- 1 -

__________________________

MODOSJAV\T3363AB.DOC

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi

bizottságának

e l n ö k e T/3363/36.. szám

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Alkotmány- és igazságügyi bizottság a Házszabály 94. § (1) bekezdése

alapján "Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és az ahhoz

kapcsolódó egyes törvényi rendelkezések módosításáról" szóló T/3363.. sz.

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjeszti elõ:

"1. § Az államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII.

törvény (a továbbiakban Áht.) 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:"

2. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 3. §-ában az Áht. 8. § (2)

bekezdésébõl a jelzett szövegrész elhagyását "3. § Az Áht. 8. §-ának (2)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A költségvetési kiadások között kell elszámolni a nyújtott

hiteleket - a[z e törvény] 18/B. § (2) bekezdésében meghatározott

megelõlegezési és likviditási hitelek kivételével -, illetve bevételként azok

visszatérülését.""

3. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 13. § - az - "13. § Az Áht.

27. §-[ának a jelenlegi számozása (1) bekezdésre változik és a §]a a következõ

új (2) bekezdéssel egészül ki, a § jelenlegi szövege az (1) bekezdés jelölést

kapja:"

4. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 17. §-ában § "17. § Az Áht.

38/A. §-[ának (1)-(2) bekezdései]a helyébe a következõ rendelkezés[ek]

lép[nek, és a § a következõ, új (3) bekezdéssel egészül ki]:"

"(1) A Kormány az államháztartás alrendszerei költségvetési

egyenlegének a tervezettõl tartósan és jelentõs mértékben eltérõ, kedvezõtlen

alakulása, vagy megelõzõ intézkedésként ezt közvetlenül elõidézõ körülmények

bekövetkezése esetén a központi költségvetésben, az alapoknál - a

Munkaerõpiaci Alap esetében az Országos Munkaerõpiaci Tanács véleményének

elõzetes kikérésével -, és a társadalombiztosítási alrendszerben - a

Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és az Egészségbiztosítási Önkormányzat (a

továbbiakban: társadalombiztosítási önkormányzatok) véleményének elõzetes

kikérésével - elõirányzatokat zárolhat, csökkenthet, illetve törölhet azon

elõirányzatok kivételével, amelyeknek évközi megváltoztatási jogát az

Országgyûlés magának tartotta fenn."

Megjegyzés: E módosító indítvány tartalmilag összefügg a törvényjavaslat

27. §, illetõleg 58. § (4) bekezdésére vonatkozó módosító indítvánnyal.

5. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 18. §-ában a "(2) Az Áht. 48.

§-a a következõ új [r)] q) ponttal egészül ki:

/A pénzügyminiszter/

"[r)] q) a társadalombiztosítási alrendszer költségvetésének..."

6. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 19. §-ának - az Áht. 49. § g)

pontjára vonatkozóan - a jelzett történõ "19. § Az Áht. 49. §-ának g) pontja

helyébe a következõ új rendelkezés lép:

/A fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõje - ha törvény másként nem

rendelkezik -/"

7. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 21. § (4) bekezdésében az Áht.

52. § (1) bekezdésének a következõ "21. § Az Áht. 52. §-ának (1) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A Kormány szeptember 30-ig benyújtja az Országgyûlésnek a következõ

évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslatot és ehhez tájékoztatási céllal

az államháztartás helyzetét bemutató összefoglaló táblázatokat, mérlegeket

mellékel. A fejezeti részletezõ táblázatokat és ezek szöveges

indokolás[okat]ait október 15-ig kell az Országgyûlésnek benyújtani.""

8. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 23. § (1) az "23. § (1) Az

Áht. 63. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A központi költségvetésbõl

a) a helyi önkormányzatok részére átengedett személyi jövedelemadó,

normatív állami hozzájárulás, a[z] helyi önkormányzatok mûködésével

kapcsolatos egyéb központi támogatások összegét a helyi önkormányzati

költségvetési szervek által utalványozott, a személyi juttatásokat és egyéb

kifizetéseket terhelõ levonások, járulékok és hozzájárulások (a továbbiakban:

közterhek) beszámítását követõen (nettó módon) 13 részletben, az adott

hónapban esedékes jogcímek figyelembe vételével kell folyósítani.""

9. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 23. § (2) az "(2) Az Áht. 63.

§-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (5)

bekezdés számozása (6) bekezdésre módosul:

"(5) Ha a (2) bekezdésben foglalt források a nettósítás során

beszámítandó, a külön jogszabályban rögzített közterhekre nem nyújtanak

fedezetet, akkor a különbözetet a Kincstár a helyi önkormányzatok részére

átmenetileg megelõlegezi és éven belül a következõ hónapokban kiutalandó nettó

összegbõl levonja. Ha a decemberi nettó finanszírozás után is marad fenn

megelõlegezendõ összeg, akkor arra a Kincstár azonnali beszedési megbízást

nyújt be a[z] helyi önkormányzat ellen.""

10. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 25. §-a az "25. § Az Áht. 79.

§-ának (1) bekezdés[e]ének elsõ mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:"

11. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 26. §-ában "26. § Az Áht. 82.

§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"82. § A jegyzõ által elkészített zárszámadási rendelettervezetet,

valamint a külön törvény szerinti könyvvizsgálói záradékkal ellátott

egyszerûsített tartalmú - a[z] helyi önkormányzat és intézményei adatait

összevontan tartalmazó - éves pénzforgalmi-jelentést, könyvviteli mérleget,

pénzmaradvány-kimutatást, és eredmény-kimutatást a polgármester a

költségvetési évet követõen 4 hónapon belül terjeszti a képviselõ-testület

elé. A képviselõ-testület a zárszámadásról rendeletet alkot. A

könyvvizsgálatra kötelezett helyi önkormányzatok polgármesterei a

könyvvizsgálatról készített jelentést minden év június 30-áig kötelesek

megküldeni az Állami Számvevõszéknek.""

12. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 27. §-ábanT/27.. § Az Áht. 84.

§-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:/

"(2) A [Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és az Egészségbiztosítási

Önkormányzat (a továbbiakban:] társadalombiztosítási önkormányzatok[)] a

pénzügyminiszter által április 30-ig átadott, a következõ évre várható

makrogazdasági mutatók alapján elkészítik a következõ évre vonatkozó

társadalombiztosítási költségvetési irányelvekre vonatkozó javaslatukat és azt

május 31-éig megküldik a Kormánynak."

Megjegyzés: E módosító indítvány tartalmilag összefügg a törvényjavaslat

17. §, illetõleg 58. § (4) bekezdésére vonatkozó módosító indítvánnyal.

13. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 28. §-ának a következõ

módosítását javasolja, az Áht. 85/A. §-ára "28. § Az Áht. a következõ új 85/A.

§-sal egészül ki:

"85/A. § (1) A társadalombiztosítási önkormányzatok - a Kormány által

elfogadott társadalombiztosítási költségvetési irányelvek alapján - elkészítik

a [Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap]

társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetés[ének]i javaslatát

[részletes tervezetét].

(2) A társadalombiztosítási önkormányzatok augusztus 31-éig benyújtják a

Kormánynak, valamint megküldik az Állami Számvevõszéknek a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésére vonatkozó, alaponként

és összevontan bemutatott javaslatukat.

(3) A Kormány a [Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap

következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslatát] társadalombiztosítás

pénzügyi alapjai költségvetésérõl szóló törvényjavaslatot - amennyiben

egyetért[ése esetén] a (2) bekezdés szerinti javaslattal azt változatlan

tartalommal, ellenkezõ esetben azt átdolgoz[ott]va [formában] - október 15-éig

benyújtja az Országgyûlésnek. Az Országgyûlést tájékoztatni kell a

társadalombiztosítási önkormányzatok javaslatáról és az esetleges eltérés

okairól."

14. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 30. §-ának a következõ

módosítását javasolja, az Áht. 86/A. §-ára "30. § Az Áht. VI. fejezete az

alábbi 86/A. §-al egészül ki:

"86/A. § (1) A társadalombiztosítási önkormányzatok a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének végrehajtásáról szóló

zárszámadás[t]i javaslatot annak könyvvizsgáló általi hitelesítését követõen

fogadják el. A könyvvizsgáló költsége a[z önkormányzatok] társadalombiztosítás

pénzügyi alapjai mûködési költségvetését terheli.

(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének

végrehajtásáról szóló zárszámadás[t]ra vonatkozó alaponként és összevontan

bemutatott javaslat[ként]ukat a társadalombiztosítási önkormányzatok a

költségvetési évet követõ június 30-áig a Kormánynak és egyidõben az Állami

Számvevõszéknek megküldik.

(3) A Kormány a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének

végrehajtásáról szóló törvényjavaslatot a költségvetési évet követõ szeptember

30-áig - amennyiben egyetért[ése esetén] a (2) bekezdés szerinti javaslattal

azt változatlan [formában] tartalommal, ellenkezõ esetben azt átdolgozva - az

Országgyûlésnek benyújtja és megküldi az Állami Számvevõszéknek.""

15. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 31. §-ában "31. § Az Áht. VI.

fejezete az alábbi 86/B. §-al egészül ki:

"(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak gazdálkodására [e

törvény] a 7-18. §-[ai]ok vonatkoznak azzal, hogy az alapok maradványa a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének végrehajtásáról szóló

zárszámadási törvényben foglaltak szerint, annak kihirdetését követõen

használható fel. A mûködési költségvetés elõirányzat-maradványa a[z]

társadalombiztosítási önkormányzat által az auditált mérleg alapján

elfogadott zárszámadásban foglaltak szerint használható fel. Az áthúzódó

fizetési kötelezettségekkel kapcsolatos kifizetéseket a társadalombiztosítási

költségvetési szervek a zárszámadás elfogadását megelõzõen utólagos

felügyeleti korrekció és ezzel összefüggõ visszapótlási kötelezettség mellett,

saját hatáskörû elõirányzat-módosítás után teljesíthetnek.

(3) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésében a kiadási

fõösszegük legfeljebb 1 %-ának megfelelõ tartalék képezhetõ. A tartalék

felhasználására [e törvény] a 25. §-[á]ban meghatározott rendelkezések

vonatkoznak.""

16. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 32. §-ában "32. § Az Áht. VI.

fejezete az alábbi 86/C. §-sal egészül ki:

"86/C. § A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai pótköltségvetési

törvényjavaslata készítésére [e törvény] a 41. §[-a] az irányadó azzal,

hogy...""

17. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 33. §-ában "33. § Az Áht. VI.

fejezete az alábbi 86/D. §-sal egészül ki:

"86/D. § (1) Az átmeneti gazdálkodásról szóló törvényjavaslat

elõkészítésére, illetve az annak hiányában történõ eljárásra [e törvény] a 44-

45. §-[ai]ok irányadók azzal, hogy az átmeneti törvényjavaslat elõkészítésének

a rendjére a társadalombiztosítási költségvetési törvényjavaslatra vonatkozó

eljárási szabályokban foglaltakat kell alkalmazni.""

18. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 34. §-ában "34. § Az Áht. VI.

fejezete az alábbi 86/E. §-sal egészül ki:

"86/E. § A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének

tagozódására (címrendjére) a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok

1993. évi költségvetésérõl szóló - többször módosított - 1992. évi LXXXIV.

törvény elõírásai az irányadóak.""

19. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 35. §-a felvezetõ szövegének

- az Áht. 86/F. §-ára vonatkozóan - a "35. § Az Áht. VI. fejezete az alábbi

86/F. §-al egészül ki:"

20. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 38. §-ában "38. § Az Áht. 94.

§-ának (2)-(5) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezések lépnek,

egyidejûleg a § a következõ új (6) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A központi költségvetési szerv a Kormány, társadalombiztosítási

költségvetési szerv a biztosítási ág szerinti társadalombiztosítási

önkormányzat engedélyével hozhat létre társadalmi szervezetet, illetve

csatlakozhat ilyenhez. A központi költségvetési szerv, illetve a

társadalombiztosítási költségvetési szerv saját foglalkoztatottjai szakmai és

munkavállalói érdekképviseleti szervezetét, illetve foglalkoztatottjai,

ellátottjai oktatási, kulturális, szociális és sport tevékenységét segítõ

szervezetet a költségvetésében jóváhagyott összeggel támogathatja.""

21. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 38. §-ábanT/38.. § Az Áht. 94.

