H/3483/51..

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveirõl, a

kedvezményezett

területek besorolásának feltételrendszerérõl szóló H/3483.. sz. országgyûlési

határozati javaslat zárószavazásához

Ellenjegyezte:

dr. Baja Ferenc

környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter

Budapest, 1997. március 28.

Az Országgyûlés

......../1997.(........) OGY határozata

a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveirõl, a

kedvezményezett

területek besorolásának feltételrendszerérõl

Az Országgyûlés a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi

XXI. törvény 6. § e) pontja alapján a területfejlesztési támogatások és a

decentralizálás elveirõl, a kedvezményezett területek besorolásának

feltételrendszerérõl az 1997-1999. évekre a következõ határozatot hozza:

I.

A területfejlesztési támogatások átfogó elvei

1. A területfejlesztési célkitûzések elérése érdekében a különbözõ

elkülönített állami pénzalapokat, fejezeti célelõirányzatokat és egyéb állami

pénzeszközöket, pénzügyi kedvezményeket összehangoltan kell mûködtetni és

felhasználni.

2. A központi támogatások térségenkénti és fejlesztési célonkénti halmozódása

a területfejlesztés támogatási elveivel összhangban történjen. Ennek érdekében

mind országos, mind térségi szinten biztosítani kell a támogatások

összehangolt felhasználását, illetve a felhasználások átláthatóságát.

2.1. A regionális, a megyei és a kistérségi területfejlesztési programok

állami támogatását alapvetõen a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl

szóló 1996. évi XXI. törvényben nevesített pénzügyi eszközökkel -

területfejlesztési célelõirányzat, önkormányzati szabályozás keretében

mûködõ területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési támogatás - szükséges

elõsegíteni.

Az Országgyûlés e területfejlesztési eszközrendszer korszerûsítése érdekében:

a) szükségesnek tartja a decentralizált döntési rendszerben mûködõ

eszközök növelését, és egyidejûleg a központi döntési körben mûködõ

eszközöknek a legsúlyosabb helyzetû térségek többlettámogatására való

koncentrált felhasználását;

b) egyetért azzal, hogy a decentralizált döntési rendszerben mûködõ

pénzeszközök megyék közötti differenciált elosztása az eddiginél

fokozottabban segítse a legsúlyosabb helyzetû, hátrányos térségek

fejlesztési programjainak megvalósítását;

c) az átfedések kiküszöbölése érdekében indokoltnak tartja, hogy a

területi gazdaságfejlesztési-, munkahely-teremtési célokat elsõdlegesen a

területfejlesztési célelõirányzat, az önkormányzatok kommunális jellegû

infrastrukturális fejlesztését pedig az önkormányzati szabályozás

keretében mûködõ területi kiegyenlítést szolgáló támogatás finanszírozza;

2

d) egyetért azzal, hogy a decentralizált döntési rendszerben mûködõ

pénzeszközök a visszatérítendõ támogatásból újraképzõdõ forrásokkal

egészítõdnek ki, amelyek a megyei területfejlesztési tanácsok

decentralizált keretét növelik.

2.2. A területfejlesztési támogatásoknál fokozatosan át kell térni a

programfinanszírozásra. A pénzügyi szabályozás ösztönözze a hosszú távú

regionális illetve megyei területfejlesztési koncepciók alapján kidolgozott

és jóváhagyott fejlesztési programok megvalósítását. A megyei

területfejlesztési koncepciók alapján kidolgozott programok segítsék elõ:

- a többszörösen kedvezõtlen helyzetû területek komplex fejlesztésének, a

térség lakónépesség megtartásának, szolgáltató tevékenység fejlesztésének

a feltételei megteremtését,

- az agrárgazdaság fenntartható fejlesztését, a természeti erõforrások

megõrzését, a jelenlegi technológiák olyan megváltoztatásának

segítségével, amely versenyképessé teszi az agrárgazdaságot.

