ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3174/491..

Kapcsolódó módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság 1997. évi

költségvetésérõl szóló T/3174.. számú törvényjavaslathoz benyújtott T/3174/267.

számú módosító javaslathoz kapcsolódva a következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 47. §-át a következõképpen javaslom módosítani:

"47. §

(1) A köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 43. §-a (1)

bekezdésében foglalt, a II. besorolási osztály elsõ fizetési fokozata szerinti

illetményalap 1997. évben [ 23000] 23400-Ft.

(2) Az önkormányzati köztisztviselõk illetményalapjának 1997. január 1-tõl

történõ 20.000.-Ft-ról 23.400.-Ft-ra való emelésébõl eredõ többletkiadásokhoz

50 %-os mértékben és külön eljárás szerint járul hozzá a központi

költségvetés.

Indokolás:

Az elõzõekben meghatározott bérpolitikai intézkedésrõl az érdekegyeztetés

eredményének függvényében a Kormány dönt.

Az önkormányzatok döntõ többsége már az 1996. évi 20.000.-Ft-os

illetményalapot is csak központi állami költségvetési támogatással tudta

elérni, illetve megközelíteni. A költségvetés a 18.000.-Ft és a 20.000.-Ft

közötti sávban 50 %-os állami támogatást biztosított, azaz legfeljebb 1.000.-

Ft/fõ/hó összegben. Azok az önkormányzatok, amelyek már korábban is

meghaladták a 20.000.-Ft-os illetményalapot, ebbõl a támogatásból nem

részesültek. Mindezek ellenére mintegy 400 községi önkormányzat nem tudta a

20.000.-Ft-os illetményalapot megállapítani, tehát nem vagy csak részben vette

igénybe az állami támogatást.

- 2 -

A korábbi években (1993-95-ben) is volt hasonló intézkedés, gyakorlatilag

azonos mértékben és pénzügytechnikai szabályozással.

Az önkormányzati illetményalapok közismerten nagy szóródást mutatnak. Az

elõrejelzések szerint a községi polgármesteri hivatalok és a körjegyzõségek

1997-ben csak kismértékbû illetményalap emelésre számítanak, vagy arra sem.

Ennek okát - az elõzetes helyi érdekegyeztetési információk szerint - az

önkormányzatok az általános pénzügyi forráshiányban jelölik meg.

Amennyiben tehát 1997-ben nem lesz az 1996. évi központi állami támogatáshoz

hasonló intézkedés - az 1997 évi illetményalap eléréséhez szükséges összeg 50

%-ának központi folyósítása - az önkormányzati köztisztviselõk bér- és

jövedelemhelyzete nagymértékben tovább romlik. Ennek következtében a

köztisztviselõk személyi állományában növekvõ cserélõdéssel, a szakmai-

személyi feltételek kedvezõtlen kialakulásával kell számolni.

A jelzett kedvezõtlen folyamatok mérséklése érdekében szükségessé válik, hogy

az 1997. évi költségvetés tartalmazzon külön elõirányzatot az önkormányzati

köztisztviselõi illetményalap támogatására.

Az ehhez szükséges forrást a helyi önkormányzatok normatív hozzájárulásából,

nevezetesen a települési igazgatási jogcímen jelzett állami hozzájárulásból

vagy a (Költségvetés általános tartaléka, 10. cím) lehet kiemelni. Ennek

pontos összegszerûségét ma nehéz megítélni, de a tapasztalatok szerint ez csak

kismértékben haladja meg az 1996. évi vonatkozó elõirányzatot (876 millió),

megközelítõen 1 milliárd bruttó költségkiadással bír.

Budapest, 1996. december 3.

Birta Sándor

MSZP

Eleje Honlap