ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3211/6..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 91. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1997. évi költségvetésérõl szóló a

T/3211.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d ó s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1./ A törvényjavaslat 1. §-ának (1) bekezdésének az alábbiak szerinti

módosítását javasolom:

"1. § (1) Az Országgyûlés a társadalombiztosítási alrendszernek a

Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny. Alap) és az Egészségbiztosítási

Alap (a továbbiakban: E. Alap) költségvetése összegezésébõl - a halmozódások

kiküszöbölésével - adódó

a) bevételi fõösszegét [1.144.507] 1 136 606 millió forintban,

b) kiadási fõösszegét [1.144.507] 1 150 098 millió forintban,

c) hiányát 13 492 millió forintban

állapítja meg."

2./ A törvényjavaslat 1. §-a (2) bekezdésének az alábbiak szerinti módítását

javasolom:

"(2) A társadalombiztosítási alrendszer összevont költségvetési mérlegét e

törvény 1. sz. melléklete, a társadalombiztosítási alrendszernek és az

alrendszert nem terhelõ ellátásoknak az 1997. évi összevont költségvetési

mérlegét e törvény 2. sz. melléklete tartalmazza."

I n d o k o l á s

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1997. évi költségvetésérõl szóló

törvényjavaslatnak a benyújtása óta eltelt idõszakban elfogadásra került a

társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosításáról szóló 1996.

évi LXXXVI. számú törvény, valamint az egészségügyi hozzájárulásról szóló

1996. évi LXXXVII. számú törvény, amelyek a társadalombiztosítási alapok

bevételi fõösszegét a benyújtottól eltérõen befolyásolták. Az 1996. évi

folyamatokat tükrözõ zárószavazás elõtt álló, a társadalombiztosítás pénzügyi

alapjai 1996. évi pótköltségvetésérõl szóló törvényjavaslat elõirányzatai

hangsúlyozottan az Egészségbiztosítási Alap elõirányzatainak a bázisát

módosítják. Ezért szükséges a társadalombiztosítási alrendszer összevont

mérlegének a módosítása. A javasolt módosítások számszaki részletezését a

törvényjavaslat mellékletét nem képezõ "kiegészítõ melléklet" tartalmazza.

Ugyanakkor célszerûnek tartom prezentációs szempontból a társadalombiztosítási

alrendszeren keresztül történõ kifizetések teljes összegû bruttó bemutatását,

ezért egy új melléklet beiktatását tartom szükségesnek.

3./ A törvényjavaslat 2. §-a (1) bekezdésének az alábbi módosítását javasolom:

"2. § (1) Az Országgyûlés az Ny. Alap

a) bevételi fõösszegét [624.333] 615 525 millió forintban,

b) kiadási fõösszegét [624.333] 625 191 millió forintban,

c) hiányát 9666 millió forintban

állapítja meg."

4./ A törvényjavaslat 2. § (2) bekezdésének az alábbi módosítását javasolom:

"(2) Az Ny. Alap költségvetési mérlegét e törvény [2] 3. sz. melléklete

tartalmazza."

5./ A törvényjavaslat 3. §-ának az alábbi módosítását javasolom:

"3. § Az Ny. Alapból finanszírozott Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatnak és a

nyugdíjbiztosítási igazgatási szerveknek a mûködési költségvetését e törvény

[3] 4. sz. melléklete tartalmazza."

6./ A törvényjavaslat 4. §-ának az alábbi módosítását javasolom:

"4. § Az Ny. Alapnak és a társadalombiztosításon kívüli forrásból

finanszírozott, a nyugdíjbiztosítás közremûködésével folyósított

ellátások[ra]-nak [befolyt összegeket és az ellátások kiadását] az összesített

mérlegét e törvény [4] 5. sz. melléklete tartalmazza."

7./ A törvényjavaslat 5. §-ának az elhagyását javasolom:

["5. § Az Ny. Alap tartalékainak alakulását e törvény 5. sz. melléklete

tartalmazza."]

I n d o k o l á s

A bevételi és kiadási fõösszeget érintõ módosító javaslataim indokai

megegyezõek az 1-2. pont alatti módosító javaslataim indokolásával. A 2. pont

alatt javasolt új mérleg bevezetése a mellékletek számozásának

megváltoztatását vonja maga után. Az Ny. Alapon belül is szükségesnek tartom

megjeleníteni az Ny. Alapnak, valamint a társadalombiztosításon kívüli

forrásból finanszírozott, a nyugdíjbiztosítás közremûködésével folyósított

ellátásoknak az összevont mérlegét, ami által teljesebb képet nyerünk az össz

kifizetésekrõl. Az alapok tartalékai bemutatásának célszerûsége a zárszámadási

törvény keretében indokolt, javaslatom ezért ennek megfelelõen a költségvetési

törvényjavaslatból történõ kiiktatására irányul.

8./ A törvényjavaslat 6. §-ának az alábbiak szerinti módosítását javasolom:

"6. § Az Országgyûlés az E. Alap

a) bevételi fõösszegét [520.174] 521 081 millió forintban,

b) kiadási fõösszegét [520.174] 524 907 millió forintban,

c) hiányát 3826 millió forintban

állapítja meg."

9./ A törvényjavaslat 7. §-ának új (2) bekezdéssel történõ kiegészítését,

valamint a (2) bekezdésének (3) bekezdésre történõ módosítását az alábbiak

szerint javasolom:

"(2) Az (1) bekezdés szerinti melléklet 1. cím 1. alcím 1. elõirányzat

csoportszám gyógyító-megelõzõ ellátás kiadási elõirányzata nem tartalmazza a

felújítások és beruházások fedezetét."

10./ A törvényjavaslat 9. §-ának az alábbi módosítását javasolom:

"9. § Az E. Alapnak, valamint a társadalombiztosításon kívüli forrásból

finanszírozott, az egészségbiztosítás közremûködésével folyósított

ellátások[ra] nak [befolyó összegeket és az ellátások kiadását] az összesített

mérlegét e törvény 9. sz. melléklete tartalmazza.

11./ A törvényjavaslat 10. §-ának az elhagyását javasolom. A következõ

paragrafusok számozása értelemszerûen megváltozik:

[10. § Az E. Alap tartalékainak alakulását e törvény 10. sz. melléklete

tartalmazza.]

12./ A törvényjavaslat 11. §-ának az alábbi új (3)-(4)-(5) bekezdéssel történõ

kiegészítését javasolom:

"(3) Az E. Alap bevételei és kiadásai évközi alakulásának függvényében a

gyógyító-megelõzõ ellátások kiegészítõ finanszírozására 5000 millió forint

fordítható abban az esetben, ha évközben a 6. sz. melléklet 1. cím, 1 és 7.

alcímén, illetve a 2. cím, 1. alcím elõirányzatának teljesítése az éves

elõirányzat túlteljesítését valószínûsíti és kiadási többletek más jogcímen a

bevételi többletet nem ellensúlyozzák. Az Egészségbiztosítási Önkormányzat a

Kormány egyetértésével használhatja fel a kiegészítõ finanszírozás összegét.

(4) Abban az esetben, ha az elsõ negyedévi bevételi teljesítés meghaladja az

elõirányzat 26%-át, az 5000 millió forintból 1500 millió forint használható

fel, a második negyedévben újabb 1500 millió forint használható fel, ha a

bevételi teljesítés meghaladja az elõirányzat 52%-át. A harmadik negyedvében

2000 millió forint használható fel, ha a bevételi teljesítés több mint 75%.

(5) Ha a második, vagy a harmadik negyedév bevételi teljesítése nem indokolja

a kiegészítõ finanszírozás (1) bekezdés szerinti összegének a felhasználását,

a különbséget a következõ hónapok támogatásának arányos mértékû csökkentésével

a tényleges teljesítés mértékéig vissza kell korrigálni."

I n d o k o l á s

Az Egészségbiztosítási Alap bevételi és kiadási fõösszege módosítását, a

kialakuló hiányának a törvényben történõ rögzítését szolgálja javaslatom, az

1-2. pontok módosításával összhangban. Az E. Alapnak és a

társadalombiztosításon kívüli ellátásoknak az együttes bemutatását a 3-7.

pontok indoklásával megegyezõen szükségesnek tartom.. A gyógyító-megelõzõ

ellátások kiadási elõirányzatának évközi megemelését is biztosítja a

javaslatom az E. Alap bevételei és kiadásai pozitív alakulása esetén a Kormány

és az Egészségbiztosítási Önkormányzat egyetértése alapján. Az Állami

Számvevõszék megállapításai alapján a gyógyító-megelõzõ ellátások

vonatkozásában szükségesnek tartom a törvényben kimondani, hogy a felújítások

és beruházások fedezetét az elõirányzat nem tartalmazza.

13. A törvényjavaslat 13. §-a (1) bekezdésének az alábbi módosítását

javasolom:

"13. § (1) Az Ny. Alap [35.000] 54 054 millió f orint, az E. Alap [40.000]

58 337 millió forint összegig a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl

szóló 1996. évi ... törvény 31. §-a szerint bevételeiknek és kiadásaiknak

évközbeni idõbeli eltérésébõl fakadó átmeneti pénzügyi hiányuk miatt

kamatmentes hitelt vehetnek igénybe a Kincstári Egységes Számláról. E fölött

pedig a jegybanki alapkamattal megegyezõ kamat mellett."

I n d o k o l á s

Módosító javaslatom a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetése T/3174..

számon benyújtott törvényjavaslat T/3174/... számú módosító javaslatával

összhangban biztosítja a társadalombiztosítási alapok számára a Kincstári

Egységes Számla igénybevételét 1997-ben.

14. A törvényjavaslat 14. §-ának az alábbi módosítását javasolom:

"14. § E törvény 3. sz. melléklete 1 cím kiadások, 1 alcím nyugellátások,

valamint a 6. sz. melléklet 1 cím kiadások, 2 alcím, 1 elõirányzat csoportszám

alatti korhatár alatti rokkant és baleseti kiadások elõirányzatának együttes

összegébõl az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság (igazgatási szervei)

különös méltánylást érdemlõ esetben nyugellátás - ideértve az öregségi

korhatárt el nem érõ rokkantsági nyugdíjakat is - a szociális rászorultságot

is figyelembevevõ megállapítására, illetve emelésére, a

társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény 13. §-ára, valamint a

89/1990. (V. 1.) MT rendelet 14. §-ának (2)-(3) bekezdésére hivatkozással 500

millió forintot, egyszeri szociális segélyekre pedig 200 millió forintot

használhat fel.

15. A törvényjavaslat 17 §-a (1),(3) és (4) bekezdéseinek az alábbi

módosítását javasolom:

"17. § (1) A [2] 3. sz. melléklet, Kiadások oldal 2. cím Egyéb kiadások, 3.

alcím Mûködésre fordított kiadások, 2. elõirányzat csoportszám Ellenõrzési

tevékenység ösztönzése ellenõrzése a járulék ellenõrzése során ténylegesen

feltárt, illetve kirótt járulékmérték arányában túlléphetõ.

(3) Ha a [2] 3. sz. melléklet Kiadási oldal 2. cím Kiadások, 3. alcím

mûködésre fordított kiadások 2-3. elõirányzat csoportszám elõirányzatának,

valamint a 6. sz. melléklet Kiadási oldal 2. cím egyéb kiadások 2 alcím

mûködésre fordított kiadások 2-5. elõirányzat csoportszám elõirányzatának a

tényleges kiadásai kevesebbek, mint az elõirányzat, azt a tárgyévben nem lehet

felhasználni.

(4) A [2] 3. sz. melléklet Kiadások oldal 2. cím Egyéb kiadások 3. alcím

mûködésre fordított kiadások elõirányzata, valamint a 6. sz. melléklet 2. cím

Egyéb kiadások 2. alcím mûködésre fordított kiadások elõirányzata a Világbanki

kiadások ténylegesen felmerülõ költségeinek mértékéig Kormány-egyetértéssel

túlléphetõ."

16. A 18. § alábbi módosítását javasolom:

"18. § A [2] 3. sz. melléklet Kiadási oldal 1. cím Kiadások 1. alcím 1, 2

elõirányzat csoportszám - ideértve a nyugellátások szükséges emelését -,

valamint a 2. cím postaköltségek és egyéb kiadások elõirányzatai a tényleges

kiadások mértékéig túlléphetõek.

I n d o k o l á s

A módosító javaslatom a mellékletek átszámozását tartalmazza összefüggésben az

elõzõ pontoknál javasolt módosításokkal.

17. A törvényjavaslat 20. § (1) bekezdésével megállapított Et. 9. § (1)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és új (2) bekezdéssel egészül

ki:

20. § (1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1995. évi

költségvetésérõl és a természetbeni egészségbiztosítási szolgáltatások

finanszírozásának általános szabályairól szóló 1995. évi LXXIII. törvény (a

továbbiakban: Et.) 9. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

["(1) A külön törvény szerint nyújtandó természetbeni szolgáltatások

teljesítését az E. Alap kezelõje finanszírozza."]

"(1) Az egészségbiztosítás keretében a külön törvényben meghatározott

természetbeni szolgáltatások teljesítését az E. Alap kezelõje

finanszírozza."

"(2) Az Et. 9. § új (4)-(6) bekezdésekkel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (4) bekezdés jelölése (7) bekezdésre módosul:

(4) Amennyiben a (3) bekezdés szerint lekötött kapacitáson azért nem

biztosítható az egészségügyi szolgáltatás, mert a finanszírozási szerzõdést

kötött egészségügyi szolgáltató év közben

a) jogutód nélkül megszûnik,

b) mûködési engedélyét a finanszírozott feladatok egy része vagy egésze

tekintetében visszavonják,

c) szolgáltatási köre megváltozik

az OEP - az (5) bekezdésben foglaltakra figyelemmel - dönt, hogy mely más

egészségügyi szolgáltató kapacitását köti le az a)-c) pontokban érintett

feladatok ellátására.

(5) Az OEP, amennyiben a feladat ellátására kötelezett fenntartó más

intézményében kívánja a feladatot ellátni, illetve más fenntartóval

megállapodik az ellátási kötelezettség átvételérõl és a másik intézménye,

illetve a feladatot átvállaló által fenntartott egészségügyi szolgáltató

a) az átvállalt feladat tekintetében mûködési engedéllyel rendelkezik,

b) a megyei tisztifõorvos igazolja az OEP felé, hogy a szolgáltatás

helyének változása a feladatot átadó szolgáltatóhoz viszonyítva hasonló

hozzáférhetõséggel biztosított,

a kapacitáslekötési megállapodást és a finanszírozási szerzõdést az eredeti

finanszírozási szerzõdésben foglaltak szerinti összetételben, változatlan

finanszírozási feltételekkel megköti.

(6) Az (5) bekezdésben foglalt rendelkezések irányadók a finanszírozási

szerzõdések megkötésére, amikor az ellátási kötelezettség körébe tartozó

feladatokat év közben orvosi magángyakorlatot folytató orvos vagy

egészségügyi szolgáltatás nyújtására jogosult vállalkozás veszi át."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat (1) bekezdése szövegpontosítást tartalmaz, amely szerint

nem indokolt elhagyni a törvény szövegébõl az egészségbiztosítás keretében

teljesített szoláltatásokra való utalást, mivel csak azt finanszírozza az

egészségbiztosító, továbbá a külön törvény nem a szolgáltatás nyújtásának

módját, hanem a szolgáltatások körét határozza meg.

Tekintettel arra, hogy az egészségügyi ellátási kötelezettségrõl és a

területi finanszírozási normatívákról szóló 1996. évi LXIII. törvény

kizárólag az éves összkapacitás lekötésére tartalmaz rendelkezéseket,

indokolt rendelkezni arról az új (2) bekezdésben, hogy a kapacitáslekötési

megállapodások megkötését követõ évközbeni változásokat hogyan lehet

kezelni.

E körben kell rendezni azokat az eseteket amikor a feladatot ellátó

egészségügyi intézmény jogutód nélkül megszûnik vagy átalakul, illetve

ellátási profilja megváltozik. Nem zárható ki annak lehetõsége, hogy az új

struktúrában az intézmények fenntartói a célszerûbb gazdálkodás érdekében

egymás között megállapodnak a feladatok átrendezésérõl, továbbá számolni

kell azzal is, hogy egyes intézmények szolgáltatásainak egy részére az ÁNTSZ

a mûködési engedélyt nem adja ki, vagy az ideiglenes mûködési engedélyt nem

hosszabbítja meg.

A módosító javaslat értelmében ezekben az esetekben az a fenntartó, amelynek

a kapacitását lekötötték kijelölhet a bármely okból kiesõ feladatai

ellátására másik, a feladat ellátására alkalmas intézményét, vagy

megállapodhat más fenntartóval a feladatok átadásáról. E döntés alapján a

biztosító köteles a finanszírozási szerzõdéseket módosítani.

18. Javasolom, hogy a törvényjavaslat új 22. §-sal egészüljön ki és a további

§-ok számozása értelemszerûen változzon.

"22. § (1) Az Et. 11. § (1) bekezdésének c) pontja elmarad.

11. § (1) bekezdés az egészségügyi szolgáltatás nyújtására irányuló

szerzõdésben meg kell határozni/

[c) A szolgáltatáshoz rendelkezésre álló személyi és tárgyi feltételeket,]

(2) Az Et. 12. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

/12. § (1) A gyógyszer és a gyógyászati segédeszköz szállítására

kiszolgáltatására irányuló szerzõdésben meg kell határozni/

c) a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz azonosítására szolgáló paramétereket.

