- 1 -
- 1
M - A
GYAR KÖZTARSASAG
KORMANYA
Zárószavazás elõtti módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló T/3174.. számú
törvényjavaslat T/3174/599.. számú egységes javaslata koherencia-zavarainak
elhárítása érdekében a Házszabály 107. § (1) bekezdése alapján, a javaslat
egyes §-ainak, illetve mellékleteinek következõ módosításait javasolom.
1. Az egységes javaslat 5. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását
javasolom:
"(3) A forintadósság devizaadósságra történõ átalakítása módját a
pénzügyminiszter - a Kormány döntésével összhangban - az MNB elnökével
együttesen határozza meg. Az adósságcsere technikai lebonyolítására legkésõbb
1997. február 17-ig kerül sor 1997. január 2-ai hatállyal."
I n d o k o l á s
Az államháztartásról szóló törvény 113/A. § (1) bekezdés b) pontja alapján a
pénzügyminiszter gondoskodik az adósság kezelésérõl és e feladata ellátását a
Kormány irányítása alapján végzi. A javaslat összhangot teremt az Áht.
vonatkozó rendelkezése és a 1997. évi költségvetési törvény ezen rendelkezése
között.
2. Az egységes javaslat 6. §-a (1) bekezdésének következõ módosítását
javasolom:
"(1) A társadalombiztosítási járulék alapjának szélesítésével, az egészségügyi
hozzájárulás bevezetésével, az 1997. évben megvalósuló létszámcsökkenésekkel
összefüggõ egyszeri kifizetésekkel, a felsõoktatásról szóló 1993. évi
LXXX. törvény 10/A. §-ában megállapított ösztöndíj társadalombiztosítási
járulékával, [továbbá] a köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII.
törvény (a továbbiakban: Ktv.) 44. §-ának (2) és (4) bekezdése alapján
végrehajtott illetménykiegészítés-emelésekkel, a Ktv. 46. §-ának (2)
bekezdésében és 48. §-ának (5) bekezdésében, [valamint] az Állami
Számvevõszékrõl szóló 1989. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban:
ÁSZtv.)14. §-ának (8) bekezdésében megállapított vezetõi-, illetve
idegennyelv-tudási pótlék emeléssel, a fegyveres szervek hivatásos állományú
tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 103. §-ának
(3) bekezdésében, illetve 103/A. §-ában foglaltakkal, valamint - a
közigazgatás reformjával összefüggõen - a Ktv. 43. §-a (5) bekezdésében,
továbbá az [Állami Számvevõszékrõl szóló 1989. évi XXXVIII. törvény] ÁSZtv.
14. §-ának (13) bekezdésében foglaltakkal, a Ktv. 44. §-a (2) bekezdésében
megjelölt szerveknél az alapilletménytõl való eltéréssel[, továbbá a
fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló
1996. évi XLIII. törvény 103. §-ának (3) bekezdésében, illetve 103/A. §-ában
foglaltakkal] kapcsolatos többletkiadások részbeni, illetve teljes
fedezetére céltartalék szolgál a X. Miniszterelnökség
fejezet 10. cím, 2. alcím, 1. elõirányzat-csoportján. Az elõirányzat a
központi költségvetési szerveknél (a továbbiakban ideértve a Magyar
Tudományos Akadémiához tartozó költségvetési rendben gazdálkodó
intézményeket is) és a helyi önkormányzatoknál használható fel."
I n d o k o l á s
Jogtechnikai és nyelvhelyességi módosítás, illetve a Hszt. szerinti juttatást
ki kell emelni a közigazgatás reformjával összefüggõ juttatások körébõl, mivel
az nem adható, hanem kötelezõ juttatás.
3. a) Az egységes javaslat 7. §-ának (4), (6) és (7) bekezdésének
következõ módosítását, továbbá (8) bekezdéssel történõ kiegészítését
javasolom:
"(4) Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995.
évi XXXIX. törvény (a továbbiakban: Priv. tv.) 24. §-ának (1) bekezdésében
meghatározott hitel- és kötvénykibocsátásra 1997. évben az ÁPV Rt. nem
jogosult."
"(6) Az ÁPV Rt. által történt, az 1996-1997. években a belterületi föld értéke
alapján alapítói jogon a helyi önkormányzatokat megilletõ kifizetések
összesen 61 000 millió forintot, a gazdálkodó szervezetek és a gazdasági
társaságok átalakulásáról szóló 1989. évi XIII. törvény alapján, figyelemmel
a[z állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl
szóló 1995. évi XXXIX. törvény] Priv. tv. 71. §-ának (1) bekezdésére [is,]és
az átalakuló társaságoknak a privatizáció után visszautalásra kerülõ 20 %-os
részesedésének mérték[e]ére is, összesen 32 000 millió forintot tehetnek
ki.
(7) A Magyar Állam tulajdonában és az ÁPV Rt. vagyonkezelésében lévõ
földterületekbõl, a Gyõr-Gönyû-i országos közforgalmú kikötõ létesítésére
kijelölt, terület-felhasználási engedély alapján a Gönyû helységet érintõ 10.
tulajdoni lapszámú, 094/4., 094/5., és 094/6. hrsz-ú összesen 76 ha. 2646 m2
földterületet az ÁPV Rt. a[z 1995. évi XXXIX. törvény] Priv. tv. 35. §-a c)
pontjában foglaltakra tekintettel térítésmentesen adja át a KVI részére. Az
ÁPV Rt-tõl átvett földterületekre a KVI a térítésmentes vagyonkezelésre
vonatkozó szerzõdést a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztériummal
köti meg. A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium a földterületet
kizárólag az országos közforgalmú kikötõ mûködtetési céljaira jogosult
felhasználni.
(8) Az ÁPV Rt. a privatizációs bevételek terhére átvállalja az 1996. január
1-jével megszûnt, az agrár-tulajdonváltással összefüggõ Mezõgazdasági
Reorganizációs Programhoz kapcsolódó kamattámogatási kötelezettségeket."
3. b) A 3. a) ponttal összefüggésben az egységes javaslat 59. §-a (8)
bekezdésének elhagyását javasolom:
[(8) Az ÁPV Rt. a privatizációs bevételek terhére átvállalja továbbá az 1996.
január 1-jével megszûnt, az agrár-tulajdonváltással összefüggõ Mezõgazdasági
Reorganizációs Programhoz kapcsolódó kamattámogatási kötelezettségeket.]
I n d o k o l á s
Jogtechnikai pontosítások és jogszabály-szerkesztési szempont indokolja.
4. Az egységes javaslat 14. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását
javasolom:
(2) [A frekvenciadíjak beszedésébõl származó többletbevételek a
frekvenciadíjakról szóló kormányrendeletben meghatározott mértékben
számolhatók el saját bevételként.] Teljes egészében saját bevételként
számolható el az a többletbevétel, illetve az azzal összefüggõen
végrehajtott elõirányzat-emelés összege, amely:
a) jogszabály alapján évközi díjtétel-emelésbõl,
b) jogszabály alapján saját hatáskörben végrehajtott díjmegállapításból,
díjemelésbõl
keletkezett.
A frekvenciadíjak beszedésébõl származó többletbevételek a
frekvenciadíjakról szóló kormányrendeletben meghatározott mértékben
számolhatók el saját bevételként.
