ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3407/63..

Kapcsolódó módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály l02. § (1) bekezdése alapján a csõdeljárásról, a

felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény

T/3407.. számú törvényjavaslathoz kapcsolódva a következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ:

1. Dr. Brúszel László és dr. Csikai Zsolt képviselõknek a részletes

vitához benyújtott ajánlás 1. pontja alatt benyújtott módosító javaslatához

kapcsolódva a következõket javasoljuk:

"(E törvény alkalmazásában:)

c) hitelezõ: a csõdeljárásban és a felszámolási eljárásban - a

felszámolás kezdõ idõpontjáig - az, akinek az adóssal szemben jogerõs és

végrehajtható bírósági, hatósági határozaton (végrehajtható okiraton) alapuló,

vagy az adós által nem vitatott, vagy elismert, lejárt [pénzkövetelése]

vagyoni követelése van, továbbá a csõdeljárásban az is, akinek a csõdeljárás

kezdõ idõpontjában még le nem járt, de az adós által elismert [pénzkövetelése]

vagyoni követelése van. A végelszámolási eljárásban hitelezõ mindenki, akinek

a gazdálkodó szervezettel szemben [pénz] vagyoni követelése van. A felszámolás

kezdõ idõpontja után hitelezõ mindenki, akinek az adóssal szemben [pénz]

vagyoni követelése van, és azt a felszámoló nyilvántartásba vette."

Indokolás:

A törvényjavaslat eredeti szövegén indokolt végigvezetni azt, hogy a

pénzkövetelés helyett vagyoni követelésre irányuljon a hitelezõ követelése.

2. Dr. Brúszel László és dr. Csikai Zsolt képviselõknek a részletes

vitához benyújtott ajánlás 2. pontja alatt benyújtott módosító javaslatához

kapcsolódva a következõket javasoljuk:

"(3) Minden gazdálkodó szervezetnél csak egy választmány [alakítható]

mûködhet. Amennyiben a gazdálkodó szervezetnél több választmány alakul, azt

kell hitelezõi választmánynak tekinteni, amelyik a bírósághoz elõször jelenti

be a megalakulását. Ha egyidejûleg több választmány jelentkezik, akkor azt

kell hitelezõi választmánynak tekinteni, amelyik több hitelezõt tömörít. A

választmány megalakításának feltétele, hogy azt legalább - a 28. § (2)

bekezdésének f) pontja, illetve a 68. § (1) bekezdése szerint - bejelentkezett

hitelezõk egyharmada hozza létre és ezek a hitelezõk rendelkezzenek a

bejelentett hitelezõi követelések legalább egyharmadával. E hitelezõk maguk

közül háromtagú választmányt választanak. A választmány jogosultságait,

képviseletét és mûködési rendjét a hitelezõk egymás között megállapodásban

rögzítik. A hitelezõ a választmány létrejöttét követõen is csatlakozhat a

választmányt létrehozó hitelezõkhöz, ha elfogadja a megállapodásban

foglaltakat."

Indokolás

A törvényjavaslat eredeti szövegének pontosítása szükséges, s

egyértelmûvé kell tenni, hogy mi az eljárás akkor, amikor a gazdálkodó

szervezetnél több választmány megalakítását kezdeményezik, ugyanakkor

nyílvánvalóan csak egy mûködhet folyamatosan.

3. Bauer Tamás képviselõnek a részletes vitához benyújtott ajánlás 37.

pontja alatt benyújtott módosító javaslatához kapcsolódva a következõket

javasoljuk:

"(4) Az adós ingatlanán és egyéb vagyontárgyain fennálló elidegenítési és

terhelési tilalom a felszámolás kezdõ idõpontjában, [valamint] a

visszavásárlási és vételi [- kivéve a lízingszerzõdésen alapuló vételi jogot -

a felszámolás kezdõ idõpontjában,] valamint a zálogjog a vagyontárgy

értékesítésével megszûnik. A szükségessé vált törlést az ingatlan-

nyilvántartásban, valamint más jelzálognyilvántartásokban - a felszámoló által

megküldött értékesítési jegyzõkönyv vagy adásvételi szerzõdés alapján - a

földhivatal, illetlve a jelzálogjogot nyilvántartó más szervezet végzi."

Indokolás

A visszavásárlási jognak és vételi jognak a felszámolás kezdõ idõpontban

való törlése nem szolgálja a hitelezõk érdekeit, hiszen a Ptk. jelenleg is

lehetõséget ad arra a felszámolónak, hogy a körülmények változása miatt a

vételi jogból folyó kötelezettsége alól mentesítsék (Ptk. 375. § (3) bek.),

illetve a vételi joggal való élés után feltûnõ értékaránytalanság miatt a

szerzõdést megtámadhatja, a visszavásárlási jog tekintetében pedig a

visszavásárlási árnál pedig lehetõség van a hasznos ráfordítások alapján

bekövetkezett értéknövekedés érvényesítésére. Egyebekben mindkét esetben

vételárat fizet a vevõ, annak összege tekintetében pedig a felszámolónak - ha

aránytalannak találja, vagy egyéb szabálytalanságot észlel - egyéb jogi

lehetõségei vannak a hitelezõk érdekeinek érvényesítésére. Az ingatlan-

nyilvántartásba bejegyzett visszavásárlási és vételi jog azonban az

értékesítéskor akadály is lehet, tehát a szabályos értékesítés esetén azt meg

kell szüntetni a törvény erejével. Emellett szükséges kiegészíteni a

törvényjavaslat eredeti szövegét azzal, hogy az ingatlannyilvántartás mellett

más jelzálognyilvántartásra is kiterjessze a szükségessé vált törlést.

4.

(dr. Brúszel László) (dr. Csikai Zsolt)

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap