ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3486/33..

Módosító javaslat

Dr.Gál Zoltán Úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti

közcélú felhasználásáról szóló T/3486.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 4.§-a (1) bekezdésének a) pontja az alábbiak szerint

módosul:

"a) azon - az egyesülési jogról szóló törvény szerinti - társadalmi szervezet

(kivéve pártot, továbbá kivéve a munkaadói és a munkavállalói érdekképviseleti

szervezeteket), azon alapítvány, amelyet a bíróság a magánszemély rendelkezõ

nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három évvel nyilvántartásba

vett, ha alapszabálya, illetõleg alapító okirata szerint betegségmegelõzõ és

gyógyító, szociális, kulturális vagy oktatási tevékenységgel, kizárólag

szabadidõ vagy diáksporttal, az idõs korúak, a fogyatékosok, a hátrányos

helyzetûek segítésével, az emberi jogok érvényesülésének elõsegítésével, a

magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek, illetve a határon túli magyarság

támogatásával, környezetvédelemmel, mûemlékvédelemmel, természetvédelemmel,

gyermek- és ifjúságvédelemmel, közlekedésbiztonsággal ténylegesen

foglalkozik[, feltéve hogy az említett három év valamelyikében az Országgyûlés

által címzetten már támogatást kapott a központi költségvetésbõl, figyelemmel

a (2) bekezdésben foglaltakra is],"

Indokolás:

MIvel a javaslat célja az öntevékeny szervezetek minél szélesebb körû

állampolgári támogatása, ezért a kedvezményezettek körét a lehetõ legszélesebb

körben célszerû meghatározni. A kedvezményezettek körének korlátozása egyetlen

szempontból indokolt, nevezetesen a javaslatban meghatározott közhasznú

céloknak megfelelõ mûködés szempontjából. Tekintettel arra, hogy jelenleg

nincsen olyan állami szerv, amely a társadalmi szervezetek közhasznúságát

megítélné, ezért indokolt hosszabb mûködési idõszakhoz kötni a kedvezmény

felhasználásának lehetõségét, nem indokolt viszont olyan esetleges - csak

bizonyos szervezeteket érintõ - közhasznúsági kontroll feltételként való

kikötése, mint amilyen az országgyûlési támogatás eddigi rendszere volt.

2. A törvényjavaslat 4.§-ának (1) bekezdése az alábbi új b) ponttal egészül

ki, a jelenlegi b)-i) pontok betürendjének értelemszerû, c)-j) pontokra

történõ változása mellett:

"b) a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló

törvény szerinti egyház, vallási felekezet, vallási közösség (a továbbiakban

együtt: egyház), ha az egyházat a bíróság a magánszemély rendelkezõ

nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három évvel korábban

nyilvántartásba vette, a felekezeti iskolák fenntartása, a karitatív-szociális

(diakóniai) tevékenység, valamint egyházi épületek felújítása, építése

jogcímeken válhat kedvezményezetté azzal, hogy az adott egyház jogosult az

említett jogcímeken kapott adományok jogcímeken belüli - annak megfelelõ -

szétosztására;"

Indokolás:

A módosítással lehetõséget kívánunk biztosítani arra, hogy az adófizetõk

(szabad döntésük alapján) ne csak a világi szervezetek, hanem az egyházak

által végzett közcélú tevékenység javára is rendelkezhessenek adóhányadukról.

E lehetõség kizárása a kedvezményezetti oldalon sértené a

szektorsemlegességet, az adófizetõi oldalról nézve pedig alkotmányellenes

diszkriminációt jelentene, hiszen önkényesen korlátozná a vallásos személy

rendelkezési jogát.

3. A törvényjavaslat 4.§-ának (2) bekezdése felvezetõ rendelkezésének elsõ

mondata az alábbiak szerint módosul:

"(2) Az (1) bekezdés a) és c) [b] pontjában megjelöltek az APEH elnökénél

minden év szeptember 30-áig kérhetik a kedvezményezettek listájára való

felvételüket azzal, hogy ezen határidõ elmulasztása jogvesztõ."

4. A törvényjavaslat 4.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) Az (1) bekezdés b), továbbá d-j) [c)-i)] pontjában megjelöltek

minden év szeptember 30-ig az APEH elnökének jelenthetik be igényüket a

kedvezményezettek listájára való felvételre[, illetõleg írásban

nyilatkozhatnak, hogy nem tartanak igényt a listában való feltüntetésre].

Indokolás a 3-4. ponthoz:

Nyomatékosítani akarjuk az egész rendszerre jellemzõ önkéntesség elvét.

Egyértelmûvé kívánjuk tenni, hogy kedvezményezetté senki sem tehetõ akarata

ellenére: a törvény csak lehetõséget kínál, automatikusan senki sem lesz

kedvezményezett. A kedvezményezetté váláshoz az érintettnek kifejezetten fel

kell vetetnie magát a kedvezményezetti listára. Ez a szabadság úgy kínál

lehetõséget a távolmaradásra annak az egyháznak (vagy egyházaknak) amely

valamilyen oknál fogva nem kíván élni a kedvezménnyel, hogy ezzel más

egyházakat nem üt el a részvétel lehetõségétõl.

5. A törvényjavaslat 4.§ (2) bekezdésének d) pontjának felvezetõ mondata az

alábbiak szerint módosul:

"d) az APEH-nál nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, az önkormányzati

adóhatóság és a vámhatóság által [30] 60 napnál nem régebben kiállított

igazolással rendelkezik, mely szerint a kiállító szervezetnél nyilvántartott,

esedékes köztartozása nincs, valamint nyilatkozatot ad arról, hogy "

Indokolás:

Technikailag célszerûbb ez a megoldás.

6. A törvényjavaslat 10.§-a elmarad.

[10.§

Az egyházakkal, egyházi intézményekkel, szervezetekkel, illetõleg azok által

folytatott közcélú tevékenységekkel kapcsolatos kedvezményezés szabályairól

külön törvény rendelkezik.]

Indokolás:

Lásd 2. pont indokolását.

Budapest, 1996. december 2.

Rózsa Edit Bauer Tamás Hajdú Zoltán

Mészáros Béla Büky Dorottya Ungár Klára

Horn Gábor Dr.Molnár Péter

SZDSZ

Eleje Honlap