______________
bizjelen\T3214res.doc
Az Országgyûlés
Költségvetési és pénzügyi bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának
a j á n l á s a
az egészségügyi természetbeni ellátások finanszírozásának változásával
összefüggõ törvénymódosításokról szóló T/3214.. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban:
Költségvetési bizottság) valamint a Szociális és egészségügyi bizottsága
(továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta az egészségügyi természetbeni
ellátások finanszírozásának változásával összefüggõ törvénymódosításokról
szóló, T/3214.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz
benyújtott T/3214/3-11. számú módosító javaslatokat.
A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító
javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.
Dr. Götzinger István, dr. Csehák Judit, Szabó Sándorné, dr. Kiss József,
Béki Gabriella, dr. Szolnoki Andrea, dr. Garai István, dr. Szigeti György
képviselõk a T/3214/6. sz. valamint Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a
T/3214/3. sz. módosító javaslatát visszavonta.
A Szociális bizottság elõadója a részletes vitában: Dr. Csehák Judit képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 1-9. §-ainak az elhagyását
javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"[1. §
Az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény (a továbbiakban: Eü.tv.) 25. §-a
helyébe a következõ rendelkezés lép:
"25. § (1) Az e törvényben szabályozott ellátások közül a járványügyi érdekbõl
elrendelt valamennyi egészségügyi tevékenység térítésmentes.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a Magyar Köztársaság területén élõ
magyar állampolgár (a továbbiakban: magyar állampolgár) közvetlen térítés
fizetése nélkül jogosult.
a) a betegségek megelõzését szolgáló orvosi és lélektani vizsgálat keretében,
külön jogszabályban foglaltak szerint:
aa) a felnõtt korosztály az életkornak és nemnek megfelelõ rizikófaktorok
által indukált betegségek megelõzése és korai felismerése céljából
szûrõvizsgálatra;
ab) a 18 éven aluli személyek életkoruknak megfelelõen: az anyagcsere, az
érzékszervek mûködésére, az értelmi képességre és az érzelmi állapotra
vonatkozó, valamint teljes fizikális szûrõvizsgálatra;
ac) a 18 éven aluli korosztály csoportos vagy egyéni szûrés keretében évente 2
alkalommal, a 18 éven felüli korosztály egyéni vizsgálat keretében évente 1
alkalommal fogorvosi vizsgálatra és sztomato-onkológiai szûrésre;
b) betegség esetén az egészségügyi alapellátás keretében:
ba) háziorvosi és házi gyermekorvosi alapellátásra;
bb) fogorvosi ellátás keretén belül
- sürgõsségi ellátásra,
- fogkõ-eltávolításra és ínyelváltozások kezelésére,
- fogsebészeti ellátásra,
- 18 éven aluliak megelõzõ ellátásra, teljes körû alap és szakellátásra,
valamint a fogtechnikai költségeknek és fogszabályozó készülékeknek a Kormány
rendeletében meghatározott támogatásra,
- a sorkatonai szolgálatot teljesítõ, az öregségi nyugellátásra jogosító
életkor és a közgyógyellátott személy fogorvosi alapellátásra, és a
rágóképesség helyreállítása érdekében meghatározott típusú fogpótlások
elkészítésének és ezek fogtechnikai költségeinek támogatására a Kormány
rendeletében meghatározottak szerint;
c) betegsége esetén járóbeteg szakellátásra;
d) kórházi (klinikai) ellátás keretén belül:
da) orvos elõírása szerinti gyógykezelésre, ideértve a szükséges mûtéteket is,
db) ápolásra,
dc) a gyógykezeléshez szükséges gyógyszerre, kötszerre, ideiglenes gyógyászati
segédeszközre,
dd) étkezésre, ideértve az orvos által rendelt diétát is,
de) a rendelkezésre álló, az ellátás szakmai követelményeinek megfelelõ
színvonalú (komfortfokozatú) férõhelyen történõ elhelyezésre, arra az
idõtartamra, amíg az elhelyezés orvosilag indokolt;
e) szülészeti ellátás keretén belül
ea) szülészeti ellátásra,
eb) orvosi indikáció alapján terhesség-megszakításra,
ec) orvosi indikáció alapján - külön jogszabályban meghatározottak szerint -
mesterséges megtermékenyítésre, legfeljebb 3 alkalommal,
f) az orvosi rehabilitáció keretén belül:
fa) orvosi vizsgálatra és kezelésre,
fb) az orvos által rendelet egyéb terápiára,
fc) szanatóriumi ellátásra,
fd) a d) pontban említett ellátásokra, ha a rehabilitációra fekvõbeteg-
intézményben kerül sor,
g) szenvedélybetegekkel foglalkozó - az illetékes orvosszakmai kollégiumok
által elismert - rehabilitációs ellátásra,
h) kórházi ápolást kiváltó otthoni szakápolásra,
i) mentõszállítás keretében:
ia) mentésre,
ib) külön jogszabályban foglalt feltételek esetén betegszállításra.
(3) A magyar állampolgárok részleges térítési díj megfizetése mellett
jogosultak
a) külön jogszabályban foglalt egyes fogorvosi ellátásokra,
b) egyes szanatóriumi ellátásokra,
c) tartós ápolásra, amennyiben a fekvõbeteg gyógyintézeti elhelyezésére nem
orvosi indikáció alapján kerül sor.
(4) A magyar állampolgár részére orvosilag indokolt esetben és szükséges
mértékben rendelt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz árához támogatás jár. A
gyógyászati céllal rendelet gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök árához
támogatás akkor jár, ha azt az egészségügyi szolgáltatás nyújtására
finanszírozási szerzõdést kötött intézmény kijelölt orvosa, vagy a gyógyszerek
gyógyászati segédeszközök támogatással való rendelésére az Egészségbiztosítási
Alap kezelõje (a továbbiakban: E. Alap kezelõje) illetékes szervével
szerzõdést kötött orvos rendeli. A támogatással rendelhetõ gyógyszerek,
illetõleg gyógyászati segédeszközök körét és a támogatás mértékét (összegét)
külön jogszabály állapítja meg.
(5) A (2) bekezdésben említett egészségügyi szolgáltatások - az egészségügyi
alapellátás kivételével -, továbbá a gyógyászati segédeszköz, a
gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézmény, a korai fejlesztést és gondozást,
a fejlesztõ felkészítést nyújtó intézmény és a rehabilitációs célú
szakszolgálat igénybevételével kapcsolatban felmerült utazási költséghez
támogatás jár. (A (2)-(5) bekezdésben felsorolt ellátások, támogatások,
térítések a továbbiakban együtt: egészségügyi szolgáltatások.)
(6) A magyar állampolgár a (2) bekezdésben foglalt ellátások az E. Alap
kezelõje illetékes szervével - külön jogszabályban meghatározottak szerint -
szerzõdésben álló, illetõleg finanszírozási megállapodás alapján együttmûködõ
egészségügyi szolgáltatásnál térítés nélkül veheti igénybe az alábbiak
szerint:
a) a háziorvosi és házi gyermekorvosi alapellátást, az általa választott,
területi ellátási kötelezettséggel rendelkezõ háziorvosnál, illetõleg
gyermekorvosnál azzal, ha a választott orvos nem az állandó tartózkodási helye
szerinti illetékes önkormányzat területén mûködik, az igénybevétellel
kapcsolatos többlet útiköltséget az E. Alap kezelõje nem téríti;
b) az egészségügyi szakellátás igénybevételére a magyar állampolgár -
amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - az alapellátás orvosának
beutalása alapján jogosult. A beutalás szakmai rendjétõl eltérõ
igénybevételbõl eredõ többletköltséget az E. Alap kezelõje nem téríti.
(7) A tartósan külföldön foglalkoztatott magyar állampolgár és a vele együtt
külföldön tartózkodó házastársa és gyermeke által indokoltan igénybe vett és
igazolt egészségügyi ellátásnak, továbbá a külföldön munkát vállalóként vagy
egyéb jogcímen külföldön tartózkodó magyar állampolgár sürgõs szükségbõl
felmerült egészségügyi ellátásának költségét az E. Alap kezelõje a belföldi
ellátás költségeinek megfelelõ összegben megtéríti.
(8) A (7) bekezdésben foglaltaktól eltérõen a közszolgálati és közalkalmazotti
jogviszonyban álló, tartósan külföldön foglalkoztatott magyar állampolgár és a
vele együtt külföldön tartózkodó házastársa és gyermeke által indokoltan
igénybe vett egészségügyi ellátás külföldön felmerült és igazolt költségének
nyolcvanöt százalékát az E. Alap kezelõje téríti.
(9) A (7)-(8) bekezdés alkalmazásában tartósan külföldön foglalkoztatott az a
személy, akinek a külföldön történõ, elõre meghatározott idõtartamú
foglalkoztatása a három hónapot meghaladja."
2. §
Az Eü.tv. a következõ 25/A. §-al egészül ki:
"25/A. §
(1) A magyar állampolgárokra vonatkozó rendelkezések szerint vehetik igénybe
Magyarországon az egészségügyi szolgáltatásokat azok a külföldiek, akik
a) személyi igazolvánnyal rendelkeznek, vagy azzal jogszabály alapján
rendelkezniük kellene,
b) után az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény 2. § (1) bekezdésében
meghatározott munkáltató egészségügyi hozzájárulást fizet,
c) az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény 5. §-a alapján vállalják az
egészségügyi hozzájárulás megfizetését,
d) a társadalombiztosítási törvény alapján Magyarországon nyugellátásban
részesülnek,
e) az a)-b) és d) pontokban felsoroltak kiskorú gyermekei.
(2) A (1) bekezdésben nem említett külföldiek térítési díj megfizetése
ellenében vehetik igénybe az egészségügyi szolgáltatásokat, kivéve ha
nemzetközi egyezmény eltérõen rendelkezik.
3. §
Az Eü. tv. a következõ 25/B. §-al egészül ki:
"25/B. §
(1) Az egészségügyi szolgáltatás igénybevételekor a jogosult bemutatja a
Társadalombiztosítási Azonosító Jelet (a továbbiakban: TAJ szám) igazoló
hatósági igazolványt vagy hatósági bizonyítványt, illetõleg
Társadalombiztosítási Igazolványt. A 25/A. § (1) bekezdés c)-e) pontjaiban
felsorolt külföldiek jogosultságának igazolásra vonatkozó szabályokat a
Kormány rendeletben állapítja meg.]
[4. §
A társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV.
törvény (a továbbiakban: Öit.) 3. § (2) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(2) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat feladatai az Egészségbiztosítási
Alapból fedezett társadalombiztosítási és egészségügyi ellátásokra és
térítésekre terjednek ki."
5. §
Az Öit. 5. § elsõ mondatának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"A biztosítási önkormányzat igazgatási feladatait, a biztosítási ágba tartozó
hatósági ügyintézést, továbbá jogszabály által a biztosítási önkormányzathoz
és szerveihez utalt egyéb igazgatási feladatokat a közgyûlés irányítása alatt
álló hivatali szervezet végzi."
6. §
Az Öit. 9. § (1) bekezdésének o) pontja a következõ szövegrésszel egészül ki:
"az egészségbiztosítási önkormányzat közgyûlése az irányítása alatt álló
igazgatási szervezetben megszervezi az általa kezelt alapból fedezett
egészségügyi ellátások finanszírozásával összefüggésben - külön jogszabályban
- meghatározott igazgatási feladatokat,"
7. §
Az Öit. 21. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
/Az Országgyûlés a felügyeleti jogkörében/
"b) beszámoltatja a biztosítási önkormányzatot a biztosítási ág helyzetérõl, a
biztosítási ágba, illetõleg az általa kezelt alap felhasználásával összefüggõ
igazgatási feladatok ellátásról;"
8. §
Az Öit. 21. § (3) bekezdése helyébe a következõ szöveg lép:
"(3) Az Országgyûlés a biztosítási önkormányzat közgyûlésének feloszlatása
esetén az új közgyûlés megalakulásáig biztost nevez ki a biztosítási
önkormányzat közgyûlése és elnöksége által ellátott feladatok elvégzésére. Az
új közgyûlés elsõ ülését a biztos hívja össze."]
[9. §
A felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 116. §-a (2) bekezdésének
helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) Az egészségügyi felsõoktatási intézmények az Egészségbiztosítási Alap
kezelõjével kötött finanszírozási szerzõdésben foglaltak szerint
a) egészségügyi szolgáltatást nyújtanak az ellátási területükhöz tartozók
számára;
b) ellátják a jogszabályokból és a passzív betegellátásból rájuk háruló
feladatokat."]"
Megjegyzés: A javaslat elfogadása esetén a 1. §, 4. § és a 9. §-okat
megelõzõ címek elhagyása is szükséges.
Indokolás: Lásd a T/3214/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Eü.tv.
25. § (2) bekezdése a/ pontja ac/ alpontjának a következõ módosítását
javasolja:
T/1.. § Az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény (a továbbiakban:
Eü.tv.) 25. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a Magyar Köztársaság területén élõ
magyar állampolgár (a továbbiakban: magyar állampolgár) közvetlen térítés
fizetése nélkül jogosult.
a) a betegségek megelõzését szolgáló orvosi és lélektani vizsgálat
keretében, külön jogszabályban foglaltak szerint:/
"ac) a 18 éven aluli korosztály csoportos vagy egyéni szûrés keretében
évente 2 alkalommal, a 18 éven felüli korosztály egyéni vizsgálat keretében
évente [1] 2 alkalommal fogorvosi vizsgálatra és sztomato-onkológiai
szûrésre;"
Indokolás: Lásd a T/3214/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Dr. Surján László és dr. Latorcai János képviselõk a törvényjavaslat
1. §-ában az Eü.tv. 25. § (2) bekezdése e/ pontja ec/ alpontjának az
elhagyását javasolják:
1. § Az egészségügyrõl szóló 1972. évi II. törvény (a továbbiakban:
Eü.tv.) 25. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a Magyar Köztársaság területén élõ
magyar állampolgár (a továbbiakban: magyar állampolgár) közvetlen térítés
fizetése nélkül jogosult.
e) szülészeti ellátás keretén belül/
"[ec) orvosi indikáció alapján - külön jogszabályban meghatározottak
szerint - mesterséges megtermékenyítésre, legfeljebb 3 alkalommal,]"
Indokolás: Lásd a T/3214/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
4. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 10-13. §-ai helyébe a
következõket javasolja javasolja:
"[A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.
törvény (a továbbiakban: Szt.) 49. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"49. § (1) A szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapot
megõrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentésére,
és/vagy az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alóli mentesítésére
közgyógyellátási igazolvány (a továbbiakban: igazolvány) állítható ki.
(2) Az igazolvánnyal rendelkezõ személy
a) térítésmentesen jogosult egyes gyógyszerekre és gyógyászati
segédeszközökre, protetikai és fogszabályozó eszközökre, ideértve ez utóbbiak
javításának költségeit is, valamint a járóbeteg szakellátás keretében
gyógyfürdõben nyújtott fizioterápiás kezelésre (a továbbiakban együtt:
gyógyszer) és/vagy
b) mentesül az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól."
11. §
Az Szt. 50. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a
(4) és (5) bekezdések számozása (5) és (6) bekezdésre módosul:
"(4) A települési önkormányzat polgármestere egészségügyi hozzájárulás
megfizetése alóli mentesítésre való jogosultságot állapít meg annak a
szociálisan rászorult személynek, akinek a saját havi jövedelme, valamint a
családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj
mindenkori legkisebb összegét."
12. §
Az Szt. 53. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Az 50. § (4) bekezdése alapján kiállított igazolvány után a települési
önkormányzat havi 4.500 (napi 150) forint összegû egészségügyi hozzájárulást
köteles fizetni az önkormányzat székhelye szerint illetékes megyei (fõvárosi)
egészségbiztosítási pénztárnak.
13. §
Az Szt. 124. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A települési önkormányzat polgármestere által az 50. § (4) bekezdése
alapján az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól mentesített személy után
befizetett összegbõl havi 3.000 (napi 100) forint összeget a központi
költségvetés megtérít.]
10. § A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi
III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 54. §-a helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"54. § (1) A települési önkormányzat polgármestere önkormányzati
hatáskörben a társadalombiztosítás egészségügyi szolgáltatásainak
igénybevételére jogosító igazolványt állít ki annak a szociálisan rászorult
személynek, aki a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény alapján
nem biztosított, nem minõsül a biztosított eltartott hozzátartozójának,
továbbá a T. 118. § (1) bekezdés a/-p/ pontjai alapján sem jogosult
egészségügyi ellátásra és aki a T. 119. § (2) bekezdésében elõírt járulékot
megfizetni nem képes.
(2) Az igazolvány kiállítása szempontjából szociálisan rászorultnak és a
járulék megfizetésére képtelennek kell tekinteni azt a személyt, akinek
családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj
mindenkori legkisebb összegét.
(3) Az igazolvány mentesít az 1996. évi ..... törvény 4. § (1)
bekezdésében elõírt egészségügyi hozzájárulás megfizetése alól is.
(4) Az igazolvány érvényességi idõtartama legalább egy hónap, legfeljebb
egy év.
11. § A Szt. 55. §-a helyébe következõ rendelkezés lép:
"55. § (1) Az igazolvány másolatát meg kell küldeni az illetékes megyei
(fõvárosi) egészségbiztosítási pénztárnak. Az igazolványban fel kell tüntetni
a jogosult társadalombiztosítási azonosítási jelét (a továbbiakban: TAJ).
(2) A kiállított igazolványokról a települési önkormányzat jegyzõje
nyilvántartást vezet."
12. § A Szt. 123. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"A központi költségvetés terhére kell biztosítani a gyermeknevelési
támogatásnak, valamint az 50. § (1) és (3) bekezdése alapján kiállított
közgyógyellátási igazolvány után fizetendõ térítésnek a fedezetét."
13. § A Szt. 124. § a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az Szt. 54. § alapján kiállított igazolvánnyal rendelkezõ személy
után a települési önkormányzat által külön törvény szerint fizetendõ
egészségügyi hozzájárulás összegébõl havi 1200, (napi 40) forint összeget a
központi költségvetés megtéríti.""
Indokolás: Lásd a T/3214/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. Dr. Götzinger István, dr. Csehák Judit, Szabó Sándorné, dr. Kiss
József, Béki Gabriella, dr. Szolnoki Andrea, dr. Garai István, dr. Szigeti
György képviselõk a törvényjavaslat 10. §-nak az elhagyását javasolják (a
módosító javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
VISSZAVONVA! (A Szociális biz. ülésén)
6. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 10. §-ában az Szt.
49. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
T/10.. § A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi
III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 49. §-a helyébe a következõ rendelkezés
lép:/
"49. § (1) A szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapot
megõrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentésére,
és/vagy az egészségügyi hozzájárulás megfizetése alóli mentesítésére
közgyógyellátási igazolványt (a továbbiakban: igazolvány) [állítható ki] kell
kiállítani."
Indokolás: Lásd a T/3214/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális biz. ülésén nem
ért egyet, a Költségvetési biz. ülésén egyetért.
7. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában az Szt.
50. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
VISSZAVONVA! (A Szociális biz. ülésén)
8. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 14. és 16. §-ának az
elhagyását javasolja (az indítvány elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak
számozása értelemszerûen változik):
"[14. §
"(1) A csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló
1991. évi IL. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 12. §-a (1) bekezdésének a)
pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
/fizetési haladék/
"a) a csõdeljárás kezdõ idõpontjában fennálló és kezdõ idõpontja után
keletkezett követelésen alapuló munkabér és bérjellegû egyéb juttatások, az
ezeket terhelõ személyi jövedelemadó-elõleg, egészségbiztosítási és
nyugdíjjárulék, társadalombiztosítási járulék, baleseti járulék, egészségügyi
hozzájárulás, a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról
szóló törvény alapján fizetendõ járulék, végkielégítés, tartásdíj,
életjáradék, kártérítési járadék, bányászati kereset-kiegészítés, szakképzési
hozzájárulási kötelezettség, szakképzésben részt vevõ tanulóknak járó
juttatások és kedvezmények, továbbá a külön jogszabályban meghatározott
szolgáltatási kötelezettség alapján járó víz- és csatornadíj, illetve a
vagyonfelügyelõnek a 17. § (2) bekezdése alapján felszámított költségei,
továbbá"
/kifizetése alól nem mentesít./]
[16. §
A devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény 31. §-a (1) bekezdésének e) pontja
helyébe a következõ rendelkezés lép:
(A devizabelföldinek - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - külföldön
vállalkozást alapítani, már meglévõ vállalkozásban részesedést szerezni, vagy
ilyen vállalkozásban tõkét emelnie, külföldön fiókot alapítania, bõvítenie
(továbbiakban: közvetlen vállalkozás szerzése) akkor lehet, ha)
"e) adó, vám, illeték vagy ezekkel kapcsolatos pótlék, egészségügyi
hozzájárulás, nyugdíj-, egészségbiztosítási vagy társadalombiztosítási járulék
fizetési tartozása nincs,"]"
Megjegyzés: A javaslat elfogadása esetén a 14. § és a 16. §-okat megelõzõ
címek elhagyása is szükséges.
A 15. §-t a módosító javaslat nem érintette.
Indokolás: Lásd a T/3214/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. A Szociális bizottság a törvényjavaslat 19. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"[(1)] E törvény 1997. január 1-jén lép hatályba[, egyidejûleg a
fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló
1996. évi XLIII. törvény 179. §-ának (2) bekezdése, valamint a Szt. 54.-55. §-
ai hatályukat vesztik]."
Indokolás: Lásd a T/3214/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1996. október 30.
Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke