______________
Bizjelen\T3212kie.DOC
T/3212/75.. szám
Az Országgyûlés
Költségvetési és pénzügyi bizottságának Kulturális és sajtó bizottságának
Szociális és egészségügyi bizottságának
k i e g é s z í t õ a j á n l á s a
a Társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosításáról szóló
T/3212.. sz. törvényjavaslathoz
(Együtt kezelendõ a T/3212/54.. számú ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban:
Költségvetési bizottság), Kulturális és sajtó bizottsága, (a továbbiakban:
Kulturális bizottság), valamint a Szociális és egészségügyi bizottsága (a
továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta a Társadalombiztosításról szóló
1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.) módosításáról szóló, T/3212.. számon
beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3212/55..,T/56..,
/57., /.58.,T/59..,T/60..,T/61.., /62.,T/63..,T/64..,T/65..,T/66..,T/67..,T/68..,T/69..,
/70.,T/71..,T/72..,T/73..,T/74.. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Dr. Schiffer János és Lendvai Ildikó a T/3212/59., T/3212/60. és T/3212/61..
számon benyújtott,
Molnár Péter, Vitányi Iván és Lendvai Ildikó a T/3212/62, T/3212/63. és
T/3212/64.. számon benyújtott módosító javaslatait
VISSZAVONTA!
A Kulturális bizottság VISSZAVONTA a T/3212/52. számon benyújtott módosító
javaslatát (T/3212/54.. sz. ajánlás 22. pontja).
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Kis Gyula és képviselõtársai
T/3212/51/4.. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás 3. pontja) - a
törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében a T. 10. § (3) bekezdésének a következõ
d) ponttal történõ kiegészítését javasolja:
/A T. 10. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az (1) - (2) bekezdésben említett személyeken túl a biztosítás kiterjed/
"d) a szerzõi jogvédelem alá tartozó mû szerzõjére, elõadómûvészére, ha a
mûve, illetve ealõdása felhasználására szerzõdést kötött és ennek alapján
díjazásban részesül, kivéve, ha díjazása
da) nyilvánosságra hozott irodalmi, kulturális, tudományos és
ismeretterjesztõ mû, mûfordítás,
db) nyilvánosan tartott ismeretterjesztõ, kulturális vagy tudományos
elõadás, ha a díj kifizetõje költségvetési szerv egy intézmény, irodalmi,
kulturális vagy tudományos tevékenységet végzõ egyesület, közalapítvány,
amelynek fõtevékenysége a fent említett szerzõi jogi védelem alá tartozó mûvek
és elõadások felhasználása,
dc) irodalmi mû, színmû, zenés színmû, táncjáték vagy némajáték, zenemû
szöveggel, vagy anélkül,
dd) rádió vagy televiziójáték, filmalkotás,
de) képzõmûvészeti alkotás vagy azok terve, valamint azok restaurálása
(festészet, szobrászat, érmészet, képgrafika, alkalmazott grafika,
könyvmûvészet, videómûvészet, multimédia, látványtervezés, intermédia és
mûvészeti kommunikáció),
df) iparmûvészeti alkotás vagy azok terve, valamint azok restaurálása
(belsõépítészet és bútortervezés, textilmûvészet, öltözködéskultúra,
bõrmûvészet, kerámia, porcellánmûvészet, üvegmûvészeet, ötvösség, fémmûvesség,
színházi és film kosztüm- és díszlettervezés, látványtervezés, ipari
formatervezés, papírmûvészet, animáció, rajzfilm, alkalmazott grafika).
dg) fotómûvészeti alkotás
megjelenésébõl vagy elõadásából származik."
Indokolás: Lásd a T/3212/65/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 4. §-ában a T. 11/A. § b)
pontjának más megfogalmazását javasolja:
/A T. a következõ 11/A. §-sal egészül ki:/
/11/A. § E törvény alkalmazásánál/
"b) adóköteles jövedelem: az SZJA törvény szerint összevont adóalapba
tartozó, az önálló és nem önálló tevékenységbõl származó bevételnek, valamint
az egyéb jogcímen szerzett bevételnek azon része, amelyet az adóelõleg
számításánál jövedelemként kell figyelembe venni, továbbá az SZJA törvény 69.
§-a szerinti természetbeni juttatás adóalapként meghatározott értéke."
Indokolás: Lásd a T/3212/66/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. A Szociális bizottság a törvényjavaslatot a következõ új 5. §-sal
javasolja kiegészíteni, melynek (1) bekezdésében a T. 16/A. (1) és (6)
bekezdésének más megfogalmazását, a (3) bekezdés a)-d) ponttal történõ
kiegészítését, az új 5. § (2) bekezdésében a T. 16/C. § új (4) bekezdéssel
történõ kiegészítését javasolja (a javaslat elfogadása esetén a
törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"5. § (1) A T. 15. §-a 16/A. § (1) és (6) bekezdésének helyébe a
következõ rendelkezés lép, a (3) bekezdés a következõ ad) ponttal egészül ki:
"(1) A biztosított egészségügyi szolgáltatásra a biztosítás fennállása
alatt és annak megszûnését követõ 30 napon belül jogosult:
"(3) A biztosított az egészségügyi szolgáltatás keretében - az e
törvényben foglalt kivételekkel - térítés nélkül jogosult:
ad) az egészségügyi alapellátás keretében szervezett
1. iskolaegészségügyi orvosi ellátásra,
2. a védõnõi szolgálat által nyújtott gondozási tevékenységre, ennek
keretén belül
- a várandós és gyermekágyas anyák gondozására,
- a 0-6 éves korú gyermekek gondozására,
- tanköteles korú gyermekek gondozására,
- családgondozásra,"
"(6) A társadalombiztosítás a biztosítottnak az orvosilag indokolt
esetben és szükséges mértékben gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és az orvosi
rehabilitációs céllal rendelt gyógyfürdõellátás árához támogatást nyújt. A
gyógyászati céllal rendelt gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök árához
társadalombiztosítási támogatás akkor jár, ha azt az egészségügyi szolgáltatás
nyújtására finanszírozási szerzõdést kötött intézmény kijelölt orvosa, vagy a
gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásssal
való rendelésére az illetékes megyei (fõvárosi) egészségbiztosítási pénztárral
szerzõdést kötött orvos rendeli. Társadalombiztosítási támogatással rendelhetõ
gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök, rehabilitációs céllal rendelt
gyógyfürdõellátások körét és a támogatás mértékét (összegét) külön jogszabály
állapítja meg."
(2) A T. 16/C. § a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
(4) A magyar állampolgár biztosított indokolt külföldi gyógykezeléséhez a
társadalombiztosítási támogatás feltételeit és rendjét a Kormány rendeletben
szabályozza.""
Indokolás: Lásd a T/3212/66/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje
4. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésében a T. 44.
§ (1) bekezdése elsõ három mondata helyébe a következõ rendelkezések
felvételét javasolja:
/A T. 44. § (1) bekezdésének elsõ három mondata helyébe a következõ
szövegrész lép:/
""Az öregségi nyugdíj összegét 1988. január 1-jétõl a nyugdíj
megállapításának kezdõ napjáig elért keresetnek - 1987. december 31. utáni és
1997. január 1-je elõtti idõtartam alatt a fõfoglalkozás keretében elért
keresetnek - (az ezen idõszak alatt kifizetett év végi részesedésnek,
prémiumnak, jutalomnak) [-], jövedelemnek a havi átlaga alapján kell
megállapítani. Kereset alatt a kifizetés idõpontjában érvényes rendelkezések
szerinti nyugdíjjárulék-köteles keresetet, jövedelem alatt pedig a 103/D-E. §-
ok szerinti nyugdíjbiztosítási-, illetõleg nyugdíjjárulék-köteles jövedelmet
kell érteni. Ha a nyugdíjjárulékot jogszabályban meghatározott összeg után
kell fizetni, ez az összeg számít keresetnek. Az 1996. december 31-ét követõen
elért, nyugdíjjárulék-köteles keresetet, jövedelmet az e törvényben
meghatározott [103/B. § (2) bek., 103/D. § (2) és (4)-(5) bek., 103/E. § (2)
és (4)-(5) bek.] összeghatárig együttesen kell figyelembe venni. A nyugdíj
alapját képezõ kereseteket (jövedelmeket) a magánszemélyek jövedelemadójának -
kormányrendeletben meghatározottak szerint számított (képzett) - összegével
kell csökkenteni [kell].""