I n d o k o l á s
A módosításra módosító javaslat elfogadása nyomán kialakult félreérthetõ
fogalmazás helyesbítése céljából van szükség, mivel változatlan formában a
bekezdés második mondata nem a költségvetési szervek teljes egészére, hanem
csak a frekvenciadíj-bevétellel rendelkezõ szervekre érthetõ.
5. Az egységes javaslat 22. §-a (8) bekezdése felvezetõ mondata elsõ részének
következõ módosítását javasolom:
"(8) Az [Állami Számvevõszék] ÁSZ által az 1997. január 1-jét követõen
feltárt..."
I n d o k o l á s
Jogtechnikai módosítás.
6. Az egységes javaslat 23. §-a (5) bekezdésének következõ módosítását
javasolom:
"(5) A megyei önkormányzatokat a személyi jövedelemadóból megilleti összesen
6558,8 millió forint, ebbõl a megye 1996. január 1-jei állandó lakosai
után 321 forint/fõ, a megyei fenntartású intézményekben ellátottak után
egységesen felosztásra kerül [950] 956,3 millió forint, továbbá minden
megyei önkormányzatot egységesen [150 000 ezer] 150,0 millió forint illeti
meg."
I n d o k o l á s
A módosítást egyrészt korábbi módosító indítvány alapján az eredeti
törvényjavaslathoz képest bekövetkezett változás, nevezetesen a megyei
fenntartású intézményekben ellátottaknak a felosztás vetítési alapjaként
történt meghatározása, másrészt egységes jogszabály-szerkesztési szempontok
alkalmazása teszi szükségessé.
7. Az egységes javaslat 23. §-a (6) bekezdésének következõ módosítását
javasolom:
(6) "A települési önkormányzatok a települési igazgatási, kommunális[,
közmûvelõdési] és sportfeladatokhoz a személyi jövedelemadóból
az 1996. január 1-jei állandó népességszámuk alapján 1842 forint/fõ
mértékben, összesen 19 274 millió forintban részesednek."
I n d o k o l á s
Külön közmûvelõdési normatívát szavazott meg az Országgyûlés, emiatt szükséges
az összhang megteremtése, amely a fenti módosítást szükségessé teszi.
8. Az egységes javaslat 23. §-a (9) bekezdésének következõ módosítását
javasolom:
"(9) A társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradottnak
minõsített valamint a súlyos foglalkoztatási gondokkal küzdõ, [a . számú
K]kormányrendelet által meghatározott települések önkormányzatai hátrányos
helyzetük mérséklésére, a személyi jövedelemadóból az 1996. január 1-jei
állandó népességszámuk alapján 1600 forint/fõ mértékben, összesen
2679,0 millió forintban részesednek."
I n d o k o l á s
Mivel a kormányrendelet még nem került kihirdetésre, így a rendelet számának
megjelölése nem lehetséges.
9. Az egységes javaslat 23. §-át a következõ (11) bekezdéssel javasolomt
kiegészíteni:
"(11) A megyei önkormányzatokat az (5) bekezdés szerint felosztásra kerülõ
956,3 millió forint a 3. számú melléklet 4-6, 8. számú jogcímeihez
kapcsolódóan tervezett ellátott, a 7. számú jogcímhez kapcsolódóan tervezett
férõhely, a 9-17. számú jogcímekhez kapcsolódóan ellátott, nevelt, oktatott,
továbbá a 19. számú jogcímhez kapcsolódóan tervezett ellátott létszám együttes
összegének arányában illeti meg. A 9-17. számú jogcímeken tervezett létszámok
számításánál figyelembe kell venni a 3. számú melléklet Kiegészítõ szabályok
g) pontjában foglalt rendelkezéseket."
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat 23. §-ának megszavazott (5) bekezdését koherenciazavar
elhárítása miatt volt szükséges módosítani, s a módosítás szerint a személyi
jövedelemadóból 956,3 millió forint a megyei fenntartású intézményekben
ellátottak után illeti meg a megyei önkormányzatokat. A módosító indítvány nem
jelöli meg a felosztáshoz szükséges ellátotti kört. Ezt oldja meg a fenti
javaslatunk.
10. Az egységes javaslat 34. §-a (1) bekezdése a) pontjának és (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolom:
/(1) Az Országgyûlés a szociális, a közoktatási ....../
"[a) a közoktatási feladatokat ellátó nem állami intézmények fenntartóit
az e törvény 3. és 8. számú mellékletében megállapított, a helyi
önkormányzatok normatív állami hozzájárulásával azonos jogcímeken és
feltételek mellett, azonos összegû normatív állami hozzájárulás illeti
meg. Nem vonatkozik rájuk a 3. számú melléklet kiegészítõ szabályainak 1.
k), m), n), valamint a 2-5. pontja,]"
a) a közoktatási feladatokat ellátó nem állami intézmények fenntartóit az e
törvény 3. és 8. számú mellékletében megállapított, a helyi önkormányzatok
normatív állami hozzájárulásával azonos jogcímeken és feltételek mellett,
azonos összegû normatív állami hozzájárulás illeti meg, kivéve a 3. számú
melléklet 18. e), f)[, g). h)] pontjában meghatározottakat. Nem vonatkozik
rájuk a 3. számú melléklet kiegészítõ szabályainak 1. k), [m),] n),
valamint a 2-5. pontja,"
"(5) Az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott felsõoktatási hallgató[k]i kör
[pénzbeli támogatási normatívájának folyósítása a felsõoktatásról szóló
1993. évi LXXX. törvény 72. §-a alapján meghatározott intézményi
létszámokra,] normatív támogatásának elszámolása [pedig] - a zárszámadás
keretében - a költségvetési év átlaglétszáma alapján történik. Az
átlaglétszámot a tárgyév márciusi és az októberi statisztikai
létszámjelentés alapján kell kiszámítani."
I n d o k o l á s
1. Két módosító javaslat megszavazásával keletkezett koherencia-zavar
elhárítását biztosító javaslat. A nem állami, nem önkormányzati intézmény-
fenntartók támogatásához tervezett központosított elõirányzatok a fenti
módosítással vannak összhangban.
2. Az (5) bekezdésben hivatkozott, a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX.
törvény 72. §-a nem szól intézményi létszámok meghatározásáról, így téves az
erre való hivatkozás.
A jelenlegi szövegezés szerint e bekezdés a "felsõoktatási hallgatók"-ról
általában szól, holott a 34. § csak a nem állami felsõoktatási intézmények
támogatásával foglalkozik.
E §-ban az (1) bekezdés d) pont szerinti hallgatói körre kell az elszámolási
kötelezettséget kimondani.
11. Az egységes javaslat 42. §-a (1) bekezdésének h) és azzal összefüggésben
k) pontjainak a következõ módosítását javasolom, a közbülsõ i)-j) pontok
megjelölésének változtatásával:
/(1) Az e törvény 2. §-a (1)-(2) bekezdésében meghatározott kiadási és
bevételi elõirányzatok közül:/
"h) a vállalkozások folyó támogatásai közül a normatív támogatásoknál
(XXII. Pénzügyminisztérium fejezet 14. cím, 1. alcím), az egyéb vállalati
támogatásoknál (XXII. Pénzügyminisztérium fejezet 14. cím, 3. alcím), [és]
i) a[z egyéb] vegyes kiadások[nál] egyes jogcímeinél
(XXII. Pénzügyminisztérium fejezet 17. cím, 1. alcím, 10., 11. és 12.
kiemelt elõirányzat),
[i]j) a fogyasztói árkiegészítésnél (XXII. Pénzügyminisztérium
fejezet 15. cím),
[j]k) a lakásépítési támogatásoknál (XXII. Pénzügyminisztérium
fejezet 16. cím),
[k) a helyi önkormányzatok normatív állami hozzájárulásának elszámolásából
eredõ fizetési kötelezettségnél (XXII. Pénzügyminisztérium fejezet
17. cím, 1. alcím, 10. kiemelt elõirányzat),] "
/a teljesülés külön módosítás nélkül is eltérhet az elõirányzattól/
I n d o k o l á s
Jogtechnikai módosítás.
12. Az egységes javaslat 46. §-a (1) és (4) bekezdésének következõ
módosítását javasolom:
"(1) Az elõirányzatok felett rendelkezõ kincstári ügyfelek - kivéve az
elkülönített állami pénzalapokat - az 1996. évi maradvány[számla]uk
terhére - az 1996. évi elõirányzat-maradványok hatályos elõírások szerinti
felülvizsgálatát követõ jóváhagyásáig - elõirányzat nélkül teljesíthetnek
kiadásokat a megfelelõ kiadási jogcímeken és kiemelt elõirányzatokon,
amennyiben ezek a kiadások a társadalombiztosítási alapoktól, az
elkülönített állami pénzalapoktól és a helyi önkormányzatoktól átvett
pénzeszközök 1997. évi felhasználásával kapcsolatosak."
"(6) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a központi
beruházások [1997]1996. évi elõirányzat maradványainak - az (5) bekezdésben
meghatározotton felüli - összegét törölje vagy ezzel az összeggel más
fejezet beruházási elõirányzatát megnövelje."
I n d o k o l á s
Az (1) bekezdés módosítását az áht-vel való összhang megteremtése, a (6)
bekezdés módosítását az ugyanezen paragrafus (5) bekezdésével való összhang
megteremtése indokolja.
13. Az egységes javaslat 69. §-a (3) bekezdésének következõ módosítását
javasolom:
"(3) Az Ftv. a következõ 10/C. §-sal egészül ki:
"10/C. §
A[z Ftv.] 9/D. §-[á]ban, a 9/E. § (1) bekezdésében, továbbá a 10/A. § (2)
bekezdésében foglalt elõirányzatok elosztásának költségeire, a pályázatok
elõkészítésére és lebonyolítására az elosztásra kerülõ pénzeszközök 5
százaléka fordítható.""
I n d o k o l á s
Jogtechnikai módosítás.
14. Az egységes javaslat 75. §-ának következõ módosítását javasolom:
"75. §
Az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló - az 1996. évi
XV. törvénnyel módosított - 1993. évi XCVI. törvény a 9. §-át követõen a
következõ alcímmel és 9/A. §-sal egészül ki:
"Felügyeleti díj
9/A. §
(1) A pénztárak a pénztár-felügyeleti eljárási, szakértõi és információs
szolgáltatások igénybevételéért mûködési alapjuk terhére pénztár-
felügyeleti igazgatási díjat (a továbbiakban: felügyeleti díj) kötelesek
fizetni.
(2) A pénztár által fizetett felügyeleti díj mértéke a pénztárba a tagok
által fizetett tagdíjak, a munkáltatói tag által fizetett munkáltatói
hozzájárulások és a támogatótól befolyt összegek együttes összegének (a
továbbiakban: pénztári befizetés)
a) az 1997. [január 1-je] február 15-e és 1997. december 31-e közötti
idõszakban egy,
b) 1998. január 1. után két
ezreléke.
(3) A felügyeleti díjat a pénztárnak negyedéves részletekben, a
tárgynegyedévben realizált pénztári befizetés után, a tárgynegyedévet
követõ hónap 30. napjáig - [elsõ ízben] az 1997. évi elsõ
[tárgynegyedévére vonatkozóan] részletet április 30-áig - kell a
Pénztárfelügyelet számlájára átutalni, és elsõ ízben a pénztár 1997. évre
vonatkozó pénzügyi tervében kell szerepeltetni.
(4) A felügyeleti díjat a pénztárfelügyelet mûködésének fedezetére kell
felhasználni, év végi maradványának megállapítására, elszámolására,
felhasználására a költségvetési szervek tervezésének, gazdálkodásának,
beszámolásának rendszerére vonatkozó jogszabályok az irányadók."
I n d o k o l á s
A pénztár-felügyeleti díj fizetési kötelezettség február 15-tõl történõ
hatályba léptetése indokolja a módosítást.
15. Az egységes javaslat 78. §-át a következõ (20) bekezdéssel javasolom
kiegészíteni, egyidejûleg az egységes javaslat 93. §-ának elhagyását
javasolom:
(20) Az Eat. 120. §-a (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(4) Az Országgyûlés felhatalmazza a környezetvédelmi és területfejlesztési
minisztert, hogy a törvény 29-36. §-ainak és a 39. §-ának a
végrehajtására vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa
meg."
[93. §
Az Országgyûlés felhatalmazza a környezetvédelmi és területfejlesztési
minisztert, hogy az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló -
módosított - 1992. évi LXXXIII. törvény 28-36. §-ai és a 39. § vonatkozásában
a végrehajtáshoz szükséges részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg.]
I n d o k o l á s
A megszavazott rendelkezés nincs összhangban a helyi önkormányzatok címzett és
céltámogatásáról szóló törvény rendelkezéseivel.
Az Eat. 120. § (4) bekezdésének módosítását pedig a 94. §-ban szereplõ
rendelkezésnek az elkülönített állami pénzalapokról szóló törvényben való
szerepeltetése indokolja.
16. Az egységes javaslat 81. §-ának a következõ (6) bekezdéssel való
kiegészítését javasolom:
"(6) A Hszt. a következõ 341/A. §-sal egészül ki:
"341/A.§
A hivatásos szolgálat felsõ korhatára - az öregségi nyugdíjkorhatár
emelésérõl és ezzel összefüggõ törvénymódosításokról szóló 1996. évi LIX.
törvény 1. § (3) bekezdésének megfelelõen -, ha a hivatásos állomány tagja
a) 1943. január 1-je elõtt született, az 55.,
b) 1943-ban született, az 56.,
c) 1944-ben és ezt követõen született, az 57.
betöltött életév."
I n d o k o l á s
Az 1996. évi LIX. törvény a férfiak öregségi nyugdíjkorhatárát - fokozatos
átmenettel - a 60. életévrõl 62 életévre emelte. A Hszt. ezzel szemben a
hivatásos szolgálat felsõ korhatárát - átmenet nélkül - az öregségi
nyugdíjkorhatárnál öt évvel alacsonyabb életkor betöltésében határozza meg. A
két törvény közötti, átmenetre vonatkozó összhangot szükséges megteremteni,
hogy a fegyveres erõk költségvetési törvényben meghatározott költségvetési
létszáma tartható legyen. A Hszt. jelenlegi megfogalmazása szerint ugyanis a
belépõ létszám változatlansága mellett, a kilépõ létszám csökkenése a személyi
jellegû kiadások megnövekedéséhez és a költségvetés kiadási sarokszámainak,
valamint az elfogadott költségvetési létszám (9. számú melléklet)
felborulásához vezet. A módosító javaslat e koherenciazavar kiküszöbölésére
irányul.
17. Az egységes javaslat 82. §-a (9) bekezdésének következõ módosítását
javasolom:
" (9) A Kt. 124. §-a (4) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/(4) A Nemzeti alaptanterv bevezetésével összhangban/
"a) 1996. szeptember 1-jétõl 1998. augusztus 31-ig a nevelési-oktatási
intézmények...""
I n d o k o l á s
Jogtechnikai módosítás.
18. a) Az egységes javaslat 84. §-ának következõ módosítását javasolom:
"84. §
[(1)] A bírák, az ügyészek, a bírósági és az ügyészségi dolgozók
elõmenetelérõl és javadalmazásáról szóló - módosított - 1990. évi
LXXXVIII. törvény [(a továbbiakban: BÜtv.)] 17. §-át követõen a következõ
alcímmel és 18/A-18/B. §-sal egészül ki:
"A kifizetés módja
18/A. §
(1) A bírót, az ügyészt, a bírósági és az ügyészségi dolgozót az e törvény
4. §-a, valamint más jogszabály alapján megilletõ javadalmazása és egyéb
pénzbeli juttatás kifizetése az általa meghatározott bankszámlára történõ
átutalással, bankszámla hiányában postai úton történik.
(2) A javadalmazás bankszámlára történõ átutalása és egyszeri felvétele,
illetve a postai úton történõ kifizetés a bíró, az ügyész, a bírósági és
az ügyészségi dolgozó számára költségtöbbletet nem okozhat.
18/B. §
A javadalmazás 18/A. §-ban szabályozott módon történõ kifizetésére
1999. január 1. napjáig kell áttérni."
[(2) A BÜtv. 1. számú melléklete helyébe e törvény 15. számú melléklete lép.]"
18. b) Az elõzõ ponttal összefüggésben az egységes javaslat 91. §-át a
következõ (9) bekezdéssel javasolom kiegészíteni:
"(9) A bírák, az ügyészek, a bírósági és az ügyészségi dolgozók
elõmenetelérõl és javadalmazásáról szóló 1990. évi LXXXVIII. törvény 1.
számú melléklete helyébe e törvény 15. számú melléklete lép."
I n d o k o l á s
A módosítást jogszabály-szerkesztési szempontok indokolják.
19. a) Az egységes javaslat 87. §-a (15)-(20) bekezdéseinek elhagyását
javasolom:
[(15) E törvény 86. §-ának hatálybalépésével egyidejûleg a Kjt. melléklete
helyébe e törvény 13. számú melléklete lép, és megjelölése 1. számú
mellékletre változik.
(16) A közalkalmazottat e törvény 86. §-ának hatálybalépését követõ 15 napon
belül újra be kell sorolni. A besorolás következtében a közalkalmazott
illetménye nem csökkenhet.
(17) A Kjt. alapján járó illetményemelés megállapítása szempontjából
figyelmen kívül kell hagyni azt az összeget, amelyet a pedagógus
munkakörben foglalkoztatott közalkalmazott kötelezõ óraszáma - a
közoktatásról szóló törvény rendelkezése miatti - megemelésének
ellentételezésére kapott, feltéve, hogy az emelés idõpontjától még öt év
nem telt el.
(18) E törvény 86. §-ának hatálybalépésével egyidejûleg a Kjt. e törvény 14.
számú melléklete szerinti 2. számú melléklettel egészül ki.
(19) Az e törvény 86. §-ának hatálybalépése elõtt "F" vagy "G" fizetési
osztályba sorolt közalkalmazott havi illetményét, e törvény 86. §-ának
hatálybalépése idõpontjától legalább a Kjt. 2. számú melléklete szerinti
mértékben kell meghatározni. Ha a Kjt. 66. § (1)-(3) bekezdésében foglalt
rendelkezések alkalmazásával a közalkalmazott havi illetményének
garantált összege a 2. számú melléklet szerinti illetmény összegét
meghaladja, a garantált illetmény megállapítására a Kjt. 66. § (1)-(3)
bekezdésének rendelkezései az irányadók.
(20) Ahol jogszabály az illetménypótlék, tiszteletdíj, vagy egyéb juttatás
alapjaként az "Al" fizetési fokozat illetményét határozza meg, azon 1997.
február 1-jétõl 11 800 forintot kell érteni.]
19. b) Az elõzõ ponttal összefüggésben az egységes javaslat 91. §-ának a
következõ módosítását és kiegészítését javasolom:
"91. §
(1) Ez a törvény - a (2) és (3) bekezdésben foglaltak [és a 86. §]
kivételével - 1997. január 1-jén lép hatályba.
"(2) A[z e törvény 70. §-ával megállapított Cspt.]családi pótlékról és a
családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény [2. § (2) bekezdés és
5. §-a]e törvény 71. §-ával megállapított rendelkezései 1997. május 1-jén,
[86. §-a] a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a
továbbiakban: Kjt.) e törvény 87. §-ával megállapított rendelkezései pedig
1997. február 1-jén lépnek hatályba."
"(3) Az e törvény 40. §-a, [63]64. §-ának (8) bekezdése, [64]65. §-a, az e
törvény 75. §-ával megállapított, az Önkéntes Kölcsönös Biztosító
Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény 9/A.[74.] §-a, a [76]78. §
([12]13) bekezdésével megállapított, [Eat.] az egyes elkülönített állami
pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII. törvény 60. §-ának (3)-(5) bekezdései,
és az e törvény [85]86. §-[a]ával megállapított, a szerencsejáték
szervezésérõl szóló 1991. évi XXXIV. törvény 33. §-ának (1) bekezdése 1997.
február 15. napján lépnek hatályba.
(4) Ahol jogszabály az illetménypótlék, tiszteletdíj, vagy egyéb juttatás
alapjaként az "Al" fizetési fokozat illetményét határozza meg, azon 1997.
február 1-jétõl 11 800 forintot kell érteni.
(5) A Kjt-nek az e törvény 87. §-ával megállapított rendelkezései hatályba
lépésének idõpontjától, a Kjt. melléklete helyébe e törvény 13. és 14.
számú mellékletei lépnek, és 1. és 2. számú melléklet a közalkalmazottak
jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvényhez megjelölést kapnak.
6) A közalkalmazottat e törvény 87. §-ának hatálybalépését követõ 15 napon
belül újra be kell sorolni. A besorolás következtében a közalkalmazott
illetménye nem csökkenhet.
(7) A Kjt. alapján járó illetményemelés megállapítása szempontjából
figyelmen kívül kell hagyni azt az összeget, amelyet a pedagógus
munkakörben foglalkoztatott közalkalmazott kötelezõ óraszáma - a
közoktatásról szóló törvény rendelkezése miatti - megemelésének
ellentételezésére kapott, feltéve, hogy az emelés idõpontjától még öt év
nem telt el.
(8) Az e törvény 87. §-ának hatálybalépése elõtt "F" vagy "G" fizetési
osztályba sorolt közalkalmazott havi illetményét, e törvény 87. §-ának
hatálybalépése idõpontjától legalább a Kjt. 2. számú melléklete szerinti
mértékben kell meghatározni. Ha a Kjt. 66. § (1)-(3) bekezdésében foglalt
rendelkezések alkalmazásával a közalkalmazott havi illetményének garantált
összege a 2. számú melléklet szerinti illetmény összegét meghaladja, a
garantált illetmény megállapítására a Kjt. 66. § (1)-(3) bekezdésének
rendelkezései az irányadók.
I n d o k o l á s
Jogszabály-szerkesztési szempontok és a hatálybaléptetések egyértelmûsítése
mellett a módosítás azért szükséges, mivel a Kjt. módosításával összefüggésben
a 87. § (15)-(20) bekezdéseiben elfogadott rendelkezések nem a Kjt-be
tartozóak, hanem a költségvetési törvény Vegyes és Záró rendelkezései közé.
20. Az egységes javaslat 88. §-a (2) bekezdésének következõ módosítását
javasolom:
"(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltak szerint elszámolandó bevétel és
a szállítmányokat terhelõ [engedélyezési díj]importilleték, valamint
általános forgalmi adó fizetési kötelezettségek összege erejéig a Kormány
az (1) bekezdés c) pontjában foglalt kiadások fedezetére költségvetési
támogatást biztosít."
I n d o k o l á s
A módosítást az illetéktörvénnyel való összhang megteremtése indokolja.
21. Az egységes javaslat 89. §-a (3) és (4) bekezdéseinek következõ
módosítását javasolom:
(3) A személyi jövedelemadóról szóló [- az 1996. évi XI. törvénnyel
módosított -] 1995. évi CXVII. törvény[t] módosít[ó]ásáról rendelkezõ 1996.
évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Szja tvm.) 63. § (7) bekezdése helyébe
a következõ rendelkezés lép:
"(7) A Szja tv. 46. §-ának az e törvény 28. §-ával megállapított (9)
bekezdése rendelkezésétõl eltérõen nem kell adóelõleget levonni az 1997.
június 30-áig a Szja tv. 6. számú mellékletében felsorolt termékek
ellenértékeként kifizetett összegbõl. Egyebekben e kifizetésekre a nem
kifizetõtõl származó bevételre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni."
(4) A [személyi jövedelemadóról szóló - az 1996. évi XI. törvénnyel módosított
- 1995. évi CXVII. törvényt módosító 1996. évi LXXXIII. törvény]Szja tvm.
63. §-a a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:
"(9) A Szja. tv. 50. § (1) bekezdés a) pontj[ának]a 1. alpontjának
rendelkezését 1997. évben nem kell alkalmazni az 1997. január 1-je elõtt
hatályos rendelkezések szerint mezõgazdasági kistermelõknek minõsülõ
magánszemélyek esetében."
I n d o k o l á s
Jogtechnikai módosítás.
22. Az egységes javaslat 90. §-ának következõ módosítását javasolom:
"90. §
(1) A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (a
továbbiakban: [Rtv]média tv.) 144. §-ának (2) bekezdése helyébe a[z
alábbi]következõ rendelkezés lép:
"(2) A Magyar Rádió, a Magyar Televízió és a Duna Televízió tekintetében a
reklámidõ korlátozására vonatkozó szabályok 1997. szeptember 1-ig, a
mûsorszámok támogatására vonatkozó szabályok 1996. december 31-ig nem
alkalmazhatók."
(2) A[z Rtv]média tv. 144. §-a (3) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (3)
bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:
"(3) A 84. § (2) bekezdése 1997. január 1-tõl 1997. december 31-ig a
következõk szerint alkalmazandó:
"[(2)] A beszedési költségek levonása után valamennyi jogcímen az Alapba
befolyt üzemben tartási díj negyven százaléka a Magyar Televízió
Részvénytársaságot, huszonnyolc százaléka a Magyar Rádió
Részvénytársaságot, huszonnégy százaléka a Duna Televízió
Részvénytársaságot illeti - a tulajdonos közalapítványon keresztül
történõ folyósítással -, egy százaléka a Testület, egy százaléka -
egymást közt egyenlõ arányban - a Magyar Rádió Közalapítvány, a
Magyar Televízió Közalapítvány és a Hungária Televízió Közalapítvány
mûködési költségeinek fedezetére, hat százaléka a közszolgálati
mûsorok támogatására kiírandó pályázatok céljaira szolgál.""
I n d o k o l á s
Jogtechnikai módosítás.
23. Az egységes javaslat 93. §-ának következõ módosítását javasolom:
93. §
A rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény ([Rtv]a
továbbiakban: média tv.) 79. §-a (2) bekezdésében megjelölt üzemben tartási
díj összege havonta 530 forint. A[z Rtv] média tv. 32. § (1) bekezdése alapján
elkészülõ és az Országos Rádió és Televízió Testület 1997. évi
költségvetésérõl szóló külön törvény hatályba lépéséig a Testület jogosult a
Mûsorszolgáltatási Alapba valamennyi jogcímen befolyó üzemben tartási díj 1 %-
ának megfelelõ összeget saját költségvetési céljaira felhasználni. A külön
törvény hatályba lépéséig havonta - az egész évre számított teljes díjbevétel
négy százalékos hányadának - legfeljebb három százaléka használható fel."
I n d o k o l á s
Jogtechnikai módosítás.
24. Az egységes javaslat 98-102. §-ainak a következõ módosítását és
kiegészítését javasolom:
"98. §
(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy
a) [a Kormány, hogy] rendeletben szabályozza az agrárgazdasági célokhoz
nyújtandó támogatás folyósításának, felhasználásának, ellenõrzésének,
valamint a rendeltetéstõl eltérõ felhasználás szankcionálásának
szabályait,
b) [a földmûvelésügyi miniszter, hogy a pénzügyminiszterrel és az ipari,
kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel együttes rendeletben
szabályozza az exporttámogatás feltételeit és mértékeit,
c) a földmûvelésügyi miniszter, hogy rendeletben szabályozza a b) pontban
nem említett agrártámogatások feltételeit és mértékeit,
d) a Kormány] rendeletben szabályozza a KSH METJ 91, 92, 93, 94
termékfõcsoportba tartozó mezõgazdasági termékek elõállításához a
külterületi szántó, kert, gyümölcsös, gyep, halastó és erdõmûvelési
ágakban, a mezõgazdasági felhasználó részére hektáronként, a szarvasmarha
tenyésztéséhez a tehén éves átlaglétszámára vetítve a gázolaj fogyasztási
adótartalma 85 %-ának visszatérítését, a visszatérítés feltételeit és
szabályait:
1. szántó mûvelési ágban 90 liter/ha,
2. kert, gyümölcsös, szõlõ mûvelési ágban 200 liter/ha,
3. gyep mûvelési ágban 12 liter/ha,
4. halastó 55 liter/ha,
5. erdõmûveléshez 90 liter/ha,
6. szarvasmarha ágazatban 85 liter/db
mértékig terjedõen,
[(2) Felhatalmazást kap a belügyminiszter és a pénzügyminiszter, hogy mérje
fel a helyi önkormányzatok által fenntartott bölcsõdékben ellátottak számát
és figyelemmel a XI. Belügyminisztérium fejezet 23. cím, 1. alcím, 19.
kiemelt elõirányzat összegére, állapítsa meg az egy ellátottra jutó normatív
állami hozzájárulás mértékét és ezt, valamint az önkormányzatokat e jogcímen
megilletõ támogatás összegét a 19. § (2) bekezdése szerinti rendeletben
hirdesse ki.
