ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3214/7..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A T/3214.. számon beterjesztett "Az egészségügyi természetbeni ellátások

finanszírozásának változásával összefüggõ törvénymódosításokról" szóló

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslat

nyújtom be:

A törvénytervezet 1.§-ában módosítani tervezett 1972. évi II. törvény 25. §-a

az alábbiak szerint változik:

A (2) bekezdés e) pontjának ec) alpontja teljes egészében elmarad.

[ec) orvosi indikáció alapján - külön jogszabályban meghatározottak szerint -

mesterséges megtermékenyítésre legfeljebb három alkalommal,]

Indokolás

A mesterséges megtermékenyítésnek a társadalombiztosításba való befogadása

olyan területre is kiterjeszti a közösségi szolidaritást, amely vitatott és

megosztja a társadalmat. A társadalombiztosítás közmegegyezésen alapuló

felelõsségvállalás, amelynek révén az egyik állampolgár számíthat a többiek

segítségére. A fogamzás kérdésköre kényes, sok erkölcsi megfontolást felvetõ

terület. Az érintett szülõpáron kívüli személynek erre a területre való

belépése, a fogamzásba való tevõleges beavatkozása alapvetõ erkölcsi kérdés.

Megfontolásra ajánljuk, hogy a törvényhozás kövesse az erkölcsi biztonságot.

Az erkölcsileg biztosról a bizonytalanra való áttérés ugyanis többnyire súlyos

hátránnyal jár. A szekularizált társadalom nemegyszer károsodott amiatt, hogy

az Egyházak által képviselt - úgymond elavult - erkölcsi szemléletet nem

engedte a gyakorlatban érvényesülni.

Jócskán vannak azonban olyan érvek is, amelyek részben vagy egészben

függetlenek a fentiektõl. Az alábbiakban ezeket foglaljuk össze.

A társadalombiztosításnak jelenlegi átalakításában az egyik vezetõ szempont az

alapok pénzügyi egyensúlyának megteremtése. Az elhagyni javasolt pont az

elmúlt évek gyakorlata szerint igen aggályos, és többféleképpen értelmezhetõ.

A mesterséges megtermékenyítés fogalma magába foglalja az úgynevezett

inszeminációt, ugyanúgy, mint az in vitro fertilizációnak nevezett eljárást.

Olyan körülmények között, amikor életmentõ beavatkozásokat esetenként nem tud

a biztosító teljes áron megfizetni, amikor néhány helyen a kórházban fekvõ

betegek fájdalomcsillapítóval való ellátása is akadozik, a törvényhozónak

döntenie kell, mely ellátásokat fogad be a társadalombiztosítási keretekbe, és

melyeket nem. Az in vitro fertilizáció az általa felvetett erkölcsi problémák

miatt törvényi szabályozást kíván. Törvényes háttér nélkül ennek az eljárásnak

társadalombiztosítási támogatása nem engedhetõ meg. A törvényes keretek

hiányában az in vitro fertilizációt igénylõ nõk nem lehetnek biztosak az apa

személyét illetõleg sem. A módosító indítvány - legalább ideiglenesen -

leállítja az in vitro fertilizáció társadalombiztosítási támogatását.

Az egészségügy finanszírozásának társadalombiztosítási modellje célul tûzte ki

a különbözõ egészségügyi szolgáltatók közötti szektorsemlegességet. A

nemzetközi gyakorlat azonban ezen a téren számos korlátozást ismer, a hazai és

a non-profit cégek javára. Körültekintõ non-profit törvény hiányában

megfontolandó, hogy az egészségbiztosítási Alapnak szabad-e profit-

érdekeltségû intézményekkel szerzõdést kötni. Addig amíg általánosságban az

egészségügyben az ún. amortizációs költségeket a tulajdonosok viselik,

magántulajdonú és profitérdekeltségû cég a társadalombiztosítástól kapott

mûködési költségekbõl nem is tudja fenntartani magát. Nem fogadható el az a

korrupcó-veszélyes gyakorlat, hogy egy-egy ellátás esetében a

társadalombiztosítás ne csak a mûködési költséget, hanem az összes mûködési

költséget fedezze.

Ha figyelembe vesszük, hogy hosszú éveken keresztül a terhesség-

megszakításokat is közpénzekbõl finanszírozták (az egyéni hozzájárulás

jelképes volt) és hogy a terhesség-megszakítások kiemelt jelentõségûek a nõi

meddõség okainak sorában, könnyen belátható, hogy egyes állampolgárok állami

támogatást vettek igénybe egy egészségkárosító állapot létrehozása során és

ugyancsak közpénzekhez jutnak a károsodás következményeinek elkerülésekor.

Olyan társadalmi-gazdasági helyzetben, amikor az anyasági- és gyermek

ellátásokat anyagi okokból szûkíti a kormányzat, az arányos teherviselésnek ez

a megsértése nem fogadható el.

A Magzatvédelmi törvény már kimondta, hogy az élet a fogantatás pillanatától

fogva védendõ, nem engedhetõ meg tehát az sem, hogy mesterséges körülmények

között megfogant emberi életet elpusztítsanak. Törvényes szabályozás hiányában

az in vitro fertilizáció eljárása során erre sincs garancia.

A most elhagyni javasolt rendelkezés meghozatala idején is szûkítõ jellegû

volt. Nem járult hozzá, hogy a társadalombiztosítás háromnál több alkalommal

segítse anyagilag az in vitro fertilizációt. Az azóta kialakult gyakorlat

indokolja a módosító indítványban javasolt további szûkítést. A kérdésre a

törvényhozás vagy egy általános orvos-etikai kérdéseket tisztázó törvénynek,

vagy egy, a jelenleginél sokkal szélesebb témakört felölelõ magzatvédelmi

törvénynek a meghozatalakor térhet vissza.

Budapest, 1996.október 28.

Dr. Surján László Dr. Latorcai János

KDNP

Eleje Honlap