- 1 -

MAGYAR ORSZÁGGYÛLÉS

Számvevõszéki Bizottsága

T/3363/33..

Bizottsági kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Számvevõszéki Bizottságának nevében, az államháztartásról

szóló 1992. évi XXXVIII. törvény módosításáról szóló T/3363.. számú

törvényjavaslathoz a Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése

alapján a következõ

kapcsolódó módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a

Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 6. §-ában az Áht. 12. § (5)

bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

"6. §

Az Áht. 12. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Az eredeti, illetve módosított (a továbbiakban: jóváhagyott)

elõirányzatokon felül képzõdõ többletbevételek felhasználásának és az

elõirányzatok módosításának szabályait törvény, illetve külön törvényi

felhatalmazás alapján kormányrendelet tartalmazza.".

Indokolás:

A törvényjavaslat 12. § (5) módosított bekezdése lehetõvé teszi az

államháztartás alrendszerein belül a társadalombiztosításra is, hogy az

elõirányzatok módosításának szabályait törvény és kormányrendelet határozza

meg. A Kormány rendeletének külön törvényi felhatalmazáson kell alapulnia.

2. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a

Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 17. §-ában az Áht. 38/A. § (1)

bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

"17. §

Az Áht. 38/A. §-ának (1)-(2) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések

lépnek, és a § a következõ, új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(1) A Kormány az államháztartás alrendszerei költségvetési egyenlegének a

tervezettõl tartósan és jelentõs mértékben eltérõ, kedvezõtlen alakulása, vagy

megelõzõ intézkedésként ezt közvetlenül elõidézõ körülmények bekövetkezése

esetén a központi költségvetésben, az alapoknál - a Munkaerõpiaci Alap

esetében az Országos Munkaerõpiaci Tanács véleményének elõzetes kikérésével -,

és a társadalombiztosítási [alrendszerben - a társadalombiztosítási

önkormányzatok véleményének elõzetes kikérésével -] alrendszer kivételével

elõirányzatokat zárolhat, csökkenthet, illetve törölhet azon elõirányzatok

kivételével, amelyeknek évközi megváltoztatási jogát az Országgyûlés magának

tartotta fenn."

Indokolás:

Az Áht. 38/A. § (1) bekezdésébõl a társadalombiztosításra vonatkozó rész

kiegészítését a 6. §-ra tett észrevételhez kapcsolódva szükséges kimondani,

hogy a Kormány hatásköre nem érinti az állami garancia mellett kifizethetõ

ellátásokat, továbbá a törvény által jóváhagyott mûködési kiadásokat. Az 1975.

évi II. törvény alapján a társadalombiztosítás elõirányzat ellátási

kiadásainak módostása, zárolása, csökkentése, törlése országgyûlési hatáskör

az állami garanciából adódóan. A társadalombiztosítás ellátási kiadásait az

állam garantálja, így minden módosításban az Országgyûlés jogosult dönteni,

ezt pedig az Áht-ban mint egyik legfelsõ szintû jogszabályban kell rögzíteni.

Az Áht. törvényjavaslatának 32. §-a konkrétan rögzíti, hogy a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainál mikor kell pótköltségvetést

készíteni. Ezért nem érthetõ az a megfogalmazás, hogy a tervezettõl "jelentõs"

eltérés esetén a Kormány elõirányzatokat zárolhat, stb., ami az ellátis

kiadásoknál gyakorlatilag értelmezhetetlen.

3. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a

Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 28. §-ában az Áht. 85/A. § (3)

bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

"28. §

Az Áht. a következõ új 85/A. §-sal egészül ki:

(3) A Kormány a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap

következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslatát egyetértése esetén

változatlan, ellenkezõ esetben átdolgozott formában október 15-éig benyújtja

az Országgyûlésnek. Az Országgyûlést - és azzal egyidejûleg az Állami

Számvevõszéket - tájékoztatni kell a társadalombiztosítási önkormányzatok

javaslatáról és az esetleges eltérés okairól. Az Állami Számvevõszék a

törvényjavaslatról mindezek ismeretében készíti el véleményét.".

Indokolás:

A végleges költségvetés számvevõszéki véleményezéséhez szükséges megismerni

azokat a változtatásokat, amelyeket a Kormány az önkormányzatok javaslataival

szemben képvisel.

4. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a

Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 30. §-ában az Áht. 86/A. § (1)

bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

"30. §

Az Áht. az alábbi 86/A. §-al egészül ki:

"86/A. § (1) A társadalombiztosítási önkormányzatok a társadalombiztosítás

pénzügyi alapjai költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadás[t]i

javaslatot [annak] a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetési

beszámolóinak könyvvizsgáló általi hitelesítés[é]eit követõen fogadják

el. A könyvvizsgáló költsége az önkormányzatok mûködési költségvetését

terheli."

Indokolás:

A 86/A (1) bekezdését szükséges úgy módosítani, hogy az önkormányzatok a

zárszámadást a tárgyévi beszámoló könyvvizsgálói hitelesítését követõen

fogadják el. A számviteli törvény elõírása szerint a társadalombiztosítási

alapok és az alapkezelõ beszámolóját kell könyvvizsgálóval hitelesíttetni, nem

pedig a zárszámadást. A zárszámadás ellenõrzése az Állami Számvevõszék

feladata.

5. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a

Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 34. §-ában az Áht. 86/E. §-ának a

jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

"34. §

Az Áht. az alábbi 86/E. §-sal egészül ki:

"86/E. § A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének

tagozódására (címrendjére) a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól szóló

törvény [elõírásai az irányadóak] elõírásait kell alkalmazni.".

Indokolás:

Az Áht. új 86/E §-át szükséges módosítani úgy, hogy a pénzügyi alap törvényben

meghatározott tagozódás (címrend) alkalmazása kötelezõ és nem csak irányadó

jellegû, mind az alapok, mind a mûködés költségvetésében. A jelenlegi pénzügyi

alap törvény rögzíti, hogy az Országgyûlés alkot törvényt a mûködési

költségvetésrõl, aminek betartását kötelezõen kell elõírni az Áht-ban is, és

nem irányadóként. Az alapkezelõ 1997. január 1-jétõl a kincstári körbe

tartozik és finanszírozása a 86. § (3) bekezdés alapján a kiemelt elõirányzat

szerint történik, ezért szükséges meghatározni és alkalmazni a két ágazat

címrendjét, a kiemelt elõirányzat nevét, számát. Az egységes szerkezetû,

tagozódású, címrendû költségvetést a társadalombiztosítási alapok összevont

mérlegének elkészítési kötelezettsége is indokolja.

6. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a

Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 55. § (8) bekezdésének az elhagyását

javasolja:

"55 . §

[(8) Az Öit. a következõ, új 23/A. §-sal egészül ki:

"23/A.§ A Kormány az Országgyûlés haladéktalan tájékoztatása mellett - az

államháztartásról szóló szóló 1992. évi XXXVIII. törvény rendelkezései szerint

- a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésében elõirányzatokat

zárolhat, csökkenthet, illetve törölhet azon elõirányzatok kivételével,

amelyeknek az évközi megváltoztatási jogát az Országgyûlés magának tartotta

fenn.]".

Indokolás:

A törvényi szinten meghatározott ellátási és mûködési kiadásokat mint a 6. és

17. §-ok indokolási része tartalmazza kormányrendelettel nem lehet felül írni.

A társadalombiztosítási ellátások kifizetésének garanciáját az 1975. évi II.

törvény írja elõ.

Budapest, 1996. november 25.

dr. Nagy Sándor s. k.

elnök

Eleje Honlap