ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
Dr.Gál Zoltán Úrnak,
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti
közcélú felhasználásáról szóló T/3486.. számú törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
1. A törvényjavaslat 4.§-a (1) bekezdésének a) pontja az alábbiak szerint
módosul:
"a) azon - az egyesülési jogról szóló törvény szerinti - társadalmi szervezet
(kivéve pártot, továbbá kivéve a munkaadói és a munkavállalói érdekképviseleti
szervezeteket), azon alapítvány, amelyet a bíróság a magánszemély rendelkezõ
nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három évvel nyilvántartásba
vett, ha alapszabálya, illetõleg alapító okirata szerint betegségmegelõzõ és
gyógyító, szociális, kulturális vagy oktatási tevékenységgel, kizárólag
szabadidõ vagy diáksporttal, az idõs korúak, a fogyatékosok, a hátrányos
helyzetûek segítésével, az emberi jogok érvényesülésének elõsegítésével, a
magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek, illetve a határon túli magyarság
támogatásával, környezetvédelemmel, mûemlékvédelemmel, természetvédelemmel,
gyermek- és ifjúságvédelemmel, közlekedésbiztonsággal ténylegesen
foglalkozik[, feltéve hogy az említett három év valamelyikében az Országgyûlés
által címzetten már támogatást kapott a központi költségvetésbõl, figyelemmel
a (2) bekezdésben foglaltakra is],"
Indokolás:
MIvel a javaslat célja az öntevékeny szervezetek minél szélesebb körû
állampolgári támogatása, ezért a kedvezményezettek körét a lehetõ legszélesebb
körben célszerû meghatározni. A kedvezményezettek körének korlátozása egyetlen
szempontból indokolt, nevezetesen a javaslatban meghatározott közhasznú
céloknak megfelelõ mûködés szempontjából. Tekintettel arra, hogy jelenleg
nincsen olyan állami szerv, amely a társadalmi szervezetek közhasznúságát
megítélné, ezért indokolt hosszabb mûködési idõszakhoz kötni a kedvezmény
felhasználásának lehetõségét, nem indokolt viszont olyan esetleges - csak
bizonyos szervezeteket érintõ - közhasznúsági kontroll feltételként való
kikötése, mint amilyen az országgyûlési támogatás eddigi rendszere volt.
2. A törvényjavaslat 4.§-ának (1) bekezdése az alábbi új b) ponttal egészül
ki, a jelenlegi b)-i) pontok betürendjének értelemszerû, c)-j) pontokra
történõ változása mellett:
"b) a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló
törvény szerinti egyház, vallási felekezet, vallási közösség (a továbbiakban
együtt: egyház), ha az egyházat a bíróság a magánszemély rendelkezõ
nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három évvel korábban
nyilvántartásba vette, a felekezeti iskolák fenntartása, a karitatív-szociális
(diakóniai) tevékenység, valamint egyházi épületek felújítása, építése
jogcímeken válhat kedvezményezetté azzal, hogy az adott egyház jogosult az
említett jogcímeken kapott adományok jogcímeken belüli - annak megfelelõ -
szétosztására;"
Indokolás:
A módosítással lehetõséget kívánunk biztosítani arra, hogy az adófizetõk
(szabad döntésük alapján) ne csak a világi szervezetek, hanem az egyházak
által végzett közcélú tevékenység javára is rendelkezhessenek adóhányadukról.
E lehetõség kizárása a kedvezményezetti oldalon sértené a
szektorsemlegességet, az adófizetõi oldalról nézve pedig alkotmányellenes
diszkriminációt jelentene, hiszen önkényesen korlátozná a vallásos személy
rendelkezési jogát.
3. A törvényjavaslat 4.§-ának (2) bekezdése felvezetõ rendelkezésének elsõ
mondata az alábbiak szerint módosul:
"(2) Az (1) bekezdés a) és c) [b] pontjában megjelöltek az APEH elnökénél
minden év szeptember 30-áig kérhetik a kedvezményezettek listájára való
felvételüket azzal, hogy ezen határidõ elmulasztása jogvesztõ."
4. A törvényjavaslat 4.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(4) Az (1) bekezdés b), továbbá d-j) [c)-i)] pontjában megjelöltek
minden év szeptember 30-ig az APEH elnökének jelenthetik be igényüket a
kedvezményezettek listájára való felvételre[, illetõleg írásban
nyilatkozhatnak, hogy nem tartanak igényt a listában való feltüntetésre].
Indokolás a 3-4. ponthoz:
Nyomatékosítani akarjuk az egész rendszerre jellemzõ önkéntesség elvét.
Egyértelmûvé kívánjuk tenni, hogy kedvezményezetté senki sem tehetõ akarata
ellenére: a törvény csak lehetõséget kínál, automatikusan senki sem lesz
kedvezményezett. A kedvezményezetté váláshoz az érintettnek kifejezetten fel
kell vetetnie magát a kedvezményezetti listára. Ez a szabadság úgy kínál
lehetõséget a távolmaradásra annak az egyháznak (vagy egyházaknak) amely
valamilyen oknál fogva nem kíván élni a kedvezménnyel, hogy ezzel más
egyházakat nem üt el a részvétel lehetõségétõl.
5. A törvényjavaslat 4.§ (2) bekezdésének d) pontjának felvezetõ mondata az
alábbiak szerint módosul:
"d) az APEH-nál nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, az önkormányzati
adóhatóság és a vámhatóság által [30] 60 napnál nem régebben kiállított
igazolással rendelkezik, mely szerint a kiállító szervezetnél nyilvántartott,
esedékes köztartozása nincs, valamint nyilatkozatot ad arról, hogy "
Indokolás:
Technikailag célszerûbb ez a megoldás.
6. A törvényjavaslat 10.§-a elmarad.
[10.§
Az egyházakkal, egyházi intézményekkel, szervezetekkel, illetõleg azok által
folytatott közcélú tevékenységekkel kapcsolatos kedvezményezés szabályairól
külön törvény rendelkezik.]
Indokolás:
Lásd 2. pont indokolását.
Budapest, 1996. december 2.
Rózsa Edit Bauer Tamás Hajdú Zoltán
Mészáros Béla Büky Dorottya Ungár Klára
Horn Gábor Dr.Molnár Péter
SZDSZ