______________
Bizjelen\t3204zar.DOC
Az Országgyûlés
T/3204/531.. szám
Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
a j á n l á s a
a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló T/3204.. sz.
törvényjavaslat
z á r ó
v i t á j á h o z
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi
igazgatásról szóló, T/3204.. számon beterjesztett törvényjavaslathoz
T/3204/529.. számon benyújtott egységes javaslatot, valamint az ahhoz
T/3204/530. számon a Házszabály 107. § (1) bekezdése alapján benyújtott
zárószavazás elõtti módosító javaslatokat.
Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget
[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha
a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a
§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 19. § (3)
bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(3) [A tartósan beteg, illetõleg a testi, érzékszervi, értelmi, beszéd
vagy más fogyatékos (a továbbiakban: fogyatékos) gyermeket a települési
önkormányzat rendszeres támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó
családban az egy fõre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi
nyugdíj legkisebb összegét.]"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 2. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/3204/530/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
2. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 19. § (5)
bekezdésének, 22. § (4) bekezdésének és a 148. § (7) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"(5) A (2) [és (3)] bekezdésében meghatározott összeg számításánál - a
kérelem benyújtása idõpontjában - közös háztartásban élõ családtagként kell
figyelembe venni
a) a házastársat, élettársat,
b) a 20 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezõ vérszerinti,
nevelt- és örökbefogadott gyermeket,
c) a 25 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezõ nappali
tagozaton egyetemi, fõiskolai tanulmányokat folytató gyermeket,
d) korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, illetõleg a testi,
érzékszervi, értelmi, beszéd vagy más fogyatékos (a továbbiakban: tartósan
beteg, illetõleg fogyatékos) gyermeket,
e) az a) - d) pontokba nem tartozó, a Csjt. alapján eltartott rokont."
"22. § (4) A (2) bekezdésben meghatározott összeg számításánál a kérelem
benyújtása idõpontjában közös háztartásban élõ közeli hozzátartozóként kell
figyelembe venni a 19. § [(5)] (4) bekezdésében meghatározott személyeket."
"148. § (7) A gyermek lakóhelye szerinti illetékes önkormányzat a gyermek
egyéni rászorultsága alapján további - gyermekenkénti - kedvezményt állapíthat
meg különösen akkor, ha a gyermeket gondozó családban az egy fõre jutó
jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegét. Az
összeg számításánál a közös háztartásban élõ közeli hozzátartozóként kell
figyelembe venni a 19. § [(5)] (4) bekezdésében meghatározott személyeket."
Indokolás: Lásd a T/3204/530/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
3. Az Elõterjesztõ képviselõje az egységes javaslat 163. § a) pontjának a
következõ kiegészítését javasolja:
"163. § A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti
a) a Csjt. 69/E. §-a, 92/A. §-a, a 92/A. §-át megelõzõ "6. A kiskorúakról
való állami gondoskodás" alcíme, a Csjt. módosításáról rendelkezõ 1986. évi
IV. törvény 24. §-ának a Csjt. 69/E. §-át megállapító rendelkezése, 31. §-ának
a Csjt. 88. § (1) bekezdésének b) pontját megállapító rendelkezése, 32. §-ának
a Csjt. 91. § (2) bekezdését megállapító rendelkezése, 33. §-ának a Csjt. 92.
§ (3) bekezdését megállapító rendelkezése, 34. §-a, 35. §-a, 36. §-a, 38. §-
ának a Csjt. 106. § (2) bekezdését megállapító rendelkezése, valamint a Csjt.
módosításáról rendelkezõ 1990. évi XV. törvény 3. §-ának a Csjt. 48. §-a (3)
bekezdését megállapító rendelkezése, 4. §-ának a Csjt. 48/A. § (1) bekezdését
megállapító rendelkezése, 7. §-a, 9. §-ának a Csjt. 98. §-a (1) bekezdését
megállapító rendelkezése."
Indokolás: Lásd a T/3204/530/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. április 21.
Dr. Hack Péter s.k.,
az Alkotmány- és igazságügyi bizottság
elnöke