ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3407/44..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991.

évi IL. törvény T/3407.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 1. §-ában a Cstv. 3. § (1) bekezdés c) pontja a

következõk szerint módosulnak:

"(E törvény alkalmazásában:)

c) hitelezõ: a csõdeljárásban és a felszámolási eljárásban - a

felszámolás kezdõ idõpontjáig - az, akinek az adóssal szemben jogerõs és

végrehajtható bírósági, hatósági határozaton (végrehajtható okiraton) alapuló,

vagy az adós által nem vitatott, vagy elismert, lejárt [pénz] vagyoni

követelése van, továbbá a csõdeljárásban az is, akinek a csõdeljárás kezdõ

idõpontjában még le nem járt, de az adós által elismert vagyoni követelése

van. A végelszámolási eljárásban hitelezõ mindenki, akinek a gazdálkodó

szervezettel szemben [pénz] vagyoni követelése van. A felszámolás kezdõ

idõpontja után hitelezõ mindenki, akinek az adóssal szemben [pénz] vagyoni

követelése van, és azt a felszámoló nyilvántartásba vette."

Indokolás:

Szükséges a "nem vitatott" követelésre alapozott felszámolási kérelem

benyújtási lehetõségének fenntartása, mert csak olyan hitelezõk kerülnek abba

a helyzetbe, hogy elismerõ nyilatkozatot csikarjanak ki az adósuktól, akikkel

szemben valamilyen módon kényszerhelyzetben van az adós. A kishitelezõk - a

szállítók, ahol írásos szerzõdés nem is születik általában, csak a

teljesítéskor állítják ki a számlát - teljesen kiszolgáltatott helyzetbe

kerülnek az adóssal szemben. Követelésüket a törvényjavaslat szerint csak

peres úton tudják érvényesíteni -, mert az adós elismerõ nyilatkozatot a

számukra nem ad -, míg a nagyok az adóstól - a további engedmények érdekében -

kapnak elismerõ nyilatkozatot. Nincs továbbá indoka annak, hogy a jelenleg

hatályos törvényfogalom használatától eltérjünk, s a "vagyoni" helyett a

"pénz"-követelésre szûkítsük le a felszámolás lehetõségét.

2. A törvényjavaslat 2. §-ában a Cstv. 5. § (3) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(3) [Minden gazdálkodó szervezetnél csak egy választmány alakítható.]

Amennyiben a gazdálkodó szervezetnél több választmány alakul, azt kell

hitelezõi választmánynak tekinteni, amelyik a bírósághoz elõször jelenti be a

megalakulását. Ha egyidejûleg több választmány jelentkezik, akkor azt kell

hitelezõi választmánynak tekinteni, amelyik több hitelezõt tömörít. A

választmány megalakításának feltétele, hogy azt legalább - a 28. § (2)

bekezdésének f) pontja, illetve a 68. § (1) bekezdése szerint - bejelentkezett

nem vitatott követeléssel rendelkezõ hitelezõk egyharmada hozza létre és ezek

a hitelezõk rendelkezzenek a bejelentett hitelezõi követelések legalább

egyharmadával. E hitelezõk maguk közül háromtagú választmányt választanak. A

választmány jogosultságait, képviseletét és mûködési rendjét a hitelezõk

egymás között megállapodásban rögzítik. A hitelezõ a választmány létrejöttét

követõen is csatlakozhat a választmányt létrehozó hitelezõkhöz, ha elfogadja a

megállapodásban foglaltakat."

Indokolás

Nem tisztázza a törvényjavaslat, hogy amennyiben mégis több választmány

alakul - ami nem kizárt, hiszen a különbözõ pontokba sorolt hitelezõknek

eltérõ érdekeik vannak - melyiket kell a törvény szerinti hitelezõi

választmánynak tekinteni.

A hitelezõk közötti megállapodás létrejöttéig a törvényben kell rendezni,

hogy egyáltalán ki vehet részt az elsõ hitelezõi választmány megalakításában.

Amennyiben utóbb a hitelezõk úgy határoznak, hogy a vitatott követeléssel

rendelkezõ hitelezõk is részt vehetnek a választmány munkájában, illetve

szavazati jogot adnak a választmányi tagok megválasztásához, a megállapodás

létrehozásához, módosításához, ez a hitelezõk belsõ ügye.

3. A törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésében a Cstv. 23. § (1) bekezdése a

következõk szerint módosul:

" (1) Ha a felszámolási eljárás lefolytatását az adós kéri, a kérelem

benyújtására a 8. § (1(-(2) bekezdésében foglaltak az irányadók. Az adósnak a

kérelemben be kell jelentenie a számláit vezetõ valamennyi pénzintézet nevét

és az ott vezetett számlák számát, ideértve a kérelem benyújtását követõen

nyitott számlák számát is."

Indokolás

A törvényjavaslat csak az elõzetes egyetértés megadása tekintetében

hivatkozik vissza a 8. §-ra, ugyanakkor a (2) bekezdés tartalmazza azokat az

iratokat - többek között az elõzetes egyetértés megadását bizonyító okiratot -

, amelyeket a kérelemhez mellékelni kell. Ha a (2) bekezdésre történõ

visszautalás elmarad, akkor a törvény szerint az adósnak nem kell becsatolnia

az elõzetes egyetértésrõl szóló okiratot, a mérlegét, az adószámát, a

hitelezõk névsorát, a hitelek összegét és a lejárat idõpontját, és nem kell

mellékelnie a közzétételi költségtérítés befizetésérõl szóló okiratot sem.

4. A törvényjavaslat 5. § (2) bekezdésében a Cstv. 27/A § (5), (6) és (9)

bekezdése a következõk szerint módosul:

"(5) A felszámoló a kijelölést tartalmazó végzés kézhezvételétõl -

illetve ha a kizárási ok késõbb következik be, annak bekövetkeztétõl -

számított 3 napon belül köteles bejelenteni a bíróságnak, ha kizárási ok áll

fenn. A felszámoló a kijelölést csak ebben az esetben utasíthatja vissza. Ha a

felszámoló a kizárási ok bejelentését elmulasztja, a bíróság kezdeményezheti a

felszámolói névjegyzékbõl való törlését. [A felszámoló a jogerõs végzés

kézhezvételét követõ 30 napon belül köteles a kijelölt felszámolóbiztos nevét

és lakóhelyét bejelenteni a cégbíróságnak.]

(6) Ha a kijelölést követõen a bíróság megállapítja, hogy a felszámolóval

- illetve a felszámolóbiztossal - szemben kizárási ok áll fenn, vagy a

felszámolót a felszámolói névjegyzékbõl törölték, illetve a felszámoló

szervezet ellen felszámolás vagy végelszámolás indult, vagy a természetes

személy felszámoló munkáját egészségi ok miatt nem tudja elvégezni, a bíróság

a felszámolót hivatalból felmenti, egyidejûleg új felszámolót jelöl ki.

(7) [A (6) bekezdésben foglaltak szerint jár el a bíróság akkor is, ha] A

bíróság - erre irányuló kifogás hiányában is - az eljárás adataiból végzésében

megállapíthatja, hogy a felszámoló súlyosan vagy ismétlõdõen megsérti a

jogszabályokat [vagy a természetes személy felszámoló munkáját egészségi vagy

egyéb okok miatt nem tudja elvégezni]. A bíróság határozata ellen a felszámoló

fellebbezéssel élhet, melyet a másodfokú bíróság soron kívül bírál el. A

végzés jogerõre emelkedését követõen a bíróság a felszámolót hivatalból

felmenti, egyidejûleg új felszámolót jelöl ki."

Indokolás

Ha a felszámoló objektív okok miatt nem tudja ellátni a feladatát - (6)

bekezdés -, vagy szubjektív okok miatt alkalmatlan a feladata elvégzésére -

(7) bekezdés -, fel kell menteni és új felszámolót kell kijelölni. A

törvényjavaslat a (7) bekezdésben szerepeltette a magánszemély felszámoló

egészségi okainak megromlása miatti felmentést, holott ez a szervezet

felszámoló végelszámolásához vagy felszámolásához hasonló objektív ok, ezért a

(6) bekezdésbe kell áthelyezni.

A (7) bekezdés csak a súlyos jogszabálysértés esetére vonatkozik. A felszámoló

felmentési lehetõsége az 51. § (5) bekezdésénél is megjelenik, ott azonban

elõzõleg kell, hogy hitelezõ kifogásolja a felszámoló munkáját, s a jogerõs

kifogásról határozó végzés nem teljesítése esetén van lehetõség a felmentésre.

A (7) bekezdésben megjelenõ eset az, ha a bíróság észleli, hogy nem megfelelõ,

jogszabályellenes a felszámoló tevékenysége, de hitelezõk ezt nem

kifogásolják. Ebben az esetben lehetõséget kell adni a bíróságnak, hogy - erre

irányuló kérelem hiányában is - megállapíthassa a jogszabálysértést, s az erre

irányuló végzésének jogerõre emelkedése után már nem lehet vitás, hogy

lecserélheti - minden fellebbezési lehetõség nélkül - a felszámolót. A

felszámoló felmentésére és az új felszámoló kijelölésére vonatkozó szabályok

rendszerét így nem törné meg a megoldás.

5. A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésében a Cstv. 28. § (2) bekezdés h)

pontja a következõk szerint módosul:

(A közzétételnek tartalmaznia kell:)

"h) [a 46.§ (7) bekezdésében meghatározott elkülönített számla] az adós

bankszámláját vezetõ pénzintézet nevét és a bankszámla számát [.] a

hitelezõknek szóló felhívással, hogy követelésük nyilvántartásba vételének

feltétele a követelés 1 %-ának, de legalább 1.000, legfeljebb 100.000 Ft-nak a

számlára - a bírósági ügyszámra hivatkozással - történõ befizetése és a

felszámoló részére történõ igazolása."

Indokolás

Ha a hitelezõvé válás feltétele, hogy a hitelezõ befizesse a nyilvántartásba

vételi díjat, s a 46.§ (7) bekezdése ezt kifejezetten ki is mondja, akkor erre

a közzétételben fel kell hívni a hitelezõk figyelmét azon felül, hogy a

számlaszámot közli a bíróság.

Azért az adós bankszámláján kell elkülönítetten ezt az összeget tartani, mert

így megoldható a felszámoló díja utáni ÁFA fizetésének kérdése, illetve az,

hogy kinek a nevére kell kiállítani a felszámolói díj számláját. Azért is jó

ez a megoldás, mert a pénzintézetek szakszerûbben tudják kezelni a pénzt, mint

a Gazdasági Hivatalok, hiszen ezért jöttek létre, s ebbõl következõen további

pénzügyi terheket sem ró a bíróságokra.

6. A törvényjavaslat 6. § (2) bekezdésében a Cstv. 29. § e) és h)

pontokkal javasolt módosítását elhagyni javasoljuk:

(A felszámolás elrendelésérõl a bíróság értesíti:)

"[e) a bíróság Gazdasági Hivatalát;

h) a területileg illetékes földhivatalt]"

Indokolás

Felesleges a földhivatal értesítése, hiszen a földhivatalok nem a

tulajdonosok, hanem az ingatlanok alapján tartanak nyilván és nem biztos, hogy

az illetékes földhivatal területén van az adósnak vagyona. A felszámoló, ha

megkapja az iratokat, akkor tudja értesíteni a földhivatalt a felszámolás

tényérõl.

7. A törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésében a Cstv. 31. § (1) bekezdés a)

pontja a következõk szerint módosul:

( A felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet vezetõje köteles:)

"a) a felszámolás [közzétételét] kezdõ idõpontját megelõzõ nappal

záróleltárt, valamint éves beszámolót, egyszerûsített éves beszámolót vagy

egyszerûsített mérleget (a továbbiakban tevékenységet lezáró mérleg), továbbá

adóbevallást [és az eredmény felosztása után zárómérleget] készíteni, és azt a

felszámolás [közzétételét] kezdõ idõpontját követõ [45] 30 napon belül a

felszámolónak és az adóhatóságnak átadni."

Indokolás

A 31. § maga három idõpontot rögzítene a gazdálkodó szervezet vezetõje

részére. Az a) pont szerint a felszámolás közzétételét megelõzõ nappal kellene

leltárt készíteni, csakhogy a felszámolás kezdõ idõpontja (a végzés jogerõre

emelkedésének a napja) és a közzététel között idõ telik el. Ha a mérleget a

közzétételt megelõzõ idõpontra kell készítenie a vezetõnek, akkor lesz egy

olyan idõszak, amikor már a felszámoló jogosult aláírni - a felszámolás kezdõ

idõpontja és a közzététel között -, de ezért a korábbi vezetõ felelõs, hiszen

a mérleget õ írja alá.

Érthetetlen továbbá, hogy miért a közzétételt követõ 45 napon belül kell a

mérleget leadni, hiszen a 40. § szerint a felszámolót a felszámolás kezdõ

idõpontjától számított 90 napon belül illeti meg a szerzõdések megtámadásának

joga. Ha tehát valami miatt a közzététel elhúzódik, akkor ezzel a jogával már

nem élhet a felszámoló. Az adós vezetõje tudomást szerez - szerezhet, ha

átveszi a bíróság végzését - a felszámolás kezdõ idõpontjáról, tehát eleget

tehet a kötelezettségének.

Az e) pont a felszámolás kezdõ idõpontjához kapcsolja a környezetvédelemre

vonatkozó nyilatkozat megtételét, s az f) pont szerint a felszámolás

elrendelésérõl haladéktalanul kell a c) pontos jogosultakat tájékoztatni. Egy

§-on belül három idõpont jelenik meg az adós vezetõjének kötelezettségeinél -

feleslegesen.

A törvényjavaslat szövege alapján két mérleget kellene ugyanarra az idõpontra

készítenie az adós vezetõjének. Egyszer az éves beszámolóban egy mérleget (a

beszámolónak részét képezi a Számviteli törvény szerint a mérleg), s az

eredmény felosztása után egy zárómérleget is kellene készítenie. Ez teljesen

értelmetlen fogalmazás.

8. A törvényjavaslat 7. § (2) bekezdésében a Cstv. 31. §-a a következõk

szerint módosul:

(A felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet vezetõje köteles)

"f) a felszámolás elrendelésérõl az 57. § (1) bekezdésének c) pontjában

meghatározott követelések jogosultjait [haladéktalanul] a felszámolás kezdõ

idõpontját követõ 30 napon belül tájékoztatni."

Indokolás

Az indokolás megegyezik a 7. módosító javaslatnál szerepelõ

indokolással.

9. A törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésében a Cstv. 33. § (1) bekezdése a

következõk szerint módosul:

" (1) A bíróság az adott gazdálkodó szervezettõl a felszámolás kezdõ

idõpontját megelõzõ évben felvett jövedelemnek 50 %-ig vagy - ha a vezetõ

jövedelme nem állapítható meg - 1 millió Ft-ig terjedõ pénzbírsággal sújthatja

a gazdálkodó szervezet vezetõjét, aki a 31. §-ban foglalt kötelezettségét

elmulasztotta vagy valótlan adatot közölt, akkor is, ha már nem áll az adósnál

munkaviszonyban, munkavégzési kötelezettséggel járó egyéb jogviszonyban,

tagsági viszonyban, vagy vezetõi tisztségviselõi minõsége megszûnt. Ha a

felszámolás kezdõ idõpontjában a gazdálkodó szervezetnek vezetõje nincs, a 31.

§ (1) bekezdésében megállapított kötelezettség a gazdálkodó szervezet utolsó

vezetõjét terheli. A szankciókat a bíróság - az eset összes körülményének

mérlegelése alapján - ellene is érvényesítheti."

Indokolás

Gyakran elõfordul, hogy a vezetõ ilyen minõsége már a felszámolás

kezdete elõtt megszûnik (lejárt a határozott idõ és nem választottak újat,

lemondott az ügyvezetõ - figyelemmel a felszámolásra is és nem választottak

újat stb.), így a felszámolás kezdõ idõpontjában nincs vezetõ, akit a 31. §-

ban foglalt kötelezettségek terhelnének. A törvényjavaslat 33. § (1) bekezdés

értelmezése szerint a szankció csak azzal szemben érvényesíthetõ, aki a

felszámolás kezdõ idõpontjában még vezetõ volt, e minõsége csak a felszámolás

alatt szûnt meg, ezért ki kell terjeszteni a lehetõséget és a bíróságra kell

bízni annak megítélését, hogy kinek a mulasztása miatt következett be ez a

helyzet. (Ennek a kérdésnek a rendezése elsõdlegesen a Gt. módosítására várna,

ne lehessen úgy abbahagyni a vezetõi tisztséget, hogy ne számoljon el, ne adja

le az iratokat a következõnek, tehát teljes felelõtlenséggel. Miután a Gt.

módosítását ezzel a törvényjavaslattal nem lehet kezdeményezni, a probléma

viszont megoldatlan, a kiegészítés szükséges.)

10. A törvényjavaslat 34. § (3) bekezdése alapján a Cstv. 34. § (1)

bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) A felszámolás kezdõ idõpontjában megszûnnek [az alapítói jogokat

gyakorló szervnek] a tulajdonosnak a gazdálkodó szervezettel kapcsolatos külön

jogszabályokban meghatározott jogai."

Indokolás

A különbözõ törvényekben szabályozott rendelkezések összeütközésének

elkerülése érdekében kell egyértelmûen rögzíteni, hogy a tulajdonosok nem

élhetnek az egyéb jogszabályokban (pl. Gt.) biztosított jogaikkal.

11. A törvényjavaslat 9. §-ában a Cstv. 35. § (2) bekezdése a következõk

szerint módosul:

" (2) A pénztartozások után

a) az eredeti lejárati idõig szerzõdéses kamat, és

b) az eredeti lejárati idõtõl a kiegyenlítésig vagy legfeljebb a

felszámolási zárómérleg elkészítésének idõpontjáig késedelmi kamat és

késedelmi pótlék, továbbá pótlék és bírság jellegû [tartozás] követelés

érvényesíthetõ."

Indokolás

Jogilag a kamat - szerzõdéses és késedelmi kamat is - az adóssal szembeni

követelés. Ha az adós oldaláról nézzük, akkor ez az adós tartozása, azonban

ebben a szövegösszefüggésben az adóssal szembeni igényérvényesítésrõl, azaz

követelésrõl van szó.

12. A törvényjavaslat 10. §-ában a Cstv. 36. §-a a következõk szerint

módosul:

"36. § A felszámolás során csak a felszámolás kezdõ idõpontjában fennálló

pénzkövetelések tekintetében van helye beszámításnak feltéve, hogy az adóssal

szembeni követelést [olyan követelés számítható be, amelyet] a felszámoló

elismertként nyilvántartásba [vett] vette, és amelynek tekintetében a

felszámolás kezdõ idõpontját [- vagy ha a követelés késõbb keletkezett, a

keletkezését -] követõen nem került sor engedményezésre."

Indokolás

A hatályos törvény rendelkezései - kis kiegészítéssel - jobban

megfelelnek az elérni kívánt célnak, mint a tervezett módosítás. A beszámítás

sorrendkikerülõ jellegét akkor lehet kizárni, ha az egymásba beszámítani

kívánt követelések már a felszámolás kezdõ idõpontjában fennállnak. Mindkettõ

követelésnek fenn kell állnia, tehát az adós követelésének valakivel szemben -

ez az adósnál vevõkövetelésként jelenik meg a mérlegében -, és az adóssal

szembeni követelésnek is - ez a forrásoldalon az adós tartozásaként jelenik

meg. Ez utóbbi tekintetében - az egyéb módosítani kívánt szakaszok miatt - ki

kell jelenteni, hogy csak az elismertként nyilvántartásba vett, tehát

bejelentkezett és elismert követelések számíthatók be az adóssal szemben.

Ellenkezõ értelmezéssel a felszámolás alatt keletkezett vevõkövetelésekbe is

beszámíthatnák a felszámolás elõttrõl keletkezett tartozásaikat, s ez megint

csak a sorrend kikerüléséhez vezetne. (Pl. eladna a felszámoló egy ingatlant,

s ez követelésként jelenne meg az adós könyveiben, s a vevõ az adóssal szemben

fennálló bejelentett kihitelezõi követelését beszámítaná a

vételártartozásába.)

A 38. § (3) bekezdésével kell összhangba hozni a törvényjavaslat szerinti

szöveget, hiszen ott feltétel az, hogy a felszámolás kezdõ idõpontjában már

fennálljon az adóssal szembeni követelése a hitelezõnek, csak az számítható

be. Egyébként sem szerencsés, hogy a felszámolás során keletkezõ követeléseket

számíthasson be a hitelezõ az adósnak vele szemben fennálló követelésébe,

hiszen különféle módokon elõ is tudja segíteni a hitelezõ, hogy neki a

felszámolás alatt keletkezzen az adóssal szemben követelése, amit azután a

tartozásába beszámíthatna. Egyformán kell itt és a 38. § (3) bekezdésénél is

szabályozni a beszámítást, hogy ne lehessen kijátszani a rendelkezéseket.

13. A törvényjavaslat 11. §-ában a Cstv. 37. § (2) bekezdése a

következõk szerint módosul:

" (2) A felszámolás alatt keletkezett és felszámolási költségnek nem

minõsülõ követelések tekintetében - ha a felszámolási zárómérleget még nem

nyújtották be - a hitelezõi igényt a követelés esedékessé válásától számított

[40] 30 napon belül kell a felszámolónak bejelenteni, aki a követelést - a 28.

§ (2) bekezdés f) pontjában foglalt - határidõn belül benyújtott hitelezõi

igények között veszi nyilvántartásba. A [40] 30 nap elteltével, de 1 éven

belül - legalább a felszámolási zárómérleg benyújtásáig - bejelentett igények

nyilvántartásba vételére és kielégítésére az (1) bekezdés irányadó."

Indokolás

A hitelezõi igénybejelentésre nyitva álló határidõ 30 napról 40 napra

történõ emelése indokolatlan, hiszen az 1986. évi 11. tvr. hatályba lépése -

1987 óta a hitelezõknek 30 napon belül kell az igényüket bejelenteni. A 10

nappal történõ meghosszabbítás a hitelezõk részére nem jelent olyan nagy

elõnyt, ugyanakkor az eddig kialakult és a köztudatba beivódott 30 nap

megbolygatását nem indokolja. A jogvesztõ határidõ sem a 40 naphoz, hanem az 1

évhez kötõdik, ezért teljesen indokolatlan az eddigi bevett szokások

megváltoztatása.

A határidõn túl, de egy éven belül bejelentett felszámolási költségnek nem

minõsülõ követelések tekintetében egy záró határidõt kell beiktatni a

törvénybe, hiszen ezen követelések is csak addig érvényesíthetõk, amíg a

felszámolási zárómérleg el nem készült, illetve amíg az eljárás folyik. Ha már

befejezõdött, akkor nincs ki ellen a követelést érvényesíteni.

14. A törvényjavaslat 12. §-ában a Cstv. 38. § (2) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(2) A felszámolás kezdõ idõpontja elõtt indult peres és nemperes

eljárások a korábban eljáró bíróság elõtt folytatódnak. A pénzkövetelés

érvényesítése céljából a felszámolás kezdõ idõpontja elõtt indított eljárás a

[hitelezõt] jogosultat nem mentesíti a 28. § (2) bekezdésének f) pontjában

foglalt kötelezettség teljesítése alól. A 46. § (7) bekezdésében foglalt

befizetési kötelezettségnek [a hitelezõ pernyertessége esetén] - ha a jogosult

hitelezõként követelését a felszámolás során érvényesíteni kívánja -

[haladéktalanul] a 28. § (2) bekezdés f) pontjában meghatározott határidõn

belül eleget kell tenni.

Indokolás

A hitelezõk nyilvántartásba vételére vonatkozó új szabályozásnak zárt,

logikus rendszernek kell lennie. Ebbõl következõen - figyelemmel a módosítani

kívánt 3. § c) pontra és a 46. § (7) bekezdésére - csak akkor minõsül

hitelezõnek a vitatott követeléssel rendelkezõ, ha a nyilvántartásba vételi

összeget befizette és ezt igazolta a felszámolónak. Amennyiben a befizetés nem

lenne a számukra is kötelezõ, nem kellene õket hitelezõnek tekinteni, ezért

pl. a közbensõ mérlegnél és részleges vagyonfelosztási javaslatnál sem kellene

rájuk tekintettel lenni, holott elképzelhetõ, hogy a kielégítési sorrendben

elõbb állnának, mint azok, akiknek a vagyonfelosztás alapján jut az adós

vagyonából. A rendszer követeli meg, hogy aki hitelezõ akar lenni és azt

akarja, hogy hitelezõként számoljanak vele, az fizesse meg a nyilvántartási

díjat.

15. A törvényjavaslat 12. §-ában módosítani javasolt Cstv. 38. § (4)

bekezdése a következõk szerint módosul:

"(4) Az adós ingatlanán és egyéb vagyontárgyain fennálló elidegenítési és

terhelési tilalom a felszámolás kezdõ idõpontjában, [valamint] a

visszavásárlási és vételi [- kivéve a lízingszerzõdésen alapuló vételi jogot -

a felszámolás kezdõ idõpontjában,] valamint a zálogjog a vagyontárgy

értékesítésével megszûnik. A szükségessé vált törlést az ingatlan-

nyilvántartásban - a felszámoló által megküldött értékesítési jegyzõkönyv vagy

adásvételi szerzõdés alapján - a földhivatal végzi."

Indokolás

A visszavásárlási jognak és vételi jognak a felszámolás kezdõ idõpontban

való törlése nem szolgálja a hitelezõk érdekeit, hiszen a Ptk. jelenleg is

lehetõséget ad arra a felszámolónak, hogy a körülmények változása miatt a

vételi jogból folyó kötelezettsége alól mentesítsék (Ptk. 375. § (3) bek.),

illetve a vételi joggal való élés után feltûnõ értékaránytalanság miatt a

szerzõdést megtámadhatja, a visszavásárlási jog tekintetében pedig a

visszavásárlási árnál pedig lehetõség van a hasznos ráfordítások alapján

bekövetkezett értéknövekedés érvényesítésére. Egyebekben mindkét esetben

vételárat fizet a vevõ, annak összege tekintetében pedig a felszámolónak - ha

aránytalannak találja, vagy egyéb szabálytalanságot észlel - egyéb jogi

lehetõségei vannak a hitelezõk érdekeinek érvényesítésére. Az ingatlan-

nyilvántartásba bejegyzett visszavásárlási és vételi jog azonban az

értékesítéskor akadály is lehet, tehát a szabályos értékesítés esetén azt meg

kell szüntetni a törvény erejével.

16. A törvényjavaslat 12. §-ában módosítani javasolt Cstv. 38. § (5)

bekezdése a következõk szerint módosul:

" (5) Ha az adós valamely kötelezettség biztosítására a felszámolás kezdõ

idõpontja elõtt óvadékot nyújtott, a felszámolás kezdõ idõpontjában az

óvadék[i szerzõdés]ra vonatkozó megállapodás megszûnik, és az óvadék tárgyát

képezõ vagyont a felszámoló részére ki kell adni."

Indokolás

Az óvadék a szerzõdésszerû teljesítés biztosítására szolgáló dologi

biztosíték, ami azt jelenti, hogy az óvadékot nyújtó felhatalmazza a másik

szerzõdõ felet, hogy ha nem megfelelõen teljesíti a szerzõdést, akkor a másik

fél a nyújtott óvadékból kielégíthesse magát. Az óvadék tárgya lehet pénz,

takarékbetétkönyv, értékpapír. Az óvadékot az alapszerzõdésben kötik ki, tehát

annak a szerzõdésnek a biztosítékául szolgál. Mivel az óvadékul szolgáló

vagyontárgyat a másik fél részére át kell adni, az alapszerzõdésben (amit

óvadékkal biztosítanak) rendelkeznek a felek az óvadék nyújtásáról, annak

összegérõl, tárgyáról, majd az átadásra vonatkozóan születik egy letéti

szerzõdés, melynek alapján az óvadékot nyújtó a másik szerzõdõ félnél vagy egy

harmadik személynél letétbe helyezi az óvadék tárgyát képezõ vagyontárgyat.

Nem óvadéki szerzõdés születik tehát - ezt a fogalmat a Ptk. sem és a Ptk.

Kommentár sem használja. Ennél pontosabb meghatározás az, hogy az óvadékra

vonatkozó megállapodás szûnik meg, s ebbõl következõen a kapcsolódó

szerzõdések (pl. letéti szerzõdés) is megszûnnek.

17. A törvényjavaslat 13. § (1) bekezdésében a Cstv. 39. § (1) bekezdése

a következõk szerint módosul:

"(1) A hitelezõi választmány megalakítása céljából a felszámoló a

felszámolást elrendelõ végzés közzétételi idõpontjától számított 90 napon

belül köteles a[z ismert] nyilvántartásba vett hitelezõket összehívni."

Indokolás

A törvényjavaslat rendszere nem ismeri az "ismert" hitelezõ fogalmát, az

egyértelmû jogalkalmazás érdekében a nyilvántartásba vett hitelezõkrõl kell

beszállni, aki tehát bejelentkezett, befizette a nyilvántartásba vételi díjat.

18. A törvényjavaslat 14. §-ában a Cstv. 40. § (1) bekezdése a következõk

szerint változik:

"(1) A hitelezõ a felszámolást elrendelõ végzés közzétételének

idõpontjától, a felszámoló pedig a felszámolás kezdõ idõpontjától, illetve -

ha a felszámoló az adós vezetõjétõl a 31. § (1) bekezdésében meghatározott

határidõn túl kapja meg - az iratok igazolt átvételétõl számított 90 napon

belül a bíróság (6. § (1) bekezdés) elõtt keresettel megtámadhatja az adósnak

a felszámolási eljárás megindítását megelõzõ [180. napot] egy éven belül és

azt követõen megkötött szerzõdését, vagy más jognyilatkozatát, ha annak tárgya

a) az adós vagyonából történõ ingyenes elidegenítés, illetve a vagyont

terhelõ ingyenes kötelezettségvállalás, vagy

b) a harmadik személy javára feltûnõen aránytalan értékkülönbözettel

megkötött visszterhes jogügylet."

Indokolás

Figyelemmel a 31. § (1) bekezdésében foglaltakra - a 31. § (1) bekezdés

d) pontjában nincs határidõ megszabva az e pontban foglalt jogügyletekkel

kapcsolatos tájékoztatásadásra - alkalmazhatatlan lenne a felszámolók számára

ez a pont, s ezzel a vagyonkimentési akciókat támogatná a jogalkotó.

19. A törvényjavaslat 15. §-ában a Cstv. 41. § (1) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(1) A felszámolást elrendelõ végzés közzétételét követõ [40] 30 nap

eltelte után, a felszámolási zárómérleg benyújtásáig a hitelezõk és az adós

között bármikor helye van egyezségnek. Mindazok, akik a felszámolási eljárásba

hitelezõként nem jelentkeztek be, egyezségkötés esetén az eljárás befejezését

követõen követelésüket az adóssal szemben nem érvényesíthetik."

Indokolás

Miután a hitelezõi igény bejelentésére a 30 napos határidõ maradna, ehhez

képest az egyezség megkötése is a bejelentésre elõírt határidõ lejártától

lenne lehetséges. Tisztázni kell, mi legyen a be nem jelentkezett jogosultak

követelésével, hiszen rájuk nem hat ki a kényszeregyezség. Utóbb, az egyezség

megkötése után a teljes követelésükkel léphetnének fel az adóssal szemben, ha

nincs korlátozó rendelkezés.

20. A törvényjavaslat 16. §-ában a Cstv. 44. § (2) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(2) Egyezségkötés esetén a felszámolási eljárásba hitelezõként be nem

jelentkezõ jogosultak az eljárás befejezését követõen az adóssal szemben csak

a felszámolás kezdõ idõpontjában fennálló követelésük felét érvényesíthetik.

A felszámoló az egyezségkötés napjával köteles az 52. § (3) bekezdése szerinti

felszámolási zárómérleget és az 52.§ (4) bekezdése szerinti bevétel-

költségkimutatást elkészíteni és azt az adóhatóságnak az egyezségkötést követõ

30 napon belül átadni."

Indokolás

Mivel a javaslat szerint a hitelezõvé válás feltétele a nyilvántartásba

vételi díj befizetése, elképzelhetõ, hogy nem minden jogosult fizeti be ezt az

összeget, azonban ha az adós mégis folytatja a tevékenységét, akkor a be nem

jelentkezett hitelezõkre nem vonatkozna a kényszeregyezség. Ilyen módon az,

aki fizetett, jelentkezett, részt vett az eljárásban - a kényszeregyezség

miatt - esetleg csak a követelésének egy részét kaphatná meg, míg aki semmit

nem tett, arra vonatkozóan nem állapítana meg korlátokat a kényszeregyezség,

tehát a teljes követelését érvényesíthetné pl. végrehajtás útján, vagy egy

ismételt felszámolási kérelem benyújtásával. Ezt megelõzendõ kell beépíteni

egy korlátozó szabályt.

21. A törvényjavaslat 16. §-ában a Cstv. 44. § (4) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(4) A vitatott követeléssel rendelkezõ hitelezõ részére a (3) bekezdés

szerint jutó vagyonhányadot a jogvita jogerõs befejezését követõen kell

kiadni, feltéve, hogy a követelés fennállását jogerõs bírósági határozat

megállapította. A vagyonhányad kezelésével kapcsolatos esetleges költségeket a

vagyonhányadból kell fedezni. A vagyon kiadásakor a hitelezõ részére

elszámolást kell átadni a vagyonnal kapcsolatos bevételekrõl és kiadásokról.

Ha az egyezség megkötése után kiderül, hogy a hitelezõ követelése alaptalan

volt, úgy a külön kezelt vagyonhányadot a csoporton belüli többi hitelezõ

között kell felosztani követelésük arányában, teljes kielégítésük erejéig. E

felosztásért a gazdálkodó szervezet vezetõje saját vagyonával felel

[felelõs]."

Indokolás

A vitatott követeléssel rendelkezõ hitelezõi követelések kielégítése

rendkívül bizonytalan helyzetbe kerül, ugyanakkor jogos igény, hogy ne

akadályozza a vitatott igény az egyezség létrehozását. A gazdálkodó szervezet

így önmagában nem vonható felelõsségre, legrosszabb esetben felszámolható, ez

azonban a vitatott követelés jogosultján nem segít. A legnagyobb biztosítékot

jelen esetben a gazdálkodó szervezet mindenkori vezetõjének a személyes

felelõssége jelenti.

22. A törvényjavaslat 17. § (1) bekezdésében a Cstv. 46. § (3) bekezdése

a következõk szerint változik:

"(3) Ha a hitelezõk választmányt alakítottak és a választmányt létrehozó

hitelezõk összkövetelése eléri a hitelezõi követelések felét, és a hitelezõk

számának felét, a felszámoló az adós gazdasági tevékenységének felszámolás

alatti továbbfolytatásához köteles megszerezni a választmány hozzájárulását a

felszámolás közzétételét követõ 120 napon belül. Ha a választmány késõbb jön

létre, a hozzájárulást a választmány megalakulásának bejelentésétõl számított

60 napon belül be kell szerezni."

Indokolás

Mivel a hitelezõi igények egyharmadával rendelkezõ hitelezõk is

alakíthatnak választmányt, a többségi hitelezõi akarattal ellenkezõ eredményre

vezethetne, ha a hitelezõk kisebb csoportja megakadályozhatná az adós

gazdasági tevékenységének a folytatását. A törvényjavaslatban foglaltaknak

mond ellent az is, hogy sok esetben a felszámoló a mûködõ gyárért nagyobb

árbevételt tud elérni, mint ha csak a tevékenység beszüntetése után az

ingatlanokat, a gépeket magában adná el, hiszen egy mûködõ üzem eladásával a

piacot is eladja, míg ha a tevékenységet beszüntetve értékesít, akkor piacról

nem beszélhetünk. A visszaélések megakadályozása érdekében lehetõséget kell

adni az átgondoltabb döntéshozatalra, amelyikben legalább a hitelezõk felének

nyilatkozattételi lehetõséget kell adni. Természetesen az egyhangú

határozathozatal nem követelhetõ meg, de legalább a többségi vélemény alapján

kell dönteni.

23. A törvényjavaslat 17. § (2) bekezdésében a Cstv. 46. § (7) bekezdése

a következõk szerint módosul:

"(7) Az (5) bekezdésben meghatározott követelések - kivéve az 57.§ (1)

bekezdés a) és c) pontjában foglalt követeléseket - nyilvántartásba vételének

a feltétele, hogy a hitelezõ a követelése 1 %-át, de legalább 1.000,-Ft-ot és

legfeljebb 100.000,-Ft-ot [a bíróság Gazdasági Hivatala által kezelt

elkülönített számlára] - a bírósági ügyszámra hivatkozással - az adós

bankszámlájára "elkülönített zárolt alszámla" megjelöléssel befizessen és ezt

a felszámolónak igazolja. A hitelezõk által befizetett összeget, mint

hitelezõi követelést az 57. § (1) bekezdésének f) pontja szerint kell

besorolni. [A Gazdasági Hivatal a felszámolót félévente tájékoztatja a számlán

lévõ összeg nagyságáról.] A hitelezõk által az adós bankszámlájára befizetett

összeget a számlakezelõ banknak elkülönített zárolt alszámlán kell kezelni, a

befizetett összegbõl csak a számla kezelésével és a kiutalással kapcsolatos

költségeket emelheti le. Az ily módon elkülönített számláról csak bírósági

végzéssel történhet rendelkezés."

Indokolás

Az adós bankszámláján kell a hitelezõk befizetéseit kezelni, azonban meg

kell nehezíteni a hozzáférést, egyrészt a banki követelések

érvényesíthetõségét kell korlátozni, másrészt a felszámoló díjának kifizetését

kell bírósági határozathoz kötni.

24. A törvényjavaslat 17. § (2) bekezdésében a Cstv. 46. § (8) bekezdése

a következõk szerint módosul:

"(8) Ha a bejelentett követelést a felszámoló elismeri - de a [hitelezõ]

jogosult nem kívánja a (7) bekezdésben foglalt összeget az elkülönített

számlára befizetni - a [hitelezõ] jogosult kérésére a felszámoló az elismert

követelésrõl köteles haladéktalanul kiadni a [társasági adóról szóló 1991. évi

LXXXVI. törvény 5. § (13) bekezdésében foglalt] a társasági adóról és az

osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 7. § (1) bekezdés én) pontjában

foglaltak elszámolásához szükséges nyilatkozatot feltéve, hogy a felszámolás

kezdõ idõpontját követõen a bejelentett követelést nem engedményezték."

Indokolás

Az ÁFA-törvény módosítása hatályon kívül helyezte a behajthatatlansági

igazolást az ÁFA-visszaigényléshez, azonban a társasági adó alapjának

csökkentéséhez szükséges behajthatatlan követelés igazolásához mégis kell

ilyen igazolás. Miután azonban nem beszélhetünk hitelezõrõl a hitelezõ 3. §-

ában meghatározott fogalma szerint, ezért csak jogosultnak nevezhetõ az,

akinek az adóssal szemben követelése van, de nem fizette be a nyilvántartásba

vételi díjat.

25. A törvényjavaslat 19. § (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(3) Az értékesítésen a felszámoló, a vagyonfelügyelõ, annak tulajdonosa

(tagja, részvényese, létesítõje), illetve annak vezetõ tisztségviselõje,

valamint ezek közeli hozzátartozója (Ptk. 685. § b) pont) tulajdonjogot vagy

más vagyoni értékû jogot nem szerezhet.

(4) A tulajdonjogot vagy más vagyoni értékû jogot szerzõ fél a nyilvános

értékesítésen az adóssal szemben beszámítással nem élhet."

Indokolás

A pontos jogi megfogalmazás érdekében szükséges a módosítás.

26. A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésében a Cstv. új 49/A § (4)

bekezdése a következõk szerint módosul:

"(4) A felszámoló a pályázatot megfelelõ ajánlat hiányában

eredménytelennek nyilváníthatja és új pályázatot írhat ki. Ha több megfelelõ,

azonos értékû pályázat érkezik, a felszámoló köteles a pályázók között

nyilvános ártárgyalást tartani, melynek feltételeit az ártárgyalás megkezdését

megelõzõen a felekkel közölnie kell."

Indokolás

A törvényjavaslatban részletezett pályázati leírás nem érné el a kellõ

célt, azaz a minél magasabb vételár elérését tiszta és nyílt feltételek

között. Hasonló pályázatot benyújtók közötti árverseny lehetõvé tételével

eldönthetõ, hogy ki lesz a gyõztes, s ez teljesen objektívan történik, míg ha

csak a felszámoló értékeli a pályázatokat, akkor lehetõsége van különbözõ

"egyéb" szempontok értékelésére az áron kívül is. A régi nagy felszámolók ezt

a gyakorlatot fejlesztették ki, s ez a legtisztább értékesítésre nyújt

lehetõséget a legnagyobb árbevétel mellett.

27. A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésében a Cstv. új 49/B § (3)

bekezdése a következõk szerint módosul:

"(3) Ha az árverésen a felajánlott vételár nem éri el a becsértéket, a

felszámoló újabb árverés tartásáról határozhat, vagy a vételárat [azt]

legfeljebb a becsérték feléig [le lehet szállítani leszállíthatja. Ha ezen az

áron sem érkezik ajánlat, a felszámoló az árverést sikertelennek nyilvánítja."

Indokolás

A törvényjavaslat szerinti szövegezés esetén ugyanaz a helyzet alakulna

ki, mint a bírósági végrehajtási eljárásokban, mindenki a féláron kezdené a

licitet, hiszen addig le lehet szállítani. Nincs tisztázva a

törvényjavaslatban, hogy mi a helyzet, ha így sem sikerül értékesíteni, ezért

erre vonatkozóan rendelkezni kell, s ugyanakkor lehetõséget kell adni a

felszámolónak arra, hogy ne legyen köteles elherdálni a vagyont, ha megítélése

szerint a vagyontárgyat nem lehet odaadni a becsérték feléért, mert az nagyon

alacsony, akkor lehetõsége legyen újabb árverés megtartására.

28. A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésében a Cstv. új 49/B. § (4)

bekezdése a következõk szerint módosul:

"(4) Ingatlanra az árverezhet, aki elõlegként az ingatlan becsértékének 5

%-át legkésõbb az árverés megkezdése elõtt a felszámolónál letétbe helyezi. A

vevõ köteles a teljes vételárat a szerzõdésben rögzített feltételek szerint [

az árveréstõl számított 60 napon belül] az adós számlájára befizetni. [Ha ezt

a vevõ elmulasztja, az elõlegét elveszti.] Az ingatlan árverésen történõ

értékesítése - ha e törvény másként nem rendelkezik - nem érinti harmadik

személynek az árverés idõpontjában az ingatlanra bejegyzett és az

ingatlannyilvántartáson kívül fennálló jogait. Ha a 49.§ (5)-(6) bekezdésében

foglaltak szerint per indult, annak jogerõs befejezéséig a befizetett összeget

elkülönített, kamatozó számlán kell tartani."

Indokolás

A felszámolás során a vagyontárgyak értékesítésekor nem szabható meg

kötelezõ erõvel határidõ a fizetésre, hiszen gyárak, nagy értékû ingatlanok,

stb. esetén elképzelhetõ a részletfizetés, banki segítséggel történõ

teljesítés, stb. Célszerû a biztosítékok kikötését és a követelések behajtását

a felszámolóra bízni, hiszen neki is elemi érdeke a behajtás.

29. A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésében a Cstv. új 49/C. § (1)

bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) [Az értékesítési eljárás során a vagyontárgyra - a más jogszabályon

alapuló elõvásárlási jogokat követõen - az adós tagját (részvényesét)

elõvásárlási jog illeti meg.] A természetvédelmi oltalom alatt álló területek,

valamint a mûemlékek értékesítése esetén a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési Minisztériumot mindenki mást megelõzõen illeti meg az

elõvásárlási jog."

Indokolás

Ha a hitelezõk elõvásárlási jogát a módosítás kivenné a törvénybõl,

milyen indokokkal tartaná meg azon tulajdonosok elõvásárlási jogát, akiknek

azért van bizonyos szerepük a felszámolás megindulásában.

30. A törvényjavaslat 20.§ (2) bekezdésében a Cstv. 50. § (6) bekezdése a

következõk szerint módosul:

" (6) A bíróság a közbensõ mérleget és a részleges vagyonfelosztási

javaslatot 30 napon belül végzéssel jóváhagyja, vagy elutasítja. A jóváhagyó

végzés elleni fellebbezésnek nincs halasztó hatálya. A bíróság a végzésben

rendelkezik arról, hogy a közbensõ mérleg elkészítéséig a felszámolás során

befolyt bevételek és a felszámolás kezdõ idõpontjában fennálló követelések

behajtásából eredõ bevételek 4 %-ának (az adós felszámolás alatti tevékenysége

esetén az ebbõl eredõ árbevétel legfeljebb 2 %-a vehetõ figyelembe) megfelelõ

összeget, de legalább 200.000 Ft-ot az [értékesített vagyontárgyakból és

behajtott követelésekbõl együttesen befolyt összeg 4 %-át - az adós

felszámolás alatti tevékenysége esetén az ebbõl eredõ árbevétel 1 %-át - a

Gazdasági Hivatal által kezelt,] elkülönített számlán levõ összegbõl a

felszámoló részére utalják ki, ha a fenti összeg a számlán az adós

hitelezõinek befizetéseibõl rendelkezésre áll. Ha a számlán a fenti összegnek

megfelelõ fedezet nem áll rendelkezésre és a felszámolási költségek

kifizetésére elegendõ az adós pénzeszköze, a bíróság engedélyezheti, hogy a

felszámolónak járó és a számlán levõ összeg különbözetét a felszámoló az adós

számlájáról leemelje."

Indokolás

A törvényjavaslat szövegezése nem felel meg a javaslatban lefektetett

szabályoknak, mert a 60. § (4) bekezdése szerint nem a befolyt árbevételbõl

lesz a felszámoló díja kifizetve, hanem az annak megfelelõ összeg a

hitelezõktõl az elkülönített számlán összegyûjtött pénzbõl. Figyelemmel arra,

hogy elõre láthatólag a számlákon nem lesz akkora összeg, hogy a felszámolónak

járó díj onnan legyen fedezhetõ, lehetõvé kell tenni - ha a felszámolási

költségek kiegyenlítésére rendelkezésre álló összegen felül van még az adósnak

vagyona -, hogy a különbözetet a felszámoló az adós vagyonával szemben

érvényesíthesse. A felszámolók a díjukhoz - a törvényjavaslat szerint - csak a

végén juthatnának abban az esetben, ha a számlán nincs fedezet. Mivel a

felszámolók is nyereségérdekelt gazdálkodók, ezért az elvégzett munkájuk

ellenértékéhez való hozzáférést lehetõvé kell tenni.

31. A törvényjavaslat 22. § (1) bekezdése, amely a Cstv. 52. § (1)

bekezdését módosítja, elmarad:

"[(1) A felszámoló a felszámolás befejezésekor felszámolási zárómérleget,

a bevételek és költségek alakulásáról kimutatást, záró adóbevallást,

zárójelentést és vagyonfelosztási javaslatot készít és mindezeket megküldi a

bíróságnak, az adóhatóságnak és a hitelezõknek, valamint intézkedik a

gazdálkodó szervezet iratanyagának elhelyezésérõl.]"

Indokolás

A hatályos törvényszövegben változtatni csak a felszámolási zárómérleg

megnevezésével kapcsolatosan kell - összhangban a hatálybaléptetõ

rendelkezéseknél alkalmazott megoldással (34.§ (2) bekezdése)- , ugyanis ha a

felszámoló küldi ki a mérleget, akkor értelmét veszti az 56.§ (1) bekezdésének

elsõ mondata. Ezt a törvényjavaslat hatályon kívül is akarja helyezni, ebben

az esetben azonban a felszámolónak kellene a hitelezõket figyelmeztetni a

kifogásolási jogukra, a jogvesztõ határidõre (56.§ (1) bekezdés), s felmerülne

az is, hogy mi a helyzet ismeretlen helyre költözött , vagy megszûnt hitelezõk

esetén, milyen módon lenne szabályos a kézbesítésük? A jelenlegi

törvényszöveget kell hatályában fenntartani, azzal, hogy a 34.§ (2)

bekezdésében kell a módosítást elvégezni.

32. A törvényjavaslat 24. § (2) bekezdésében a Cstv. 57. § (2) bekezdés

g) pontja a következõk szerint módosul:

"(2) g) a felszámoló díja[ (60.§ (4) bek.)], valamint ennek kiegyenlítése

után a Fõvárosi Bíróság Gazdasági Hivatala által vezetett díjkiegészítési

számla javára befizetendõ összeg, melynek mértéke a felszámoló díja általános

forgalmi adóval megemelt összegének 25 %-a."

