- 1 -

______________

Bizjelen\t3204zar.DOC

Az Országgyûlés

T/3204/531.. szám

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

a j á n l á s a

a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló T/3204.. sz.

törvényjavaslat

z á r ó

v i t á j á h o z

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi

igazgatásról szóló, T/3204.. számon beterjesztett törvényjavaslathoz

T/3204/529.. számon benyújtott egységes javaslatot, valamint az ahhoz

T/3204/530. számon a Házszabály 107. § (1) bekezdése alapján benyújtott

zárószavazás elõtti módosító javaslatokat.

Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a

§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 19. § (3)

bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(3) [A tartósan beteg, illetõleg a testi, érzékszervi, értelmi, beszéd

vagy más fogyatékos (a továbbiakban: fogyatékos) gyermeket a települési

önkormányzat rendszeres támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó

családban az egy fõre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi

nyugdíj legkisebb összegét.]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 2. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3204/530/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

2. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 19. § (5)

bekezdésének, 22. § (4) bekezdésének és a 148. § (7) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(5) A (2) [és (3)] bekezdésében meghatározott összeg számításánál - a

kérelem benyújtása idõpontjában - közös háztartásban élõ családtagként kell

figyelembe venni

a) a házastársat, élettársat,

b) a 20 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezõ vérszerinti,

nevelt- és örökbefogadott gyermeket,

c) a 25 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezõ nappali

tagozaton egyetemi, fõiskolai tanulmányokat folytató gyermeket,

d) korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, illetõleg a testi,

érzékszervi, értelmi, beszéd vagy más fogyatékos (a továbbiakban: tartósan

beteg, illetõleg fogyatékos) gyermeket,

e) az a) - d) pontokba nem tartozó, a Csjt. alapján eltartott rokont."

"22. § (4) A (2) bekezdésben meghatározott összeg számításánál a kérelem

benyújtása idõpontjában közös háztartásban élõ közeli hozzátartozóként kell

figyelembe venni a 19. § [(5)] (4) bekezdésében meghatározott személyeket."

"148. § (7) A gyermek lakóhelye szerinti illetékes önkormányzat a gyermek

egyéni rászorultsága alapján további - gyermekenkénti - kedvezményt állapíthat

meg különösen akkor, ha a gyermeket gondozó családban az egy fõre jutó

jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegét. Az

összeg számításánál a közös háztartásban élõ közeli hozzátartozóként kell

figyelembe venni a 19. § [(5)] (4) bekezdésében meghatározott személyeket."

Indokolás: Lásd a T/3204/530/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

3. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 163. § a) pontjának a

következõ kiegészítését javasolja:

"163. § A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti

a) a Csjt. 69/E. §-a, 92/A. §-a, a 92/A. §-át megelõzõ "6. A kiskorúakról

való állami gondoskodás" alcíme, a Csjt. módosításáról rendelkezõ 1986. évi

IV. törvény 24. §-ának a Csjt. 69/E. §-át megállapító rendelkezése, 31. §-ának

a Csjt. 88. § (1) bekezdésének b) pontját megállapító rendelkezése, 32. §-ának

a Csjt. 91. § (2) bekezdését megállapító rendelkezése, 33. §-ának a Csjt. 92.

§ (3) bekezdését megállapító rendelkezése, 34. §-a, 35. §-a, 36. §-a, 38. §-

ának a Csjt. 106. § (2) bekezdését megállapító rendelkezése, valamint a Csjt.

módosításáról rendelkezõ 1990. évi XV. törvény 3. §-ának a Csjt. 48. §-a (3)

bekezdését megállapító rendelkezése, 4. §-ának a Csjt. 48/A. § (1) bekezdését

megállapító rendelkezése, 7. §-a, 9. §-ának a Csjt. 98. §-a (1) bekezdését

megállapító rendelkezése."

Indokolás: Lásd a T/3204/530/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. április 21.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmány- és igazságügyi bizottság

elnöke

Eleje Honlap