§-ának (2)-(5) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezések lépnek,

egyidejûleg a § a következõ új (6) bekezdéssel egészül ki:/

"(4) A központi költségvetési szerv a fejezet felügyeletét ellátó

szervnek a pénzügyminiszter egyetértésével kiadott engedélyével, míg a helyi

önkormányzati költségvetési szerv a helyi önkormányzat, a helyi kisebbségi

önkormányzati költségvetési szerv a helyi kisebbségi önkormányzat, az országos

kisebbségi önkormányzati költségvetési szerv az országos kisebbségi

önkormányzat, társadalombiztosítási költségvetési szerv a biztosítási ág

szerinti társadalombiztosítási önkormányzat engedélyével alapíthat gazdasági

társaságot, közhasznú társaságot, illetõleg szerezhet gazdasági társaságban,

közhasznú társaságban érdekeltséget. A költségvetési szerv csak olyan

gazdasági társaságban vehet részt, amelyben felelõssége nem haladja meg

vagyoni hozzájárulásának mértékét."

22. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 39. §-ábanT/39.. § Az Áht. 98.

§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés lép, egyidejûleg a § a

következõ (4)-(6) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (4) bekezdés számozása

(7) bekezdésre módosul:/

"(6) Amennyiben a helyi önkormányzat költségvetési szerve által elismert

tartozás-állomány eléri az önkormányzat rendeletében meghatározott mértéket és

idõtartamot, a képviselõtestület a költségvetési szervnél - az [OEP] Országos

Egészségbiztosítási Pénztár által finanszírozott intézmény esetén az [OEP]

Országos Egészségbiztosítási Pénztár kérésére, illetve az [OEP] Országos

Egészségbiztosítási Pénztár véleményének elõzetes kikérésével - az (5)

bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkezõ önkormányzati biztost jelöl ki. Az

önkormányzati biztos kijelölésének feltételeit - ideértve a tartozás-állomány

irányadó mértékét és idõtartamát -, a gazdálkodási önállóságában korlátozott

költségvetési szerv mûködésének szabályait a Kormány rendeletben határozza

meg."

23. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 40. § (2) bekezdésében az

Áht. 101. § (6) bekezdésének a következõ "(2) Az Áht. 101. §-ának (6)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A központi költségvetésbõl a költségvetési törvényben a helyi

önkormányzatok részére jóváhagyott normatív állami hozzájárulást, valamint az

adóbevételekbõl átengedett összeget, a[z] helyi önkormányzatok mûködésével

kapcsolatos egyéb központi támogatásokat, valamint a költségvetési törvényben

meghatározott egyéb nettó módon utalandó elõirányzatokat, továbbá a

költségvetési gazdálkodási rend szerint mûködõ egészségügyi intézményeket

illetõen az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által folyósított támogatást

- a személyi juttatásokat, valamint egyéb kifizetéseket terhelõ, illetve

azokkal összefüggésben felmerülõ és az államháztartást megilletõ

kötelezettségek (SZJA-elõleg, nyugdíjjárulék, egészségbiztosítási járulék,

egészségügyi hozzájárulás, társadalombiztosítási járulék, munkaadói és

munkavállalói szolidaritási járulék) beszámításával - csökkentett összegben

havi részletekben, a Kormány által rendeletben meghatározott idõpontban kell

folyósítani.""

24. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 41. § (2) § "(2) Az Áht. 102.

§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés lép:

"(5) A Kincstár - a 12. § (4) bekezdésében foglaltak kivételével -

elõirányzati fedezet hiányában kifizetést nem teljesíthet [az e törvény 12. §

(4) bekezdésében foglaltak kivételével].""

25. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 44. §-ában "44. § Az Áht.

109. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"109. § Ha a vagyonról az államháztartás alrendszereinek javára

lemondtak, ezt a lemondásban megnevezett vagyonkezelõ, illetve állami vagy más

szervezet (továbbiakban e § alkalmazásában együtt: szervezet) elfogadhatja,

feltéve, hogy képes az azzal járó kötelezettségek teljesítésére...""

26. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 45. §-ában az Áht. 109/B.-a

helyébe a következõ rendelkezés felvételét "45. § [Az Áht. 109/B. §-a helyébe

a következõ rendelkezés lép:

"109/B. § A kincstári vagyonba tartozik:

a) az a vagyon, amelyet törvény kizárólagos állami tulajdonnak minõsít;

b) az a vagyon és vagyoni értékû jog, amelynek hasznosítására

vonatkozóan külön törvény rendelkezései alapján koncessziós szerzõdést lehet

kötni;

c) az állam közhatalmi, központi költségvetési szervei, illetve

közhasznú szervezetei közérdekû, továbbá egyes gazdasági célú feladatai

ellátásához szükséges ingatlanok, berendezések, felszerelések, jármûvek és

egyéb anyagi és immateriális javak és követelések, illetõleg állami

tulajdonban lévõ, közcélokat szolgáló vagy nemzeti kincsnek minõsülõ

létesítmény, alkotás, védett természeti érték, amely törvény alapján nem

került a helyi és szakmai önkormányzatok, a köztestületek, az egyházak és

felekezetek, a pártok, a társadalmi szervezetek tulajdonába, továbbá a védelmi

és egyéb céllal létesített állami tartalékok;

d) kincstári vagyon továbbá az állami tulajdonban levõ

1. mûemlékingatlan,

2. védett természeti terület,

3. termõföld, ha törvény másként nem rendelkezik,

4. erdõ,

5. történeti (régészeti) emlékek és földterületek,

6. a be nem hajtható állami követelések (pl. adó, vám) ellenében

elfogadott vagyon;

e) az állam tulajdonába egyéb jogcímen került vagyon.""]

Az Áht. 109/B. § d) pontja a következõ 5. ponttal egészül ki, egyidejûleg

a jelenlegi 5. pont számozása 6. pontra változik:

/d) kincstári vagyon továbbá az állami tulajdonban levõ/

"5. történeti (régészeti) emlékek és földterületek,"

27. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 49. §-ában az Áht. 113/A. §

(2) bekezdésének a következõ módosítását "49. § Az Áht. 113/A. §-ának (2)

bekezdés[e]ének d) és e) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/(2) E feladatkörében a Kincstár/

[a) elkészíti és folyamatosan aktualizálja a központi költségvetés napi

szintre lebontott, éves és középtávú finanszírozási tervét, kidolgozza az

államadósság finanszírozási stratégiáját, gondoskodik a kincstári egységes

számla napi likviditásáról;

b) a költségvetési törvény keretében szervezi az állampapír-

kibocsátásokat és hitelfelvételeket;

c) gondoskodik az államadósság törlesztésérõl;]

"d) szervezi a másodlagos állampapírpiacot;

e) a másodlagos állampapírpiacon értékpapír-mûveleteket végez,

állampapírokat ad el és vásárol, valamint az államadósság kezelése körében az

árfolyam és kamatkockázat csökkentése érdekében határidõs és fedezeti

ügyleteket köt, továbbá értékpapír- és letétkezelési feladatokat lát el;"

[f) elemzi az állami adósságszolgálat és az állampapírpiac folyamatait;

g) tájékoztat az államadósság alakulásáról és az állampapírpiac

folyamatairól.]"

28. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 54. § (1) bekezdésének a

jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését § "54. § (1) Az Áht. 124. §-ának

(2) bekezdése d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/(2) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben állapítsa meg:/

"d) a költségvetési szervek...""

29. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 54. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja, az Áht. 124. "(2) Az Áht. 124. §-ának (2)

bekezdése a következõ új p)-[sz)]t) pontokkal egészül ki:

/(2) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben állapítsa meg:/

...

...

"[sz)] t) a 121. § (4)-(6) bekezdésében foglalt ellenõrzések

szabályait.""

30. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 55. § (1) a "55. § (1) A

társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló - többször módosított -

1991. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Öit.) 9. §-a (1) bekezdésének i)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:"

31. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 55. § (2)-§ "(2) Az Öit. 9.

§-ának (1) bekezdése a következõ új k) ponttal egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi k)-u) pont számozása l)- ü) pontra módosul:

/ (1) A közgyûlés /

"k) Megtárgyalja a pénzügyminiszter által április 30-ig átadott, a

következõ évre várható makrogazdasági mutatók alapján elkészített

társadalombiztosítási költségvetési irányelveket és azt elfogadása után - az

államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvény (a

továbbiakban: Áht.) 84. §-a szerinti eljárási rendnek megfelelõen - a

tárgyévet megelõzõ év május 31-éig, az f) pontban foglalt jogkörében a Kormány

elé terjeszti."

(3) Az Öit. 9. §-a (1) bekezdésének [l)] k) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/ (1) A közgyûlés /

"[l)] k) Megtárgyalja a biztosítási önkormányzat kezelésében lévõ

biztosítási alap költségvetési javaslatá[t]nak tervezetét és azt elfogadása,

valamint a két biztosítási alap összevont mérlegének elfogadása után - az

[államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény] Áht. 85/A. §-a szerinti

eljárási rendnek megfelelõen - a tárgyévet megelõzõ év augusztus 31-éig, az f)

pontban foglalt jogkörében a Kormány elé terjeszti."

(4) Az Öit. 9. §-a (1) bekezdésének [n)] m) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/ (1) A közgyûlés /

"[n)] m) Megtárgyalja a kezelésében lévõ társadalombiztosítási alap

költségvetésének végrehajtásáról szóló [beszámolót] zárszámadási javaslat

tervezetét és azt elfogadása, valamint a két társadalombiztosítási alap

összevont mérlegének elfogadása után legkésõbb a tárgyévet követõ félév

végéig - az [államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény] Áht. 86/A. §-

a szerinti eljárási rendnek megfelelõen - a Kormány elé terjeszti."

(5) Az Öit. 9. §-ának (1) bekezdése a következõ új v) ponttal egészül

ki:

/ (1) A közgyûlés /

"v) Megtárgyalja és jóváhagyja az [államháztartásról szóló 1992. évi

XXXVIII. törvény] Áht. rendelkezései szerint a költségvetésben jóváhagyott

tartalék felhasználását, illetve javaslatot készít a Kormány részére annak

felhasználásáról.""

32. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 55. § (8) - "(8) Az Öit. - A

biztosítási önkormányzatok állami felügyelete cím alatt - a következõ[, új]

23/A. §-sal egészül ki:"

33. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 56. § (1) a "56. § (1) A

társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi költségvetésérõl

szóló - többször módosított - 1992. évi LXXXIV. törvény (továbbiakban: At.) 2.

§-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:"

34. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 56. § (4) § "(4) Az At. 11.

§-ának (1) bekezdés[e]ének felvezetõ szövege, továbbá a), b), és d) pontja

helyébe a következõ rendelkezések lépnek, egyidejûleg a bekezdés a következõ

új g) ponttal egészül ki:

"11. § (1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak

költségvetésérõl és annak végrehajtásáról - az Áht. 86. §-ának (1) bekezdése

alapján - alkotott törvénynek tartalmaznia kell:

["]a) a Nyugdíjbiztosítási Alap költségvetési mérlegét (a

bevételek és kiadások részletes bemutatásával), a bevételi többletet és annak

felhasználását, illetve a kiadási többletet és annak fedezetét;

b)...""

35. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 57. § (2) - "(2) A Tftv. 15.

§ (1) bekezdésének második mondata [a következõ szövegrésszel egészül ki]

helyébe a következõ rendelkezés lép:"

36. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 58. § (4) bekezdésének a

jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését "(4) E törvény hatályba lépésével

egyidejûleg hatályát veszti az At. 6. §-ának (1) bekezdése, 7. §-ának (1)-(3)

bekezdése és 8. §-a, továbbá az Áht. 43/A. §-ában a "Nyugdíjbiztosítási

Önkormányzatot és az Egészségbiztosítási Önkormányzatot" szövegrész helyébe a

"társadalombiztosítási önkormányzatot", az Áht. 88. § (1) bekezdésében az

"Egészségbiztosítási és Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat" szövegrész helyébe a

"társadalombiztosítási önkormányzat", a 94. § (1) bekezdésében az

"Egészségbiztosítási, a Nyugdíjbiztosítási, az országos kisebbségi

önkormányzat" szövegrész helyébe az "országos kisebbségi,

társadalombiztosítási önkormányzat" szövegrész lép."

Megjegyzés: E módosító indítvány tartalmilag összefügg a törvényjavaslat

17. §, illetõleg 27. §-ára vonatkozó módosító indítvánnyal.

37. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 58. §-át a következõ új (8)

bekezdéssel javasolja kiegészíteni, az Áht.

"(8) Az Áht. a következõ 127. §-sal egészül ki:

"127. § A társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl

szóló - többször módosított - 1990. évi LXX. törvény hatálya alá tartozó

vagyonra e törvény kincstári vagyonra vonatkozó rendelkezéseit nem kell

alkalmazni.""

Indokolás:

Lásd az Alkotmány- és igazságügyi bizottság 1996. november 27-i ülésének

jegyzõkönyvét.

Budapest, 1996. november 27.

Dr. Hack Péter s.k.

Eleje Honlap