______________
bizjelen\t3213res.DOC
T/3213/22.. szám
Az Országgyûlés
Költségvetési és pénzügyi bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának
a j á n l á s a
az egészségügyi hozzájárulásról szóló T/3213.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban:
Költségvetési bizottság), valamint Szociális és egészségügyi bizottsága (a
továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta az egészségügyi hozzájárulásról
szóló, T/3213.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz
benyújtott T/3213/3., T/4..,T/5.., T/6..,T/7.., T/8..,T/9..,T/10..,T/11..,T/12..,T/13..,
/14., /15.,T/16..,T/17.., /18., /19.,T/20..,T/21.. számú módosító javaslatokat.
Dr. Csehák Judit, Szabó sándorné, dr. Götzinger István, Béki Gabriella,
dr. Garai István, dr. Kiss József, dr. Szolnoki Andrea és dr. Szigeti György
T/3213/13. sz., valamint Dr. Gyõriványi Sándor T/3213/5. sz. módosító
javaslatukat VISSZAVONTÁK!
A Szociális bizottság elõadója dr. Csehák Judit országgyûlési
képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 1. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"1. § A[z egészségügyrõl] társadalombiztosításról szóló 1975. évi II.
törvényben (a továbbiakban: T.) meghatározott[, közvetlen térítés fizetése
nélkül, vagy részleges térítés ellenében igénybevehetõ egészségügyi ellátások,
támogatások] egészségügyi szolgálatás fedezeté[re]nek kiegészítésére,
illetõleg a T. 118. § (1) bekezdésének a)-r) pontjai szerint kizárólag
egészségügyi szolgáltatásra jogosultak ellátásának finanszírozására
egészségügyi hozzájárulást kell fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"2. § (1) A [munkáltató] T. 11/A. §-ának a) pontjában említett szerv,
illetõleg személy az általa munkavégzésre, közremûködésre, ügyellátásra, vagy
munkával elérhetõ eredmény létrehozására irányuló szerzõdés (megállapodás)
alapján foglalkoztatott, valamint a vele tagsági jogviszonyban álló személy -
ide nem értve az egyéni vállalkozót, továbbá a [társadalombiztosításról szóló
törvény (a továbbiakban:] T.[)] 11. §-ában említett [személyeket - részére
kifizetett, elszámolt társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme]
külföldi állampolgárokat - után [13 százalékos mértékû, de legalább havi 4500]
havi 1800 (napi 60) forint összegû egészségügyi hozzájárulást köteles
fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Tokár István képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"2. § (1) A munkáltató az általa munkavégzésre, közremûködésre,
ügyellátásra, vagy munkával elérhetõ eredmény létrehozására irányuló szerzõdés
(megállapodás) alapján foglalkoztatott személy - ide nem értve az egyéni
vállalkozót, továbbá a társadalombiztosításról szóló törvény (a továbbiakban:
T.) 11. §-ában említett személyeket - részére kifizetett, elszámolt
társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme után 13 százalékos
mértékû[, de legalább havi 4500 forint összegû] egészségügyi hozzájárulást
köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/15. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
4. Selmeczi Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"2. § (1) A munkáltató az általa munkavégzésre, közremûködésre,
ügyellátásra, vagy munkával elérhetõ eredmény létrehozására irányuló szerzõdés
(megállapodás) alapján foglalkoztatott személy - ide nem értve az egyéni
vállalkozót, továbbá a társadalombiztosításról szóló törvény (a továbbiakban:
T.) 11. §-ában említett személyeket - részére kifizetett, elszámolt
társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme után 13 százalékos
mértékû[, de legalább havi 4500 forint összegû egészségügyi] hozzájárulást
köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/18.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. Göndör István és Farkas Imre képviselõk a törvényjavaslat 2. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"2. § (1) A munkáltató az általa munkavégzésre, közremûködésre,
ügyellátásra, vagy munkával elérhetõ eredmény létrehozására irányuló szerzõdés
(megállapodás) alapján foglalkoztatott személy - ide nem értve az egyéni
vállalkozót, továbbá a társadalombiztosításról szóló törvény (a továbbiakban:
T.) 11. §-ában említett személyeket - részére kifizetett, elszámolt
társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme után 13 százalékos
mértékû, de legalább havi [4500] 3300 forint összegû egészségügyi
hozzájárulást köteles fizetni."
2. § (2) bek. mód. T/3213/16.
2. § (4) bek. mód. T/3213/16.
2. § (5) bek. mód. T/3213/16.
2. § (6) bek. mód. T/3213/16.
3. § mód. T/3213/16.
4. § (1) bek. mód. T/3213/16.
5. § (1) bek. mód. T/3213/16.
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 9., 15., 18., 21.,
23., 28. és 36. pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/3213/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"2. § (1) A munkáltató az általa munkavégzésre, közremûködésre,
ügyellátásra, vagy munkával elérhetõ eredmény létrehozására irányuló szerzõdés
(megállapodás) alapján foglalkoztatott személy - ide nem értve az egyéni
vállalkozót, továbbá a társadalombiztosításról szóló törvény (a továbbiakban:
T.) 11. §-ában említett személyeket - részére kifizetett, elszámolt
társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme után 13 százalékos
mértékû, de legalább havi 4500 forint összegû egészségügyi hozzájárulást
[köteles] fizet[ni]."
Indokolás: Lásd a T/3213/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális bizottság ülésén
nem ért egyet, a Költségvetési bizottság ülésén egyetért.
7. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(2) A[z] T. 103/D. § (1) bekezdése szerinti egyéni vállalkozó [a T.
103/D. § (2) és (4) bekezdésében meghatározott társadalombiztosítási
járulékalapot képezõ jövedelme, illetõleg a T. 119/A. §-ában meghatározott
baleseti járulékalapot képezõ jövedelme után 13 százalékos mértékû, de
legalábbi] havi [4500] 1800 (napi 60) forint összegû egészségügyi
hozzájárulást köteles fizetni, kivéve, ha a fizetési kötelezettség az (1)
bekezdés alapján fennáll."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
8. Selmeczi Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az egyéni vállalkozó a T. 103/D. § (2) és (4) bekezdésében
meghatározott társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme, illetõleg
a T. 119/A. §-ában meghatározott baleseti járulékalapot képezõ jövedelme után
13 százalékos mértékû[, de legalábbi havi 4500 forint összegû egészségügyi]
hozzájárulást köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/18.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
9. Göndör István és Farkas Imre képviselõk a törvényjavaslat 2. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(2) Az egyéni vállalkozó a T. 103/D. § (2) és (4) bekezdésében
meghatározott társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme, illetõleg
a T. 119/A. §-ában meghatározott baleseti járulékalapot képezõ jövedelme után
13 százalékos mértékû, de legalábbi havi [4500] 3300 forint összegû
egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az egyéni vállalkozó a T. 103/D. § (2) és (4) bekezdésében
meghatározott társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme, illetõleg
a T. 119/A. §-ában meghatározott baleseti járulékalapot képezõ jövedelme után
13 százalékos mértékû, de legalább[i] havi 4500 forint összegû egészségügyi
hozzájárulást [köteles] fizet[ni]."
Indokolás: Lásd a T/3213/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális bizottság ülésén
nem ért egyet, a Költségvetési bizottság ülésén egyetért.
11. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 2. § (3) bekezdésének a
következõ tartalmi és szerkezeti módosítását javasolja:
"(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem kell egészségügyi
hozzájárulást fizetni arra az idõtartamra, amely alatt a foglalkoztatott[nak
társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme nem volt, illetve az
egyéni vállalkozó társadalombiztosítási járulék, vagy baleseti járulék
fizetésére nem kötelezett.]
a) táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben,
gyermekgondozási díjban részesül,
b) gyermekgondozási segélyben, ápolási díjban, gyermeknevelési
támogatásban részesül, kivéve, ha az ellátás folyósítása alatt munkát végez,
c) három évesnél fiatalabb gyermek gondozása vagy tíz évesnél fiatalabb
beteg gyermek ápolása miatt engedélyezett fizetésnélküli szabadságon van,
d) sorkatonai (polgári) szolgálatot teljesít,
e) fogvatartott."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 2. § (3)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(3) Az (1)[-(2)] bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem kell egészségügyi
hozzájárulást fizetni arra az idõtartamra, amely alatt a foglalkoztatottnak
társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme nem volt, illetve az
egyéni vállalkozó társadalombiztosítási járulék, vagy baleseti járulék
fizetésére nem kötelezett."
Indokolás: Lásd a T/3213/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
13. Selmeczi Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 2. § (4) bekezdésének
az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek
számozása értelemszerûen változik):
"[(4) Ha az egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség nem áll fenn
a hónap teljes idõtartama alatt, a hozzájárulás legkisebb összege naptári
naponként 150 forint.]"
Indokolás: Lásd a T/3213/19.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
14. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 2. § (4) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(4) Ha az egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség nem áll fenn
a hónap teljes idõtartama alatt, a hozzájárulás legkisebb összege naptári
naponként [150] 60 forint."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. Göndör István és Farkas Imre képviselõk a törvényjavaslat 2. § (4)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(4) Ha az egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség nem áll fenn
a hónap teljes idõtartama alatt, a hozzájárulás legkisebb összege naptári
naponként [150] 110 forint."
Indokolás: Lásd a T/3213/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
16. Dr. Selmeczi Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 2. § (5)
bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"[(5) Ha az (1)-(2) bekezdésben elõírt 13 százalékos egészségügyi
hozzájárulás nem éri el a legkisebb összeget, azt ki kell egészíteni havi 4500
(napi 150) forintra.]"
Indokolás: Lásd a T/3213/19.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
17. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 2. § (5) bekezdésének más
megfogalmazását javasolja:
"(5) [Ha az (1)-(2) bekezdésben elõírt 13 százalékos egészségügyi
hozzájárulás nem éri el a legkisebb összeget, azt ki kell egészíteni havi 4500
(napi 150) forintra.] Az után a személy után, aki egyidejûleg az (1) bekezdés
hatálya alá tartozó több jogviszonyban áll, a legalább heti 36 órai
munkavégzéssel járó jogviszonyát meghaladó többi foglalkoztatása esetén nem
kell hozzájárulást fizetni. A heti 36 órai munkavégzéssel azonosan kell
elbírálni azt a jogviszonyt, amelyben a jövedelem eléri a mindenkori
minimálbért. A fizetés teljesítésének további részletes szabályait a Kormány
rendeletben állapítja meg."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
18. Göndör István és Farkas Imre képviselõk a törvényjavaslat 2. § (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(5) Ha az (1)-(2) bekezdésben elõírt 13 százalékos egészségügyi
hozzájárulás nem éri el a legkisebb összeget, azt ki kell egészíteni havi
[4500] 3300 (napi [150] 110) forintra."
Indokolás: Lásd a T/3213/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
19. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 2. § (6) bekezdésének az
elhagyását javasolja:
"[(6) Részmunkaidõs foglalkoztatás esetén az egészségügyi hozzájárulás
napi összegét idõarányosan kell megállapítani, de a napi összeg ez esetben is,
legalább naptári naponként 75 forint.]"
Indokolás: Lásd a T/3213/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
20. Selmeczi Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 2. § (6) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(6) Részmunkaidõs foglalkoztatás esetén az egészségügyi hozzájárulás
napi összegét idõarányosan kell megállapítani[, de a napi összeg ez esetben
is, legalább naptári naponként 75 forint]."
Indokolás: Lásd a T/3213/20.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
21. Göndör István és Farkas Imre képviselõk a törvényjavaslat 2. § (6)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(6) Részmunkaidõs foglalkoztatás esetén az egészségügyi hozzájárulás
napi összegét idõarányosan kell megállapítani, de a napi összeg ez esetben is,
legalább naptári naponként [75] 55 forint."
Indokolás: Lásd a T/3213/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
22. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 3. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"3. § A munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõ, valamint
az egészségügyi [ellátásokra érvényes közgyógyellátási] szolgáltatásra
jogosító igazolvánnyal rendelkezõ személy után a támogatást folyósító,
illetõleg az [közgyógyellátási] igazolványt kiállító települési önkormányzat
köteles havi [4.500] 1800 (napi [150] 60) forint összegû egészségügyi
hozzájárulást fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
23. Göndör István és Farkas Imre képviselõk a törvényjavaslat 3. §-ának
a következõ módosítását javasolják:
"3. § A munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõ, valamint
az egészségügyi ellátásokra érvényes közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezõ
személy után a támogatást folyósító, illetõleg a közgyógyellátási igazolványt
kiállító települési önkormányzat köteles havi [4.500] 3300 (napi [150] 110)
forint összegû egészségügyi hozzájárulást fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
24. Selmeczi Gabriella képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"3. § A munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõ, valamint
az egészségügyi ellátásokra érvényes közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezõ
személy után a támogatást folyósító, illetõleg a közgyógyellátási igazolványt
kiállító települési önkormányzat a munkanélküliek jövedelempótló támogatásának
13 százalékát köteles [havi 4.500 (napi 150) forint összegû] egészségügyi
hozzájárulásként fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/17.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
25. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának a
következõ módosítását javasolja:
"3. § A munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõ, valamint
az egészségügyi ellátásokra érvényes közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezõ
személy után a támogatást folyósító, illetõleg a közgyógyellátási igazolványt
kiállító települési önkormányzat [köteles] havi 4.500 (napi 150) forint
összegû egészségügyi hozzájárulást fizet[ni]."
Indokolás: Lásd a T/3213/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális bizottság ülésén
nem ért egyet, a Költségvetési bizottság ülésén egyetért.
26. Dióssy László képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ának a következõ
kiegészítését javasolja:
"(3) A munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõ, valamint az
egészségügyi ellátásokra érvényes közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezõ
személy után a támogatást folyósító, illetõleg a közgyógyellátási igazolványt
kiállító települési önkormányzat köteles havi 4.500 (napi 150) forint összegû
egészségügyi hozzájárulást fizetni, mely összeget az Országgyûlés biztosít az
önkormányzatok részére."
Indokolás: Lásd a T/3213/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
27. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"4. § (1) Az a személy, aki személyi igazolvánnyal rendelkezik, vagy
azzal jogszabály alapján rendelkeznie kellene és aki után a 2. § (1)
bekezdése, illetve a 3. § szerint egészségügyi hozzájárulást nem fizetnek és
nem minõsül egyéni vállalkozónak, havi [4500] 1800 (napi [150] 60) forint
összegû egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
28. Göndör István és Farkas Imre képviselõk a törvényjavaslat 4. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"4. § (1) Az a személy, aki személyi igazolvánnyal rendelkezik, vagy
azzal jogszabály alapján rendelkeznie kellene és aki után a 2. § (1)
bekezdése, illetve a 3. § szerint egészségügyi hozzájárulást nem fizetnek és
nem minõsül egyéni vállalkozónak, havi [4500] 3300 (napi [150] 110) forint
összegû egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni."
Indokolás: Lásd a T/3213/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
29. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"4. § (1) Az a személy, aki személyi igazolvánnyal rendelkezik, vagy
azzal jogszabály alapján rendelkeznie kellene és aki után a 2. § (1)
bekezdése, illetve a 3. § szerint egészségügyi hozzájárulást nem fizetnek és
nem minõsül egyéni vállalkozónak, havi 4500 (napi 150) forint összegû
egészségügyi hozzájárulást [köteles] fizet[ni]."
Indokolás: Lásd a T/3213/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális bizottság ülésén
nem ért egyet, a Költségvetési bizottság ülésén egyetért.
30. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 4. § (2) bekezdése a)
pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérõen nem kell egészségügyi
hozzájárulást fizetnie annak, aki/
"a) öregségi nyugdíjban (ideértve a korengedményes nyugdíjban, az
elõnyugdíjban, a bányásznyugdíjban, az egyes mûvészeti tevékenységet folytatók
öregségi nyugdíjában, a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítványától nyugdíjban,
rendszeres rokkantsági segélyben valamint a szolgálati nyugdíjban részesülõ
személyt), rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban, ideiglenes vagy
állandó özvegyi nyugdíjban, árvaellátásban, szülõi nyugdíjban (ideértve a
Magyar Alkotómûvészeti Közalapítványtól özvegyi, árva- vagy szülõi ellátásban
részesülõ személyt is),"
Indokolás: Lásd a T/3213/21/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
31. Dr. Szolnoki Andrea képviselõ a törvényjavaslat 4. § (3) bekezdése
c) és d) pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a
pontok jelölése értelemszerûen változik):
/Nem vonatkozik a hozzájárulás fizetési kötelezettség arra sem, aki/
"[c) a Magyar Alkotómûvészek Országos Egyesületének tagja,
d) a Magyarországon nyilvántartásba vett egyháznál, felekezetnél
tevékenykedõ egyházi személy,]"
Indokolás: Lásd a T/3213/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
32. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 4. § (3) bekezdése c), d), e)
és f) pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok
jelölése értelemszerûen változik):
/Nem vonatkozik a hozzájárulás fizetési kötelezettség arra sem, aki/
"[c) a Magyar Alkotómûvészek Országos Egyesületének tagja,
d) a Magyarországon nyilvántartásba vett egyháznál, felekezetnél
tevékenykedõ egyházi személy,
e) 1997. december 31-ig nem vonatkozik a hozzájárulás fizetési
kötelezettség arra sem, aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 54.-55. §-a alapján e
törvény hatálybalépését megelõzõ napon szociális rászorultság címén a
társadalombiztosítás keretében egészségügyi szolgáltatás igénybevételére
jogosult volt, kivéve ha a rászorultság megszûnését a települési önkormányzat
jegyzõje 1997. december 31. elõtt megállapítja.
f) a 2. § (1)-(2) bekezdésében, valamint az (1)-(2) bekezdésben és az
a)-e) pontokban felsorolt személyek eltartott hozzátartozója,]"
Indokolás: Lásd a T/3213/21/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
33. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § (3) bekezdése
h) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Nem vonatkozik a hozzájárulás fizetési kötelezettség arra sem, aki/
"h) személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális intézményben
elhelyezett személy ([ide nem értve] kivéve a külföldi állampolgárt),"
Indokolás: Lásd a T/3213/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
34. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. § (3) bekezdése
j) pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Nem vonatkozik a hozzájárulás fizetési kötelezettség arra sem, aki/
"j) fogvatartott (õrizetbe vett, elõzetesen letartóztatott, elzárásra
[utalt] ítélt, szabadságvesztés büntetést töltõ személy)."
Indokolás: Lásd a T/3213/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
35. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 5. §-ának az elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"[5. § (1) A T. 11. §-ában meghatározott külföldi állampolgár és
Magyarországon nevelési oktatási intézmény, vagy felsõoktatási intézmény
nappali tagozatán tanulmányokat folytató külföldi állampolgár az 1. §-ban
említett egészségügyi ellátásokra való jogosultság megszerzése érdekében
vállalhatja a havi 4500 (napi 150) forint összegû egészségügyi hozzájárulás
fizetését.
(2) Az (1) bekezdésben említett külföldi állampolgár az egészségügyi
hozzájárulás fizetését vállalhatja a Magyar Köztársaság területén tartózkodó
házastársa és gyermeke után is, annak egészségügyi ellátása érdekében.]"
6. § b) pont mód. T/3213/21/6..
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 37. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/3213/21/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
36. Göndör István és Farkas Imre képviselõk a törvényjavaslat 5. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"5. § (1) A T. 11. §-ában meghatározott külföldi állampolgár és
Magyarországon nevelési oktatási intézmény, vagy felsõoktatási intézmény
nappali tagozatán tanulmányokat folytató külföldi állampolgár az 1. §-ban
említett egészségügyi ellátásokra való jogosultság megszerzése érdekében
vállalhatja a havi [4500] 3300 (napi [150] 110) forint összegû egészségügyi
hozzájárulás fizetését."
Indokolás: Lásd a T/3213/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
37. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 6. § b) pontjának a következõ
módosítását javasolja:
/Az egészségügyi hozzájárulás bevallását és befizetését/
"b) a 4. § (1) bekezdésében [és az 5. §-ban] említett esetekben pedig a
kormányrendeletben elõírtak"
/szerint kell teljesíteni./
Indokolás: Lásd a T/3213/21/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
38. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 6. § b) pontjának
a következõ módosítását javasolja:
/Az egészségügyi hozzájárulás bevallását és befizetését/
"b) a 4. § (1) bekezdésében és az 5. §-ban említett esetekben [pedig] a
kiadásra kerülõ kormányrendeletben elõírtak"
/szerint kell teljesíteni./
Indokolás: Lásd a T/3213/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
39. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 7. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"7. § Az egészségügyi hozzájárulás [beszedésével,] behajtásával és
végrehajtásával kapcsolatos feladatokat az Egészségbiztosítási Önkormányzat
központi hivatali szerve és annak igazgatási szervei látják el."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
40. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 8. §-át a következõ új (2)-
(3) bekezdésekkel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §
jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik):
"(2) Az egészségügyi hozzájárulás bevallását és befizetését a
társadalombiztosítási szervek a járulék bevallásának és befizetésének
vizsgálatával együtt ellenõrzik.
(3) Az egészségügyi hozzájárulás befizetését a 2. § (1) bekezdésében és a
3. §-ban említett esetben a hozzájárulás fizetésére kötelezett, a 2. § (2)
bekezdésében és a 4. § (1) bekezdésében említett esetben az illetékes Megyei
(Fõvárosi) Egészségbiztosítási Pénztár évente egy alkalommal - az
egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék fizetésével együtt - igazolja."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
41. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 9. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"9. § [A 13 százalékos mértékû egészségügyi hozzájárulás
társadalombiztosítási tartozás esetén a kiegyenlítési sorrendben a
társadalombiztosítási járulékkal esik egy tekintet alá.] Az egészségügyi
hozzájárulás [legkisebb összegére történõ kiegészítés pedig] a kiegyenlítési
sorrendben a T. 105/C. § (1) bekezdésének alkalmazásánál a
társadalombiztosítási járulékot, a T. 105/C. § (2) bekezdésének alkalmazásánál
pedig a biztosítottat terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot követi."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
42. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 10. §-ának az elhagyását
javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"[10. § E törvény alkalmazásában:
a) munkáltató: a T. 11/A. §-ában felsorolt szerv, személy;
b) eltartott hozzátartozó: az eltartó háztartásában élõ kiskorú gyermek,
továbbá az a házastárs, vérszerinti-, örökbefogadó-, mostoha- és a
nevelõszülõ, akinek a jövedelme havonta nem éri el az öregségi nyugdíj
legkisebb összegét;
c) egyéni vállalkozó: a T. 103/D. § (1) bekezdésében említett személy.]"
Indokolás: Lásd a T/3213/21/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
43. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 13. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"13. § Az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV.
törvény 11. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) A képviselõ társadalombiztosítási jogállására a munkaviszonyban
állókra vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy a képviselõk
tiszteletdíja társadalombiztosítási járulék alapjául szolgáló jövedelem. Az
[illetmény után fizetendõ] egészségügyi hozzájárulás fizetésére az 1996. évi
.... törvényben foglaltakat kell alkalmazni. A járulék-, illetve hozzájárulás
fizetést, illetõleg elszámolást, valamint a nyilvántartást és
adatszolgáltatást az Országgyûlés Hivatalának az Országos Egészségbiztosítási
Pénztárral kötött megállapodásában kell rendezni.""
Indokolás: Lásd a T/3213/21/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
44. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 14. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"14. § Az állampolgári jogok országgyûlési biztosáról szóló 1993. évi
LIX. törvény 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Az országgyûlési biztos társadalombiztosítási jogállására a
munkaviszonyban állókra vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy
illetménye társadalombiztosítási- és nyugdíjjárulék alapjául szolgáló
jövedelem. Az [illetménye után fizetendõ] egészségügyi hozzájárulás fizetésére
az 1996. évi ... törvényben foglaltakat kell alkalmazni. A járulék-, illetve
hozzájárulás fizetést, továbbá az elszámolást, valamint a nyilvántartást és
adatszolgáltatást az Országgyûlési Biztos Hivatalának az Országos
Egészségbiztosítási Pénztárral kötött megállapodásában kell rendezni.""
Indokolás: Lásd a T/3213/21/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
45. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 15. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"15. § A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 32. §-
a (8) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(8) A Testület tagja társadalombiztosítási jogállására a munkaviszonyban
állókra vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy illetménye
társadalombiztosítási- és nyugdíjjárulék alapjául szolgáló jövedelem. Az
[illetménye után fizetendõ] egészségügyi hozzájárulás fizetésére az 1996. évi
... törvényben foglaltakat kell alkalmazni. A járulék-, illetve hozzájárulás
fizetést, továbbá az elszámolást, valamint a nyilvántartást és
adatszolgáltatást a Testület Irodájának az Országos Egészségbiztosítási
Pénztárral, valamint az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatósággal kötött
megállapodásában kell rendezni.""
Indokolás: Lásd a T/3213/21/13. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
46. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 16. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(2) A hozzájárulási kötelezettség[et] elsõ ízben az 1997. január [havi
jövedelmekre kell alkalmazni] hónapra áll fenn."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
47. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 16. § (3) bekezdésének más
megfogalmazását javasolja:
"(3) [Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az egészségügyi hozzájárulás
részletes szabályait rendeletben szabályozza.] A foglalkoztatás elõsegítésérõl
és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 58. § c) pontjában
meghatározott munkaadók - foglalkoztatáspolitikai érdekbõl, a munkaügyi
miniszter rendeletében meghatározott feltételek szerint - támogatásban
részesülhetnek a Munkaerõpiaci Alapból az általuk foglalkoztatott
munkavállalók utáni egészségügyi hozzájárulás megfizetéséhez. Felhatalmazást
kap a munkaügyi miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg a támogatás
részletes szabályait."
Indokolás: Lásd a T/3213/21/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1996. október 30.
Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke