1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3174/504..

Kapcsolódó módosító javaslat

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján A Magyar Köztársaság 1997. évi

költségvetésérõl szóló T/3174.. számú törvényjavaslathoz a T/3147/411.számon

benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva a következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 34. § (1) bekezdése az alábbi szövegrésszel egészül ki:

"(1) Az Országgyûlés a szociális, a közoktatási és a külön törvényben

meghatározott felsõoktatási közfeladatokat /a továbbiakban: humán-

szolgáltatások/ ellátó egyházi jogi személyek, társadalmi szervzetek,

alapítványok, közalapítványok, közhasznú társaságok és a humán szolgáltatásokat

fõ tevékenységként végzõ, a személyi jövedelemadóról szóló törvény hatálya alá

tartozó magánszemélyek/ a továbbiakban együtt: nem állami intézmények

fenntartói/ részére, továbbá felsõoktatási intézmények által ellátott

közoktatási feladatokra normatív állami hozzájárulást állapít meg a következõk

szerint:"

2. A módosító javaslat összegszerûségében -az alábbi részletezés szerint-

növeli a törvényjavaslat

1. számú mellékletének XX/10/2/3/5 (rendes, rendkívüli) elõirányzatát 350 mFt-

tal

A módosító javaslat összegszerûségében -az alábbi részletezés szerint-

csökkenti a törvényjavaslat

1. számú mellékletének XX/ 10/1/1/5 (rendes, rendkívüli) elõirányzatát 100

mFt-tal

1. számú mellékletének XX/ 10/1/2/2 (rendes, rendkívüli) elõirányzatát 250

mFt-tal

1. számú melléklet az 1996. évi törvényhez (Millió Ft-ban, egy tizedessel)

Fejezet szám Cím szám Alcím szám Elõir. csop. szám Kiemelt e. sz. Fejezet neve Cím név Alcím név Elõi. csop. név KIADASOK Eredeti elõir. Javasolt módosítás Módosított

elõirányzat

Kiemelt elõirányzat neve (+ -)

XX Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium

10 Fejezeti kezelésû elõirányzat

2 Felhalmozási kiadások

3 Humán szolgáltatások normatív állami támogatása

5 Egyéb mûködési célú támogatások, kiadások 6363,0 +350,0 6713,0

XX Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium

10 Fejezeti kezelésû elõirányzatok

1 Fejezeti kezelésû intézményi elõirányzatok 1 Mûködési költségvetés

5 Egyéb mûködési célú támogatások, kiadások 226,0 -100,0 126,0

XX Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium

10 Fejezeti kezelésû elõirányzatok

1 Fejezeti kezelésû intézményi elõirányzatok 2 Felhalmozási kiadások

2 Felújítás 500,0 -250,0 250,0

3. Az elõzõekben részletezetekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 3. számú

melléklet Kiegészítõ szabályok 1. pontja a következõ p) ponttal egészül ki:

"p) A felsõoktatási intézmények által ellátott közoktatás feladatokra -az

intézmény alapfeladatának megfelelõen -a 3. számú melléklet 8-15. pontjaiban

megállapított normatívák kétszerese vehetõ igénybe."

Indokolás:

A közoktatási intézményrendszer finanszírozása majdnem teljes egészében

normatív, s a közoktatási törvény módosítását követõen az állami támogatás

hosszabb távon garantált, kiszámítható kondíciókat biztosít a mûködéshez.

Ugyanakkor az egyetemekhez, fõiskolákhoz tartozó pedagógiai gyakorló

intézmények finanszírozása továbbra is bázisszemléletû itézményfinanszírozásban

történik. Ezen intézmények anyagi helyzete, pénzügyi ellátottsága meglehetõsen

heterogén, egyes esetekben - nem függetlenül az õket fenntartó felsõoktatási

intézmények kondícióitól- mostoha anyagi feltételek között mûködnek.

Ezek a gyakorló iskolák és óvodák szerves és nélkülözhetetlen részét képezik a

megú juló pedagógusképzésnek . A jövõ pedagógusai ezekben az iskolákban és

óvodákban találkoznak elõször a gyermekekkel, a pedagógiai munka gyakorlatával,

annak körülméényeivel, eszközeivel. Rendkívül fontos, hogy ezek a gyakorló

pedagógiai intézmények megfelelõ személyi, anyagi, mûködési feltételekkel

rendelkezzenek. Ezért anyagi helyzetük javítása, finanszírozásuk

kiszámíthatósága nélkülözhetetlen.

A költségvetési törvény 3. számú mellékletében rögzített közoktatási normatívák

kétszeresét a gyakorló intézmények sajátos feladatrendszere indokolja. Az

azonos mértékû normatíva a közoktatási intézményekkel azonos feladatellátáshoz

nyújt támogatást, ehhez járul többlettámogatásként a normatíva 30%-át kitevõ

összeg, amely a gyakorló-intézmények pedagógusainak eltzérõ -alacsonyabb-

kötelezõ óraszámaiból adódik, továbbá a pedagógusjelöltek gyakorló iskolai

munkájához szükséges a normatíva 30%-át kitevõ többletráfordítás, valamint a

gyakorló intézmények mûködési-fenntartási költségeit biztosító 40%-os

többletráfordítás. (A közoktatási intézményeknél az önkormányzatok, mint

fenntartók hasonló nagyságrandben egészítik ki az intézményeik normatív

támogatását.)

A módosító javaslat -összhangban a felsõoktatás normatív finanszírozási

rendjével- a kiszámítható pénzügyi ellátást kívánja biztosítani azáltal, hogy a

fõiskolák és az egyetemek gyakorló intézményeinek normatív finanszírozását

bevezeti és annak fedezetét megteremti.

Budapest, 1996. december 2.

dr. Orosz István

MSzP

Eleje Honlap