ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló, T/3174.. számú
törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. §
(1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztek elõ.
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés
szerint - növeli a törvényjavaslat
1. számú mellékletének X/7/2/16 elõirányzatát 221,0 mFt-tal,
1. számú mellékletének X/12/-/1/1 elõirányzatát 4,2 mFt-tal.
1. számú mellékletének X/12/-/1/2 elõirányzatát 1,8 mFt-tal.
1. számú mellékletének X/12/-/1/3 elõirányzatát 4,0 mFt-tal.
1. számú mellékletének XX/10/4/8 elõirányzatát 476,0 mFt-tal.
1. számú mellékletének XX/10/4/9 elõirányzatát 40,0 mFt-tal.
1. számú mellékletének XXI/9/2/43 elõirányzatát 230,0 mFt-tal.
A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés
szerint - csökkenti a törvényjavaslat
1. számú mellékletének XXII/15 elõirányzatát 1 000 mFt-tal,
________________
KVNYOMT.DOC
J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M
Ó D O S Í T Á S Á R A
1. számú melléklet ..... évi ..... törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-| |Al- |Elõir|Kie- |Feje-| |Al-|Elõir| K I A D Á S O K
| Eredeti |Javasolt |Módosított
zet |Cím |cím |csop.|melt |zet |Cím|cím|csop.|----------------------------
---------|elõirányzat|módosítás|elõirányzat
szám |szám|szám|szám |e.sz.|név |név|név|név | Kiemelt elõirányzat neve
| | (+ -) |
X | | | | |Miniszterelnökség
| | |
| 7 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok
| | |
| | 2 | | | Célelõirányzatok
| | |
| | | 16 | | Gyermek és ifjúsági
alapprogramok | | |
| | | | | támogatása
| 285 | + 221,0| 506,0
| | | | |
| | |
X | | | | |Miniszterelnökség
| | |
|12 | | | | Gyermek- és Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács
| | |
| | | | | Titkársága
| | |
| | | 1 | | Mûködési költségvetés
| | |
| | | | 1 | Személyi juttatások
| 0 | + 4,2| 4,2
| | | | |
| | |
X | | | | |Miniszterelnökség
| | |
|12 | | | | Gyermek- és Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács
| | |
| | | | | Titkársága
| | |
| | | 1 | | Mûködési költségvetés
| | |
| | | | 2 | Munkaadókat terhelõ
járulékok | 0 | + 1,8| 1,8
| | | | |
| | |
X | | | | |Miniszterelnökség
| | |
|12 | | | | Gyermek- és Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács
| | |
| | | | | Titkársága
| | |
| | | 1 | | Mûködési költségvetés
| | |
| | | | 3 | Dologi kiadások
| 0 | + 4,0| 4,0
| | | | |
| | |
XI | | | | |Belügyminisztérium
| | |
|23 | | | | Helyi önkormányzatok támogatásai,
hozzájárulásai | | |
| | 4 | | | Központosított elõirányzatok
| | |
| | | | 18 | Gyermek és ifjúsági
feladatok | 100 | + 20,0| 120,0
| | | | |
| | |
XX | | | | |Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium
| | |
| 10 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok
| | |
| | 4 | | | Közoktatási feladatfinanszírozás
| | |
| | | 8 | | Közoktatási gyermekvédelmi
célfeladatok | 0 | + 476,0| 476,0
| | | | |
| | |
XX | | | | |Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium
| | |
| 10 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok
| | |
| | 4 | | | Közoktatási feladatfinanszírozás
| | |
| | | 9 | | Diákparlament megrendezése
| 0 | + 40,0| 40,0
| | | | |
| | |
XXI | | | | |Népjóléti Minisztérium
| | |
| 9 | | | | Fejezeti kezelésû elõirányzatok
| | |
| | 2 | | | Ágazati célelõirányzatok
| | |
| | | 43 | | Gyermekvédelmi intézmények
fejlesztése | 420 | + 230,0| 650,0
| | | | |
| | |
XXII | | | | |Pénzügyminisztérium
| | |
|15 | | | | Fogyasztói árkiegészítés
|50 000 | -1 000,0| 49 000,0
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
| | | | |
| | |
I n d o k o l á s
A diákigazolványok korszerûsítésével és használatának szigorúbb
szabályozásával a fogyasztói árkiegészítés szükséglete számítások szerint több
mint 1,5 milliárd Ft-tal csökken. A módosító javaslat a biztonságos tervezés
igényének figyelembe vételével ezért csak 1 Md Ft-tal tervezi csökkenteni ezt
a keretet. Indokolt, hogy az így keletkezõ forrás a költségvetésben a gyermek
és ifjúsági feladatok megoldására kerüljön tervezésre.
A Gyermek és Ifjúsági alapprogramok támogatására a törvényjavaslat az
1996. évi tényleges felhasználás alig több mint felét irányozza elõ. A gyermek
és ifjúsági alapprogramok programtanácsa az 1996. évi tényleges felhasználás
alapján állást foglalt arról, hogy a támogatási keretet legalább az 1996. évi
tényszinten kellene 1997. évre is tervezni. Gyermek és ifjúsági feladatokra a
költségvetés évek óta a szükségesnél lényegesen kevesebbet szán, amit számos
összehasonlító adat igazol. A A módosító javaslat növekményt nem csak
szintentartást irányoz elõ, így a gyermek és ifjúsági alapprogramokra 1997-ben
az 1996. évi tényleges felhasználásnak megfelelõ összeget lehetne fordítani.
A Gyermek és Ifjúsági Érdekegyeztetõ Tanács mûködéséhez a törvényjavaslat
nem tartalmaz elõirányzatot. A javaslat az Érdekegyeztetõ Tanács mintájára
összességében 10 mFt-ot javasol e feladatra elkülöníteni.
A települési önkormányzatok - törvényben megfogalmazott - gyermek és
ifjúsági feladataihoz a költségvetés minden évben biztosít központosított
elõirányzatot. A törvényjavaslat ezt az elõirányzatot a tavalyi szinten
tartja, holott közismert, hogy az eddigi források sem voltak elegendõek a
feladat finanszírozására. A javaslat arra irányul, hogy e keretet 20%-al
növelje meg a költségvetés.
A közoktatási törvény idei módosítása, illetve az Országgyûlés
napirendjén szereplõ gyermekvédelmi törvény jelentõs megeglõzõ szerepet szán a
közoktatási intézményeknek a gyermekvédelemben. A módosító javaslat által
elõirányzott 476 millió forint a közoktatási intézményekben folyó
gyermekvédelmi munka szakmai megalapozást, a feladat törvény szerinti
ellátását, illetve intézménykiváltást szolgál.
A gyermekvédelmi intézményrendszer fejlesztésére tervezett keret
várhatóan nem teszi lehetõvé az Országgyûlés napirendjén szereplõ
gyermekvédelmi törvény érvényesítését. Különösen igaz ez a jelenleg
kollégiumban, diákotthonban elhelyezett közel 3000 gyermek ellátását szolgáló
intézményrendszerre.
A közoktatási törvény idei módosítása elõírta, hogy az Országos
Diákparlamentet 1997-ben össze kell hívni. A módosító javaslat e törvényi
kötelezettség teljesítéséhez biztosít pénzügyi fedezetet.
Budapest, 1996. november 6.
Csizmár Gábor
(MSZP)