(3) Az Et. 13. § (1) bekezdés a) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

/13. § (1) Az E. Alap kezelõje az E. Alapból finanszírozott szolgáltatások

szerzõdés szerinti teljesítése érdekében ellenõrzõ hálózatának/

a) (fõ)orvosai útján jogosult a szolgáltatások személyi és tárgyi feltételeit,

illetve a betegdokumentáció alapján az ellátás szakmai szabályok szerinti

minõségét és az ellátás igénybevételének indokoltságát ellenõrizni;"

19. A törvényjavaslat 22. §-a az alábbiak szerint módosul és kiegészül új (2)

bekezdéssel:

"22. § (1) Az Et. 14. § (3) bekezdés a következõképpen módosul:

(3) Az Egészségbiztosítási Alap kezelõje a gyógyító-megelõzõ ellátások éves

költségvetési elõirányzatán belül az egyes ellátások arányának változását

figyelembevéve átcsoportosíthat[.] vagy a népjóléti miniszter egyetértésével

kijelölheti azon összetartozó elõirányzatokat, amelyeket együttesen kíván

kezelni. Az átcsoportosítás szükségességét a társadalombiztosítási alapok éves

költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényben részletesen indokolni kell.

(2) Az Et. 14. § (4) bekezdés elsõ mondata a következõképpen módosul:

Az E. Alap kezelõje a fejlesztésbõl belépõ új kapacitásokon nyújtott

ellátásra, a vele természetbeni, egészségügyi szolgáltatások nyújtására

szerzõdött intézmények finanszírozására elõleget folyósíthat."

I n d o k o l á s

Az egészségügyi struktúraátalakítás várhatóan lényegesen megváltoztatja a

járó- és a fekvõbeteg szakellátás, illetve az aktív és krónikus ellátás

közötti arányt, amelyet a források átrendezési lehetõségének is követni kell.

20. Javasolom, hogy a törvényjavaslat 23. § helyébe a következõ rendelkezés

lépjen:

[23. § Az Et. 15. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és új

(3) bekezdéssel egészül ki:

(2) A háziorvosi szolgálatok, különösen csoportpraxisok járóbeteg-szakellátási

feladatkörbe tartozó szolgáltatásokat is vállalhatnak, korlátozott,

lakosságszám-arányos mértékben, szakmai normatívák alapján az 1996. évi LXIII.

tv. 1. sz. mellékletében foglalt területi finanszírozási normák terhére.

(3) A háziorvosi szolgáltatások körét és a szakellátási szolgáltatások

normatíváit a népjóléti miniszter rendeletben állapítja meg.]

"23. § (1) Az Et. 15. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) A háziorvosi ellátás finanszírozása korcsoportos fejkvóták

megállapításával, a szakképesítés, a gondozási feladatok, a területi viszonyok

s a területi ellátási kötelezettség figyelembevételével olyan relatív

rendszerben történik, amely az ellátás szakmai szinvonalát veszélyeztetõ

mértékû teljesítményre irányuló érdekeltséget degresszióüs szorzók útján

csökkenti.

(2) Az Et 15. § (2) bekezdése kiegészül az alábbi szöveggel:

(2) Eltérõ célú felhasználás a szerzõdés módosítását, vagy felmondását

eredményezi."

I n d o k o l á s

Tekintettel arra, hogy a hivatkozott finanszírozási normák 1997-re lekötésre

kerültek az 1996. évi LXIII törvényben foglalt eljárás keretében, e

rendelkezéseket el kell hagyni.

Lehetõséget kell teremteni a háziorvosi gondozási feladatok elismerésére,

valamint meg kell teremteni a szankcionálás lehetõségét a finanszírozott

összeg egyéb célra történõ felhasználása esetére.

21. Javasolom, hogy a törvényjavaslat 24. §-sal módosított Et. 16. § helyébe a

következõ rendelkezés lépjen:

24. § Az Et. 16. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

["(1) A fogorvosi alapellátás és fogászati szakellátás évente megállapított,

az ellátandó korrigált lakosságszámmal arányosan rögzített - az alapellátásra

és szakellátásra eltérõen meghatározott - alapdíjjal, valamint a szakellátás

körébe tartozó elvégzett szolgáltatások utáni teljesítménydíjjal kerül

finanszírozásra.

(2) A fogorvosi ellátás alap, illetve szakellátásba tartozó szolgáltatásainak

körét és a szakellátási körbe tartozó szolgáltatások pontszámrendszerét a

népjóléti miniszter rendeletben állapítja meg.

(3) A járóbeteg-szakellátás intézményei a nyújtott ellátások szerint

teljesítményük alapján kerülnek finanszírozásra. A járóbeteg-szakellátás

szolgáltatásai és szolgáltatás-csoportjai pontszámrendszerét a népjóléti

miniszter állapítja meg."]

"(1) A fogászati ellátás az ellátandó lakosságszámmal arányos fix összeggel,

1997. július 1-tõl a fogászati alapellátás az ellátandó lakosság korcsoportos

összetétele szerint korrigált fix összeggel és a népjóléti miniszter

rendeletében meghatározott szolgáltatások tekintetében a nyújtott ellátások

teljesítménypontértéke alapján kerül finanszírozásra.

(2) A járóbeteg-szakellátás - ide értve 1997. július 1-tõl a fogászati

szakellátást is - a (3) bekezdés szerinti fix összeggel és

a) a nyújtott ellátások teljesítmény-pontértéke és/vagy

b) az általuk ellátott feladat

alapján kerül finanszírozásra.

(3) A kapacitás rendelkezésre állására és az átlagbérszint emelkedésének

fedezetére a szolgáltató részére- a lekötött kapacitás arányában - az elõzõ

évi bevétele egy havi átlagának 50 %-a havonta kifizetésre kerül, amennyiben a

18/A. §-ban foglaltak teljesülnek.

(4) A járóbeteg-szakellátás szolgáltatásainak és szolgáltatás-csoportjainak

pontszám-rendszerét a népjóléti miniszter rendeletben állapítja meg.

(5) Az OEP egy teljesítménypont forint alapértékét az éves költségvetésben

rendelkezésre álló keret - csökkentve a (3) bekezdés fedezetére szolgáló

elõirányzattal - alapján havonta állapítja meg az országos teljesítmények

figyelembevételével."

I n d o k o l á s

A járóbeteg-szakellátás intézményei részére a teljesítménytõl függetlenül

továbbra is szükséges garantálni az általuk ellátandó feladatot figyelembe

véve a lekötött kapacitások rendelkezésre állására és a bérszínvonal

növekedésére tekintettel olyan bevételt amely a lekötött kapacitás

fenntartására legalább elvi esélyt ad.

22. Javasolom, hogy a törvényjavaslat 25. §-ával megállapított Et. 17. §-a

(1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépjenek és a jelenlegi

(3) bekezdés számozása (6) bekezdésre módosuljon.

25. § Az Et. 17. § helyébe a következõ rendelkezés lép:

["17. § (1) A fekvõbeteg-szakellátás intézményeit az aktív minõsítésû

osztályokon nyújtott ellátás finanszírozása

a) az ellátást indokló fõdiagnózis,

b) a fõdiagnózis által indikált beavatkozások,

c) a fõbetegséghez társult betegségek és

d) a beteg életkora,

e) az a-d) pont alapján indokolt ráfordítások

alapján képzett súlyszámok figyelembevételével havonta történik. A súlyszám

rendszert a népjóléti miniszter rendeletben állapítja meg.

(2) Az egy súlyszám országos forint alapértékét az éves költségvetésben

rendelkezésre álló keret alapján az OEP állapítja meg. Az országos forint

alapértékkel számított intézményi bevétel szakmai indokok alapján módosítható.

Az aktív fekvõbetegellátás finanszírozásának szabályait Kormányrendelet

állapítja meg.

(3) A bevételek folyósításra a 2 hónappal megelõzõen mért teljesítmény alapján

utólag kerül sor a tárgyhónapot követõ második hónap 20. napjáig."]

"(1) A fekvõbeteg-szakellátás intézményeiben az aktív minõsítésû osztályokon

nyújtott ellátás finanszírozása a (2) bekezdés szerinti fix összeggel és

a) az ellátást indokló fõdiagnózis,

b) a fõdiagnózis által indikált beavatkozások,

c) a fõbetegséghez társult betegségek és

d) a beteg életkora,

e) az a)-d) pont alapján indokolt ráfordítások

alapján képzett súlyszámok figyelembevételével havonta történik. A súlyszám-

rendszert a népjóléti miniszter rendeletben állapítja meg.

(2) Az intézmény - amennyiben a 18/A. §-ban foglaltaknak megfelel - havonta

jogosult a kapacitás rendelkezésre állásának és az átlagbérszínt növekedésének

fedezetére az elõzõ évi - kapacitás változással korrigált - intézményi aktív

fekvõbetegellátás teljesítménybevétele átlagának 50 %-ának megfelelõ fix

összegû finanszírozásra.

(3) Az országos és regionális szakfeladatot ellátó intézmények fix összegû

bevételét - a progresszív betegellátásból eredõ többletfeladatok fedezetéül -

meg lehet emelni, azonban ez a korrekció nem haladhatja meg az aktív

fekvõbetegellátás elõirányzatának 1 %-át.

(4) Az egy súlyszám országos forint alapértékét az éves költségvetésben

rendelkezésre álló keret - csökkentve a (2)-(3) bekezdés fedezetére szolgáló

elõirányzattal - alapján az OEP havonta állapítja meg az országos

teljesítmények figyelembevételével.

(5) Az aktív fekvõbeteg-ellátás finanszírozásának részletes szabályait

Kormányrendelet állapítja meg."

I n d o k o l á s

Az aktív fekvõbetegellátást nyújtó intézetekben is garantálni kell a célszerû

gazdasági tervezést biztosító fix összegû finanszírozást. Ezen túl az

intézményi szorzók megszüntetése és az országos, regionális szakfeladatok

tényleges többletköltségigénye indokolja, hogy e többletköltségek is

megtérüljenek, amelyre a módosítás az elõirányzat 1 %-ának e célra történõ

felhasználási lehetõségével tesz javaslatot.

23. Javasolom, hogy a törvényjavaslat új 26. §-sal egészüljön ki és a

következõ §-ok számozása értelemszerûen módosuljon:

"26. § (1) Az Et. 18. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

(1) A fekvõbeteg szakellátás intézményei a krónikus minõsítésû osztályokon

nyújtott ellátás után a (2) bekezdés szerinti fix összeggel és a teljesített

ápolási napok alapján részesülnek szakmánként országosan egységes ápolási

díjban.

(2) Az intézmény a kapacitás rendelkezésre állására és az átlagbérszínt

emelkedés fedezetére a - a lekötött kapacitás arányában - az elõzõ évi

krónikus fekvõbetegellátásból származó bevétele egy havi átlagának 50 %-át

havonta megkapja, amennyiben a 18/A. §-ban foglalt feltételeknek megfelel.

(3) A krónikus ellátások napi díjának országosan egységes forint alapértékét a

rendelkezésre álló keret - csökkentve a (2) bekzdés fedezetére szolgáló

elõirányzattal - alapján az OEP havonta állapítja meg az országos

teljesítmények figyelembevételével."

(2) Az Et. új 18/A §-sal egészül ki:

18/A. § Az egészségügyi szakellátás fix összegû finanszírozásának feltétele,

hogy az intézmény az elõzõ évi - kapacitásváltozással korrigált -

teljesítménye 70 %-át a tárgyhónapban teljesítse."

I nd o k o l á s

A fix összegû finanszírozást a krónikus ellátást nyújtó intézményekben is

garantálni kell.

Nem lenne célszerû a nem teljesítõ intézmények számára a többi intézmény

terhére fix finanszírozást biztosítani.

24. Javasolom, hogy a törvényjavaslat 26.§-a egészüljön ki a következõ (1)

bekezdéssel a jelenlegi szöveg (2) bekezdésre módosuljon:

"26. § (1) Az Et. 19. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/Feladathoz rendelt finanszírozás kerül alkalmazásra/

b) gondozóintézetekben végzett gondozás"

(2) Az Et. 19. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és

egyidejüleg új (4)-(5) bekezdésekkel egészül ki, valamint a törvényjavaslat

26. §-ával megállapított Et. 19. § (4) bekezdésének második mondata törlésre

kerül:

"(2) A büntetés-végrehajtás által fenntartott egészségügyi intézményeknél az

Egészségbiztosítási Alap kezelõje feladathoz rendelt finanszírozást alkalmaz.

Az éves elõirányzat összege az intézmény-finanszírozás körében érvényesülõ

átlagos kiadásnövekedéssel megemelt szintre hozott bázisra számított átlagos

növekedéssel azonos.

(4) Az ellátott esetek számbavételén alapuló finanszírozási rendszer kerül

alkalmazásra az országosan általánosan nem elterjedt, korlátozott számban

nyújtható ellátások területén. [Ezen szolgáltatások igénybevételénél szakmai

szabályok szerint összeállított sorrendet (várólistákat) kell alkalmazni.]

(5) Az ellátott esetek számbavételén alapuló, valamint a progresszív ellátás

legmagasabb szintjén sem gyakori, egyedi esetek - beleértve a nem sürgõsségi

külföldi kezeléseket is - finanszírozásának feltételeit Kormányrendelet

szabályozza.

I n d o k o l á s

A háziorvosi szolgálatokhoz kapcsolódó kiegészítõ szolgáltatások

idejétmúlttá válnak, amennyiben a mûködési engedélyek alapján való mûködést

értékén kezeljük, hiszen kiegészítõ szolgáltatásra csak az ahhoz szükséges -

pl. klinikai laboratóriumi szakorvos - szakorvosi szakképesítés és a minimum

követelményeket kielégítõ felszereltség lenne szükséges. E helyett célszerû

azonban a gondozóintézeti gondozás nevesítése, hiszen ez nem került eddig

felsorolásra a feladat-finanszírozotti körben és ezek mûködésének feltételei

nem függhetnek az aktuálisan gondozottak számától.

A várólisták kötelezõ alkalmazása nem lehet önmagában finanszírozási kérdés,

az kizárólag egészségpolitikai szempontok alapján, a népjóléti miniszter

rendeletében meghatározott szempontrendszer szerint, az érintett betegek által

átlátható és kontrollálható módon vezethetõ be.

25. Javasolom, hogy a törvényjavaslat 27. §-a egészüljön ki egy új (1)

bekezdéssel és jelenlegi szövege módosuljon (2) bekezdésre:

"27. § (1) Az Et. 20. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(3) Az egyes finanszírozási technikák bevezetésének elõkészítése céljából a

Népjóléti Minisztérium szakmai fejlesztési programjában résztvevõ egészségügyi

szolgáltatók szerzõdés szerinti finanszírozása mellett az OEP a népjóléti

miniszter felkérése alapján ellátja a szakmai programmal kapcsolatos, a

finanszírozási rendszerhez történõ illesztés lehetõségét biztosító elemzési,

adatkezelési és adatszolgáltatási feladatokat.

(2) Az Et 20. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:"

"(4) Az egészségügyi szolgáltató köteles az egészségügyi ellátásra az E.

Alapból kapott összeget más pénzeszközeitõl elkülönítetten kezelni, és azt

csak a finanszírozási szerzõdésben foglalt feladatokra felhasználni. Az

alapellátási szolgálat mûködtetõje az E. Alapból kapott összeget nem

használhatja fel a szolgálat mûködtetésével kapcsolatos igazgatási kiadások

fedezetére."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat zárórendelkezései a (3) bekezdést hatályon kívül helyezik,

így ennek helyén lehet rendelkezni az egészségbiztosító finanszírozást érintõ

szakmai fejlesztési programokkal kapcsolatos feladatairól, amely

nélkülözhetetlen a módosítások megalapozott bevezetéséhez.

26. A törvényjavaslat 29. §-a (1) bbekezdésének az alábbi módosítását

javasolom:

"29. § (1) Az AT. 4. § (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(3) A kiadások fedezetét a következõ bevételek képezik:/

["a) a társadalombiztosításhoz befolyt 28%-os mértékû munkáltatói járulék,

valamint 13%-os mértékû - az 1996. évi ... törvényben meghatározott -

egészségügyi hozzájárulás - ide nem érve annak a minimumfizetési

kötelezettségre történõ kiegészítését - együttes összege 59,75%-ának (az

említett fizetési kötelezettségek együttes mértékén - 41,0% - belül a 24,5%-os

mértékû nyugdíjbiztosítási járulék részarányának), a gyermeknevelési támogatás

és az ápolási díj utáni 24,5%-os mértékû nyugdíjbiztosítási járulék teljes

összegének, a munkanélküli járadék, továbbá a gyermekgondozási segély, a

gyermeknevelési támogatás és az ápolási díj utáni 6%-os mértékû nyugdíjjárulék

teljes összegének, valamint az egyéni járulékok 60%-ának (a biztosított által

fizetett járulékok együttes mértékén - 10% - belül a nyugdíjjárulék - 6% -

részarányának) a Nyugdíjbiztosítási Alaphoz történõ átutalásával realizálódó

munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulék és egyéni nyugdíjjárulék;"]

"a) a társadalombiztosításhoz befolyt

aa) társadalombiztosítási járulékok 61,54%-a (a társadalombiztosítási

járulékon - 39% - belül a 24%-os mértékû nyugdíjbiztosítási járulék

részaránya), a gyermeknevelési támogatás, az ápolási díj, a szerzõi díjból

származó adóköteles jövedelem utáni nyugdíjbiztosítási járulék, valamint a

szolgálati idõ megszerzésére kötött megállapodás alapján fizetett

nyugdíjbiztosítási járulék teljes összege;

ab) a gyermeknevelési támogatás, az ápolási díj, a gyermekgondozási segély, a

nyugdíjbiztosítási járulékalapot képezõ szerzõi díj, a munkanélküli járadék

után fizetett nyugdíjjárulék teljes összege, valamint a további egyéni

já.rulék 60,00%-a (az egyéni járulékok együttes mértékén - 10% - belül a

nyugdíjjárulék - 6% - részaránya;"

27. A törvényjavaslat 29. §-a (2) bekezdésének az alábbi módosítását

javasolom:

"(2) Az AT. 4. § (3) bekezdésének cb) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/c) a társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek közül/

"cb) az egyéb tételek - ide nem értve a terhesség-megszakítással kapcsolatos

egyéni térítési díj és központi költségvetési térítés, baleseti megtérítés,

egyéb kártérítések megtérítésének összegét -, valamint eltérõ rendelkezés

hiányában a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves költségvetési

törvényében meghatározott további bevételek [54,93] 54,51%-a;"

28. A 29. § (3) bekezdésének az elhagyását javasolom:

[(3) Az AT. 5. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az Egészségbiztosítási Alap

a) a táppénz, a terhességi-gyermekágyi segély, az öregségi nyugdíjkorhatárt be

nem töltött személyek rokkantsági nyugdíja, baleseti ellátása (ide értve a

hozzátartozói baleseti nyugellátásokat és a rokkantság miatt megállapított

hozzátartozói nyugellátásokat is) mint társadalombiztosítási ellátások,

továbbá

b) a külön törvény szerint a magyar állampolgároknak járó egészségügyi

szolgáltatások [gyógyító-megelõzõ ellátások, gyógyászati szolgáltatások

(gyógyfürdõ-szolgáltatások, anyatej-ellátás) gyógyszer és gyógyászati

segédeszköz ártámogatás és egyéb betegségi ellátások (kártérítési járadék,

útiköltség-térítés, segélyek)]

kiadásainak fedezetére szolgál."]

29. A 29. § (4) bekezdésének az alábbi módosítását javasolom:

"(4) Az AT. 5. § (3) bekezdésének a) és c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(3) A kiadások fedezetét a következõ bevételek képezik:/

"a) a társadalombiztosításhoz befolyt [28%-os mértékû munkáltatói járulék,

valamint 13%-os mértékû - az 1996. évi ... törvényben meghatározott -

egészségügyi hozzájárulás - ide nem értve annak a minimumfizetési

kötelezettségre történõ kiegészítését - együttes összege 8,54%-ának (az

említett fizetési kötelezettségek együttes mértékén - 41% - belül az

egészségbiztosítási járulék - 3,5% - részarányának), valamint 31,71%-ának (az

említett fizetési kötelezettségek együttes mértékén - 41% - belül az

egészségügyi hozzájárulás - 13% - részarányának), az egészségügyi hozzájárulás

13%-os mértékét a minimumösszegre kiegészítõ befizetés teljes összegének,

valamint - a munkanélküli járadék utáni 6%-os mértékû nyugdíjjárulékot nem

tartalmazó - egyéni járulékok 40%-ának (a biztosított által fizetett járulékok

együttes mértékén - 10% - belül az egészségbiztosítási járulék - 4% -

részarányának) az Egészségbiztosítási Alaphoz történõ átutalásával realizálódó

munkáltatói és egyéni egészségbiztosítási járulék, valamint egészségügyi

hozzájárulás, a baleseti járulék, valamint a kizárólagosan egészségügyi

hozzájárulás fizetésére kötelezettek által megfizetett egészségügyi

hozzájárulás teljes egészében az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi;"]

aa) társadalombiztosítási járulékok 38,46%-a (a társadalombiztosítási

járulékon - 39% - belül a 15%-os mértékû egészségbiztosítási járulék

részaránya), a T.119. §-ának (2) bekezdése szerinti egészsébiztosítási

járulék, a baleseti járulék, a T.119/D §-ának (4)-(7) bekezdése szerinti

járulékok teljes összege;

ab) a nem a Nyugdíjbiztosítási Alap kizárólagos bevételét képezõ egyéni

járulékok 40,00%-a (az egyéni járulékok együttes mértékén - 10% - belül az

egészségbiztosítási járulék - 4% - részaránya);"

c) egyéb járulékok, valamint az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1996. évi

LXXXVIII. törvény 2-4. §-a szerinti egészségügyi hozzájárulás, továbbá a

munkáltatói táppénz-hozzájárulás.

30. A 29. § (5) bekezdésének az alábbi módosítását javasolom:

"(5) Az AT. 5. § (3) bekezdésének db) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/d) a társadalombiztosítási tevékenységgel kapcsolatos egyéb bevételek közül/

"db) az egyéb bevételek, valamint - eltérõ rendelkezés hiányában - a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves költségvetési törvényében

meghatározott további bevételek [45,07] 45,49%-a[)];"

I n d o k o l á s

Módosító javaslataim a két biztosítási ág közötti járulékmegosztás arányainak

a szabályát hozzáigazítja az idõközben elfogadott járulékmértékekhez.

31. A 29. § (6) bekezdésének az alábbi módosítását javasolom:

(6) Az AT. 5/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"5/A. § (1) A Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap

kintlévõségeinek csökkentésére irányuló intézkedések eredményeképpen a

kintlévõségek behajtásából eredõ - az erre a célra szolgáló célelszámolási

számlára befolyó - járulékbevételnek, továbbá egészségügyi hozzájárulásból és

munkáltatói táppénz-hozzájárulásból származó bevételnek, illetve a

járulékellenõrzés során feltárt járuléknak, egészségügyi hozzájárulásnak,

munkáltatói táppénz-hozzájárulásnak (elfedett járulék, egészségügyi

hozzájárulás kiróvás) 2 százaléka - legfeljebb azonban az alapok éves

költségvetésében meghatározott összeg - a társadalombiztosítási önkormányzatok

behajtási, illetve járulékellenõrzési tevékenységet (elfedett járulék,

egészségügyi hozzájárulás, és táppénzhozzájárulás feltárását) végzõ igazgatási

szervei hatékonyabb mûködéséhez szükséges feltételek megteremtésére, illetve

anyagi ösztönzésére fordítható.

(2) A bevételbõl

a) a járulékellenõrzés során a tárgyévben ténylegesen feltárt járulék-,

illetõleg egészségügyi hozzájárulás és táppénzhozzájárulás fizetési

kötelezettség 2 százaléka, - legfeljebb azonban az (1) bekezdés szerinti

összeghatárig - a Nyugdíjbiztosítási Alap,

b) a kintlévõségek behajtásából eredõ, a tárgyévben ténylegesen befolyt

járulékbevétel, illetõleg egészségügyi hozzájárulás és táppénzhozzájárulás

bevétel 2 százaléka, - legfeljebb azonban az (1) bekezdés szerinti

összeghatárig - az Egészségbiztosítási Alap

bevételét képezi. A bevételeknek a Nyugdíjbiztosítási Alap és az

Egészségbiztosítási Alap közötti megosztására vonatkozóan a 4-5. §-okban

meghatározott rendelkezéseket a bevételeknek a felsorolt összegekkel

csökkentett részére kell alkalmazni."

I n d o k o l á s

Módosító javaslatom célja a kintlévõségek csökkentésével, valamint a

járulékellenõrzés ösztönzésével kapcsolatos elõirányzat számítási szabályának

a pontosítása.

32. Javasolom, hogy a törvényjavaslat 30. §-a (1) - (2) bekezdése az alábbiak

szerint módosuljon és a következõ új (7) - (9) bekezdéssel egészüljön ki:

"30. § (1) ez a törvény 1997. január 1 - jén lép hatályba. A törvény

egészségügyi szolgáltatások finanszírozását érintõ rendelkezéseit elsõ ízben

az 1997. márciusi teljesítmények során kell alkalmazni.

"(2) [Ezzel egyidejûleg] A törvény hatálybalépésével az AT. 3. §-ának (5)

bekezdése hatályát veszti; az AT. 4. §-ának (2) bekezdésében az "58,10%-ának"

szövegrész helyébe az "[54,93] 54,51 %-ának" szövegrész lép, és "a 3. § (5)

bekezdésének a) pontjában meghatározott átutalás teljesítésére" szövegrész,

valamint a 4. § (3) bekezdésének h) pontja hatályát veszti; az AT. 5. §-ának

(2) bekezdésében a "41,90%-ának" szövegrész helyébe a "[45,07] 45,49 %-ának"

szövegrész lép, és "a 3. § (5) bekezdésének b) pontjában meghatározott

átutalás teljesítésére," szövegrész, valamint az 5. § (3) bekezdésének b) és

i) pontja hatályát veszti; az Et. 10. § (3) bekezdésében a "Népjóléti Közlöny

különszámában" szövegrész a "Népjóléti Közlönyben" szövegrészre változik; az

Et. 11. § (2) bekezdés a) pontjából a "1996. január 1-jétõl" szövegrész és a

19. § (1) bekezdés b) pontja, a 20. § (1), (3) és (5) bekezdése, valamint a

25. § (2) bekezdése hatályát veszti.

(7) Az alapellátás körébe tartozó szolgáltatásokra - a (8) bekezdésben foglalt

kivétellel - 1996. december 31.-ig megkötött finanszírozási szerzõdések 1997.

április 30-ig meghosszabbodnak.

(8) A fogászati ellátás finanszírozására 1996. december 31.-ig megkötött

szerzõdések 1997. június 30-ig meghosszabbodnak.

(9) E törvény hatálybalépését követõen nem köthetõ joghatás a külön

jogszabályban rögzített 10.§ (4) bekezdésében foglalt befogadási nyilatkozat

elmaradása esetére."

I n d o k o l á s

Módosító javaslatom célja egyrészt a járulékmértékekre vonatkozó, idõközben

meghozott döntések alapján a járulékbevételek biztosítási ágak közötti

megosztásának a pontosítását szolgálja. Másrészt a finanszírozási szabályok

változásával összefüggésben tartalmaz további rendelkezéseket.

Tekintettel arra, hogy a finanszírozási rendelkezések végrehajtásához

szükséges a részletes szabályokat tartalmazó kormányrendelet módosítása és azt

az alkalmazás elõtt 30 nappal ki kell hirdetni, a törvény hatálybalépésével

egyidejûleg nem léphetnek be az új rendelkezések. A módosítvány egy hónap

eltérést enged a változások bevezetésére.

Figyelemmel arra, hogy a háziorvosi szolgálatok mûködési engedélyezési

eljárása csak 1997. januárjától kezdõdik és a jogszabályok értelmében március

31-ig kell kiadni a mûködési engedélyeket, célszerû az új szerzõdések

megkötését ezt követõ idõpontra tenni, legfeljebb 1 hónapos lebonyolítással.

Az alapellátás körébe tartozó egyéb szolgáltatásoknál sem indokolt a szerzõdés

módosítása, hiszen a finanszírozási szabályok az elsõ negyedévben

változatlanok.

A területi finanszírozási normákról rendelkezõ törvény értelmében a biztosító

köteles jóváhagyni a megyei egyeztetõ fórumok által tett közös ajánlatot,

amennyiben az megfelel a törvényben foglalt valamennyi követelménynek. Ebben

az új rendszerben a befogadó nyilatkozati rendszer, illetve az ahhoz fûzött

esetleges joghatások feleslegessé válnak, így pl. a címzett és céltámogatások

iránti igény elbírálásánál nem lehet relevanciája a befogadási készségnek, ha

a megyei egyeztetõ fórum eljárása nem garantálhatja a befogadást.

32. A törvényjavaslat 6.,7., és 8. számú mellékleteinek a módosító javaslat

6.,7. és 8. számú mellékletei szerinti módosítását javasolom.

Indokolás

A mellékletek számozása a módosító javaslatom szerint nem változik, de azok

számszaki módosítása a módosító javaslat kiegészítõ melléklete szerint

javasolt változtatásokkal, valamint a többi mellékleteken átvezetettekkel

megegyezõen szükséges.

Budapest 1996. december 3.

dr. Koleszár Lajos dr. Lukovics Éva

MSZP SZDSZ

dr. Kiss József Béki Gabriella

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap