- 1 -

______________

bizjelen\t3213kie.DOC

T/3213/34.. szám

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának

k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

az egészségügyi hozzájárulásról szóló T/3213.. sz. törvényjavaslathoz

(együtt kezelendõ a T/3213/22.. sz. ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban:

Költségvetési bizottság), valamint Szociális és egészségügyi bizottsága (a

továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta az egészségügyi hozzájárulásról

szóló, T/3213.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/3213/23., T/24..,T/25.., T/26..,T/27..,T/28..,T/29..,T/30..,T/31..,T/32..,

/33. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.

Dr. Kiss József képviselõ T/3213/27.., T/28.., T/29.. sz. módosító

javaslatait VISSZAVONTA! (Ezeket a kiegészítõ ajánlás nem tartalmazza.)

A Szociális bizottság elõadója dr. Csehák Judit országgyûlési

képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

Megjegyzés: Az Alkotmány- és igazságügyi bizottság az 1996. október 31-i

ülésén - az Elõterjesztõvel egyetértésben - úgy foglalt állást, hogy,

- a törvényjavaslat 12. §-ában lévõ, a kivándorlásról szóló 1989. évi XXIX.

törvény módosításáról szóló törvényhely, illetõleg az ehhez benyújtott

módosító javaslat(ok) elfogadásához az Alkotmány 58. § (3) bekezdése

értelmében,

- a törvényjavaslat 13. §-ában lévõ, az országgyûlési képviselõk

jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény módosításáról szóló törvényhely,

illetõleg az ehhez benyújtott módosító javaslat(ok) elfogadásához az

Alkotmány 20. § (6) bekezdése értelmében,

- a törvényjavaslat 14. §-ában lévõ, az állampolgári jogok országgyûlési

biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény módosításáról szóló törvényhely,

illetõleg az ehhez benyújtott módosító javaslat(ok) elfogadásához az

Alkotmány 32/B. § (7) bekezdése értelmében,

- a törvényjavaslat 15. §-ában lévõ, a rádiózásról és televíziózásról szóló

1996. évi I. törvény módosításáról szóló törvényhely, illetõleg az ehhez

benyújtott módosító javaslat(ok) elfogadásához az Alkotmány 61. § (4)

bekezdése értelmében,

továbbá az elõzõekben írtakra tekintettel

- a törvényjavaslat 16. § (1) bekezdésében lévõ, a hatálybaléptetõ

rendelkezés, illetõleg az ehhez benyújtott módosító javaslat(ok)

elfogadásához

a jelenlévõ országgyûlési képviselõk kétharmadának igenlõ szavazata

szükséges.

1. Farkas Imre és Göndör István képviselõk - kapcsolódva a T/3213/21/2.

sz. módosító javaslathoz - a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

"2. § (1) A [munkáltató] T. 11/A. §-ának a) pontjában említett szerv,

illetõleg személy az általa munkavégzésre, közremûködésre, ügyellátásra, vagy

munkával elérhetõ eredmény létrehozására irányuló szerzõdés (megállapodás)

alapján foglalkoztatott, valamint a vele tagsági jogviszonyban álló személy -

ide nem értve az egyéni vállalkozót, továbbá a [társadalombiztosításról szóló

törvény (a továbbiakban:] T.[)] 11. §-ában említett [személyeket - részére

kifizetett, elszámolt társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme]

külföldi állampolgárokat - után [13 százalékos mértékû, de legalább havi 4500]

havi 1200 (napi 40) forint összegû egészségügyi hozzájárulást köteles

fizetni."

Indokolás: Lásd a T/3213/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"2. § (1) A [munkáltató] T. 11/A. §-ának a) pontjában említett szerv,

illetõleg személy, az általa munkavégzésre, közremûködésre, ügyellátásra,

vagy munkával elérhetõ eredmény létrehozására irányuló szerzõdés

(megállapodás) alapján foglalkoztatott, valamint a vele tagsági jogviszonyban

álló személy [- ide nem értve az egyéni vállalkozót, továbbá a

társadalombiztosításról szóló törvény (a továbbiakban: T.) 11. §-ában említett

személyeket - részére kifizetett, elszámolt társadalombiztosítási

járulékalapot képezõ jövedelme] után [13 százalékos mértékû, de legalább] havi

[4500] 1800 (napi 60) forint összegû egészségügyi hozzájárulást köteles

fizetni, kivéve a T. 11. §-ában említett külföldi állampolgárokat."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg a kiegészítõ ajánlás 3.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/3213/32/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) Az [egyéni vállalkozó] (1) bekezdéstõl eltérõen a T. 103/D. § [(2)

és (4) bekezdésében meghatározott társadalombiztosítási járulékalapot képezõ

jövedelme, illetõleg a T. 119/A. §-ában meghatározott baleseti járulékalapot

képezõ jövedelme után 13 százalékos mértékû, de legalábbi] (1) bekezdése

szerinti egyéni vállalkozó havi [4500] 1800 (napi 60) forint összegû

egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni, kivéve, ha a fizetési

kötelezettség az (1) bekezdés alapján fennáll."

Indokolás: Lásd a T/3213/32/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Farkas Imre és Göndör István képviselõk - kapcsolódva a T/3213/21/2.

sz. módosító javaslathoz - a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

"2. § (1) A [munkáltató] T. 11/A. §-ának a) pontjában említett szerv,

illetõleg személy az általa munkavégzésre, közremûködésre, ügyellátásra, vagy

munkával elérhetõ eredmény létrehozására irányuló szerzõdés (megállapodás)

alapján foglalkoztatott, valamint a vele tagsági jogviszonyban álló személy -

ide nem értve az egyéni vállalkozót, továbbá a [társadalombiztosításról szóló

törvény (a továbbiakban:] T.[)] 11. §-ában említett [személyeket - részére

kifizetett, elszámolt társadalombiztosítási járulékalapot képezõ jövedelme]

külföldi állampolgárokat - után [13 százalékos mértékû, de legalább havi 4500]

havi 900 (napi 30) forint összegû egészségügyi hozzájárulást köteles fizetni."

Indokolás: Lásd a T/3213/24. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 2. § (4) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(4) Ha az egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség nem áll fenn

a hónap teljes idõtartama alatt, a hozzájárulás [legkisebb] összege naptári

naponként [150] 60 forint."

Indokolás: Lásd a T/3213/32/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 4. §-át a következõ új

(2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(2) A jövedelemmel, vagyonnal nem rendelkezõ közeli hozzátartozó (Ptk.

685. § b) pontja) - kivéve a kiskorú gyermeket - után az egészségügyi

hozzájárulást az eltartó(k) köteles(ek) megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/3213/33. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 4. § (3) bekezdése i)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Nem vonatkozik a hozzájárulás fizetési kötelezettség arra sem, aki/

"[i)] e) hajléktalan és [a] szociális rászorultságát a tartózkodási helye

szerint illetékes települési önkormányzat [jegyzõje] polgármestere

megállapította,"

Megjegyzés: A módosításra irányuló indítvány szövege: "a törvényjavaslat 4.

§-ának (3) bekezdése i) pontjának megjelölése e) pontra változik, szövege

pedig a következõk szerint módosul:"

Indokolás: Lásd a T/3213/32/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

8. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 9. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"9. § [A 13 százalékos mértékû egészségügyi hozzájárulás

társadalombiztosítási tartozás esetén a kiegyenlítési sorrendben a

társadalombiztosítási járulékkal esik egy tekintet alá.] Az egészségügyi

hozzájárulás [legkisebb összegére történõ kiegészítés pedig] a kiegyenlítési

sorrendben a T. 105/C. § (1) bekezdésének alkalmazásánál a

társadalombiztosítási járulékot, a T. 105/C. § (2) bekezdésének alkalmazásánál

pedig a biztosítottat terhelõ egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot [követi]

elõzi meg."

Indokolás: Lásd a T/3213/32/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Dr. Kiss József képviselõ - kapcsolódva a T/3213/21/11.. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 13. §-ának a következõ módosítását javasolja:

"13. § Az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV.

törvény 11. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A képviselõ társadalombiztosítási jogállására a munkaviszonyban

állókra vonatkozó szabályok az irányadók azzal, hogy a képviselõk

tiszteletdíja társadalombiztosítási járulék alapjául szolgáló jövedelem, és a

képviselõi megbízást heti 36 órát meghaladó foglalkoztatásnak kell tekinteni,

ha a képviselõnek máshol ilyen jogviszonya nincs. Az [illetmény után

fizetendõ] egészségügyi hozzájárulás fizetésére az 1996. évi .... törvényben

foglaltakat kell alkalmazni. A járulék-, illetve hozzájárulás fizetést,

illetõleg elszámolást, valamint a nyilvántartást és adatszolgáltatást az

Országgyûlés Hivatalának az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral kötött

megállapodásában kell rendezni.""

Indokolás: Lásd a T/3213/26.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Szociális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Dr. Kiss József képviselõ - kapcsolódva a T/3213/21/14. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 16. § (3) bekezdésének más megfogalmazását

javasolja:

"(3) [Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az egészségügyi hozzájárulás

részletes szabályait rendeletben szabályozza.] A csõdeljárásról, a

felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény 3. §

(1) bekezdésének a) pontjában meghatározott gazdálkodó szervezetek -

foglalkoztatáspolitikai érdekbõl a munkaügyi miniszter rendeletében

meghatározott feltételek szerint - támogatásban részesülhetnek a Munkaerõpiaci

Alapból az általuk foglalkoztatott munkavállalók utáni egészségügyi

hozzájárulás megfizetéséhez. Felhatalmazást kap a munkaügyi miniszter, hogy

rendeletben állapítsa meg a támogatás feltételeit, valamint annak részletes

szabályait."

Indokolás: Lásd a T/3213/25. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 16. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) A hozzájárulási kötelezettség[et] elsõ ízben [az] 1997. január [havi

jövedelmekre kell alkalmazni] hónapra áll fenn, és elsõ ízben 1997. február

hónapban kell befizetni."

Indokolás: Lásd a T/3213/32/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Jauernik István képviselõ - kapcsolódva a T/3213/21/14. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 16. §-át a következõ új (4) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek

számozása értelemszerûen változik):

"(4) A központi költségvetési szervek és intézményeik, valamint a helyi

önkormányzatok és intézményei 1997. évben a központi költségvetésbõl az

egészségügyi hozzájárulás miatti többlet-terheik megtérítésére támogatásra

jogosultak. A támogatás mértékét munkáltatónként havonta kell meghatározni,

figyelmen kívül kell hagyni a járulékalap kiszélesítése miatti többlet-

terheket. Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg a

támogatás részletes szabályait."

Indokolás: Lásd a T/3213/30.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Jauernik István képviselõ - kapcsolódva a T/3213/21/14. sz. módosító

javaslathoz - a törvényjavaslat 16. §-át a következõ új (4) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek

számozása értelemszerûen változik):

"(4) A központi költségvetési szervek, valamint a helyi önkormányzatok

1997. évi - az egészségügyi hozzájárulás bevezetésébõl adódó - többlet-

terheit, (kivéve a járulékalap kiszélesítése miatti terheket), a központi

költségvetés megtéríti. Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben

állapítsa meg a támogatás részletes szabályait."

Indokolás: Lásd a T/3213/31.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. november 1.

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke

Eleje Honlap