Indokolás

A jelenleg hatályos szöveghez és a javaslat szövegéhez képest

egyszerûbben került meghatározásra a felszámoló díja, illetve a

díjkiegészítési számlára fizetendõ összegek. A javaslat szerint a befolyt

bevételek után számított 5 %-ból 1 %-ot, azaz a díj 20 %-át kellett a

díjkiegészítési számlára befizetni, ez az összeg azonban már a nettó összeg

volt, azaz a felszámolói díjat érvényesítette a felszámoló, az ezután

befizetett ÁFÁ-t, de csak a nettó felszámolói díj 20 %-át fizette (volna) be a

díjkiegészítési számlára (korábban a Felszámolási Díjfedezeti Alapba - ami nem

mûködött), ha azonban ezzel a számlával (Alappal) szemben akarta volna a

díjigényét érvényesíteni, akkor bruttó módon - tehát a kifizetett ÁFA

összegének továbbterhelésével - kellett volna a részére a díjat kifizetni. A

számlára tehát nettó módon történt volna a befizetés, és bruttó módon a

kifizetés. Miután nincs, aki visszaigényelje az ÁFÁ-t - lévén a

díjkiegészítési számla nem visszaigénylõ alanya az ÁFA-körnek - , úgy kell

megfogalmazni a díjat és a számla feltöltésének módját, hogy a befizetés is

bruttó legyen.

Ebbõl következõen a 4 % + ÁFA és ennek a 25 %-a az = az 5 % + ÁFÁ-val az adós

szempontjából. A felszámolónak mindegy, hiszen eddig is 4 %-ra volt jogosult,

az ÁFÁ-t úgyis be kell fizetnie, míg a díjkiegészítési számla feltöltése is

megtörténhet, hiszen nem a nettó 1 %-ot kell oda utalni, hanem az 1 % + ÁFÁ-

nak megfelelõ összeget. Nem beszélhetünk itt ÁFÁ-ról, hiszen senki nem adózik,

csak a mérték megállapításánál kell megérteni, hogy ez annyi, mint a 4 % + ÁFA

összeg 20 %-a.

33. A törvényjavaslat 25.§-ában a Cstv. 59. § (1) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"59. § (1) A felszámoló díja:

- a felszámolás során befolyt bevételek és a felszámolás kezdõ

idõpontjában fennálló követelések behajtásából eredõ bevételek 4 %-a (az adós

felszámolás alatti tevékenysége esetén az ebbõl eredõ árbevétel legfeljebb 2

%-a vehetõn figyelembe),

- de legalább 400.000 Ft. Egyezség esetén a felszámoló díja az egyezség

körébe vont vagyontárgyak nettó értékének 4 %-a."

Indokolás

A Csõdtörvény eredeti szövegéhez hasonlóan kell egy minimáldíjat

megállapítani a normális felszámolások esetén is, hiszen sok esetben azért

döntik be egyszerûsített felszámolásba a felszámolók az ügyet, mert pénzt

akarnak látni. Ha minden felszámolásban ugyanaz lenne a minimum, akkor nem

lenne érdeke gyorsan lezárni anélkül, hogy tényleg utána ment volna a

vagyonnak, az iratoknak. Egyébként sem indokolható, hogy miért kapjon többet a

felszámoló az egyszerûsítettben, mint esetleg egy normális felszámolásnál. A

javaslat 300.000 Ft-ra kívánja csökkenteni a minimumot, a felszámolók 500.000

Ft-ért kardoskodnak, a kettõ közötti összeg elegendõ lenne arra, hogy

amennyiben a díjkiegészítési számla nem tud feltöltõdni, s továbbra is a

pénzesebb felszámolásokból kell finanszírozni a nullásokat, akkor se legyen

nagyon ráfizetéses a felszámolói tevékenység. A megfogalmazást

egyértelmûsíteni kell, hiszen a gyakorlatban vitatott, hogy a kamatbevételek -

ami pedig kifejezetten a hitelezõk érdekét szolgálják - alapul szolgálhatnak-e

a felszámolói díj kiszámításához. Ha ez nem értelmezhetõ egyértelmûen, akkor a

felszámolók nem lesznek érdekeltek abban, hogy további munkával még fialtassák

is a vagyont, nem fogják kamatoztatni, hiszen nekik nem éri meg. Az

érdekeltségük megteremtése a cél az egyértelmûbb fogalmazásnál. Egyértelmûen

kell meghatározni azt az alapot egyezség esetén, amihez viszonyítva számítható

a felszámoló díja.

34. A törvényjavaslat 25. §-ában a Cstv. 59. § (2) bekezdése a következõk

szerint módosul:

" (2) [Ha a felszámoló díja a 4 %-ot - az adós felszámolás alatti

tevékenysége esetén az 1 %-ot - meghaladja, a díjból a 4 %-ot meghaladó részt,

illetve az 1 %-ot meghaladó részt be kell fizetni a Fõvárosi Bíróság Gazdasági

Hivatala által vezetett díjkiegészítési számlára.] A felszámoló díjának

kiegyenlítése után - ha az a hitelezõk befizetésébõl, illetve az adós

vagyonából rendelkezésre áll - az 57. § (2) bekezdés g) pontjában

meghatározott összeget be kell fizetni a Fõvárosi Bíróság Gazdasági Hivatala

által kezelt díjkiegészítési számlára. Egyezség esetén az adós a felszámoló

általános forgalmi adóval emelt díja 25 %-ának megfelelõ összeget köteles a

díjkiegészítési számlára - a bíróság egyezséget jóváhagyó végzésében foglalt

határidõben - befizetni. A díjkiegészítési számla javára befizetendõ összeggel

szemben beszámításnak nincs helye."

Indokolás

Az új felszámolói díj megfogalmazáshoz kellett igazítani a

részletrendelkezéseket is, különösen abból a szempontból, hogy milyen módon

kell a díjkiegészítési számlának szánt összeget levonni és átutalni. Ugyanez a

probléma az egyezséggel kapcsolatban is felmerült.

35. A törvényjavaslat 25 §-ában a Cstv. 59. § (3) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(3) Ha a [felszámoló díja] 60. § (4) bekezdése alapján érvényesített

összeg nem éri el [a 4 %-ot, illetve az 1 %-ot] a 400.000 Ft-ot, a bíróság az

eljárást befejezõ végzés jogerõre emelkedését követõen értesíti a Fõvárosi

Bíróság Gazdasági Hivatalát mint a díjkiegészítési számla kezelõjét,

megjelölve a felszámoló nevét, székhelyét, és a részére átutalandó összeget,

amely a ténylegesen befolyt díj és a [4 %] 400.000 Ft közötti különbözet

összege."

Indokolás

A törvényjavaslat eredeti szövegéhez képest változtatást javasolok, ezért

azt kell meghatározni, hogy ha a minimumdíjat nem éri el az érvényesíthetõ

összeg, akkor honnan kell ezt kiegészíteni. Nem a ténylegesen befolyt díj és a

4 % közötti különbséget, hanem a befolyt díj és az 59. § (1) bekezdésben

meghatározott minimum összeg közötti különbséget kell a díjkiegészítési

számláról kifizetni.

36. A törvényjavaslat 26. §-ában a Cstv. 60. § (4)-(6) bekezdései a

következõképpen változnak:

"(4) A felszámolónak az 59. § (1) bekezdése szerint megállapított díját

elsõsorban [a Gazdasági Hivatal által kezelt elkülönített számlán] a hitelezõk

által befizetett, az adós elkülönített zárolt alszámláján rendelkezésre álló

összegbõl kell megfizetni. Ha [az adós hitelezõinek befizetése] ez az összeg

kevesebb, mint az 59. § (1) bekezdése alapján megállapítható díj, a felszámoló

a különbözetet felszámolási költségként (57. § (2) bekezdés g) pont)

érvényesítheti.

[(5) Ha a (4) bekezdésben foglaltak alapján a felszámolónak kifizethetõ

díj meghaladja a 4 %-ot, illetve az 1 %-ot, a bíróság elrendeli, hogy a 4 %-

ot, illetve az 1 %-ot meghaladó részt a Gazdasági Hivatal által kezelt,

illetve az adós számlájáról a Fõvárosi Bíróság Gazdasági Hivatala által

vezetett díjkiegészítési számlára (59. § (2) bek.) utalják át. Errõl a bíróság

a végzése megküldésével mind a Gazdasági Hivatalt, mind a Fõvárosi Bíróság

Gazdasági Hivatalát értesíti.]

[(6)] (5) Ha [a Gazdasági Hivatal által vezetett] a hitelezõk által

befizetett, az adós elkülönített [számlán] számláján rendelkezésre álló összeg

a felszámoló díját meghaladja, a különbözetet [az adós hitelezõinek

befizetésük arányában vissza kell fizetni.] a Fõvárosi Bíróság Gazdasági

Hivatala által kezelt díjkiegészítési számlára kell átutalni."

Indokolás

A biztonságos õrzés érdekében a törvényjavaslat a bírósági Gazdasági

Hivatalok kötelezettségévé tenné az elkülönített számlára érkezõ hitelezõi

igények nyilvántartását, kezelését, a kiutalást, stb. Mint a módosító

javaslatban kifejtettem, az adós bankszámlájának elkülönített részén történõ

õrzés is biztonságos, s ráadásul gyorsabb információkérést tesz lehetõvé,

egyszerûbb és a költségvetés számára olcsóbb, mint a Gazdasági Hivatalokhoz

történõ telepítés. Az 59. § (2) bekezdése rendelkezik a felszámolói díjnak a

díjkiegészítési számlára történõ befizetésérõl, az ismételt rendelkezés (5)

bekezdés felesleges.

37. A törvényjavaslat 28. §-ában a Cstv. 62. § (2) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"[(2) Ha az állam az (1) bekezdésben foglalt felelõssége alapján a

járadékjellegû követelések jogosultjai részére a felszámolás során fizetést

teljesít, ezt az összeget - mint állami követelést - az 57. § (2) bekezdésének

c) pontjába tartozó hiteltartozásként kell nyilvántartásba venni és

kielégíteni, ha van rá fedezet.]"

