- 1 -

______________

bizjelen\T3214res.doc

T/3214/12..

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának

a j á n l á s a

az egészségügyi természetbeni ellátások finanszírozásának változásával

összefüggõ törvénymódosításokról szóló T/3214.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban:

Költségvetési bizottság) valamint a Szociális és egészségügyi bizottsága

(továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta az egészségügyi természetbeni

ellátások finanszírozásának változásával összefüggõ törvénymódosításokról

szóló, T/3214.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/3214/3-11. számú módosító javaslatokat.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

Dr. Götzinger István, dr. Csehák Judit, Szabó Sándorné, dr. Kiss József,

Béki Gabriella, dr. Szolnoki Andrea, dr. Garai István, dr. Szigeti György

képviselõk a T/3214/6. sz. valamint Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a

T/3214/3. sz. módosító javaslatát visszavonta.

A Szociális bizottság elõadója a részletes vitában: Dr. Csehák Judit képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 1-9. §-ainak az elhagyását

javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"[1. §

Az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény (a továbbiakban: Eü.tv.) 25. §-a

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"25. § (1) Az e törvényben szabályozott ellátások közül a járványügyi érdekbõl

elrendelt valamennyi egészségügyi tevékenység térítésmentes.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a Magyar Köztársaság területén élõ

magyar állampolgár (a továbbiakban: magyar állampolgár) közvetlen térítés

fizetése nélkül jogosult.

a) a betegségek megelõzését szolgáló orvosi és lélektani vizsgálat keretében,

külön jogszabályban foglaltak szerint:

aa) a felnõtt korosztály az életkornak és nemnek megfelelõ rizikófaktorok

által indukált betegségek megelõzése és korai felismerése céljából

szûrõvizsgálatra;

ab) a 18 éven aluli személyek életkoruknak megfelelõen: az anyagcsere, az

érzékszervek mûködésére, az értelmi képességre és az érzelmi állapotra

vonatkozó, valamint teljes fizikális szûrõvizsgálatra;

ac) a 18 éven aluli korosztály csoportos vagy egyéni szûrés keretében évente 2

alkalommal, a 18 éven felüli korosztály egyéni vizsgálat keretében évente 1

alkalommal fogorvosi vizsgálatra és sztomato-onkológiai szûrésre;

b) betegség esetén az egészségügyi alapellátás keretében:

ba) háziorvosi és házi gyermekorvosi alapellátásra;

bb) fogorvosi ellátás keretén belül

- sürgõsségi ellátásra,

- fogkõ-eltávolításra és ínyelváltozások kezelésére,

- fogsebészeti ellátásra,

- 18 éven aluliak megelõzõ ellátásra, teljes körû alap és szakellátásra,

valamint a fogtechnikai költségeknek és fogszabályozó készülékeknek a Kormány

rendeletében meghatározott támogatásra,

- a sorkatonai szolgálatot teljesítõ, az öregségi nyugellátásra jogosító

életkor és a közgyógyellátott személy fogorvosi alapellátásra, és a

rágóképesség helyreállítása érdekében meghatározott típusú fogpótlások

elkészítésének és ezek fogtechnikai költségeinek támogatására a Kormány

rendeletében meghatározottak szerint;

c) betegsége esetén járóbeteg szakellátásra;

d) kórházi (klinikai) ellátás keretén belül:

da) orvos elõírása szerinti gyógykezelésre, ideértve a szükséges mûtéteket is,

db) ápolásra,

dc) a gyógykezeléshez szükséges gyógyszerre, kötszerre, ideiglenes gyógyászati

segédeszközre,

dd) étkezésre, ideértve az orvos által rendelt diétát is,

de) a rendelkezésre álló, az ellátás szakmai követelményeinek megfelelõ

színvonalú (komfortfokozatú) férõhelyen történõ elhelyezésre, arra az

idõtartamra, amíg az elhelyezés orvosilag indokolt;

e) szülészeti ellátás keretén belül

ea) szülészeti ellátásra,

eb) orvosi indikáció alapján terhesség-megszakításra,

ec) orvosi indikáció alapján - külön jogszabályban meghatározottak szerint -

mesterséges megtermékenyítésre, legfeljebb 3 alkalommal,

f) az orvosi rehabilitáció keretén belül:

fa) orvosi vizsgálatra és kezelésre,

fb) az orvos által rendelet egyéb terápiára,

fc) szanatóriumi ellátásra,

fd) a d) pontban említett ellátásokra, ha a rehabilitációra fekvõbeteg-

intézményben kerül sor,

g) szenvedélybetegekkel foglalkozó - az illetékes orvosszakmai kollégiumok

által elismert - rehabilitációs ellátásra,

h) kórházi ápolást kiváltó otthoni szakápolásra,

i) mentõszállítás keretében:

ia) mentésre,

ib) külön jogszabályban foglalt feltételek esetén betegszállításra.

(3) A magyar állampolgárok részleges térítési díj megfizetése mellett

jogosultak

a) külön jogszabályban foglalt egyes fogorvosi ellátásokra,

b) egyes szanatóriumi ellátásokra,

c) tartós ápolásra, amennyiben a fekvõbeteg gyógyintézeti elhelyezésére nem

orvosi indikáció alapján kerül sor.

(4) A magyar állampolgár részére orvosilag indokolt esetben és szükséges

mértékben rendelt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz árához támogatás jár. A

gyógyászati céllal rendelet gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök árához

támogatás akkor jár, ha azt az egészségügyi szolgáltatás nyújtására

finanszírozási szerzõdést kötött intézmény kijelölt orvosa, vagy a gyógyszerek

gyógyászati segédeszközök támogatással való rendelésére az Egészségbiztosítási

Alap kezelõje (a továbbiakban: E. Alap kezelõje) illetékes szervével

szerzõdést kötött orvos rendeli. A támogatással rendelhetõ gyógyszerek,

illetõleg gyógyászati segédeszközök körét és a támogatás mértékét (összegét)

külön jogszabály állapítja meg.

(5) A (2) bekezdésben említett egészségügyi szolgáltatások - az egészségügyi

alapellátás kivételével -, továbbá a gyógyászati segédeszköz, a

gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény, a korai fejlesztést és gondozást,

a fejlesztõ felkészítést nyújtó intézmény és a rehabilitációs célú

szakszolgálat igénybevételével kapcsolatban felmerült utazási költséghez

támogatás jár. (A (2)-(5) bekezdésben felsorolt ellátások, támogatások,

térítések a továbbiakban együtt: egészségügyi szolgáltatások.)

(6) A magyar állampolgár a (2) bekezdésben foglalt ellátások az E. Alap

kezelõje illetékes szervével - külön jogszabályban meghatározottak szerint -

szerzõdésben álló, illetõleg finanszírozási megállapodás alapján együttmûködõ

egészségügyi szolgáltatásnál térítés nélkül veheti igénybe az alábbiak

szerint:

a) a háziorvosi és házi gyermekorvosi alapellátást, az általa választott,

területi ellátási kötelezettséggel rendelkezõ háziorvosnál, illetõleg

gyermekorvosnál azzal, ha a választott orvos nem az állandó tartózkodási helye

szerinti illetékes önkormányzat területén mûködik, az igénybevétellel

kapcsolatos többlet útiköltséget az E. Alap kezelõje nem téríti;

b) az egészségügyi szakellátás igénybevételére a magyar állampolgár -

amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - az alapellátás orvosának

beutalása alapján jogosult. A beutalás szakmai rendjétõl eltérõ

igénybevételbõl eredõ többletköltséget az E. Alap kezelõje nem téríti.

(7) A tartósan külföldön foglalkoztatott magyar állampolgár és a vele együtt

külföldön tartózkodó házastársa és gyermeke által indokoltan igénybe vett és

igazolt egészségügyi ellátásnak, továbbá a külföldön munkát vállalóként vagy

egyéb jogcímen külföldön tartózkodó magyar állampolgár sürgõs szükségbõl

felmerült egészségügyi ellátásának költségét az E. Alap kezelõje a belföldi

ellátás költségeinek megfelelõ összegben megtéríti.

(8) A (7) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a közszolgálati és közalkalmazotti

jogviszonyban álló, tartósan külföldön foglalkoztatott magyar állampolgár és a

vele együtt külföldön tartózkodó házastársa és gyermeke által indokoltan

igénybe vett egészségügyi ellátás külföldön felmerült és igazolt költségének

nyolcvanöt százalékát az E. Alap kezelõje téríti.

(9) A (7)-(8) bekezdés alkalmazásában tartósan külföldön foglalkoztatott az a

személy, akinek a külföldön történõ, elõre meghatározott idõtartamú

foglalkoztatása a három hónapot meghaladja."

2. §

Az Eü.tv. a következõ 25/A. §-al egészül ki:

"25/A. §

(1) A magyar állampolgárokra vonatkozó rendelkezések szerint vehetik igénybe

Magyarországon az egészségügyi szolgáltatásokat azok a külföldiek, akik

a) személyi igazolvánnyal rendelkeznek, vagy azzal jogszabály alapján

rendelkezniük kellene,

b) után az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény 2. § (1) bekezdésében

meghatározott munkáltató egészségügyi hozzájárulást fizet,

c) az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény 5. §-a alapján vállalják az

egészségügyi hozzájárulás megfizetését,

d) a társadalombiztosítási törvény alapján Magyarországon nyugellátásban

részesülnek,

e) az a)-b) és d) pontokban felsoroltak kiskorú gyermekei.

(2) A (1) bekezdésben nem említett külföldiek térítési díj megfizetése

ellenében vehetik igénybe az egészségügyi szolgáltatásokat, kivéve ha

nemzetközi egyezmény eltérõen rendelkezik.

3. §

Az Eü. tv. a következõ 25/B. §-al egészül ki:

"25/B. §

(1) Az egészségügyi szolgáltatás igénybevételekor a jogosult bemutatja a

Társadalombiztosítási Azonosító Jelet (a továbbiakban: TAJ szám) igazoló

hatósági igazolványt vagy hatósági bizonyítványt, illetõleg

Társadalombiztosítási Igazolványt. A 25/A. § (1) bekezdés c)-e) pontjaiban

felsorolt külföldiek jogosultságának igazolásra vonatkozó szabályokat a

Kormány rendeletben állapítja meg.]

[4. §

A társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV.

törvény (a továbbiakban: Öit.) 3. § (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat feladatai az Egészségbiztosítási

Alapból fedezett társadalombiztosítási és egészségügyi ellátásokra és

térítésekre terjednek ki."

5. §

Az Öit. 5. § elsõ mondatának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A biztosítási önkormányzat igazgatási feladatait, a biztosítási ágba tartozó

hatósági ügyintézést, továbbá jogszabály által a biztosítási önkormányzathoz

és szerveihez utalt egyéb igazgatási feladatokat a közgyûlés irányítása alatt

álló hivatali szervezet végzi."

6. §

Az Öit. 9. § (1) bekezdésének o) pontja a következõ szövegrésszel egészül ki:

"az egészségbiztosítási önkormányzat közgyûlése az irányítása alatt álló

igazgatási szervezetben megszervezi az általa kezelt alapból fedezett

egészségügyi ellátások finanszírozásával összefüggésben - külön jogszabályban

- meghatározott igazgatási feladatokat,"

7. §

Az Öit. 21. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/Az Országgyûlés a felügyeleti jogkörében/

"b) beszámoltatja a biztosítási önkormányzatot a biztosítási ág helyzetérõl, a

biztosítási ágba, illetõleg az általa kezelt alap felhasználásával összefüggõ

igazgatási feladatok ellátásról;"

8. §

Az Öit. 21. § (3) bekezdése helyébe a következõ szöveg lép:

"(3) Az Országgyûlés a biztosítási önkormányzat közgyûlésének feloszlatása

esetén az új közgyûlés megalakulásáig biztost nevez ki a biztosítási

önkormányzat közgyûlése és elnöksége által ellátott feladatok elvégzésére. Az

új közgyûlés elsõ ülését a biztos hívja össze."]

[9. §

A felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 116. §-a (2) bekezdésének

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az egészségügyi felsõoktatási intézmények az Egészségbiztosítási Alap

kezelõjével kötött finanszírozási szerzõdésben foglaltak szerint

a) egészségügyi szolgáltatást nyújtanak az ellátási területükhöz tartozók

számára;

b) ellátják a jogszabályokból és a passzív betegellátásból rájuk háruló

feladatokat."]"

Megjegyzés: A javaslat elfogadása esetén a 1. §, 4. § és a 9. §-okat

megelõzõ címek elhagyása is szükséges.

Indokolás: Lásd a T/3214/11. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Eü.tv.

25. § (2) bekezdése a/ pontja ac/ alpontjának a következõ módosítását

javasolja:

T/1.. § Az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény (a továbbiakban:

Eü.tv.) 25. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a Magyar Köztársaság területén élõ

magyar állampolgár (a továbbiakban: magyar állampolgár) közvetlen térítés

fizetése nélkül jogosult.

a) a betegségek megelõzését szolgáló orvosi és lélektani vizsgálat

keretében, külön jogszabályban foglaltak szerint:/

"ac) a 18 éven aluli korosztály csoportos vagy egyéni szûrés keretében

évente 2 alkalommal, a 18 éven felüli korosztály egyéni vizsgálat keretében

évente [1] 2 alkalommal fogorvosi vizsgálatra és sztomato-onkológiai

szûrésre;"

Indokolás: Lásd a T/3214/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Szociális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Dr. Surján László és dr. Latorcai János képviselõk a törvényjavaslat

1. §-ában az Eü.tv. 25. § (2) bekezdése e/ pontja ec/ alpontjának az

elhagyását javasolják:

1. § Az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény (a továbbiakban:

Eü.tv.) 25. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a Magyar Köztársaság területén élõ

magyar állampolgár (a továbbiakban: magyar állampolgár) közvetlen térítés

fizetése nélkül jogosult.

e) szülészeti ellátás keretén belül/

"[ec) orvosi indikáció alapján - külön jogszabályban meghatározottak

szerint - mesterséges megtermékenyítésre, legfeljebb 3 alkalommal,]"

Indokolás: Lásd a T/3214/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 10-13. §-ai helyébe a

következõket javasolja javasolja:

"[A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény (a továbbiakban: Szt.) 49. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"49. § (1) A szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapot

megõrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentésére,

és/vagy az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alóli mentesítésére

közgyógyellátási igazolvány (a továbbiakban: igazolvány) állítható ki.

(2) Az igazolvánnyal rendelkezõ személy

a) térítésmentesen jogosult egyes gyógyszerekre és gyógyászati

segédeszközökre, protetikai és fogszabályozó eszközökre, ideértve ez utóbbiak

javításának költségeit is, valamint a járóbeteg szakellátás keretében

gyógyfürdõben nyújtott fizioterápiás kezelésre (a továbbiakban együtt:

gyógyszer) és/vagy

b) mentesül az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól."

11. §

Az Szt. 50. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

(4) és (5) bekezdések számozása (5) és (6) bekezdésre módosul:

"(4) A települési önkormányzat polgármestere egészségügyi hozzájárulás

megfizetése alóli mentesítésre való jogosultságot állapít meg annak a

szociálisan rászorult személynek, akinek a saját havi jövedelme, valamint a

családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj

mindenkori legkisebb összegét."

12. §

Az Szt. 53. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az 50. § (4) bekezdése alapján kiállított igazolvány után a települési

önkormányzat havi 4.500 (napi 150) forint összegû egészségügyi hozzájárulást

köteles fizetni az önkormányzat székhelye szerint illetékes megyei (fõvárosi)

egészségbiztosítási pénztárnak.

13. §

Az Szt. 124. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A települési önkormányzat polgármestere által az 50. § (4) bekezdése

alapján az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól mentesített személy után

befizetett összegbõl havi 3.000 (napi 100) forint összeget a központi

költségvetés megtérít.]

10. § A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi

III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 54. §-a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"54. § (1) A települési önkormányzat polgármestere önkormányzati

hatáskörben a társadalombiztosítás egészségügyi szolgáltatásainak

igénybevételére jogosító igazolványt állít ki annak a szociálisan rászorult

személynek, aki a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény alapján

nem biztosított, nem minõsül a biztosított eltartott hozzátartozójának,

továbbá a T. 118. § (1) bekezdés a/-p/ pontjai alapján sem jogosult

egészségügyi ellátásra és aki a T. 119. § (2) bekezdésében elõírt járulékot

megfizetni nem képes.

(2) Az igazolvány kiállítása szempontjából szociálisan rászorultnak és a

járulék megfizetésére képtelennek kell tekinteni azt a személyt, akinek

családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj

mindenkori legkisebb összegét.

(3) Az igazolvány mentesít az 1996. évi ..... törvény 4. § (1)

bekezdésében elõírt egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól is.

(4) Az igazolvány érvényességi idõtartama legalább egy hónap, legfeljebb

egy év.

11. § A Szt. 55. §-a helyébe következõ rendelkezés lép:

"55. § (1) Az igazolvány másolatát meg kell küldeni az illetékes megyei

(fõvárosi) egészségbiztosítási pénztárnak. Az igazolványban fel kell tüntetni

a jogosult társadalombiztosítási azonosítási jelét (a továbbiakban: TAJ).

(2) A kiállított igazolványokról a települési önkormányzat jegyzõje

nyilvántartást vezet."

12. § A Szt. 123. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A központi költségvetés terhére kell biztosítani a gyermeknevelési

támogatásnak, valamint az 50. § (1) és (3) bekezdése alapján kiállított

közgyógyellátási igazolvány után fizetendõ térítésnek a fedezetét."

13. § A Szt. 124. § a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az Szt. 54. § alapján kiállított igazolvánnyal rendelkezõ személy

után a települési önkormányzat által külön törvény szerint fizetendõ

egészségügyi hozzájárulás összegébõl havi 1200, (napi 40) forint összeget a

központi költségvetés megtéríti.""

Indokolás: Lásd a T/3214/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Dr. Götzinger István, dr. Csehák Judit, Szabó Sándorné, dr. Kiss

József, Béki Gabriella, dr. Szolnoki Andrea, dr. Garai István, dr. Szigeti

György képviselõk a törvényjavaslat 10. §-nak az elhagyását javasolják (a

módosító javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

VISSZAVONVA! (A Szociális biz. ülésén)

6. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 10. §-ában az Szt.

49. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

T/10.. § A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi

III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 49. §-a helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"49. § (1) A szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapot

megõrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentésére,

és/vagy az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alóli mentesítésére

közgyógyellátási igazolványt (a továbbiakban: igazolvány) [állítható ki] kell

kiállítani."

Indokolás: Lásd a T/3214/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális biz. ülésén nem

ért egyet, a Költségvetési biz. ülésén egyetért.

7. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában az Szt.

50. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

VISSZAVONVA! (A Szociális biz. ülésén)

8. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 14. és 16. §-ának az

elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

"[14. §

"(1) A csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló

1991. évi IL. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 12. §-a (1) bekezdésének a)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/fizetési haladék/

"a) a csõdeljárás kezdõ idõpontjában fennálló és kezdõ idõpontja után

keletkezett követelésen alapuló munkabér és bérjellegû egyéb juttatások, az

ezeket terhelõ személyi jövedelemadó-elõleg, egészségbiztosítási és

nyugdíjjárulék, társadalombiztosítási járulék, baleseti járulék, egészségügyi

hozzájárulás, a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról

szóló törvény alapján fizetendõ járulék, végkielégítés, tartásdíj,

életjáradék, kártérítési járadék, bányászati kereset-kiegészítés, szakképzési

hozzájárulási kötelezettség, szakképzésben részt vevõ tanulóknak járó

juttatások és kedvezmények, továbbá a külön jogszabályban meghatározott

szolgáltatási kötelezettség alapján járó víz- és csatornadíj, illetve a

vagyonfelügyelõnek a 17. § (2) bekezdése alapján felszámított költségei,

továbbá"

/kifizetése alól nem mentesít./]

[16. §

A devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény 31. §-a (1) bekezdésének e) pontja

helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A devizabelföldinek - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - külföldön

vállalkozást alapítani, már meglévõ vállalkozásban részesedést szerezni, vagy

ilyen vállalkozásban tõkét emelnie, külföldön fiókot alapítania, bõvítenie

(továbbiakban: közvetlen vállalkozás szerzése) akkor lehet, ha)

"e) adó, vám, illeték vagy ezekkel kapcsolatos pótlék, egészségügyi

hozzájárulás, nyugdíj-, egészségbiztosítási vagy társadalombiztosítási járulék

fizetési tartozása nincs,"]"

Megjegyzés: A javaslat elfogadása esetén a 14. § és a 16. §-okat megelõzõ

címek elhagyása is szükséges.

A 15. §-t a módosító javaslat nem érintette.

Indokolás: Lásd a T/3214/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 19. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"[(1)] E törvény 1997. január 1-jén lép hatályba[, egyidejûleg a

fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló

1996. évi XLIII. törvény 179. §-ának (2) bekezdése, valamint a Szt. 54.-55. §-

ai hatályukat vesztik]."

Indokolás: Lásd a T/3214/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. október 30.

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke

Eleje Honlap