3. A területfejlesztés kormányzati, regionális és megyei fejlesztési

programjait az államháztartás fejlesztési célú eszközeinek összehangolt

felhasználásával kell elõsegíteni. Ennek érdekében a támogatások odaítélésének

folyamatába be kell vonni a megyei területfejlesztési tanácsokat. A

koordináció javítása érdekében a fejlesztési célú államháztartási pénzügyi

eszközrendszer teljes körû átvilágítása, az indokolatlan átfedések

kiküszöbölése, az eljárási és ellenõrzési rendszerek közelítése, a területi

kiegyenlítés követelményeinek erõsítése, továbbá az Európai Unió (a

továbbiakban: EU) állami támogatásokra vonatkozó elõírásainak, illetve

ajánlásainak figyelembevétele szükséges.

4. Az államháztartás fejlesztési célú eszközeinek a felhasználása során a

területfejlesztésben adható támogatások elsõsorban az egyes térségek gazdasági

fejlõdését szolgálják, ugyanakkor biztosítani kell a fejlesztésekhez

kapcsolódó oktatási, képzési, marketing és egyéb kísérõ programok

társfinanszírozási lehetõségét is.

5. A települések közötti jelentõs különbségek mérséklése érdekében - az

önkormányzati szabályozás keretében - külön normatív támogatással segíteni

szükséges az elmaradott és súlyos foglalkoztatási gondokkal küszködõ

települések önkormányzatait, település szintû vizsgálatok alapján történt

besorolás szerint.

6. A gazdaság strukturális átalakítása során, illetve az ezzel kapcsolatos

döntéshozatali folyamatokban a fenntartható fejlõdés által megkívánt mértékben

integráltan kell érvényesülni a gazdaságfejlesztési és a környezetvédelmi

szempontoknak. A speciális mezõgazdasági és vidékfejlesztési célokat

összehangoltan indokolt érvényesíteni, ahol a mezõgazdaság, a környezetvédelem

és a településfejlesztés elveinek együtt kell megjelennie.

3

II.

A területfejlesztési célelõirányzatok decentralizálásának elvei

1. Az országos jelentõségû, több megyét érintõ fejlesztési célok és programok

támogatását a területfejlesztési költségvetési elõirányzat központi pénzügyi

kerete, a térségi fejlesztési célok támogatását a megyei területfejlesztési

tanácsok decentralizált pénzügyi keretei biztosítsák.

2. A területfejlesztési célelõirányzatok decentralizált kereteit (a

területfejlesztési célelõirányzat 50 %-a, és a területi kiegyenlítést szolgáló

fejlesztési célú támogatások) elsõsorban a megyék fejlettségi szintje és

lakónépessége, valamint a kedvezményezett térségek lakónépessége alapján kell

meghatározni.

3. A decentralizált keretek megyénként differenciáltan kerüljenek

megállapításra. A differenciálásnál

a) a területfejlesztési célelõirányzat tekintetében

- a megye lakónépességét, a decentralizálható pénzeszközök 20 %-a

mértékéig;

- a megye fejlettségét jellemzõ egy fõre jutó bruttó nemzeti termék (GDP)

mutatót a népességaránnyal súlyozva, a decentralizálható pénzeszközök

30 %-a (a 2. sz. melléklet szerint);

- a kedvezményezett térségek lakónépességének számát, a decentralizálható

pénzeszközök 50 %-a (a 3. sz. melléklet szerint);

b) a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatások

tekintetében

- a megye fejlettségét mutató egy fõre jutó bruttó nemzeti termék (GDP)

mutatót, a decentralizálható keret 50 %-a (a 2. sz. melléklet szerint);

- a kedvezményezett térségek lakónépességének számát, a decentralizálható

keret 50 %-a (a 3. sz. melléklet szerint)

c) a többszörösen is kedvezményezett térségek lakónépességét a

decentralizált keret meghatározásánál a megye szempontjából legkedvezõbb

egyetlen térségtípusnál

kell figyelembe venni.

III.