Indokolás: Lásd a T/3212/67.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. §-át új (2) bekezdéssel
javasolja kiegészíteni, melyben a T. 44. § (2) bekezdésének a módosítását
javasolja:
"(2) A T. 44. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A havi átlagkereset megállapítása elõtt a nyugdíjazást megelõzõ
második év elõtti naptári években elért keresetet a magánszemélyek
jövedelmadójának az adott naptári évre szóló és erre a keresetre képzett
összegével történõ csökkentés után, a nettó átlagkereset egyes években történõ
növekedését alapul véve - törvényben meghatározott mértékkel - a nyugdíjazást
megelõzõ második év kereseti szintjéhez kell igazítani."
Indokolás: Lásd a T/3212/68.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdésében a T. 44.
§ (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A T. 44. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""(3) A (2) bekezdésben foglaltak alapján [A]az 1988-ban elért keresetet
3,651-del, az 1989-ben elért keresetet 3,123-del, az 1990-ben elért keresetet
2,568-del, az 1991-ben elért keresetet 2,046-del, az 1992-ben elért keresetet
1,687-del, az 1993-ban elért keresetet 1,433-del, az 1994-ben elért keresetet
1,126-del kell szorozni, ha az ellátást 1996. december 31-ét követõ és 1998.
január 1-jét megelõzõ idõponttól kell megállapítani.""
Indokolás: Lásd a T/3212/69.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
7. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. §-át új (4) bekezdéssel
javasolja kiegészíteni, melyben a T. 44/A. § más megfogalmazását javasolja:
"(4) A T. 44/A. § helyébe a következõ szöveg lép:
Ha az öregségi nyugdíj alapját képezõ havi átlagkereset 30 000 forintnál
több:
a 30 001-35 000 forint közötti átlagkeresetrész kilencven százalékát,
a 35 001-45 000 forint közötti átlagkeresetrész nyolcvan százalékát,
a 40 001-45 000 forint közötti átlagkeresetrész hetven százalékát,
a 45 001-50 000 forint közötti átlagkeresetrész hatvan százalékát,
a 50 001-55 000 forint közötti átlagkeresetrész ötven százalékát,
a 55 001-60 000 forint közötti átlagkeresetrész negyven százalékát,
a 60 001-70 000 forint közötti átlagkeresetrész harminc százalékát,
a 70 001-80 000 forint közötti átlagkeresetrész húsz százalékát,
a 80 000 forint feletti átlagkeresetrész tíz százalékát
kell az öregségi nyugdíj megállapításánál figyelembe venni."
Indokolás: Lásd a T/3212/70.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem foglalt állást.
8. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. §-át új (4) bekezdéssel
javasolja kiegészíteni, melyben a T. 44/A. § más megfogalmazását javasolja:
"(4) A T. 44/A. § helyébe a következõ szöveg lép:
Ha az öregségi nyugdíj alapját képezõ havi átlagkereset 30 000 forintnál
több:
a 30 001-35 000 forint közötti átlagkeresetrész kilencven százalékát,
a 35 001-40 000 forint közötti átlagkeresetrész nyolcvan százalékát,
a 40 001-45 000 forint közötti átlagkeresetrész hetven százalékát,
a 45 001-50 000 forint közötti átlagkeresetrész hatvan százalékát,
a 50 001-60 000 forint közötti átlagkeresetrész ötven százalékát,
a 60 001-70 000 forint közötti átlagkeresetrész negyven százalékát,
a 70 001-80 000 forint közötti átlagkeresetrész harminc százalékát,
a 80 001-90 000 forint közötti átlagkeresetrész húsz százalékát,
a 90 000 forint feletti átlagkeresetrész tíz százalékát
kell az öregségi nyugdíj megállapításánál figyelembe venni."
