- 1 -

______________

Bizjelen\T3212kie.DOC

T/3212/75.. szám

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Kulturális és sajtó bizottságának

Szociális és egészségügyi bizottságának

k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

a Társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosításáról szóló

T/3212.. sz. törvényjavaslathoz

(Együtt kezelendõ a T/3212/54.. számú ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban:

Költségvetési bizottság), Kulturális és sajtó bizottsága, (a továbbiakban:

Kulturális bizottság), valamint a Szociális és egészségügyi bizottsága (a

továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta a Társadalombiztosításról szóló

1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.) módosításáról szóló, T/3212.. számon

beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3212/55..,T/56..,

/57., /.58.,T/59..,T/60..,T/61.., /62.,T/63..,T/64..,T/65..,T/66..,T/67..,T/68..,T/69..,

/70.,T/71..,T/72..,T/73..,T/74.. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.

Dr. Schiffer János és Lendvai Ildikó a T/3212/59., T/3212/60. és T/3212/61..

számon benyújtott,

Molnár Péter, Vitányi Iván és Lendvai Ildikó a T/3212/62, T/3212/63. és

T/3212/64.. számon benyújtott módosító javaslatait

VISSZAVONTA!

A Kulturális bizottság VISSZAVONTA a T/3212/52. számon benyújtott módosító

javaslatát (T/3212/54.. sz. ajánlás 22. pontja).

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Kis Gyula és képviselõtársai

T/3212/51/4.. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás 3. pontja) - a

törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében a T. 10. § (3) bekezdésének a következõ

d) ponttal történõ kiegészítését javasolja:

/A T. 10. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Az (1) - (2) bekezdésben említett személyeken túl a biztosítás kiterjed/

"d) a szerzõi jogvédelem alá tartozó mû szerzõjére, elõadómûvészére, ha a

mûve, illetve ealõdása felhasználására szerzõdést kötött és ennek alapján

díjazásban részesül, kivéve, ha díjazása

da) nyilvánosságra hozott irodalmi, kulturális, tudományos és

ismeretterjesztõ mû, mûfordítás,

db) nyilvánosan tartott ismeretterjesztõ, kulturális vagy tudományos

elõadás, ha a díj kifizetõje költségvetési szerv egy intézmény, irodalmi,

kulturális vagy tudományos tevékenységet végzõ egyesület, közalapítvány,

amelynek fõtevékenysége a fent említett szerzõi jogi védelem alá tartozó mûvek

és elõadások felhasználása,

dc) irodalmi mû, színmû, zenés színmû, táncjáték vagy némajáték, zenemû

szöveggel, vagy anélkül,

dd) rádió vagy televiziójáték, filmalkotás,

de) képzõmûvészeti alkotás vagy azok terve, valamint azok restaurálása

(festészet, szobrászat, érmészet, képgrafika, alkalmazott grafika,

könyvmûvészet, videómûvészet, multimédia, látványtervezés, intermédia és

mûvészeti kommunikáció),

df) iparmûvészeti alkotás vagy azok terve, valamint azok restaurálása

(belsõépítészet és bútortervezés, textilmûvészet, öltözködéskultúra,

bõrmûvészet, kerámia, porcellánmûvészet, üvegmûvészeet, ötvösség, fémmûvesség,

színházi és film kosztüm- és díszlettervezés, látványtervezés, ipari

formatervezés, papírmûvészet, animáció, rajzfilm, alkalmazott grafika).

dg) fotómûvészeti alkotás

megjelenésébõl vagy elõadásából származik."

Indokolás: Lásd a T/3212/65/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 4. §-ában a T. 11/A. § b)

pontjának más megfogalmazását javasolja:

/A T. a következõ 11/A. §-sal egészül ki:/

/11/A. § E törvény alkalmazásánál/

"b) adóköteles jövedelem: az SZJA törvény szerint összevont adóalapba

tartozó, az önálló és nem önálló tevékenységbõl származó bevételnek, valamint

az egyéb jogcímen szerzett bevételnek azon része, amelyet az adóelõleg

számításánál jövedelemként kell figyelembe venni, továbbá az SZJA törvény 69.

§-a szerinti természetbeni juttatás adóalapként meghatározott értéke."

Indokolás: Lásd a T/3212/66/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. A Szociális bizottság a törvényjavaslatot a következõ új 5. §-sal

javasolja kiegészíteni, melynek (1) bekezdésében a T. 16/A. (1) és (6)

bekezdésének más megfogalmazását, a (3) bekezdés a)-d) ponttal történõ

kiegészítését, az új 5. § (2) bekezdésében a T. 16/C. § új (4) bekezdéssel

történõ kiegészítését javasolja (a javaslat elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"5. § (1) A T. 15. §-a 16/A. § (1) és (6) bekezdésének helyébe a

következõ rendelkezés lép, a (3) bekezdés a következõ ad) ponttal egészül ki:

"(1) A biztosított egészségügyi szolgáltatásra a biztosítás fennállása

alatt és annak megszûnését követõ 30 napon belül jogosult:

"(3) A biztosított az egészségügyi szolgáltatás keretében - az e

törvényben foglalt kivételekkel - térítés nélkül jogosult:

ad) az egészségügyi alapellátás keretében szervezett

1. iskolaegészségügyi orvosi ellátásra,

2. a védõnõi szolgálat által nyújtott gondozási tevékenységre, ennek

keretén belül

- a várandós és gyermekágyas anyák gondozására,

- a 0-6 éves korú gyermekek gondozására,

- tanköteles korú gyermekek gondozására,

- családgondozásra,"

"(6) A társadalombiztosítás a biztosítottnak az orvosilag indokolt

esetben és szükséges mértékben gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és az orvosi

rehabilitációs céllal rendelt gyógyfürdõellátás árához támogatást nyújt. A

gyógyászati céllal rendelt gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök árához

társadalombiztosítási támogatás akkor jár, ha azt az egészségügyi szolgáltatás

nyújtására finanszírozási szerzõdést kötött intézmény kijelölt orvosa, vagy a

gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásssal

való rendelésére az illetékes megyei (fõvárosi) egészségbiztosítási pénztárral

szerzõdést kötött orvos rendeli. Társadalombiztosítási támogatással rendelhetõ

gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök, rehabilitációs céllal rendelt

gyógyfürdõellátások körét és a támogatás mértékét (összegét) külön jogszabály

állapítja meg."

(2) A T. 16/C. § a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

(4) A magyar állampolgár biztosított indokolt külföldi gyógykezeléséhez a

társadalombiztosítási támogatás feltételeit és rendjét a Kormány rendeletben

szabályozza.""

Indokolás: Lásd a T/3212/66/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje

4. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésében a T. 44.

§ (1) bekezdése elsõ három mondata helyébe a következõ rendelkezések

felvételét javasolja:

/A T. 44. § (1) bekezdésének elsõ három mondata helyébe a következõ

szövegrész lép:/

""Az öregségi nyugdíj összegét 1988. január 1-jétõl a nyugdíj

megállapításának kezdõ napjáig elért keresetnek - 1987. december 31. utáni és

1997. január 1-je elõtti idõtartam alatt a fõfoglalkozás keretében elért

keresetnek - (az ezen idõszak alatt kifizetett év végi részesedésnek,

prémiumnak, jutalomnak) [-], jövedelemnek a havi átlaga alapján kell

megállapítani. Kereset alatt a kifizetés idõpontjában érvényes rendelkezések

szerinti nyugdíjjárulék-köteles keresetet, jövedelem alatt pedig a 103/D-E. §-

ok szerinti nyugdíjbiztosítási-, illetõleg nyugdíjjárulék-köteles jövedelmet

kell érteni. Ha a nyugdíjjárulékot jogszabályban meghatározott összeg után

kell fizetni, ez az összeg számít keresetnek. Az 1996. december 31-ét követõen

elért, nyugdíjjárulék-köteles keresetet, jövedelmet az e törvényben

meghatározott [103/B. § (2) bek., 103/D. § (2) és (4)-(5) bek., 103/E. § (2)

és (4)-(5) bek.] összeghatárig együttesen kell figyelembe venni. A nyugdíj

alapját képezõ kereseteket (jövedelmeket) a magánszemélyek jövedelemadójának -

kormányrendeletben meghatározottak szerint számított (képzett) - összegével

kell csökkenteni [kell].""

