- 1 -

- 1

M - A

GYAR KÖZTARSASAG

KORMANYA

T/3174/600..

Zárószavazás elõtti módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló T/3174.. számú

törvényjavaslat T/3174/599.. számú egységes javaslata koherencia-zavarainak

elhárítása érdekében a Házszabály 107. § (1) bekezdése alapján, a javaslat

egyes §-ainak, illetve mellékleteinek következõ módosításait javasolom.

1. Az egységes javaslat 5. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását

javasolom:

"(3) A forintadósság devizaadósságra történõ átalakítása módját a

pénzügyminiszter - a Kormány döntésével összhangban - az MNB elnökével

együttesen határozza meg. Az adósságcsere technikai lebonyolítására legkésõbb

1997. február 17-ig kerül sor 1997. január 2-ai hatállyal."

I n d o k o l á s

Az államháztartásról szóló törvény 113/A. § (1) bekezdés b) pontja alapján a

pénzügyminiszter gondoskodik az adósság kezelésérõl és e feladata ellátását a

Kormány irányítása alapján végzi. A javaslat összhangot teremt az Áht.

vonatkozó rendelkezése és a 1997. évi költségvetési törvény ezen rendelkezése

között.

2. Az egységes javaslat 6. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását

javasolom:

"(1) A társadalombiztosítási járulék alapjának szélesítésével, az egészségügyi

hozzájárulás bevezetésével, az 1997. évben megvalósuló létszámcsökkenésekkel

összefüggõ egyszeri kifizetésekkel, a felsõoktatásról szóló 1993. évi

LXXX. törvény 10/A. §-ában megállapított ösztöndíj társadalombiztosítási

járulékával, [továbbá] a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII.

törvény (a továbbiakban: Ktv.) 44. §-ának (2) és (4) bekezdése alapján

végrehajtott illetménykiegészítés-emelésekkel, a Ktv. 46. §-ának (2)

bekezdésében és 48. §-ának (5) bekezdésében, [valamint] az Állami

Számvevõszékrõl szóló 1989. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban:

ÁSZtv.)14. §-ának (8) bekezdésében megállapított vezetõi-, illetve

idegennyelv-tudási pótlék emeléssel, a fegyveres szervek hivatásos állományú

tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 103. §-ának

(3) bekezdésében, illetve 103/A. §-ában foglaltakkal, valamint - a

közigazgatás reformjával összefüggõen - a Ktv. 43. §-a (5) bekezdésében,

továbbá az [Állami Számvevõszékrõl szóló 1989. évi XXXVIII. törvény] ÁSZtv.

14. §-ának (13) bekezdésében foglaltakkal, a Ktv. 44. §-a (2) bekezdésében

megjelölt szerveknél az alapilletménytõl való eltéréssel[, továbbá a

fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló

1996. évi XLIII. törvény 103. §-ának (3) bekezdésében, illetve 103/A. §-ában

foglaltakkal] kapcsolatos többletkiadások részbeni, illetve teljes

fedezetére céltartalék szolgál a X. Miniszterelnökség

fejezet 10. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportján. Az elõirányzat a

központi költségvetési szerveknél (a továbbiakban ideértve a Magyar

Tudományos Akadémiához tartozó költségvetési rendben gazdálkodó

intézményeket is) és a helyi önkormányzatoknál használható fel."

I n d o k o l á s

Jogtechnikai és nyelvhelyességi módosítás, illetve a Hszt. szerinti juttatást

ki kell emelni a közigazgatás reformjával összefüggõ juttatások körébõl, mivel

az nem adható, hanem kötelezõ juttatás.

3. a) Az egységes javaslat 7. §-ának (4), (6) és (7) bekezdésének

következõ módosítását, továbbá (8) bekezdéssel történõ kiegészítését

javasolom:

"(4) Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995.

évi XXXIX. törvény (a továbbiakban: Priv. tv.) 24. §-ának (1) bekezdésében

meghatározott hitel- és kötvénykibocsátásra 1997. évben az ÁPV Rt. nem

jogosult."

"(6) Az ÁPV Rt. által történt, az 1996-1997. években a belterületi föld értéke

alapján alapítói jogon a helyi önkormányzatokat megilletõ kifizetések

összesen 61 000 millió forintot, a gazdálkodó szervezetek és a gazdasági

társaságok átalakulásáról szóló 1989. évi XIII. törvény alapján, figyelemmel

a[z állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl

szóló 1995. évi XXXIX. törvény] Priv. tv. 71. §-ának (1) bekezdésére [is,]és

az átalakuló társaságoknak a privatizáció után visszautalásra kerülõ 20 %-os

részesedésének mérték[e]ére is, összesen 32 000 millió forintot tehetnek

ki.

(7) A Magyar Állam tulajdonában és az ÁPV Rt. vagyonkezelésében lévõ

földterületekbõl, a Gyõr-Gönyû-i országos közforgalmú kikötõ létesítésére

kijelölt, terület-felhasználási engedély alapján a Gönyû helységet érintõ 10.

tulajdoni lapszámú, 094/4., 094/5., és 094/6. hrsz-ú összesen 76 ha. 2646 m2

földterületet az ÁPV Rt. a[z 1995. évi XXXIX. törvény] Priv. tv. 35. §-a c)

pontjában foglaltakra tekintettel térítésmentesen adja át a KVI részére. Az

ÁPV Rt-tõl átvett földterületekre a KVI a térítésmentes vagyonkezelésre

vonatkozó szerzõdést a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztériummal

köti meg. A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium a földterületet

kizárólag az országos közforgalmú kikötõ mûködtetési céljaira jogosult

felhasználni.

(8) Az ÁPV Rt. a privatizációs bevételek terhére átvállalja az 1996. január

1-jével megszûnt, az agrár-tulajdonváltással összefüggõ Mezõgazdasági

Reorganizációs Programhoz kapcsolódó kamattámogatási kötelezettségeket."

3. b) A 3. a) ponttal összefüggésben az egységes javaslat 59. §-a (8)

bekezdésének elhagyását javasolom:

[(8) Az ÁPV Rt. a privatizációs bevételek terhére átvállalja továbbá az 1996.

január 1-jével megszûnt, az agrár-tulajdonváltással összefüggõ Mezõgazdasági

Reorganizációs Programhoz kapcsolódó kamattámogatási kötelezettségeket.]

I n d o k o l á s

Jogtechnikai pontosítások és jogszabály-szerkesztési szempont indokolja.

4. Az egységes javaslat 14. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását

javasolom:

(2) [A frekvenciadíjak beszedésébõl származó többletbevételek a

frekvenciadíjakról szóló kormányrendeletben meghatározott mértékben

számolhatók el saját bevételként.] Teljes egészében saját bevételként

számolható el az a többletbevétel, illetve az azzal összefüggõen

végrehajtott elõirányzat-emelés összege, amely:

a) jogszabály alapján évközi díjtétel-emelésbõl,

b) jogszabály alapján saját hatáskörben végrehajtott díjmegállapításból,

díjemelésbõl

keletkezett.

A frekvenciadíjak beszedésébõl származó többletbevételek a

frekvenciadíjakról szóló kormányrendeletben meghatározott mértékben

számolhatók el saját bevételként.

I n d o k o l á s

A módosításra módosító javaslat elfogadása nyomán kialakult félreérthetõ

fogalmazás helyesbítése céljából van szükség, mivel változatlan formában a

bekezdés második mondata nem a költségvetési szervek teljes egészére, hanem

csak a frekvenciadíj-bevétellel rendelkezõ szervekre érthetõ.

5. Az egységes javaslat 22. §-a (8) bekezdése felvezetõ mondata elsõ részének

következõ módosítását javasolom:

"(8) Az [Állami Számvevõszék] ÁSZ által az 1997. január 1-jét követõen

feltárt..."

I n d o k o l á s

Jogtechnikai módosítás.

6. Az egységes javaslat 23. §-a (5) bekezdésének következõ módosítását

javasolom:

"(5) A megyei önkormányzatokat a személyi jövedelemadóból megilleti összesen

6558,8 millió forint, ebbõl a megye 1996. január 1-jei állandó lakosai

után 321 forint/fõ, a megyei fenntartású intézményekben ellátottak után

egységesen felosztásra kerül [950] 956,3 millió forint, továbbá minden

megyei önkormányzatot egységesen [150 000 ezer] 150,0 millió forint illeti

meg."

I n d o k o l á s

A módosítást egyrészt korábbi módosító indítvány alapján az eredeti

törvényjavaslathoz képest bekövetkezett változás, nevezetesen a megyei

fenntartású intézményekben ellátottaknak a felosztás vetítési alapjaként

történt meghatározása, másrészt egységes jogszabály-szerkesztési szempontok

alkalmazása teszi szükségessé.

7. Az egységes javaslat 23. §-a (6) bekezdésének következõ módosítását

javasolom:

(6) "A települési önkormányzatok a települési igazgatási, kommunális[,

közmûvelõdési] és sportfeladatokhoz a személyi jövedelemadóból

az 1996. január 1-jei állandó népességszámuk alapján 1842 forint/fõ

mértékben, összesen 19 274 millió forintban részesednek."

I n d o k o l á s

Külön közmûvelõdési normatívát szavazott meg az Országgyûlés, emiatt szükséges

az összhang megteremtése, amely a fenti módosítást szükségessé teszi.

8. Az egységes javaslat 23. §-a (9) bekezdésének következõ módosítását

javasolom:

"(9) A társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradottnak

minõsített valamint a súlyos foglalkoztatási gondokkal küzdõ, [a . számú

K]kormányrendelet által meghatározott települések önkormányzatai hátrányos

helyzetük mérséklésére, a személyi jövedelemadóból az 1996. január 1-jei

állandó népességszámuk alapján 1600 forint/fõ mértékben, összesen

2679,0 millió forintban részesednek."

I n d o k o l á s

Mivel a kormányrendelet még nem került kihirdetésre, így a rendelet számának

megjelölése nem lehetséges.

9. Az egységes javaslat 23. §-át a következõ (11) bekezdéssel javasolomt

kiegészíteni:

"(11) A megyei önkormányzatokat az (5) bekezdés szerint felosztásra kerülõ

956,3 millió forint a 3. számú melléklet 4-6, 8. számú jogcímeihez

kapcsolódóan tervezett ellátott, a 7. számú jogcímhez kapcsolódóan tervezett

férõhely, a 9-17. számú jogcímekhez kapcsolódóan ellátott, nevelt, oktatott,

továbbá a 19. számú jogcímhez kapcsolódóan tervezett ellátott létszám együttes

összegének arányában illeti meg. A 9-17. számú jogcímeken tervezett létszámok

számításánál figyelembe kell venni a 3. számú melléklet Kiegészítõ szabályok

g) pontjában foglalt rendelkezéseket."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat 23. §-ának megszavazott (5) bekezdését koherenciazavar

elhárítása miatt volt szükséges módosítani, s a módosítás szerint a személyi

jövedelemadóból 956,3 millió forint a megyei fenntartású intézményekben

ellátottak után illeti meg a megyei önkormányzatokat. A módosító indítvány nem

jelöli meg a felosztáshoz szükséges ellátotti kört. Ezt oldja meg a fenti

javaslatunk.

10. Az egységes javaslat 34. §-a (1) bekezdése a) pontjának és (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolom:

/(1) Az Országgyûlés a szociális, a közoktatási ....../

"[a) a közoktatási feladatokat ellátó nem állami intézmények fenntartóit

az e törvény 3. és 8. számú mellékletében megállapított, a helyi

önkormányzatok normatív állami hozzájárulásával azonos jogcímeken és

feltételek mellett, azonos összegû normatív állami hozzájárulás illeti

meg. Nem vonatkozik rájuk a 3. számú melléklet kiegészítõ szabályainak 1.

k), m), n), valamint a 2-5. pontja,]"

a) a közoktatási feladatokat ellátó nem állami intézmények fenntartóit az e

törvény 3. és 8. számú mellékletében megállapított, a helyi önkormányzatok

normatív állami hozzájárulásával azonos jogcímeken és feltételek mellett,

azonos összegû normatív állami hozzájárulás illeti meg, kivéve a 3. számú

melléklet 18. e), f)[, g). h)] pontjában meghatározottakat. Nem vonatkozik

rájuk a 3. számú melléklet kiegészítõ szabályainak 1. k), [m),] n),

valamint a 2-5. pontja,"

"(5) Az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott felsõoktatási hallgató[k]i kör

[pénzbeli támogatási normatívájának folyósítása a felsõoktatásról szóló

1993. évi LXXX. törvény 72. §-a alapján meghatározott intézményi

létszámokra,] normatív támogatásának elszámolása [pedig] - a zárszámadás

keretében - a költségvetési év átlaglétszáma alapján történik. Az

átlaglétszámot a tárgyév márciusi és az októberi statisztikai

létszámjelentés alapján kell kiszámítani."

I n d o k o l á s

1. Két módosító javaslat megszavazásával keletkezett koherencia-zavar

elhárítását biztosító javaslat. A nem állami, nem önkormányzati intézmény-

fenntartók támogatásához tervezett központosított elõirányzatok a fenti

módosítással vannak összhangban.

2. Az (5) bekezdésben hivatkozott, a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX.

törvény 72. §-a nem szól intézményi létszámok meghatározásáról, így téves az

erre való hivatkozás.

A jelenlegi szövegezés szerint e bekezdés a "felsõoktatási hallgatók"-ról

általában szól, holott a 34. § csak a nem állami felsõoktatási intézmények

támogatásával foglalkozik.

E §-ban az (1) bekezdés d) pont szerinti hallgatói körre kell az elszámolási

kötelezettséget kimondani.

11. Az egységes javaslat 42. §-a (1) bekezdésének h) és azzal összefüggésben

k) pontjainak a következõ módosítását javasolom, a közbülsõ i)-j) pontok

megjelölésének változtatásával:

/(1) Az e törvény 2. §-a (1)-(2) bekezdésében meghatározott kiadási és

bevételi elõirányzatok közül:/

"h) a vállalkozások folyó támogatásai közül a normatív támogatásoknál

(XXII. Pénzügyminisztérium fejezet 14. cím, 1. alcím), az egyéb vállalati

támogatásoknál (XXII. Pénzügyminisztérium fejezet 14. cím, 3. alcím), [és]

i) a[z egyéb] vegyes kiadások[nál] egyes jogcímeinél

(XXII. Pénzügyminisztérium fejezet 17. cím, 1. alcím, 10., 11. és 12.

kiemelt elõirányzat),

[i]j) a fogyasztói árkiegészítésnél (XXII. Pénzügyminisztérium

fejezet 15. cím),

[j]k) a lakásépítési támogatásoknál (XXII. Pénzügyminisztérium

fejezet 16. cím),

[k) a helyi önkormányzatok normatív állami hozzájárulásának elszámolásából

eredõ fizetési kötelezettségnél (XXII. Pénzügyminisztérium fejezet

17. cím, 1. alcím, 10. kiemelt elõirányzat),] "

/a teljesülés külön módosítás nélkül is eltérhet az elõirányzattól/

I n d o k o l á s

Jogtechnikai módosítás.

12. Az egységes javaslat 46. §-a (1) és (4) bekezdésének következõ

módosítását javasolom:

"(1) Az elõirányzatok felett rendelkezõ kincstári ügyfelek - kivéve az

elkülönített állami pénzalapokat - az 1996. évi maradvány[számla]uk

terhére - az 1996. évi elõirányzat-maradványok hatályos elõírások szerinti

felülvizsgálatát követõ jóváhagyásáig - elõirányzat nélkül teljesíthetnek

kiadásokat a megfelelõ kiadási jogcímeken és kiemelt elõirányzatokon,

amennyiben ezek a kiadások a társadalombiztosítási alapoktól, az

elkülönített állami pénzalapoktól és a helyi önkormányzatoktól átvett

pénzeszközök 1997. évi felhasználásával kapcsolatosak."

"(6) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a központi

beruházások [1997]1996. évi elõirányzat maradványainak - az (5) bekezdésben

meghatározotton felüli - összegét törölje vagy ezzel az összeggel más

fejezet beruházási elõirányzatát megnövelje."

I n d o k o l á s

Az (1) bekezdés módosítását az áht-vel való összhang megteremtése, a (6)

bekezdés módosítását az ugyanezen paragrafus (5) bekezdésével való összhang

megteremtése indokolja.

13. Az egységes javaslat 69. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását

javasolom:

"(3) Az Ftv. a következõ 10/C. §-sal egészül ki:

"10/C. §

A[z Ftv.] 9/D. §-[á]ban, a 9/E. § (1) bekezdésében, továbbá a 10/A. § (2)

bekezdésében foglalt elõirányzatok elosztásának költségeire, a pályázatok

elõkészítésére és lebonyolítására az elosztásra kerülõ pénzeszközök 5

százaléka fordítható.""

I n d o k o l á s

Jogtechnikai módosítás.

14. Az egységes javaslat 75. §-ának következõ módosítását javasolom:

"75. §

Az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló - az 1996. évi

XV. törvénnyel módosított - 1993. évi XCVI. törvény a 9. §-át követõen a

következõ alcímmel és 9/A. §-sal egészül ki:

"Felügyeleti díj

9/A. §

(1) A pénztárak a pénztár-felügyeleti eljárási, szakértõi és információs

szolgáltatások igénybevételéért mûködési alapjuk terhére pénztár-

felügyeleti igazgatási díjat (a továbbiakban: felügyeleti díj) kötelesek

fizetni.

(2) A pénztár által fizetett felügyeleti díj mértéke a pénztárba a tagok

által fizetett tagdíjak, a munkáltatói tag által fizetett munkáltatói

hozzájárulások és a támogatótól befolyt összegek együttes összegének (a

továbbiakban: pénztári befizetés)

a) az 1997. [január 1-je] február 15-e és 1997. december 31-e közötti

idõszakban egy,

b) 1998. január 1. után két

ezreléke.

(3) A felügyeleti díjat a pénztárnak negyedéves részletekben, a

tárgynegyedévben realizált pénztári befizetés után, a tárgynegyedévet

követõ hónap 30. napjáig - [elsõ ízben] az 1997. évi elsõ

[tárgynegyedévére vonatkozóan] részletet április 30-áig - kell a

Pénztárfelügyelet számlájára átutalni, és elsõ ízben a pénztár 1997. évre

vonatkozó pénzügyi tervében kell szerepeltetni.

(4) A felügyeleti díjat a pénztárfelügyelet mûködésének fedezetére kell

felhasználni, év végi maradványának megállapítására, elszámolására,

felhasználására a költségvetési szervek tervezésének, gazdálkodásának,

beszámolásának rendszerére vonatkozó jogszabályok az irányadók."

I n d o k o l á s

A pénztár-felügyeleti díj fizetési kötelezettség február 15-tõl történõ

hatályba léptetése indokolja a módosítást.

15. Az egységes javaslat 78. §-át a következõ (20) bekezdéssel javasolom

kiegészíteni, egyidejûleg az egységes javaslat 93. §-ának elhagyását

javasolom:

(20) Az Eat. 120. §-a (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az Országgyûlés felhatalmazza a környezetvédelmi és területfejlesztési

minisztert, hogy a törvény 29-36. §-ainak és a 39. §-ának a

végrehajtására vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa

meg."

[93. §

Az Országgyûlés felhatalmazza a környezetvédelmi és területfejlesztési

minisztert, hogy az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló -

módosított - 1992. évi LXXXIII. törvény 28-36. §-ai és a 39. § vonatkozásában

a végrehajtáshoz szükséges részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg.]

I n d o k o l á s

A megszavazott rendelkezés nincs összhangban a helyi önkormányzatok címzett és

céltámogatásáról szóló törvény rendelkezéseivel.

Az Eat. 120. § (4) bekezdésének módosítását pedig a 94. §-ban szereplõ

rendelkezésnek az elkülönített állami pénzalapokról szóló törvényben való

szerepeltetése indokolja.

16. Az egységes javaslat 81. §-ának a következõ (6) bekezdéssel való

kiegészítését javasolom:

"(6) A Hszt. a következõ 341/A. §-sal egészül ki:

"341/A.§

A hivatásos szolgálat felsõ korhatára - az öregségi nyugdíjkorhatár

emelésérõl és ezzel összefüggõ törvénymódosításokról szóló 1996. évi LIX.

törvény 1. § (3) bekezdésének megfelelõen -, ha a hivatásos állomány tagja

a) 1943. január 1-je elõtt született, az 55.,

b) 1943-ban született, az 56.,

c) 1944-ben és ezt követõen született, az 57.

betöltött életév."

I n d o k o l á s

Az 1996. évi LIX. törvény a férfiak öregségi nyugdíjkorhatárát - fokozatos

átmenettel - a 60. életévrõl 62 életévre emelte. A Hszt. ezzel szemben a

hivatásos szolgálat felsõ korhatárát - átmenet nélkül - az öregségi

nyugdíjkorhatárnál öt évvel alacsonyabb életkor betöltésében határozza meg. A

két törvény közötti, átmenetre vonatkozó összhangot szükséges megteremteni,

hogy a fegyveres erõk költségvetési törvényben meghatározott költségvetési

létszáma tartható legyen. A Hszt. jelenlegi megfogalmazása szerint ugyanis a

belépõ létszám változatlansága mellett, a kilépõ létszám csökkenése a személyi

jellegû kiadások megnövekedéséhez és a költségvetés kiadási sarokszámainak,

valamint az elfogadott költségvetési létszám (9. számú melléklet)

felborulásához vezet. A módosító javaslat e koherenciazavar kiküszöbölésére

irányul.

