1

1

K/3481/1..

Í R Á S O S V Á L A S Z

Lezsák Sándor (MDF) képviselõ úr "Az M5 autópálya díjhoz kötött

autóhasználat következményei az 50-es úton ?" címû kérdésére

Tisztelt Képviselõ Úr !

Az Országgyûlés Házszabálya 91. § (2) bekezdésében foglaltak szerint

hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:

Mindannyiunk elõtt ismertek azok a kényszerítõ gazdasági körülmények,

amelyek mind az elõzõ, mind a jelenlegi kormányzat számára

elkerülhetetlenné tették az autópálya-építések koncesszióba adását és

ennek érdekében a meglévõ autópálya szakaszok díjassá tételét. Ugyanakkor

számolnunk kell azzal is, hogy a gépjármûvezetõk egy része nem vállalja a

díjfizetést, ezért az autópálya helyett a fõutat veszi igénybe.

Mindezeket figyelembe véve készíttette el az Állami Autópálya Kezelõ

Közhasznú Társaság az "M5 autópálya útdíjasításával kapcsolatos elõzetes

környezeti hatásvizsgálat" címû dokumentációt.

A vizsgálat az

elõzetes forgalmi elõrebecslés alapulvételével határozta meg a térségben

feltételezhetõ forgalomátrendezõdést. Ezen túlmenõen helyszíni mûszeres

méréseket végeztek az érintett terület jelenlegi zaj, rezgés,

légszennyezettségi állapotának megállapítására. A feltételezett hatások

elõrejelzése alapján javaslatot tettek azokra az intézkedésekre, amelyek

bevezetése a késõbbiekben - a tényleges forgalmi adatok ismeretében -

indokolt lehet.

A tanulmány készítõi egyaránt vizsgálták a várható legkedvezõbb és a

legkedvezõtlenebb forgalomátrendezési változatot. Feltételezéseik szerint

az útdíj következtében - jármûtípustól függõen - kb. 40-60%-nyi forgalom

hagyja el az M5 autópálya meglévõ szakaszát. Az 50. sz. fõúton az

átterelõdés a feltételezett felsõ határ esetében sem eredményez várhatóan

napi 15 ezer jármû feletti forgalmat. (Összehasonlításként: ilyen

jelenleg pl. a 2., 4., 26., 44., 47. sz. fõutak egyes szakaszainak

forgalma.) Az említett elõrejelzések még nem tartalmazták, hogy a

koncesszor, az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. (AKA Rt.), számos

kedvezmény bevezetését tervezi. Eszerint alacsonyabb díjat fizethetnének

mintegy 14 érintett település lakosai, valamint a 10, illetve annál

nagyobb számú gépjármûvel rendelkezõ fuvarozó szervezetek. A koncesszor

emellett be kívánja vezetni a "gyakori használók" kedvezményét is. Ezek

hatására várható az is, hogy a tényleges forgalom a becsülttõl eltérõen

alakul. A díjasítást követõ elsõ idõszak tapasztalatai alapján a díjszedés

mértéke, stratégiája is megváltozhat, amely ugyancsak visszahat a

forgalomra.

Az elvégzett

hatásvizsgálat eredményeinek ismeretében a tervezõk a forgalmi és

környezeti terhelés csökkentésére többféle mûszaki és forgalomszabályozási

megoldást javasoltak. (Így például: jelzõlámpás forgalomszabályozás

kialakítását, körforgalmi csomópontok és balra forduló sávok kiépítését,

sebességkorlátozás elõírását, zajárnyékoló fal létesítését stb.)

Költségigényük - a feltételezett legnagyobb mértékû forgalomátrendezõdés

esetén - 1996. évi áron megközelítheti az egymilliárd forintot.

A rendelkezésünkre álló tanulmány alapján a káros környezeti hatások

csökkentése és a forgalom biztonságának javítása érdekében az érintett

önkormányzatok bevonásával az elõzetes egyeztetéseket megkezdtük.

Tekintettel arra, hogy a megteendõ intézkedések nagymértékben függnek a

forgalom nagyságától és összetételétõl, a megfelelõ megoldást - az

önkormányzati vélemények figyelembevételével - a tényleges forgalmi

helyzet ismerete alapján alakítjuk ki.

Budapest, 1996. december 6.

Szívélyes üdvözlettel:

Dr. Lotz Károly

Eleje Honlap