ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Kapcsolódó módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság 1997. évi
költségvetésérõl szóló T/3174.. számú törvényjavaslathoz benyújtott T/3174/267.
számú módosító javaslathoz kapcsolódva a következõ
k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 47. §-át a következõképpen javaslom módosítani:
"47. §
(1) A köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 43. §-a (1)
bekezdésében foglalt, a II. besorolási osztály elsõ fizetési fokozata szerinti
illetményalap 1997. évben [ 23000] 23400-Ft.
(2) Az önkormányzati köztisztviselõk illetményalapjának 1997. január 1-tõl
történõ 20.000.-Ft-ról 23.400.-Ft-ra való emelésébõl eredõ többletkiadásokhoz
50 %-os mértékben és külön eljárás szerint járul hozzá a központi
költségvetés.
Indokolás:
Az elõzõekben meghatározott bérpolitikai intézkedésrõl az érdekegyeztetés
eredményének függvényében a Kormány dönt.
Az önkormányzatok döntõ többsége már az 1996. évi 20.000.-Ft-os
illetményalapot is csak központi állami költségvetési támogatással tudta
elérni, illetve megközelíteni. A költségvetés a 18.000.-Ft és a 20.000.-Ft
közötti sávban 50 %-os állami támogatást biztosított, azaz legfeljebb 1.000.-
Ft/fõ/hó összegben. Azok az önkormányzatok, amelyek már korábban is
meghaladták a 20.000.-Ft-os illetményalapot, ebbõl a támogatásból nem
részesültek. Mindezek ellenére mintegy 400 községi önkormányzat nem tudta a
20.000.-Ft-os illetményalapot megállapítani, tehát nem vagy csak részben vette
igénybe az állami támogatást.
- 2 -
A korábbi években (1993-95-ben) is volt hasonló intézkedés, gyakorlatilag
azonos mértékben és pénzügytechnikai szabályozással.
Az önkormányzati illetményalapok közismerten nagy szóródást mutatnak. Az
elõrejelzések szerint a községi polgármesteri hivatalok és a körjegyzõségek
1997-ben csak kismértékbû illetményalap emelésre számítanak, vagy arra sem.
Ennek okát - az elõzetes helyi érdekegyeztetési információk szerint - az
önkormányzatok az általános pénzügyi forráshiányban jelölik meg.
Amennyiben tehát 1997-ben nem lesz az 1996. évi központi állami támogatáshoz
hasonló intézkedés - az 1997 évi illetményalap eléréséhez szükséges összeg 50
%-ának központi folyósítása - az önkormányzati köztisztviselõk bér- és
jövedelemhelyzete nagymértékben tovább romlik. Ennek következtében a
köztisztviselõk személyi állományában növekvõ cserélõdéssel, a szakmai-
személyi feltételek kedvezõtlen kialakulásával kell számolni.
A jelzett kedvezõtlen folyamatok mérséklése érdekében szükségessé válik, hogy
az 1997. évi költségvetés tartalmazzon külön elõirányzatot az önkormányzati
köztisztviselõi illetményalap támogatására.
Az ehhez szükséges forrást a helyi önkormányzatok normatív hozzájárulásából,
nevezetesen a települési igazgatási jogcímen jelzett állami hozzájárulásból
vagy a (Költségvetés általános tartaléka, 10. cím) lehet kiemelni. Ennek
pontos összegszerûségét ma nehéz megítélni, de a tapasztalatok szerint ez csak
kismértékben haladja meg az 1996. évi vonatkozó elõirányzatot (876 millió),
megközelítõen 1 milliárd bruttó költségkiadással bír.
Budapest, 1996. december 3.
Birta Sándor
MSZP