[(2) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy az eddigi kormányzati
rendkívüli kiadásként tervezett Lágymányosi egyetem fejlesztési feladatokról
- az 1998. évi költségvetési törvényjavaslat mellékleteként - beruházási
javaslatot nyújtson be a kiemelt jelentõségû beruházásokra vonatkozó
rendelkezések szerint.
99. §
A Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy]
c) a gazdálkodó szervezetek egyedi termelési támogatásának 1997. évi
felhasználási szabályait rendeletben állapítsa meg[.],
[100. §
Felhatalmazást kap a Kormány, hogy]
d) az értékpapírok hozamszámításának és közzétételének módját rendeletben
meghatározza[.],
[101. §
Az e törvény 55-57. §-a tekintetében az államháztartásról szóló 1992. évi
XXXVIII. törvény 14. §-ának rendelkezéseit nem kell alkalmazni.
102. §
Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy]
e) a fejlesztési célú állami támogatások összehangolása és a területi
kiegyenlítés követelményének erõsítése érdekében a fejezeti kezelésû
támogatási célprogramok, illetve célelõirányzatok, továbbá az elkülönített
állami pénzalapok, valamint a 20. § (1) bekezdés f) pontjában szereplõ
önkormányzati kiegyenlítést szolgáló támogatás feltételrendszerét,
pályázati, eljárási, finanszírozási, ellenõrzési és információs rendszerét
rendeletben szabályozza.
(2) Felhatalmazást kap a belügyminiszter és a pénzügyminiszter, hogy mérje
fel a helyi önkormányzatok által fenntartott bölcsõdékben ellátottak számát
és figyelemmel a XI. Belügyminisztérium fejezet 23. cím, 1. alcím, 19.
kiemelt elõirányzat összegére, állapítsa meg az egy ellátottra jutó normatív
állami hozzájárulás mértékét és ezt, valamint az önkormányzatokat e jogcímen
megilletõ támogatás összegét a 19. § (2) bekezdése szerinti rendeletben
hirdesse ki.
(3) Felhatalmazást kap a földmûvelésügyi miniszter, hogy
a) pénzügyminiszterrel és az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi
miniszterrel együttes rendeletben szabályozza az exporttámogatás
feltételeit és mértékeit,
b) rendeletben szabályozza az a) pontban nem említett agrártámogatások
feltételeit és mértékeit,
(4) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter arra, hogy a kötelezõ gépjármû-
felelõsség-biztosítás 1991. július 1. elõtti rendszerébõl származó állami
kötelezettségek rendezésérõl szóló 5/1996. (I. 26.) PM rendeletben foglalt
járadékok emelésének mértékét rendeletben határozza meg."
99. §
Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy a Lágymányosi egyetem
fejlesztési feladatokról - az 1998. évi költségvetési törvényjavaslat
részeként - beruházási javaslatot nyújtson be a kiemelt jelentõségû
beruházásokra vonatkozó rendelkezések szerint.
100. §
Az e törvény 55., 56. és 58. §-ai tekintetében az államháztartásról
szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 14. §-ának rendelkezéseit nem kell
alkalmazni."
I n d o k o l á s
Jogtechnikai és jogszabály-szerkesztési szempontok indokolják a módosítást.
A (4) bekezdés elfogadására azért van szükség, mivel az 1. számú melléklet
XXII. Pénzügyminisztérium fejezet 13. cím, 2. alcím, 5. elõirányzat-csoport,
2. Járadék kifizetés kiemelt elõirányzat rendes elõirányzata tartalmazza a
járadékemelés forrását. Erre az értékkövetés biztosítása érdekében van
szükség.
25. Az egységes javaslat 1. számú mellékletével összefüggésben elfogadott
módosító javaslatok által a fejezeti fõösszegek rendes és rendkívüli
kiadásai összetételének változását jelentõ koherencia-zavarok elhárítására
a következõ javaslatot teszem: Rendes Rendkívüli
XI. BELÜGYMINISZTÉRIUM
1-22. cím összesen: [104 622,9] 103 154,9 [12 396,0] 13 896,0
23. cím összesen: [307 902,8] 307 870,8 53 940,0
XI. fejezet kiadásai összesen: [412 525,7] 411 025,7 [66 336,0] 67 836,0
XX. MûVELIDESI ES KÖZOKTATASI
MINISZTERIUM
XX. fejezet kiadásai összesen: [135 392,8] 135 367,8 [23 149,1] 23 174,1
XXII. PÉNZÜGYMINISZTÉRIUM
1-13. cím összesen: [52 326,9] 52 321,9 [14 909,2] 14 914,2
14-24. cím összesen: 141 890,2 19 884,0
XXII. fejezet kiadásai összesen: [194 217,1] 194 212,1 [34 793,2] 34 798,2
FEJEZETEK KIADÁSI FÕÖSSZEGE: [2 220 715,2] 2 219 185,2 [340 892,3] 342 422,3
Indokolás
A javaslat biztosítja a törvényjavaslat második fázisú szavazásában elfogadott
módosító javaslatok nyomán - a fejezeti fõösszegek változatlansága mellett -
az átcsoportosításokból eredõ rendes és rendkívüli kiadási részösszegek
módosulásának átvezetését.
26. a) Az egységes javaslat 1. számú mellékletének következõ módosítását
javasolom:
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint -
növeli a törvényjavaslat
1. számú mellékletének I/8/3/7 rendes elõirányzatát 125,0
mFt-tal.
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés
szerint - csökkenti a törvényjavaslat
1. számú mellékletének I/8/4/1 elõirányzatát 125,0 mFt-tal.
Javaslat a költségvetési elõirányzatok módosítására
1. számú melléklet az 1996. évi törvényhez (Millió Ft-ban, egy
tizedessel)
Fejezet Cím szám Alcím szám Elõir. Kiemelt ei. sz. Fejezet neve Cím név Alcím név Elõir. csop. név Eredeti elõirányzat Javasolt módosítás Módosított
elõirányzat
szám csoport szám KIADÁSOK
Kiemelt elõirányzat neve (+ -)
I. ORSZÁGGYÛLÉS
8 Társadalmi szervezetek támogatása
3 Társadalmi szervezetek címzett támogatása
7 Magyar Máltai Szeretetszolgálat +125,0 125,0
[4 Karitatív szervezetek és szolgálatok
támogatása
1 Magyar Máltai Szeretetszolgálat 125,0]
XX. MÛVELÕDÉSI ÉS KÖZOKTATÁSI MINISZTÉRIUM
10 Fejezeti kezelésû elõirányzatok
7 Egyéb feladatfinanszírozás
4 Magyarországi nemzeti[ségi], etnikai
kisebbségi feladatok támogatása
26. b) Az elõzõekkel összefüggésben az egységes javaslat 35. § (2)
bekezdésének következõ módosítását javasolom:
(2) A nemzeti és etnikai kisebbségi szervezetek, a társadalmi szervezetek
mûködésének[, az egyéb karitatív szervezeteknek és szolgálatoknak a]
támogatására elõirányzott keretek (I. Országgyûlési fejezet 6. cím,
8. cím, 1. alcím[, 4. alcím, 2. elõirányzat-csoport]) felhasználásáról -
kijelölt bizottságainak javaslata alapján - az Országgyûlés dönt."
Indokolás
A Magyar-Máltai Szeretetszolgálat címrendi megjelenítésének megváltoztatására
a karitatív szervezetek címrendi elhelyezésének megváltoztatása miatt kerül
sor. Ezzel összefüggésben szükséges a normaszöveg módosítása is.
A javaslat biztosítja a kisebbségekrõl szóló törvényben foglaltak szerinti
szóhasználattal való összhangot.
27.) Az egységes javaslat 1. számú mellékletének következõ módosítását
javasolom:
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint
- növeli a törvényjavaslat
1. számú mellékletének XI/19/2/22. rendes elõirányzatát 701,0 mFt-tal.
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés
szerint - csökkenti a törvényjavaslat
1. számú mellékletének XI/ 5/3/1/6 rendes elõirányzatát 701,0 mFt-tal.
Javaslat a költségvetési elõirányzatok módosítására
1. számú melléklet az 1996. évi törvényhez (Millió Ft-ban, egy
tizedessel)
Feje-zet szám Cím szám Al- cím szám Elõir. csop. Kie- melt e.sz. Feje-zet név Cím név Al-cím név Elõir. csop név Kiadás Eredeti elõirányzat Javasolt módosítás Módosított
szám Kiemelt elõirányzat neve (+ -) elõirányzat
XI. BELÜGYMINISZTERIUM
5 Rendõrség
[3 Megyei
Rendõr-
fõkapitányságok
[1 Mûködési
költségvetés
6 A létszámában és technikai, dologi 701,0] -701,0
ellátásban lényegesen elmaradó
megyei rendõr-fõkapitányságok
létszám és dologi kiadásai
Feje-zet szám Cím szám Al- cím szám Elõir. csop. Kie- melt e.sz. Feje-zet név Cím név Al-cím név Elõir. csop név Kiadás Eredeti elõirányzat Javasolt módosítás Módosított
szám Kiemelt elõirányzat neve (+ -) elõirányzat
19. Fejezeti kezelésû elõirányzatok
2. Ágazati célfeladatok
22. A létszámában és technikai, dologi + 701,0 701,0
ellátásban lényegesen elmaradó megyei
rendõr-fõkapitányságok létszám és dologi
kiadásai
I n d o k o l á s
A korábbi módosító javaslattal létrehozott új, kiemelt elõirányzat nem
illeszkedett a költségvetés szerkezetébe, ezt oldja fel a módosítás, megoldva
a módosító javaslat eredeti szándékát, azaz, hogy elsõsorban a lényegesen
elmaradott megyei rendõr-fõkapitányságok létszám és dologi fejlesztéseihez
többletforrást biztosítson.
28. a) Az egységes javaslat 1. számú mellékletének következõ
módosítását javasolom:
- A módosító javaslat összegszerûségében növeli a törvényjavaslat 1 számú
mellékletének XI. fejezet 23. cím 1. alcím 20. kiemelt rendes elõirányzatát
2,8 mFt-tal,
- A módosító javaslat összegszerûségében növeli a törvényjavaslat 1 számú
mellékletének XI. fejezet 23. cím 1. alcím 14. kiemelt rendes elõirányzatát
23,4 mFt-tal,
- A módosító javaslat összegszerûségében csökkenti a törvényjavaslat 1.
számú mellékletének XI. fejezet 23. cím 1. alcím 1. kiemelt rendes
elõirányzatát 2,8 mFt-tal,
- A módosító javaslat összegszerûségében csökkenti a törvényjavaslat 1.
számú mellékletének XI. fejezet 23. cím 1. alcím 13. kiemelt rendes
elõirányzatát 23,4 mFt-tal,
Javaslat a költségvetési elõirányzatok módosítására
1. számú melléklet az 1996. évi törvényhez (Millió Ft-ban, egy
tizedessel)
Fejezet Cím szám Alcím szám Elõir. csoport Kiemelt ei. sz. Fejezet neve Cím név Alcím név Elõir. csop. név Eredeti elõirányzat Javasolt módosítás Módosított
szám elõirányzat
szám KIADÁSOK
Kiemelt elõirányzat neve (+ -)
XI. BELÜGYMINISZTERIUM
23 Helyi önkormányzatok támogatásai,
hozzájárulásai
1. Normatív hozzájárulások
13. Iskolai oktatáshoz a 11-13. évfolyamokon 17 573,7 - 23,4 17 550,3
14. Iskolai szakképzéshez 6 515,0 + 23,4 6 538,4
20 Közmûvelõdési feladatok[ra]hoz 1 640,0 + 2,8 1 642,8
1 Települési, igazgatási, kommunális[, 3.271,1 - 2,8 3.268,3
közmûvelõdési] és sportfeladatokhoz
28. b) Az egységes javaslat 3. számú melléklete 1. pontjának, az elõzõ
ponttal összefüggésben, a következõ módosítását javasolom, a melléklet új
20. ponttal történõ kiegészítésével egyidejûleg:
1. Települési igazgatási, kommunális[, közmûvelõdési] és sportfeladatok
Összege: [469] 312 Ft/fõ
Az 1996. január 1-jei állandó népességszám alapján a települések -
igazgatási, [közmûvelõdési,] sport, kommunális, út-, hídfenntartási,
valamint a településüzemeltetés során jelentkezõ egyéb - kiadás[ok]aihoz
járul hozzá.
20. Helyi közmûvelõdési feladatok
Összege: 157 Ft/fõ
A hozzájárulást az 1996. január 1-jei állandó népesség alapján veheti
igénybe az önkormányzat a települési kulturális, közmûvelõdési
feladatokhoz.
I n d o k o l á s
Az Országgyûlés megszavazta, így az Egységes javaslat 1. számú melléklete már
tartalmazza a Helyi közmûvelõdési feladatok új normatív állami hozzájárulás
kiemelt tételt és elõirányzatát. Szükséges ezzel összhangba hozni a 3. számú
mellékletet, ezért a melléklet 20. számú Helyi közmûvelõdési feladatok
normatíva ponttal és ennek igénybevételi feltételeinek leírásával egészül ki,
továbbá a kiemelés következményeit el kell rendezni a melléklet 1. pontjára
vonatkozóan is, az elõirányzatok kis összegû korrekciója a kerekítési
szabályok érvényesítésének a következménye. Néhány kisebb pontosítás vált
szükségessé az elõzõekkel való egyezõség érdekében a mellékletek - fentiek
szerinti - egyes pontjainak megnevezésében.
A 3. számú melléklet 13-14. jogcímei közötti elõirányzat-rendezések az egyes
jogcímekhez kapcsolódó belsõ tartalom teszi szükségessé. A mutatószám-felmérés
alapján a két jogcímen belüli hozzájárulási jogosultság feltételekbõl
mutatószámváltozás következik. Ennek átvezetését biztosítja a módosítás.
29. Az egységes javaslat 3. számú melléklete 3. pontjának következõ
módosítását javasolom:
3. Szociális és gyermekjóléti feladatok
Összege: 3 500-[10 500] 11 000 Ft/állandó népesség
A hozzájárulás a települési önkormányzatok által külön jogszabály alapján
nyújtandó pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokhoz, az egyes
ellátásokhoz tartozó és az önkormányzatot terhelõ különféle járulék és
hozzájárulás-fizetési kötelezettségekhez a szociális alapellátás körébe
tartozó szolgáltatások, továbbá a gyermekjóléti szolgáltatások mûködési
költségeihez, illetve a lakásgazdálkodási tevékenység ellátásához
kapcsolódik.
E feladatok különösen: rendszeres szociális és nevelési segélyezés,
rendszeres gyermekvédelmi támogatás, valamint ezen ellátottak után
fizetendõ egészségügyi hozzájárulásnak a tartósan munkanélküliek
jövedelempótló támogatásának 25 %-a, a munkanélküli ellátásból kikerülõk
rendszeres szociális ellátása, a lakásfenntartási támogatás, az ápolási
díj, az átmeneti (krízis) segélyezés, a temetési segély, a köztemetés, a
közgyógyellátás, az egészségügyi hozzájárulás fizetése alól szociális
alapon mentesítettek után fizetendõ hozzájárulás egyharmada, a szociális
étkeztetés, a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkeztetés
térítési díjának szociális alapon történõ mérséklése vagy elengedése, a
gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított családi napközis
ellátás a házi segítségnyújtás, a családsegítés, a kiskorúak
veszélyeztetettségének megelõzése, illetve a kialakult veszélyeztetettség
megszüntetése, valamint az önkormányzat által nyújtott lakáscélú
támogatások, különös tekintettel a fûtési energiakiadásokhoz történõ
hozzájárulásra, továbbá a tüzelõolajjal fûtõk, illetve azt kiváltó
háztartások támogatásához történõ hozzájárulás.
A települési önkormányzatok a hozzájárulást a település 1996. január 1-
jei állapot szerinti állandó népesség száma alapján vehetik igénybe.
[1223] 3185 Ft/fõ egységesen illet meg minden települési önkormányzatot.
További [5994] 3221 Ft/fõ a település szociális jellemzõi szerinti szorzó
függvényében jár. A két tényezõ együttes összegének el kell érnie a 3500
Ft/fõ mértéket és nem haladhatja meg a [10 500] 11 000 Ft/fõ összeget.
A települési önkormányzatokat megilletõ differenciált normatív
hozzájárulás meghatározásánál használt szorzó a következõ - a lakosság
szociális helyzetét jellemzõ - tényezõket veszi figyelembe:
- 0-17 éves korcsoportba tartozó állandó népességnek,
- 60 év feletti korcsoportba tartozó állandó népességnek, továbbá
- 20-30 éves korcsoportba (11 éves idõszak) tartozó állandó népességnek
az 1996. január 1-jei állapot szerinti
- munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõknek az 1996.
augusztus havi állapot szerint,
- személyi jövedelemadót fizetõknek, az 1995. évi adóbevallások
összesítése szerinti
részaránya az összes, illetve az aktív népességen belül,
- a [HTO-val]tüzelõolajjal fût[ött]õ lak[á]osok számának aránya az
összes állandó lak[á]oshoz viszonyítva[.], az 1996. évi támogatás
alapjául szolgáló adatok szerint.
I n d o k o l á s
A tüzelõolaj paraméter módosító indítvány révén került be a törvényjavaslatba.
Ezen új paraméter behozása következtében egyrészt szükséges pontosítani a
szociális normatíva elosztási modelljében a tüzelõolajjal fûtõk
meghatározását, másrészt a normatíva fajlagos összege is változik.
30. Az egységes javaslat 3. számú melléklete 18. n) pontjának következõ
módosítását javasolom:
"n) Összege: 2000 Ft/fõ
A hozzájárulást a helyi önkormányzat a nappali rendszerû oktatásban
résztvevõ tanulók után igényelheti - a szakmai feltételek megléte esetén
- a tanulók könyvtári ellátásához, továbbá az informatikai oktatás
megszervezéséhez. Abban az esetben, ha a fenntartó a g) pont hatálya alá
tartozik a hozzájárulás kétszerese vehetõ igénybe.
[A hozzájárulást a helyi önkormányzat az általa fenntartott iskolában a
nappali rendszerû oktatásban résztvevõ - könyvtári ellátásra közoktatási
törvény alapján jogosult - tanulók után igényelheti a szakmai feltételek
megléte esetén. Abban az esetben, ha a fenntartó a g) pont hatálya alá
tartozik a hozzájárulás kétszerese vehetõ igénybe.]"
I n d o k o l á s
A hozzájárulási jogcímhez kapcsolódóan két módosító javaslat került
elfogadásra, amelyekbõl fenti együttes szöveg fejezi ki mindkét jogalkotói
szándék érvényesülését, azaz a tanulók könyvtári ellátásához a szakmai
feltételek meglétét elõírja és új feladattal (informatikai oktatás szervezése)
bõvíti a jogosultsági kört.
31. Az egységes javaslat 3. számú melléklete Kiegészítõ szabályai 1. m)
pontjának következõ módosítását javasolom:
"m) a hozzájárulás szempontjából 3000, illetve 3500 fõ alatti lakosúnak
minõsül az az önkormányzat, amelynek az illetékességi területén az állandó
lakosok száma a Központi Nyilvántartó és Választási Hivatal 1996. január 1-jei
adatai alapján nem érte el a 3000, illetve 3500 fõt."
n) amennyiben a gyermek és ifjúságvédõ intézetben elhelyezett gyermek, tanuló
részére nem a GYIVI-t fenntartó önkormányzat biztosítja az általános iskolai,
középiskolai, szakmunkásképzõ iskolai, szakiskolai ellátást, a normatív állami
hozzájárulásokat a gyermek, tanuló ellátásáról gondoskodó nevelési-oktatási
intézményt fenntartó önkormányzat veheti igénybe a 18. [j] i) és a
18.«\szimbÓlum SYMBOL \f "Symbol" \s 14»k)«\szimbÓlum SYMBOL \f "Symbol" \s
14» j) jogcímen biztosított hozzájárulások kivételével.
«\szimbÓlum SYMBOL \f "Symbol" \s 14»o) könyvtári ellátáshoz kapcsolódó
normatív állami hozzájárulás abban az esetben igényelhetõ, ha a könyvtárakról
szóló 1976. évi 15. tvr. 14. §-ában meghatározott feladatokat ellátó,
szakszerûen elhelyezett gyûjteményt mûködtet az iskola.«\szimbÓlum SYMBOL \f
"Symbol" \s 14»
I n d o k o l á s
Az 1. m) ponthoz: a módosítás igazodik a törvényjavaslat 3. számú melléklet
18. g), h) pontjainak rendelkezéseihez
Az 1. n) ponthoz: a hivatkozások eltérõek a 3. számú melléklet 4. pontja B.
részében (gyermek- és ifjúságvédelem) foglalt rendelkezéstõl. A helyes
hivatkozások és az összhang az igénybevételi jogosultság megállapításánál
fenti módosítással áll helyre.
Az 1. o) ponthoz: a 3. számú melléklet 18 n) pontjánál jelzett -
egybeszerkesztett - módosításokból következõen nem csak az iskolában
elhelyezett könyvtárak esetén biztosítható szakszerû ellátás. Ezért a feltétel
megszüntetése szükséges. A törvényjavaslatban tervezett elõirányzat már a
módosított 18/n pont szerinti szabályozásnak megfelelõ.
32. Az egységes javaslat 14. számú melléklete felvezetõ szövegének következõ
módosítását javasolom:
"14. számú melléklet az 1996. évi ... törvényhez
2. számú melléklet a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII.
törvényhez"
I n d o k o l á s
Jogtechnikai pontosítás.
Budapest, 1996. december 16.
a Kormány nevében :
Dr. Draskovics Tibor
a Pénzügyminisztérium
közigazgatási államtitkára