K/3260/1..

Dr. Rapcsák András úr

országgyûlési képviselõ

Képviselõi Irodaház

Budapest

Tárgy: Dr. Rapcsák András (KDNP) képviselõ

K/3260.. sz. kérdésére adott válasz

Tisztelt képviselõ Úr!

A helyi önkormányzatok létszámcsökkentési döntéseivel kapcsolatos egyszeri

hozzájárulás igénylésére a pályázat valóban a szeptember 25-én megjelent

Magyar Közlönyben került kihirdetésre.

Az önkormányzatoknak az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 69.

§. (1) bekezdése értelmében az éves költségvetési rendeletében kell - többek

között - szerepeltetni a létszám keretszámokat intézményenként, valamint az

elsõ félévi folyamatok áttekintésére alapozva ugyanezen törvény 29. §. (1)

bekezdése szerint a polgármesternek szeptember 15-ig a képviselõtestületeket

tájékoztatni kell a költségvetés végrehajtásának idõarányos helyzetérõl és

ezzel kapcsolatban megfelelõ intézkedéseket kell javasolnia.

Mindebbõl az következik, hogy a helyi önkormányzatoknak 1996. év során - a

költségvetés tervezésérõl és végrehajtásával kapcsolatban - szeptember végéig

a lényeges döntések meghozatalára megfelelõ idõ állt rendelkezésre. A pályázat

meghirdetése éppen azért történt szeptember/októberi idõpontokba, hogy az év

során már meghozott döntések pénzügyi következményéhez igazodjon a központi

költségvetési támogatás. Ahol a pályázat megjelenése újabb létszámcsökkentési

döntésekre ad alkalmat, ott valóban egy hónap alatt kell a végrehajtásról

gondoskodni, pontosan annak érdekében, hogy a kiadásokhoz történõ hozzájárulás

minél hamarabb az önkormányzatoknak átutalható legyen.

a. A kérdés - miszerint a Kormány tudatosan tartja-e vissza az információkat -

tehát ebben a formában nem értelmezhetõ, hiszen - mint az a fentiekbõl is

kiderült - a létszámcsökkenésekhez kapcsolódó pályázat az önkormányzatok

tervezési és évközi beszámolási rendszeréhez igazodva jelent meg.

b. és c. Tájékoztatom a Képviselõ Urat, hogy azokból az elõirányzatokból

melyekbõl a létszám-csökkentésekhez és általában a bérpolitikai

intézkedésekhez kapcsolódó támogatások kerülnek folyósításra már most is a

tervezett eredeti elõirányzaton túl eszközlünk kifizetéseket. Tesszük ezt

olyan törvényi felhatalmazás alapján, amely pontosan a kötelezettségek

teljesítésének biztosítja a lehetõségét.

Itt tehát maradványról beszélni nem lehet.

Ami a megyei területfejlesztési tanácsok pályázati kiírásában és elbírálásában

jelzett feszített határidõket illeti, elõre kell bocsátanom, hogy az 1996-os

év a magyar területfejlesztési politika szempontjából a szinte fordulatszerû

változások és egyben az európai integráció irányába mutató lényeges lépések,

illetve intézkedések meghozatalának idõszakaként értékelhetõ. Ebben alapvetõ

fontosságú volt a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi

XXI. törvény elfogadása, amely a területpolitika megvalósításának

fõszereplõivé emelte a megyei területfejlesztési tanácsokat, amelyek a

területi és ezen belül is az önkormányzati érdekek hangsúlyozottabb

megjelenítésének és egyben a területi célokra fordítható pénzeszközök

hatékonyabb összehangolásának intézményeként jöttek létre. Jelentõségüket a

Kormány azáltal is fontosnak tartotta bizonyítani, hogy döntési

kompetenciájukba mintegy 10 milliárd Ft nagyságrendû területfejlesztési

pénzeszközt decentralizált.

E kell ismernünk viszont, hogy a megyei területfejlesztési tanácsok által - a

decentralizált területfejlesztési célelõirányzatra, illetve a területi

kiegyenlítést szolgáló támogatásokra - kiírt pályázati felhívások beadási

határideje rendkívül szûkös volt. Ez azonban semmi esetre sem a Kormány

tudatos, vagy rosszindulatú szándéka arra vonatkozóan, hogy az önkormányzatok

minél nehezebben tudjanak élni a pályázati lehetõségekkel.

A valóban rövid intervallum a célelõirányzatokra vonatkozó pályázati felhívás

sajtóban történt megjelenése és a beadási határidõ között valójában két okra

vezethetõ vissza:

Egyrészt miután a területfejlesztési törvény elfogadása elhúzódott, ennek

következtében a törvény, illetve az egyéb jogszabályokkal történõ összhang

megteremtését szolgáló közigazgatási egyeztetés is késõbb fejezõdött be, a

területfejlesztési célelõirányzat, valamint a területi kiegyenlítést szolgáló

támogatások, felhasználási szabályait rögzítõ (107/1996., illetve 108/1996.)

kormányrendeletek csak július második felében tudtak megjelenni a Magyar

Közlönyben. Meg kell jegyeznem, hogy a rendelettervezetek már korábban

eljutottak a területfejlesztési tanácsokhoz, így azok fel tudtak készülni

pályázati kiírás elkészítésére, s ennek a munkának megkönnyítése érdekében a

Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium segédanyaggal is

hozzájárult.

Másrészt a beadási határidõ meghosszabbítása esetén, az elbírálást követõen

állt volna rendkívül szûk idõ rendelkezésre arra, hogy a területfejlesztési

tanácsok még az idén megköthessék a nyertes pályázókkal a támogatási

szerzõdéseket. Ez veszélyeztette volna a két pénzeszköz idei felhasználásának

megkezdését. A Képviselõ Úr kérdésében is említett közigazgatási szervek

engedélyeinek, illetve egyéb a pályázathoz kapcsolódó kötelezõ mellékletek

beszerzése érdekében valamennyi területfejlesztési tanács lehetõséget kapott

arra, hogy azokat a beadási határidõt követõen a pályázók még pótolni tudják.

Tájékoztatom arról, hogy a területfejlesztési tanácsoktól nyert információk

szerint a feszített határidõk ellenére mindkét célelõirányzatra jelentõs

mennyiségû és támogatási igényû pályázat érkezett, amelyek többsége

tökéletesen megfelelt a kiírási követelményeknek. Ezt mi sem bizonyítja

jobban, mint az a tény, hogy a területfejlesztési tanácsok több, formailag és

tartalmilag is jó pályázatot - decentralizált forrásaik keretei között - ez

évben már nem tudtak támogatni.

Az elõirányzat-maradványok sorsával kapcsolatos kérdésére szeretném felhívni

Képviselõ Úr figyelmét az Országgyûlésnek benyújtott 1997. évi költségvetési

törvényjavaslat 46 § (2) és (4) bekezdésére, amelyek biztosítják annak

lehetõségét, hogy az 1996-ban vállalt áthúzódó fizetési kötelezettségek

teljesítésére mód nyíljon az elõirányzat-maradványok terhére. Úgy vélem a

törvényjavaslat e rendelkezései Képviselõ Úr számára is meggyõzõ bizonyítékul

szolgálnak arra, hogy a Kormánynak távolról sem áll szándékában az

önkormányzatok állami támogatási lehetõségeit valamiféle vélt takarékossági

megfontolás alapján megkurtítani.

Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.

Budapest, 1996. október " "

Üdvözlettel:

Dr. Medgyessy Péter

Eleje Honlap