1
1
Í R Á S O S V Á L A S Z
Lezsák Sándor (MDF) képviselõ úr "Az M5 autópálya díjhoz kötött
autóhasználat következményei az 50-es úton ?" címû kérdésére
Tisztelt Képviselõ Úr !
Az Országgyûlés Házszabálya 91. § (2) bekezdésében foglaltak szerint
hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:
Mindannyiunk elõtt ismertek azok a kényszerítõ gazdasági körülmények,
amelyek mind az elõzõ, mind a jelenlegi kormányzat számára
elkerülhetetlenné tették az autópálya-építések koncesszióba adását és
ennek érdekében a meglévõ autópálya szakaszok díjassá tételét. Ugyanakkor
számolnunk kell azzal is, hogy a gépjármûvezetõk egy része nem vállalja a
díjfizetést, ezért az autópálya helyett a fõutat veszi igénybe.
Mindezeket figyelembe véve készíttette el az Állami Autópálya Kezelõ
Közhasznú Társaság az "M5 autópálya útdíjasításával kapcsolatos elõzetes
környezeti hatásvizsgálat" címû dokumentációt.
A vizsgálat az
elõzetes forgalmi elõrebecslés alapulvételével határozta meg a térségben
feltételezhetõ forgalomátrendezõdést. Ezen túlmenõen helyszíni mûszeres
méréseket végeztek az érintett terület jelenlegi zaj, rezgés,
légszennyezettségi állapotának megállapítására. A feltételezett hatások
elõrejelzése alapján javaslatot tettek azokra az intézkedésekre, amelyek
bevezetése a késõbbiekben - a tényleges forgalmi adatok ismeretében -
indokolt lehet.
A tanulmány készítõi egyaránt vizsgálták a várható legkedvezõbb és a
legkedvezõtlenebb forgalomátrendezési változatot. Feltételezéseik szerint
az útdíj következtében - jármûtípustól függõen - kb. 40-60%-nyi forgalom
hagyja el az M5 autópálya meglévõ szakaszát. Az 50. sz. fõúton az
átterelõdés a feltételezett felsõ határ esetében sem eredményez várhatóan
napi 15 ezer jármû feletti forgalmat. (Összehasonlításként: ilyen
jelenleg pl. a 2., 4., 26., 44., 47. sz. fõutak egyes szakaszainak
forgalma.) Az említett elõrejelzések még nem tartalmazták, hogy a
koncesszor, az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. (AKA Rt.), számos
kedvezmény bevezetését tervezi. Eszerint alacsonyabb díjat fizethetnének
mintegy 14 érintett település lakosai, valamint a 10, illetve annál
nagyobb számú gépjármûvel rendelkezõ fuvarozó szervezetek. A koncesszor
emellett be kívánja vezetni a "gyakori használók" kedvezményét is. Ezek
hatására várható az is, hogy a tényleges forgalom a becsülttõl eltérõen
alakul. A díjasítást követõ elsõ idõszak tapasztalatai alapján a díjszedés
mértéke, stratégiája is megváltozhat, amely ugyancsak visszahat a
forgalomra.
Az elvégzett
hatásvizsgálat eredményeinek ismeretében a tervezõk a forgalmi és
környezeti terhelés csökkentésére többféle mûszaki és forgalomszabályozási
megoldást javasoltak. (Így például: jelzõlámpás forgalomszabályozás
kialakítását, körforgalmi csomópontok és balra forduló sávok kiépítését,
sebességkorlátozás elõírását, zajárnyékoló fal létesítését stb.)
Költségigényük - a feltételezett legnagyobb mértékû forgalomátrendezõdés
esetén - 1996. évi áron megközelítheti az egymilliárd forintot.
A rendelkezésünkre álló tanulmány alapján a káros környezeti hatások
csökkentése és a forgalom biztonságának javítása érdekében az érintett
önkormányzatok bevonásával az elõzetes egyeztetéseket megkezdtük.
Tekintettel arra, hogy a megteendõ intézkedések nagymértékben függnek a
forgalom nagyságától és összetételétõl, a megfelelõ megoldást - az
önkormányzati vélemények figyelembevételével - a tényleges forgalmi
helyzet ismerete alapján alakítjuk ki.
Budapest, 1996. december 6.
Szívélyes üdvözlettel:
Dr. Lotz Károly