T/3363/43.. számú

Egységes javaslat

az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és az ahhoz

kapcsolódó egyes törvényi rendelkezések módosításáról szóló

T/3363.. számú törvényjavaslat

zárószavazásához

Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1996. december

1996. évi ... . törvény

az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és az ahhoz kapcsolódó

egyes törvényi rendelkezések módosításáról

1. §

Az államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvény

(a továbbiakban: Áht.) 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"6. § Az államháztartás részét képezõ társadalombiztosítás a társadalom

közös - biztosítási és szolidaritási elvek alapján mûködõ -

kockázatvállaláson alapuló kötelezõ biztosítási rendszere, az

államháztartás társadalombiztosítási alrendszerét a Nyugdíjbiztosítási

Alap és az Egészségbiztosítási Alap költségvetései alkotják.".

2. §

Az Áht. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az alrendszerek költségvetése olyan pénzügyi terv, illetve pénzügyi alap,

amely az érvényességi idõtartam alatt a feladat ellátásához teljesíthetõ

jóváhagyott kiadásokat és a teljesítendõ várható bevételeket

(költségvetési kiadásokat és költségvetési bevételeket) elõirányzatként,

illetve elõirányzat-teljesítésként tartalmazza. Az alrendszerek

tulajdonát képezõ, illetve rendelkezésére álló pénzeszköz év végi

záróállománya - kincstári körbe tartozók esetén az elõirányzat-maradvány

-, illetve annak forrásként történõ számbavétele a következõ év

költségvetésében eredeti elõirányzatként, a folyó évi költségvetési

bevételek között a helyi önkormányzati alrendszer kivételével nem

tervezhetõ, a folyó évi költségvetési kiadások forrásául azonban -

jogszabályban meghatározott módon - megjelölhetõ és elszámolható. A

pénzeszközök - kincstári körbe tartozók esetén az elõirányzat- maradvány

- év végi záróállománya felhasználására, az áthúzódó kiadások

teljesítésére vonatkozó részletes szabályokat a társadalombiztosítási

alrendszer és az alapok esetében törvény, a helyi önkormányzatok esetében

törvény, kormányrendelet és önkormányzati rendelet, egyébként

kormányrendelet állapítja meg.".

3. §

Az Áht. 8. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A költségvetési kiadások között kell elszámolni a nyújtott hiteleket - a

18/B. § (2) bekezdésében meghatározott megelõlegezési és likviditási

hitelek kivételével -, illetve bevételként azok visszatérülését.".

4. §

Az Áht. 8/A. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A finanszírozási célú pénzügyi mûveletek értékpapírok kibocsátásával és

visszavásárlásával, hitelek felvételével és törlesztésével, szabad

pénzeszközök - törvényben szabályozott - betétként való elhelyezésével és

visszavonásával kapcsolatos, költségvetési elõirányzatként, illetve annak

teljesítéseként el nem számolható és meg nem jeleníthetõ finanszírozási

bevételek és finanszírozási kiadások teljesítésével járnak együtt, és a

pénzeszközök változását eredményezik. A devizában felvett, illetve

törlesztett adósságnak a felvételkor, illetve törlesztéskor érvényesített

devizaárfolyammal - az árfolyamfedezeti mûveletek figyelembe vétele

mellett - meghatározott forintértékét kell finanszírozási bevételként,

illetve finanszírozási kiadásként elszámolni.".

5. §

Az Áht. 11. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A fizetési kötelezettséget elõíró jogszabály rendelkezik arról, hogy a

bevétel az államháztartás mely alrendszere, szervezete javára számolható

el, illetve mely alrendszert, továbbá törvény erre vonatkozó rendelkezése

alapján mely államháztartáson kívüli szervezetet illeti meg.".

6. §

Az Áht. 12. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Az eredeti, illetve módosított (a továbbiakban: jóváhagyott)

elõirányzatokon felül képzõdõ többletbevételek felhasználásának és az

elõirányzatok módosításának szabályait törvény, illetve külön törvényi

felhatalmazás alapján kormányrendelet tartalmazza.".

7. §

Az Áht. 14. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(1) Az államháztartás alrendszerei hiányának államadósságot növelõ

rendezését, továbbá tartozásokat átvállalni, elengedni, visszatérítendõ

támogatást vissza nem térítendõ támogatássá átalakítani, illetve bármely

más módon államadósságot növelõ újabb kötelezettséget vállalni kizárólag

a költségvetésük útján, elõirányzattal megtervezve lehet. Az alapok adott

évi hiányából a 18/B. § (2) bekezdés szerint nyújtott megelõlegezési,

likviditási hitellel finanszírozott rész a központi költségvetés

adósságát növeli.

(2) A központi költségvetés adóssága kizárólag a központi költségvetés

hiányának finanszírozási szükséglete miatt változhat, kivéve a kincstári

egységes számla elõzõ év december 31-éhez képest bekövetkezõ

állományváltozásából adódó adósságnövekedést és a központi költségvetés

devizaadóssága árfolyamváltozásából eredõ, forintban kifejezett

összegének változását.".

8. §

(1) Az Áht. 18/B. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A Kincstár az (1) bekezdésben meghatározott szolgáltatásokon kívül a

Magyar Állam nevében gondoskodik a finanszírozási mûveletek, a

készpénzgazdálkodás, az államadósság kezelése és az azzal való

gazdálkodás, az államadósság törlesztése és megújítása, az állam által

vállalt kezességek és nyújtott hitelek nyilvántartása, a kötelezettségek

teljesítése, illetve a követelések érvényesítése jogszabályban

meghatározott feladatainak ellátásáról. A Kincstár a központi

költségvetés nevében a központi költségvetés terhére, annak forrásaiból -

a költségvetési törvényben meghatározott mértékben, célra és feltétellel

- megelõlegezési, likviditási hitelt nyújthat az Egészségbiztosítási

Alapnak, a Nyugdíjbiztosítási Alapnak, az elkülönített állami

pénzalapoknak, valamint a helyi önkormányzatoknak, továbbá a

költségvetési törvényben adott felhatalmazás szerinti megállapodásban

meghatározott mértékben, célra és feltételekkel, tárgyévi lejárattal

(visszatérítési kötelezettséggel) a megyei és regionális fejlesztési

tanácsoknak.".

(2) Az Áht. 18/B. §-ának (4)-(5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek, és a § a következõ, új (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A Kincstár az (1) bekezdésben foglalt feladatait a szolgáltatási körébe

és szolgáltatási felelõsségébe tartozó szervezetek (a továbbiakban:

kincstári kör) számára kötelezõen igénybe veendõ térítésmentes

szolgáltatásként teljesíti. A Kincstár jogosult a kincstári körbe

tartozók és a kincstári számlatulajdonosok külön rendelkezése nélkül is

számláik megterhelésével továbbhárítani a postai pénzügyi szolgáltatások

számlával igazolt díját, amelyet a kincstári kör, illetve a kincstári

számlatulajdonosok készpénz átutalási forgalma után, a Kincstárhoz

benyújtott számlában részletezve, a kötelezetteket azonosító módon

feltüntetve érvényesítenek.

(5) A kincstári körbe tartoznak

a) a központi költségvetés, a központi költségvetési szervek és a

rendelkezésükbe utalt elõirányzatok, az alapok,

b) a Magyar Tudományos Akadémia mint köztestület nem gazdasági társasági

formában mûködtetett szervei.

(6) A társadalombiztosítási költségvetési szervek finanszírozását a kincstári

körre vonatkozó szabályok szerint kell végezni.

(7) A Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap számláit a

Kincstár a külön jogszabály szerint meghatározott sajátosságok figyelembe

vételével térítésmentes szolgáltatásként vezeti.".

9. §

(1) Az Áht. 18/C. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A Kincstár a számlatulajdonosok rendelkezési jogának biztosítása mellett

a 18/B. § (3) bekezdésében foglalt bankszámla-vezetési tevékenységét a

megyei és regionális területfejlesztési tanácsok, illetve ezek

munkaszervezetei, az Országos Rádió és Televízió Testület, a

Mûsorszolgáltatási Alap, továbbá az Országgyûlés, a Kormány által

alapított közalapítványok esetében kötelezõ jelleggel, valamint a 12/A. §

(4) bekezdésében foglalt letéti kezeléssel összefüggésben térítésmentes

szolgáltatásként végzi.".

(2) Az Áht. 18/C. §-a a következõ új (10) bekezdéssel egészül ki:

"(10) A Kincstár a kötelezett külön rendelkezése nélkül teljesíti a 18/B.

§ (5)-(6) bekezdésében és a (6) bekezdésben meghatározott szervezetekkel

szemben benyújtott olyan beszedési megbízást, amely jogerõs bírósági,

államigazgatási határozaton, vagy jogszabály által meghatározott azonnali

beszedési megbízás útján teljesítendõ fizetési kötelezettségen alapul.".

10. §

Az Áht. 21. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"21. § A központi költségvetés bevételeit képezik - a 10. §-ban

foglaltaknak a központi költségvetést illetõ részén túl - a

privatizációból származó, a költségvetési törvényben meghatározott

bevételek; törvény eltérõ rendelkezése hiányában a koncessziós

szerzõdésekbõl - ide nem értve a kizárólagos önkormányzati tulajdon

mûködtetésére, illetve kizárólagos önkormányzati tevékenységek

gyakorlására vonatkozó koncessziós szerzõdéseket - származó bevételek; a

központi költségvetési szervek tevékenységébõl származó bevételek; a

nemzetközi pénzügyi kapcsolatokból a központi költségvetési alrendszerbe

tartozó szervek részére, illetve az általuk ellátott feladatok

támogatására belföldre pénzben beérkezett külföldi segélyekbõl és

adományokból, továbbá egyéb forrásokból származó bevételek. A

privatizációból származó bevételeknek a központi költségvetést megilletõ

összegén felüli részének felhasználásáról a költségvetési törvényben kell

rendelkezni.".

11. §

(1) Az Áht. 24. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott elõirányzatok az adott költségvetési cím

a) mûködési célú elõirányzatain belül a törvényi kiemelt elõirányzatok

között év közben, összesen - az Országgyûlés által megállapított

elõirányzati összeghez képest - éves hatását tekintve - ha a

költségvetési törvény másként nem rendelkezik - legfeljebb a cím

eredeti mûködési célú elõirányzatai összegének 10%-át kitevõ mértékben

b) a felhalmozási célú elõirányzatain belül - a törvényi elõirányzatok

között - év közben, korlátozás nélkül

csoportosíthatók át a fejezet felügyeletét ellátó szerv hatáskörében.

A mûködési elõirányzatokon belül az a) pontban meghatározott mértéken

felüli, illetve azt túllépõ elõirányzat-átcsoportosítást, továbbá

mûködési és a felhalmozási célú elõirányzatok között átcsoportosítást a

Kormány engedélyezhet. Amennyiben az (1) bekezdésben meghatározott

költségvetési címet egy költségvetési szerv alkotja, az a) pontban

meghatározott elõirányzat-átcsoportosításra - a költségvetési szerv

felügyeletét ellátó szerv vezetõjének és a Kincstárnak az egyidejû

tájékoztatása mellett - az adott költségvetési szerv vezetõje jogosult.

Amennyiben az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési címet több

költségvetési szerv alkotja, a címen belüli, kizárólag egy adott

költségvetési szerv elõirányzatait érintõ, éves szinten a költségvetési

szerv eredeti mûködési célú elõirányzatai összegének legfeljebb 10%-át

kitevõ mértékû elõirányzat-átcsoportosításra - a költségvetési szerv

felügyeletét ellátó szerv vezetõjének és a Kincstárnak az egyidejû

tájékoztatása mellett - az adott költségvetési szerv vezetõje jogosult.

A fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõje az e bekezdésben

szabályozott intézményi hatáskörû elõirányzat-átcsoportosítás jogát

indokolt esetben, az érintett intézmény és a Kincstár egyidejû írásbeli

értesítése mellett magához vonhatja.".

(2) Az Áht. 24. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A fejezeti kezelésû elõirányzatok kizárólag a költségvetési törvényben

meghatározott célra használhatók fel. A fejezeti kezelésû elõirányzatok

felhasználását, kezelési költségeit, a rendelkezési jogosultságokat - ha

a költségvetési törvény eltérõen nem rendelkezik - a fejezet felügyeletét

ellátó szerv vezetõje a pénzügyminiszterrel egyetértésben szabályozza.".

(3) Az Áht. 24. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A fejezeti kezelésû elõirányzatok fejezeten belül az (1) bekezdésben

foglalt címekhez az elõirányzat céljának, rendeltetésének megfelelõen - a

törvényi kiemelt elõirányzatokra is kiterjedõen - a Kormány rendeletében

meghatározott módon, elõirányzat-módosítással a fejezet felügyeletét

ellátó szerv hatáskörében csoportosíthatók át. A fejezeti kezelésû

elõirányzatok más fejezethez tartozó címhez az elõirányzat céljának,

rendeltetésének megfelelõ átcsoportosítása az érintett fejezetek

felügyeletét ellátó szervek vezetõinek megállapodása alapján hajtható

végre.".

12. §

Az Áht. a következõ új 24/A. §-sal egészül ki:

"24/A. § (1) A központi költségvetésben a költségvetési évet megelõzõ év

elõirányzat-maradványai elszámolása és jóváhagyása keretében a 93. § (3)

bekezdésben foglaltakkal összefüggésben a Kormány a költségvetési év

Országgyûlés által megállapított költségvetési elõirányzatait az

elõirányzat-maradványok teljes - az elvonandó és felhasználható -

összegével megnövelheti. Az elõirányzat-módosítást a Kormány nevében a

pénzügyminiszter a fejezet elõirányzat-maradvány elszámolása alapján - a

93. § (3) bekezdésben foglalt intézményi hatáskörû módosításokra is

figyelemmel - hajtja végre.

(2) A Kormány a központi beruházások tárgyévi elõirányzatát a tárgyévet

megelõzõ év elõirányzat-maradványaival - az érintett beruházások

folyamatosságának biztosítása érdekében - megnövelheti. Az elõirányzat-

módosítást a Kormány nevében a pénzügyminiszter a fejezet központi

beruházási elõirányzatai teljesítésének elszámolása alapján hajtja végre.

(3) A központi beruházások tárgyévet megelõzõ évi elõirányzat-

maradványainak a (2) bekezdésben meghatározotton felüli összegének

törlésére vagy ezen összeggel más fejezet beruházási elõirányzatának

megnövelésére a Kormány jogosult.".

13. §

Az Áht. 27. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a § jelenlegi

szövege az (1) bekezdés jelölést kapja:

"(2) A zárszámadási törvényben kell bemutatni a költségvetési évet megelõzõ

évi elõirányzat-maradványnak a költségvetési évben történõ

felhasználását, és ennek a költségvetési év költségvetési egyenlegére

gyakorolt hatását.".

14. §

Az Áht. 30. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A költségvetési fejezetek között az elõirányzatok célját, rendeltetését

megváltoztató átcsoportosítást - ide nem értve az általános tartalék

felhasználását, a központi költségvetési szervek átszervezésével,

felügyeletének megváltoztatásával, költségvetési feladatok,

kötelezettségek fejezetek közötti megállapodáson alapuló átadásával-

átvételével, az elõre nem tervezhetõ beruházási, felújítási feladatok

felmerülésével összefüggõ elõirányzat-átcsoportosítást - az Országgyûlés

hajthat végre.".

15. §

Az Áht 32. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az Országgyûlés a költségvetési törvénnyel hatalmazza fel a Kormányt a

központi költségvetésben elõírt bevételek beszedésére és a kiadások

teljesítésére.".

16. §

Az Áht. 33. §-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A kezesség vállalását az arra az évre vonatkozó költségvetési törvényben

meghatározott mérték terhére kell elszámolni, amely évben a kezesség

alapjául szolgáló jogszabály vagy kormányhatározat kihirdetésre, illetve

közzétételre kerül.".

17. §

Az Áht. 38/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A Kormány az államháztartás alrendszerei költségvetési egyenlegének a

tervezettõl tartósan és jelentõs mértékben eltérõ, kedvezõtlen alakulása,

vagy megelõzõ intézkedésként ezt közvetlenül elõidézõ körülmények

bekövetkezése esetén a központi költségvetésben, az alapoknál - a

Munkaerõpiaci Alap esetében az Országos Munkaerõpiaci Tanács véleményének

elõzetes kikérésével -, és a társadalombiztosítási alrendszerben - a

Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat és az Egészségbiztosítási Önkormányzat (a

továbbiakban: társadalombiztosítási önkormányzatok) véleményének elõzetes

kikérésével - elõirányzatokat zárolhat, csökkenthet, illetve törölhet

azon elõirányzatok kivételével, amelyeknek évközi megváltoztatási jogát

az Országgyûlés magának tartotta fenn.

(2) Ha az (1) bekezdés alapján tett intézkedések - a társadalombiztosítási

alrendszert érintõk kivételével - együttes hatása meghaladja az érintett

elõirányzatok 10%-át és a költségvetés kiadási fõösszegének 0,1%-át,

akkor a Kormány a megtett intézkedésekrõl az Országgyûlést 30 napon belül

jelentésben tájékoztatja.

(3) A társadalombiztosítási alrendszert, illetve a Munkaerõpiaci Alapot

érintõ, az (1) bekezdés szerinti intézkedésekrõl - függetlenül azok

mértékétõl - a Kormány haladéktalanul tájékoztatja az Országgyûlést és a

társadalombiztosítási önkormányzatokat, illetve az Országos Munkaerõpiaci

Tanácsot.".

18. §

(1) Az Áht. 48. §-ának g) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/A pénzügyminiszter/

"g) gondoskodik a kincstári körbe tartozók költségvetései végrehajtásának

pénzügyi lebonyolításáról, a hiány finanszírozásáról, figyelemmel kíséri

a költségvetési elõirányzatok és a költségvetési létszámkeret

teljesülésének alakulását, a tervezettõl jelentõs eltérés esetén a

Kormánynál intézkedéseket kezdeményez, tartósan magas tartozás-állomány

esetén kincstári biztost jelöl ki, illetve a 98. § (4) bekezdése szerinti

szervek, testületek költségvetési szervei esetében kezdeményezi a

Kormánynál az e törvény szerinti intézkedéseket;".

(2) Az Áht. 48. §-a a következõ új q) ponttal egészül ki:

/A pénzügyminiszter/

"q) a társadalombiztosítási alrendszer költségvetésének, zárszámadásának, a

86/B. § (3) bekezdésében szabályozott tartalék felhasználási

javaslatainak a Kormány hatáskörébe tartozó kérdéseiben döntés-

elõkészítõ, koordináló feladatot lát el, elõkészíti a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetési és zárszámadási

törvénytervezeteit;".

19. §

Az Áht. 49. §-ának g) pontja helyébe a következõ új rendelkezés lép:

/A fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõje - ha törvény másként nem

rendelkezik -/

"g) jóváhagyja - a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó rendeletben

foglaltak szerint - a felügyelete alá tartozó fejezetbe sorolt szervek

tekintetében a felülvizsgálat után jóváhagyott elõirányzat-maradványnak a

93. § (3) bekezdés b) pontja szerinti felhasználását és az elõirányzatok

ezzel kapcsolatos módosítását, valamint engedélyezi az elõirányzat-

maradvány felhasználásával összefüggõ egyéb elõirányzat-módosításokat;".

20. §

Az Áht. 51. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõje a felügyelete alá tartozó

fejezet és a hatáskörébe tartozó alap költségvetésének részletes

tervezetét a költségvetési irányelvek szerint állítja össze.".

21. §

Az Áht. 52. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A Kormány szeptember 30-ig benyújtja az Országgyûlésnek a következõ évre

vonatkozó költségvetési törvényjavaslatot és ehhez tájékoztatási céllal

az államháztartás helyzetét bemutató összefoglaló táblázatokat,

mérlegeket mellékel. A fejezeti részletezõ táblázatokat és ezek szöveges

indokolásait október 15-ig kell az Országgyûlésnek benyújtani.".

22. §

Az Áht. 54. §-a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az alapot a hasonló vagy kapcsolódó célú, rendeltetésû fejezeti kezelésû

elõirányzatokkal is - a Kormány rendelete szerint - összehangoltan kell

felhasználni.".

23. §

(1) Az Áht. 63. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A központi költségvetésbõl

a) a helyi önkormányzatok részére átengedett személyi jövedelemadó,

normatív állami hozzájárulás, a helyi önkormányzatok mûködésével

kapcsolatos egyéb központi támogatások összegét a helyi önkormányzati

költségvetési szervek által utalványozott, a személyi juttatásokat és

egyéb kifizetéseket terhelõ levonások, járulékok és hozzájárulások (a

továbbiakban: közterhek) beszámítását követõen (nettó módon) 13

részletben, az adott hónapban esedékes jogcímek figyelembe vételével

kell folyósítani

b) az a) pontban megjelölt elõirányzatokon felül a költségvetési

törvény egyéb nettó módon utalandó elõirányzatokat is meghatározhat.".

(2) Az Áht. 63. §-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (5) bekezdés számozása (6) bekezdésre módosul:

"(5) Ha a (2) bekezdésben foglalt források a nettósítás során beszámítandó, a

külön jogszabályban rögzített közterhekre nem nyújtanak fedezetet, akkor a

különbözetet a Kincstár a helyi önkormányzatok részére átmenetileg

megelõlegezi és éven belül a következõ hónapokban kiutalandó nettó összegbõl

levonja. Ha a decemberi nettó finanszírozás után is marad fenn megelõlegezendõ

összeg, akkor arra a Kincstár azonnali beszedési megbízást nyújt be a helyi

önkormányzat ellen.".

24. §

Az Áht. 64. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(1) A helyi önkormányzat a költségvetési év végét követõen a költségvetési

törvény elõírásai szerint a tényleges mutatók alapján elszámol a normatív

költségvetési hozzájárulásokkal, a címzett és céltámogatásokkal, illetve

az államháztartás más alrendszerétõl kapott egyéb támogatásokkal. A

jogtalanul igénybe vett összeget - törvényben meghatározott módon -

teljes egészében vissza kell fizetni.

(2) A helyi önkormányzat a költségvetési törvényben meghatározott mértékû

kamatot fizet a jogtalanul igénybe vett teljes összeg után a központi

költségvetés részére, ha az általa igénybe vett normatív állami

hozzájárulás és egyéb állami támogatások legalább 5 százalékkal

meghaladják az õt ténylegesen megilletõ összeget, valamint, ha a címzett

és a céltámogatást és az egyéb támogatásokat nem a törvényben megjelölt

feladatra használja. A jogtalanul igénybe vett összeg visszafizetését és

a kamatokat kormány-rendeletben szabályozott módon, jogcímenként kell

nyilvántartani.".

25. §

Az Áht. 79. §-ának (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának elsõ félévi

helyzetérõl szeptember 15-ig, míg háromnegyedéves helyzetérõl a

költségvetési koncepciójához kapcsolódóan tájékoztatja a képviselõ-

testületet.".

26. §

Az Áht. 82. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"82. § A jegyzõ által elkészített zárszámadási rendelettervezetet, valamint

a külön törvény szerinti könyvvizsgálói záradékkal ellátott

egyszerûsített tartalmú - a helyi önkormányzat és intézményei adatait

összevontan tartalmazó - éves pénzforgalmi-jelentést, könyvviteli

mérleget, pénzmaradvány-kimutatást, és eredmény-kimutatást a polgármester

a költségvetési évet követõen 4 hónapon belül terjeszti a képviselõ-

testület elé. A képviselõ-testület a zárszámadásról rendeletet alkot. A

könyvvizsgálatra kötelezett helyi önkormányzatok polgármesterei a

könyvvizsgálatról készített jelentést minden év június 30-áig megküldik

az Állami Számvevõszéknek.".

27. §

Az Áht. 84. §-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"84. § (1) A társadalombiztosítási alrendszer finanszírozza és látja el a

társadalombiztosításról szóló és más törvényben meghatározott kötelezõ

feladatait.

(2) A társadalombiztosítási önkormányzatok a pénzügyminiszter által április

30-ig átadott, a következõ évre várható makrogazdasági mutatók alapján

elkészítik a következõ évre vonatkozó társadalombiztosítási költségvetési

irányelvekre vonatkozó javaslatukat és azt május 31-éig megküldik a

Kormánynak.

(3) A társadalombiztosítási költségvetések irányelveit a (2) bekezdés

szerinti javaslatokra is figyelemmel a Kormány állapítja meg és arról

június 30-áig jelentésben tájékoztatja az Országgyûlést, amelyben

bemutatja az esetleges eltérést a társadalombiztosítási önkormányzatok

javaslatához képest és annak indokát.".

28. §

Az Áht. a következõ új 85/A. §-sal egészül ki:

"85/A. § (1) A társadalombiztosítási önkormányzatok - a Kormány által

elfogadott társadalombiztosítási költségvetési irányelvek alapján -

elkészítik a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetési

javaslatát.

(2) A társadalombiztosítási önkormányzatok augusztus 31-éig benyújtják a

Kormánynak, valamint megküldik az Állami Számvevõszéknek a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésére vonatkozó,

alaponként és összevontan bemutatott javaslatukat.

(3) A Kormány a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésérõl szóló

törvényjavaslatot - amennyiben egyetért a (2) bekezdés szerinti

javaslattal azt változatlan tartalommal, ellenkezõ esetben azt átdolgozva

- október 15-éig benyújtja az Országgyûlésnek. Az Országgyûlést - és

azzal egyidejûleg az Állami Számvevõszéket - tájékoztatni kell a

társadalombiztosítási önkormányzatok javaslatáról és az esetleges

eltérés okairól. Az Állami Számvevõszék a törvényjavaslatról mindezek

ismeretében készíti el véleményét.".

29. §

Az Áht. 86. §-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"86. § (1) Az Országgyûlés a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak

költségvetésérõl és annak végrehajtásáról törvényt alkot.

(2) A költségvetés megállapításakor rendelkezni kell a tervezett többlet

felhasználásáról, illetve a tervezett hiány finanszírozásának módjáról, a

központi költségvetésrõl szóló törvényjavaslatban foglaltakkal

összhangban.

(3) A társadalombiztosítási önkormányzatok a társadalombiztosítás pénzügyi

alapjainak költségvetésérõl szóló törvény kihirdetését követõ 20 napon

belül meghatározzák a költségvetési szerveiknek a társadalombiztosítás

pénzügyi alapjai mûködési költségvetése keretében elfogadott törvényi

kiemelt elõirányzatait és arról a Kincstárt tájékoztatják.

(4) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak zárszámadási törvényében az

Országgyûlés jóváhagyja a keletkezett többlet (maradvány) évközi

felhasználását, illetve a hiány évközi finanszírozását, és rendelkezik a

többlet esetleges éven túli felhasználásáról, illetve a hiány végleges

rendezésérõl.

(5) Az Országgyûlés az (1) bekezdés szerinti törvényjavaslatokat az Állami

Számvevõszék véleményével, illetve jelentésével együtt tárgyalja.".

30. §

Az Áht. VI. fejezete az alábbi 86/A. §-al egészül ki:

"86/A. § (1) A társadalombiztosítási önkormányzatok a társadalombiztosítás

pénzügyi alapjai költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadási

javaslatot a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetési

beszámolóinak könyvvizsgáló általi hitelesítéseit követõen fogadják el. A

könyvvizsgáló költsége a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai mûködési

költségvetését terheli.

(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének végrehajtásáról

szóló zárszámadásra vonatkozó alaponként és összevontan bemutatott

javaslatukat a társadalombiztosítási önkormányzatok a költségvetési évet

követõ június 30-áig a Kormánynak és egyidõben az Állami Számvevõszéknek

megküldik.

(3) A Kormány a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének

végrehajtásáról szóló törvényjavaslatot a költségvetési évet követõ

szeptember 30-áig - amennyiben egyetért a (2) bekezdés szerinti

javaslattal azt változatlan tartalommal, ellenkezõ esetben azt átdolgozva

- az Országgyûlésnek benyújtja és megküldi az Állami Számvevõszéknek.".

31. §

Az Áht. VI. fejezete az alábbi 86/B.§-al egészül ki:

"86/B. § (1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjaira e törvény

rendelkezései a következõ eltérésekkel irányadók:

(2) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak gazdálkodására a 7-18. §-ok

vonatkoznak azzal, hogy az alapok maradványa a társadalombiztosítás

pénzügyi alapjai költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadási

törvényben foglaltak szerint, annak kihirdetését követõen használható

fel. A mûködési költségvetés elõirányzat-maradványa a

társadalombiztosítási önkormányzat által az auditált mérleg alapján

elfogadott zárszámadásban foglaltak szerint használható fel. Az áthúzódó

fizetési kötelezettségekkel kapcsolatos kifizetéseket a

társadalombiztosítási költségvetési szervek a zárszámadás elfogadását

megelõzõen utólagos felügyeleti korrekció és ezzel összefüggõ

visszapótlási kötelezettség mellett, saját hatáskörû elõirányzat-

módosítás után teljesíthetnek.

(3) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésében a kiadási

fõösszegük legfeljebb 1%-ának megfelelõ tartalék képezhetõ. A tartalék

felhasználására a 25. §-ban meghatározott rendelkezések vonatkoznak.

(4) Az Egészségbiztosítási Önkormányzat és a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat

dönt a tartalék - annak éves szinten számított 10 %-a mértékéig -

ellátásokra való felhasználásáról. A tartalék mûködési költségvetésben,

illetve a 10 %-ot meghaladó mértékben ellátásokra történõ

felhasználásához a Kormány egyetértése szükséges.".

32. §

Az Áht. VI. fejezete az alábbi 86/C. §-sal egészül ki:

"86/C. § A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai pótköltségvetési

törvényjavaslata készítésére a 41. § az irányadó azzal, hogy

pótköltségvetést akkor kell készíteni, ha a Nyugdíjbiztosítási Alap,

illetve az Egészségbiztosítási Alap várható éves egyenlege legalább az

érintett alap eredeti kiadási elõirányzatai fõösszegének 1 %-ával

kedvezõtlenebb az elõirányzott egyenlegnél. A társadalombiztosítási

önkormányzatok a pótköltségvetési tervezetet e helyzet várható

kialakulása esetén elkészítik és a Kormánynak megküldik. Az

Országgyûléshez való benyújtásra a költségvetési törvényjavaslatukra

vonatkozó 85/A. §-ban foglalt eljárási szabályokban foglaltakat kell

alkalmazni.".

33. §

Az Áht. VI. fejezete az alábbi 86/D. §-sal egészül ki:

"86/D. § (1) Az átmeneti gazdálkodásról szóló törvényjavaslat

elõkészítésére, illetve az annak hiányában történõ eljárásra a 44-45. §-

ok irányadók azzal, hogy az átmeneti törvényjavaslat elõkészítésének a

rendjére a társadalombiztosítási költségvetési törvényjavaslatra

vonatkozó eljárási szabályokban foglaltakat kell alkalmazni.

(2) Az átmeneti gazdálkodásról szóló törvény hiányában a

társadalombiztosítási önkormányzatok jogosultak a társadalombiztosítás

pénzügyi alapjai költségvetését megilletõ bevételeknek a hatályos

jogszabályok szerinti beszedésére, és az elõzõ évi kiadási

elõirányzatokon belül a felmerülõ kiadások teljesítésére azzal, hogy a

mûködési költségvetésben a kiadások idõarányosan teljesíthetõk.".

34. §

Az Áht. VI. fejezete az alábbi 86/E. §-sal egészül ki:

"86/E. § A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai költségvetésének

tagozódására (címrendjére) a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és

azok 1993. évi költségvetésérõl szóló - többször módosított - 1992. évi

LXXXIV. törvény elõírásait kell alkalmazni.".

35. §

Az Áht. VI. fejezete az alábbi 86/F. §-sal egészül ki:

"86/F. § A társadalombiztosítási költségvetési szervekre e törvény

költségvetési szervekre vonatkozó rendelkezései - a sajátosságokra is

figyelemmel - az irányadóak.".

36. §

(1) Az Áht. 88. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Ha a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõje a honvédelmi miniszter

kivételével költségvetési szervet vagy köztestület köztestületi

költségvetési szervet kíván alapítani, illetve megszüntetni, ehhez a

pénzügyminiszter egyetértése szükséges.".

(2) Az Áht. 88. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A költségvetési szerv alapításáról alapító okiratban, megszüntetésérõl

megszüntetõ okiratban kell intézkedni. Az alapító okiratnak tartalmaznia

kell a költségvetési szerv nevét, székhelyét, állami feladatként

ellátandó alaptevékenységét, gazdálkodási jogkörét, felügyeleti szervét,

az alapító szerv nevét, a költségvetési szerv vezetõjének kinevezési

rendjét, az ellátható vállalkozási tevékenység körét és mértékét. A

megszüntetõ okiratnak tartalmaznia kell a költségvetési szerv nevét,

székhelyét, felügyeleti szervét, a megszüntetõ szerv nevét, az esetleges

jogutódlással kapcsolatos rendelkezéseket, valamint azt a tényt, hogy a

költségvetési szerv megszüntetésére e törvény mely rendelkezése alapján

került sor.".

37. §

(1) Az Áht. 93. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi elõirányzatain felüli

többletbevételét a felügyeletét ellátó szerv egyidejû tájékoztatásával, a

tényleges többletnek megfelelõ összegû intézményi hatáskörû elõirányzat-

módosítás után, a külön jogszabályban szabályozott felülvizsgálat után

jóváhagyott elõzõ évi elõirányzat-maradványát - a (3) bekezdés b)

pontjában foglaltak kivételével - a költségvetési szerv felügyeletét

ellátó szerv elõirányzat-módosítása után használhatja fel.".

(2) Az Áht. 93. §-a a következõ új (3)-(4) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (3) bekezdés számozása (5) bekezdésre módosul:

"(3) A kincstári körbe tartozók, ha törvény másként nem rendelkezik, az

elõirányzat-maradvány jóváhagyását megelõzõen, továbbá a maradvány

jóváhagyásától függõ utólagos felügyeleti korrekció és ezzel összefüggõ

visszapótlási kötelezettség mellett

a) elõirányzat nélkül teljesíthetnek kiadásokat a megfelelõ kiadási

jogcímeken és kiemelt elõirányzatokon, amennyiben ezek a kiadások a

társadalombiztosítási alapoktól, az alapoktól és a helyi

önkormányzatoktól elõzõ évben átvett pénzeszközök felhasználásával

kapcsolatosak,

b) saját hatáskörû elõirányzat-módosítással az elõzõ évben vállalt

kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggõ kiadásokat

teljesíthetnek.

Az elõirányzat-maradványok felülvizsgálatát követõ jóváhagyásáig más

kifizetés azok terhére nem teljesíthetõ.

(4) Helyi önkormányzat képviselõ-testülete, illetve közgyûlése a

többletbevételek jogszabályban meghatározott körének, és mértékének

intézményi hatáskörû felhasználásáról rendelkezhet.".

(3) Az Áht 93. §-a a következõ új (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A központi költségvetési szervek elõirányzatai teljesítésének tárgyévet

követõ elszámolása során a normatív támogatások jogosultságot meghaladó

többlete, valamint az elmaradt, nem teljesített feladatokhoz kapcsolódó

és a céljelleggel megállapított elõirányzatok - következõ évre áthúzódó

kötelezettséggel nem terhelt - külön jogszabályban foglaltak szerint

megállapított maradványa törlésre kerül.

(7) A központi költségvetési szerv elõirányzatai teljesítésének elszámolását

a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõje, a fejezet összesített

elõirányzatai teljesítésének elszámolását a pénzügyminiszter vizsgálja

felül és hagyja jóvá. ".

38. §

Az Áht. 94. §-ának (2)-(5) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezések

lépnek, egyidejûleg a § a következõ új (6) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A központi költségvetési szerv a Kormány, társadalombiztosítási

költségvetési szerv a biztosítási ág szerinti társadalombiztosítási

önkormányzat engedélyével hozhat létre társadalmi szervezetet, illetve

csatlakozhat ilyenhez. A központi költségvetési szerv, illetve a

társadalombiztosítási költségvetési szerv saját foglalkoztatottjai

szakmai és munkavállalói érdekképviseleti szervezetét, illetve

foglalkoztatottjai, ellátottjai oktatási, kulturális, szociális és sport

tevékenységét segítõ szervezetet a költségvetésében jóváhagyott összeggel

támogathatja.

(3) Központi költségvetési szerv , illetve a társadalombiztosítási

költségvetési szerv alapítványt nem alapíthat, ahhoz nem járulhat hozzá,

de évi 5 millió forint értékhatárig alapítvány által ellátott feladattal

összefüggõ kifizetésre - ha az a központi költségvetési szerv állami,

illetve a társadalombiztosítási költségvetési szerv társadalombiztosítási

feladatai ellátásával és tevékenységi körével összhangban áll -

kötelezettséget vállalhat, illetve kapacitásának rendelkezésre

bocsátásával elért bevételét - a kiadások megtérítése mellett -

átengedheti.

(4) A központi költségvetési szerv a fejezet felügyeletét ellátó szervnek a

pénzügyminiszter egyetértésével kiadott engedélyével, míg a helyi

önkormányzati költségvetési szerv a helyi önkormányzat, a helyi

kisebbségi önkormányzati költségvetési szerv a helyi kisebbségi

önkormányzat, az országos kisebbségi önkormányzati költségvetési szerv az

országos kisebbségi önkormányzat, társadalombiztosítási költségvetési

szerv a biztosítási ág szerinti társadalombiztosítási önkormányzat

engedélyével alapíthat gazdasági társaságot, közhasznú társaságot,

illetõleg szerezhet gazdasági társaságban, közhasznú társaságban

érdekeltséget. A költségvetési szerv csak olyan gazdasági társaságban

vehet részt, amelyben felelõssége nem haladja meg vagyoni

hozzájárulásának mértékét.

(5) Az (1) és (3) bekezdésben foglaltak nem vonatkoznak a központi

költségvetési szerveknél megtervezett fejezeti kezelésû elõirányzatokra,

ha azok rendeltetése államháztartáson kívüli szervezetek közvetlenül

szervezetre címzett támogatása, illetve közfeladat ellátása e szervezetek

közremûködése útján.

(6) Ha köztestület a központi költségvetésben jóváhagyott elõirányzat terhére

kíván alapítványt vagy gazdasági társaságot létrehozni, ahhoz a

pénzügyminiszter egyetértése szükséges.".

39. §

Az Áht. 98. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés lép,

egyidejûleg a § a következõ (4)-(6) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (4)

bekezdés számozása (7) bekezdésre módosul:

"(3) A kötelezettségvállalás elõtt meg kell gyõzõdni arról, hogy a jóváhagyott

költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási elõirányzata

biztosítja-e a fedezetet. Amennyiben a kincstári körhöz tartozó

költségvetési szerv, alap által elismert, az esedékességet követõ 60

napon túli tartozás-állománya eléri a Kormány rendeletében meghatározott

mértéket, az e rendeletben meghatározott módon és feltételekkel - a (4)

bekezdésben foglalt eltéréssel - a pénzügyminiszter kincstári biztost

jelöl ki a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõjének egyetértésével.

(4) A Kormány irányítási és felügyeleti hatáskörébe nem tartozó, kincstári

körbeli szervek, testületek költségvetési szervei esetében a kincstári

biztost a Kormány kezdeményezésére az Országgyûlés jelöli ki.

(5) A tartozás-állomány fennállásáig csak a kincstári biztos ellenjegyzése

mellett vállalható további kötelezettség, illetve teljesíthetõ kifizetés.

(6) Amennyiben a helyi önkormányzat költségvetési szerve által elismert

tartozás-állomány eléri az önkormányzat rendeletében meghatározott

mértéket és idõtartamot, a képviselõtestület a költségvetési szervnél -

az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által finanszírozott intézmény

esetén az Országos Egészségbiztosítási Pénztár kérésére, illetve az

Országos Egészségbiztosítási Pénztár véleményének elõzetes kikérésével -

az (5) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkezõ önkormányzati biztost

jelöl ki. Az önkormányzati biztos kijelölésének feltételeit - ideértve a

tartozás-állomány irányadó mértékét és idõtartamát -, a gazdálkodási

önállóságában korlátozott költségvetési szerv mûködésének szabályait a

Kormány rendeletben határozza meg.".

40. §

(1) Az Áht. 101. §-ának (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A helyi önkormányzatokat a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási

rendszerérõl szóló, többször módosított 1992. évi LXXXIX. törvény szerint

megilletõ, az elõzõ években fel nem használt címzett és céltámogatások

elõirányzatainak a (3) bekezdésben foglaltak szerint igénybevételre

kerülõ összegével - a pénzügyi teljesítés elõtt -, továbbá a döntéssel le

nem kötött elõirányzat-maradvánnyal a helyi önkormányzatok címzett és

céltámogatásának a központi költségvetésben megtervezett tárgyévi

elõirányzatát meg kell növelni. A termelõ infrastruktúrális feltételekben

meglevõ területi fejlettségi különbségek mérséklésére, a

területfejlesztési szempontból kedvezményezett térségek helyi

önkormányzatai részére elõirányzott állami támogatásnak a tárgyévet

megelõzõ évek maradványaiból a tárgyévben igénybe vett összegével a

központi költségvetésben megtervezett tárgyévi ilyen célú elõirányzatot

meg kell növelni.".

(2) Az Áht. 101. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) A központi költségvetésbõl a költségvetési törvényben a helyi

önkormányzatok részére jóváhagyott normatív állami hozzájárulást,

valamint az adóbevételekbõl átengedett összeget, a helyi önkormányzatok

mûködésével kapcsolatos egyéb központi támogatásokat, valamint a

költségvetési törvényben meghatározott egyéb nettó módon utalandó

elõirányzatokat, továbbá a költségvetési gazdálkodási rend szerint mûködõ

egészségügyi intézményeket illetõen az Országos Egészségbiztosítási

Pénztár által folyósított támogatást - a személyi juttatásokat, valamint

egyéb kifizetéseket terhelõ, illetve azokkal összefüggésben felmerülõ és

az államháztartást megilletõ kötelezettségek (SZJA-elõleg,

nyugdíjjárulék, egészségbiztosítási járulék, egészségügyi hozzájárulás,

társadalombiztosítási járulék, munkaadói és munkavállalói szolidaritási

járulék) beszámításával - csökkentett összegben havi részletekben, a

Kormány által rendeletben meghatározott idõpontban kell folyósítani.".

(3) Az Áht. 101. §-a a következõ új (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által folyósított, az

Egészségbiztosítási Alapból finanszírozott helyi önkormányzati

költségvetési szerveket megilletõ támogatásból - a (6) bekezdés alapján -

levont közterheknek a jogosult szervezetek számára történõ teljesítését

az Országos Egészségbiztosítási Pénztár végzi.".

41. §

(1) Az Áht. 102. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés lép:

"(1) A kincstári körbe tartozók kiadásainak utólagos teljesítése - a

jóváhagyott költségvetésben megállapított kiadási és bevételi elõirányzat

várható teljesülésére figyelemmel megállapított - havi elõirányzat-

felhasználási keret alapján történik. A havi elõirányzat-felhasználási

keret megállapításánál a Kormány rendeletében szabályozott módon kell

számításba venni a Kincstár által közvetlenül - a kincstári körbe

tartozó szerv rendelkezése, illetve adatszolgáltatása alapján -

finanszírozott, program(projekt)-finanszírozás körébe tartozó fejezeti

kezelésû elõirányzatokat és központi beruházásokat, valamint a

kifizetésre kerülõ társadalombiztosítási ellátásokat és a munkaadókat

terhelõ járulékok (hozzájárulások) összegét, továbbá az elõirányzott, de

az ellátandó feladatok jellegébõl adódóan csak meghatározott idõszakban

teljesíthetõ bevételeket. Elõlegek kizárólag jogszabályban meghatározott

esetekben és elszámolási kötelezettséggel folyósíthatóak.".

(2) Az Áht. 102. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés lép:

"(5) A Kincstár - a 12. § (4) bekezdésében foglaltak kivételével -

elõirányzati fedezet hiányában kifizetést nem teljesíthet.".

42. §

Az Áht. 108. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az államháztartás alrendszeréhez kapcsolódó - a költségvetési

törvényben, a kincstári vagyon kezelésére vonatkozó kormányrendeletben,

illetõleg a helyi önkormányzatoknál a helyi önkormányzat rendeletében,

valamint a helyi kisebbségi önkormányzat határozatában meghatározott

értékhatár feletti - vagyont értékesíteni, az állami tulajdonban lévõ

vagyon feletti vagyonkezelés jogát, a vagyon használatát, illetve a

hasznosítás jogát átengedni - ha törvény kivételt nem tesz - csak

nyilvános,(indokolt esetben zártkörû) versenytárgyalás útján, a legjobb

ajánlatot tevõ részére lehet. Nem vonatkozik ez a rendelkezés az

értékesítési célt szolgáló dolgokra, illetve a szokásos kereskedelmi

kapcsolatokra, továbbá a kincstári vagyon esetében a vagyonkezelés

körében történõ bérbeadásra.".

43. §

Az Áht. 108/A. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a § a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki és a (4)-(8)

bekezdés számozása (5)-(9) bekezdésre módosul:

"(3) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter a 100 millió USA dollárnál kisebb

összegû külföldi követelések értékesítésére, illetve - az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter egyetértésével - azok leépítését

célzó különbözõ konstrukciók kidolgozására és lebonyolítására, ezzel

kapcsolatban szükség és lehetõség szerint pályázatok kiírására, valamint

a külföldi követelések átütemezésére. A hosszú távú költségvetési

szempontok és az adott viszonylathoz kapcsolódó külgazdaság-politikai

meggondolások figyelembevételével a külföldi követelésekbõl engedményt

adhat, ha azok lejártak vagy bármilyen okból kétessé váltak.

(4) Ha a külföldi követelések lebontása kapcsán magánjogi szerzõdések

megkötése válik szükségessé, az ilyen szerzõdéseket a vállalkozókkal a

pénzügyminiszter által meghatározott feltételek szerint a Kincstár köti

meg, ezt a hatáskört a pénzügyminiszter kivételes esetekben magához

vonhatja. ".

44. §

Az Áht. 109. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"109. § Ha a vagyonról az államháztartás alrendszereinek javára lemondtak,

ezt a lemondásban megnevezett vagyonkezelõ, illetve állami vagy más

szervezet (a továbbiakban e § alkalmazásában együtt: szervezet)

elfogadhatja, feltéve, hogy képes az azzal járó kötelezettségek

teljesítésére. Ha a lemondás a központi költségvetés, vagy alap javára

történik, a KVI a lemondásban megjelölt szervezetet jelöli ki

vagyonkezelõnek, ha a kijelölés feltételei fennállnak, illetve a

megjelölt szervezettel köti meg a vagyonkezelési szerzõdést,

versenyeztetés nélkül. Ha a szervezet a vagyont nem fogadja el, a

központi költségvetés vagy az alapok részére felajánlott vagyon

vagyonkezelõje e törvény erejénél fogva a KVI. A helyi önkormányzat

költségvetési rendeletében meghatározott értékhatár felett az

elfogadáshoz szükség van a tulajdonosi jogok jogosultjának, gyakorlójának

jóváhagyására, ha a megnevezett csak használója a vagyonnak. Az

elõbbiekben nem szabályozott esetekben elfogadás hiányában, illetve ha a

lemondó nyilatkozat nem tartalmazza az elfogadó szervezet megnevezését,

az a települési önkormányzat jogosult az elfogadásra, amelynek területén

a vagyon található.".

45. §

Az Áht. 109/B. § d) pontja a következõ 5. ponttal egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi 5. pont számozása 6. pontra változik:

/d) kincstári vagyon továbbá az állami tulajdonban levõ/

"5. történeti (régészeti) emlékek és földterületek,".

46. §

(1) Az Áht. 109/I. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az állami tulajdonban lévõ védett természeti területek, erdõk,

mûemlékingatlanok, mûkincsek, valamint történeti (régészeti) emlékek és

földterületek tulajdonjogának átruházására csak törvényben meghatározott

esetekben és módon kerülhet sor.".

(2) Az Áht. 109/I. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A vagyonkezelõ személyének kijelöléséhez, megváltozásához, továbbá a

vagyonkezelési megállapodás, illetve vagyonkezelési szerzõdés

megkötéséhez az (1) bekezdésben meghatározott vagyontárgyak tekintetében

a pénzügyminiszter és a védettség jellege szerint illetékes miniszter

egyetértése szükséges. Vagyonkezelési megállapodás, illetve

vagyonkezelési szerzõdés megkötése esetén a védettség jellege szerint

illetékes miniszter egyetértési joga a megállapodásnak, illetve a

szerzõdésnek a védettséget érintõ vagyonkezelési kérdéseire terjed ki.".

47. §

Az Áht. 109/J. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A KVI a kincstári vagyont - törvény eltérõ rendelkezése hiányában - saját

maga vagy az általa megbízott szervezet útján értékesítheti. Az államot

megilletõ követelések fejében az állam tulajdonába kerülõ - a 109/A. §

(1) bekezdésében foglaltaknak nem minõsülõ, értékesítésre szánt -

társasági részesedések értékesítésére és annak megtörténtéig a vagyon

kezelésére a KVI az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ

Részvénytársasággal (a továbbiakban: ÁPV Rt.) köt megállapodást. Az

értékesítésbõl származó bevételt az ÁPV Rt. törvényen alapuló egyéb

befizetési kötelezettségeitõl függetlenül a központi költségvetésbe

befizeti.".

48. §

Az Áht. 109/K. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Kincstári vagyon értékesítésére kizárólag akkor van lehetõség, ha annak a

kincstári vagyonkörbõl történõ kikerülését a KVI javaslata alapján a

pénzügyminiszter jóváhagyja. A 109/I. § (1) bekezdésében meghatározott

vagyonkörre nézve törvény, egyéb esetben törvény vagy kormányrendelet

ettõl eltérõen rendelkezhet. ".

49. §

Az Áht. 113/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) E feladatkörében a Kincstár

a) elkészíti és naprakészen tartja a központi költségvetés napi szintre

lebontott, éves és középtávú finanszírozási tervét, kidolgozza az

államadósság finanszírozási stratégiáját, gondoskodik a kincstári

egységes számla napi likviditásáról;

b) a költségvetési törvény keretében szervezi az állampapír-

kibocsátásokat és hitelfelvételeket;

c) gondoskodik az államadósság törlesztésérõl;

d) szervezi a másodlagos állampapírpiacot;

e) a másodlagos állampapírpiacon értékpapír-mûveleteket végez,

állampapírokat ad el és vásárol, valamint az államadósság kezelése

körében az árfolyam és kamatkockázat csökkentése érdekében határidõs és

fedezeti ügyleteket köt, továbbá értékpapír- és letétkezelési

feladatokat lát el;

f) elemzi az állami adósságszolgálat és az állampapírpiac folyamatait;

g) tájékoztat az államadósság alakulásáról és az állampapírpiac

folyamatairól.".

49. §

Az Áht. 113/A. §-ának (2) bekezdésének d) és e) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(2) E feladatkörében a Kincstár/

"d) szervezi a másodlagos állampapírpiacot;

e) a másodlagos állampapírpiacon értékpapír-mûveleteket végez,

állampapírokat ad el és vásárol, valamint az államadósság kezelése

körében az árfolyam és kamatkockázat csökkentése érdekében határidõs és

fedezeti ügyleteket köt, továbbá értékpapír- és letétkezelési feladatokat

lát el;".

50. §

Az Áht. 117. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"117. § Az alapok költségvetésének elõterjesztésekor, illetõleg a

zárszámadáskor az Országgyûlés részére legalább a 116. § 3., 4., 5., 8.,

9., 10. pontjában említett mérlegeket kell - a 9. és 10. pontban említett

mérlegeket szöveges indokolással együtt - az alapra vonatkozóan

tájékoztatásul bemutatni.".

51. §

Az Áht. 118. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"118. § A helyi önkormányzatok költségvetésének elõterjesztésekor, illetõleg

a zárszámadáskor a képviselõtestület részére tájékoztatásul be kell

mutatni az adott helyi önkormányzat összes bevételét, kiadását,

finanszírozását és pénzeszközének változását , valamint a 116. § 4., 6.,

8., 9., 10. pontja szerinti mérlegeket - a 9. és 10. pontban említett

mérlegeket szöveges indokolással együtt - kell az adott helyi

önkormányzatokra vonatkozóan bemutatni.".

52 . §

(1) Az Áht. 121. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Külön törvény rendelkezéseinek megfelelõen a helyi önkormányzatok, a

helyi kisebbségi önkormányzatok és az országos kisebbségi önkormányzatok

ellenõrzését az Állami Számvevõszék végzi, különös tekintettel a normatív

állami hozzájárulás, a cél-, címzett és egyéb, az államháztartás más

alrendszerétõl kapott támogatás igénybevételének, azok felhasználása

törvényességének, eredményességének és célszerûségének a vizsgálatára.".

(2) Az Áht. 121. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A Kormány a központi költségvetés, az alapok, valamint a központi

költségvetési szervek tekintetében a költségvetési ellenõrzésért, továbbá

a gazdálkodó szerveknek, a közalapítványoknak, az alapítványoknak, a

megyei és regionális területfejlesztési tanácsoknak és - a pártok

kivételével - társadalmi szervezeteknek a központi költségvetésbõl,

alapokból juttatott pénzeszközök - ideértve a nemzetközi szerzõdések

alapján kapott támogatásokat és segélyeket is - felhasználásának

ellenõrzéséért felelõs állami szervet jelöli ki.".

53. §

Az Áht. a következõ új 123/B. §-sal egészül ki:

"123/B. § Az elkülönített állami pénzalapként mûködõ Munkaerõpiaci Alap

tekintetében az illetékes miniszter rendelkezési jogát törvény által

szabályozott keretek között megoszthatja a Munkaerõpiaci Alap Irányító

Testületével. A rendelkezési jog megosztása nem érintheti a miniszternek

a Munkaerõpiaci Alap mûködésével kapcsolatos e törvényben szabályozott

általános kormányzati felelõsségét.".

54. §

(1) Az Áht. 124. §-ának (2) bekezdése d) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(2) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben állapítsa meg:/

"d) a költségvetési szervek egyes típusai - ideértve a fegyveres erõket, a

nemzetbiztonsági szolgálatokat, a rendvédelmi szerveket, a

külképviseleteket, a Magyar Tudományos Akadémia nem gazdasági társaság

formájában mûködtetett intézményeit, és a társadalombiztosítási

költségvetési szerveket -, valamint a társadalombiztosítási pénzügyi

alapok költségvetése tervezésének, pénzellátásának, elõirányzat-

felhasználásának, kincstári gazdálkodásának és nyilvántartásának - e

törvény elõírásaival összehangolt - sajátosságainak megfelelõ szervezeti

és eljárási rendjére vonatkozó, a kincstári rendszer általános

szabályaitól eltérõ részletes szabályait;".

(2) Az Áht. 124. §-ának (2) bekezdése a következõ új p)-t) pontokkal egészül

ki:

/(2) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben állapítsa meg:/

"p) a kincstári körbe tartozók kötelezettségvállalásai és követelés-

elõírásai, valamint kiadások és bevételek várható teljesülésének a

Kincstár részére történõ bejelentésére vonatkozó elõírásokat,

q) a kincstári biztos és az önkormányzati biztos kijelöléséhez kapcsolódó,

jogállásával, hatáskörével összefüggõ részletes szabályokat és a helyi

önkormányzatok tartozás-állományának rendezéséhez kapcsolódó, a 98. §

(6) bekezdése szerinti elõírásokat,

r) a Kincstár által közvetlenül finanszírozott, program (projekt)-

finanszírozás körébe tartozó fejezeti kezelésû elõirányzatok és központi

beruházások, valamint a kifizetésre kerülõ társadalombiztosítási

ellátások és a munkaadókat terhelõ járulékok összegének az elõirányzat-

felhasználási keret megállapításánál történõ számításba vételét,

s) az alapok és a hasonló vagy kapcsolódó célú, rendeltetésû fejezeti

kezelésû elõirányzatok összehangolt felhasználásának rendjét,

t) a 121. § (4)-(6) bekezdésében foglalt ellenõrzések szabályait.".

Egyes törvényi rendelkezések módosítása

55 . §

(1) A társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló - többször

módosított - 1991. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Öit.) 9. §-a (1)

bekezdésének i) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/ (1) A közgyûlés /

"i) feladatkörében - ha törvény egyetértési jogot nem állapított meg -

vélemény-nyilvánítási jogot gyakorol a társadalombiztosítást érintõ

jogszabályok tervezetével kapcsolatban;".

(2) Az Öit. 9. §-ának (1) bekezdése a következõ új k) ponttal egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi k)-u) pont számozása l)- ü) pontra módosul:

/ (1) A közgyûlés /

"k) megtárgyalja a pénzügyminiszter által április 30-ig átadott, a következõ

évre várható makrogazdasági mutatók alapján elkészített

társadalombiztosítási költségvetési irányelveket és azt elfogadása után -

az államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII.

törvény (a továbbiakban: Áht.) 84. §-a szerinti eljárási rendnek

megfelelõen - a tárgyévet megelõzõ év május 31-éig, az f) pontban foglalt

jogkörében a Kormány elé terjeszti;".

(3) Az Öit. 9. §-a (1) bekezdésének k) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/(1) A közgyûlés /

"k) megtárgyalja a biztosítási önkormányzat kezelésében lévõ biztosítási alap

költségvetési javaslatának tervezetét és azt elfogadása, valamint a két

biztosítási alap összevont mérlegének elfogadása után - az Áht. 85/A. §-a

szerinti eljárási rendnek megfelelõen - a tárgyévet megelõzõ év augusztus

31-éig, az f) pontban foglalt jogkörében a Kormány elé terjeszti;".

(4) Az Öit. 9. §-a (1) bekezdésének m) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/(1) A közgyûlés /

"m) megtárgyalja a kezelésében lévõ társadalombiztosítási alap

költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadási javaslat tervezetét

és azt elfogadása, valamint a két társadalombiztosítási alap összevont

mérlegének elfogadása után legkésõbb a tárgyévet követõ félév végéig -

az Áht. 86/A. §-a szerinti eljárási rendnek megfelelõen - a Kormány elé

terjeszti;".

(5) Az Öit. 9. §-ának (1) bekezdése a következõ új v) ponttal egészül ki:

/(1) A közgyûlés /

"v) megtárgyalja és jóváhagyja az Áht. rendelkezései szerint a

költségvetésben jóváhagyott tartalék felhasználását, illetve javaslatot

készít a Kormány részére annak felhasználásáról.".

(6) Az Öit. 9. §-a (2) bekezdésében az (1) bekezdést érintõ hivatkozásokban az

m), r), u), n) pontokra vonatkozó utalás n), s) ü), o) pontokra változik.

(7) Az Öit. 23. §-ának (5)-(6) bekezdései helyébe a következõ (5)-(7)

rendelkezések lépnek, egyidejûleg a jelenlegi (7) bekezdés számozása (8)

bekezdésre módosul:

"(5) A Kormány a biztosítási önkormányzatok kezelésében levõ

társadalombiztosítási pénzügyi alapok költségvetésére vonatkozó - a 9. §

(1) bekezdésének k) pontja szerint hozzá eljuttatott - költségvetési

irányelv-javaslatot figyelembe véve fogadja el a társadalombiztosítás

költségvetési irányelveit, amelyrõl június 30-áig jelentésben

tájékoztatja az Országgyûlést.

(6) A Kormány a biztosítási önkormányzatok kezelésében levõ

társadalombiztosítási pénzügyi alapok költségvetésére vonatkozó - a 9. §

(1) bekezdésének l) pontja szerint hozzá eljuttatott - javaslatot

figyelembe véve törvényjavaslatot dolgoz ki a biztosítási alapok

költségvetésére, melyet legkésõbb október 15-ig nyújt be az

Országgyûlésnek.

(7) A Kormány a társadalombiztosítási alapokra vonatkozó zárszámadási

törvényjavaslatot legkésõbb a tárgyévet követõ év szeptember 30-áig

nyújtja be az Országgyûlésnek. A társadalombiztosítási alapokkal való

gazdálkodásról szóló zárszámadás keretében a Kormány beszámol azokról az

ellenõrzéseirõl is, amelyeket a társadalombiztosítási alapok

gazdálkodásával kapcsolatban a tárgyévben végzett. Az Állami

Számvevõszéknek jelentése elkészítésére a törvényjavaslat országgyûlési

benyújtását megelõzõen hatvan nap áll rendelkezésére.".

(8) Az Öit. - A biztosítási önkormányzatok állami felügyelete cím alatt - a

következõ 23/A. §-sal egészül ki:

"23/A.§ A Kormány az Országgyûlés haladéktalan tájékoztatása mellett - az

államháztartásról szóló szóló 1992. évi XXXVIII. törvény rendelkezései

szerint - a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésében

elõirányzatokat zárolhat, csökkenthet, illetve törölhet azon

elõirányzatok kivételével, amelyeknek az évközi megváltoztatási jogát az

Országgyûlés magának tartotta fenn.".

56. §

(1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi

költségvetésérõl szóló - többször módosított - 1992. évi LXXXIV. törvény (a

továbbiakban: At.) 2. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az Alapok bevételi többletének évközi felhasználását, a hiány évközi

finanszírozását, a többlet esetleges éven túli felhasználását, a hiány

végleges rendezését az Országgyûlés a zárszámadási törvényben hagyja

jóvá.".

(2) Az At. 6. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezések

lépnek:

"(2) Az Alapok részére vissztehermentesen átadott vagyon a járulékbevétel

megosztásának arányában kerüljön a két alap birtokába.

(3) Az Alapok követelései fejében az adós által felajánlott vagyonnak az

Alapok kezelése tekintetében döntési jogkörrel rendelkezõ szerv (szervek)

általi elfogadása adásvételi jogcímen történõ tulajdonszerzésnek

minõsül. Ez a vagyonátruházás mentesül az adó- és illetékfizetési

kötelezettség alól. Az értékesítésbõl származó bevételt a folyó évi

kiadások finanszírozására kell felhasználni.

(3) Az At. 10. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ új rendelkezés lép:

"(5) A mûködési költségvetés elõirányzat-maradványa az önkormányzat által az

auditált mérleg alapján elfogadott zárszámadásban foglaltak szerint

használható fel. Az áthúzódó fizetési kötelezettségekkel kapcsolatos

kifizetéseket a társadalombiztosítási költségvetési szervek a zárszámadás

elfogadását megelõzõen utólagos felügyeleti korrekció és ezzel összefüggõ

visszapótlási kötelezettség mellett, saját hatáskörû elõirányzat-

módosítás után teljesíthetnek.".

(4) Az At. 11. §-ának (1) bekezdésének felvezetõ szövege, továbbá a), b), és

d) pontja helyébe a következõ rendelkezések lépnek, egyidejûleg a bekezdés a

következõ új g) ponttal egészül ki:

"11. § (1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésérõl és

annak végrehajtásáról - az Áht. 86. §-ának (1) bekezdése alapján - alkotott

törvénynek tartalmaznia kell:

a) a Nyugdíjbiztosítási Alap költségvetési mérlegét (a bevételek és kiadások

részletes bemutatásával), a bevételi többletet és annak felhasználását,

illetve a kiadási többletet és annak fedezetét;

b) az Egészségbiztosítási Alap költségvetési mérlegét (a bevételek és

kiadások részletes bemutatásával, a gyógyító-megelõzõ ellátások

kiadásainak esetében ideértve a finanszírozási formák és célok szerint

elkülönített ráfordítások bemutatását is), a bevételi többletet és annak

felhasználását, illetve a kiadási többletet és annak fedezetét;

"d) a költségvetés végrehajtásáról szóló törvénynek tartalmaznia kell a

vagyonkimutatást is, ezen belül kiemelten a számvitelben elkülönítetten

nyilvántartott tartósan befektetett eszközöket és a vissztehermentesen,

illetve követelések fejében átvett vagyont;"

"g) az Országgyûlés a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak

költségvetésérõl szóló törvényben alaponként és a mûködési

költségvetésben meghatározza azon kiadásokat és bevételeket, amelyek

elõirányzatainak megváltoztatása kizárólagos döntési hatáskörébe

tartozik.".

(5) Az At. 11. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) Az alapok és a társadalombiztosítási költségvetési szervek számláit a

Magyar Államkincstár vezeti.".

57. §

(1) A területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl szóló 1996. évi XXI.

törvény a továbbiakban Tftv.) 12. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül

ki és a jelenlegi (2)-(5) bekezdés számozása (3)-(6) bekezdésre módosul:

"(2) A megyei területfejlesztési tanácsok és munkaszervezeteik - mûködésükkel

kapcsolatos - gazdálkodására a költségvetési szervek gazdálkodására

vonatkozó szabályokat kell az e törvényben meghatározott sajátosságok

figyelembe vételével alkalmazni. A feladatellátásukkal kapcsolatos

beszámolási kötelezettségüket - figyelemmel a Kormánynak az Országgyûlés

számára a 6. § g) pontjában elõírt beszámolási kötelezettségére - a

Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumnak köteles a Kormány

rendeletében meghatározott módon teljesíteni. Gazdálkodásukat -

célszerûségi szempontból is - az Állami Számvevõszék ellenõrzi.".

(2) A Tftv. 15. § (1) bekezdésének második mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) A regionális fejlesztési tanács jogi személy, gazdálkodására és

beszámolási kötelezettségére a 12. § (2) bekezdésének szabályai az

irányadók.".

Hatályba léptetõ és záró rendelkezések

58. §

(1) E törvény 1997. január 1-jén lép hatályba. Rendelkezései közül

a) az Áht. - e törvény 2. §-ában megállapított - 8. § (2) bekezdésében a

Kincstár által a központi költségvetés nevében, a központi költségvetés

terhére, annak forrásaiból az államháztartás más alrendszereinek nyújtott

megelõlegezési, likviditási hitelre vonatkozó,

b) az Áht. - e törvény 3. §-ában megállapított - 8/A. § (3) bekezdésében a

devizában felvett vagy törlesztett adósság forintértékének elszámolására

vonatkozó,

c) Az Áht. - e törvény 6. §-ában megállapított - 14. § (1) bekezdésében az

államadósságot növelõ kötelezettségvállalásokra vonatkozó

rendelkezéseket elõször az 1996. évi költségvetés végrehajtásáról szóló

zárszámadás során kell alkalmazni.

(2) Az Áht. - e törvény 8. §-ával megállapított - 18/B. § (5) bekezdése

szerinti egyedi megállapodást a kincstári körbe tartozó Munkaerõpiaci Alapra

1997. január 31-éig meg kell kötni.

(3) A Kormány felhatalmazást kap a társadalombiztosítási információs rendszer

korszerûsítéséhez szükséges, az államháztartás pénzügyi információs

rendszerével összehangolt intézkedéseknek a társadalombiztosítási

önkormányzatokkal együttmûködésben történõ megtételére.

(4) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg hatályát veszti az At. 6. §-ának

(1) bekezdése, 7. §-ának (1)-(3) bekezdése és 8. §-a, továbbá az Áht. 43/A. §-

ában a "Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatot és az Egészségbiztosítási

Önkormányzatot" szövegrész helyébe a "társadalombiztosítási önkormányzatot",

az Áht. 88. § (1) bekezdésében az "Egészségbiztosítási és Nyugdíjbiztosítási

Önkormányzat" szövegrész helyébe a "társadalombiztosítási önkormányzat", a 94.

§ (1) bekezdésében az "Egészségbiztosítási, a Nyugdíjbiztosítási, az országos

kisebbségi önkormányzat" szövegrész helyébe az "országos kisebbségi,

társadalombiztosítási önkormányzat" szövegrész lép."

(5) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainál 1996. december 31-ét követõen a

likviditási tartalékkal összefüggésben gazdasági mûvelet nem számolható el. Az

1996. évre vonatkozó likviditási tartalék képzését (visszapótlását) még 1996.

évben végre kell hajtani és azt a könyvviteli nyilvántartásokban szerepeltetni

kell. A likviditási tartalék 1996. évi záróegyenlegét az 1996. évi

költségvetési hiány fedezetébe be kell vonni.

(6) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1996. évi költségvetésének

végrehajtásáról szóló törvényben megállapított befektetett eszközök hozama

tartalék összegét a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1997. évi

költségvetésében folyó költségvetési bevételként kell elszámolni.

(7) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1996. évi költségvetésének

végrehajtásáról szóló törvényben a tartósan befektetett eszközök,

vissztehermentesen átvett vagyon és a követelés fejében átvett vagyon

tartalékainak jóváhagyott záróállományát 1997. január 1-jétõl a számviteli

nyilvántartásban elkülönítetten kell kimutatni.

(8) Az Áht. a következõ 127. §-sal egészül ki:

"127. § A társadalmi szervezetek kezelõi jogának megszüntetésérõl szóló -

többször módosított - 1990. évi LXX. törvény hatálya alá tartozó vagyonra e

törvény kincstári vagyonra vonatkozó rendelkezéseit nem kell alkalmazni.".

Eleje Honlap