Indokolás: Lásd a T/3212/67.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. §-át új (2) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni, melyben a T. 44. § (2) bekezdésének a módosítását

javasolja:

"(2) A T. 44. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A havi átlagkereset megállapítása elõtt a nyugdíjazást megelõzõ

második év elõtti naptári években elért keresetet a magánszemélyek

jövedelmadójának az adott naptári évre szóló és erre a keresetre képzett

összegével történõ csökkentés után, a nettó átlagkereset egyes években történõ

növekedését alapul véve - törvényben meghatározott mértékkel - a nyugdíjazást

megelõzõ második év kereseti szintjéhez kell igazítani."

Indokolás: Lásd a T/3212/68.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdésében a T. 44.

§ (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A T. 44. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(3) A (2) bekezdésben foglaltak alapján [A]az 1988-ban elért keresetet

3,651-del, az 1989-ben elért keresetet 3,123-del, az 1990-ben elért keresetet

2,568-del, az 1991-ben elért keresetet 2,046-del, az 1992-ben elért keresetet

1,687-del, az 1993-ban elért keresetet 1,433-del, az 1994-ben elért keresetet

1,126-del kell szorozni, ha az ellátást 1996. december 31-ét követõ és 1998.

január 1-jét megelõzõ idõponttól kell megállapítani.""

Indokolás: Lásd a T/3212/69.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

7. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. §-át új (4) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni, melyben a T. 44/A. § más megfogalmazását javasolja:

"(4) A T. 44/A. § helyébe a következõ szöveg lép:

Ha az öregségi nyugdíj alapját képezõ havi átlagkereset 30 000 forintnál

több:

a 30 001-35 000 forint közötti átlagkeresetrész kilencven százalékát,

a 35 001-45 000 forint közötti átlagkeresetrész nyolcvan százalékát,

a 40 001-45 000 forint közötti átlagkeresetrész hetven százalékát,

a 45 001-50 000 forint közötti átlagkeresetrész hatvan százalékát,

a 50 001-55 000 forint közötti átlagkeresetrész ötven százalékát,

a 55 001-60 000 forint közötti átlagkeresetrész negyven százalékát,

a 60 001-70 000 forint közötti átlagkeresetrész harminc százalékát,

a 70 001-80 000 forint közötti átlagkeresetrész húsz százalékát,

a 80 000 forint feletti átlagkeresetrész tíz százalékát

kell az öregségi nyugdíj megállapításánál figyelembe venni."

Indokolás: Lásd a T/3212/70.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem foglalt állást.

8. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. §-át új (4) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni, melyben a T. 44/A. § más megfogalmazását javasolja:

"(4) A T. 44/A. § helyébe a következõ szöveg lép:

Ha az öregségi nyugdíj alapját képezõ havi átlagkereset 30 000 forintnál

több:

a 30 001-35 000 forint közötti átlagkeresetrész kilencven százalékát,

a 35 001-40 000 forint közötti átlagkeresetrész nyolcvan százalékát,

a 40 001-45 000 forint közötti átlagkeresetrész hetven százalékát,

a 45 001-50 000 forint közötti átlagkeresetrész hatvan százalékát,

a 50 001-60 000 forint közötti átlagkeresetrész ötven százalékát,

a 60 001-70 000 forint közötti átlagkeresetrész negyven százalékát,

a 70 001-80 000 forint közötti átlagkeresetrész harminc százalékát,

a 80 001-90 000 forint közötti átlagkeresetrész húsz százalékát,

a 90 000 forint feletti átlagkeresetrész tíz százalékát

kell az öregségi nyugdíj megállapításánál figyelembe venni."

Indokolás: Lásd a T/3212/71.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. Dr. Kiss József és Farkas Imre képviselõk - kapcsolódva Dr. Juhászné

Lévai Katalin, Veér Miklós és dr. Rozgonyi József képviselõk T/3212/44.. számú

módosító indítványához (T/3212/54.. számú ajánlás 12. pontja) - a

törvényjavaslat 8. §-ában a T. 54. § új (6) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

/A T. 54. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és az

alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:/

"(6) Ha a T. 10. §-a (1) bekezdésének a)-b) pontjaiban és a (3)

bekezdésben említett biztosítottnak - ide nem értve a Munka Törvénykönyve

értelmében teljes munkaidõben foglalkoztatottakat - a biztosítási

[kötelezettséggel járó] jogviszonya keretében elért nyugdíjjárulék-alapot

képezõ keresete (jövedelme) a külön jogszabályban meghatározott minimális

bérnél kevesebb, akkor a biztosítási idõnek is csak az arányos idõtartama

vehetõ figyelembe szolgálati idõként. [A szolgálati idõ és a biztosítási idõ

aránya azonos a nyugdíjjárulék-köteles kereset (jövedelem) és a mindenkor

érvényes minimálbér arányával].""

Indokolás: Lásd a T/3212/55.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 8. §-ában a T. 54. § új (6)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A T. 54. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és az

alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:/

"(6) Ha a 10. §-a (1) bekezdésének a)-b) pontjaiban és a (3) bekezdésben

említett biztosítottnak a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonya

keretében - ide nem értve a Munka Törvénykönyve értelmében teljes, illetõleg

az adott munkakörre irányadó, jogszabályban meghatározott munkaidõben

foglalkoztatottakat - elért nyugdíjjárulék-alapot képezõ keresete (jövedelme)

a külön jogszabályban meghatározott minimális bérnél kevesebb, akkor a

biztosítási idõnek is csak az arányos idõtartama vehetõ figyelembe szolgálati

idõként. Ebben az eseteben [A] a szolgálati idõ és a biztosítási idõ aránya

azonos a nyugdíjjárulék-köteles kereset (jövedelem) és a mindenkor érvényes

minimálbér arányával.""

Indokolás: Lásd a T/3212/72.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Juhászné Lévai Katalin és

képviselõtársai T/3212/44.. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás

12. pontja) - a törvényjavaslat 8. §-a felvezetõ szövegének módosítását,

valamint a 8. §-ban a T. 54. § új (7) bekezdéssel történõ kiegészítését

javasolja:

"A T. 54. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és az

alábbi (6) és (7) bekezdés[s]ekkel egészül ki:

"(7) A 10. § (3) bekezdésének d) pontjában említett esetben a szolgálati

idõ meghatározásának részletes szabályait a Kormány rendeletében határozza

meg."

Indokolás: Lásd a T/3212/65/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 9. §-ának felvezetõ szövegét,

valamint a 9. §-ban a T. 98. § (2) és (4) bekezdéseinek más megfogalmazását

javasolja:

"A T. 98. §[-a] (2) és (4) bekezdéseinek helyébe a következõ rendelkezés

lép:

["98. § A társadalombiztosítási ellátást szóban vagy írásban, egyes

ellátásokat csak írásban lehet igényelni. Az igényt visszamenõleg legfeljebb

hat hónapra lehet érvényesíteni."]

"(2) Az egészségügyi szolgáltatás igénybevételéhez a biztosított

bemutatja a Társadalombiztosítási Azonosító Jel-ét (a továbbiakban: TAJ szám)

igazoló okmányt és az igazolja az egészségügyi szolgáltatásra való

jogosultságát.

"(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a (2) bekezdésben említett

igazolás módját rendeletben szabályozza.""

Indokolás: Lásd a T/3212/66/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 9. §-át új (2)

bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a 9. §

jelenlegi szövege (1) bekezdés megjelölést kap):

"(2) A T. 107. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi

(2)-(3) bekezdésének számozása (3)-(4) bekezdésre változik:

"(2) A munkáltató, az egyéni vállalkozó, valamint a 119. § (2)

bekezdésében említett személy köteles megtéríteni az egészségügyi

szolgáltatásnak a szolgálató által igazolt költségét, amennyiben a 103. § (1)-

(2) bekezdésében említett egészségbiztosítási járulékot nem fizette meg. A

járuléktartozás teljes rendezésekor a megtérített költséggel a járulék összege

csökken."

Indokolás: Lásd a T/3212/74/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Farkas Imre és Göndör István képviselõk - kapcsolódva a T/3212/49.

számú módosító indítványához (T/3212/54.. számú ajánlás 16. pontja) - a

törvényjavaslat 10. §-ában a T. 103. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

/A T. 103. §-a (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(1) A társadalombiztosítás kiadásainak fedezetére a munkáltató,

valamint a 103/D. § (1) bekezdésében említett személy, továbbá a 103/C. §-ban

említett szerv [24,5] 24 százalékos mértékû nyugdíjbiztosítási és [3,5] 16

százalékos mértékû egészségbiztosítási járulékot (a továbbiakban együtt:

társadalombiztosítási járulék) köteles fizetni.""

Indokolás: Lásd a T/3212/58. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 11. §-ában a T. 103/A. §

(1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/A T. 103/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""103/A. § (1) A munkáltató a 10. § (1) bekezdésének a)-b) és e)-f)

pontjában, továbbá a (3) bekezdésében említett biztosított részére a

biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony alapján adott (elszámolt)

adóköteles jövedelem, valamint az adózott eredménybõl juttatott osztalék,

továbbá a természetben nyújtott étkezés értékébõl, vagy a kizárólag

fogyasztásra kész étel vásárlására feljogosító ingyenes, vagy kedvezményes

utalván értékébõl a SZJA mentes rész után a 103. § (1) bekezdésében

meghatározott mértékû társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni."

Indokolás: Lásd a T/3212/74/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Dr. Orosz István képviselõ - kapcsolódva Vitányi Iván és

képviselõtársai T/3212/43.. számú módosító indítványához (T/3212/54.. számú

ajánlás 23. pontja) - a törvényjavaslat 11. §-ában a T. 103/A. § (2)

bekezdését új 4. ponttal javasolja kiegészíteni:

/Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem képezi a

társadalombiztosítási járulék alapját:/

"4. a szerzõi jogvédelem alá esõ szerzõi alkotás, elõadómûvészeti

teljesítmény után kifizetett díj 50 %-a, ha a szerzõi- és elõadómûvészeti díj:

- nyilvánosságra hozott irodalmi, kulturális, tudományos és

ismeretterjesztõ mû, mûfordítás,

- nyilvánosan tartott ismeretterjesztõ, kulturális vagy tudományos

elõadás,

- zenemû, színmû, zenés színmû, táncjáték, vagy némajáték,

- rádió- vagy televizíójáték, filmalkotás,

- rajz, festés, szobrászat, metszés, kõ- stb. nyomás útján

meghatározott példányszámban elõállított alkotás vagy azok terve,

- iparmûvészeti alkotás vagy azok terve,

- jelmez- illetve díszletterv, látványterv,

- ipari tervezõmûvészeti alkotás terve,

- mûvészeti fénykép,

- restaurátor mûvészeti terv és dokumentáció

létrehozásából vagy elõadásából származik."

Indokolás: Lásd a T/3212/57.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 11. §-ában a T. 103/A. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A T. 103/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(4) Az egyéni vállalkozó és a jogi személyiséggel nem rendelkezõ

gazdasági társaság természetes személy tagja kérelmére a[z (5)] (3)

bekezdésben említett segítõ családtag után engedélyezni kell

a magasabb összegû - legfeljebb azonban havi 99.000 (napi 3300) forint alapján

- társadalombiztosítási járulék fizetését, ha a kérelem benyújtásakor a segítõ

családtag [nõ a 45., férfi az 50.] a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárnál

tíz évvel alacsonyabb életévét még nem töltötte be."

Indokolás: Lásd a T/3212/73.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Csehák Judit és

képviselõtársai T/3212/50/6. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás

24. pontja) - a törvényjavaslat 11. §-ában a T. 103/A. §-t új (7) bekezdéssel

javasolja kiegészítését javasolja:

/A T. 103/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"A T. 103/A. § (7) bekezdése

(7) A szerzõi jogvédelem alá esõ mû felhasználásáért a mû szerzõjének

díjat fizetõ - amennyiben a szerzõ e jogviszonya alapján nem tartozik a 10. §

(1) vagy (3) bekezdés a)-c) pontjainak hatálya alá - a szerzõi díj adóköteles

részének alapulvételével köteles a 103. § (1) bekezdése szerinti

nyugdíjbiztosítási járulékot megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/3212/65/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Dr. Orosz István képviselõ - kapcsolódva dr. Csehák Judit és

képviselõtársai T/3212/50/7.. számú módosító indítványához (T/3212/54.. számú

ajánlás 29. pontja) - a törvényjavaslat 12. §-ában a T. 103/B. § (6)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A T. 103/B. § helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(6) Az e törvény, vagy külön jogszabály, illetõleg államközi egyezmény

alapján öregségi nyugdíjban (ideértve a korengedményes nyugdíjban, az

elõnyugdíjban, a bányásznyugdíjban, az egyes mûvészeti tevékenységet folytatók

öregségi nyugdíjában, ideértve a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítványtól

öregségi nyugdíjban részesülõ személyt is, valamint a szolgálati nyugdíjban

részesülõ személyt), a rokkantsági és a baleseti rokkantsági nyugdíjban,

(ideértve a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítványtól rendszeres rokkantsági

segélyben részesülõ személyt is), továbbá a növelt összegû öregségi és

munkaképtelenségi járadékban részesülõ biztosítottnak a 103. § (2) bekezdése

szerinti egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot nem kell fizetnie. Mûvészeti

egyetemeken, egyetemek mûvészeti karán, szakán, fõiskolán és mûvészeti

szakközépiskolában közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott

mûvésztanárnak, kutatónak nyugdíjjárulékot csak akkor kell fizetnie, ha a

nyugdíjkorhatár eléréséig a törvényben elõírt szolgálati idõt megszerezheti. A

szolgálati idõ számítása szempontjából a közalkalmazotti, munkaviszonyban

szerzett és a 117/1992. (VII. 29.) Korm. számú rendelet szerint elismert

idõtartamok egymást kiegészítik."

Indokolás: Lásd a T/3212/56.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Csehák Judit és

képviselõtársai T/3212/50/7.. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás

29. pontja) - a törvényjavaslat 12. §-ában a T. 103/B. §-t új (9) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni:

/A T. 103/B. § helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(9) A szerzõi jogvédelem alá esõ mû szerzõje - amennyiben e jogviszonya

alapján nem tartozik a 10. § (1) vagy (3) bekezdés a)-b) pontjainak hatálya

alá - a szerzõi díj adóköteles részének alapulvételével köteles a 103. § (2)

bekezdés szerinti nyugdíjjárulékot megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/3212/65/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 14. §-ában a T. 103/D. §

(1) bekezdés e) pontjának, a (9) bekezdésnek, valamint a (10) bekezdés d)

pontjának az elhagyását, valamint a (2) bekezdés módosítását javasolja (a

javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen

változik):

/A T. 103/D. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""/E törvény alkalmazásában egyéni vállalkozó:/

[e) az SZJA törvény szerint mezõgazdasági õstermelést, illetve

kistermelést folytató természetes személy, ha SZJA fizetésére kötelezett.]

(2) Az egyéni vállalkozó - a kiegészítõ tevékenységet folytató (118/A.

§), valamint a tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - az e

tevékenységébõl származó és a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári évben

elért személyi jövedelemadó alapot képezõ jövedelme, továbbá a vállalkozói

osztalékalap [után], átalányadózó esetén az átalányadó alapját képezõ

jövedelem egytizenketted része, de legalább a tárgyhónapot megelõzõ hónap elsõ

napján érvényes minimálbérnek megfelelõ összeg után köteles havonta a 103. §

(1) bekezdése szerinti társadalombiztosítási járulékot fizetni.

[(9) Az egyéni vállalkozónak a (4) bekezdésben említett százalékos

egészségbiztosítási járulék helyett 2,5 százalékot kell fizetni, ha a

táppénzt, terhességi-gyermekágyi segélyt nem kívánja igénybe venni. A lemondás

részletes szabályait a Kormány rendeletben állapítja meg.]

/(10) Az egyéni vállalkozó a társadalombiztosítási, egészségbiztosítási

és nyugdíjjárulékot/

[d) az (1) bekezdés e) pontjában említett mezõgazdasági õstermelõ,

kistermelõ az õstermelõi igazolvány átvétele napját követõen attól a naptól

kezdõdõen, amelytõl a mezõgazdasági õstermelésbõl származó bevétele meghaladja

a 100.000 forintot, az õstermelõi igazolvány visszaadása, jogerõs visszavonása

napjáig, a vállalkozói tevékenység gyakorlásától eltiltó bírósági határozat

jogerõre emelkedéséig]

köteles fizetni.""

Indokolás: Lásd a T/3212/74/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

22. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 15. §-ában a T. 103/E. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A T. 103/E. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(2) A társas vállalkozás a 10. § (2) bekezdésben említett tagjának - a

kiegészítõ tevékenységet folytató tag (118/A. §) kivételével - a személyes

közremûködés alapján kiosztott adóköteles jövedelem és a vállalkozás adózott

eredményébõl juttatott osztalék [után], de legalább a tárgyhónapot megelõzõ

hónap elsõ napján érvényes minimálbér után a 103. § (1) bekezdése szerinti

társadalombiztosítási járulékot köteles fizetni. Ha a járulékfizetési

kötelezettség a naptári hónap teljes tartama alatt nem áll fenn, egy naptári

napra a minimálbér harmincad részét kell figyelembe venni."

Indokolás: Lásd a T/3212/66/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

23. A Szociális bizottság a törvényjavaslatot új 19. §-sal javasolja

kiegészíteni, melyben a T. 118. § módosítását javasolja, (a javaslat

elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen

változik):

"A T. 118. § helyébe a következõ rendelkezés lép:

(1) Kizárólag egészségügyi szolgáltatásra jogosult az, aki

a) az öregségi nyugdíjkorhatárt még nem érte el és rokkantsági

nyugdíjban, vagy hozzátartozói nyugellátásban részesül, továbbá baleseti

nyugellátásban vagy baleseti hozzátartozói nyugellátásban részesül,

b) táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben

részesül,

c) öregségi nyugdíjban, az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követõen

rokkantsági nyugdíjban, baleseti rokkantsági nyugdíjban, illetõleg

hozzátartozói nyugellátásban, baleseti hozzátartozói nyugellátásban részesül,

d) elõnyugdíjban, korengedményes nyugdíjban, továbbá öregségi,

munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, növelt összegû öregségi,

munkaképtelenségi, özvegyi járadékban, átmeneti járadékban, rendszeres

szociális járadékban, egészségkárosodási járadékban, rokkantsági járadékban,

valamint a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítványtól öregségi nyugdíjban,

illetve rendszeres rokkantsági segélyben,"

e) nemzeti gondozási díjban (pótlékban), hadigondozotti ellátásban,

f) bányászati keresetkiegészítésben,

g) gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben,

h) Magyarországon nyilvántartásba vett egyháztól, felekezettõl

nyugdíjban,

i) rendszeres szociális segélyben, ápolási díjban, gyermeknevelési

támogatásban,

j) munkanélküliek jövedelempótló támogatásában

részesül,

k) középfokú nevelési-oktatási, vagy felsõoktatási intézmény nappali

tagozatán tanulmányokat folytató magyar állampolgár,

l) az a)-k) pontokban említettek eltartott hozzátartozói (T. 15. § (3)

bek.),

m) sorkatonai (polgári) szolgálatot teljesít,

n) a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkezõ kiskorú magyar

állampolgár,

o) személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális intézményben

elhelyezett személy (ide nem értve a külföldi állampolgárt),

p) fogva tartott (ideértve az õrizetbe vett, az elõzetesen

letartóztatott, az elzárásra utalt és a szabadságvesztés büntetést töltõ

személyt),

r) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi

III. törvény rendelkezései szerint szociálisan rászorultnak minõsül, és

egészségügyi szolgáltatásra jogosító igazolvánnyal rendelkezõ személy,

s) a 119. § (2) bekezdése szerint egészségbiztosítási járulék fizetésére

kötelezett személy.

(2) A kormányközi egyezmény hatálya alá tartozó külföldi állampolgár az

egyezményben foglaltak szerint jogosult egészségügyi ellátásra.

Indokolás: Lásd a T/3212/66/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. A Szociális bizottság a törvényjavaslatot új 20. §-sal javasolja

kiegészíteni, melyben a T. 119. § (1) és (2) bekezdéseinek más megfogalmazását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"A T. 119. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"20. § (1) A T. 118. § (1) bekezdése a)-r) pontokban és a (2) bekezdésben

említett személyek egészségügyi szolgáltatásának költsége az

Egészségbiztosítási Alapot terheli.

(2) Az a személy, aki személyi igazolvánnyal rendelkezik, vagy azzal

jogszabály alapján rendelkeznie kellene és, aki e törvény alapján

biztosítottnak vagy biztosított eltartott hozzátartozójának nem minõsül és

egészségügyi szolgáltatásra a 118. § (1) bekezdés a)-r) pontja szerint nem

jogosult, köteles havonta a munkából, tevékenységbõl származó adóköteles

jövedelem, de legalább a mindenkori minimális bér 11,5 százalékának megfelelõ

összegû egészségbiztosítási járulékot fizetni, a tárgyhónapot követõ hónap 10.

napjáig a lakóhelye szerint illetékes MEP-hez. A járulékfizetés esetén az

eltartott hozzátartozója (T. 15. § (3) bekezdés) is jogosult egészségügyi

szolgáltatásra.""

Indokolás: Lásd a T/3212/66/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 20. § (1) bekezdésében a T.

119/A. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A T. 119/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép, és

a § kiegészül a következõ (2) bekezdéssel, ezzel egyidejûleg a jelenlegi (2)

bekezdés számozása (3) bekezdésre változik:/

"(1) A kiegészítõ tevékenységet folytató egyéni vállalkozó - a

tevékenységet kezdõnek minõsülõ kivételével - az e tevékenységébõl származó és

a tárgyévet közvetlenül megelõzõ naptári évben elért adóköteles jövedelme,

valamint a vállalkozói osztalékalap [után], átalányadó esetén az átalányadó

alapját képezõ jövedelem egytizenketted része - legfeljebb azonban évi

1.204.500 forint (havi 99.000 forint, napi 3300 forint) - után baleseti

járulékot köteles havonta fizetni."

Indokolás: Lásd a T/3212/66/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 22. §-ában a T. 119/D. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A T. 119/D. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""119/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkezõ,

biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyban nem álló nagykorú [magyar

állampolgár] személy a lakóhelye szerint illetékes MEP-el szolgálati idõ

megszerzésére 35 százalékos mértékû nyugdíjbiztosítási járulék fizetésének

vállalása mellett megállapodást köthet."

Indokolás: Lásd a T/3212/66/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

27. A Kulturális bizottság - kapcsolódva dr. Kis Gyula és képviselõtársai

T/3212/51.. sz. módosító javaslatához (T/3212/54.. sz. ajánlás 71. pontja) - a

törvényjavaslat 25. §-át új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat

elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(3) A T. 10. § (3) bekezdés da)-db) pontjaiban említett nyílvánosságra

kerülés megvalósulásának meghatározására vonatkozó részletes szabályokat külön

jogszabály határozza meg."

Indokolás: Lásd a T/3212/65/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. november 1.

Dr. Kádár Béla s.k., Vitányi Iván s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke a Kulturális bizottság elnöke

Dr. Csehák Judit s.k.,

a Szociális bizottság elnöke

Eleje Honlap