Dr. Rapcsák András úr
országgyûlési képviselõ
Képviselõi Irodaház
Budapest
Tárgy: Dr. Rapcsák András (KDNP) képviselõ
K/3260.. sz. kérdésére adott válasz
Tisztelt képviselõ Úr!
A helyi önkormányzatok létszámcsökkentési döntéseivel kapcsolatos egyszeri
hozzájárulás igénylésére a pályázat valóban a szeptember 25-én megjelent
Magyar Közlönyben került kihirdetésre.
Az önkormányzatoknak az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 69.
§. (1) bekezdése értelmében az éves költségvetési rendeletében kell - többek
között - szerepeltetni a létszám keretszámokat intézményenként, valamint az
elsõ félévi folyamatok áttekintésére alapozva ugyanezen törvény 29. §. (1)
bekezdése szerint a polgármesternek szeptember 15-ig a képviselõtestületeket
tájékoztatni kell a költségvetés végrehajtásának idõarányos helyzetérõl és
ezzel kapcsolatban megfelelõ intézkedéseket kell javasolnia.
Mindebbõl az következik, hogy a helyi önkormányzatoknak 1996. év során - a
költségvetés tervezésérõl és végrehajtásával kapcsolatban - szeptember végéig
a lényeges döntések meghozatalára megfelelõ idõ állt rendelkezésre. A pályázat
meghirdetése éppen azért történt szeptember/októberi idõpontokba, hogy az év
során már meghozott döntések pénzügyi következményéhez igazodjon a központi
költségvetési támogatás. Ahol a pályázat megjelenése újabb létszámcsökkentési
döntésekre ad alkalmat, ott valóban egy hónap alatt kell a végrehajtásról
gondoskodni, pontosan annak érdekében, hogy a kiadásokhoz történõ hozzájárulás
minél hamarabb az önkormányzatoknak átutalható legyen.
a. A kérdés - miszerint a Kormány tudatosan tartja-e vissza az információkat -
tehát ebben a formában nem értelmezhetõ, hiszen - mint az a fentiekbõl is
kiderült - a létszámcsökkenésekhez kapcsolódó pályázat az önkormányzatok
tervezési és évközi beszámolási rendszeréhez igazodva jelent meg.
b. és c. Tájékoztatom a Képviselõ Urat, hogy azokból az elõirányzatokból
melyekbõl a létszám-csökkentésekhez és általában a bérpolitikai
intézkedésekhez kapcsolódó támogatások kerülnek folyósításra már most is a
tervezett eredeti elõirányzaton túl eszközlünk kifizetéseket. Tesszük ezt
olyan törvényi felhatalmazás alapján, amely pontosan a kötelezettségek
teljesítésének biztosítja a lehetõségét.
Itt tehát maradványról beszélni nem lehet.
Ami a megyei területfejlesztési tanácsok pályázati kiírásában és elbírálásában
jelzett feszített határidõket illeti, elõre kell bocsátanom, hogy az 1996-os
év a magyar területfejlesztési politika szempontjából a szinte fordulatszerû
változások és egyben az európai integráció irányába mutató lényeges lépések,
illetve intézkedések meghozatalának idõszakaként értékelhetõ. Ebben alapvetõ
fontosságú volt a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi
XXI. törvény elfogadása, amely a területpolitika megvalósításának
fõszereplõivé emelte a megyei területfejlesztési tanácsokat, amelyek a
területi és ezen belül is az önkormányzati érdekek hangsúlyozottabb
megjelenítésének és egyben a területi célokra fordítható pénzeszközök
hatékonyabb összehangolásának intézményeként jöttek létre. Jelentõségüket a
Kormány azáltal is fontosnak tartotta bizonyítani, hogy döntési
kompetenciájukba mintegy 10 milliárd Ft nagyságrendû területfejlesztési
pénzeszközt decentralizált.
E kell ismernünk viszont, hogy a megyei területfejlesztési tanácsok által - a
decentralizált területfejlesztési célelõirányzatra, illetve a területi
kiegyenlítést szolgáló támogatásokra - kiírt pályázati felhívások beadási
határideje rendkívül szûkös volt. Ez azonban semmi esetre sem a Kormány
tudatos, vagy rosszindulatú szándéka arra vonatkozóan, hogy az önkormányzatok
minél nehezebben tudjanak élni a pályázati lehetõségekkel.
A valóban rövid intervallum a célelõirányzatokra vonatkozó pályázati felhívás
sajtóban történt megjelenése és a beadási határidõ között valójában két okra
vezethetõ vissza:
Egyrészt miután a területfejlesztési törvény elfogadása elhúzódott, ennek
következtében a törvény, illetve az egyéb jogszabályokkal történõ összhang
megteremtését szolgáló közigazgatási egyeztetés is késõbb fejezõdött be, a
területfejlesztési célelõirányzat, valamint a területi kiegyenlítést szolgáló
támogatások, felhasználási szabályait rögzítõ (107/1996., illetve 108/1996.)
kormányrendeletek csak július második felében tudtak megjelenni a Magyar
Közlönyben. Meg kell jegyeznem, hogy a rendelettervezetek már korábban
eljutottak a területfejlesztési tanácsokhoz, így azok fel tudtak készülni
pályázati kiírás elkészítésére, s ennek a munkának megkönnyítése érdekében a
Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium segédanyaggal is
hozzájárult.
Másrészt a beadási határidõ meghosszabbítása esetén, az elbírálást követõen
állt volna rendkívül szûk idõ rendelkezésre arra, hogy a területfejlesztési
tanácsok még az idén megköthessék a nyertes pályázókkal a támogatási
szerzõdéseket. Ez veszélyeztette volna a két pénzeszköz idei felhasználásának
megkezdését. A Képviselõ Úr kérdésében is említett közigazgatási szervek
engedélyeinek, illetve egyéb a pályázathoz kapcsolódó kötelezõ mellékletek
beszerzése érdekében valamennyi területfejlesztési tanács lehetõséget kapott
arra, hogy azokat a beadási határidõt követõen a pályázók még pótolni tudják.
Tájékoztatom arról, hogy a területfejlesztési tanácsoktól nyert információk
szerint a feszített határidõk ellenére mindkét célelõirányzatra jelentõs
mennyiségû és támogatási igényû pályázat érkezett, amelyek többsége
tökéletesen megfelelt a kiírási követelményeknek. Ezt mi sem bizonyítja
jobban, mint az a tény, hogy a területfejlesztési tanácsok több, formailag és
tartalmilag is jó pályázatot - decentralizált forrásaik keretei között - ez
évben már nem tudtak támogatni.
Az elõirányzat-maradványok sorsával kapcsolatos kérdésére szeretném felhívni
Képviselõ Úr figyelmét az Országgyûlésnek benyújtott 1997. évi költségvetési
törvényjavaslat 46 § (2) és (4) bekezdésére, amelyek biztosítják annak
lehetõségét, hogy az 1996-ban vállalt áthúzódó fizetési kötelezettségek
teljesítésére mód nyíljon az elõirányzat-maradványok terhére. Úgy vélem a
törvényjavaslat e rendelkezései Képviselõ Úr számára is meggyõzõ bizonyítékul
szolgálnak arra, hogy a Kormánynak távolról sem áll szándékában az
önkormányzatok állami támogatási lehetõségeit valamiféle vélt takarékossági
megfontolás alapján megkurtítani.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.
Budapest, 1996. október " "
Üdvözlettel:
Dr. Medgyessy Péter