__________________________
MODOSJAV\T3363AB.DOC
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának
e l n ö k e T/3363/36.. szám
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az Alkotmány- és igazságügyi bizottság a Házszabály 94. § (1) bekezdése
alapján "Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és az ahhoz
kapcsolódó egyes törvényi rendelkezések módosításáról" szóló T/3363.. sz.
törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjeszti elõ:
"1. § Az államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII.
törvény (a továbbiakban Áht.) 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:"
2. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 3. §-ában az Áht. 8. § (2)
bekezdésébõl a jelzett szövegrész elhagyását "3. § Az Áht. 8. §-ának (2)
bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A költségvetési kiadások között kell elszámolni a nyújtott
hiteleket - a[z e törvény] 18/B. § (2) bekezdésében meghatározott
megelõlegezési és likviditási hitelek kivételével -, illetve bevételként azok
visszatérülését.""
3. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 13. § - az - "13. § Az Áht.
27. §-[ának a jelenlegi számozása (1) bekezdésre változik és a §]a a következõ
új (2) bekezdéssel egészül ki, a § jelenlegi szövege az (1) bekezdés jelölést
kapja:"
4. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 17. §-ában § "17. § Az Áht.
38/A. §-[ának (1)-(2) bekezdései]a helyébe a következõ rendelkezés[ek]
lép[nek, és a § a következõ, új (3) bekezdéssel egészül ki]:"
"(1) A Kormány az államháztartás alrendszerei költségvetési
egyenlegének a tervezettõl tartósan és jelentõs mértékben eltérõ, kedvezõtlen
alakulása, vagy megelõzõ intézkedésként ezt közvetlenül elõidézõ körülmények
bekövetkezése esetén a központi költségvetésben, az alapoknál - a
Munkaerõpiaci Alap esetében az Országos Munkaerõpiaci Tanács véleményének
elõzetes kikérésével -, és a társadalombiztosítási alrendszerben - a
Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és az Egészségbiztosítási Önkormányzat (a
továbbiakban: társadalombiztosítási önkormányzatok) véleményének elõzetes
kikérésével - elõirányzatokat zárolhat, csökkenthet, illetve törölhet azon
elõirányzatok kivételével, amelyeknek évközi megváltoztatási jogát az
Országgyûlés magának tartotta fenn."
Megjegyzés: E módosító indítvány tartalmilag összefügg a törvényjavaslat
27. §, illetõleg 58. § (4) bekezdésére vonatkozó módosító indítvánnyal.
5. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 18. §-ában a "(2) Az Áht. 48.
§-a a következõ új [r)] q) ponttal egészül ki:
/A pénzügyminiszter/
"[r)] q) a társadalombiztosítási alrendszer költségvetésének..."
6. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 19. §-ának - az Áht. 49. § g)
pontjára vonatkozóan - a jelzett történõ "19. § Az Áht. 49. §-ának g) pontja
helyébe a következõ új rendelkezés lép:
/A fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõje - ha törvény másként nem
rendelkezik -/"
7. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 21. § (4) bekezdésében az Áht.
52. § (1) bekezdésének a következõ "21. § Az Áht. 52. §-ának (1) bekezdése
helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) A Kormány szeptember 30-ig benyújtja az Országgyûlésnek a következõ
évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslatot és ehhez tájékoztatási céllal
az államháztartás helyzetét bemutató összefoglaló táblázatokat, mérlegeket
mellékel. A fejezeti részletezõ táblázatokat és ezek szöveges
indokolás[okat]ait október 15-ig kell az Országgyûlésnek benyújtani.""
8. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 23. § (1) az "23. § (1) Az
Áht. 63. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A központi költségvetésbõl
a) a helyi önkormányzatok részére átengedett személyi jövedelemadó,
normatív állami hozzájárulás, a[z] helyi önkormányzatok mûködésével
kapcsolatos egyéb központi támogatások összegét a helyi önkormányzati
költségvetési szervek által utalványozott, a személyi juttatásokat és egyéb
kifizetéseket terhelõ levonások, járulékok és hozzájárulások (a továbbiakban:
közterhek) beszámítását követõen (nettó módon) 13 részletben, az adott
hónapban esedékes jogcímek figyelembe vételével kell folyósítani.""
9. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 23. § (2) az "(2) Az Áht. 63.
§-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (5)
bekezdés számozása (6) bekezdésre módosul:
"(5) Ha a (2) bekezdésben foglalt források a nettósítás során
beszámítandó, a külön jogszabályban rögzített közterhekre nem nyújtanak
fedezetet, akkor a különbözetet a Kincstár a helyi önkormányzatok részére
átmenetileg megelõlegezi és éven belül a következõ hónapokban kiutalandó nettó
összegbõl levonja. Ha a decemberi nettó finanszírozás után is marad fenn
megelõlegezendõ összeg, akkor arra a Kincstár azonnali beszedési megbízást
nyújt be a[z] helyi önkormányzat ellen.""
10. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 25. §-a az "25. § Az Áht. 79.
§-ának (1) bekezdés[e]ének elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:"
11. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 26. §-ában "26. § Az Áht. 82.
§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"82. § A jegyzõ által elkészített zárszámadási rendelettervezetet,
valamint a külön törvény szerinti könyvvizsgálói záradékkal ellátott
egyszerûsített tartalmú - a[z] helyi önkormányzat és intézményei adatait
összevontan tartalmazó - éves pénzforgalmi-jelentést, könyvviteli mérleget,
pénzmaradvány-kimutatást, és eredmény-kimutatást a polgármester a
költségvetési évet követõen 4 hónapon belül terjeszti a képviselõ-testület
elé. A képviselõ-testület a zárszámadásról rendeletet alkot. A
könyvvizsgálatra kötelezett helyi önkormányzatok polgármesterei a
könyvvizsgálatról készített jelentést minden év június 30-áig kötelesek
megküldeni az Állami Számvevõszéknek.""
12. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 27. §-ábanT/27.. § Az Áht. 84.
§-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:/
"(2) A [Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és az Egészségbiztosítási
Önkormányzat (a továbbiakban:] társadalombiztosítási önkormányzatok[)] a
pénzügyminiszter által április 30-ig átadott, a következõ évre várható
makrogazdasági mutatók alapján elkészítik a következõ évre vonatkozó
társadalombiztosítási költségvetési irányelvekre vonatkozó javaslatukat és azt
május 31-éig megküldik a Kormánynak."
Megjegyzés: E módosító indítvány tartalmilag összefügg a törvényjavaslat
17. §, illetõleg 58. § (4) bekezdésére vonatkozó módosító indítvánnyal.
13. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 28. §-ának a következõ
módosítását javasolja, az Áht. 85/A. §-ára "28. § Az Áht. a következõ új 85/A.
§-sal egészül ki:
"85/A. § (1) A társadalombiztosítási önkormányzatok - a Kormány által
elfogadott társadalombiztosítási költségvetési irányelvek alapján - elkészítik
a [Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap]
társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetés[ének]i javaslatát
[részletes tervezetét].
(2) A társadalombiztosítási önkormányzatok augusztus 31-éig benyújtják a
Kormánynak, valamint megküldik az Állami Számvevõszéknek a
társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésére vonatkozó, alaponként
és összevontan bemutatott javaslatukat.
(3) A Kormány a [Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap
következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslatát] társadalombiztosítás
pénzügyi alapjai költségvetésérõl szóló törvényjavaslatot - amennyiben
egyetért[ése esetén] a (2) bekezdés szerinti javaslattal azt változatlan
tartalommal, ellenkezõ esetben azt átdolgoz[ott]va [formában] - október 15-éig
benyújtja az Országgyûlésnek. Az Országgyûlést tájékoztatni kell a
társadalombiztosítási önkormányzatok javaslatáról és az esetleges eltérés
okairól."
14. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 30. §-ának a következõ
módosítását javasolja, az Áht. 86/A. §-ára "30. § Az Áht. VI. fejezete az
alábbi 86/A. §-al egészül ki:
"86/A. § (1) A társadalombiztosítási önkormányzatok a
társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének végrehajtásáról szóló
zárszámadás[t]i javaslatot annak könyvvizsgáló általi hitelesítését követõen
fogadják el. A könyvvizsgáló költsége a[z önkormányzatok] társadalombiztosítás
pénzügyi alapjai mûködési költségvetését terheli.
(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének
végrehajtásáról szóló zárszámadás[t]ra vonatkozó alaponként és összevontan
bemutatott javaslat[ként]ukat a társadalombiztosítási önkormányzatok a
költségvetési évet követõ június 30-áig a Kormánynak és egyidõben az Állami
Számvevõszéknek megküldik.
(3) A Kormány a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének
végrehajtásáról szóló törvényjavaslatot a költségvetési évet követõ szeptember
30-áig - amennyiben egyetért[ése esetén] a (2) bekezdés szerinti javaslattal
azt változatlan [formában] tartalommal, ellenkezõ esetben azt átdolgozva - az
Országgyûlésnek benyújtja és megküldi az Állami Számvevõszéknek.""
15. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 31. §-ában "31. § Az Áht. VI.
fejezete az alábbi 86/B. §-al egészül ki:
"(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak gazdálkodására [e
törvény] a 7-18. §-[ai]ok vonatkoznak azzal, hogy az alapok maradványa a
társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének végrehajtásáról szóló
zárszámadási törvényben foglaltak szerint, annak kihirdetését követõen
használható fel. A mûködési költségvetés elõirányzat-maradványa a[z]
társadalombiztosítási önkormányzat által az auditált mérleg alapján
elfogadott zárszámadásban foglaltak szerint használható fel. Az áthúzódó
fizetési kötelezettségekkel kapcsolatos kifizetéseket a társadalombiztosítási
költségvetési szervek a zárszámadás elfogadását megelõzõen utólagos
felügyeleti korrekció és ezzel összefüggõ visszapótlási kötelezettség mellett,
saját hatáskörû elõirányzat-módosítás után teljesíthetnek.
(3) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésében a kiadási
fõösszegük legfeljebb 1 %-ának megfelelõ tartalék képezhetõ. A tartalék
felhasználására [e törvény] a 25. §-[á]ban meghatározott rendelkezések
vonatkoznak.""
16. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 32. §-ában "32. § Az Áht. VI.
fejezete az alábbi 86/C. §-sal egészül ki:
"86/C. § A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai pótköltségvetési
törvényjavaslata készítésére [e törvény] a 41. §[-a] az irányadó azzal,
hogy...""
17. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 33. §-ában "33. § Az Áht. VI.
fejezete az alábbi 86/D. §-sal egészül ki:
"86/D. § (1) Az átmeneti gazdálkodásról szóló törvényjavaslat
elõkészítésére, illetve az annak hiányában történõ eljárásra [e törvény] a 44-
45. §-[ai]ok irányadók azzal, hogy az átmeneti törvényjavaslat elõkészítésének
a rendjére a társadalombiztosítási költségvetési törvényjavaslatra vonatkozó
eljárási szabályokban foglaltakat kell alkalmazni.""
18. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 34. §-ában "34. § Az Áht. VI.
fejezete az alábbi 86/E. §-sal egészül ki:
"86/E. § A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének
tagozódására (címrendjére) a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok
1993. évi költségvetésérõl szóló - többször módosított - 1992. évi LXXXIV.
törvény elõírásai az irányadóak.""
19. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 35. §-a felvezetõ szövegének
- az Áht. 86/F. §-ára vonatkozóan - a "35. § Az Áht. VI. fejezete az alábbi
86/F. §-al egészül ki:"
20. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 38. §-ában "38. § Az Áht. 94.
§-ának (2)-(5) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezések lépnek,
egyidejûleg a § a következõ új (6) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A központi költségvetési szerv a Kormány, társadalombiztosítási
költségvetési szerv a biztosítási ág szerinti társadalombiztosítási
önkormányzat engedélyével hozhat létre társadalmi szervezetet, illetve
csatlakozhat ilyenhez. A központi költségvetési szerv, illetve a
társadalombiztosítási költségvetési szerv saját foglalkoztatottjai szakmai és
munkavállalói érdekképviseleti szervezetét, illetve foglalkoztatottjai,
ellátottjai oktatási, kulturális, szociális és sport tevékenységét segítõ
szervezetet a költségvetésében jóváhagyott összeggel támogathatja.""
21. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 38. §-ábanT/38.. § Az Áht. 94.
§-ának (2)-(5) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezések lépnek,
egyidejûleg a § a következõ új (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(4) A központi költségvetési szerv a fejezet felügyeletét ellátó
szervnek a pénzügyminiszter egyetértésével kiadott engedélyével, míg a helyi
önkormányzati költségvetési szerv a helyi önkormányzat, a helyi kisebbségi
önkormányzati költségvetési szerv a helyi kisebbségi önkormányzat, az országos
kisebbségi önkormányzati költségvetési szerv az országos kisebbségi
önkormányzat, társadalombiztosítási költségvetési szerv a biztosítási ág
szerinti társadalombiztosítási önkormányzat engedélyével alapíthat gazdasági
társaságot, közhasznú társaságot, illetõleg szerezhet gazdasági társaságban,
közhasznú társaságban érdekeltséget. A költségvetési szerv csak olyan
gazdasági társaságban vehet részt, amelyben felelõssége nem haladja meg
vagyoni hozzájárulásának mértékét."
22. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 39. §-ábanT/39.. § Az Áht. 98.
§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés lép, egyidejûleg a § a
következõ (4)-(6) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (4) bekezdés számozása
(7) bekezdésre módosul:/
"(6) Amennyiben a helyi önkormányzat költségvetési szerve által elismert
tartozás-állomány eléri az önkormányzat rendeletében meghatározott mértéket és
idõtartamot, a képviselõtestület a költségvetési szervnél - az [OEP] Országos
Egészségbiztosítási Pénztár által finanszírozott intézmény esetén az [OEP]
Országos Egészségbiztosítási Pénztár kérésére, illetve az [OEP] Országos
Egészségbiztosítási Pénztár véleményének elõzetes kikérésével - az (5)
bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkezõ önkormányzati biztost jelöl ki. Az
önkormányzati biztos kijelölésének feltételeit - ideértve a tartozás-állomány
irányadó mértékét és idõtartamát -, a gazdálkodási önállóságában korlátozott
költségvetési szerv mûködésének szabályait a Kormány rendeletben határozza
meg."
23. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 40. § (2) bekezdésében az
Áht. 101. § (6) bekezdésének a következõ "(2) Az Áht. 101. §-ának (6)
bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(6) A központi költségvetésbõl a költségvetési törvényben a helyi
önkormányzatok részére jóváhagyott normatív állami hozzájárulást, valamint az
adóbevételekbõl átengedett összeget, a[z] helyi önkormányzatok mûködésével
kapcsolatos egyéb központi támogatásokat, valamint a költségvetési törvényben
meghatározott egyéb nettó módon utalandó elõirányzatokat, továbbá a
költségvetési gazdálkodási rend szerint mûködõ egészségügyi intézményeket
illetõen az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által folyósított támogatást
- a személyi juttatásokat, valamint egyéb kifizetéseket terhelõ, illetve
azokkal összefüggésben felmerülõ és az államháztartást megilletõ
kötelezettségek (SZJA-elõleg, nyugdíjjárulék, egészségbiztosítási járulék,
egészségügyi hozzájárulás, társadalombiztosítási járulék, munkaadói és
munkavállalói szolidaritási járulék) beszámításával - csökkentett összegben
havi részletekben, a Kormány által rendeletben meghatározott idõpontban kell
folyósítani.""
24. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 41. § (2) § "(2) Az Áht. 102.
§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés lép:
"(5) A Kincstár - a 12. § (4) bekezdésében foglaltak kivételével -
elõirányzati fedezet hiányában kifizetést nem teljesíthet [az e törvény 12. §
(4) bekezdésében foglaltak kivételével].""
25. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 44. §-ában "44. § Az Áht.
109. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"109. § Ha a vagyonról az államháztartás alrendszereinek javára
lemondtak, ezt a lemondásban megnevezett vagyonkezelõ, illetve állami vagy más
szervezet (továbbiakban e § alkalmazásában együtt: szervezet) elfogadhatja,
feltéve, hogy képes az azzal járó kötelezettségek teljesítésére...""
26. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 45. §-ában az Áht. 109/B.-a
helyébe a következõ rendelkezés felvételét "45. § [Az Áht. 109/B. §-a helyébe
a következõ rendelkezés lép:
"109/B. § A kincstári vagyonba tartozik:
a) az a vagyon, amelyet törvény kizárólagos állami tulajdonnak minõsít;
b) az a vagyon és vagyoni értékû jog, amelynek hasznosítására
vonatkozóan külön törvény rendelkezései alapján koncessziós szerzõdést lehet
kötni;
c) az állam közhatalmi, központi költségvetési szervei, illetve
közhasznú szervezetei közérdekû, továbbá egyes gazdasági célú feladatai
ellátásához szükséges ingatlanok, berendezések, felszerelések, jármûvek és
egyéb anyagi és immateriális javak és követelések, illetõleg állami
tulajdonban lévõ, közcélokat szolgáló vagy nemzeti kincsnek minõsülõ
létesítmény, alkotás, védett természeti érték, amely törvény alapján nem
került a helyi és szakmai önkormányzatok, a köztestületek, az egyházak és
felekezetek, a pártok, a társadalmi szervezetek tulajdonába, továbbá a védelmi
és egyéb céllal létesített állami tartalékok;
d) kincstári vagyon továbbá az állami tulajdonban levõ
1. mûemlékingatlan,
2. védett természeti terület,
3. termõföld, ha törvény másként nem rendelkezik,
4. erdõ,
5. történeti (régészeti) emlékek és földterületek,
6. a be nem hajtható állami követelések (pl. adó, vám) ellenében
elfogadott vagyon;
e) az állam tulajdonába egyéb jogcímen került vagyon.""]
Az Áht. 109/B. § d) pontja a következõ 5. ponttal egészül ki, egyidejûleg
a jelenlegi 5. pont számozása 6. pontra változik:
/d) kincstári vagyon továbbá az állami tulajdonban levõ/
"5. történeti (régészeti) emlékek és földterületek,"
27. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 49. §-ában az Áht. 113/A. §
(2) bekezdésének a következõ módosítását "49. § Az Áht. 113/A. §-ának (2)
bekezdés[e]ének d) és e) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
/(2) E feladatkörében a Kincstár/
[a) elkészíti és folyamatosan aktualizálja a központi költségvetés napi
szintre lebontott, éves és középtávú finanszírozási tervét, kidolgozza az
államadósság finanszírozási stratégiáját, gondoskodik a kincstári egységes
számla napi likviditásáról;
b) a költségvetési törvény keretében szervezi az állampapír-
kibocsátásokat és hitelfelvételeket;
c) gondoskodik az államadósság törlesztésérõl;]
"d) szervezi a másodlagos állampapírpiacot;
e) a másodlagos állampapírpiacon értékpapír-mûveleteket végez,
állampapírokat ad el és vásárol, valamint az államadósság kezelése körében az
árfolyam és kamatkockázat csökkentése érdekében határidõs és fedezeti
ügyleteket köt, továbbá értékpapír- és letétkezelési feladatokat lát el;"
[f) elemzi az állami adósságszolgálat és az állampapírpiac folyamatait;
g) tájékoztat az államadósság alakulásáról és az állampapírpiac
folyamatairól.]"
28. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 54. § (1) bekezdésének a
jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését § "54. § (1) Az Áht. 124. §-ának
(2) bekezdése d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
/(2) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben állapítsa meg:/
"d) a költségvetési szervek...""
29. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 54. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja, az Áht. 124. "(2) Az Áht. 124. §-ának (2)
bekezdése a következõ új p)-[sz)]t) pontokkal egészül ki:
/(2) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben állapítsa meg:/
...
...
"[sz)] t) a 121. § (4)-(6) bekezdésében foglalt ellenõrzések
szabályait.""
30. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 55. § (1) a "55. § (1) A
társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló - többször módosított -
1991. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Öit.) 9. §-a (1) bekezdésének i)
pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:"
31. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 55. § (2)-§ "(2) Az Öit. 9.
§-ának (1) bekezdése a következõ új k) ponttal egészül ki, egyidejûleg a
jelenlegi k)-u) pont számozása l)- ü) pontra módosul:
/ (1) A közgyûlés /
"k) Megtárgyalja a pénzügyminiszter által április 30-ig átadott, a
következõ évre várható makrogazdasági mutatók alapján elkészített
társadalombiztosítási költségvetési irányelveket és azt elfogadása után - az
államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvény (a
továbbiakban: Áht.) 84. §-a szerinti eljárási rendnek megfelelõen - a
tárgyévet megelõzõ év május 31-éig, az f) pontban foglalt jogkörében a Kormány
elé terjeszti."
(3) Az Öit. 9. §-a (1) bekezdésének [l)] k) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/ (1) A közgyûlés /
"[l)] k) Megtárgyalja a biztosítási önkormányzat kezelésében lévõ
biztosítási alap költségvetési javaslatá[t]nak tervezetét és azt elfogadása,
valamint a két biztosítási alap összevont mérlegének elfogadása után - az
[államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény] Áht. 85/A. §-a szerinti
eljárási rendnek megfelelõen - a tárgyévet megelõzõ év augusztus 31-éig, az f)
pontban foglalt jogkörében a Kormány elé terjeszti."
(4) Az Öit. 9. §-a (1) bekezdésének [n)] m) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:
/ (1) A közgyûlés /
"[n)] m) Megtárgyalja a kezelésében lévõ társadalombiztosítási alap
költségvetésének végrehajtásáról szóló [beszámolót] zárszámadási javaslat
tervezetét és azt elfogadása, valamint a két társadalombiztosítási alap
összevont mérlegének elfogadása után legkésõbb a tárgyévet követõ félév
végéig - az [államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény] Áht. 86/A. §-
a szerinti eljárási rendnek megfelelõen - a Kormány elé terjeszti."
(5) Az Öit. 9. §-ának (1) bekezdése a következõ új v) ponttal egészül
ki:
/ (1) A közgyûlés /
"v) Megtárgyalja és jóváhagyja az [államháztartásról szóló 1992. évi
XXXVIII. törvény] Áht. rendelkezései szerint a költségvetésben jóváhagyott
tartalék felhasználását, illetve javaslatot készít a Kormány részére annak
felhasználásáról.""
32. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 55. § (8) - "(8) Az Öit. - A
biztosítási önkormányzatok állami felügyelete cím alatt - a következõ[, új]
23/A. §-sal egészül ki:"
33. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 56. § (1) a "56. § (1) A
társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi költségvetésérõl
szóló - többször módosított - 1992. évi LXXXIV. törvény (továbbiakban: At.) 2.
§-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:"
34. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 56. § (4) § "(4) Az At. 11.
§-ának (1) bekezdés[e]ének felvezetõ szövege, továbbá a), b), és d) pontja
helyébe a következõ rendelkezések lépnek, egyidejûleg a bekezdés a következõ
új g) ponttal egészül ki:
"11. § (1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak
költségvetésérõl és annak végrehajtásáról - az Áht. 86. §-ának (1) bekezdése
alapján - alkotott törvénynek tartalmaznia kell:
["]a) a Nyugdíjbiztosítási Alap költségvetési mérlegét (a
bevételek és kiadások részletes bemutatásával), a bevételi többletet és annak
felhasználását, illetve a kiadási többletet és annak fedezetét;
b)...""
35. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 57. § (2) - "(2) A Tftv. 15.
§ (1) bekezdésének második mondata [a következõ szövegrésszel egészül ki]
helyébe a következõ rendelkezés lép:"
36. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 58. § (4) bekezdésének a
jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését "(4) E törvény hatályba lépésével
egyidejûleg hatályát veszti az At. 6. §-ának (1) bekezdése, 7. §-ának (1)-(3)
bekezdése és 8. §-a, továbbá az Áht. 43/A. §-ában a "Nyugdíjbiztosítási
Önkormányzatot és az Egészségbiztosítási Önkormányzatot" szövegrész helyébe a
"társadalombiztosítási önkormányzatot", az Áht. 88. § (1) bekezdésében az
"Egészségbiztosítási és Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat" szövegrész helyébe a
"társadalombiztosítási önkormányzat", a 94. § (1) bekezdésében az
"Egészségbiztosítási, a Nyugdíjbiztosítási, az országos kisebbségi
önkormányzat" szövegrész helyébe az "országos kisebbségi,
társadalombiztosítási önkormányzat" szövegrész lép."
Megjegyzés: E módosító indítvány tartalmilag összefügg a törvényjavaslat
17. §, illetõleg 27. §-ára vonatkozó módosító indítvánnyal.
37. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 58. §-át a következõ új (8)
bekezdéssel javasolja kiegészíteni, az Áht.
"(8) Az Áht. a következõ 127. §-sal egészül ki:
"127. § A társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl
szóló - többször módosított - 1990. évi LXX. törvény hatálya alá tartozó
vagyonra e törvény kincstári vagyonra vonatkozó rendelkezéseit nem kell
alkalmazni.""
Indokolás:
Lásd az Alkotmány- és igazságügyi bizottság 1996. november 27-i ülésének
jegyzõkönyvét.
Budapest, 1996. november 27.
Dr. Hack Péter s.k.