Indokolás: Lásd a T/3212/71.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
9. Dr. Kiss József és Farkas Imre képviselõk - kapcsolódva Dr. Juhászné
Lévai Katalin, Veér Miklós és dr. Rozgonyi József képviselõk T/3212/44.. számú
módosító indítványához (T/3212/54.. számú ajánlás 12. pontja) - a
törvényjavaslat 8. §-ában a T. 54. § új (6) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
/A T. 54. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és az
alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(6) Ha a T. 10. §-a (1) bekezdésének a)-b) pontjaiban és a (3)
bekezdésben említett biztosítottnak - ide nem értve a Munka Törvénykönyve
értelmében teljes munkaidõben foglalkoztatottakat - a biztosítási
[kötelezettséggel járó] jogviszonya keretében elért nyugdíjjárulék-alapot
képezõ keresete (jövedelme) a külön jogszabályban meghatározott minimális
bérnél kevesebb, akkor a biztosítási idõnek is csak az arányos idõtartama
vehetõ figyelembe szolgálati idõként. [A szolgálati idõ és a biztosítási idõ
aránya azonos a nyugdíjjárulék-köteles kereset (jövedelem) és a mindenkor
érvényes minimálbér arányával].""
Indokolás: Lásd a T/3212/55.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 8. §-ában a T. 54. § új (6)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A T. 54. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és az
alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(6) Ha a 10. §-a (1) bekezdésének a)-b) pontjaiban és a (3) bekezdésben
említett biztosítottnak a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonya
keretében - ide nem értve a Munka Törvénykönyve értelmében teljes, illetõleg
az adott munkakörre irányadó, jogszabályban meghatározott munkaidõben
foglalkoztatottakat - elért nyugdíjjárulék-alapot képezõ keresete (jövedelme)
a külön jogszabályban meghatározott minimális bérnél kevesebb, akkor a
biztosítási idõnek is csak az arányos idõtartama vehetõ figyelembe szolgálati
idõként. Ebben az eseteben [A] a szolgálati idõ és a biztosítási idõ aránya
azonos a nyugdíjjárulék-köteles kereset (jövedelem) és a mindenkor érvényes
minimálbér arányával.""
Indokolás: Lásd a T/3212/72.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
11. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Juhászné Lévai Katalin és
képviselõtársai T/3212/44.. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás
12. pontja) - a törvényjavaslat 8. §-a felvezetõ szövegének módosítását,
valamint a 8. §-ban a T. 54. § új (7) bekezdéssel történõ kiegészítését
javasolja:
"A T. 54. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és az
alábbi (6) és (7) bekezdés[s]ekkel egészül ki:
"(7) A 10. § (3) bekezdésének d) pontjában említett esetben a szolgálati
idõ meghatározásának részletes szabályait a Kormány rendeletében határozza
meg."
Indokolás: Lásd a T/3212/65/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 9. §-ának felvezetõ szövegét,
valamint a 9. §-ban a T. 98. § (2) és (4) bekezdéseinek más megfogalmazását
javasolja:
"A T. 98. §[-a] (2) és (4) bekezdéseinek helyébe a következõ rendelkezés
lép:
["98. § A társadalombiztosítási ellátást szóban vagy írásban, egyes
ellátásokat csak írásban lehet igényelni. Az igényt visszamenõleg legfeljebb
hat hónapra lehet érvényesíteni."]
"(2) Az egészségügyi szolgáltatás igénybevételéhez a biztosított
bemutatja a Társadalombiztosítási Azonosító Jel-ét (a továbbiakban: TAJ szám)
igazoló okmányt és az igazolja az egészségügyi szolgáltatásra való
jogosultságát.
"(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a (2) bekezdésben említett
igazolás módját rendeletben szabályozza.""
Indokolás: Lásd a T/3212/66/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
13. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 9. §-át új (2)
bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a 9. §
jelenlegi szövege (1) bekezdés megjelölést kap):
"(2) A T. 107. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi
(2)-(3) bekezdésének számozása (3)-(4) bekezdésre változik:
"(2) A munkáltató, az egyéni vállalkozó, valamint a 119. § (2)
bekezdésében említett személy köteles megtéríteni az egészségügyi
szolgáltatásnak a szolgálató által igazolt költségét, amennyiben a 103. § (1)-
(2) bekezdésében említett egészségbiztosítási járulékot nem fizette meg. A
járuléktartozás teljes rendezésekor a megtérített költséggel a járulék összege
csökken."
Indokolás: Lásd a T/3212/74/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
14. Farkas Imre és Göndör István képviselõk - kapcsolódva a T/3212/49.
számú módosító indítványához (T/3212/54.. számú ajánlás 16. pontja) - a
törvényjavaslat 10. §-ában a T. 103. § (1) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
/A T. 103. §-a (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""(1) A társadalombiztosítás kiadásainak fedezetére a munkáltató,
valamint a 103/D. § (1) bekezdésében említett személy, továbbá a 103/C. §-ban
említett szerv [24,5] 24 százalékos mértékû nyugdíjbiztosítási és [3,5] 16
százalékos mértékû egészségbiztosítási járulékot (a továbbiakban együtt:
társadalombiztosítási járulék) köteles fizetni.""
Indokolás: Lásd a T/3212/58. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
15. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 11. §-ában a T. 103/A. §
(1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
/A T. 103/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""103/A. § (1) A munkáltató a 10. § (1) bekezdésének a)-b) és e)-f)
pontjában, továbbá a (3) bekezdésében említett biztosított részére a
biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony alapján adott (elszámolt)
adóköteles jövedelem, valamint az adózott eredménybõl juttatott osztalék,
továbbá a természetben nyújtott étkezés értékébõl, vagy a kizárólag
fogyasztásra kész étel vásárlására feljogosító ingyenes, vagy kedvezményes
utalván értékébõl a SZJA mentes rész után a 103. § (1) bekezdésében
meghatározott mértékû társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3212/74/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. Dr. Orosz István képviselõ - kapcsolódva Vitányi Iván és
képviselõtársai T/3212/43.. számú módosító indítványához (T/3212/54.. számú
ajánlás 23. pontja) - a törvényjavaslat 11. §-ában a T. 103/A. § (2)
bekezdését új 4. ponttal javasolja kiegészíteni:
/Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a
társadalombiztosítási járulék alapját:/
"4. a szerzõi jogvédelem alá esõ szerzõi alkotás, elõadómûvészeti
teljesítmény után kifizetett díj 50 %-a, ha a szerzõi- és elõadómûvészeti díj:
- nyilvánosságra hozott irodalmi, kulturális, tudományos és
ismeretterjesztõ mû, mûfordítás,
- nyilvánosan tartott ismeretterjesztõ, kulturális vagy tudományos
elõadás,
- zenemû, színmû, zenés színmû, táncjáték, vagy némajáték,
- rádió- vagy televizíójáték, filmalkotás,
- rajz, festés, szobrászat, metszés, kõ- stb. nyomás útján
meghatározott példányszámban elõállított alkotás vagy azok terve,
- iparmûvészeti alkotás vagy azok terve,
- jelmez- illetve díszletterv, látványterv,
- ipari tervezõmûvészeti alkotás terve,
- mûvészeti fénykép,
- restaurátor mûvészeti terv és dokumentáció
létrehozásából vagy elõadásából származik."
Indokolás: Lásd a T/3212/57.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
17. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 11. §-ában a T. 103/A. § (4)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A T. 103/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(4) Az egyéni vállalkozó és a jogi személyiséggel nem rendelkezõ
gazdasági társaság természetes személy tagja kérelmére a[z (5)] (3)
bekezdésben említett segítõ családtag után engedélyezni kell
a magasabb összegû - legfeljebb azonban havi 99.000 (napi 3300) forint alapján
- társadalombiztosítási járulék fizetését, ha a kérelem benyújtásakor a segítõ
családtag [nõ a 45., férfi az 50.] a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárnál
tíz évvel alacsonyabb életévét még nem töltötte be."
Indokolás: Lásd a T/3212/73.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
18. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Csehák Judit és
képviselõtársai T/3212/50/6. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás
24. pontja) - a törvényjavaslat 11. §-ában a T. 103/A. §-t új (7) bekezdéssel
javasolja kiegészítését javasolja:
/A T. 103/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"A T. 103/A. § (7) bekezdése
(7) A szerzõi jogvédelem alá esõ mû felhasználásáért a mû szerzõjének
díjat fizetõ - amennyiben a szerzõ e jogviszonya alapján nem tartozik a 10. §
(1) vagy (3) bekezdés a)-c) pontjainak hatálya alá - a szerzõi díj adóköteles
részének alapulvételével köteles a 103. § (1) bekezdése szerinti
nyugdíjbiztosítási járulékot megfizetni."
Indokolás: Lásd a T/3212/65/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
19. Dr. Orosz István képviselõ - kapcsolódva dr. Csehák Judit és
képviselõtársai T/3212/50/7.. számú módosító indítványához (T/3212/54.. számú
ajánlás 29. pontja) - a törvényjavaslat 12. §-ában a T. 103/B. § (6)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A T. 103/B. § helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(6) Az e törvény, vagy külön jogszabály, illetõleg államközi egyezmény
alapján öregségi nyugdíjban (ideértve a korengedményes nyugdíjban, az
elõnyugdíjban, a bányásznyugdíjban, az egyes mûvészeti tevékenységet folytatók
öregségi nyugdíjában, ideértve a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítványtól
öregségi nyugdíjban részesülõ személyt is, valamint a szolgálati nyugdíjban
részesülõ személyt), a rokkantsági és a baleseti rokkantsági nyugdíjban,
(ideértve a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítványtól rendszeres rokkantsági
segélyben részesülõ személyt is), továbbá a növelt összegû öregségi és
munkaképtelenségi járadékban részesülõ biztosítottnak a 103. § (2) bekezdése
szerinti egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot nem kell fizetnie. Mûvészeti
egyetemeken, egyetemek mûvészeti karán, szakán, fõiskolán és mûvészeti
szakközépiskolában közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott
mûvésztanárnak, kutatónak nyugdíjjárulékot csak akkor kell fizetnie, ha a
nyugdíjkorhatár eléréséig a törvényben elõírt szolgálati idõt megszerezheti. A
szolgálati idõ számítása szempontjából a közalkalmazotti, munkaviszonyban
szerzett és a 117/1992. (VII. 29.) Korm. számú rendelet szerint elismert
idõtartamok egymást kiegészítik."
Indokolás: Lásd a T/3212/56.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
20. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Csehák Judit és
képviselõtársai T/3212/50/7.. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás
29. pontja) - a törvényjavaslat 12. §-ában a T. 103/B. §-t új (9) bekezdéssel
javasolja kiegészíteni:
/A T. 103/B. § helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(9) A szerzõi jogvédelem alá esõ mû szerzõje - amennyiben e jogviszonya
alapján nem tartozik a 10. § (1) vagy (3) bekezdés a)-b) pontjainak hatálya
alá - a szerzõi díj adóköteles részének alapulvételével köteles a 103. § (2)
bekezdés szerinti nyugdíjjárulékot megfizetni."
Indokolás: Lásd a T/3212/65/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
21. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 14. §-ában a T. 103/D. §
(1) bekezdés e) pontjának, a (9) bekezdésnek, valamint a (10) bekezdés d)
pontjának az elhagyását, valamint a (2) bekezdés módosítását javasolja (a
javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen
változik):
/A T. 103/D. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""/E törvény alkalmazásában egyéni vállalkozó:/
[e) az SZJA törvény szerint mezõgazdasági õstermelést, illetve
kistermelést folytató természetes személy, ha SZJA fizetésére kötelezett.]
(2) Az egyéni vállalkozó - a kiegészítõ tevékenységet folytató (118/A.
§), valamint a tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - az e
tevékenységébõl származó és a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári évben
elért személyi jövedelemadó alapot képezõ jövedelme, továbbá a vállalkozói
osztalékalap [után], átalányadózó esetén az átalányadó alapját képezõ
jövedelem egytizenketted része, de legalább a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ
napján érvényes minimálbérnek megfelelõ összeg után köteles havonta a 103. §
(1) bekezdése szerinti társadalombiztosítási járulékot fizetni.
[(9) Az egyéni vállalkozónak a (4) bekezdésben említett százalékos
egészségbiztosítási járulék helyett 2,5 százalékot kell fizetni, ha a
táppénzt, terhességi-gyermekágyi segélyt nem kívánja igénybe venni. A lemondás
részletes szabályait a Kormány rendeletben állapítja meg.]
/(10) Az egyéni vállalkozó a társadalombiztosítási, egészségbiztosítási
és nyugdíjjárulékot/
[d) az (1) bekezdés e) pontjában említett mezõgazdasági õstermelõ,
kistermelõ az õstermelõi igazolvány átvétele napját követõen attól a naptól
kezdõdõen, amelytõl a mezõgazdasági õstermelésbõl származó bevétele meghaladja
a 100.000 forintot, az õstermelõi igazolvány visszaadása, jogerõs visszavonása
napjáig, a vállalkozói tevékenység gyakorlásától eltiltó bírósági határozat
jogerõre emelkedéséig]
köteles fizetni.""
Indokolás: Lásd a T/3212/74/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
22. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 15. §-ában a T. 103/E. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A T. 103/E. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(2) A társas vállalkozás a 10. § (2) bekezdésben említett tagjának - a
kiegészítõ tevékenységet folytató tag (118/A. §) kivételével - a személyes
közremûködés alapján kiosztott adóköteles jövedelem és a vállalkozás adózott
eredményébõl juttatott osztalék [után], de legalább a tárgyhónapot megelõzõ
hónap elsõ napján érvényes minimálbér után a 103. § (1) bekezdése szerinti
társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni. Ha a járulékfizetési
kötelezettség a naptári hónap teljes tartama alatt nem áll fenn, egy naptári
napra a minimálbér harmincad részét kell figyelembe venni."
Indokolás: Lásd a T/3212/66/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
23. A Szociális bizottság a törvényjavaslatot új 19. §-sal javasolja
kiegészíteni, melyben a T. 118. § módosítását javasolja, (a javaslat
elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen
változik):
"A T. 118. § helyébe a következõ rendelkezés lép:
(1) Kizárólag egészségügyi szolgáltatásra jogosult az, aki
a) az öregségi nyugdíjkorhatárt még nem érte el és rokkantsági
nyugdíjban, vagy hozzátartozói nyugellátásban részesül, továbbá baleseti
nyugellátásban vagy baleseti hozzátartozói nyugellátásban részesül,
b) táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben
részesül,
c) öregségi nyugdíjban, az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követõen
rokkantsági nyugdíjban, baleseti rokkantsági nyugdíjban, illetõleg
hozzátartozói nyugellátásban, baleseti hozzátartozói nyugellátásban részesül,
d) elõnyugdíjban, korengedményes nyugdíjban, továbbá öregségi,
munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, növelt összegû öregségi,
munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, átmeneti járadékban, rendszeres
szociális járadékban, egészségkárosodási járadékban, rokkantsági járadékban,
valamint a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítványtól öregségi nyugdíjban,
illetve rendszeres rokkantsági segélyben,"
e) nemzeti gondozási díjban (pótlékban), hadigondozotti ellátásban,
f) bányászati keresetkiegészítésben,
g) gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben,
h) Magyarországon nyilvántartásba vett egyháztól, felekezettõl
nyugdíjban,
i) rendszeres szociális segélyben, ápolási díjban, gyermeknevelési
támogatásban,
j) munkanélküliek jövedelempótló támogatásában
részesül,
k) középfokú nevelési-oktatási, vagy felsõoktatási intézmény nappali
tagozatán tanulmányokat folytató magyar állampolgár,
l) az a)-k) pontokban említettek eltartott hozzátartozói (T. 15. § (3)
bek.),
m) sorkatonai (polgári) szolgálatot teljesít,
n) a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkezõ kiskorú magyar
állampolgár,
o) személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális intézményben
elhelyezett személy (ide nem értve a külföldi állampolgárt),
p) fogva tartott (ideértve az õrizetbe vett, az elõzetesen
letartóztatott, az elzárásra utalt és a szabadságvesztés büntetést töltõ
személyt),
r) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi
III. törvény rendelkezései szerint szociálisan rászorultnak minõsül, és
egészségügyi szolgáltatásra jogosító igazolvánnyal rendelkezõ személy,
s) a 119. § (2) bekezdése szerint egészségbiztosítási járulék fizetésére
kötelezett személy.
(2) A kormányközi egyezmény hatálya alá tartozó külföldi állampolgár az
egyezményben foglaltak szerint jogosult egészségügyi ellátásra.
Indokolás: Lásd a T/3212/66/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
24. A Szociális bizottság a törvényjavaslatot új 20. §-sal javasolja
kiegészíteni, melyben a T. 119. § (1) és (2) bekezdéseinek más megfogalmazását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"A T. 119. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"20. § (1) A T. 118. § (1) bekezdése a)-r) pontokban és a (2) bekezdésben
említett személyek egészségügyi szolgáltatásának költsége az
Egészségbiztosítási Alapot terheli.
(2) Az a személy, aki személyi igazolvánnyal rendelkezik, vagy azzal
jogszabály alapján rendelkeznie kellene és, aki e törvény alapján
biztosítottnak vagy biztosított eltartott hozzátartozójának nem minõsül és
egészségügyi szolgáltatásra a 118. § (1) bekezdés a)-r) pontja szerint nem
jogosult, köteles havonta a munkából, tevékenységbõl származó adóköteles
jövedelem, de legalább a mindenkori minimális bér 11,5 százalékának megfelelõ
összegû egészségbiztosítási járulékot fizetni, a tárgyhónapot követõ hónap 10.
napjáig a lakóhelye szerint illetékes MEP-hez. A járulékfizetés esetén az
eltartott hozzátartozója (T. 15. § (3) bekezdés) is jogosult egészségügyi
szolgáltatásra.""
Indokolás: Lásd a T/3212/66/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
25. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 20. § (1) bekezdésében a T.
119/A. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A T. 119/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép, és
a § kiegészül a következõ (2) bekezdéssel, ezzel egyidejûleg a jelenlegi (2)
bekezdés számozása (3) bekezdésre változik:/
"(1) A kiegészítõ tevékenységet folytató egyéni vállalkozó - a
tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - az e tevékenységébõl származó és
a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári évben elért adóköteles jövedelme,
valamint a vállalkozói osztalékalap [után], átalányadó esetén az átalányadó
alapját képezõ jövedelem egytizenketted része - legfeljebb azonban évi
1.204.500 forint (havi 99.000 forint, napi 3300 forint) - után baleseti
járulékot köteles havonta fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3212/66/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
26. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 22. §-ában a T. 119/D. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
/A T. 119/D. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""119/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkezõ,
biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyban nem álló nagykorú [magyar
állampolgár] személy a lakóhelye szerint illetékes MEP-el szolgálati idõ
megszerzésére 35 százalékos mértékû nyugdíjbiztosítási járulék fizetésének
vállalása mellett megállapodást köthet."
Indokolás: Lásd a T/3212/66/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
27. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Kis Gyula és képviselõtársai
T/3212/51.. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás 71. pontja) - a
törvényjavaslat 25. §-át új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat
elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(3) A T. 10. § (3) bekezdés da)-db) pontjaiban említett nyílvánosságra
kerülés megvalósulásának meghatározására vonatkozó részletes szabályokat külön
jogszabály határozza meg."
Indokolás: Lásd a T/3212/65/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1996. november 1.
Dr. Kádár Béla s.k., Vitányi Iván s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke a Kulturális bizottság elnöke
Dr. Csehák Judit s.k.,
a Szociális bizottság elnöke