K/3412/1..

Válasz a K/3412. sz. kérdésre

"Jótékony és kulturális alapítványok

képviselõinek megkönnyített

határátlépésének lehetõségeirõl"

Dr. Surján László úrnak országgyûlési

képviselõ Kereszténydemokrata Néppárt

B u d a p e s t

Tisztelt Képviselõ Úr!

A külföldiek utazásáról és az útlevélrõl rendelkezõ 1989. évi XXVIII. törvény

határozza meg azon személyek körét, akik diplomata útlevélre jogosultak a

Magyar Köztársaságban.

A diplomata útlevél meghatározott diplomáciai, külpolitikai tevékenység

végzését feltételezi. A nemzetközi jog és joggyakorlat ehhez biztosítja a

diplomáciai mentességet, melynek azonban alapvetõ feltétele egy adott

országban történt akkreditálás. Önmagában a diplomata útlevél mentességet,

elõnyöket nem biztosít.

A nemzetközi jogi gyakorlatban nem elfogadott az az eljárás, hogy nemzeti

karitatív szervezetek képviselõit diplomata útlevéllel látnának el. Ezért a

szóban forgó jótékony és kulturális alapítványok képviselõinek a

határátkeléssel kapcsolatos nehézségei nem orvosolhatók oly módon, hogy

részükre diplomata útlevelet biztosítunk.

A felvetett probléma megoldása a határátkelõk kapacitásának bõvítése.

A magyar-ukrán közös határszakaszon az utóbbi években jelentõs erõfeszítések

történtek a határátlépés feltételeinek javítására. Záhonynál elõkezelõ

terminál létesült, és fele részben kész a Tisza-híd két sávval történõ

bõvítése, a kamionterminál építését is magában foglaló határátkelõhelyi

rekonstrukció. Beregsurány és Tiszabecs 1996 évben nemzetközi minõsítést

kapott, és mindkét helyen megkezdõdtek az új átkelõhelyek építésének

munkálatai. Tárgyalásokat folytatunk az ukrán szervekkel új teherforgalmú

határátkelõhely létesítésérõl Beregsuránynál. Bízunk abban, hogy a beruházások

megvalósulása rövid idõn belül megszünteti a ma még valóban meglévõ

határátlépési problémákat.

A Határõrség már hosszú idõ óta alkalmazza a soron kívüli ellenõrzéssel

történõ átléptetést. A nemzetközi elõírásokkal és gyakorlattal összhangban,

minden alkalommal soron kívüli ellenõrzéssel léptetik át a diplomáciai vagy a

nemzetközi jogon alapuló egyéb kiváltságot és mentességet élvezõ személyeket.

Hasonló módon léptetnek át másokat is - külön kérelemre, az adott alkalommal -

ha fontos társadalmi, gazdasági érdek vagy emberiességi megfontolás a soron

kívüliséget szükségessé teszi.

Ez utóbbi lehetõséget - különösen a magyar-ukrán határszakaszon - széles

körben veszik igénybe az egyházak, a karitatív szervezetek, a segélyeket,

adományokat szállítók is. A jelenlegi gyakorlat alkalmas arra, hogy az õszinte

humanitárius céllal közlekedõk idõben teljesíthessék missziójukat,ugyanakkor

méltányolható a határátlépésre hosszabb ideje várakozók részérõl is. Mindezek

alapján nem tartjuk indokoltnak a nyíregyházi önkormányzat képviselõje által

felvetett állandó soron kívüliséget biztosító igazolványok, engedélyek

bevezetését, amelyre ez idõ szerint jogszabály sem ad lehetõséget. Az

országgyûléshez beterjesztésre került a Határõrizetrõl és a Magyar Köztársaság

Határõrségérõl szóló törvény javaslat, amelyhez kapcsolódóan a végrehajtási

jogszabályok kimunkálása során a kéréssel összefüggõ szabályozás

szükségességét meg fogjuk vizsgálni.

A magyar-ukrán viszonylatban tapasztalható határátlépési gondok megoldását

azonban elsõsorban az említett beruházások megvalósításától várjuk.

A bõvítés az ukrán-magyar határszakaszon elõreláthatóan 1997. júniusára

megvalósul, s remélhetõen többé nem lesz akadálya a humanitárius és kulturális

segítség nyújtásának.

Budapest, 1997. január 31.

Üdvözlettel:

Kuncze Gábor

belügyminiszter

Eleje Honlap