ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/3400/11..

Kapcsolódó módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A Nemzeti Környezetvédelmi Programról szóló, H/3400.. számú országgyûlési

határozati javaslathoz - a H/3400/6.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva -

a következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztem elõ.

1.

Az országgyûlési határozati javaslat mellékletének 2.2.1. pontja a

következõképpen egészül ki:

"2.2.1. A TELEPÜLÉSI KÖRNYEZET VÉDELME

A Program célállapotként egy kevesebb környezeti eredetû stresszhatást

közvetítõ, jobb környezeti állapotjellemzõk-kel rendelkezõ települési

környezet hosszabb távú kialakítá-sát jelöli meg. Ennek megfelelõen az

általános településkör-nyezeti célok a következõk:

TEP-1. A települési légszennyezés határozott csökkentése.

TEP-2. A települések csatornázottságának és szennyvíztisztí-tásának

fejlesztése, az ivóvízbázisok védelme.

TEP-3. A települési szilárd hulladékok megfelelõ kezelése és

ártalmatlanítása, valamint a településtisztasági felada-tok ellátásának

fejlesztése.

TEP-4. A településeken a környezeti zaj- és rezgésterhelés egészséget és

közérzetet veszélyeztetõ hatásainak csökken-tése.

TEP-5. A települési zöldfelületek lehetõ legnagyobb mértékû fejlesztése

mind minõségi, mind mennyiségi vonatkozásban. A sport- és rekreációs szerepû

létesítmények és területek kiemelt gondozása és fejlesztése.

TEP-6. A lakosság bevonása a települési környezetvédelmi dön-tésekbe és

azok végrehajtásába.

TEP-7. A települési kép és a települések általános tisztasá-gának a

javítása.

TEP-8. A települések területén található természeti értékek, élõhelyek

védelme és sokszínûségének megõrzése.

TEP-9. A településrészek - különösen a történelmi település-központok,

településmagok rehabilitációja, revitalizáci-ója.

A feladatok nagy részét a környezeti elemeknél mutatja be a Program,

ugyanakkor olyan ideális célállapotot, amely átfogó módon minden tényezõt

figyelembe vesz, a jelenlegi keretek között nem lehet meghatározni. A

témakörrel kapcsolatos leg-fontosabb célok: az önkormányzatok környezetvédelmi

munká-jának erõsítése, a települési környezetvédelmi tervezés mód-szertanának

kialakítása, alkalmazásának elõsegítése és a te-lepülésrendezési tervekkel

való összhang biztosítása. A problémák megoldásában az Országos

Területfejlesztési Kon-cepciónak döntõ szerepe van."

2.

Az országgyûlési határozati javaslat mellékletének 2.2.2. pontja a

következõképpen egészül ki:

"2.2.2. AZ EMBERI EGÉSZSÉG VÉDELMÉNEK KÖRNYEZETI VONATKOZÁSAI

Az emberi egészséggel kapcsolatos problémákat és teendõket részletesen a WHO

útmutatása alapján kidolgozott Nemzeti Környezetegészségügyi Akcióprogram

tárgyalja a Program kere-tében. Ezen problémák kezelése minden környezeti elem

és rendszer szintjén feladatot jelent, amelyek közül külön ki kell emelni a

következõket:

EMB-1. A szálló pornak az egészségügyi hatások miatt fontos apró - 10,

illetve 2,5 mikrométer átmérõnél kisebb - ré-szecske-összetevõit illetõen az

állapot javítása.

EMB-2. A belsõtéri levegõszennyezettségi helyzet javítása, elsõként

megfelelõ szabályozás kialakításával.

EMB-3. Az ivóvízellátással kapcsolatban az arzéntartalmú ivó-vizek, a

bakteriológiai fertõzöttség, a nitráttartalom és a klórozási melléktermékek

kérdésének megnyugtató rendezé-se.

EMB-4. A bakteriológiai fertõzöttség következtében fellépõ fürdõjárványok

veszélyének csökkentése.

EMB-5. A sportolás társadalmi és nevelési fontosságának érvé-nyesítése."

3.

Az országgyûlési határozati javaslat melléklete a következõ új 3. fejezettel

egészül ki:

"3. A MEGVALÓSÍTÁS KULCSTERÜLETEI

3.1. A KÖRNYEZETVÉDELEM ÖSSZEHANGOLÁSA A TERÜLETFEJLESZTÉSSEL

A területfejlesztés új regionális intézményi rendszerének az a jelentõsége,

..." a továbbiakban a környezetvédelmi bizottság módosító javaslatának szövege

szerint, majd:

"3.2.5. SZOLGÁLTATÁSOK

Ebben a felosztásban ide tartozik a kereskedelem, a turiz-mus, a

vízgazdálkodás szolgáltatói része és a közületek. A szolgáltatói

infrastruktúra mûködése elsõsorban a hulladékok okozta hatásokban és a

vízvédelem szempontjából jelent prob-lémát. A települési hulladékok

ártalmatlanításának ügye az ország legnagyobb gyakoriságú környezeti

problémája. A kör-nyezetvédelmi szempontok egyelõre nem játszanak szerepet a

keletkezõ hulladék mennyiségét és összetételét meghatározó termelési és

fogyasztási szokások alakulásában.

A jelentõs mértékû vízellátás-csatornázás olló, a csatorná-zás-

szennyvíztisztítás olló, a szennyvíztisztítás iszapkeze-lés-elhelyezés olló,

illetve a szennyvizek nem megfelelõ szintû és mértékû tisztítása komoly

környezeti problémát je-lent. Ezek a problémák mind a felszíni, mind a felszín

alat-ti vizek, vízbázisok (és a talaj) nagymértékû szennyezését eredményezik

veszélyeztetve a vízhasználatokat is.

A tömegturizmus elterjedése az infrastruktúra elégtelen színvonalával

párosulva több környezeti probléma létrejötté-ben játszik kisebb-nagyobb

szerepet. A Balaton vízminõségi problémái, egyes turisztikailag értékes

régióink értékvesz-tése (Velencei-tó, Bükk, szikes tavak stb.), a tájképi

adottságok romlása, a biodiverzitás csökkenése részben az idegenforgalom

számlájára írható.

A feladat ezen a területen egyértelmûen az elhanyagolt infrastrukturális

hálózatok fejlesztése, különös tekintettel a csatornázásra és a települési

hulladék ártalmatlanításra. A megelõzés területén elsõsorban a

csomagolóanyagok meny-nyiségének és összetételének, illetve a

vízhasználatoknak a megfelelõ szabályozásával lehet eredményt elérni.

Programok (T.= tervezett J.: javasolt) Intézkedések Idõtáv Kapcs. célok

..." a továbbiakban a környezetvédelmi bizottság módosító javaslatának szövege

szerint, majd:

"Egyéb intézkedések Idõtáv Kapcs. célok

- Veszélyeztetett területeken a nem közüzemi 1997-2002 EMB-3.,4.,

vízellátottak szállított vízzel való ellátása,

csatlakoztatása közüzemi vízmûvekhez.

1997-2002 VIZ-11.,17.

-Természetes fürdõhelyek higiénés helyzetének

javítása. folyamatos TEV-7.

folyamatos

- Fürdõvíz kezelési eljárások fejlesztése.

1998-tól folyamatos

- Folyószabályozások által okozott szárazodások TEP-5

megszüntetését célzó beavatkozások. EMB-5

- A sport feladatainak megjelenítése az önkormányzati

feladatkörökön belül, a jogi, tulajdoni és mûködési

feltételek biztosításával.

..."

a továbbiakban a környezetvédelmi bizottság módosító javaslatának szövege

szerint.

4.

Az országgyûlési határozati javaslat mellékletének 3.5 pontja a

következõképpen egészül ki:

"3.5. A TÁRSADALMI RÉSZVÉTEL ÉS TUDATOSSÁG ERÕSÍTÉSE

A Program megvalósításában nagy szerep hárul a társadalom különbözõ

szereplõire, szervezeteire. Ebben a vonatkozásban sajátos feladatai vannak az

önkormányzatoknak a környezet-védelmi, természetvédelmi és a

területfejlesztési törvénnyel is összhangban.

A környezetvédelmi ismeretek és az ökológiai szemlélet kia-lakítása minden

állampolgár és minden szakma számára elen-gedhetetlen a fenntartható fejlõdés

irányába való elõrelépés igénye miatt. Az oktatás, képzés, tájékoztatás

feladata, hogy az emberek számára világossá tegye az egyes döntéseik

környezeti következményeit és a helyes megoldások módoza-tait.

A társadalom környezethez való viszonyában a tömegtájékoz-tatási eszközöknek

döntõ szerepe van. Jelenleg mind az írott sajtóban, mind a rádióban és

televízióban teret kaptak a környezetvédelmi információk, ennek ellenére a

hatás je-lentéktelennek tûnik, hiszen ezek képtelenek ellensúlyozni a szintén

a médiából származó ellentétes irányú információk tömegét. Stratégiai kérdés a

helyzet javítása, de ez nem feltétlenül csak a gyakoriság növelését, hanem a

színvonal emelését is kell, hogy jelentse. A tájékoztatás eddigieknél

hatékonyabb formáinak alkalmazását kell elõsegíteni.

A társadalom szempontjából alapvetõ elvárás az információ-hoz való jog

biztosítása. Ebbõl a szempontból nem elegendõ a környezeti állapotadatok

megadása, hanem szükség van az okok, okozók tisztázására is, mert e nélkül a

védekezésnek korlátozottak a lehetõségei. Javítani kell az információhoz jutás

lehetõségeit. A társadalom tudatossága csak olyan kö-rülmények között

növelhetõ, amelynél a valóságos helyzet is-mertetése a normális állapot, és ez

nem lehet állandó mérle-gelés tárgya.

Értelmes célokért az emberek öntevékenyen is fel tudnak lép-ni, ugyanakkor

megfelelõ háttér vagy támogatás hiányában ezek a kezdeményezések általában

elhalnak. A lakosság vagy a közösségek öntevékeny környezetvédelmi

kezdeményezései szá-mára meg kell teremteni azt a hátteret, amely a

lehetõségek kihasználásához támogatást jelent; orvosolni kellene az ilyen

kezdeményezéseknél jellemzõ magárahagyottság érzését.

A társadalom számára be kell mutatni, hogy a környezeti fel-tételek, értékek a

megfelelõ életminõség lényeges össze-tevõi. A Program feladata olyan

lehetõségek megteremtése, amelyek kihasználásával mód nyílik környezetbarát és

egész-séges életmódot folytatni.

A társadalmi részvétel és a tudatosság erõsítésében kiemel-kedõ szerepe van a

fentiek mellett a közoktatási, felsõokta-tási és kulturális intézményekben

folyó tevékenységnek. A sportos életmódnak a társadalmi értékrendbe való

beillesz-tése céljából arra van szükség, hogy a tömegsport bázisa az iskolai

sportélet legyen."

Indokolás

A Nemzeti Környezetvédelmi Program elõterjesztése magában foglalja a Nemzeti

Közegészségügyi Akcióprogramot is, és a közegészség a sporttól el nem

választható.

Az aktív egészségvédelemnek legfontosabb eszköze a sport és a rekreáció. A

lehetõségeik javítását szolgáló létesítményeket gondozást igénylõ értéknek

kell tekinteni.

A sport, mint egészségõrzõ aktív idõtöltés, háttérbe szorult hazánkban. Fõként

az élsportra korlátozódik. Egy olyan rendszer kialakítása szükséges, ami nem

csupán a sportban meglévõ reklámértéket, hanem az egész emberi életben

betöltött jelentõségét biztosítani tudja.

A sportegyesületeknek az a rendszere, amely anyagi tekintetben elsõsorban a

szponzorálásra támaszkodik, csupán egy szûk élsport mûködését teszi lehetõvé.

Az eszközök és a feladatok összehangolásával viszont sok embert elérõ,

valóságos tömegsport bontakozhat ki. Megfelelõ bázis erre a helyi

önkormányzat, és az õ feladatkörében megjelenõ közoktatás.

Budapest, 1997. június 30.

dr. Nádori László

SZDSZ

Eleje Honlap