ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3204/85..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló T/3204.. számon

benyújtott törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1.

A törvényjavaslat 49.§ (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Helyettes szülõ az a nagykorú, cselekvõképes, büntetlen elõéletû személy

lehet, aki a külön jogszabályban meghatározott tanfolyamon eredménnyel részt

vett és [aki személyisége és kö-rülményei alapján alkalmas] akit a gyámhivatal

az összes körül-mények mérlegelése alapján alkalmasnak tart a gyermek átmeneti

gondozására, továbbá vállalja, hogy a szülõ által meghatározott ideig a nála

elhelyezendõ gyermeket gondozza, nevelje."

Indokolás

A személyiség vizsgálata pszichológiai szakkérdés, amelynek megoldására a

gyámhivatal nem minden esetben van felkészülve. Ugyanakkor a helyettes szülõ

vizsgálata a személyiségen kívül egyéb szempontok figyelembevételét is

indokolttá teszi.

2.

A törvényjavaslat 61.§ (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:

"c) nyilvántartás vezetése a gyámhivatal határozata alapján

örökbefogadhatónak nyilvántott átmeneti nevelésbe, illetve

az örökbefogadható tartós nevelésbe vett gyermekrõl, [va-

lamint a szülõ, az egészségügyi szolgáltatást nyújtó szerv

vagy személy, a gyermekjóléti szolgálat, családvédelemmel

foglalkozó más szerv bejelentése alapján az örökbefogad-

ható gyermekrõl,]"

Indokolás

Az örökbefogadási eljárás során vezetett nyilvántartások körének pontosabb

meghatározása indokolt, javaslatom szerint csak a már örökbefogadhatónak

nyilvánított gyermek adatai tartozzanak ide.

3.

A törvényjavaslat 83.§ (1) bekezdés b) pontja a következõképpen módosul,

egyben a bekezdés a következõ új c) ponttal egészül ki:

/A gyámhivatak a gyermek részére gyámot rendel el, ha/

"b) átmeneti vagy tartós nevelésbe vette a gyermeket[.] ,

c) a bíróság a gyermeket harmadik személynél helyezte el."

Indokolás

Indokolt a módosítás arra az esetre, ha a szülõk nem egyeznek bele abba, hogy

gyermeküket egy harmadik személy nevelje. A gyermekelhelyezés megváltoztatása

iránti perben született ítéletet követõen a gyermeket befogadó harmadik

személyt gyámul kell kirendelni.

4.

A törvényjavaslat 92. § (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A gyámhivatal hivatalból vizsgálja, de különösen [-] a gyám (hivatásos

gyám) javaslatára [-] vagy a fiatal felnõtt kérelmére elrendeli a további

teljes körû utángondozói ellátá-sát, ha létfenntartását önállóan biztosítani

nem tudja, nappali tagozaton tanyulmányokat folytat, illetve szociális

bentlakásos intézménybe felvételét várja."

Indokolás

A fiatal felnõtt minél teljesebb körû védelme érdekében szükséges, hogy

nagykorúvá válását követõen ne csak a volt gyámja vagy a fiatal kérelmére

történjék az utógondozói ellátás szükségességének vizsgálata, hanem ez a

gyámhivatalnak is kötelezettsége legyen.

5.

A törvényjavaslat 128. §-a a következüképpen módosul:

"128. § A gyámügyi eljárásban meg kell hallgatni a szülõt és más törvényes

képviselõt, a gondozót, szükség szerint a gyermek más közeli hozzátartozóit, a

korlátozottan cselekvõképes sze-mélyt és az ítélõképessége birtokában levõ

cselekvõképtelen gyermeket, továbbá minden esetben azt, akivel szemben kötele-

zettséget kívánnak megállapítani. A meghallgatást mellõzni le-het, ha a

meghallgatás miatti késedelem elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna."

Indokolás

Indokolt a gyámügyi eljárás minél gyorsabb és hatékonyabb lefolytatása

érdekében lehetõséget adni arra, hogy a gyermek más közeli hozzátartozóinak

meghallgatása a gyámhivatal mérlegelési jogkörébe tartozzék.

6.

A törvényjavaslat 131. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A jövedelemszámításnál irányadó idõszak - ha a törvény másként nem

rendelkezik - a havonta rendszeresen mérhetõ jöve-delmeknél a [6] 3 hónapot,

egyéb jövedelmeknél pedig az 1 évet nem haladhatja meg."

Indokolás

A havonta rendszeresen mérhetõ jövedelmek esetén a 3 hónapi idõtartam

reálisabb jövedelmi helyzetet tükröz a 6 hónaposnál. Egy hosszan tartó

betegség vagy akár a munkahely elvesztése méltánytalan helyzetet teremtene a

kérelmezõ számára, amennyiben egy megelõzõ idõszak jobb anyagi körülményei

alapján történne kérelmének elbírálása.

7.

A törvényjavaslat 146. § (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját

a) helyi önkormányzat által fenntartott intézmény

esetén a képviselõtestület,

b) nem állami szerv esetén a tulajdonos

évenként kétszer [állapítja] állapíthatja meg."

Indokolás

A Szociális ellátásokról szóló törvényben szereplõ eddigi szabályozást

fenntartva javasolom, hogy az intézményi térítési díjat a fenntartó legfeljebb

évente kétszer állapíthassa meg, de a díjmegállapítás ne legyen kötelezõ rá

nézve.

8.

A törvényjavaslat 147. § (5) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:

/Gyermekétkeztetés esetén/

"d) Fogyatékos gyermek és fogyatékos tanuló után (feltéve,

hogy az a)-c) pont szerinti kedvezményben nem részesül) az

intézményi térítési díj [30%-át] 50%-át

kedvezményként ( az a)-d) pont a továbbiakban együtt: normatív kedvezmény)

kell biztosítani."

Indokolás

A fogyatékos gyermekek gondozása, ellátása jelentõs többletterheket ró az õket

nevelõ családokra, ezért indokolt 30 helyett 50 %-os normatív kedvezményt

megállapítani számukra.

9.

A törvényjavaslat 154. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A törvény 19. §-a, 21.§-a, 25. §-a [és 40. §-a ] 1997. július 1-én lép

hatályba."

Indokolás

A felállítandó gyermekjóléti szolgálatok esetében a törvény egészének

hatálybalépési idõpontját (a kihírdetést követõ 6. hónap 1. napja) tartom

indokoltnak. Megfelelõ idõt kell adnia helyi gyermekvédelmi szervek számára

feladataik megismeréséhez, a szükséges szervezeti, személyi intézkedések

meghozatalához, az anyagi feltételek megteremtéséhez.

10.

A törvényjavaslat 156. § (6) bekezdése a következõképpen módosul:

"(6) A törvény hatálybalépéséig a helyi önkormányzatok rendele-tei alapján

megállapított és folyósított pénzbeli támogatásokat a [törvény] rendeletek

hatálybalépését követõ 6 hónapon belül a törvény rendelkezései szerint felül

kell vizsgálni."

Indokolás

Indokolja a szabályozásban bekövetkezõ lényeges módosulás illetve a

támogatottak nagy száma azt, hogy az önkormányzatok ne a törvény

hatálybalépését követõ 6 hónapon belül legyenek kötelesek a rendeletek

megalkotására és egyben az összes támogatás felülvizsgálatára, hanem a

felülvizsgálatra a rendeletek megalkotását követõ 6 hónapon belül kerülhessen

sor.

Budapest, 1997. február 17.

Dióssy László

SZDSZ

Eleje Honlap