1

K/3261/1..

Dr. Rapcsák András úr

országgyûlési képviselõ

Képviselõi Irodaház

Budapest

Tárgy: Dr. Rapcsák András (KDNP) képviselõ K/32.

61 számú kérdésére adott válasz

Tisztelt Képviselõ Úr!

A Házszabály 91. § (2) bekezdése értelmében - a Belügyminiszter Úrral

közösen hozzánk intézett - kérdésére engedje meg, hogy válaszoljak.

Az önhibán kívül hátrányos helyzetben lévõ helyi önkormányzatok kiegészítõ

támogatásának rendszere sokszor és sokak által vitatott "eleme" a helyi

önkormányzatok forrásszabályozásának. Számos problémája ellenére a

gyakorlat azt mutatja, hogy a forrásszabályozás normativitása mellett

szerepe jelentõs, hiszen a helyi önkormányzatok mûködõképessége - minden

gazdasági nehézség ellenére - az õket megilletõ állami hozzájárulás és

támogatások együttes összegének mintegy 1-2%-ával megõrizhetõ volt.

A támogatás a mûködtetési kiadások elemi szükséglete és a

szabályozott bevételek, valamint a helyben képzõdõ források közötti

egyensúlyt hivatott megteremteni. E támogatás nem tudja felvállalni, de

nem is célja a feladatellátás színvonalának kiegyenlítését.

E támogatási rendszer segítségével 1996. évben is megõrizhetõ lesz az

önkormányzatok mûködõképessége. Önhibán kívül várhatóan egyetlen

önkormányzat sem kerül az adósságrendezés hatálya alá.

A Képviselõ Úr elõtt is ismert, hogy az 1996. évi költségvetési

törvényjavaslat benyújtásánál a Kormány kísérletet tett arra, hogy szûnjön

meg a forráskiegészítõ támogatás rendszere és csak a vis maiorhoz,

valamint az adósságrendezéshez kapcsolódó támogatások maradjanak meg. A

megszüntetés melletti érvelésünk többek között éppen az volt, hogy nem

ösztönzi az önkormányzatok egyrészét a racionálisabb gazdálkodásra, a

társulásos együttmûködésre, a feladatellátáshoz kötõdõ felesleges

létszámok leépítésére. Ennek ellenére a képviselõi indítványok alapján, az

Országgyûlés a támogatások további mûködtetése mellett döntött és, hogy

jól döntött azt az 1996. évi tapasztalatok igazolják.

Már ez év elejétõl kezdve az önkormányzatok közel egyharmada

folyamatosan a likviditási hitelek igénybevételével tudta teljesíteni a

legelemibb mûködési kiadásaikat.A forráskiegészítõ támogatás hiányában

ezeknek az önkormányzatoknak még lehetõsége sem lenne arra, hogy a

likviditási hiteleket visszafizessék, ezért automatikusan az

adósságrendezési eljárás hatálya alá kerülnének. Ez azonban további

kiadási szükségleteket gerjesztene.

A támogatás feltételrendszerének - ezen belül is az algoritmizált

forráshiány számításnak - évenkénti szigorítása döntõen kiszûri azokat az

önkormányzatokat a támogatás lehetõségébõl, amelyek nem törekedtek saját

erejükbõl is a forráshiányok megszüntetésére.

A felülvizsgálat figyelembe veszi ezentúl, hogy :

az önkormányzatok valamennyi bevételi forrásukat figyelembevették-e, a

mûködési kiadások finanszírozásához,

intézkedtek-e kiadásaik csökkentésére, a társulás útján ellátható

feladatok racionalizálására,

bérfejlesztéseik meghaladták-e a központi bérpolitikai intézkedések

által elismert szintet, ami további forráshiányhoz vezetett,

az önkormányzat forráshiánya az önként vállalt feladatokkal, az

erejüket meghaladó beruházásokkal van-e összefüggésben.

Mindezek alapján Képviselõ Úr kérdéseit és azok kifejtését a

támogatási rendszer mûködésének egészére, általánosságban nem tudom

elfogadni. A rendszer anomáliáit ismerjük és törekszünk arra, hogy minél

több objektív eleme legyen a forráshiány számításának. Az elõbbiekben is

felsorolt feltételek vizsgálata azt is mutatja, hogy bármennyire is

objektív és mérhetõ részei vannak a felülvizsgálatnak még sem lehet

teljes egészében az egyedi, sajátos helyzetek figyelembevételétõl

eltekinteni.

Arra a kérdésére, hogy mi biztosítja azt, hogy "az önhiki" pályázatok

elbírálásánál ne részesüljenek támogatásban a minisztériumoknak, illetve a

Kormányak (elsõsorban politikailag) "kedves" önkormányzatok más

önkormányzatokkal szemben arra azt tudom válaszolni, hogy a biztosíték

elsõsorban a forráshiány számításának kidolgozott egységes

szempontrendszere (algoritmusa), az adatok ellenõrzése és annak

ellenõrizhetõsége, a rendszeres Állami Számvevõszéki vizsgálat, a

keretösszeg igénybevételének lehetõségérõl és a felhasználás eredményérõl

adott tájékoztatás nyilvánossága a biztosíték.

1996. évtõl egy újabb garancia került a költségvetési törvénybe

nevezetesen az, hogy döntésüket megelõzõen a miniszterek a felhasználásra

vonatkozó tervezetüket bemutatják az Országgyûlés Önkormányzati és

rendészeti bizottságának.

A csõdhelyzetek kezelését a forráskiegészítõ támogatás nem szolgálja. Az

adósságrendezési eljárásról szóló törvény hatálybalépését követõen a

szabályozás, jól elkülöníthetõvé tette azt, hogy a 6. számú melléklet 2.

pontja alapján csak a mûködési kiadások forráshiányára igényelhetõ és

adható támogatás. Azok az önkormányzatok pedig, amelyek önhibájuk

mellett, önhibán kívül is jogosultak a kiegészítõ támogatásra, azok csak

az adósságrendezésével egyidejûleg, a válságköltségvetésük kiegészítésére

kaphatnak támogatást, amennyiben azoknak megfelelnek 6. számú melléklet 2.

pontja szerint feltételeknek. E két jogcím alapvetõen nem zárhatja ki

egymást, mivel a helyi önkormányzat mûködõképességét még az esetben is meg

kell õrizni, ha a saját hibájából került csõdhelyzetbe.

Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.

Budapest, 1996. október " "

Üdvözlettel:

Dr. Medgyessy Péter

Eleje Honlap