ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3486/19..

Módosító javaslat

Gál Zoltán Úr

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti

közcélú felhasználásáról szóló T/3486.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 5. §-a az alábbiak szerint módosuljon:

"5. § (1) A magánszemély rendelkezõ nyilatkozatot [általa lezárt, a nevével,

lakcímével és az adóazonosító jelével ellátott postai szabvány méretû

borítékban, azzal azonos méretû lapon tehet,] az erre a célra szolgáló

nyomtatványon tehet, amelyet vagy az adóbevallási csomagjában helyez el, vagy

- az adóbevallást helyettesítõ munkáltatói elszámolás esetén - legkésõbb az

adóévet követõ március 25-éig közvetlenül a munkáltatójának ad át. A

[borítékba helyezett] rendelkezõ nyilatkozat - a rendelkezõ nevén és

adóazonosító jelén kívül - csak a kedvezményezett [4. § (5) bekezdésében

említett kódját, valamint az 1. § szerint] adószámát [a magánszemély által

meghatározott adó egy százalékának megfelelõ összeget] tartalmazza, továbbá

feltüntethetõ a kedvezményezett elnevezése is.

(2) A rendelkezõ nyilatkozatot a munkáltató [nem ismerheti meg, az azt

tartalmazó borítékot sértetlen állapotban az adóbevallást helyettesítõ] a

munkáltatói elszámolásra vonatkozó adatszolgáltatáson jelezve, azzal együtt[,

zárt csomagban kell megküldenie] küldi meg az adatszolgáltatás szerint

illetékes adóhatóságnak.

(3) A [borítékon és a] rendelkezõ nyilatkozatban feltüntetett adatok

adótitoknak minõsülnek és ennek megfelelõ védelemben részesülnek, azzal az

eltéréssel, hogy az adóhatóság kizárólag

a) a (4) bekezdésben említett jogvitá(k)ban eljáró felhatalmazott személyeknek

engedhet betekintést;

b) a saját adataira és rendelkezõ nyilatkozatának tartalmára vonatkozóan ad a

magánszemélynek tájékoztatást;

c) a javára utalt összegekre vonatkozó felvilágosítást közöl a

kedvezményezettel.

(4) Az adóhatóság a [borítékot és a benne elhelyezett rendelkezõ nyilatkozatot

a boríték felbontásakor egymással megegyezõ azonosító kódjellel látja el és

azokat egymástól elkülönítve - ugyanazon személy(ek)nek egyidejûleg hozzá nem

férhetõ módon - dolgozza fel, illetve õrzi. A rendelkezõ nyilatkozatok

teljesítése érdekében szükséges ellenõrzés céljából csak az 1. §-ban említett

adatok és az (1) bekezdésben említett összeg kapcsolható össze. Az adóhatóság

egyébként] csak a rendelkezõ nyilatkozatok teljesítését érintõ jogvita esetén,

az abban eljáró felhatalmazott személynek engedélyezheti [- a jogvita jogerõs

határozattal történõ lezártáig - az egymástól elkülönített adatok kódjel

alapján történõ összekapcsolását] a rendelkezõ nyilatkozat megtekintését.

(5) [Az adóhatóság (4) bekezdésben említett õrzési kötelezettsége mindaddig

fennáll, ameddig - a kedvezményezettek részére történõ átutalás évét követõ

ötödik év végéig megkezdett - a (4) bekezdésben említett esetleges jogviták

mindegyike jogerõs határozattal le nem zárul. Ezen idõpontot követõen a

borítékokat és a rendelkezõ nyilatkozatokat az APEH elnöke által kiadott

eljárási rendben kell megsemmisíteni.] Az APEH a magánszemélyek

adóbevallásához vagy adóbevallást helyettesítõ munkáltatói elszámolásához

mellékelt rendelkezõ nyilatkozatok alapján minden év szeptember 1. napjáig

felhívja a kedvezményezetteket a 4. §-ban írt feltételek meglétének 30 napon

belül történõ igazolására. E határidõ jogvesztõ jellegû.

(6) Az adóbevallások és az azt helyettesítõ munkáltatói elszámolások

feldolgozása során csak a kedvezményezettek és a rendelkezésükre álló összegek

kapcsolhatók össze. A rendelkezõ magánszemélyek és a kedvezményezettek

adatainak egymással összefüggõ vagy összekapcsolható feldolgozása tilos."

Indokolás:

A törvényjavaslat feleslegesen bonyolult eljárást tartalmaz arra vonatkozóan,

hogy a kedvezményezettek miként juthatnak az állampolgárok által rendelkezésre

bocsájtott 1 %-okhoz. A módosító javaslat - összefüggésben más módosító

indítványokkal - azt célozza, hogy az eljárás alkalmazkodjon a kialakult

adóeljárási gyakorlathoz, az állampolgárok és a szervezetek számára egyszerû

és követhetõ legyen, ugyanakkor legyen lehetõség a szinte azonnali bevezetésre

is.

Budapest, 1996. december 2.

Csizmár Gábor

(MSZP)

Eleje Honlap