A területfejlesztési célelõirányzatok felhasználásának irányelvei

1. A területfejlesztést szolgáló kiemelt pénzügyi elõirányzatok felhasználása

a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi XXI. törvényben

meghatározott célokkal összhangban segítse elõ a gazdaság fejlõdését

megalapozó, a fenntartható fejlõdés követelményeit biztosító

területfejlesztési koncepciók és programok megvalósítását.

4

Ennek érdekében kiemelten támogatni kell:

- az ország társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott területein a

gazdaság megerõsödését, a foglalkoztatást elõsegítõ fejlesztéseket és a

gazdaságfejlesztéssel összefüggõ infrastrukturális fejlesztéseket;

- a legsúlyosabb foglalkoztatási problémákkal küzdõ kistérségek, és a

szerkezet- átalakítás térségeiben gazdasági szerkezetváltást segítõ

hatékony munkahely- teremtést illetve annak megtartását;

- a jelentõs piaci részesedéssel, a térségben kifejtett termelési

tevékenységgel, vagyonnal bíró és térségi kooperációt felmutató szereplõk

integrációjának kialakulását, ha a gazdasági együttmûködés önkéntes

felvállalására, a gazdasági erõforrások koordinációjára és

gazdaságfejlesztõ szakmai programok kimunkálására kötelezettséget

vállalnak;

- a gazdasági és infrastrukturális fejlesztéseket azokban a térségekben,

amelyekben a társadalmi és gazdasági elmaradottság súlyos

munkanélküliséggel társul;

- a mezõgazdasági és vidékfejlesztés térségeiben a biotermékek

elõállítását, a munkahelyteremtõ beruházásokat, különös tekintettel a

mezõgazdasági termékek feldolgozását biztosító fejlesztéseket, az

agrárintegrációt és az ezek mûködtetéséhez kapcsolódó termelõ

infrastrukturális fejlesztéseket. Az agrárágazat támogatása során

figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy ezek a támogatások ágazati

célokon túl a vidékfejlesztési program végrehajtását is szolgálják;

- azokban a területfejlesztési szempontból kedvezményezett térségekben,

ahol a lakónépességen belül jelentõs részarányt képviselnek az átlagosnál

rosszabb életkörülmények között élõ kisebbségi népcsoportok, a

munkahelyteremtõ és az életkörülményeket javító fejlesztések;

- az innovációs létesítmények létesítését, illetve elõkészítését a

megfelelõ tudományos és szellemi háttérrel rendelkezõ központokban;

- vállalkozói övezetek kialakítását;

- nemzetközi egyezmények alapján a határmenti térségek fejlesztését.

2. A támogatások szolgálják a kistérségi és regionális természeti, társadalmi,

gazdasági, humán és termelõ, infrastrukturális erõforrások jobb hasznosítását

és a gazdaság szerkezeti átalakítását. Ezzel az új, értéktermelõ tevékenységek

meghonosítását, a kisvállalkozások beindulását segítõ feltételek javítását.

A támogatások is erõsítsék a területi kötõdést, a kulturális örökség

megõrzését is szolgáló helyi és regionális kezdeményezõkészség kialakulását, a

szakmai hagyományok felélesztését, a vidék lakónépesség megtartó képességét.

A támogatás csak olyan fejlesztések megvalósításához adható, amelyekkel együtt

a környezet terhelése nem haladja meg az életfenntartó ökoszisztéma

terhelhetõségét.

3. A területfejlesztési célelõirányzat felhasználása során elsõbbséget kell

biztosítani a kormányzati regionális és válságkezelõ programokba illeszkedõ

fejlesztéseknek.

5

4. A támogatható célok és területek meghatározásánál ügyelni kell a források

és igények összhangjának megteremtésére, a pályázati célokat a források és

térségi adottságok, illetve fejlesztési célok függvényében kell meghirdetni.

5. Mindezeket figyelembe véve a következõ térségi programok, illetve

fejlesztések támogatandók a területfejlesztési célelõirányzatból:

- munkahelyteremtõ beruházások beleértve a mezõgazdasági termékek

feldolgozását, manipulálását, állattartó telepek létesítését, halászati

termékek feldolgozását, a meglévõ foglalkoztatott létszám megõrzését

szolgáló piac- és termékváltást elõsegítõ fejlesztések, köztük az

ültetvénytelepítést, tájjelegû, specifikus termékek elõállítását szolgáló

beruházások;

- vállalkozásokat segítõ innovációs központok, inkubátorházak, ipari

parkok kiépítése és munkahelyteremtéssel járó humán infrastruktúra-

fejlesztések;

- térségi fejlesztési programok, a helyi társadalom fejlõdését,

önszervezõdését elõsegítõ programok készítése és az ökológiai szemléletû

kistérségei területfejlesztési programok megvalósításának támogatása;

- biotermékek elõállításához kapcsolódó és az agrárintegrációt elõsegítõ

fejlesztések;

- a gazdaságfejlesztéssel összefüggõ, vállalkozásokat segítõ termelõ

infrastrukturális beruházások, így elsõsorban térségi jelentõségû

energia-, közlekedés-, víz- és szennyvízrendszerek kiépítését, a

hírközlést, a térségi hulladék elhelyezését és kezelését szolgáló

fejlesztések, valamint az integrált vidékfejlesztés keretében a

mezõgazdasági termékek feldolgozásához, az állattartó telepekhez és a

falusi turizmushoz (lovaglás, horgászat, vadászat, hegyközségek területén

a helyi specialitásokra épülõ) kapcsolódó infrastrukturális létesítmények

kiépítése;

- más jogszabályokban meghatározott vállalkozási övezetekben megvalósuló

fejlesztések;

- különleges, a helyi gazdasági fejlõdést elõsegítõ célprogramokhoz,

részfoglalkoztatást segítõ közmunka-programokhoz, közhasznú

munkavégzéshez kapcsolódó fejlesztések;

- a falusi idegenforgalom fejlesztése;

- a gyógyturizmus fejlesztése.

6. A területi kiegyenlítést szolgáló támogatásokat az önkormányzatok a

következõ fejlesztések érdekében vehetik igénybe:

- a településeken vagy annak egyes területein a termelõ infrastruktúra

kiépítéséhez;

- a megszûnt mezõgazdasági szervezetektõl átvett bel- és külterületi

meglévõ infrastrukturális hálózatok felújításához, fejlesztéséhez,

beleértve a mezõgazdasági tevékenységhez szükséges bekötõ-, összekötõ

utak kiépítését és felújítását;

- a felszíni vízelvezetõ rendszerek kiépítéséhez, felújításához és a

holtágak rehabilitációjához;

6

- ipari területek elõkészítéséhez;

- infrastrukturális fejlesztési és környezetvédelmi célú közhasznú munkák

dologi és felhalmozási költségeihez történõ hozzájáruláshoz;

- a turizmushoz, természetvédelemhez és szociális foglalkoztatáshoz

kapcsolódó önkormányzati fejlesztésekhez;

- a céltámogatásoknál a saját forrás kiegészítéséhez.

7. A támogatások felhasználásánál elsõdlegesen azokat a célokat kell

támogatni, amelyek térségi összefogással valósulnak meg.

8. A területfejlesztési célelõirányzat központi kerete a mûködtetési, a

tervezési és a kutatás-fejlesztési feladatok finanszírozása mellett

biztosítson támogatást:

- az EU által támogatott fejlesztési programokhoz;

- az innovációs programokhoz, vállalkozói övezetek, ipari parkok,

inkubátorházak fejlesztési programjához;

- más központi alapokkal közös finanszírozással meghirdetett fejlesztési

programokhoz;

- több megyét érintõ regionális fejlesztési koncepciók és programok

megvalósításához;

- a megyei fejlesztési programok támogatásához, azok minõsége illetve a

források függvényében;

- a jelentõs, legalább 100 munkahelyet teremtõ fejlesztésekhez.

