1

T/3486/54.. számú

EGYSÉGES JAVASLAT

a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló törvényjavaslat zárószavazásához

Dr. Medgyessy Péter pénzügyminiszter

Budapest, 1996. december 17.

1996. évi ..... törvénya személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban:

Szja tv.) jogot ad a magánszemélynek arra, hogy befizetett adója - Szja tv-ben

meghatározott részének - közcélú felhasználásáról törvényben megjelölt

kedvezményezett javára nyilatkozatban rendelkezzék. A magánszemély e jogának

megvalósulását szolgáló eljárás szabályairól és a kedvezményezettek körérõl az

Országgyûlés a következõ törvényt alkotja.

1. §

A Szja tv. 45. § (1) bekezdésében foglaltakra is figyelemmel, e törvény

alkalmazásában befizetett adónak azt az összeget kell tekinteni, amely a

magánszemély adóbevallásában, vagy az adóbevallást helyettesítõ munkáltatói

elszámolásában az összevont adóalap adójának összegébõl a kedvezmények

levonása után fennmarad, feltéve, hogy ezt az adót a magánszemély megfizette,

arra a 6. § (1) bekezdésében említett határidõt megelõzõ 30 nappal számított

határidõn túlnyúló fizetési halasztást, részletfizetési kedvezményt nem

kapott, és ennek az adóösszegnek az egy százaléka legalább 100 forint.

2. §

(1) Ha a magánszemély a befizetett adójának a Szja tv-ben meghatározott

részérõl e törvény szabályai szerint rendelkezett és rendelkezésének

teljesítése megtörtént, akkor a teljesítés szerinti összeg sem adóhatósági

ellenõrzés, sem önellenõrzés következményeként utóbb nem módosítható.

(2) Ha a magánszemély rendelkezõ nyilatkozatot tartalmazó adóbevallásának

önellenõrzése, vagy adóhatósági ellenõrzése az 1. § szerinti fennmaradó

adóösszegre kevesebbet állapít meg a bevallott összegnél, akkor a különbözetet

az adóhatóság határozata alapján a magánszemélynek meg kell fizetnie.

3. §

(1) Az 1. § rendelkezése szerint meghatározott összeg egy százalékáról csak

teljes egészében és csak egy kiválasztott kedvezményezett javára lehet

rendelkezõ nyilatkozatot adni.

(2) Az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) a

magánszemély rendelkezõ nyilatkozata és az adóbevallás (az adóbevallást

helyettesítõ munkáltatói elszámolás) vonatkozó adata alapján az 1. §-ban

meghatározott összeg egy százalékát utalja át a kedvezményezett javára.

4. §

(1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett

a) a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló

1990. évi IV. törvény szerinti egyház, vallási felekezet, vallási közösség

(a továbbiakban: egyház) b) pontban felsorolt közszolgálati (közcélú),

illetõleg hitoktatási tevékenysége, ha az egyházat a bíróság a magánszemély

rendelkezõ nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három évvel

korábban nyilvántartásba vette; a továbbiakban az adott egyház jogosult az

említett tevékenységeket ellátó egységei (intézményei stb.) között az egy-

egy konkrét közszolgálati (közcélú) tevékenységre vonatkozó összeg

elosztására;

b) azon - az egyesülési jogról szóló törvény* szerinti - társadalmi

szervezet (kivéve a pártot, munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti

szervezetet), azon alapítvány, amelyet a bíróság a magánszemély rendelkezõ

nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három évvel nyilvántartásba

vett, és alapszabálya, illetõleg alapító okirata szerint az említett

rendelkezõ nyilatkozat évének elsõ napja elõtt legalább egy évvel

betegségmegelõzõ és gyógyító, szociális, kulturális, oktatási, tudományos,

kutatási tevékenységgel, a gyermekek, a fiatalok, az idõs korúak, a

fogyatékosok, a hátrányos helyzetûek segítésével, a magyarországi nemzeti és

____________________

* 1989. évi II. törvény

etnikai kisebbségek, illetve a határon túli magyarság támogatásával,

környezetvédelemmel, mûemlékvédelemmel, természetvédelemmel, gyermek- és

ifjúságvédelemmel, közlekedésbiztonsággal, az állampolgári jogok, a közrend,

közbiztonság védelmével, kizárólag diák és/vagy szabadidõ sport

tevékenységgel ténylegesen foglalkozik, figyelemmel a (2) bekezdésben

foglaltakra is;

c) a közalapítvány, feltéve, hogy az alapító okirata szerint a) pontban

felsorolt tevékenységekkel foglalkozik;

d) a következõkben felsorolt országos közgyûjtemény és egyéb kulturális

intézmény:

1. Hadtörténeti Múzeum,

2. Iparmûvészeti Múzeum,

3. Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum,

4. Kortárs Mûvészeti Múzeum,

5. Közlekedési Múzeum,

6. Magyar Állami Operaház,

7. Magyar Nemzeti Múzeum,

8. Magyar Nemzeti Galéria,

9. Magyar Természettudományi Múzeum,

10. Mezõgazdasági Múzeum,

11. Nemzeti Színház,

12. Néprajzi Múzeum,

13. Országos Mûszaki Múzeum,

14. Országos Széchenyi Könyvtár,

15. Országos Levéltár,

16. Országos Mûszaki Információs Központ és Könyvtár,

17. Petõfi Sándor Irodalmi Múzeum,

18. Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és

Levéltár,

19. Szabadtéri Néprajzi Múzeum,

20. Szépmûvészeti Múzeum,

21. Testnevelési és Sportmúzeum;

e) a Magyar Tudományos Akadémia;

f) a Központi Mûszaki Fejlesztési Alapprogram;

g) az Országos Tudományos Kutatási Alapprogram;

h) a Gyermek és Ifjúsági Alapprogram;

i) a Felsõoktatás Fejlesztési Alapprogram;

j) az elkülönített állami pénzalap;

k) azok a színházak, közgyûjtemények, közmûvelõdési intézmények,

amelyek a rendelkezõ nyilatkozat évének elsõ napja elõtti három év

valamelyikében a helyi önkormányzattól éves támogatásban részesültek.

(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontjában megjelöltek közül kizárólag az a

szervezet lehet kedvezményezett, amely

a) belföldi székhelyû, és

b) a hazai lakosság, illetõleg a határon túli magyarság érdekében mûködik,

és

c) nyilatkozik arról, hogy pártoktól független, azoktól támogatást nem kap,

országgyûlési képviselõ-jelöltet a rendelkezõ nyilatkozat(ok) évét megelõzõ

utolsó választáson nem állított és nem támogatott, továbbá ezt az

alapszabályában, alapító okiratában a továbbiakra is kizárta, és

d) az APEH-nál nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, az önkormányzati

adóhatóság és a vámhatóság által 30 napnál nem régebben kiállított

igazolással rendelkezik, mely szerint a kiállító szervezetnél

nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, valamint nyilatkozatot ad

arról, hogy

1. a társadalombiztosítással kapcsolatos minden befizetési kötelezettségének

eleget tett;

2. az alapszabálya, alapító okirata szerinti - a 4. § (1) bekezdése a)

pontjában meghatározott - tevékenységét a rendelkezõ nyilatkozat(ok) évét

megelõzõ három év, közalapítvány esetében egy év óta megszakítás nélkül

ténylegesen folytatja, eleget téve minden rá vonatkozó jogszabályi

rendelkezésnek.

5. §

(1) A magánszemély rendelkezõ nyilatkozatot általa lezárt, a nevével,

lakcímével és az adóazonosító jelével ellátott postai szabvány méretû

borítékban, azzal azonos méretû lapon tehet, amelyet vagy az adóbevallási

csomagjában helyez el, vagy - az adóbevallást helyettesítõ munkáltatói

elszámolás esetén - legkésõbb az adóévet követõ március 25-éig közvetlenül a

munkáltatójának ad át. A borítékba helyezett rendelkezõ nyilatkozat csak a

kedvezményezett adószámát tartalmazza, továbbá feltüntethetõ a kedvezményezett

elnevezése is.

(2) A rendelkezõ nyilatkozatot a munkáltató nem ismerheti meg, az azt

tartalmazó borítékot sértetlen állapotban az adóbevallást helyettesítõ

munkáltatói elszámolásra vonatkozó adatszolgáltatáson jelezve, azzal együtt,

zárt csomagban kell megküldenie az adatszolgáltatás szerint illetékes

adóhatóságnak.

(3) A borítékon és a rendelkezõ nyilatkozatban feltüntetett adatok adótitoknak

minõsülnek és ennek megfelelõ védelemben részesülnek, azzal az eltéréssel,

hogy az adóhatóság kizárólag

a) a (4) bekezdésben említett jogvitá(k)ban eljáró felhatalmazott személyeknek

engedhet betekintést;

b) a saját adataira és rendelkezõ nyilatkozatának tartalmára vonatkozóan ad a

magánszemélynek tájékoztatást;

c) a javára utalt összegekre vonatkozó felvilágosítást közöl a

kedvezményezettel.

(4) Az adóhatóság a borítékot és a benne elhelyezett rendelkezõ nyilatkozatot

a boríték felbontásakor egymással megegyezõ azonosító kódjellel látja el és

azokat egymástól elkülönítve - ugyanazon személy(ek)nek egyidejûleg hozzá nem

férhetõ módon - dolgozza fel, ellenõrzi, illetve õrzi. Az adóhatóság egyébként

csak a rendelkezõ nyilatkozatok teljesítését érintõ jogvita esetén, az abban

eljáró felhatalmazott személynek engedélyezheti - a jogvita jogerõs

határozattal történõ lezártáig - az egymástól elkülönített adatok kódjel

alapján történõ összekapcsolását.

(5) Az adóhatóság (4) bekezdésben említett õrzési kötelezettsége mindaddig

fennáll, ameddig - a kedvezményezettek részére történõ átutalás évét követõ

ötödik év végéig megkezdett - a (4) bekezdésben említett esetleges jogviták

mindegyike jogerõs határozattal le nem zárul. Ezen idõpontot követõen a

borítékokat és a rendelkezõ nyilatkozatokat az APEH elnöke által kiadott

eljárási rendben kell megsemmisíteni.

(6) Az adóhatóság a magánszemélyek adóbevallásához vagy adóbevallást

helyettesítõ munkáltatói elszámoláshoz mellékelt rendelkezõ nyilatkozatok

alapján minden év szeptember 1. napjáig felhívja a kedvezményezetteket a 4. §-

ban meghatározott feltételek meglétének 30 napon belül történõ igazolására. Ez

a 30 napos határidõ jogvesztõ.

6. §

(1) Az APEH a 3. §-ban említett összeget a kedvezményezett 4. §-ban

foglaltaknak megfelelõ nyilatkozatok, igazolások benyújtásától számított 30

napon belül, legkésõbb az adott év október 31-éig utalja át a kedvezményezett

javára, kivéve, ha az adóbevallás, a munkáltatói elszámolás, illetõleg a

rendelkezõ nyilatkozat az átutaláshoz szükséges adatfeldolgozásra - az 5. §

(4) bekezdésére is figyelemmel lefolytatott ellenõrzés megállapítása alapján

- alkalmatlan. Ebben az esetben az utalást akkor kell teljesíteni, amikor az

ezen határidõt követõ egy éven belül az említett iratok pótlása, helyesbítése

alapján az lehetséges. Késõbbi utalást az adóhatóság csak az 5. § (4)

bekezdésében említett jogvitát lezáró jogerõs határozat alapján teljesít.

(2) Az 1. §-ban és a 3. §-ban elõírt rendelkezések szerinti feltételek

hiányában a rendelkezõ nyilatkozat érvénytelen.

(3) A kedvezményezettnek az e törvény alapján átutalt összeg cél szerinti

felhasználását tartalmazó adatait az átutalást követõ naptári év október 31-

éig sajtóközleményben nyilvánosságra kell hoznia. A közzététel igazolása

céljából a sajtóközlemény egy eredeti példányára az adózási bizonylat-

megõrzési szabályokat kell alkalmazni.

7. §

(1) Ha a kedvezményezett a 4. § szerinti feltételek meglétét az 5. § szerinti

eljárásban nem igazolja, a rendelkezés érvénytelennek minõsül. Érvénytelen

rendelkezésnek minõsül a téves vagy olvashatatlan adószám feltüntetése a

rendelkezõ nyilatkozatban. Valamennyi, az e törvény szerint érvénytelen

rendelkezés szerinti összeg a központi költségvetés személyi jövedelemadó

bevételét képezi.

(2) Az e törvény szerint a kedvezményezettnek átutalt összeg olyan

költségvetési támogatásnak minõsül, amelynek az e törvény szerinti közcélú

tevékenységeknek megfelelõ felhasználását az APEH az adózás rendjérõl szóló

törvény (a továbbiakban: Art.) megfelelõ szabályai alkalmazásával jogosult

ellenõrizni. A közcélú tevékenységnek nem megfelelõ felhasználás megállapítása

esetén az adóhatóság errõl határozatot hoz, és ennek alapján ezt az összeget -

az Art. 95. §-a szerinti elévülési idõn belül - visszafizetteti.

(3) Abban az esetben, ha a kedvezményezett a 4. § szerinti feltételek meglétét

az 5. § szerinti eljárásban sikertelenül igazolja, errõl az APEH határozatot

hoz, amelyet a kedvezményezett kérelmére az a bíróság, amelynél a

kedvezményezett nyilvántartásba vétele történt, ennek hiányában a

kedvezményezett címe szerint illetékes bíróság, nemperes eljárásban 15 napon

belül - a feltételek fennállásának megállapítása esetén - megváltoztatja.

8. §

(1) Ez a törvény a kihirdetése napját követõ 5. napon lép hatályba azzal, hogy

rendelkezõ nyilatkozatot elsõ alkalommal az 1996. évi jövedelemnek - az 1. §-

ban meghatározott - adójáról lehet tenni.

(2) Az 5. § alkalmazásában az 1996. évi jövedelem adójával összefüggõ

rendelkezés során adóazonosító jel helyett a személyi számot kell feltüntetni.

Eleje Honlap