ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3212/51..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

társadalombiztosításról szóló T/3212.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 1. §-ának (2) bekezdése kiegészül a következõk szerint:

"(2) A T. 10. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és

(4) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a további számozás értelemszerûen

változik:

(4) A (3) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a biztosítás nem terjed ki a

szerzõi jogvédelem hatálya alá tartozó szerzõi díjas tevékenységre.

I n d o k o l á s

A javaslat szerint a szerzõi díjas tevékenységet folytatókra a teljes körû

biztosítás változatlanul nem terjedne ki.

A törvényjavaslat 4.§ b) pontja az alábbiak szerint módosul:

"b) adóköteles jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi

CXVII. törvény (továbbiakban: SZJA) szerint az összevont adóalapba tartozó [,

az] és önálló tevékenységbõl, [és a] nem önálló tevékenységbõl származó

jövedelem, továbbá [és] az egyéb jövedelem azon része, amelyet az adóelõleg

számításánál jövedelemként kell figyelembe venni, valamint az SZJA 69. §-a

szerint természetbeni juttatásnak minõsülõ adóköteles jövedelem." [azon

része."]

I n d o k o l á s

Az adóköteles jövedelem fogalmát pontosítani indokolt.

A törvényjavaslat 5. §-a az alábbiak szerint módosul:

"T. [15. §-a] 16/A. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A biztosított egészségügyi szolgáltatásra a biztosítás fennállása

alatt és annak megszûnését követõ 30. napon belül jogosult."

I n d o k o l á s

Az egészségbiztosítási alap bevételei nem teszik lehetõvé, hogy a

biztosítottak a biztosítás megszûnését követõen járulék fizetése nélkül 90

napig jogosultak legyenek egészségügyi szolgáltatásra. Ez indokolja a

biztosítás megszûnését követõ jogosultsági idõtartam 90 napról 30 napra

történõ csökkentését.

"A T. [15. §-a] 16/A. § (6) bekezdése a következõképpen módosul:

(6) A társadalombiztosítás a biztosítottnak az orvosilag indokolt esetben

és szükséges mértékben gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és az orvosi

rehabilitációs céllal rendelt gyógyfürdõellátás árához támogatást nyújt. A

gyógyászati céllal rendelt gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök árához

társadalombiztosítási támogatás akkor jár, ha azt az egészségügyi szolgáltatás

nyújtására finanszírozási szerzõdést kötött intézmény kijelölt orvosa, vagy a

gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatással való

rendelésére az illetékes megyei (fõvárosi) egészségbiztosítási pénztárral

szerzõdést kötött orvos rendeli. Társadalombiztosítási támogatással rendelhetõ

gyógyszerek, [illetõleg] gyógyászati segédeszközök, rehabilitációs céllal

rendelt gyógyfürdõellátások körét és a támogatás mértékét (összegét) külön

jogszabály állapítja meg."

I n d o k o l á s

Rendezni kell a rehabilitációs céllal igénybe vett gyógyfürdõellátás

finanszírozási kérdését is, tekintettel arra, hogy a rehabilitációs kezelést

követõen ismét munkába álló további társadalombiztositási befizetései a

ráfordított költségnél nagyobb mértékben biztosíthatják az Egészségbiztosítási

Alap egyensúlyát.

A törvényjavaslat 9. §-ának elhagyását javasoljuk.

"[9. §

A T.98. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"98. § A társadalombiztosítási ellátást szóban vagy írásban lehet igényelni.

Az igényt visszamenõleg legfeljebb hat hónapra lehet érvényesíteni."]"

I n d o k o l á s

Az egészségügyi szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szabályokat meg kell

tartani, tekintettel arra, hogy az egészségügyi szolgáltatás továbbra is

társadalombiztosítási ellátási körbe tartozna.

A törvényjavaslat 10. §-a a következõk szerint módosul:

"A T. 103. §-a (1) bekezdése [helyébe] az alábbiak szerint módosul és a

következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a további bekezdések

számozása értelemszerûen változik [a következõ rendelkezés lép]:

(1) A társadalombiztosítás kiadásainak fedezetére a munkáltató, valamint

a 103/D. § (1) bekezdésében említett személy, továbbá a 103/C. §-ban említett

szerv 24,5 százalékos mértékû nyugdíjbiztosítási és [3,5] 17,5 százalékos

mértékû egészségbiztosítási járulékot (a továbbiakban együtt:

társadalombiztosítási járulék) köteles fizetni."

(2) A munkáltató munkavégzésre, vagy munkával elérhetõ eredmény

létrehozására irányuló szerzõdés - ide nem értve a 103/D. § (1) bekezdésében

említett egyéni vállalkozóval vagy a gazdasági társasággal kötött szerzõdést -

alapján kifizetett, elszámolt és társadalombiztosítási járulékalapot nem

képezõ adóköteles jövedelem - ide nem értve az adózott eredménybõl juttatott

osztalék 10, illetõleg 20 százalékos személyi jövedelemadót viselõ részét -

után 13 százalékos mértékû egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni."

I n d o k o l á s

A Társadalombiztosítási Alapok 1997. évi 0-szaldós költségvetésének

biztosítása nem teszi lehetõvé a munkáltatót terhelõ egészségbiztosítási

járulék mértékének tervezet szerinti csökkentését. Az arányosabb teherviselés

indokolja, hogy a társadalombiztosítási járulékalapot nem képezõ adóköteles

"munkajövedelmek" után a munkáltatók egészségügyi hozzájárulást fizessenek.

A törvényjavaslat 11. § (1) bekezdése, a (2) bekezdés 3. pontja és a (4)

bekezdés az alábbiak szerint módosul:

"103/A. § (1) A munkáltató a 10. § (1) bekezdésének a)-b) és e)-f)

pontjában, továbbá a (3) bekezdésében említett biztosított részére a

biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony alapján adott (elszámolt)

adóköteles jövedelem [valamint az adózott eredménybõl juttatott osztalék] után

a 103. § (1) bekezdésében meghatározott mértékû társadalombiztosítási

járulékot köteles fizetni."

"3. [az adózott eredménybõl juttatott osztalék 10, illetõleg 20

százalékos személyi jövedelemadót viselõ része.] a Munkavállalói

Résztulajdonosi Programról szóló 1992. évi XLIV. törvény alapján a munkáltató

által az alkalmazottjának közvetlenül, ellenszolgáltatás (ellenérték) nélkül

juttatott vagyonjegy, dolgozói részvény, valamint az említett juttatások után

adott osztalék (hozadék), illetõleg a részjegy, célrészjegy, a vagyonjegy, a

szövetkezeti üzletrész és az egyéb vagyoni hozzájárulás alapján adott

osztalék, részesedés, kamat."

"(4) Az egyéni vállalkozó és a jogi személyiséggel nem rendelkezõ

gazdasági társaság, természetes személy tagja kérelmére a[z (5)] (3)

bekezdésben említett segítõ családtag után engedélyezni kell a magasabb

összegû - legfeljebb azonban havi 99.000 (napi 3300) forint alapján -

társadalombiztosítási járulék fizetését, ha a kérelem benyújtásakor a segítõ

családtag nõ 45., férfi az 50. életévét még nem töltötte be."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat 10. §-nál leírtakra tekintettel adózott eredmény terhére

kifizetett osztalékot, valamint a részjegy, célrészjegy kamatát a

társadalombiztosítási járulék alapjába nem indokolt beszámítani.

A törvényjavaslat 12. §-ának (1)-(2), (6)-(8) bekezdése az következõk szerint

módosul:

"103/B. § (1) A 103. § [(2)] (3) bekezdésében említett

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék alapját képezõ jövelemként kell

figyelembe venni a 10. § (1) bekezdésének a)-b) és e)-f) pontjában, valamint a

(3) bekezdésében említett biztosított munkáltatójától a biztosítási

kötelezettséggel járó jogviszony alapján kapott (elszámolt) és

társadalombiztosítási járulékalapot képezõ adóköteles jövedelmet."

"(2) A biztosított a 103. § [(2)] (3) bekezdése szerinti

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot az (1)-(2) bekezdésben meghatározott

jövedelem, legfeljebb azonban a napi 3300 forint naptári évre számított

összege után köteles megfizetni."

"(6) Az e törvény, vagy külön jogszabály, illetõleg államközi egyezmény

alapján öregségi nyugdíjban (ideértve a korengedményes nyugdíjban, az

elõnyugdíjban, a bányásznyugdíjban, az egyes mûvészeti tevékenységet folytatók

öregségi nyugdíjában, valamint a szolgálati nyugdíjban részesülõ személyt), a

rokkantsági és a baleseti rokkantsági nyugdíjban, továbbá a növelt összegû

öregségi és munkaképtelenségi járadékban részesülõ biztosítottnak a 103. §

[(2)] (3) bekezdése szerinti egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot nem kell

fizetnie."

"(7) A gyermeknevelési támogatásban vagy ápolási díjban részesülõ személy

az említett szociális ellátások összege után a 103. § [(2)] (3) bekezdése

szerinti nyugdíjjárulékot köteles fizetni. Az ellátásokat folyósító szerv a

nyugdíjjárulékot köteles az ellátások összegébõl levonni, és azt a

nyugdíjbiztosítási járulékkal együtt havonta az elõírt határidõig az illetékes

társadalombiztosítási igazgatási szervhez átutalni."

"(8) A gyermekgondozási segélyben részesülõ személy az ellátás összege

után a 103. § [(2)] (3) bekezdése szerinti nyugdíjjárulékot köteles fizetni,

ha az ellátást az egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények

módosításáról szóló 1996. évi XXII. törvénnyel módosított, a családi pótlékról

és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény alapján állapították

meg. Az ellátást folyósító szerv a nyugdíjjárulékot köteles az ellátás

összegébõl levonni, és azt havonta az elõírt határidõig az illetékes

társadalombiztosítási igazgatási szervhez átutalni."

I n d o k o l á s

A javaslat a korábbi módosítások miatti pontosítást tartalmazza.

A törvényjavaslat 13. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A munkanélküli ellátásban részesülõ biztosított a keresetpótló

juttatás, továbbá a munkanélküli járadék után a 103. § [(2)] (3) bekezdése

szerint nyugdíjjárulékot köteles fizetni.

I n d o k o l á s

A javaslat a korábbi módosítások miatti pontosítást tartalmazza.

A törvényjavaslat 14. § (1) bekezdés e) pontja, (2)-(4) és (7) bekezdése,

továbbá a (10) bekezdés d) pontja az alábbiak szerint módosul.

"(1) e) [az SZJA törvény szerint] mezõgazdasági tevékenységet,

õstermelést, illetve kistermelést folytató természetes személy [ha SZJA

fizetésére kötelezett]."

"(2) Az egyéni vállalkozó - a kiegészítõ tevékenységet folytató (118/A.

§), valamint a tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - az e

tevékenységébõl származó és a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári évben

elért személyi jövedelemadó alapot képezõ jövedelme [továbbá a vállalkozói

osztalékalap] után, átalányadózó esetén az átalányadó alapját képezõ

jövedelemegytizenketted része, de legalább a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ

napján érvényes minimálbérnek megfelelõ összeg után köteles havonta a 103. §

(1) bekezdése szerinti társadalombiztosítási járulékot fizetni."

"(3) [A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját a vállalkozói osztalékalap 10, illetõleg

20 százalékos személyi jövedelemadót viselõ része.] Az egyéni vállalkozó - ide

nem értve a kiegészítõ tevékenységet folytatót - a 103. § (2) bekezdésben

elõírt hozzájárulást köteles megfizetni a vállalkozás adózott eredményébõl

származó 27 százalékos személyi jövedelemadót viselõ része után."

"(4) Az egyéni vállalkozó - a kiegészítõ tevékenységet folytató (118/A.

§) és a tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - a (2)-(3) bekezdések

szerint meghatározott összeg után, de legfeljebb havi 99.000 forint (napi 3300

forint) jövedelem után köteles havonta a 103. § [(2)] (3) bekezdése szerint

egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot megfizetni."

"(7) A tevékenységét kezdõ egyéni vállalkozó - a kiegészítõ tevékenységet

folytató (118/A. §) kivételével - a járulékfizetési kötelezettség kezdetének

napjától az év december 31. napjáig havonta a 103. § (1)[-(2)] és (3)

bekezdésében meghatározott mértékû társadalombiztosítási, egészségbiztosítási

és nyugdíjjárulékot köteles fizetni a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ napján

érvényes minimálbér összege után."

"(10) d) [az (1) bekezdés e) pontjában említett mezõgazdasági õstermelõ,

kistermelõ az õstermelõi igazolvány átvétele napját követõen attól a naptól

kezdõdõen, amelytõl a mezõgazdasági õstermelésbõl származó bevétele meghaladja

a 100.000 forintot, az õstermelõi igazolvány visszaadása, jogerõs visszavonása

napjáig, a vállalkozói tevékenység gyakorlásától eltiltó bírósági határozat

jogerõre emelkedéséig] az (1) bekezdés e) pontjában említett személy a

tevékenység megkezdésétõl annak megszüntetéséig"

I n d o k o l á s

A javaslat a korábbi módosításokkal függ össze, és pontosításokat tartalmaz.

A törvényjavaslat 15. §-ának (2)-(4) és (7) bekezdése a következõk szerint

módosul:

"(2) A társas vállalkozás a 10. § (2) bekezdésben említett tagjának - a

kiegészítõ tevékenységet folytató tag (118/A. §) kivételével - a személyes

közremûködés alapján kiosztott adóköteles jövedelem [és a vállalkozás adózott

eredményébõl juttatott osztalék] után, de legalább a tárgyhónapot megelõzõ

hónap elsõ napján érvényes minimálbér után a 103. § (1) bekezdése szerinti

társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni. Ha a járulékfizetési

kötelezettség a naptári hónap teljes tartama alatt nem áll fenn, egy naptári

napra a minimálbér harmincad részét kell figyelembe venni."

"(3) [A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját a vállalkozás adózott eredményébõl

juttatott osztalék 10, illetõleg 20 százalékos személyi jövedelemadót viselõ

része.] A társas vállalkozás a tagjának a vállalkozás adóozott eredményébõl

juttatott osztalék 27 százalékos személyi jövedelemadót viselõ része után

köteles a 103. § (2) bekezdésében meghatározott hozzájárulást fizetni."

"(4) A társas vállalkozás tagja (10. § (2) bekezdés) - a kiegészítõ

tevékenységet folytató tag (118/A. §) kivételével - a (2) [-(3)] bekezdés

szerint megállapított társadalombiztosítási járulék alapjául szolgáló

jövedelem, legfeljebb azonban a napi 3300 forint naptári évre számított

összege után köteles a 103. § [(2)] (3) bekezdése szerinti egészségbiztosítási

és nyugdíjjárulékot fizetni."

"(7) Ha a társas vállalkozás tagjának biztosítása a naptári év teljes

tartama alatt nem áll fenn, a [(3)] (4) bekezdés szerinti járulékalap

legmagasabb összegének megállapításánál naptári naponként 3300 forintot kell

figyelembe venni."

I n d o k o l á s

Az egészségügyi hozzájárulás bevezetése miatt indokolt módosítani a társas

vállalkozók kötelezettségeinek szabályait.

A törvényjavaslat 16. §-ának (1) bekezdése a következõk szerint módosul és új

(2) bekezdéssel egészül ki.

"(1) A társadalombiztosítási tartozásra befizetett összeget elõször a

megérítendõ ellátásra, a járulékbírságra és mulasztási bírságra, rendbírságra,

a késedelmi pótlékra, a végrehajtási költségre, az eljárás költségére, ezt

követõen - jogszabályban meghatározott részarányban - a biztosítottat terhelõ

(a biztosítottól levont) egészségbiztosítási járulékra és nyugdíjjárulékra, a

társadalombiztosítási járulékra, a 103. § (2) bekezdésében említett

egészségügyi hozzájárulásra, a 103. § [(3)] (4) bekezdésében említett táppénz

hozzájárulásra, végül a baleseti járulékra kell elszámolni.

Az egyéni vállalkozó és a társas vállalkozás esetében a társadalombiztosítási

tartozásra befizetett összeget - az említett kiegyenlítési sorrend

alkalmazásával - elõbb a biztosítottat terhelõ egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulékra, a foglalkoztatott biztosítottak után fizetendõ

társadalombiztosítási járulékra, majd az egyéni vállalkozót vagy a társas

vállalkozás tagját terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékra, ezt

követõen az egyéni vállalkozót, illetõleg a társas vállalkozást terhelõ

társadalombiztosítási járulékra, a 103/D. § (3) bekezdésében, illetõleg a

103/E. § (3) bekezdésében említett egészségügyi hozzájárulásra, társas

vállalkozás esetén a 103. § [(3)] (4) bekezdésében említett hozzájárulásra,

végül a baleseti járulékra kell elszámolni."

(2) Az (1) bekezdés rendelkezéseitõl eltérõen a társadalombiztosítási

kifizetõhelyet mûködtetõ munkáltató esetében a kifizetett ellátás összegét

elõször a munkáltatót terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékra, ezt

követõen a biztosítottat terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékra, ezt

követõen a biztosítottat terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékra, majd

a munkáltatót terhelõ hozzájárulásokra, baleseti járulékra kell elszámolni.

I n d o k o l á s

E törvényjavaslat módosítását is az egészségügyi hozzájárulás bevezetése teszi

szükségessé.

A törvényjavaslat 19. §-a (1) és (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejüleg a 19.

§ alatti rendelkezés számozása (3) bekezdéssé változik.

"(1) A T. 118. § (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

(1) Kizárólag egészségügyi szolgáltatásra jogosult az, aki

a) az öregségi nyugdíjkorhatárt még nem érte el és rokkantsági

nyugdíjban, vagy hozzátartozói nyugellátásban részesül, továbbá baleseti

nyugellátásban vagy baleseti hozzátartozói nyugellátásban részesül,

b) táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben

részesül,

c) öregségi nyugdíjban, az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követõen

hozzátartozói nyugellátásban részesül,

d) elõnyugdíjban, korengedményes nyugdíjban, továbbá öregségi,

munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, növelt összegû öregségi,

munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, átmeneti járadékban, rendszeres

szociális járadékban, egészségkárosodási járadékban, rokkantsági járadékban,

e) nemzeti gondozási díjban (pótlékban), hadigonozotti ellátásban,

f) bányászati keresetkiegészítésben,

g) gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben,

h) Magyarországon nyilvántartásba vett egyháztól, felekezettõl

nyugdíjban,

i) rendszeres szociális segélyben, ápolási díjban, gyermeknevelési

támogatásban,

j) munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesül,

k) középfokú nevelési-oktatási, vagy felsõoktatási intézmény nappali

tagozatán tanulmányokat folytató magyar állampolgár,

l) a Magyar Alkotómûvészek Országos Egyesületének a tagja, továbbá a

szerzõi díjas tevékenységet folytató személy arra az idõtartamra, amelyre a

munkáltató a 103. § (2) bekezdése szerinti hozzájárulást fizeti.

m) Magyarországon nyilvántartásba vett egyháznál, felekezetnél egyházi

személy,

n) az a)-m) pontokban említettek eltartott hozzátartozói (T. 15. § (3)

bek.),

o) sorkatonai (polgári) szolgálatot teljesít,

p) a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkezõ kiskorú magyar

állampolgár,

r) személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális intézményben

elhelyezett személy (ide nem értve a külföldi állampolgárt),

s) fogva tartott (ideértve az õrizetbe vett, az elõzetesen

letartóztatott, az elzárásra utalt és a szabadságvesztés büntetést töltõ

személyt),

t) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi

III. törvény rendelkezései szerint szociálisan rászorultnak minõsül,

u) a 119. § (3) bekezdése szerint egészségbiztosítási járulék fizetésére

kötelezett személy.

(2) A kormányközi egyezmény hatálya alá tartozó külföldi állampolgár az

egyezményben foglaltak szerint jogosult egészségügyi ellátásra."

(2) "(1) A 118. § (1) bekezdése a)-b), a d)-i), és a k)-s) pontokban és a

(2) bekezdésben említett személyek egészségügyi szolgáltatásának költsége az

Egészségbiztosítási Alapot, az a)-c) pontban említett személyek után a 12,8

százalékos járulékfizetési kötelezettség a Nyugdíjbiztosítási Alapot, a j)

pontban említettek utáni járulékfizetési kötelezettség a Munkaerõpiaci Alapot,

a t) pontban említettek után a havi 4500 forint/fõ összegû járulékfizetés a

helyi önkormányzatot terheli, mely utóbbiak költségét a központi költségvetés

téríti meg.

(2) A Munkaerõpiaci Alap az (1) bekezdés szerinti járulékot a Magyar

Köztársaság éves költségvetésében meghatározott átalányösszegben.

(3) Az a személy, aki személyi igazolvánnyal rendelkezik, vagy azzal

jogszabály alapján rendelkeznie kellene és aki e törvény alapján

biztosítottnak vagy biztosított eltartott hozzátartozójának nem minõsül és

egészségügyi szolgáltatásra a 118. § (1) bekezdés a)-t) pontja szerint nem

jogosult, köteles havi 4500 forint összegû egészségbiztosítási járulékot

fizetni, a tárgyhónapot követõ hónap 10. napjáig a lakóhelye szerint illetékes

MEP-hez. A járulékfizetés esetén az eltartott hozzátartozója (T. 15. § (3)

bekezdés) is jogosult egészségügyi szolgáltatásra."

I n d o k o l á s

Az egészségügyi szolgáltatás társadalombiztosítási ellátásként való

fenntartása változatlanul indokolttá teszi a kizárólag egészségügyi

szolgáltatásra jogosultak körének újraszabályozása.

A törvényjavaslat 20. §-a a következõk szerint módosul:

[(1)] A T. 119/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép: [és a § kiegészül a következõ (2) bekezdéssel, ezzel egyidejûleg a

jelenlegi (2) bekezdés számozása (3) bekezdésre változik:]

"(1) A kiegészítõ tevékenységet folytató egyéni vállalkozó - a

tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - az e tevékenységébõl származó és

a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári évben elért adóköteles jövedelme,

[valamint a vállalkozói osztalékalap] után, átalányadó esetén az átalányadó

alapját képezõ jövedelem egytizenketted része - legfeljebb azonban évi

1.204.500 forint (havi 99.000 forint, napi 3300 forint) - után baleseti

járulékot köteles havonta fizetni.

[(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját a vállalkozói osztalékalap 10, illetõleg

20 százalékos személyi jövedelemadót viselõ része.]

[(2) A T. 119/A. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép, egyidejûleg a jelenlegi (3)-(5) bekezdés számozása (4)-(6) bekezdésre

változik:]

I n d o k o l á s

A javasolt módosítást az egészségügyi hozzájárulás bevezetése teszi

indokolttá.

A törvényjavaslat 21. §-a a következõk szerint módosul:

"119/B. § [(1)] A társas vállalkozás a kiegészítõ tevékenységet folytató

tagnak személyes közremûködése alapján kiosztott adóköteles jövedelem [és a

vállalkozás adózott eredményébõl juttatott osztalék] után 10 százalékos

mértékû baleseti járulékot köteles fizetni. A baleseti járulékot a tagsági

viszony megszûnését követõen kiosztott jövedelem után is meg kell fizetni.

[(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját a vállalkozás adózott eredményébõl

juttatott osztalék 10, illetõleg 20 százalékos személyi jövedelemadót viselõ

része.]"

I n d o k o l á s

A javasolt módosítást az egészségügyi hozzájárulás bevezetése teszi

indokolttá.

A törvényjavaslat 22. § (4)-(5) bekezdése a következõk szerint módosul, és

további (6)-(11) bekezdésekkel egészül ki:

[(4) Az (1) bekezdésben említett személlyel megállapodás csak annak

megkötését követõ hónap elsõ napjától kezdõdõ hatállyal az elsõ hónapra

esedékes járulék egyidejû befizetése mellett köthetõ. Ezt követõen a tárgyhavi

járulékot a következõ hónap 10. napjáig kell megfizetni. A befizetés

elmulasztása a megállapodás megszûnését vonja maga után.

(5) A megállapodásnak tartalmaznia kell a fizetendõ járulék alapját,

továbbá a nyilvántartásra, adatszolgáltatásra vonatkozó szabályokat. A

megállapodás alapján szerezhetõ szolgálati idõre egyebekben a IV. fejezet

rendelkezéseit kell alkalmazni.]

(4) A 11. § hatálya alá tartozó külföldi állampolgár a tartózkodási helye

szerint illetékes MEP-pel megállapodást köthet a saját, valamint a vele együtt

a Magyar Köztársaság területén tartózkodó házastársa és gyermeke egészségügyi

szolgáltatásának biztosítására.

(5) (4) bekezdésben említett külföldi állampolgár a megállapodást havi

7200 forint, házastársa és gyermeke után havi 3600 forint/fõ járulékfizetési

kötelezettség vállalása esetén kötheti meg a tartózkodási helye szerint

illetékes MEP-pel.

(6) A Magyar Köztársaság területén oktatási intézmény nappali tagozatán

tanulmányokat folytató külföldi állampolgár egészségügyi szolgáltatásra a

tartózkodási helye szerint illetékes MEP-pel havi 4000 forint

egészségbiztosítási járulék fizetésének vállalása esetén köthet megállapodást.

(7) A deviza jogszabályok szerint külföldinek minõsülõ magyar állampolgár

egészségügyi szolgáltatásra a magyarországi tartózkodási helye szerint

illetékes MEP-pel havi 10.000 forint összegû egészségbiztosítási járulék

fizetésének vállalása esetén köthet megállapodást.

(8) A (4) és a (6)-(7) bekezdés szerint megállapodást az állampolgár

javára, a fizetési kötelezettség vállalása esetén más személy, vagy szerv is

megkötheti.

(9) A megállapodásnak tartalmaznia kell a fizetendõ járulék alapját, vagy

összegét, továbbá a nyilvántartásra, adatszolgáltatásra vonatkozó szabályokat.

Egészségügyi szolgáltatásra kötött megállapodás esetén a jogosultságot, a

megállapodást kötõ egészségbiztosítási pénztár által kiállított igazolással,

illetõleg annak érvényesítésével kell igazolni. A részletes szabályokról külön

jogszabály rendelkezik.

(10) Az (1) bekezdésben, illetõleg a (4) és a (6)-(7) bekezdésben

említett személlyel, továbbá ezek javára megállapodás csak annak megkötését

követõ hónap elsõ napjától kezdõdõ hatállyal, az elsõ hónapra esedékes járulék

egyidejû befizetése mellett köthetõ. Ezt követõen az (5)-(7) bekezdés szerint

járulékokat havonta elõre, a tárgyhónapot közvetlenül megelõzõ hónap utolsó

napjáig, egyéb esetben a tárgyhavi járulékot a következõ hónap 10. napjáig

kell megfizetni. A befizetés elmulasztása a megállapodás megszûnését vonja

maga után. Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság a megállapodás

megszûnésének napjáig áll fenn.

(11) A megállapodás alapján megszerzett jogosultságra - ha a jogszabály

másként nem rendelkezik - a II. és IV. fejezet rendelkezései az irányadóak az

alábbi eltérésekkel:

a) az egészségügyi szolgáltatás - sürgõsségi ellátás kivételével - akkor

jár, ha az igénybevétel kezdõ napját közvetlenül megelõzõen legalább hat havi

járulékfizetés történt,

b) az eltartott hozzátartozóra a jogosultság nem terjed ki.

I n d o k o l á s

A külföldi állampolgárok által egészségügyi szolgáltatásra köthetõ

megállapodást korszerûsíteni kell. A korszerûsítés az ellátáshoz jobban

igazodó járulékfizetés elõírásával, továbbá a járulékfizetés idõtartamához

kötõdõ egészségügyi szolgáltatás elõírásával valósulna meg.

A törvényjavaslat 25. § (1) bekezdése a következõk szerint módosul, és új (5)

bekezdéssel egészül ki.

"(1) Ez a törvény 1997. január 1. napján lép hatályba, egyidejûleg a T.

[14. §-ának (3) bekezdése, a 16/A-D. §-ok, a] 19. §-ának (3) bekezdésébõl a "a

táppénzfolyósítás idejének meghosszabbítása esetén két" szövegrész, a 22. §

(6) bekezdése, [a 76. §-ának (2) bekezdésébõl a "baleseti egészségügyi

szolgáltatás" szövegrész, a 79/A. §-a,] a 80. § (4) bekezdésébõl az "illetõleg

az (5) bekezdésben" szövegrész [a 118. §-ának (1)-(2) bekezdése, a (3)

bekezdésébõl "és baleseti egészségügyi szolgáltatásra" szövegrész, továbbá a

119. §-ának (1)-(2) bekezdése, a 121/A. §-ból az "és szolgáltatásoknak

(támogatásoknak, térítéseknek)" szövegrész] hatályát veszti.

(5) Ahol jogszabály társadalombiztosítási járulékot említ azon - eltérõ

rendelkezés hiányában - e törvény hatálybalépésétõl kezdve az egészségügyi

hozzájárulást is érteni kell."

I n d o k o l á s

Az egészségügyi szolgáltatás változatlanul társadalombiztosítási ellátásként

történõ szabályozása indokolja a hatályba léptetõ rendelkezések módosítását.

A módosító indítvány elfogadása esetén az egészségügyi természetbeni ellátások

finanszírozásának változásával összefüggõ törvénymódosításokról szóló a T.

3214. számú törvényjavaslat, valamint az egészségügyi hozzájárulásról szóló T.

3213-as számú törvényjavaslat okafogyottá válik.

Budapest, 1996. október 28.

Dr.Kis Gyula sk.

MDF

Semjén Zsolt sk.

KDNP

Kiss József sk.

MSZP

Eleje Honlap