9. Az állami forrásokból a fejlesztésekhez, beruházásokhoz együttesen

nyújtható támogatások elérhetõ felsõ határát - ha törvény vagy más jogszabály

másképp nem intézkedik - a megyénként egy fõre jutó bruttó nemzeti termék

(GDP) figyelembevételével a következõk szerint kell meghatározni:

a) azokban a megyékben, amelyeknél az egy fõre jutó bruttó nemzeti termék

(GDP) nem éri el az országos átlag 75 %-át az együttesen elérhetõ

támogatások felsõ határa

- az önkormányzati és nonprofit szervezetek által megvalósított

fejlesztéseknél, beruházásoknál a fejlesztési költségek 100 %-a;

- a vállalkozásjellegû, profitérdekeltségû szervezetek által

megvalósított fejlesztéseknél, beruházásoknál az elismerhetõ

költségek 75 %-a;

b) azokban a megyékben, amelyeknél az egy fõre jutó bruttó nemzeti termék

(GDP) az országos átlag 75-100 %-a között van

- az önkormányzati és nonprofit szervezetek által megvalósított

fejlesztéseknél, beruházásoknál költségek 80 %-a;

- a vállalkozásjellegû, profitérdekeltségû szervezetek által

megvalósított fejlesztéseknél, beruházásoknál az elismerhetõ

költségek 70 %-a;

7

c) azokban a megyékben, amelyeknél az egy fõre jutó bruttó nemzeti termék

(GDP) az országos átlag 100-125 %-a között van

- az önkormányzati és nonprofit szervezetek által megvalósított

beruházásoknál a fejlesztési költségek 70 %-a;

- a vállalkozásjellegû, profitérdekeltségû szervezetek által

megvalósított fejlesztéseknél, beruházásoknál az elismerhetõ

költségek 60 %-a;

d) azokban a megyékben, ahol az egy fõre jutó bruttó nemzeti termék (GDP)

meghaladja az országos átlag 125 %-át

- az önkormányzati és nonprofit szervezetek által megvalósított

beruházásoknál a fejlesztési költségek 60 %-a;

- a vállalkozásjellegû, profitérdekeltségû szervezetek által

megvalósított fejlesztéseknél, beruházásoknál az elismerhetõ

költségek 50 %-a.

IV.

A kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszere

1. Kedvezményezett térségként a következõ térségtípusokat kell meghatározni:

- társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térségek;

- tartósan munkanélküliséggel sújtott térségek;

- az ipari szerkezet-átalakítás térségei;

- a mezõgazdasági vidékfejlesztés térségei.

2. A Kormány a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi XXI.

törvény 27. § (1) bek. b) pontban meghatározott feladatát, az egyes térségek

meghatározását a vonzáskörzeten alapuló statisztikai körzet vizsgálata alapján

végezze el. Azokban a térségekben, amelyekben a központ vagy központok egy

állandó lakosra jutó SZJA alapot képezõ jövedelem több mint 25 %-kal

meghaladja a térségi központ vagy központok nélkül, egy állandó lakosra jutó

SZJA alapot képezõ jövedelmet, a vizsgálatot a térség egészére és a térség

központ vagy központok nélkül is el kell végezni, és a besorolásnál a kétféle

számítás átlagát kell figyelembe venni.

3. A térségek besorolásánál figyelembe kell venni a demográfiai, foglalkozási,

foglalkoztatási, gazdasági, infrastrukturális ellátottsági és egyéb speciális

mutatókból képzett komplex mutatót.

A komplex mutató kiszámításánál használt adatok körét az 1. sz. melléklet

tartalmazza.

8

4. Társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térségnek kell minõsíteni

azokat a statisztikai vonzáskörzeteket, amelyek az 1. sz. mellékletben

szereplõ mind a 6 mutatószám csoportból képzett komplex mutatója nem éri el az

országos átlagot.

5. Tartós munkanélküliséggel sújtott térségnek kell minõsíteni azokat a

térségeket, amelyekben 1994., 1995. és 1996. években mért tartós

munkanélküliek aránya legalább két évben meghaladta az országos átlagot.

6. Az ipari szerkezet-átalakítás térségei közé kell besorolni azokat a

térségeket, amelyekben az iparban foglalkoztatottak aránya 1990-ben

meghaladta az országos átlag kétszeresét, továbbá az iparban foglalkoztatottak

arányának csökkenése 1990-1995. között, valamint a munkanélküliség 1996.

június 20-án az országos átlagot meghaladja.

7. A mezõgazdaság vidékfejlesztés térségei közé kell besorolni azokat a

térségeket, amelyeknek alacsony az urbanitás/ruralitás indexe (1. sz.

melléklet 6.1. pont), az 1990. évi népszámláláskor az országos vidéki átlagot

meghaladó volt az agrárfoglalkoztatási arány, az országos átlag alatt van az

egy fõre jutó személyi jövedelemadó alap és a munkanélküliség az országos

átlagot meghaladja.

8. Az önkormányzati szabályozás keretében társadalmi-gazdasági szempontból

elmaradottnak illetve tartós munkanélküliséggel sújtottnak minõsített

településeket a területfejlesztési szempontból kedvezményezettnek kell

tekinteni.

9. A kedvezményezett térségek lakónépessége ne haladja meg az ország

lakosságának 1/3-át. Amennyiben az 5., 6., 7., 8. pontban meghatározott

feltételek szerint a kedvezményezett kistérségek lakónépessége meghaladja az

ország lakosságának 1/3-át, az országos átlagtól való eltérés mértékét úgy

kell meghatározni, hogy összességében az 1/3-os felsõ határ teljesíthetõ

legyen.

10. A decentralizálásnál és a kistérségek besorolásánál alkalmazott mutatókról

és módszerekrõl tájékoztató kiadványt kell készíteni és a megyei

területfejlesztési tanácsok, valamint a területfejlesztésben érintett egyéb

szervezetek és intézmények rendelkezésére kell bocsátani.

1. sz. melléklet az ......./1997. OGY határozathoz

A kistérségek besorolásánál alkalmazott mutatók

1. Demográfiai mutatók:

1.1. népsûrûség 1995 december 31. fõ/km2

1.2. a vándorlások arányának évi átlaga 1990-1995. %-ban

1.3. vitalitási index (OECD statisztikai szabvány szerint, a 18-39 éves és a

18-59 éves

korosztály hányadosa, 1990.)

2. Foglalkozási szerkezeti mutatók

2.1. mezõgazdasági

2.2. ipari

2.3. tercier szektor aktív keresõk aránya %-ban, az 1990-es népszámlálás

adatai alapján.

3. A foglalkoztatás változása és a munkanélküliség mutatói

3.1. ipari foglalkoztatottak számának változása 1990-95. (1990. 100 %)

3.2. munkanélküliek aránya %-ban, 1996. június 20.*

3.3. tartósan (180 napon túl) munkanélküliek aránya %-ban, 1994. december 20.*

3.4. tartósan (180 napon túl) munkanélküliek aránya %-ban 1995. december 20.*

3.5. tartósan (180 napon túl) munkanélküliek aránya %-ban 1996. december 20.*

4. Gazdasági mutatók

4.1. gazdasági szervezetek 1000 lakosra jutó száma 1995. december 31.

4.2. gazdasági szervezetek és egyéni vállalkozások együttes területi sûrûsége,

db/km2

1995. december 31.

4.3. gazdasági szervezetek változásának dinamikája 1992-95., 1992-100 %

4.4. mezõgazdasági egyéni vállalkozások 1000 lakosra jutó száma 1994. december

31.

4.5. Egy állandó lakosra jutó SZJA alapot képezõ jövedelem, Ft 1995.

4.6. Egy állandó lakosra jutó SZJA Ft, 1995.

5. Infrastrukturális mutatók

5.1. 1000 lakosra jutó telefon-fõállomások száma, db 1995. december 31.

5.2. 1000 lakosra jutó személygépkocsik száma, db 1995. december 31.

5.3. közüzemi vízhálózatba bekapcsolt lakások aránya %, 1995. december 31.

5.4. 1 km víz-vezetékhálózatra jutó csatornahálózat hossza, 1995. december 31.

5.5. kiskereskedelmi boltok 1000 lakosra jutó száma 1995. december 31.

5.6. a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák 1000 lakosra jutó

száma

1995. december 31.

5.7. a vezetékes gázellátásba bekapcsolt lakások aránya %-ban, 1995. december

31.

2

6. Egyéb, speciális mutatók

6.1. az urbanitás/ruralitás indexe (az adott kistérség népességének hány %-a

él 120 fõ/km2-

nél nagyobb népsûrûségû településen) 1995. december 31.

6.2. egyetemi és fõiskolai tanulók aránya a lakónépességbõl 1990. január 1.

6.3. a népesség átlagos iskolai végzettsége, 10-évesnél idõsebb népesség által

elvégzett

átlagos osztály(évfolyam)szám 1990. január 1.

6.4. az 1990-1995. között épült lakások száma az 1995. december 31-ei

lakásállomány %-

ában.

* A regisztrált munkanélküliek száma a december 31-ei munkavállaló-korú

állandó népességre vetítve, kivéve 1996. június 20., ahol a vetítési alap

1995. december 31.

2. sz. melléklet az ......./1997. OGY határozathoz

Allokációs képlet

a felosztható területfejlesztési pénzeszközök megyékhez rendeléséhez

A megyéhez rendelt, decentralizált pénzeszköz összege adott felosztható alapok

mellett, annak egy fõre jutó GDP fajlagos mutatója és népességszáma alapján:

xjnj

Dj = D (sum) ______ = D(sum) yj (j=1-19)

n

S xjnj

j = 1

Ahol: D (sum) = a megyék közti szétosztható összeg illetve annak

meghatározott része, Ft

Dj = a j megye rendelkezésére álló, decentralizált összeg Ft-ban

nj = j megye népesség száma 1995. január 1. fõ

xj = j megye egy fõre jutó GDP-jébõl képzett a 0-1 intervallumra

arányos vetítéssel képzett mutatója. Az x értéke a legkedvezõtlenebb megyében

1.00, Budapesten 0.00

xj nj = j megye népességszámának és súlyszámának szorzata (a

továbbiakban: súlyozott népességszám)

n

S xjnj = a 19 megye és súlyozott népességszámának összege

j = 1

xj nj

______ = yj = j megye és súlyozott népesség számának aránya az

összes népességszámához

n

S xjnj

j = 1

3. sz. melléklet az ......./1997. OGY határozathoz

A felosztható területfejlesztési pénzeszközök kedvezményezett

térségenkénti felosztásához

A kedvezményezett térségekhez rendelt decentralizált részének összege az adott

felosztható alapok mellett

S D ( N Ej + 0,8 N Fj + 0,7 N Ij + 0,7 N Rj )

Dj = __________________________________

S NE + 0,8 S NF + 0,7 S N I + 0,7 S N R

Ahol: Dj = j a megye rendelkezésére álló decentralizált összeg Ft-ban (j = 1-

19)

S D = a megyék között szétosztható összeg Ft-ban

S N E = a társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térségek

lakónépességének száma az országban

S N F = a tartós munkanélküliséggel sújtott térségek lakónépességének

száma az országban

S N I = az ipari szerkezetátalakítás térségeinek lakónépessége az

országban

S N R = a mezõgazdasági vidékfejlesztési térségek lakónépessége az

országban

N Ej = a társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térségek

lakónépességének száma a megyében

N Fj = a tartós munkanélküliséggel sújtott térségek lakónépességének

száma a megyében

N Ij = az ipari szerkezetátalakítás térségeinek lakónépessége a megyében

N Rj = a mezõgazdasági vidékfejlesztési térségek lakónépessége a

megyében

Eleje Honlap