 mFt-ot javasol e feladatra elkülöníteni.

A települési önkormányzatok - törvényben megfogalmazott - gyermek és

ifjúsági feladataihoz a költségvetés minden évben biztosít központosított

elõirányzatot. A törvényjavaslat ezt az elõirányzatot a tavalyi szinten

tartja, holott közismert, hogy az eddigi források sem voltak elegendõek a

feladat finanszírozására. A javaslat arra irányul, hogy e keretet 20%-al

növelje meg a költségvetés.

A közoktatási törvény idei módosítása, illetve az Országgyûlés

napirendjén szereplõ gyermekvédelmi törvény jelentõs megeglõzõ szerepet szán a

közoktatási intézményeknek a gyermekvédelemben. A módosító javaslat által

elõirányzott 476 millió forint a közoktatási intézményekben folyó

gyermekvédelmi munka szakmai megalapozást, a feladat törvény szerinti

ellátását, illetve intézménykiváltást szolgál.

A gyermekvédelmi intézményrendszer fejlesztésére tervezett keret

várhatóan nem teszi lehetõvé az Országgyûlés napirendjén szereplõ

gyermekvédelmi törvény érvényesítését. Különösen igaz ez a jelenleg

kollégiumban, diákotthonban elhelyezett közel 3000 gyermek ellátását szolgáló

intézményrendszerre.

A közoktatási törvény idei módosítása elõírta, hogy az Országos

Diákparlamentet 1997-ben össze kell hívni. A módosító javaslat e törvényi

kötelezettség teljesítéséhez biztosít pénzügyi fedezetet.

Budapest, 1996. november 6.

Csizmár Gábor

(MSZP)

Eleje Honlap