17. Az egységes javaslat 82. §-a (9) bekezdésének következõ módosítását

javasolom:

" (9) A Kt. 124. §-a (4) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(4) A Nemzeti alaptanterv bevezetésével összhangban/

"a) 1996. szeptember 1-jétõl 1998. augusztus 31-ig a nevelési-oktatási

intézmények...""

I n d o k o l á s

Jogtechnikai módosítás.

18. a) Az egységes javaslat 84. §-ának következõ módosítását javasolom:

"84. §

[(1)] A bírák, az ügyészek, a bírósági és az ügyészségi dolgozók

elõmenetelérõl és javadalmazásáról szóló - módosított - 1990. évi

LXXXVIII. törvény [(a továbbiakban: BÜtv.)] 17. §-át követõen a következõ

alcímmel és 18/A-18/B. §-sal egészül ki:

"A kifizetés módja

18/A. §

(1) A bírót, az ügyészt, a bírósági és az ügyészségi dolgozót az e törvény

4. §-a, valamint más jogszabály alapján megilletõ javadalmazása és egyéb

pénzbeli juttatás kifizetése az általa meghatározott bankszámlára történõ

átutalással, bankszámla hiányában postai úton történik.

(2) A javadalmazás bankszámlára történõ átutalása és egyszeri felvétele,

illetve a postai úton történõ kifizetés a bíró, az ügyész, a bírósági és

az ügyészségi dolgozó számára költségtöbbletet nem okozhat.

18/B. §

A javadalmazás 18/A. §-ban szabályozott módon történõ kifizetésére

1999. január 1. napjáig kell áttérni."

[(2) A BÜtv. 1. számú melléklete helyébe e törvény 15. számú melléklete lép.]"

18. b) Az elõzõ ponttal összefüggésben az egységes javaslat 91. §-át a

következõ (9) bekezdéssel javasolom kiegészíteni:

"(9) A bírák, az ügyészek, a bírósági és az ügyészségi dolgozók

elõmenetelérõl és javadalmazásáról szóló 1990. évi LXXXVIII. törvény 1.

számú melléklete helyébe e törvény 15. számú melléklete lép."

I n d o k o l á s

A módosítást jogszabály-szerkesztési szempontok indokolják.

19. a) Az egységes javaslat 87. §-a (15)-(20) bekezdéseinek elhagyását

javasolom:

[(15) E törvény 86. §-ának hatálybalépésével egyidejûleg a Kjt. melléklete

helyébe e törvény 13. számú melléklete lép, és megjelölése 1. számú

mellékletre változik.

(16) A közalkalmazottat e törvény 86. §-ának hatálybalépését követõ 15 napon

belül újra be kell sorolni. A besorolás következtében a közalkalmazott

illetménye nem csökkenhet.

(17) A Kjt. alapján járó illetményemelés megállapítása szempontjából

figyelmen kívül kell hagyni azt az összeget, amelyet a pedagógus

munkakörben foglalkoztatott közalkalmazott kötelezõ óraszáma - a

közoktatásról szóló törvény rendelkezése miatti - megemelésének

ellentételezésére kapott, feltéve, hogy az emelés idõpontjától még öt év

nem telt el.

(18) E törvény 86. §-ának hatálybalépésével egyidejûleg a Kjt. e törvény 14.

számú melléklete szerinti 2. számú melléklettel egészül ki.

(19) Az e törvény 86. §-ának hatálybalépése elõtt "F" vagy "G" fizetési

osztályba sorolt közalkalmazott havi illetményét, e törvény 86. §-ának

hatálybalépése idõpontjától legalább a Kjt. 2. számú melléklete szerinti

mértékben kell meghatározni. Ha a Kjt. 66. § (1)-(3) bekezdésében foglalt

rendelkezések alkalmazásával a közalkalmazott havi illetményének

garantált összege a 2. számú melléklet szerinti illetmény összegét

meghaladja, a garantált illetmény megállapítására a Kjt. 66. § (1)-(3)

bekezdésének rendelkezései az irányadók.

(20) Ahol jogszabály az illetménypótlék, tiszteletdíj, vagy egyéb juttatás

alapjaként az "Al" fizetési fokozat illetményét határozza meg, azon 1997.

február 1-jétõl 11 800 forintot kell érteni.]

19. b) Az elõzõ ponttal összefüggésben az egységes javaslat 91. §-ának a

következõ módosítását és kiegészítését javasolom:

"91. §

(1) Ez a törvény - a (2) és (3) bekezdésben foglaltak [és a 86. §]

kivételével - 1997. január 1-jén lép hatályba.

"(2) A[z e törvény 70. §-ával megállapított Cspt.]családi pótlékról és a

családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény [2. § (2) bekezdés és

5. §-a]e törvény 71. §-ával megállapított rendelkezései 1997. május 1-jén,

[86. §-a] a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a

továbbiakban: Kjt.) e törvény 87. §-ával megállapított rendelkezései pedig

1997. február 1-jén lépnek hatályba."

"(3) Az e törvény 40. §-a, [63]64. §-ának (8) bekezdése, [64]65. §-a, az e

törvény 75. §-ával megállapított, az Önkéntes Kölcsönös Biztosító

Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény 9/A.[74.] §-a, a [76]78. §

([12]13) bekezdésével megállapított, [Eat.] az egyes elkülönített állami

pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII. törvény 60. §-ának (3)-(5) bekezdései,

és az e törvény [85]86. §-[a]ával megállapított, a szerencsejáték

szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény 33. §-ának (1) bekezdése 1997.

február 15. napján lépnek hatályba.

(4) Ahol jogszabály az illetménypótlék, tiszteletdíj, vagy egyéb juttatás

alapjaként az "Al" fizetési fokozat illetményét határozza meg, azon 1997.

február 1-jétõl 11 800 forintot kell érteni.

(5) A Kjt-nek az e törvény 87. §-ával megállapított rendelkezései hatályba

lépésének idõpontjától, a Kjt. melléklete helyébe e törvény 13. és 14.

számú mellékletei lépnek, és 1. és 2. számú melléklet a közalkalmazottak

jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényhez megjelölést kapnak.

6) A közalkalmazottat e törvény 87. §-ának hatálybalépését követõ 15 napon

belül újra be kell sorolni. A besorolás következtében a közalkalmazott

illetménye nem csökkenhet.

(7) A Kjt. alapján járó illetményemelés megállapítása szempontjából

figyelmen kívül kell hagyni azt az összeget, amelyet a pedagógus

munkakörben foglalkoztatott közalkalmazott kötelezõ óraszáma - a

közoktatásról szóló törvény rendelkezése miatti - megemelésének

ellentételezésére kapott, feltéve, hogy az emelés idõpontjától még öt év

nem telt el.

(8) Az e törvény 87. §-ának hatálybalépése elõtt "F" vagy "G" fizetési

osztályba sorolt közalkalmazott havi illetményét, e törvény 87. §-ának

hatálybalépése idõpontjától legalább a Kjt. 2. számú melléklete szerinti

mértékben kell meghatározni. Ha a Kjt. 66. § (1)-(3) bekezdésében foglalt

rendelkezések alkalmazásával a közalkalmazott havi illetményének garantált

összege a 2. számú melléklet szerinti illetmény összegét meghaladja, a

garantált illetmény megállapítására a Kjt. 66. § (1)-(3) bekezdésének

rendelkezései az irányadók.