Indokolás

Fölösleges ilyen bonyolultan rendelkezni arról, hogy a járadékjellegû

követeléseket a törvényalkotó a felszámolási költségek közé kívánja besorolni.

Lényegében ugyanis errõl van szó. A felszámolási költségek és a zálogjogos

követelések jogosultjainak a kifizetése után jönnek az 57. § (1) bekezdés c)

pontjába sorolt járadékos követelések jogosultjai, s az õ követelésükért -

valószínûleg szociális okokból - az állam helytáll. Ha a felszámolás során

kifizetett ilyen követelések összege felszámolási költség lesz - mint állami

követelés, s mint felszámolási költség -, a zálogjogos hitelezõknek jutó

összegbõl kell fedezni, ha egyéb vagyonból nincs rá fedezet - ez a

törvénymódosítással lehetséges, hiszen törvényalkotói döntés kérdése. De

felesleges ezt a csavart beletenni, egyszerûbb lett volna, ha a felszámolási

költségek sorát egészítik ki a járadékjellegû követelésekkel. Ez ugyanis azt

jelenti. Ha a törvényalkotó a felszámolás sorrendjét kívánja megváltoztatni,

akkor ne ilyen módon tegye, hanem egyértelmûen egészítse ki a felszámolási

költségek sorrendjét. Ha viszont a felszámolási költségekhez nem kíván nyúlni,

akkor ez a rendelkezés felesleges.

38. A törvényjavaslat 31. §-ban a Cstv. 72. § (3) bekezdése a következõk

szerint módosul:

"(3) Ha a végelszámolás megindulását követõen felszámolási eljárást

kezdeményeztek, a felszámolás elrendelése esetén a végelszámolási eljárás

megszünik [megszüntetése érdekében a bíróság a cégbíróságot értesíti]."

Indokolás

Amennyiben a törvényjavaslat eredeti szövege maradna, úgy egyidejûleg,

párhuzamosan két eljárás is folyamatban lenne az adott ügyben.

39. A törvényjavaslat 32. § (1) bekezdésében a Cstv. 73. § (4) bekezdése

a következõk szerint módosul:

"(4) A végelszámolás kezdetét követõ egy év elteltével a végelszámolónak

tájékoztatót kell készítenie, melyben be kell mutatnia a végelszámolás alatt

álló gazdálkodó szervezet helyzetét, annak indokolását, hogy az eljárás

befejezésére miért nem került sor, továbbá tájékoztatást kell adni az eljárás

befejezésének várható idõpontjáról. A tájékoztatót a végelszámoló köteles

megküldeni a cégbíróságnak, a jogutód nélkül megszûnést kimondó szervnek,

illetve a gazdálkodó szervezet hitelezõinek (választmányának)."

Indokolás

Nemcsak a cégbíróságot és a hitelezõket, de a tulajdonosokat érdekelheti

elsõsorban, mi a helyzet a végelszámolással, ezért õket is tájékoztatni kell.

40. A törvényjavaslat 32. § (2) bekezdésében a Cstv. 73. § (5) bekezdése

a következõk szerint változik:

"(5) A 34. §-nak a 8. § (1) bekezdésében meghatározott szervek

tájékoztatására vonatkozó, valamint a 33. § (1) és (2) bekezdésének [és az 51.

§-nak a] rendelkezéseit a végelszámoló eljárása során is megfelelõen

alkalmazni kell. [A kifogás elbírálására a cégbíróság jogosult.] A jogutód

nélküli megszûnést kimondó és a végelszámolót kijelölõ határozatot meghozó

szerv a végelszámolót felmentheti azzal, hogy a végelszámoló köteles

tevékenységének idejére, annak befejezésekor a 75. § (3) bekezdés a) pontjában

foglalt iratokat elkészíteni."

Indokolás

A kifogás, mint jogintézmény a felszámolási eljárásban azért lényeges,

mert a felszámolóval szemben a hitelezõk és az adós semmilyen jogorvoslati

lehetõséggel nem bírnak. A végelszámolásnál azonban lehetõségük van a

hitelezõknek pert indítani, ha a végelszámolóval kapcsolatban problémájuk

merül fel, míg a tulajdonosoknak ezzel a módosító javaslattal lehet jogot adni

a rosszul dolgozó végelszámolótól való megszabadulásra. Ezzel a kifogásnak a

továbbiakban nincs értelme a végelszámolásban, aminek a végelszámolásba való

bevezetése egyébként is óriási problémákat okozna a cégbíróságoknál.

41. A törvényjavaslat 33. § (2) bekezdésében a Cstv. 33. § (2) bekezdése

a következõk szerint módosul:

"(2) E törvény hatálybalépését követõen a Cstv-nek e törvény

hatálybalépésekor hatályos összes rendelkezését az 1992. január 1. után indult

és folyamatban levõ ügyekben is megfelelõen alkalmazni kell [a (3) és (4)

bekezdésekben foglalt eltérésekkel], feltéve, hogy a korábban hatályos

törvényi rendelkezésben foglaltak [szerinti intézkedés nem történt meg]

szerint a felszámolás nem kezdõdött meg. Azon eljárásokban, ahol a felszámolás

már megkezdõdött, a felszámolási eljárás kezdõ idõpontjában hatályban levõ

rendelkezések szerint kell eljárni."

Indokolás

Nem fogadható el a törvényjavaslat rendelkezéseinek visszamenõleges

hatályúvá tétele a felszámolás kezdõ idõpontjától, mert innentõl kezdve a

hitelezõ fogalma teljesen más a korábbi rendelkezések és a törvényjavaslat

szerint. Ha nem ugyanazok az eljárás alanyai a felszámolás kezdetén, mint a

végén, akkor komolytalanná válik az eljárás. Ha nem ugyanazon szabályok

szerint bírálja el a felszámoló vagy a bíróság az esetleges igényeket,

kifogásokat a felszámolás elején, mint a végén, az sem fogadható el. Miután a

módosító javaslatunk szerint a felszásmolási eljárás elsõ szakasza nem

változna meg olyan nagy mértékben, hogy ez zavaró lenne a folyamatban levõ

eljárásoknál, a felszámolás kezdõ idõpontját kell vízválasztónak tekinteni a

régi, illetve új szabályok alkalmazhatósága tekintetében. Ezért javasoljuk

kimondani, hogy csak azon eljárásokban kell a módosító szabályokkal együtt

alkallmazni az új rendelklezéseket, aholl még nem kezdõdött meg a felszámolás,

mert ott a felszámolás elõtti idõszakban még nem okoz zavart, míg a

felszámolás megindulása után már az új szabályok lesznek alkalmazhatók.

42. A törvényjavaslat 33. § (3)-(4) bekezdése kimarad.

"[(3) Azokban a folyamatban levõ eljárásokban, amelyek 1992. január 1-e

után indultak, a következõk szerint kell eljárni:

a) ha a 6. § (3) bekezdésnek a) pontjában meghatározott esetben

nyújtottak be felülvizsgálati kérelmet, a kérelem elbírálására az e törvény

hatálybalépése elõtt hatályos jogszabályokat kell alkalmazni. Ez az elõírás

irányadó az e törvény hatálybalépése elõtt benyújtott és jogerõsen még el nem

bírált kifogásokra is;

b) a 37. § szerinti határidõn túli követelések tekintetében az 1 éves

jogvesztõ határidõ - ha a határidõ már lejárt vagy abból 1 hónapnál kevesebb

van hátra - e törvény hatálybalépésétõl számított 30 nap elteltével jár le;

c) e törvény hatálybalépésével egyidejûleg a felszámolás során még nem

értékesített vagyontárgyakat terhelõ vételi jog és visszavásárlási jog, az

1993. szeptember 2-a elõtt indult eljárásokban pedig az elidegenítési és

terhelõ tilalom és a végrehajtási jog megszûnik;

d) a Cstv. 46. §-ának (k7) bekezdésében foglalt rendelkezést a

folyamatban levõ ügyekben akkor kell alkalmazni, ha a felszámolást elrendelõ

végzés közzététele iránt a bíróság e törvény hatálybalépésekor még nem

intézkedett;

e) a 17. § (2) bekezdésében, a 35. § (2) bekezdésében és az 57. § (1)

bekezdésének g) pontjában szabályozott kérdésekben e törvény hatálybalépése

elõtt hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni;

f) az 57. § (3) bekezdése csak az e törvény hatálybalépését követõen

esedékessé vált kifizetésekre alkalmazható;

g) az adós gazdasági tevékenységének továbbfolytatásához a felszámoló a

hitelezõi választmány hozzájárulását csak e törvény hatálybalépését követõ 3

hónap elteltével köteles beszerezni, akkor is, ha a választmány a törvény

hatálybalépésekor már megalakult, vagy annak megalakítására a három hónap

határidõ alatt kerül sor;

h) a Cstv. 59. § (1)-(4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni, ha e

törvény hatálybalépésekor a zárómérleg benyújtására a bírósághoz még nem

került sor.

(4) Az 1993. szeptember 2-a elõtt indult eljárásokban a 46. § (3)

bekezdésének - az 1993. évi LXXI. törvénnyel hatályon kívül helyezett - a)

pontjába sorolt "ismert hitelezõi igények"-et a felszámoló köteles a

határidõben érkezett követelések közé besorolni és kielégíteni.]"

Indokolás

A (2) bekezdésnél írtak miatt kell ezt a két - a hatálybalépés részletes

szabályait tartalmazó - bekezdést kivenni a törvényjavaslatból.

43. A törvényjavaslat 33. § (5) bekezdése a következõk szerint módosul:

"[(5)] (3) A Felszámolási Díjfedezeti Alap részére a Fõvárosi Bíróság

Gazdasági Hivatalához átutalt összegeket a Fõvárosi Bíróság Gazdasági Hivatala

által kezelt díjkiegészítési számlára kell átutalni a törvény hatályba

lépésével egyidejûleg. [Azokban az 1993. szeptember 2-a után indult és e

törvény hatálybalépésekor már jogerõsen lezárt felszámolási eljárásokban,

amelyek esetében a felszámoló díja nem éri el a 4 %-ot - illetve

egyszerûsített felszámolás esetén a 400.000 Ft-ot - a felszámoló e törvény

hatálybalépését követõ 30 napon belül kérheti a bíróságtól, hogy a ténylegesen

befolyt díj és a 4 %, - illetve 400.000 Ft - közötti különbözetet részére a

Fõvárosi Bíróság Gazdasági Hivatala által kezelt díjfedezeti alap terhére

fizessék ki. A határidõ elmulasztása jogvesztéssel jár. A különbözet

kiutalásának forrása kizárólag a díjfedezeti alapban az e törvény

hatálybalépését megelõzõ napon rendelkezésre álló összeg lehet. A

felszámolónak a kérelem benyújtásakor igazolnia kell, hogy eleget tett a Cstv.

- az e törvény hatálybalépését megelõzõen hatályos - 59. §-ának (2)

bekezdésében meghatározott befizetési kötelezettségeinek. Ebben az esetben a

bíróság értesíti a Fõvárosi Bíróság Gazdasági Hivatalát, megjelölve a

felszámoló nevét, székhelyét és a részére átutalandó összeget. A Fõvárosi

Bíróság Gazdasági Hivatala a követeléseket e törvény hatálybalépésétõl

számított 90 napon belül összesíti. Ha az Alapban nem áll rendelkezésre a

követelések teljes kielégítéséhez szükséges pénzösszeg, a felszámolókat

követelésük arányában kell kielégíteni.]"

Indokolás

Nincs értelme a törvényjavaslat rendelkezésének, mert hogyan lehet

ellenõrizni, hogy a felszámolók a befizetési kötelezettségüknek eleget tettek-

e? (Nincs nyilvántartás errõl). Mi lesz a késõbb jogerõssé vált felszámolói

díjakkal? Ezért célszerûbb a meglevõ összeget a jövõre tartalékolva a

díjkiegészítési számlára átutaltatni.

44. A törvényjavaslat 34. § (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) A Cstv. 1. §-ának (4) bekezdésében, a 66. § (2) bekezdésének a)

pontjában, a 73. § (1)-(2) bekezdésében és a 74. §-ban az "adós" megnevezés

helyébe a "gazdálkodó szervezet" megnevezés lép; a 9. § (1) bekezdésében a "15

napon belül" szövegrész helyébe a "30 napon belül" szövegrész lép; a 17. § (2)

bekezdésében az "1,5 %-a" szövegrész helyébe az "1 %-a" szövegrész lép; a 26.

§ (4) bekezdésében a "9. § (4) bekezdésében meghatározott arányú" szövegrész

helyébe a "felszámolási eljárás lefolytatását kérõ" szövegrész lép; a 27. §

(2) bekezdésének a) pontjában a ["nem vitatott" szövegrész helyébe az

"elismert"] a "nem vitatott vagy elismert" szövegrész lép; [a 28. § (2)

bekezdés f) pontjában, a 37. § (1) bekezdésében, a 47. § (1) bekezdésében, a

66. § (2) bekezdés c) pontjában és a 68. § (1) bekezdésében megjelölt 30 napos

határidõ 40 napra változik;] a 46. § átszámozott új (6) bekezdésében "a (3)

bekezdés" szövegrész helyébe "az (5) bekezdés" szövegrész lép; az 50. § (2)

bekezdésében a "számított egy év elteltével" szövegrész helyébe az "évente"

szövegrész lép; az 51. § (2) bekezdésében a "8 napon belül" szövegrész

helyébe a "soron kívül" szövegrész lép; az 57. § (1) bekezdésének e) pontjában

a "(2) bekezdés e) pontja" szövegrész helyébe "a (2) bekezdés c) pontja"

szövegrész lép; [az 59. § (1) bekezdésében az "500.000 Ft, lakásszövetkezet

esetében 50.000 Ft" szövegrész helyébe a "300.000 Ft" szövegrész lép;] a 74.

§-ban a "49. §-ában" szövegrész helyébe a "47. § (5) bekezdésében" szövegrész

lép;"

Indokolás

A 27. § (2) bekezdésének a) pontját a 3. § c) pontjával kell összhangba

hozni - amelyet a törvényjavaslat 1. §-a módosít -, az ott felhozott indokolás

itt is mérvadó.

A 28., 37., 47., 66. és 68. §-ok esetében a hitelezõi követelés bejelentési

határidejének 40 napra történõ emelése - korábbi módosító javaslataink szerint

- kikerülne a törvényjavaslatból, s emiatt a hatálybaléptetõ rendelkezéseket

is módosítani indokolt.

45. A törvényjavaslat 34. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) A 46. § (2) bekezdésében "A felszámoló megállapítja a felszámolás

végrehajtásához szükséges költségeket és ütemtervet" szövegrész helyébe a "A

felszámoló nyitó felszámolási mérleget készít, megtervezi a felszámolás

végrehajtásához szükséges költségeket és ütemtervet készít" szövegrész lép; az

52. § (1) bekezdésében a "felszámolási zárómérleget vagy záró egyszerûsített

mérleget (a továbbiakban: zárómérleg vagy záró egyszerûsített mérleg)"

szövegrész helyébe a "felszámolási zárómérleget" szövegrész lép; az 52. § (3)

bekezdésében a "zárómérleg vagy záró egyszerûsített mérleg" szövegrész helyébe

a "felszámolási zárómérleg" szövegrész lép; az 52. § (5) bekezdésében a

"zárómérlegben vagy záró egyszerûsített mérlegben" szövegrész helyébe a

"felszámolási zárómérlegben" szövegrész lép; az 56. § (1) bekezdésében "a

zárómérleget vagy záró egyszerûsített mérleget és a vagyonfelosztási

javaslatot" szövegrész helyébe "a felszámolási zárómérleget és a

vagyonfelosztási javaslatot" szövegrész lép; az 56. § (1) bekezdésében

"zárómérlegben vagy a záró egyszerûsített mérlegben" szövegrész helyébe

"felszámolási zárómérlegben" szövegrész lép; az 56. § (2) bekezdésében a

"zárómérleg vagy záró egyszerûsített mérleg" szövegrész helyébe a

"felszámolási zárómérleg" szövegrész lép; a 60. § (1) bekezdésében a

"zárómérleg vagy záró egyszerûsített mérleg" szövegrész helyébe a

"felszámolási zárómérleg" szövegrész lép; a 70. § a) pontjában az "éves

beszámolóra, illetve egyszerûsített mérlegre vonatkozó értékelési elõírások

figyelembe vételével záróleltárt, éves beszámolót, egyszerûsített éves

beszámolót, illetve egyszerûsített mérleget, adóbevallást és az eredmény

felosztása után zárómérleget" szövegrész helyébe a "záró leltárt,

tevékenységet lezáró mérleget, továbbá adóbevallást [és az eredmény felosztása

után zárómérleget]" szövegrész lép;"

Indokolás

Ezen módosító javaslatunk alapja ugyanaz a probléma, mint amelyet a Cstv.

31. § (1) bekezdés a) pontját módosító rendelkezésekkel kapcsolatban már

korábban leírtunk, vagyis két mérleget kell készítenie a gazdálkodó szervezet

vezetõjének ugyanarra az idõpontra.

46. A törvényjavaslat 34. § (3) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Cstv. 7. § (1)

bekezdésének második mondata, 14. § (3) bekezdésének b) pontja, a 18. § (2)

bekezdésének második mondata, a 19. § (4) bekezdésének második mondata, a 20.

§ (2) bekezdésének második és harmadik mondata, a 23. § (4) bekezdése[, a 28.

§ (2) bekezdésének f) pontjában és a 66. § (2) bekezdésének c) pontjában a

"vagy összegszerûségében ismeretlen, illetve összegszerûségében változó"

szövegrész], a 31. § (1) bekezdésébõl "a leányvállalat, tröszti vállalat"

szövegrész, [a 34. § (1) bekezdése,] a 48. § (2) bekezdése, a 51. § (5)

bekezdésébõl "a kifogást benyújtó kérelmére" szövegrész, az 51. § (6)

bekezdése [, valamint az 56. § (1) bekezdésének elsõ mondata] a hatályát

veszti."

Indokolás

Ha az összegszerûségében ismeretlen vagy változó követeléseket nem lehet

bejelenteni, illetve ezt utóbb nem lehet pontosítani, akkor egyrészt az adó és

tv tartozások tekintetében lesz nagyon nagy baj, a jelenlegi helyzetben a

pontos követelést megmondani nem tudják, azt csak a záróvizsgálattal tudják

pontosítani. Másrészt kérdésessé válnak a folyamatban levõ peres eljárásokban

érvényesített igények is. Ezért fenn kell tartani ezt a lehetõséget. Az 56. §

(1) bekezdésének elsõ mondata a következõ: "A bíróság a zárómérleget, vagy

záró egyszerûsített mérleget és a vagyonfelosztási javaslatot a kézhezvételtõl

számított 30 napon belül megküldi a hitelezõknek." A törvényjavaslat 34. § (2)

bekezdése elõször módosítja ezt a mondatot ("a zárómérleget vagy záró

egyszerûsített mérleget és a vagyonfelosztási javaslatot" szövegrész helyébe

"a felszámolási zárómérleget és a vagyonfelosztási javaslatot" szövegrész

lép), majd a (3) bekezdésben egyszerûen hatályon kívül helyezi. Az így

megmaradó szöveg értelmetlen, hiszen így szól: "Bármelyik hitelezõ a

kézbesítéstõl számított 30 napon belül..." Minek a kézbesítésétõl számított 30

napon belül?

Figyelemmel az 52. § (1) bekezdésénél mondottakra ezt a rendelkezést is

módosítani kell.

Budapest, 1997. február 11.

(dr. Brúszel László) (Csikai Zsolt)

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap