MAGYAR ORSZÁGGYÛLÉS
Számvevõszéki Bizottsága
Bizottsági kapcsolódó módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az Országgyûlés Számvevõszéki Bizottságának nevében, az államháztartásról
szóló 1992. évi XXXVIII. törvény módosításáról szóló T/3363.. számú
törvényjavaslathoz a Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése
alapján a következõ
kapcsolódó módosító javaslatokat
terjesztem elõ:
1. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a
Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 6. §-ában az Áht. 12. § (5)
bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:
"6. §
Az Áht. 12. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(5) Az eredeti, illetve módosított (a továbbiakban: jóváhagyott)
elõirányzatokon felül képzõdõ többletbevételek felhasználásának és az
elõirányzatok módosításának szabályait törvény, illetve külön törvényi
felhatalmazás alapján kormányrendelet tartalmazza.".
Indokolás:
A törvényjavaslat 12. § (5) módosított bekezdése lehetõvé teszi az
államháztartás alrendszerein belül a társadalombiztosításra is, hogy az
elõirányzatok módosításának szabályait törvény és kormányrendelet határozza
meg. A Kormány rendeletének külön törvényi felhatalmazáson kell alapulnia.
2. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a
Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 17. §-ában az Áht. 38/A. § (1)
bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:
"17. §
Az Áht. 38/A. §-ának (1)-(2) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések
lépnek, és a § a következõ, új (3) bekezdéssel egészül ki:
"(1) A Kormány az államháztartás alrendszerei költségvetési egyenlegének a
tervezettõl tartósan és jelentõs mértékben eltérõ, kedvezõtlen alakulása, vagy
megelõzõ intézkedésként ezt közvetlenül elõidézõ körülmények bekövetkezése
esetén a központi költségvetésben, az alapoknál - a Munkaerõpiaci Alap
esetében az Országos Munkaerõpiaci Tanács véleményének elõzetes kikérésével -,
és a társadalombiztosítási [alrendszerben - a társadalombiztosítási
önkormányzatok véleményének elõzetes kikérésével -] alrendszer kivételével
elõirányzatokat zárolhat, csökkenthet, illetve törölhet azon elõirányzatok
kivételével, amelyeknek évközi megváltoztatási jogát az Országgyûlés magának
tartotta fenn."
Indokolás:
Az Áht. 38/A. § (1) bekezdésébõl a társadalombiztosításra vonatkozó rész
kiegészítését a 6. §-ra tett észrevételhez kapcsolódva szükséges kimondani,
hogy a Kormány hatásköre nem érinti az állami garancia mellett kifizethetõ
ellátásokat, továbbá a törvény által jóváhagyott mûködési kiadásokat. Az 1975.
évi II. törvény alapján a társadalombiztosítás elõirányzat ellátási
kiadásainak módostása, zárolása, csökkentése, törlése országgyûlési hatáskör
az állami garanciából adódóan. A társadalombiztosítás ellátási kiadásait az
állam garantálja, így minden módosításban az Országgyûlés jogosult dönteni,
ezt pedig az Áht-ban mint egyik legfelsõ szintû jogszabályban kell rögzíteni.
Az Áht. törvényjavaslatának 32. §-a konkrétan rögzíti, hogy a
társadalombiztosítás pénzügyi alapjainál mikor kell pótköltségvetést
készíteni. Ezért nem érthetõ az a megfogalmazás, hogy a tervezettõl "jelentõs"
eltérés esetén a Kormány elõirányzatokat zárolhat, stb., ami az ellátis
kiadásoknál gyakorlatilag értelmezhetetlen.
3. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a
Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 28. §-ában az Áht. 85/A. § (3)
bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:
"28. §
Az Áht. a következõ új 85/A. §-sal egészül ki:
(3) A Kormány a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap
következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslatát egyetértése esetén
változatlan, ellenkezõ esetben átdolgozott formában október 15-éig benyújtja
az Országgyûlésnek. Az Országgyûlést - és azzal egyidejûleg az Állami
Számvevõszéket - tájékoztatni kell a társadalombiztosítási önkormányzatok
javaslatáról és az esetleges eltérés okairól. Az Állami Számvevõszék a
törvényjavaslatról mindezek ismeretében készíti el véleményét.".
Indokolás:
A végleges költségvetés számvevõszéki véleményezéséhez szükséges megismerni
azokat a változtatásokat, amelyeket a Kormány az önkormányzatok javaslataival
szemben képvisel.
4. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a
Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 30. §-ában az Áht. 86/A. § (1)
bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:
"30. §
Az Áht. az alábbi 86/A. §-al egészül ki:
"86/A. § (1) A társadalombiztosítási önkormányzatok a társadalombiztosítás
pénzügyi alapjai költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadás[t]i
javaslatot [annak] a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetési
beszámolóinak könyvvizsgáló általi hitelesítés[é]eit követõen fogadják
el. A könyvvizsgáló költsége az önkormányzatok mûködési költségvetését
terheli."
Indokolás:
A 86/A (1) bekezdését szükséges úgy módosítani, hogy az önkormányzatok a
zárszámadást a tárgyévi beszámoló könyvvizsgálói hitelesítését követõen
fogadják el. A számviteli törvény elõírása szerint a társadalombiztosítási
alapok és az alapkezelõ beszámolóját kell könyvvizsgálóval hitelesíttetni, nem
pedig a zárszámadást. A zárszámadás ellenõrzése az Állami Számvevõszék
feladata.
5. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a
Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 34. §-ában az Áht. 86/E. §-ának a
jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:
"34. §
Az Áht. az alábbi 86/E. §-sal egészül ki:
"86/E. § A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének
tagozódására (címrendjére) a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól szóló
törvény [elõírásai az irányadóak] elõírásait kell alkalmazni.".
Indokolás:
Az Áht. új 86/E §-át szükséges módosítani úgy, hogy a pénzügyi alap törvényben
meghatározott tagozódás (címrend) alkalmazása kötelezõ és nem csak irányadó
jellegû, mind az alapok, mind a mûködés költségvetésében. A jelenlegi pénzügyi
alap törvény rögzíti, hogy az Országgyûlés alkot törvényt a mûködési
költségvetésrõl, aminek betartását kötelezõen kell elõírni az Áht-ban is, és
nem irányadóként. Az alapkezelõ 1997. január 1-jétõl a kincstári körbe
tartozik és finanszírozása a 86. § (3) bekezdés alapján a kiemelt elõirányzat
szerint történik, ezért szükséges meghatározni és alkalmazni a két ágazat
címrendjét, a kiemelt elõirányzat nevét, számát. Az egységes szerkezetû,
tagozódású, címrendû költségvetést a társadalombiztosítási alapok összevont
mérlegének elkészítési kötelezettsége is indokolja.
6. Kapcsolódva Keller László T/3363/27. számú módosító javaslatához a
Számvevõszéki Bizottság a törvényjavaslat 55. § (8) bekezdésének az elhagyását
javasolja:
"55 . §
[(8) Az Öit. a következõ, új 23/A. §-sal egészül ki:
"23/A.§ A Kormány az Országgyûlés haladéktalan tájékoztatása mellett - az
államháztartásról szóló szóló 1992. évi XXXVIII. törvény rendelkezései szerint
- a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésében elõirányzatokat
zárolhat, csökkenthet, illetve törölhet azon elõirányzatok kivételével,
amelyeknek az évközi megváltoztatási jogát az Országgyûlés magának tartotta
fenn.]".
Indokolás:
A törvényi szinten meghatározott ellátási és mûködési kiadásokat mint a 6. és
17. §-ok indokolási része tartalmazza kormányrendelettel nem lehet felül írni.
A társadalombiztosítási ellátások kifizetésének garanciáját az 1975. évi II.
törvény írja elõ.
Budapest, 1996. november 25.
dr. Nagy Sándor s. k.
elnök