I n d o k o l á s

Jogszabály-szerkesztési szempontok és a hatálybaléptetések egyértelmûsítése

mellett a módosítás azért szükséges, mivel a Kjt. módosításával összefüggésben

a 87. § (15)-(20) bekezdéseiben elfogadott rendelkezések nem a Kjt-be

tartozóak, hanem a költségvetési törvény Vegyes és Záró rendelkezései közé.

20. Az egységes javaslat 88. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását

javasolom:

"(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltak szerint elszámolandó bevétel és

a szállítmányokat terhelõ [engedélyezési díj]importilleték, valamint

általános forgalmi adó fizetési kötelezettségek összege erejéig a Kormány

az (1) bekezdés c) pontjában foglalt kiadások fedezetére költségvetési

támogatást biztosít."

I n d o k o l á s

A módosítást az illetéktörvénnyel való összhang megteremtése indokolja.

21. Az egységes javaslat 89. §-a (3) és (4) bekezdéseinek következõ

módosítását javasolom:

(3) A személyi jövedelemadóról szóló [- az 1996. évi XI. törvénnyel

módosított -] 1995. évi CXVII. törvény[t] módosít[ó]ásáról rendelkezõ 1996.

évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Szja tvm.) 63. § (7) bekezdése helyébe

a következõ rendelkezés lép:

"(7) A Szja tv. 46. §-ának az e törvény 28. §-ával megállapított (9)

bekezdése rendelkezésétõl eltérõen nem kell adóelõleget levonni az 1997.

június 30-áig a Szja tv. 6. számú mellékletében felsorolt termékek

ellenértékeként kifizetett összegbõl. Egyebekben e kifizetésekre a nem

kifizetõtõl származó bevételre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni."

(4) A [személyi jövedelemadóról szóló - az 1996. évi XI. törvénnyel módosított

- 1995. évi CXVII. törvényt módosító 1996. évi LXXXIII. törvény]Szja tvm.

63. §-a a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:

"(9) A Szja. tv. 50. § (1) bekezdés a) pontj[ának]a 1. alpontjának

rendelkezését 1997. évben nem kell alkalmazni az 1997. január 1-je elõtt

hatályos rendelkezések szerint mezõgazdasági kistermelõknek minõsülõ

magánszemélyek esetében."

I n d o k o l á s

Jogtechnikai módosítás.

22. Az egységes javaslat 90. §-ának következõ módosítását javasolom:

"90. §

(1) A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (a

továbbiakban: [Rtv]média tv.) 144. §-ának (2) bekezdése helyébe a[z

alábbi]következõ rendelkezés lép:

"(2) A Magyar Rádió, a Magyar Televízió és a Duna Televízió tekintetében a

reklámidõ korlátozására vonatkozó szabályok 1997. szeptember 1-ig, a

mûsorszámok támogatására vonatkozó szabályok 1996. december 31-ig nem

alkalmazhatók."

(2) A[z Rtv]média tv. 144. §-a (3) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (3)

bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:

"(3) A 84. § (2) bekezdése 1997. január 1-tõl 1997. december 31-ig a

következõk szerint alkalmazandó:

"[(2)] A beszedési költségek levonása után valamennyi jogcímen az Alapba

befolyt üzemben tartási díj negyven százaléka a Magyar Televízió

Részvénytársaságot, huszonnyolc százaléka a Magyar Rádió

Részvénytársaságot, huszonnégy százaléka a Duna Televízió

Részvénytársaságot illeti - a tulajdonos közalapítványon keresztül

történõ folyósítással -, egy százaléka a Testület, egy százaléka -

egymást közt egyenlõ arányban - a Magyar Rádió Közalapítvány, a

Magyar Televízió Közalapítvány és a Hungária Televízió Közalapítvány

mûködési költségeinek fedezetére, hat százaléka a közszolgálati

mûsorok támogatására kiírandó pályázatok céljaira szolgál.""

I n d o k o l á s

Jogtechnikai módosítás.

23. Az egységes javaslat 93. §-ának következõ módosítását javasolom:

93. §

A rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény ([Rtv]a

továbbiakban: média tv.) 79. §-a (2) bekezdésében megjelölt üzemben tartási

díj összege havonta 530 forint. A[z Rtv] média tv. 32. § (1) bekezdése alapján

elkészülõ és az Országos Rádió és Televízió Testület 1997. évi

költségvetésérõl szóló külön törvény hatályba lépéséig a Testület jogosult a

Mûsorszolgáltatási Alapba valamennyi jogcímen befolyó üzemben tartási díj 1 %-

ának megfelelõ összeget saját költségvetési céljaira felhasználni. A külön

törvény hatályba lépéséig havonta - az egész évre számított teljes díjbevétel

négy százalékos hányadának - legfeljebb három százaléka használható fel."

I n d o k o l á s

Jogtechnikai módosítás.

24. Az egységes javaslat 98-102. §-ainak a következõ módosítását és

kiegészítését javasolom:

"98. §

(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy

a) [a Kormány, hogy] rendeletben szabályozza az agrárgazdasági célokhoz

nyújtandó támogatás folyósításának, felhasználásának, ellenõrzésének,

valamint a rendeltetéstõl eltérõ felhasználás szankcionálásának

szabályait,

b) [a földmûvelésügyi miniszter, hogy a pénzügyminiszterrel és az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel együttes rendeletben

szabályozza az exporttámogatás feltételeit és mértékeit,

c) a földmûvelésügyi miniszter, hogy rendeletben szabályozza a b) pontban

nem említett agrártámogatások feltételeit és mértékeit,

d) a Kormány] rendeletben szabályozza a KSH METJ 91, 92, 93, 94

termékfõcsoportba tartozó mezõgazdasági termékek elõállításához a

külterületi szántó, kert, gyümölcsös, gyep, halastó és erdõmûvelési

ágakban, a mezõgazdasági felhasználó részére hektáronként, a szarvasmarha

tenyésztéséhez a tehén éves átlaglétszámára vetítve a gázolaj fogyasztási

adótartalma 85 %-ának visszatérítését, a visszatérítés feltételeit és

szabályait:

1. szántó mûvelési ágban 90 liter/ha,

2. kert, gyümölcsös, szõlõ mûvelési ágban 200 liter/ha,

3. gyep mûvelési ágban 12 liter/ha,

4. halastó 55 liter/ha,

5. erdõmûveléshez 90 liter/ha,

6. szarvasmarha ágazatban 85 liter/db

mértékig terjedõen,

[(2) Felhatalmazást kap a belügyminiszter és a pénzügyminiszter, hogy mérje

fel a helyi önkormányzatok által fenntartott bölcsõdékben ellátottak számát

és figyelemmel a XI. Belügyminisztérium fejezet 23. cím, 1. alcím, 19.

kiemelt elõirányzat összegére, állapítsa meg az egy ellátottra jutó normatív

állami hozzájárulás mértékét és ezt, valamint az önkormányzatokat e jogcímen

megilletõ támogatás összegét a 19. § (2) bekezdése szerinti rendeletben

hirdesse ki.

[(2) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy az eddigi kormányzati

rendkívüli kiadásként tervezett Lágymányosi egyetem fejlesztési feladatokról

- az 1998. évi költségvetési törvényjavaslat mellékleteként - beruházási

javaslatot nyújtson be a kiemelt jelentõségû beruházásokra vonatkozó

rendelkezések szerint.

99. §

A Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy]

c) a gazdálkodó szervezetek egyedi termelési támogatásának 1997. évi

felhasználási szabályait rendeletben állapítsa meg[.],

[100. §

Felhatalmazást kap a Kormány, hogy]

d) az értékpapírok hozamszámításának és közzétételének módját rendeletben

meghatározza[.],

[101. §

Az e törvény 55-57. §-a tekintetében az államháztartásról szóló 1992. évi

XXXVIII. törvény 14. §-ának rendelkezéseit nem kell alkalmazni.

102. §

Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy]

e) a fejlesztési célú állami támogatások összehangolása és a területi

kiegyenlítés követelményének erõsítése érdekében a fejezeti kezelésû

támogatási célprogramok, illetve célelõirányzatok, továbbá az elkülönített

állami pénzalapok, valamint a 20. § (1) bekezdés f) pontjában szereplõ

önkormányzati kiegyenlítést szolgáló támogatás feltételrendszerét,

pályázati, eljárási, finanszírozási, ellenõrzési és információs rendszerét

rendeletben szabályozza.

(2) Felhatalmazást kap a belügyminiszter és a pénzügyminiszter, hogy mérje

fel a helyi önkormányzatok által fenntartott bölcsõdékben ellátottak számát

és figyelemmel a XI. Belügyminisztérium fejezet 23. cím, 1. alcím, 19.

kiemelt elõirányzat összegére, állapítsa meg az egy ellátottra jutó normatív

állami hozzájárulás mértékét és ezt, valamint az önkormányzatokat e jogcímen

megilletõ támogatás összegét a 19. § (2) bekezdése szerinti rendeletben

hirdesse ki.

(3) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy

a) pénzügyminiszterrel és az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi

miniszterrel együttes rendeletben szabályozza az exporttámogatás

feltételeit és mértékeit,

b) rendeletben szabályozza az a) pontban nem említett agrártámogatások

feltételeit és mértékeit,

(4) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter arra, hogy a kötelezõ gépjármû-

felelõsség-biztosítás 1991. július 1. elõtti rendszerébõl származó állami

kötelezettségek rendezésérõl szóló 5/1996. (I. 26.) PM rendeletben foglalt

járadékok emelésének mértékét rendeletben határozza meg."

99. §

Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a Lágymányosi egyetem

fejlesztési feladatokról - az 1998. évi költségvetési törvényjavaslat

részeként - beruházási javaslatot nyújtson be a kiemelt jelentõségû

beruházásokra vonatkozó rendelkezések szerint.

100. §

Az e törvény 55., 56. és 58. §-ai tekintetében az államháztartásról

szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 14. §-ának rendelkezéseit nem kell

alkalmazni."

I n d o k o l á s

Jogtechnikai és jogszabály-szerkesztési szempontok indokolják a módosítást.

A (4) bekezdés elfogadására azért van szükség, mivel az 1. számú melléklet

XXII. Pénzügyminisztérium fejezet 13. cím, 2. alcím, 5. elõirányzat-csoport,

2. Járadék kifizetés kiemelt elõirányzat rendes elõirányzata tartalmazza a

járadékemelés forrását. Erre az értékkövetés biztosítása érdekében van

szükség.

25. Az egységes javaslat 1. számú mellékletével összefüggésben elfogadott

módosító javaslatok által a fejezeti fõösszegek rendes és rendkívüli

kiadásai összetételének változását jelentõ koherencia-zavarok elhárítására

a következõ javaslatot teszem: Rendes Rendkívüli

XI. BELÜGYMINISZTÉRIUM

1-22. cím összesen: [104 622,9] 103 154,9 [12 396,0] 13 896,0

23. cím összesen: [307 902,8] 307 870,8 53 940,0

XI. fejezet kiadásai összesen: [412 525,7] 411 025,7 [66 336,0] 67 836,0

XX. MûVELIDESI ES KÖZOKTATASI

MINISZTERIUM

XX. fejezet kiadásai összesen: [135 392,8] 135 367,8 [23 149,1] 23 174,1

XXII. PÉNZÜGYMINISZTÉRIUM

1-13. cím összesen: [52 326,9] 52 321,9 [14 909,2] 14 914,2

14-24. cím összesen: 141 890,2 19 884,0

XXII. fejezet kiadásai összesen: [194 217,1] 194 212,1 [34 793,2] 34 798,2

FEJEZETEK KIADÁSI FÕÖSSZEGE: [2 220 715,2] 2 219 185,2 [340 892,3] 342 422,3

Indokolás

A javaslat biztosítja a törvényjavaslat második fázisú szavazásában elfogadott

módosító javaslatok nyomán - a fejezeti fõösszegek változatlansága mellett -

az átcsoportosításokból eredõ rendes és rendkívüli kiadási részösszegek

módosulásának átvezetését.

26. a) Az egységes javaslat 1. számú mellékletének következõ módosítását

javasolom:

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint -

növeli a törvényjavaslat

1. számú mellékletének I/8/3/7 rendes elõirányzatát 125,0

mFt-tal.

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés

szerint - csökkenti a törvényjavaslat

1. számú mellékletének I/8/4/1 elõirányzatát 125,0 mFt-tal.

Javaslat a költségvetési elõirányzatok módosítására

1. számú melléklet az 1996. évi törvényhez (Millió Ft-ban, egy

tizedessel)

Fejezet Cím szám Alcím szám Elõir. Kiemelt ei. sz. Fejezet neve Cím név Alcím név Elõir. csop. név Eredeti elõirányzat Javasolt módosítás Módosított

elõirányzat

szám csoport szám KIADÁSOK

Kiemelt elõirányzat neve (+ -)

I. ORSZÁGGYÛLÉS

8 Társadalmi szervezetek támogatása

3 Társadalmi szervezetek címzett támogatása

7 Magyar Máltai Szeretetszolgálat +125,0 125,0

[4 Karitatív szervezetek és szolgálatok

támogatása

1 Magyar Máltai Szeretetszolgálat 125,0]

XX. MÛVELÕDÉSI ÉS KÖZOKTATÁSI MINISZTÉRIUM

10 Fejezeti kezelésû elõirányzatok

7 Egyéb feladatfinanszírozás

4 Magyarországi nemzeti[ségi], etnikai

kisebbségi feladatok támogatása

26. b) Az elõzõekkel összefüggésben az egységes javaslat 35. § (2)

bekezdésének következõ módosítását javasolom:

(2) A nemzeti és etnikai kisebbségi szervezetek, a társadalmi szervezetek

mûködésének[, az egyéb karitatív szervezeteknek és szolgálatoknak a]

támogatására elõirányzott keretek (I. Országgyûlési fejezet 6. cím,

8. cím, 1. alcím[, 4. alcím, 2. elõirányzat-csoport]) felhasználásáról -

kijelölt bizottságainak javaslata alapján - az Országgyûlés dönt."

Indokolás

A Magyar-Máltai Szeretetszolgálat címrendi megjelenítésének megváltoztatására

a karitatív szervezetek címrendi elhelyezésének megváltoztatása miatt kerül

sor. Ezzel összefüggésben szükséges a normaszöveg módosítása is.

A javaslat biztosítja a kisebbségekrõl szóló törvényben foglaltak szerinti

szóhasználattal való összhangot.

27.) Az egységes javaslat 1. számú mellékletének következõ módosítását

javasolom:

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint

- növeli a törvényjavaslat

1. számú mellékletének XI/19/2/22. rendes elõirányzatát 701,0 mFt-tal.

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés

szerint - csökkenti a törvényjavaslat

1. számú mellékletének XI/ 5/3/1/6 rendes elõirányzatát 701,0 mFt-tal.

Javaslat a költségvetési elõirányzatok módosítására

1. számú melléklet az 1996. évi törvényhez (Millió Ft-ban, egy

tizedessel)

Feje-zet szám Cím szám Al- cím szám Elõir. csop. Kie- melt e.sz. Feje-zet név Cím név Al-cím név Elõir. csop név Kiadás Eredeti elõirányzat Javasolt módosítás Módosított

szám Kiemelt elõirányzat neve (+ -) elõirányzat

XI. BELÜGYMINISZTERIUM

5 Rendõrség

[3 Megyei

Rendõr-

fõkapitányságok

[1 Mûködési

költségvetés

6 A létszámában és technikai, dologi 701,0] -701,0

ellátásban lényegesen elmaradó

megyei rendõr-fõkapitányságok

létszám és dologi kiadásai

Feje-zet szám Cím szám Al- cím szám Elõir. csop. Kie- melt e.sz. Feje-zet név Cím név Al-cím név Elõir. csop név Kiadás Eredeti elõirányzat Javasolt módosítás Módosított

szám Kiemelt elõirányzat neve (+ -) elõirányzat

19. Fejezeti kezelésû elõirányzatok

2. Ágazati célfeladatok

22. A létszámában és technikai, dologi + 701,0 701,0

ellátásban lényegesen elmaradó megyei

rendõr-fõkapitányságok létszám és dologi

kiadásai

I n d o k o l á s

A korábbi módosító javaslattal létrehozott új, kiemelt elõirányzat nem

illeszkedett a költségvetés szerkezetébe, ezt oldja fel a módosítás, megoldva

a módosító javaslat eredeti szándékát, azaz, hogy elsõsorban a lényegesen

elmaradott megyei rendõr-fõkapitányságok létszám és dologi fejlesztéseihez

többletforrást biztosítson.

28. a) Az egységes javaslat 1. számú mellékletének következõ

módosítását javasolom:

- A módosító javaslat összegszerûségében növeli a törvényjavaslat 1 számú

mellékletének XI. fejezet 23. cím 1. alcím 20. kiemelt rendes elõirányzatát

2,8 mFt-tal,

- A módosító javaslat összegszerûségében növeli a törvényjavaslat 1 számú

mellékletének XI. fejezet 23. cím 1. alcím 14. kiemelt rendes elõirányzatát

23,4 mFt-tal,

- A módosító javaslat összegszerûségében csökkenti a törvényjavaslat 1.

számú mellékletének XI. fejezet 23. cím 1. alcím 1. kiemelt rendes

elõirányzatát 2,8 mFt-tal,

- A módosító javaslat összegszerûségében csökkenti a törvényjavaslat 1.

számú mellékletének XI. fejezet 23. cím 1. alcím 13. kiemelt rendes

elõirányzatát 23,4 mFt-tal,

Javaslat a költségvetési elõirányzatok módosítására

1. számú melléklet az 1996. évi törvényhez (Millió Ft-ban, egy

tizedessel)

Fejezet Cím szám Alcím szám Elõir. csoport Kiemelt ei. sz. Fejezet neve Cím név Alcím név Elõir. csop. név Eredeti elõirányzat Javasolt módosítás Módosított

szám elõirányzat

szám KIADÁSOK

Kiemelt elõirányzat neve (+ -)

XI. BELÜGYMINISZTERIUM

23 Helyi önkormányzatok támogatásai,

hozzájárulásai

1. Normatív hozzájárulások

13. Iskolai oktatáshoz a 11-13. évfolyamokon 17 573,7 - 23,4 17 550,3

14. Iskolai szakképzéshez 6 515,0 + 23,4 6 538,4

20 Közmûvelõdési feladatok[ra]hoz 1 640,0 + 2,8 1 642,8

1 Települési, igazgatási, kommunális[, 3.271,1 - 2,8 3.268,3

közmûvelõdési] és sportfeladatokhoz

28. b) Az egységes javaslat 3. számú melléklete 1. pontjának, az elõzõ

ponttal összefüggésben, a következõ módosítását javasolom, a melléklet új

20. ponttal történõ kiegészítésével egyidejûleg:

1. Települési igazgatási, kommunális[, közmûvelõdési] és sportfeladatok

Összege: [469] 312 Ft/fõ

Az 1996. január 1-jei állandó népességszám alapján a települések -

igazgatási, [közmûvelõdési,] sport, kommunális, út-, hídfenntartási,

valamint a településüzemeltetés során jelentkezõ egyéb - kiadás[ok]aihoz

járul hozzá.

20. Helyi közmûvelõdési feladatok

Összege: 157 Ft/fõ

A hozzájárulást az 1996. január 1-jei állandó népesség alapján veheti

igénybe az önkormányzat a települési kulturális, közmûvelõdési

feladatokhoz.

I n d o k o l á s

Az Országgyûlés megszavazta, így az Egységes javaslat 1. számú melléklete már

tartalmazza a Helyi közmûvelõdési feladatok új normatív állami hozzájárulás

kiemelt tételt és elõirányzatát. Szükséges ezzel összhangba hozni a 3. számú

mellékletet, ezért a melléklet 20. számú Helyi közmûvelõdési feladatok

normatíva ponttal és ennek igénybevételi feltételeinek leírásával egészül ki,

továbbá a kiemelés következményeit el kell rendezni a melléklet 1. pontjára

vonatkozóan is, az elõirányzatok kis összegû korrekciója a kerekítési

szabályok érvényesítésének a következménye. Néhány kisebb pontosítás vált

szükségessé az elõzõekkel való egyezõség érdekében a mellékletek - fentiek

szerinti - egyes pontjainak megnevezésében.

A 3. számú melléklet 13-14. jogcímei közötti elõirányzat-rendezések az egyes

jogcímekhez kapcsolódó belsõ tartalom teszi szükségessé. A mutatószám-felmérés

alapján a két jogcímen belüli hozzájárulási jogosultság feltételekbõl

mutatószámváltozás következik. Ennek átvezetését biztosítja a módosítás.

29. Az egységes javaslat 3. számú melléklete 3. pontjának következõ

módosítását javasolom:

3. Szociális és gyermekjóléti feladatok

Összege: 3 500-[10 500] 11 000 Ft/állandó népesség

A hozzájárulás a települési önkormányzatok által külön jogszabály alapján

nyújtandó pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokhoz, az egyes

ellátásokhoz tartozó és az önkormányzatot terhelõ különféle járulék és

hozzájárulás-fizetési kötelezettségekhez a szociális alapellátás körébe

tartozó szolgáltatások, továbbá a gyermekjóléti szolgáltatások mûködési

költségeihez, illetve a lakásgazdálkodási tevékenység ellátásához

kapcsolódik.

E feladatok különösen: rendszeres szociális és nevelési segélyezés,

rendszeres gyermekvédelmi támogatás, valamint ezen ellátottak után

fizetendõ egészségügyi hozzájárulásnak a tartósan munkanélküliek

jövedelempótló támogatásának 25 %-a, a munkanélküli ellátásból kikerülõk

rendszeres szociális ellátása, a lakásfenntartási támogatás, az ápolási

díj, az átmeneti (krízis) segélyezés, a temetési segély, a köztemetés, a

közgyógyellátás, az egészségügyi hozzájárulás fizetése alól szociális

alapon mentesítettek után fizetendõ hozzájárulás egyharmada, a szociális

étkeztetés, a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkeztetés

térítési díjának szociális alapon történõ mérséklése vagy elengedése, a

gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított családi napközis

ellátás a házi segítségnyújtás, a családsegítés, a kiskorúak

veszélyeztetettségének megelõzése, illetve a kialakult veszélyeztetettség

megszüntetése, valamint az önkormányzat által nyújtott lakáscélú

támogatások, különös tekintettel a fûtési energiakiadásokhoz történõ

hozzájárulásra, továbbá a tüzelõolajjal fûtõk, illetve azt kiváltó

háztartások támogatásához történõ hozzájárulás.

A települési önkormányzatok a hozzájárulást a település 1996. január 1-

jei állapot szerinti állandó népesség száma alapján vehetik igénybe.

[1223] 3185 Ft/fõ egységesen illet meg minden települési önkormányzatot.

További [5994] 3221 Ft/fõ a település szociális jellemzõi szerinti szorzó

függvényében jár. A két tényezõ együttes összegének el kell érnie a 3500

Ft/fõ mértéket és nem haladhatja meg a [10 500] 11 000 Ft/fõ összeget.

A települési önkormányzatokat megilletõ differenciált normatív

hozzájárulás meghatározásánál használt szorzó a következõ - a lakosság

szociális helyzetét jellemzõ - tényezõket veszi figyelembe:

- 0-17 éves korcsoportba tartozó állandó népességnek,

- 60 év feletti korcsoportba tartozó állandó népességnek, továbbá

- 20-30 éves korcsoportba (11 éves idõszak) tartozó állandó népességnek

az 1996. január 1-jei állapot szerinti

- munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõknek az 1996.

augusztus havi állapot szerint,

- személyi jövedelemadót fizetõknek, az 1995. évi adóbevallások

összesítése szerinti

részaránya az összes, illetve az aktív népességen belül,

- a [HTO-val]tüzelõolajjal fût[ött]õ lak[á]osok számának aránya az

összes állandó lak[á]oshoz viszonyítva[.], az 1996. évi támogatás

alapjául szolgáló adatok szerint.

I n d o k o l á s

A tüzelõolaj paraméter módosító indítvány révén került be a törvényjavaslatba.

Ezen új paraméter behozása következtében egyrészt szükséges pontosítani a

szociális normatíva elosztási modelljében a tüzelõolajjal fûtõk

meghatározását, másrészt a normatíva fajlagos összege is változik.

30. Az egységes javaslat 3. számú melléklete 18. n) pontjának következõ

módosítását javasolom:

"n) Összege: 2000 Ft/fõ

A hozzájárulást a helyi önkormányzat a nappali rendszerû oktatásban

résztvevõ tanulók után igényelheti - a szakmai feltételek megléte esetén

- a tanulók könyvtári ellátásához, továbbá az informatikai oktatás

megszervezéséhez. Abban az esetben, ha a fenntartó a g) pont hatálya alá

tartozik a hozzájárulás kétszerese vehetõ igénybe.

[A hozzájárulást a helyi önkormányzat az általa fenntartott iskolában a

nappali rendszerû oktatásban résztvevõ - könyvtári ellátásra közoktatási

törvény alapján jogosult - tanulók után igényelheti a szakmai feltételek

megléte esetén. Abban az esetben, ha a fenntartó a g) pont hatálya alá

tartozik a hozzájárulás kétszerese vehetõ igénybe.]"

I n d o k o l á s

A hozzájárulási jogcímhez kapcsolódóan két módosító javaslat került

elfogadásra, amelyekbõl fenti együttes szöveg fejezi ki mindkét jogalkotói

szándék érvényesülését, azaz a tanulók könyvtári ellátásához a szakmai

feltételek meglétét elõírja és új feladattal (informatikai oktatás szervezése)

bõvíti a jogosultsági kört.

31. Az egységes javaslat 3. számú melléklete Kiegészítõ szabályai 1. m)

pontjának következõ módosítását javasolom:

"m) a hozzájárulás szempontjából 3000, illetve 3500 fõ alatti lakosúnak

minõsül az az önkormányzat, amelynek az illetékességi területén az állandó

lakosok száma a Központi Nyilvántartó és Választási Hivatal 1996. január 1-jei

adatai alapján nem érte el a 3000, illetve 3500 fõt."

n) amennyiben a gyermek és ifjúságvédõ intézetben elhelyezett gyermek, tanuló

részére nem a GYIVI-t fenntartó önkormányzat biztosítja az általános iskolai,

középiskolai, szakmunkásképzõ iskolai, szakiskolai ellátást, a normatív állami

hozzájárulásokat a gyermek, tanuló ellátásáról gondoskodó nevelési-oktatási

intézményt fenntartó önkormányzat veheti igénybe a 18. [j] i) és a

18.«\szimbÓlum SYMBOL \f "Symbol" \s 14»k)«\szimbÓlum SYMBOL \f "Symbol" \s

14» j) jogcímen biztosított hozzájárulások kivételével.

«\szimbÓlum SYMBOL \f "Symbol" \s 14»o) könyvtári ellátáshoz kapcsolódó

normatív állami hozzájárulás abban az esetben igényelhetõ, ha a könyvtárakról

szóló 1976. évi 15. tvr. 14. §-ában meghatározott feladatokat ellátó,

szakszerûen elhelyezett gyûjteményt mûködtet az iskola.«\szimbÓlum SYMBOL \f

"Symbol" \s 14»

I n d o k o l á s

Az 1. m) ponthoz: a módosítás igazodik a törvényjavaslat 3. számú melléklet

18. g), h) pontjainak rendelkezéseihez

Az 1. n) ponthoz: a hivatkozások eltérõek a 3. számú melléklet 4. pontja B.

részében (gyermek- és ifjúságvédelem) foglalt rendelkezéstõl. A helyes

hivatkozások és az összhang az igénybevételi jogosultság megállapításánál

fenti módosítással áll helyre.

Az 1. o) ponthoz: a 3. számú melléklet 18 n) pontjánál jelzett -

egybeszerkesztett - módosításokból következõen nem csak az iskolában

elhelyezett könyvtárak esetén biztosítható szakszerû ellátás. Ezért a feltétel

megszüntetése szükséges. A törvényjavaslatban tervezett elõirányzat már a

módosított 18/n pont szerinti szabályozásnak megfelelõ.

32. Az egységes javaslat 14. számú melléklete felvezetõ szövegének következõ

módosítását javasolom:

"14. számú melléklet az 1996. évi ... törvényhez

2. számú melléklet a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII.

törvényhez"

I n d o k o l á s

Jogtechnikai pontosítás.

Budapest, 1996. december 16.

a Kormány nevében :

Dr. Draskovics Tibor

a Pénzügyminisztérium

közigazgatási államtitkára

Eleje Honlap